Nee jammer, ik heb geleerd dat zwart namelijk geen kleuren reflecteert en daardoor dus de meeste van alle 'kleuren' de gelaatstrekken camoufleert.quote:Op dinsdag 1 september 2015 20:51 schreef NobodyKerz het volgende:
Het enige wat ik niet snap zijn mensen die vinden dat het feest verpest wordt als zwarte piet een andere kleur wordt dan zwart. Kinderen gaan echt geen neuk geven.
Geef dan gewoon eerlijk toe dat je het eng vindt dat mensen van andere etniciteiten je feest willen aanpassen.
Het is niet zozeer een vergelijking. Het heeft betrekking op het volgende:quote:Op woensdag 2 september 2015 07:05 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Dat is misschien een vergezochte vergelijking, maar op zich zit er iets in: stel dat zo'n feest nu geintroduceerd wordt op een of andere manier als verering van Nazi's. Jaren verstrijken, en over 150 jaar is het enige element nog dat het mensen met blonde pruiken zijn. Zou je dan nog steeds vinden dat het afgeschaft moet worden vanwege de oorsprong.
En jij hebt het over blonde pruiken. Het blond is nooit iets geweest wat gevoelig lag bij de tegenstanders, het nazi-uniform wel. Het kan heel goed zijn dat 100 jaar na de oorlog het uniform nog steeds gevoelig ligt bij velen.quote:Of mogen we negatieve zaken uit het verleden nooit meer associeren met iets leuks? Dan ook meteen kappen met piraten of vikingen of cowboys als we dan zo ver gaan.
Met een klein detail anders, die zijn allemaal blank...quote:Op dinsdag 1 september 2015 22:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ken je dit schilderij?
[ afbeelding ]
Het heet de Nachtwacht. Er staat geen nachtwacht op maar een schutterijvereniging.
Maar even serieus. Ja dat lijkt op zwarte piet. Ze dragen beiden een page pakje. Het is geen slavenpakje. Dit kind kan best een slaaf zijn. Dat is best aannemelijk. Maar bij piet ontbreekt die context.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik kan het niet meer dan eens zijn met bovenstaande!quote:Op woensdag 2 september 2015 07:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is niet zozeer een vergelijking. Het heeft betrekking op het volgende:
[..]
En jij hebt het over blonde pruiken. Het blond is nooit iets geweest wat gevoelig lag bij de tegenstanders, het nazi-uniform wel. Het kan heel goed zijn dat 100 jaar na de oorlog het uniform nog steeds gevoelig ligt bij velen.
Los daarvan zegt iedereen wel 'de slavernij is al zo lang geleden afgeschaft', maar de reden dat het spotten met zwarten nog gevoelig ligt, is omdat het helemaal nog niet zo lang geleden is dat zwarten als minder, als tweederangsburgers werden gezien. Sterker nog, er zijn NU nog steeds genoeg mensen die zo denken. Genoeg mensen die er van walgen dat 'hun' blanke Doutzen iets heeft met een neger. Het is op dat gebied in milde vorm dus nog niet helemaal iets uit het verleden. In sterkere vorm is het ook nog niet uit een heel ver verleden.
Een ander punt, dit m.b.t. wat logisch gezien wel en niet gevoelig kan liggen:
Het gaat hierbij dus niet om een toevallige gelijkenis, maar om iets dat specifiek voortkomt uit het negatieve. M.a.w. Iemand uit het verleden die toevallig een zelfde snor als Hitler had, terwijl de persoon dit had voordat Hitler het had, puur omdat 't de tijdsgeest was, dat ligt doorgaans niet gevoelig. Iemand die een Hitler-snor heeft geïnspireerd door Hitler, dat zal veel sneller gevoelig liggen bij mensen
Vandaar dat opmerkingen als "wij klagen toch ook niet over gele vla" of "bruine vla dan ook maar verbieden" echt nergens op slaan.
Vandaar ook, vermoed ik, dat heel veel mensen hun best doen om hard te maken dat het uiterlijk van ZP nooit en te nimmer, niks, maar dan ook niks te maken heeft gehad het uiterlijk van een neger.
Gezien de tijd waarin de ZP ontstaan is en het uiterlijk (zie bijvoorbeeld plaatjes van Schenkman) lijkt het mij heeeel sterk dat ZP niet is ontstaan n.a.v. het uiterlijk v/d neger. Waarbij dit in de nieuwere edities van Schenkman i.p.v. een normaal getekende neger een in die tijd gangbare negerkarikatuur werd.
En in de tijd waarin ZP ontstond zagen velen zwarten als domme vreemde curiositeiten. En het is helemaal niet zo ondenkbaar dat je dit ook terug ziet/zag in het uiterlijk (en in het begin ook zelfs in het gedrag van ZP), dit is zelfs zeer aannemelijk. Je in allemaal bochten wringen om dit te ontkennen vind ik laf.
In hoeverre dit echter jaren later iets is om je druk te maken, zeker ook gezien bepaalde van die negatieve elementen (m.b.t. de zwarte als domme curiositeit of clown) in de loop van de jaren verdwenen zijn, dat is nog maar de vraag.
Maar bij dergelijke issues zal je nu eenmaal mensen hebben die zich toch storen aan het oorspronkelijke negatieve aspect. Deze mensen wegzetten als gekken die spoken zien, of mensen met een minderwaardigheidscomplex vind ik maar zwak. Mensen kunnen zaken nu eenmaal vanuit andere invalshoek zien. Maar zoals Montagui terecht aankaartte is het ook zwak om mensen die veel waarde hechten aan tradities per definitie weg te zetten als achterlijk.
Ik vind, dat als je ervoor kiest ZP te houden zoals hij is, je ook moet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die het maar raar vinden. En daar is verder ook niks mis mee vind ik. Verschillende mensen, verschillende meningen.
Wat ik alleen wel jammer vind is het doordrammen van een groepje ZP-tegenstanders. Je mening geven, prima. Maar de manier waarop ze nu doordrammen is gewoon triest. Aan de andere kant zijn er ook 'extremistische voorstanders' die zichzelf ook weer echt laten kennen. Waarbij duidelijk wordt dat ze allochtonen niet als volwaardig zien. Want elke allochtoon die maar niet hard genoeg schreeuwt dat hij voor ZP is, moet eigenlijk het land uit. Want de mening van de allochtoon, die hier wellicht al meerdere generaties woont en die misschien zelfs al via de koloniën voor vele generatie Nederlander is geweest, is in de ogen van deze 'extremisten' toch onderschikt aan de mening van de autochtoon.
Wat dat betreft brengt deze discussie aan beide kanten een hoop irritante schreeuwerige zielepieten naar boven
Inderdaad. Die zijn allemaal blank. En geen mens die het in zijn hoofd zou halen om te beweren dat die blanke jongens slaven zijn. Toch zijn ze hetzelfde gekleed als die zwarte jongens die volgens jou er uit zien als een slaaf. Aan hun kleding is dat in ieder geval niet af te leiden.quote:Op woensdag 2 september 2015 08:41 schreef snakelady het volgende:
[..]
Met een klein detail anders, die zijn allemaal blank...
In de tijd dat mensen knechten/slaven hadden werden die juist gekleed als page, als statussymbool.
En dat is dus hoogst onzeker of dat op een slaaf is geweest. Hij ziet er niet uit als slaaf, hij gedraagt zich niet als slaaf en het is hoogst onwaarschijnlijk dat de rijke burgerij zijn kinderen zou laten bedreigen door een slaaf met een roe.quote:Op dinsdag 1 september 2015 23:02 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik stel ook niet dat hij een inferieure rol heeft ten opzichte van Sinterklaas. Ik heb het over het beeld waar ZP (in ieder geval ten dele) op is geïnspireerd.
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.quote:Op woensdag 2 september 2015 06:21 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nouja, pepernoten zijn volgens de folklore natuurlijk wel de tot snoepgoed vermalen stoute kindertjesPiet moedigt dus kannibalisme aan.. wat weer als stereotiep gezien kan worden.
Ik bedoel dit niet lullig, maar ik had jou toch wel wat redelijker ingeschat.quote:Op woensdag 2 september 2015 09:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Inderdaad. Die zijn allemaal blank. En geen mens die het in zijn hoofd zou halen om te beweren dat die blanke jongens slaven zijn. Toch zijn ze hetzelfde gekleed als die zwarte jongens die volgens jou er uit zien als een slaaf. Aan hun kleding is dat in ieder geval niet af te leiden.
Eeuuh nee. Een zeer kleine minderheid werd page. Dit zijn slaven die als slaaf gekleed zijn. 99% van de slaven werkten op het land. Denk je dat die een pagepak droegen?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als piet zo gekleed was had je een punt. Nu leidt je puur uit het feit dat hij zwart is af dat hij een slaaf is of moet voorstellen terwijl zijn kleding en gedrag daar geen aanleiding toe geeft.
Maar zijn kinderliedjes nu de norm?quote:Op woensdag 2 september 2015 10:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik bedoel dit niet lullig, maar ik had jou toch wel wat redelijker ingeschat.
Zelfs in de kinderliedjes zelf wordt hij een knecht genoemd, zijn er toespelingen dat hij slaaf is zoals ketting aan voet.
Deftig in ’t fluwelen pakquote:Op woensdag 2 september 2015 10:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar zijn kinderliedjes nu de norm?
En dan nog, een knecht is geen slaaf he. En kinderliedjes van een ketting aan zijn voet zijn mij vreemd. Dat is een wezenlijk verschil. Ik begrijp ook niet dat sommige mensen per se willen dat Piet een slaaf is. Piet is niet gekleed als een slaaf, hij vervult niet de rol van een slaaf, hij wordt niet behandeld als een slaaf. Mensen zouden hun kinderen niet laten bedreigen door een slaaf.
'' Dit deed men 1000 jaar geleden al, ver voordat de slavenhandel plaatsvond. ''quote:Zwarte Piet is europese folklore. In heel europa, vooral in het oosten heb je tradities waar in december een man op een paard komt vergezeld door zwarte figuren. In het ene land zijn dit zwarte duivels, in het andere land zijn dit dorpelingen die alleen hun gezicht zwart verven, in Nederland is dat het figuur van zwarte piet. Die traditie is over heel europa terug te vinden en gaat verder terug dan het begin van de slavernij. Dit deed men 1000 jaar geleden al, ver voordat de slavenhandel plaatsvond.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
- Hij is gekleed als een slaaf van edelmannen, niet als een werkende slaaf inderdaad, maar wel als de huisslaaf die werd gehouden als statussymbool, een beetje als een dure hond...quote:Dus concluderend:
- Hij is niet gekleed als slaaf
- Hij gedraagt zich niet als slaaf
- Hij heeft niet de rol van een slaaf (stoute blanke kinderen bedreigen met de roe en de zak)
- Hij wordt niet behandeld als slaaf
- Door heel europa en delen van het midden oosten zien we soortgelijke tradities van zwarte figuren die stoute kinderen straffen en lieve belonen
- Deze tradities zijn soms tot meer dan 1000 jaar terug te voeren.
Nee, mijn conclusie, zijn kleding, de liedjes, de historische verhalen in combinatie met zijn huidskleur maken hem een slaaf.quote:Jouw conclusie: “hij is zwart dus een slaaf”. Overduidelijk nog wel. Sorry, daar kan ik met mijn verstand niet bij.
Dat is ook allemaal heel erg, en daar moet ook allemaal iets aan gedaan worden, maar feit blijft dat mensen zich benadeeld voelen door zwarte piet en dat de redenen niet zo onbedenkelijk zijn als vele hier willen voorkomen.quote:En dan herhaal ik nogmaals wat ik eerder zei: zelfs als vast zou komen te staan dat hij gebaseerd is op een slaaf of een slaaf moet voorstellen dat dat nog geen reden is om het dan af te schaffen, ik zou zeggen dat is juist een reden om hem in zijn huidige vorm te behouden. Slavernij heeft plaatsgevonden, dat heeft 400 jaar geduurd, laten we aub niet net doen alsof het nooit heeft plaatsgevonden en alle herinneringen daaraan vakkundig wegpoetsen uit het straatbeeld. Als je echt respect hebt voor het leed dat is aangedaan zou je die herinnering levend houden en blij zijn dat het nu anders is. En focus je eens op werkelijk racisme, bijvoorbeeld het feit dat je met een buitenlandse achternaam nog steeds minder makkelijk een baan vindt of met een donkere kleur geweigerd wordt in de horeca in plaats van je druk maken om een zwart geschminkte kindervriend die al door europa liep voordat men überhaupt ooit een neger had gezien.
Prima..het schijnt dus in een liedje voor te komen ( ik denk dat 99% nog nooit van dat liedje gehoord heeft) maar dan nog??quote:Op woensdag 2 september 2015 11:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Deftig in ’t fluwelen pak
Op zijn rug een grote zak
Met een tronie zwart als roet
En een ketting aan zijn voet
Mantel, kuitbroeken baret
Dat is Pietermans portret
Pieterknecht die komt er aan
Pieterknecht de neger
Kijk eens wat een Moriaan
’t Lijkt wel een schoorsteenveger
Mag ‘k j’eens wassen, Pieterknecht
’t Helpt niet, jongens, ’t zwart is echt
Twee liedjes die toch wel echt aanwijzen wat er met knecht wordt bedoeld, geen page, gezien in die tijd zwarte mensen geen page konden worden, wel werden in die tijd slaven verkleed als page.
Dat jij het blijft ontkennen maakt het nog niet minder waar.
[..]
'' Dit deed men 1000 jaar geleden al, ver voordat de slavenhandel plaatsvond. ''
Ik weet niet waar jij je geschiedenis vandaan haalt, maar slaven bestaan echt wel al langer dan 1000 jaar.
[..]
- Hij is gekleed als een slaaf van edelmannen, niet als een werkende slaaf inderdaad, maar wel als de huisslaaf die werd gehouden als statussymbool, een beetje als een dure hond...
- Nu niet meer, een paar decennia geleden nog wel.
- Slaven zijn zo vaak gebruikt om kinderen op te voeden, zelfs om blanke baby's borstvoeding te geven.
- Dat klopt, maar dat heeft niks hier mee te maken.
- Dat klopt ook.
[..]
Nee, mijn conclusie, zijn kleding, de liedjes, de historische verhalen in combinatie met zijn huidskleur maken hem een slaaf.
[..]
Dat is ook allemaal heel erg, en daar moet ook allemaal iets aan gedaan worden, maar feit blijft dat mensen zich benadeeld voelen door zwarte piet en dat de redenen niet zo onbedenkelijk zijn als vele hier willen voorkomen.
Ik kleed mij zelf als cowboy. Dat is mijn stijl, vaak vragen mensen of ik naar een country evenement ga. Echter sommige denken dat ik met de cowboy outfit een hilbilly of racist ben omdat cowboys uit het zuiden komen van Amerika, en dat een racistisch stigma heeft. Wat los staat van deze ene kaas hier, die gewoon zich graag als cowboy verkleed.quote:Op dinsdag 1 september 2015 21:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee. Zijn punt is als volgt:
[..]
En DAT is waar ik op doel.
In hoeverre er een connectie is met het negatieve, dat is een tweede discussie. Maar voor de tegenstanders is ZP de voortzetting van een bepaald negatief beeld dat men had van zwarten. Net zoals in mijn voorbeeld de kinderen die 200 jaar later een KKK-outfit dragen, ondanks hun positief gedrag, qua outfit nog steeds iets van die negatieve organisatie voortzetten.
Ik zeg ook nergens dat het veranderd moet worden, maar het ontkennen van geschiedenis omdat het ons even niet zo uitkomt vind ik de makkelijke weg nemen.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:21 schreef --HOOLIE-- het volgende:
[..]
Prima..het schijnt dus in een liedje voor te komen ( ik denk dat 99% nog nooit van dat liedje gehoord heeft) maar dan nog??
Laat het lekker zo blijven allemaal...word er een beetje moe van...
Ik ontken helemaal niks...maar er zijn ondertussen zoveel verhalen over het ontstaan en de traditie van ZP dat je door de bomen het bos niet meer ziet..quote:Op woensdag 2 september 2015 11:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat het veranderd moet worden, maar het ontkennen van geschiedenis omdat het ons even niet zo uitkomt vind ik de makkelijke weg nemen.
Jij voelt je gediscrimineerd omdat je vrijwillig in cowboykleding rond loopt en sommige mensen dat een beetje vreemd vinden?quote:Op woensdag 2 september 2015 11:22 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik kleed mij zelf als cowboy. Dat is mijn stijl, vaak vragen mensen of ik naar een country evenement ga. Echter sommige denken dat ik met de cowboy outfit een hilbilly of racist ben omdat cowboys uit het zuiden komen van Amerika, en dat een racistisch stigma heeft. Wat los staat van deze ene kaas hier, die gewoon zich graag als cowboy verkleed.
Nu kan ik gaan huilen en roepen dat de maatschappij mij stigmatkseerd vanwege mijn kledingkeuze,maar ik voel me goed bij deze kledingkeuze. Echter zou ik zeggen dat ik juist gehinderd wordt op het moment dat ik mij als cowboy wil kleden, het hele jaar door. Daar heeft niemand het over, of mannen vrouwenkleding mogen dragen, mensen zich mogen kleden hoe ze willen zonder aanstoot te geven. Nee als ik met. Viking helm of in piraten kostuum ga kijken ze me net zo gek aan als dat ik in cowboy loop.
Als zwarte Piet moet veranderen, vind ik dat mensen ook niet meer moeten janken als ik als cowboy loop. Want alle mensen moeten maar hun denkwijze veranderen omdat ik me gediscrimineerd voel.
Ik denk dat we met enige zekerheid kunnen zeggen dat de zwarte demoon Krampus nooit echt heeft bestaan.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:25 schreef --HOOLIE-- het volgende:
[..]
Ik ontken helemaal niks...maar er zijn ondertussen zoveel verhalen over het ontstaan en de traditie van ZP dat je door de bomen het bos niet meer ziet..
Zoals ik het zie helpt zwarte Piet sinterklaas en is er loyaliteit aan sinterklaas. Niet zoals een slaaf behandeld wordt, mensen zien weer spoken. Ik ben voorstander van zwarte Piet omdat ik als kind nooit de link met slavernij of getinte mensen legden. Ik vond de mensen uit Afrika juist altijd baas omdat ik op school hoorden dat ze grote longcapaciteit in de bergen hadden, en documentaire waar ze met speer een leeuw doodde die hun stam aanviel.quote:Op dinsdag 1 september 2015 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is dus heden niet meer waar. Zwarte piet draagt een pagepak. Dat is dus niet per definitie een slaaf. Hij spreekt niet meer met een gek accent. Hij is eerder de helper dan de bediende van sinterklaas. Hij is de werkelijke ster van het feest die de cadeautjes en pepernoten brengt. Je kunt zeker niet stellen dat hij een inferieure rol ten opzichte van de sint heeft.
Ik voel me gediscrimineerd omdat mensen belachelijk doen als ik als cowboy erbij loop. En zich intens aanstellen.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Jij voelt je gediscrimineerd omdat je vrijwillig in cowboykleding rond loopt en sommige mensen dat een beetje vreemd vinden?
En dat vergelijk je serieus met jarenlange onderdrukking, slavernij en racisme vanwege een huidskleur?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |