http://www.ed.nl/regio/be(...)st-niet-op-1.5204233quote:BEST - Het gebouw aan de A2 is bijna klaar, de werving van 150 man personeel is in volle gang. Toch loopt er nog een juridische procedure tegen de vestiging van megabouwmarkt Hornbach in Best.
Bekijk ook...
Hoogste punt Hornbach in Best bereikt
Bezwaar tegen komst Hornbach afgewezen
Praxis wil komst Hornbach naar Best voorkomen
Doe-het-zelfzaken Praxis, Karwei, Gamma en bouwmaterialenbedrijf VNB Hasco hebben hun hoop gevestigd op een rechtszaak die donderdag bij de Raad van State dient. Ze maken er bezwaar tegen de omgevingsvergunning, die door de gemeente is verleend.
Bestemmingsplan
Volgens Praxis zou de vestiging niet passen in het huidige bestemmingsplan. Karwei, dat tegenover de toekomstige bouwmarkt Hornbach gevestigd is, mocht indertijd niet groter dan 6.000 vierkante meter worden. "En nu komt daar Hornbach met zo'n 20.000 vierkante meter oppervlak", zegt woordvoerder Anusha Bruitzman. "Ook de ligging van de bouwmarkt aan de snelweg motiveert mensen niet om na een bezoek aan Hornbach door te rijden naar het centrum. Dat was indertijd wel de insteek van de gemeente."
Raad van State
Procederen tegen de komst van grootschalige detailhandel op basis van economische gronden heeft echter weinig zin, omdat een Europese richtlijn dat verhindert. De bezwaarmakers brengen daarom bij de Raad van State argumenten in als: er zouden te weinig parkeerplekken zijn en de overkapping zou niet overeenstemmen met de welstandseisen.
Vertrouwen
Hornbach zelf ziet de zaak met vertrouwen tegemoet. "Voor ons is het zo klaar als een klontje", zegt manager expansie Jacqueline Tijchon. "We hebben eerder met dit soort rechtszaken te maken gehad. Er is een rechtsgeldige vergunning én bestemmingsplan. Stel dát de RvS anders beslist, dan zal er op zijn hoogst wat moeten worden gerepareerd aan de vergunning."
Die bedrijven moeten in de leer gaan bij de overheid c.q. belastingdienstquote:Op donderdag 3 september 2015 20:47 schreef CarltonBanks het volgende:
kamejajajipiejipiejeeeej
gamma en karwei zijn als ik het goed heb van de zelfde eigenaar
praxis en Formido ook (van een andere eigenaar)
logisch dat ze geen concurrentie willen
Ik hoorde ook pas later op mijn werk dat er ook een goede bouwmarkt (Hornbach) bestond. Ik dacht dat alle bouwmarkten gewoon extreme afzetters waren. Als je er drie gezien had, had je ze allemaal gezien.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:53 schreef Snakey het volgende:
Ik rij liever een stukje verder naar Hornbach dan dat ik hier dichtbij iets bij Gamma, Karwei of Praxis koop.
Ik ben ook blij dat ik de ouderwetse ijzerwarenhandel ontdekt heb. Gewoon hartje Amsterdam één schroef à 10 cent kunnen kopen, incl. advies. En als het toch niet past, ruilen ze hem gewoon om.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:58 schreef Ivo1985 het volgende:
De prijzen van veel simpel spul bij bouwmarkten zijn inderdaad om te huilen. Vooral ijzerwaren zijn schrikbarend duur.afnemers.
Mooie zaakquote:Op donderdag 3 september 2015 20:59 schreef nattermann het volgende:
Hier in Geleen ook sinds gisteren geopend. Fijne zaak.
Klopt, maar in de Hornnbach weet ik alles te vindenquote:Op donderdag 3 september 2015 22:35 schreef Djeez het volgende:
Praxis is nog wel oké, mooie winkel met ruim assortiment. Rest is kut. Bauhaus is vandaag geopend in Groningen, zal daar eens kijken
http://groenemarkt.nl/artikelen/2003/10/concurrentje-pesten/quote:17 oktober 2003- Marc Nelissen
Waar Hornbach opduikt, steekt de gevestigde orde steevast de koppen bij elkaar om de nieuwe gigant de voet dwars te zetten. Ook in Alblasserdam. De staalconstructie staat al langs de A15, maar de bouw ligt stil en er loopt een bodemprocedure. "Meneer Gamma, meneer Praxis en meneer Karwei: altijd dezelfden".........
Meneer Gamma en meneer Karwei zijn dan ook dezelfdequote:Op donderdag 3 september 2015 22:54 schreef tjoptjop het volgende:
Dit gebeurt al enorm lang
[..]
http://groenemarkt.nl/artikelen/2003/10/concurrentje-pesten/
En je krijgt niet van die vreselijke kortingsbonnetjes en bonuskaart-achtige troep. Vreselijk. Ik heb een keer zonder overdrijven 7 aanvullende bonnetjes bij gamma gekregen bij een aankoop van iets meer dan 50 euro.quote:Op donderdag 3 september 2015 23:07 schreef Red_85 het volgende:
Hornbach is prima, gelukkig 1 in de buurt.
Prima winkel.
Ook al? Net zoals Kruidvat/Trekpleister en Bart Smit/Intertoys?quote:Op donderdag 3 september 2015 23:01 schreef Chewie het volgende:
[..]
Meneer Gamma en meneer Karwei zijn dan ook dezelfde
Hangt wellicht ook af van het filiaal.quote:Op donderdag 3 september 2015 23:11 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
En je krijgt niet van die vreselijke kortingsbonnetjes en bonuskaart-achtige troep. Vreselijk. Ik heb een keer zonder overdrijven 7 aanvullende bonnetjes bij gamma gekregen bij een aankoop van iets meer dan 50 euro.
Het personeel van de lokale gamma is trouwens wel goed. In dat opzicht ben ik het niet met de OP eens.
Ja, dat vreselijke gedoe met die bonnetjes en kortingacties. En het uitknippen in het foldertje. Bespaar me die ellende aub.quote:Op donderdag 3 september 2015 23:11 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
En je krijgt niet van die vreselijke kortingsbonnetjes en bonuskaart-achtige troep. Vreselijk. Ik heb een keer zonder overdrijven 7 aanvullende bonnetjes bij gamma gekregen bij een aankoop van iets meer dan 50 euro.
Het personeel van de lokale gamma is trouwens wel goed. In dat opzicht ben ik het niet met de OP eens.
Die inderdaad. Alleen jammer dat die niet op zondag open is.quote:Op donderdag 3 september 2015 23:23 schreef Knip het volgende:
Hier in Zaandam geniet ik met volle teugen van de aanwezigheid van een Hornbach![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
GAMMA is hier vlak om de hoek, maar ondergetekende fietst liever even 20 minuten verder om daar deze zeer fijne winkel te gaan.
Mijn ervaring leert dat die juist goedkoper is.quote:Op vrijdag 4 september 2015 09:32 schreef HSG het volgende:
Hornbach verkoopt goede kwaliteit Duitse producten. Je betaald er misschien iets meer voor maar dan heb je ook iets. Nederlandse bouwmarkten halen al hun zooi uit lage lonenlanden want het mag tenslotte niks kosten. Dat is hun goed recht maar dan moet je ook niet van op kijken dat de kwaliteit hard achteruit gaat.
Waar is dat?quote:Op donderdag 3 september 2015 21:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik ben ook blij dat ik de ouderwetse ijzerwarenhandel ontdekt heb. Gewoon hartje Amsterdam één schroef à 10 cent kunnen kopen, incl. advies. En als het toch niet past, ruilen ze hem gewoon om.
Op de lange leidse dwarsstraat, zijstraat van de Leidsestraat.quote:
IKEA komt er aan. Misschien is dat een aanleiding om dan ook de Hornbach op zondag open te doen.quote:Op vrijdag 4 september 2015 09:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die inderdaad. Alleen jammer dat die niet op zondag open is.
Korte tijd? 15 jaar terug ging ik er al als kleine kano met papa heen.quote:Op donderdag 3 september 2015 22:11 schreef MichaelScott het volgende:
Ze zouden natuurlijk ook kunnen kijken waarom Hornbach in korte tijd zo succesvol is, maar verandering is natuurlijk eng.
Het lijkt verdomme de filmindustrie wel.
Ik fiets er altijd langs vanuit m'n werk (ga met het hempont over). Dus als ik wat nodig heb rij ik er even langs.quote:Op donderdag 3 september 2015 23:23 schreef Knip het volgende:
Hier in Zaandam geniet ik met volle teugen van de aanwezigheid van een Hornbach![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
GAMMA is hier vlak om de hoek, maar ondergetekende fietst liever even 20 minuten verder om daar deze zeer fijne winkel te gaan.
Dit is wel de grootste kolder die ik gelezen heb vandaag. Proficiat.quote:Op vrijdag 4 september 2015 12:40 schreef verita het volgende:
Een echte ondernemer is niet bang voor concurrentie, tenzij je van jezelf weet dat je winkelconcept niet echt je dat is.
Graag gedaan hoorquote:Op vrijdag 4 september 2015 14:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dit is wel de grootste kolder die ik gelezen heb vandaag. Proficiat.
Vind jij die haringstal tegenover Loods 5 ook lekkerder dan die bij de Praxis?quote:Op vrijdag 4 september 2015 14:33 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik fiets er altijd langs vanuit m'n werk (ga met het hempont over). Dus als ik wat nodig heb rij ik er even langs.
Daar ga ik eigenlijk nooit langsquote:Op vrijdag 4 september 2015 15:38 schreef Knip het volgende:
[..]
Vind jij die haringstal tegenover Loods 5 ook lekkerder dan die bij de Praxis?
The fuck, wist ik niet eens... wordt bijna eng zoveel Ikea's in de buurt op 30 a 45 minuten rijden. AMS ZO, Haarlem en Zaandam.quote:Op vrijdag 4 september 2015 12:24 schreef Knip het volgende:
[..]
IKEA komt er aan. Misschien is dat een aanleiding om dan ook de Hornbach op zondag open te doen.
Ik ook nietquote:Op vrijdag 4 september 2015 15:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
The fuck, wist ik niet eens... wordt bijna eng zoveel Ikea's in de buurt op 30 a 45 minuten rijden. AMS ZO, Haarlem en Zaandam.
Dacht ik ook, of Heerhugowaard.quote:Op vrijdag 4 september 2015 15:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ook niet![]()
Haarlem is prima bereikbaar vanaf Zaandam, zou het logischer vinden als er een IKEA in hoorn oid zou komen.
quote:Op donderdag 3 september 2015 20:44 schreef LXIV het volgende:
In onderstaand voorbeeld in Best, maar op het FD staat een heel artikel waarin de Gamma dat overal probeert. (En met success)
[..]
http://www.ed.nl/regio/be(...)st-niet-op-1.5204233
Nederlandse bouwmarkten zijn bang voor Hornbach, en terecht.
Begin dit jaar heb ik een grote verbouwing uitgevoerd en moest ik dus ook vaak in de GAMMA zijn.Wat een diepe ellende is het daar! Het personeel bestaat uit huisvrouwen en studenten, die beiden niet het verschil tussen een keilbout en een slotbout weten. Ze kunnen je echt met niets helpen en het enige advies dat ze kunnen geven is het op te zoeken op internet.
Verder is het assortiment vrij beperkt, zeker wat basismaterialen betreft. Maar vooral de prijzen zijn echt belachelijk. Voor een afdekkapje van plastic betaal je al snel 2 euro. Productiekosten nog geen 2 cent, het is niet wezenlijk anders dan de verpakking.
Iedere keer dat ik bij de GAMMA kwam was het weer een diepe, diepe deceptie. Zó duur, zo'n budkwaliteit (na 2 keer opnieuw vastmaken breekt het sowieso af) en personeel dat enkel als apen geleerd is streepjescode's te scannen.
Als er hier in de buurt een Hornbach komt, ga ik nooit, nooit, nooit meer naar een Nederlandse bouwmarkt toe (zie voorgaande topics begin dit jaar over Nederlandse bouwmarkten). De GAMMA c.s. weet dit, en daarom proberen ze de Hornbach op juridische wijze te dwarsbomen.
is de service bij de Hornbach nou echt beter dan bij bv een Karwei ? Ze zijn 5 keer zo groot, lijkt me bij Hornbach nog moeilijker om door de juiste persoon geholpen te worden. In principe moet je dan juist naar een zo klein mogelijke winkel gaan, en dan geholpen worden door de eigenaar.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:44 schreef LXIV het volgende:
In onderstaand voorbeeld in Best, maar op het FD staat een heel artikel waarin de Gamma dat overal probeert. (En met success)
[..]
Begin dit jaar heb ik een grote verbouwing uitgevoerd en moest ik dus ook vaak in de GAMMA zijn.Wat een diepe ellende is het daar! Het personeel bestaat uit huisvrouwen en studenten, die beiden niet het verschil tussen een keilbout en een slotbout weten. Ze kunnen je echt met niets helpen en het enige advies dat ze kunnen geven is het op te zoeken op internet.
Verder is het assortiment vrij beperkt, zeker wat basismaterialen betreft. Maar vooral de prijzen zijn echt belachelijk. Voor een afdekkapje van plastic betaal je al snel 2 euro. Productiekosten nog geen 2 cent, het is niet wezenlijk anders dan de verpakking.
Iedere keer dat ik bij de GAMMA kwam was het weer een diepe, diepe deceptie. Zó duur, zo'n budkwaliteit (na 2 keer opnieuw vastmaken breekt het sowieso af) en personeel dat enkel als apen geleerd is streepjescode's te scannen.
Als er hier in de buurt een Hornbach komt, ga ik nooit, nooit, nooit meer naar een Nederlandse bouwmarkt toe (zie voorgaande topics begin dit jaar over Nederlandse bouwmarkten). De GAMMA c.s. weet dit, en daarom proberen ze de Hornbach op juridische wijze te dwarsbomen.
Dat is bijna overal zo, voornamelijk omdat dat t goedkoopste is en de klanten al gewend eraan zijn dat het personeel alleen de locatie weet, geen klusadvies.quote:Op vrijdag 4 september 2015 15:42 schreef Straatcommando. het volgende:
De Gamma en de Karwei hier worden praktisch gerund door tieners
We kunnen in Nederland best wel een concurrent gebruiken voor deze oligopolie van bouwsupermarkten, laat die maar snel komen.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
vandaag even geweest. Ben er niet wild enthousiast over. Komt ook omdat ik niets weet te liggen natuurlijk maar vond het klein opgezet, smalle gangpaden. Personeel zijn studenten, weten totaal nergens vanquote:Op vrijdag 4 september 2015 23:42 schreef bluemoon23 het volgende:
In Groningen zit sinds kort de Duitse Bauhaus dhz winkel, vandaag geopend als 1e filiaal van hun in NL
Iemand daar al geweest ?
Zit naast de Ikea in Groningen.
Er zit hier een kleine Hubo midden in een woonwijk, ik kom daar graag, de eigenaar heeft verstand van zaken, humor en denkt goed mee. Je moet alleen geen haast hebben, prima allemaal, maar hij heeft gewoon niet zoveel. Hetzelfde voor de ijzerwarenwinkels in en rond de binnenstad. Dan moet je vaak toch naar de Karwei of de Gamma en neem je daar de rest ook mee. Jammer, maar het is niet anders.quote:Op zondag 6 september 2015 06:45 schreef arjan1112 het volgende:
Die kleine doe het zelf zaakjes stoppen er mee door meerdere redenen; geen opvolger ( te veel uren werken, te weinig verdienen ) een te hoge huur enz.
Maar er moet wel een markt voor zijn, want waarom beginnen Gamma en Praxis anders kleine winkeltjes van 1000m2 ( gamma; amsterdam en rotterdam ) en 250m2 Praxis.
Gamma wil ook in dorpen winkels beginnen van 1200-1300m2
In R'dam kralingen is nog een Hubo. Als ik een klant was en in R'dam woonde en dan moest kiezen tussen die nieuwe kleine winkeltjes van Gamma en Praxis of de Hubo dan koos ik voor de Hubo.
Magnetische schroevendraaiers heb ik bij de Gamma en de Praxis niet gevonden, dit terwijl het toch essentieel basisgereedschap is. De prijzen lijken me eerlijk gezegd wat aan de hoge kant.quote:Op zondag 6 september 2015 13:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er zit hier een kleine Hubo midden in een woonwijk, ik kom daar graag, de eigenaar heeft verstand van zaken, humor en denkt goed mee. Je moet alleen geen haast hebben, prima allemaal, maar hij heeft gewoon niet zoveel. Hetzelfde voor de ijzerwarenwinkels in en rond de binnenstad. Dan moet je vaak toch naar de Karwei of de Gamma en neem je daar de rest ook mee. Jammer, maar het is niet anders.
Wat hebben die grote bouwmarkten eigenlijk meer dan de Karwei? Het scheelt nogal in vloeroppervlak, 10 keer meer keus in wc-brillen of zo?
Met andere woorden, de bouwsupermarkten in Nedeland vormen een oligopolie. Geen concurrentieprikkel => hogere prijzen en slechtere kwaliteitquote:Op dinsdag 8 september 2015 15:53 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik heb om de zoveel jaar een verbouwinkje gedaan, al sedert den vorige eeuw, en heb zoals eerder gezegd nogal wat negatieve tendenzen gezien bij de bekende bouwmarkten Praxis / Gamma / Karwei; op sommige vlakken stegen de prijzen excessief; voordeelverpakkingen schroeven / spijkers bijvoorbeeld waren voorheen best betaalbaar en goed van kwaliteit. Nu kan je sporadisch dit soort grootverpakkingen nog wel kopen, maar zitten er schroeven in die snel afbreken en de kruiskop heel snel uitlubbert en je betaalt er ook nog eens een veel hogere prijs voor. Daartegenover heeft men bijvoorbeeld luxe doosjes van merken als SPAX liggen, met een handjevol schroeven voor bizarre prijzen.
Ook verf is volgens mij in prijs ver driedubbeld sinds de late 90s. Wat men nu voor een pot of spuitbus hoogglans durft te vragen is echt buitensporig. Ook kwasten, rollers etc zijn in mijn ogen veel te duur bij de gebruikelijke bouwmarkten. Die haal je bij de Action voor een fractie van de Praxisprijs.
Inderdaad, steeds verder proberen de winstmarges hoger te krijgen door prijzen net zo lang te verhogen tot mensen de spullen niet meer kopen en aan de andere kant de 'productie steeds efficienter te maken' wat inhoudt constant te beknibbelen in op materialen en arbeid in het productieproces.quote:Op dinsdag 8 september 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met andere woorden, de bouwsupermarkten in Nedeland vormen een oligopolie. Geen concurrentieprikkel => hogere prijzen en slechtere kwaliteit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |