Dat is nooit anders geweest.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:48 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ook witte. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, Sinterklaas + ZP de [voor]deur wijzen.
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:01 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Zwarte mensen zijn primitief?
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ok. Dan neem ik vanmiddag ff wat geld van je rekening. Hebben we 't er morgen niet meer over.
Krampus zoals u wenst staat er.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
quote:
En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...
dat denk ik niet maar ik dacht dat we elkaar woorden in de mond aan het leggen warenquote:Op zondag 30 augustus 2015 14:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En waarom denk jij dat Koos dat niet zo ziet?
Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mensen reisden ook weleens, vooral als men iets beter bedeeld was. En de streken waar de Krampus traditie bekend is ligt qua reistijd op afstanden die te doen waren. Het is daarom iets waarschijnlijker dat iemand daar notitie van nam en 'm met de Nederlandse cultuur verenigde.
Ruprecht zou dan weer de voorloper van St. Nikolaas zelf geweest kunnen zijn.
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Krampus zoals u wenst staat er.
In heel Europa zijn er Zwarte Piet/Krampusachtige wezens die in de wintermaanden een grote rol spelen bij o.a. vruchtbaarheidsriten, dodenriten en morele rechtspraak/aanklagen van misstanden.
Een van de kenmerken is dat ze zwart als de vruchtbare aarde zijn, zwart als het dodenrijk ook (er zijn ook zwarte vruchtbaarheidsgodinnen en schikgodinnen). O.a. Arnold Jan Scheer heeft hier regelmatig over geschreven.
Als het een beetje geld is doe je weinig, als het veel geld betreft zou jij nog wel wat ondernemen. Vooral als je 't even moeilijk krijgt. Zo proberen nabestaanden nog weleens oud geld terug te krijgen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:37 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.
Het gaat natuurlijk om dingen die speelden voordat wij geboren warenDus als jouw opa mijn opa geld afhandig gemaakt zou hebben, dat ik jou dat niet meer kwalijk neem. Of dat ik niet levenslang boos ben op Duitsers, om dingen die 75 jaar geleden gebeurd zijn.
Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?quote:
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.
Ik neem aan dat hij niet leefde in de Nicolaastraditie te Nederland.
Wat ik las was dat die Klazen met een gezicht van roetvegen of meer egaal zwart gemaakt in bepaalde regio's in Nederland wel voorkwamen.. Maar nauwelijks gekend werden over het gehele land. Mij is het logisch dat Klazen een afgeleide waren van Sint Nicolaas en niet van een Zwitserse duivel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb een heel verhaal gedeeld, lees dat maar eens.
Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van. Dus ik wil wel eens weten wat het hele verhaal is, maar dat staat nergens alleen dat ze slaaf was en na de afschaffing in 1863 nog 10 jaar in loondienst heeft moeten werken.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wie? En in welke relatie staat die familie tot zwarte piet?
Nu kwam ik veel nazaten (blijkt allemaal verre familie te zijn) tegen met de naam Jong Loy in Paramaribo, maar niemand heeft het over de slavernij. De eerste Jong Loy's zijn vrijwillig naar Suriname gegaan en daar verongelukt in een boot op de rivier.quote:Sinterklaas is géén gezellig kinderfeest, zegt Perez Jong Loy. Het is een 'totale, bewuste ontkenning' van het Nederlandse slavernijverleden. De pietenstrijd is wat hem betreft een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven.
De 60-jarige Amsterdammer is de naamgever van de pietenzaak die zo ongeveer heel Nederland op zijn kop zette ('Jong Loy versus de gemeente Amsterdam'). Hij wil Zwarte Piet de wereld uit hebben, om te beginnen uit de hoofdstad. Maar het zit bij hem veel en veel dieper.
Het kan er bij Jong Loy niet in dat er wél erkenning is voor het leed van de Tweede Wereldoorlog, maar niet voor iemand als zijn eigen overgrootmoeder, die slaaf was in Suriname. Kom bij hem dus niet aan met Nederlandse gevoeligheden over het kinderfeest, hij kan zich er niks bij voorstellen: 'Ik denk dat alle Nederlanders diep in hun hart heel goed weten dat Zwarte Piet racistisch is.'
En: 'Zwarte Piet is een symbool. Een dominosteen die om moet, want dan volgen andere stenen. Dan kunnen we het eindelijk over het verleden hebben.
quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Dat kan. Ik weet er te weinig over.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.
Maar wel miljoenen eisen...
Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Hoezo heeft Perez de Jong Loy daar veel last van? Uit welke bron heb je dat ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-worden-ermee-gepestquote:De overgrootmoeder van de moeder van Jong Loy was tot slaaf gemaakt.
Over een van deze twee feiten lieg je.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Wie is "men" ? De bevolking? En vind je dat de Nederlandse bevolking dat ook moet doen. ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:09 schreef mastertephon het volgende:
In Benin heb je een monument voor slaven. Daar geeft men ook gewoon toe dat men zelf heel fout was.
In de link die zojuist ik postte (ad, november 2014) zegt hij zelf overgrootmoeder, ik dacht tot gisteren namelijk ook dat het om zijn over over grootmoeder zou gaan, in meerdere interviews zegt hij wederom overgrootmoeder.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo heeft Perez de Jong Loy daar veel last van? Uit welke bron heb je dat ?
dit vond ik
[..]
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-worden-ermee-gepest
Dus het gaat over zijn over-overgrootmoeder. Reken even terug.... met 25 jaar per generatie... Ca 1850 was ze geboren... misschien iets later... misschien iets eerder.
Maar wat wil je met die stamboom? Wat moet dat bewijzen.?
Maar wat denk je dan te kunnen weten met zijn stamboom?quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:30 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik wil gewoon weten hoe het zit, hij roept van alles en eist behoorlijk wat.
Hoezo heeft ZP niks met negers te maken volgens jou?quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.
Het zwart zou dan ook niet ter discussie moeten staan.
Lezen! Het zwart van Zwarte Piet.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:45 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoezo heeft ZP niks met negers te maken volgens jou?
Dan heb je het niet gelezenquote:Op zondag 30 augustus 2015 21:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.
Het zwart zou dan ook niet ter discussie moeten staan.
Sint Nicolaas was een Grieks-Orthodoxe Bisschop die actief was in Myra, Griekenland. Het huidige Turkije. Er is redelijk veel over de historische Sint bekend.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:50 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik wist niet beter dat Sinterklaas vroeger een heilige was, woonachtig in Turkije.
Bijzonder dat de oorsprong van zwarte Piet zoveel varianten kent.
Ah zo...quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Lezen! Het zwart van Zwarte Piet.
Ik neem aan dat je het over de Surinamers en zo hebt? Dan ben ik het met je eens.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.
Ik weet niet of je dat programma kent dat ze met personen hun roots en voorvaderen nalopen, daar zou ik hem graag in willen zien. Gewoon kijken wat er klopt en hoe en wat ik zeg, misschien denk ik daarna wel van: Ik snap hem...quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar wat denk je dan te kunnen weten met zijn stamboom?
Zoek zijn standpunten en spin dat uit.
Waar zei hij dan dat hij er last van had dat zijn voorouder(s) slaaf waren ?
Ik vind ook dat hij doorslaat met die schadeclaims.
quote:Zeker als men kijkt naar de sociaal economische situatie van de nazaten. Het maakte me razend dat de nazaten van daders en het “establishment" van de nazaten van slachtoffers er alles aan deden om het ook zo te houden.
En als je dan dit leest:quote:Ik zelf, ik werd een paar weken voor het eind examen havo in 1975, van school gestuurd omdat ik de geschiedenis juf onheus had bejegend, omdat ze maar één halve A4 aandacht besteedde aan de banden met Suriname.
Een Surinaamse vrouw die mij onverwacht aanviel in het Tropenmuseum. En die begon te krijsen over slavenhandel. Gelukkig was haar dochter wel normaal.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...
Dat zou wel zo terecht zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:50 schreef DrDentz het volgende:
Shit man als je op zijn facebook kijkt wordt hij nu bevriend door honderden pro-pieters, ik hoop niet dat hij zo misselijk wordt van al hun Nederland Mijn Vaderland PVV anti-vluchtelingen posts dat hij toch nog een pieten-hater wordt.
Je bent teveel gefixeerd op de mogelijkheid hem te kunnen betrappen op leugens over zijn familie.quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ga twijfelen of zijn roots wel leiden naar de plantages. Ik denk dat hij zou uitkomen in China.
nah klopt geen kut van natuurlijk maar de boodschap, de kern van het verhaal is wel heel sterkquote:Op zondag 30 augustus 2015 23:59 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Zwarte pastoor over zwarte mensen:
In het hele continent Afrika hebben zwarten niet 1 zeewaardige boot gebouwd, niet 1 stenen huis met meer dan 1 verdieping, we hebben de blanke man nodig, samen met de blanke kunnen we veel meer dan wij zwarten alleen.
Hij brengt het wel leuk, en er zit een kern van waarheid in.
En je weet zeker dat je nu niet liegt ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Een Surinaamse vrouw die mij onverwacht aanviel in het Tropenmuseum. En die begon te krijsen over slavenhandel. Gelukkig was haar dochter wel normaal.
Ja. Want ik lieg hier niet over. Het staat ook op andere fora uit die tijd.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En je weet zeker dat je nu niet liegt ?
Maar binnen Europa zijn altijd volksverhuizingen geweest. Bij de industrialisatie zijn bijvoorbeeld veel mensen uit de Alpengebieden (het rijk van Krampus) naar het Roergebied gekomen om in de mijnbouw te werken. Die namen uiteraard hun eigen cultuur en tradities mee.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .
Dichter bij Nederland dan Krampus uit Zwiterserland.
Maar je weet zeker dat je in het tropenmuseum was ?quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ja. Want ik lieg hier niet over. Het staat ook op andere fora uit die tijd.
Die man kan heerlijk vertellen, en heeft uren matriaal beschikbaar online.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
nah klopt geen kut van natuurlijk maar de boodschap, de kern van het verhaal is wel heel sterk
Ja. Dat weet ik zeker. Op de tweede verdieping. Want de situatie was zo vreemd dat je dat opslaat in je geheugen. Nog meer domme vragen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar je weet zeker dat je in het tropenmuseum was ?
Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:05 schreef Lunatiek het volgende:
Ze hadden hem zwart moeten laten in plaats van er nepnegers van maken. Als Piet al zwart zou zijn van het roet, verklaart dat die chocoladetinten nog niet.
Als je daar als zwarte mensen zoveel problemen mee hebt begrijp ik niet dat je tussen witte mensen gaat wonen in Nederland.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?
ZP is gemodelleerd naar een neger door de schrijver Schenkman. Het historisch verband van voor die tijd van den Sint met de kleur zwart is duidelijk. Maar het is geen excuus om te ontkennen dat ZP bedoeld is als een mens is met een donkere huidskleur en dat donkere mensen terecht een mening kunnen hebben over de imitatie van hun gezicht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |