Die vrouw hier kleedde zich ook als slaaf? Meer dan die slaaf op die afbeelding iig..quote:Op woensdag 2 september 2015 12:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, niet de doorsnee slaaf, wel als de huisslaaf.
Het is een oud verhaal uit de tijd van de "Klazen" dat vooral populair was in Amsterdam. Maar er zijn nog genoeg ouderen die het als kind ook te horen kregen - vooral uit het boekje "Mee in de zak"quote:Op woensdag 2 september 2015 10:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Dus kinderen die voor zwarte piet worden uitgemaakt krijgen geen negatieve associaties met sinterklaas?quote:Op woensdag 2 september 2015 16:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Welnee, kinderen hebben geen negatieve associaties bij Sinterklaas. Die vinden kattekwaad uithalen gewoon leuk.
Of roept een deurbel ook negatieve associaties op omdat kinderen die weleens gebruiken om belletje te trekken?
Wat stond er in de rest van je post?
Ik persoonlijk heb gemengde gevoelens bij sinterklaas. Ik volg de discussie eigenlijk nooit, het feest doet me niks aangezien ik er niet aan mee doe(kerst en pasen ook niet echt).quote:Op woensdag 2 september 2015 16:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wellicht zou dat kunnen. Maar ik denk niet dat dat hier het geval is.
Je mag van mij alles aanpassen maar dan moet het wel van onderaf komen. Sinterklaas is een familiefeest dat hoofdzakelijk in huiselijke kring wordt gevierd. Als er dus een aanpassing aan het uiterlijk van zp moet komen zal dat van onderaf moeten komen, van de mensen die het vieren. De VN kan nog 20 rapporten uitbrengen, zolang 90% van de Nederlanders sinterklaas nog viert met een zwarte piet zal er niks veranderen.
En weet je wat nu het resultaat is van deze discussie?
- Ik mag 2 keer per week uitleggen dat ik helemaal niks tegen zp heb.
- Werkelijk racisme wordt van weggekeken want je krijgt nu reacties als: “daar heb je die zeurende negers weer”
- Het volk is zich krampachtig vast gaan houden aan ZP waardoor we nu wel met zekerheid kunnen zeggen dat een zwarte zwarte Piet nog voor minstens 50 jaar onlosmakelijk is verbonden met het sinterklaasfeest.
- Racisme en racist is een holle term geworden. Alles is racisme, dus wat maakt het nog uit als je racist genoemd wordt? Je haalt je schouders er over op en gaat door waar je mee bezig was.
En dat is vooral te danken aan Quinsy Gario die met gestrekt been de discussie in is gevlogen en iedereen beticht van racisme terwijl de gemiddelde Nederlander die sinterklaas viert daar 0 racistische associaties bij heeft.
Ik heb nergens het woord slaaf in de mond genomen. Ik heb het over het karikaturale uiterlijk (en vroeger ook gedrag) dat sommige mensen blijkbaar herinnert aan de tijd dat negers op die manier werden bekeken: als domme rare wezens.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En dat is dus hoogst onzeker of dat op een slaaf is geweest. Hij ziet er niet uit als slaaf, hij gedraagt zich niet als slaaf en het is hoogst onwaarschijnlijk dat de rijke burgerij zijn kinderen zou laten bedreigen door een slaaf met een roe.
Waarom rot jij niet lekker op? Jij bent degene die blijkbaar moeite heeft met een v/d belangrijkste westerse waarden: het recht op een eigen mening + het recht deze te uiten binnen de kaders van de wet..quote:Op woensdag 2 september 2015 23:21 schreef okedoei het volgende:
Als je Zwarte Piet niet leuk vindt dan flikker je maar lekker op uit Nederland.
Rustig maar, ik ben al weg.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarom rot jij niet lekker op? Jij bent degene die blijkbaar moeite heeft met een v/d belangrijkste westerse waarden: het recht op een eigen mening binnen de kaders van de wet..
Hopelijk ben je wel opgerot naar een land waar mensen geen eigen mening mogen hebben en uiten?quote:
Nop.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hopelijk ben je wel opgerot naar een land waar mensen geen eigen mening mogen hebben en uiten?
Ik dacht dat buitenlanders ingeburgerd werden... Dan zouden ze zwarte piet moeten leren waarderen. En als je niet van zwarte piet en onze gratis opvang/gezondheidszorg houdt blijf dan maar lekker je eigen land ondankbare honden.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarom rot jij niet lekker op? Jij bent degene die blijkbaar moeite heeft met een v/d belangrijkste westerse waarden: het recht op een eigen mening + het recht deze te uiten binnen de kaders van de wet..
Ja want alle allochtonen komen uit het buitenland, maken en maken gebruik van gratis opvang/gezondheidszorgquote:Op woensdag 2 september 2015 23:46 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Ik dacht dat buitenlanders ingeburgerd werden... Dan zouden ze zwarte piet moeten leren waarderen. En als je niet van zwarte piet en onze gratis opvang/gezondheidszorg houdt blijf dan maar lekker je eigen land ondankbare honden.
Misschien moet je dan toch maar eens je eigen advies opvolgen want blijkbaar pas jij met jouw gedachtegoed niet in het land waar je woont.quote:
dus je moet het overal mee eens zijn anders ben je niet goed geïntegreerd?quote:Op woensdag 2 september 2015 23:46 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Ik dacht dat buitenlanders ingeburgerd werden... Dan zouden ze zwarte piet moeten leren waarderen. En als je niet van zwarte piet en onze gratis opvang/gezondheidszorg houdt blijf dan maar lekker je eigen land ondankbare honden.
Volgens mij is die post van XXL-Puntenslijper niet serieus.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja want alle allochtonen komen uit het buitenland, maken en maken gebruik van gratis opvang/gezondheidszorg![]()
En je bent wel heel achterlijk als je denkt dat integreren betekent dat je alles leuk moet vinden wat XXL-Puntenslijper (of zelfs wat de meerderheid) leuk vindt![]()
Tijd dat ze jou, samen met de (rest v/d) anti- en pro-ZP extremisten, op inburgeringscursus schoppen, zodat jullie leren dat we in Nederland moeten accepteren dat mensen een andere mening kunnen hebben.
Wat is er tegen karikaturen? De goedkope b comedyfilm zit vol met karikaturen. Lucky Luke is een karikatuur. New Kids zijn karikaturen. Etc.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik heb nergens het woord slaaf in de mond genomen. Ik heb het over het karikaturale uiterlijk (en vroeger ook gedrag) dat sommige mensen blijkbaar herinnert aan de tijd dat negers op die manier werden bekeken: als domme rare wezens.
Er is niks mis met een karikatuur zonder serieuze bijbedoelingen of achterliggende oorsprong. Wanneer een karikatuur echter gebaseerd is op een negatief beeld dat men van bepaalde mensen heeft en/of een negatieve manier waarop men een bepaalde groep wil afbeelden of afbeeld omdat men een negatief/minderwaardig beeld heeft van die groep, dan is het een ander verhaal, zie bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 3 september 2015 09:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat is er tegen karikaturen? De goedkope b comedyfilm zit vol met karikaturen. Lucky Luke is een karikatuur. New Kids zijn karikaturen. Etc.
Zoals ik al aangaf in dit topic:quote:En hoezo herinnert dat mensen aan een tijd waarin ze waarschijnlijk niet eens geboren waren?
Genoeg mensen die er nog steeds van overtuigd zijn dat negers genetisch (in ieder geval qua intelligentie) inferieur zijn, etc.quote:Op woensdag 2 september 2015 07:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Los daarvan zegt iedereen wel 'de slavernij is al zo lang geleden afgeschaft', maar de reden dat het spotten met zwarten nog gevoelig ligt, is omdat het helemaal nog niet zo lang geleden is dat zwarten als minder, als tweederangsburgers werden gezien. Sterker nog, er zijn NU nog steeds genoeg mensen die zo denken. Genoeg mensen die er van walgen dat 'hun' blanke Doutzen iets heeft met een neger. Het is op dat gebied in milde vorm dus nog niet helemaal iets uit het verleden. In sterkere vorm is het ook nog niet uit een heel ver verleden.
Het gaat toch niet om de traditie van zwart geschminkte figuren / helpers van Sinterklaas in het algemeen? Het gaat om de traditie van Zwarte PIet.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar zoals ik al zei: “zijn kinderliedjes de norm?” de traditie van zwart geschminkte figuren is ouder dan die liedjes.
quote:Op donderdag 3 september 2015 20:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het gaat toch niet om de traditie van zwart geschminkte figuren / helpers van Sinterklaas in het algemeen? Het gaat om de traditie van Zwarte PIet.
Ik denk dat de meeste mensen het er over eens zijn dat zwarte piet een karikatuur zonder negatieve bijbedoelingen is.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:25 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Er is niks mis met een karikatuur zonder serieuze bijbedoelingen of achterliggende oorsprong. Wanneer een karikatuur echter gebaseerd is op een negatief beeld dat men van bepaalde mensen heeft en/of een negatieve manier waarop men een bepaalde groep wil afbeelden of afbeeld omdat men een negatief/minderwaardig beeld heeft van die groep, dan is het een ander verhaal, zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Ja, en zo zijn er ook mensen die zo over vrouwen denken. Dat kan natuurlijk geen reden zijn een volstrekt onschuldig verschijnsel de kop in te drukken.quote:Zoals ik al aangaf in dit topic:
[..]
Genoeg mensen die er nog steeds van overtuigd zijn dat negers genetisch (in ieder geval qua intelligentie) inferieur zijn, etc.
En NEE. Ik zeg niet dat dit alles een reden is om ZP te verbieden of aan te passen. Ik geef alleen aan waarom het onderwerp voor sommige mensen gevoelig ligt, ondanks dat ze de slavernij zelf absoluut niet hebben meegemaakt.
Inderdaad. En we zien dat ZP wel heel duidelijk is gebaseerd op die zwartgeschminkte helpers. Krampus en die zwarte duivels zijn natuurlijk heel eng voor kinderen. Ik kan mij heel goed voorstellen (en dat lijkt mij ook de meest logische verklaring) dat men destijds die zwarte duivels te heftig vond voor kinderen (net zoals wij sprookjes ook anders vertellen dan het origineel) en dat men die zwarte figuren een wat menselijker uiterlijk heeft gegeven. Ja, dan komt je al snel op een wat negroïde achtig figuur uit. Vergeet niet dat de gemiddelde Nederlander destijds zwarte mensen ook alleen van horen zeggen of vanuit prentenboeken kon.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het gaat toch niet om de traditie van zwart geschminkte figuren / helpers van Sinterklaas in het algemeen? Het gaat om de traditie van Zwarte PIet.
Zwarte slaaf denk ik ook niet. Denk eerder het beeld dat men van zwarten had. En ik denk niet dat Schenkman het per se slecht bedoeld had. Dat was toen gewoon het beeld dat leefde, beetje net zoals dat veel mensen ook van hun huisdier kunnen houden, maar het nooit als gelijke kunnen zien.quote:Op vrijdag 4 september 2015 13:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Inderdaad. En we zien dat ZP wel heel duidelijk is gebaseerd op die zwartgeschminkte helpers. Krampus en die zwarte duivels zijn natuurlijk heel eng voor kinderen. Ik kan mij heel goed voorstellen (en dat lijkt mij ook de meest logische verklaring) dat men destijds die zwarte duivels te heftig vond voor kinderen (net zoals wij sprookjes ook anders vertellen dan het origineel) en dat men die zwarte figuren een wat menselijker uiterlijk heeft gegeven. Ja, dan komt je al snel op een wat negroïde achtig figuur uit. Vergeet niet dat de gemiddelde Nederlander destijds zwarte mensen ook alleen van horen zeggen of vanuit prentenboeken kon.
Zwarte Piet duikt voor het eerst op in boekje van de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman in 1860. Merk op dat Jan Schenkman waarschijnlijk nog nooit een zwarte man heeft gezien. Dat boekje waarin ZP voor het eerst wordt afgebeeld in de vorm zoals wij die vandaag in Nederland kennen droeg de titel “Sint Nicolaas en zijn knecht”. Belangrijk om op te merken, al vanaf het eerste voorkomen van de huidige ZP wordt hij niet gepositioneerd als de slaaf van sinterklaas, maar als de knecht. Dat is een wezenlijk verschil. Het is veel aannemelijker dat Jan Schenkman de zwarte duivels heeft willen vervangen door een goedlachse zwarte knecht en die heeft vormgegeven als een zwarte man zoals hij die zelf kon uit de prentenboeken en die een pagepak (geen slavenpak) aanmat.
De hele aanname dat zwarte piet een slaaf is is gebaseerd op 2 dingen: zijn huidskleur en het feit dat hij een blanke werkgever heeft. Simpelheid en kortzichtigheid waar mijn broek werkelijk vanaf zakt en die je per direct de kop in moet drukken. We nemen de kritiek voor kennisgeving aan, halen onze schouders er over op en gaan ons dan weer druk maken over echt belangrijke zaken.
Deze logica ontgaat me, dit ondanks dat 't hoogstwaarschijnlijk grappig bedoeld is.quote:Op zaterdag 5 september 2015 13:28 schreef SebbeSwensje het volgende:
Zwarte Piet is zwart.
+
Zwarte Piet is racisme.
=
Zwart zijn is racisme
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |