abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:29:19 #151
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155684617
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:48 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Ook witte. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, Sinterklaas + ZP de [voor]deur wijzen.
Dat is nooit anders geweest.

Het probleem is nu dat anderen (anti-pietmaffia) willen beslissen wie jij wel of niet de deur wijst. Omdat zij, die niet eens uitgenodigd zijn op dat familiefeestje, zeggen zich gekwetst te voelen door jouw gasten, die ze overigen niet eens kennen.

Zoiets als dat je christelijke overburen je gothic neef de toegang tot jouw verjaardagsfeest verbieden omdat dat des duivels zou zijn.
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:31:06 #152
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155684675
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:01 schreef mastertephon het volgende:

[..]

Zwarte mensen zijn primitief?
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...
pi_155684889
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ok. Dan neem ik vanmiddag ff wat geld van je rekening. Hebben we 't er morgen niet meer over. ;)
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.

Het gaat natuurlijk om dingen die speelden voordat wij geboren waren :D Dus als jouw opa mijn opa geld afhandig gemaakt zou hebben, dat ik jou dat niet meer kwalijk neem. Of dat ik niet levenslang boos ben op Duitsers, om dingen die 75 jaar geleden gebeurd zijn.
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:41:45 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155685012
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
Krampus zoals u wenst staat er.
In heel Europa zijn er Zwarte Piet/Krampusachtige wezens die in de wintermaanden een grote rol spelen bij o.a. vruchtbaarheidsriten, dodenriten en morele rechtspraak/aanklagen van misstanden.
Een van de kenmerken is dat ze zwart als de vruchtbare aarde zijn, zwart als het dodenrijk ook (er zijn ook zwarte vruchtbaarheidsgodinnen en schikgodinnen). O.a. Arnold Jan Scheer heeft hier regelmatig over geschreven.
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:45:25 #155
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155685135
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:23 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
_O- die man heeft gelijk en met hem denken héél veel anderen en precies zo over.
Het is nergens voor nodig om de geschiedenis in te duiken. En het is pas sinds een paar dat er heisa over is.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:47:24 #156
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155685211
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...
En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 19:53:10 #157
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155685427
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 14:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En waarom denk jij dat Koos dat niet zo ziet?
dat denk ik niet maar ik dacht dat we elkaar woorden in de mond aan het leggen waren

lijkt een terugkerende trend in deze reeks
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155685461
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Mensen reisden ook weleens, vooral als men iets beter bedeeld was. En de streken waar de Krampus traditie bekend is ligt qua reistijd op afstanden die te doen waren. Het is daarom iets waarschijnlijker dat iemand daar notitie van nam en 'm met de Nederlandse cultuur verenigde.

Ruprecht zou dan weer de voorloper van St. Nikolaas zelf geweest kunnen zijn.
Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .
Dichter bij Nederland dan Krampus uit Zwiterserland.
pi_155685611
quote:
4s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Krampus zoals u wenst staat er.
In heel Europa zijn er Zwarte Piet/Krampusachtige wezens die in de wintermaanden een grote rol spelen bij o.a. vruchtbaarheidsriten, dodenriten en morele rechtspraak/aanklagen van misstanden.
Een van de kenmerken is dat ze zwart als de vruchtbare aarde zijn, zwart als het dodenrijk ook (er zijn ook zwarte vruchtbaarheidsgodinnen en schikgodinnen). O.a. Arnold Jan Scheer heeft hier regelmatig over geschreven.
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.
Ik neem aan dat hij niet leefde in de Nicolaastraditie te Nederland.
pi_155686314
quote:
9s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:40 schreef Specularium het volgende:

:').
ohhhhhhhh magnie :N
bivd kijkt met u mee.
pi_155688339
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:37 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.

Het gaat natuurlijk om dingen die speelden voordat wij geboren waren :D Dus als jouw opa mijn opa geld afhandig gemaakt zou hebben, dat ik jou dat niet meer kwalijk neem. Of dat ik niet levenslang boos ben op Duitsers, om dingen die 75 jaar geleden gebeurd zijn.
Als het een beetje geld is doe je weinig, als het veel geld betreft zou jij nog wel wat ondernemen. Vooral als je 't even moeilijk krijgt. Zo proberen nabestaanden nog weleens oud geld terug te krijgen.

En voor we naar andere onderwerpen gaan zou ik 't duidelijk willen maken dat de geschiedenis van een traditie best ter discussie mag komen als een partij beweert dat het kwetsend is vanwege racistische elementen en de verwijzing naar het slavernij verleden. Dan trekken we dat even na. En daar ligt wel een punt. Het verleden links laten liggen is dan zoiets als vingers in je oren stoppen.

Leven in het nu is voor psychologische doeleinden relevant, niet als het om bepaalde rechten gaat. ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Beathoven op 30-08-2015 21:19:13 ]
pi_155688547
quote:

Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155688565
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.
Ik neem aan dat hij niet leefde in de Nicolaastraditie te Nederland.
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.
pi_155689586
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.

Wat ik las was dat die Klazen met een gezicht van roetvegen of meer egaal zwart gemaakt in bepaalde regio's in Nederland wel voorkwamen.. Maar nauwelijks gekend werden over het gehele land. Mij is het logisch dat Klazen een afgeleide waren van Sint Nicolaas en niet van een Zwitserse duivel.
pi_155689893
quote:
[ afbeelding ]
Verstandige vent.
pi_155689968
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb een heel verhaal gedeeld, lees dat maar eens.
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.

Het zwart zou dan ook niet ter discussie moeten staan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_155690040
quote:
5s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Wie? En in welke relatie staat die familie tot zwarte piet?
Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van. Dus ik wil wel eens weten wat het hele verhaal is, maar dat staat nergens alleen dat ze slaaf was en na de afschaffing in 1863 nog 10 jaar in loondienst heeft moeten werken.

quote:
Sinterklaas is géén gezellig kinderfeest, zegt Perez Jong Loy. Het is een 'totale, bewuste ontkenning' van het Nederlandse slavernijverleden. De pietenstrijd is wat hem betreft een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven.
De 60-jarige Amsterdammer is de naamgever van de pietenzaak die zo ongeveer heel Nederland op zijn kop zette ('Jong Loy versus de gemeente Amsterdam'). Hij wil Zwarte Piet de wereld uit hebben, om te beginnen uit de hoofdstad. Maar het zit bij hem veel en veel dieper.

Het kan er bij Jong Loy niet in dat er wél erkenning is voor het leed van de Tweede Wereldoorlog, maar niet voor iemand als zijn eigen overgrootmoeder, die slaaf was in Suriname. Kom bij hem dus niet aan met Nederlandse gevoeligheden over het kinderfeest, hij kan zich er niks bij voorstellen: 'Ik denk dat alle Nederlanders diep in hun hart heel goed weten dat Zwarte Piet racistisch is.'

En: 'Zwarte Piet is een symbool. Een dominosteen die om moet, want dan volgen andere stenen. Dan kunnen we het eindelijk over het verleden hebben.
Nu kwam ik veel nazaten (blijkt allemaal verre familie te zijn) tegen met de naam Jong Loy in Paramaribo, maar niemand heeft het over de slavernij. De eerste Jong Loy's zijn vrijwillig naar Suriname gegaan en daar verongelukt in een boot op de rivier.

Dan ben ik dus helemaal benieuwd, naar zijn verhaal.
Stel dat zijn moeder oma en overgrootmoeder gemiddeld 26 jaar waren toen hij bevielen:
Perez zelf geboren in 1954
moeder Perez in 1928
oma/opa Perez in 1902
overgrootmoeder geboren rond 1876..

Nu heb ik al gerekend met een hoog gemiddelde leeftijd (zeker voor die tijd) maar dan blijft het nog onmogelijke qua tijdslijn dat zijn overgrootmoeder slavin is geweest voor de afschaffing in 1863...

Dus ik vraag me oprecht af hoe dat dan zit, kan hij niet een keer meedoen met dat stambomenprogramma?

Ik wil meneer's trauma best serieus nemen dus ik ben op zoek naar een logische verklaring.

+
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 21:45:07 #168
249559 crew  Lavenderr
pi_155690080
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?
^O^
pi_155690315
Shit man als je op zijn facebook kijkt wordt hij nu bevriend door honderden pro-pieters, ik hoop niet dat hij zo misselijk wordt van al hun Nederland Mijn Vaderland PVV anti-vluchtelingen posts dat hij toch nog een pieten-hater wordt.
pi_155690337
Ik wist niet beter dat Sinterklaas vroeger een heilige was, woonachtig in Turkije.
Bijzonder dat de oorsprong van zwarte Piet zoveel varianten kent.
pi_155690409
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
pi_155690885
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.
Maar wel miljoenen eisen...
pi_155690931
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.
Maar wel miljoenen eisen...
Dat kan. Ik weet er te weinig over.
pi_155691258
In Benin heb je een monument voor slaven. Daar geeft men ook gewoon toe dat men zelf heel fout was.
  zondag 30 augustus 2015 @ 22:20:20 #175
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155691750
quote:
Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...
Krekker is de bom!
pi_155691788
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:44 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van.
Hoezo heeft Perez de Jong Loy daar veel last van? Uit welke bron heb je dat ?

dit vond ik
quote:
De overgrootmoeder van de moeder van Jong Loy was tot slaaf gemaakt.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-worden-ermee-gepest
Dus het gaat over zijn over-overgrootmoeder. Reken even terug.... met 25 jaar per generatie... Ca 1850 was ze geboren... misschien iets later... misschien iets eerder.
Maar wat wil je met die stamboom? Wat moet dat bewijzen.?
pi_155691996
quote:
Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Over een van deze twee feiten lieg je.
Je liegt dat je nog nooit een slaaf heb gehad in je leven? ik gok maar wat
pi_155692046
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:09 schreef mastertephon het volgende:
In Benin heb je een monument voor slaven. Daar geeft men ook gewoon toe dat men zelf heel fout was.
Wie is "men" ? De bevolking? En vind je dat de Nederlandse bevolking dat ook moet doen. ?
pi_155692251
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo heeft Perez de Jong Loy daar veel last van? Uit welke bron heb je dat ?

dit vond ik

[..]

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-worden-ermee-gepest
Dus het gaat over zijn over-overgrootmoeder. Reken even terug.... met 25 jaar per generatie... Ca 1850 was ze geboren... misschien iets later... misschien iets eerder.
Maar wat wil je met die stamboom? Wat moet dat bewijzen.?
In de link die zojuist ik postte (ad, november 2014) zegt hij zelf overgrootmoeder, ik dacht tot gisteren namelijk ook dat het om zijn over over grootmoeder zou gaan, in meerdere interviews zegt hij wederom overgrootmoeder.

Ik wil gewoon weten hoe het zit, hij roept van alles en eist behoorlijk wat.
Ik ben benieuwd naar het verhaal. Dat hij er zoveel last van heeft, dat hij miljoenen eist.
Voor hetzelfde geld heeft hij een sterk verhaal. Dan pas ik graag mijn mening aan, maar het blijft bij geroep en daar kan ik persoonlijk niet zoveel mee.
pi_155692576
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:30 schreef ootjekatootje het volgende:

Ik wil gewoon weten hoe het zit, hij roept van alles en eist behoorlijk wat.
Maar wat denk je dan te kunnen weten met zijn stamboom?
Zoek zijn standpunten en spin dat uit.
Waar zei hij dan dat hij er last van had dat zijn voorouder(s) slaaf waren ?

Ik vind ook dat hij doorslaat met die schadeclaims.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 30-08-2015 22:44:27 ]
  zondag 30 augustus 2015 @ 22:45:12 #181
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155692976
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.

Hoezo heeft ZP niks met negers te maken volgens jou?
Krekker is de bom!
pi_155694264
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:45 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Hoezo heeft ZP niks met negers te maken volgens jou?
Lezen! Het zwart van Zwarte Piet.

Verder verwijs ik je naar bv Arnold Jan Scheer.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_155694365
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dan heb je het niet gelezen

quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:50 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik wist niet beter dat Sinterklaas vroeger een heilige was, woonachtig in Turkije.
Bijzonder dat de oorsprong van zwarte Piet zoveel varianten kent.
Sint Nicolaas was een Grieks-Orthodoxe Bisschop die actief was in Myra, Griekenland. Het huidige Turkije. Er is redelijk veel over de historische Sint bekend.

De latere "reincarnatie" in de traditie zoals we 't nu kennen is wat vager. Hij schijnt zo'n twee eeuwen alleen zonder zwarte piet te hebben bestaan.

Daarbij zijn Christelijke heiligen vaak plaatsvervangers van oudere heidense personages en tradities. Zo had Engeland Father Christmas en waren er andere figuren elders actief.

Hier in Zuid-Amerika werden de dagen dat men met de heilige doden rondsjouwden in bepaalde culturen vervangen door poppen van Jezus, Maria en diverse andere heiligen. Alles wat immers niet Christelijk was, was des duivels. En soms was 't nogal een moeizame verandering.

Het zou daarom best kunnen dat Ruprecht ooit begonnen is als vriendelijk heidens hoofdpersonage in Duitsland en dat hij later op de tweede viool kwam en dat zn rol veranderde toen de kerk de Sint wilde introduceren. Men had per streek al bepaalde tradities rond kerst en deze werden met de latere verspreiding van het Christendom aangepast.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 30-08-2015 23:25:50 ]
  zondag 30 augustus 2015 @ 23:17:29 #184
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155694457
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 23:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

Lezen! Het zwart van Zwarte Piet.

Ah zo...

Tsja... ik denk zelf dat het zwart inderdaad niet 'afkomstig' is van negers, maar dat de zwarte Krampus die de Sint in sommige culturen vergezelde of volgde wel een inspiratiebron is geweest die ertoe heeft geleid dat 'men' uiteindelijk voor de iets minder enge zwarte-neger-look-a-like (en later neger-karikatuur-look-a-like) heeft gekozen.
Krekker is de bom!
  zondag 30 augustus 2015 @ 23:43:10 #185
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155695466
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:47 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.
Ik neem aan dat je het over de Surinamers en zo hebt? Dan ben ik het met je eens.
Ik vind het sneu voor die meerderheid dat Quincy ze in een dubieus hokje duwt.
pi_155695558
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar wat denk je dan te kunnen weten met zijn stamboom?
Zoek zijn standpunten en spin dat uit.
Waar zei hij dan dat hij er last van had dat zijn voorouder(s) slaaf waren ?

Ik vind ook dat hij doorslaat met die schadeclaims.
Ik weet niet of je dat programma kent dat ze met personen hun roots en voorvaderen nalopen, daar zou ik hem graag in willen zien. Gewoon kijken wat er klopt en hoe en wat ik zeg, misschien denk ik daarna wel van: Ik snap hem...

De naam Jong Loy kan ik nog niet linken aan de slavernij.

http://hart.amsterdammuseum.nl/nl/page/31290/1873
quote:
Zeker als men kijkt naar de sociaal economische situatie van de nazaten. Het maakte me razend dat de nazaten van daders en het “establishment" van de nazaten van slachtoffers er alles aan deden om het ook zo te houden.
quote:
Ik zelf, ik werd een paar weken voor het eind examen havo in 1975, van school gestuurd omdat ik de geschiedenis juf onheus had bejegend, omdat ze maar één halve A4 aandacht besteedde aan de banden met Suriname.
En als je dan dit leest:
http://nieuws.nl/algemeen(...)reenkomsten-te-zien/

Ook zo'n stukje waarvan ik denk, wat bedoel je nou want er zijn geen slaven meer bijgekomen na het verbod op slavenhandel in 1814, nazaten van slaven werden wel slaven.

De naam Jong Loy komt uit China, daar kwamen contractarbeiders vandaan. Hij heeft het over een echte slavennaam... huh? De chinezen kwamen om de armoede in hun eigen land te ontvluchten vanaf 1853 naar Suriname.

Die contactarbeiders hadden het niet veel beter op de plantages, begrijp me niet verkeerd, maar waren zeker geen slaven. Ik geloof niet dat er in 1850 ergens een arbeider was, die goed behandeld werd. Een slaaf is wel wat anders dan een arbeider, begrijp me goed...
Doordat anderen landen voorliepen met contractarbeiders werden op de Nederlandse plantages dezelfde regels ingevoerd: gezondheidszorg, inspectie's en scholing...

Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ga twijfelen of zijn roots wel leiden naar de plantages. Ik denk dat hij zou uitkomen in China.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Contractarbeid

[ Bericht 7% gewijzigd door ootjekatootje op 30-08-2015 23:53:03 ]
pi_155695566
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:20 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...
Een Surinaamse vrouw die mij onverwacht aanviel in het Tropenmuseum. En die begon te krijsen over slavenhandel. Gelukkig was haar dochter wel normaal.
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 23:48:28 #188
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155695608
wat een onwaarschijnlijk verhaal
pi_155695895
Zwarte pastoor over zwarte mensen:

We got a problem!

Hij brengt het wel leuk, en praat er niet omheen.

bivd kijkt met u mee.
  maandag 31 augustus 2015 @ 00:01:31 #190
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_155695926
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:50 schreef DrDentz het volgende:
Shit man als je op zijn facebook kijkt wordt hij nu bevriend door honderden pro-pieters, ik hoop niet dat hij zo misselijk wordt van al hun Nederland Mijn Vaderland PVV anti-vluchtelingen posts dat hij toch nog een pieten-hater wordt.
Dat zou wel zo terecht zijn.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_155695962
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef ootjekatootje het volgende:

Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ga twijfelen of zijn roots wel leiden naar de plantages. Ik denk dat hij zou uitkomen in China.
Je bent teveel gefixeerd op de mogelijkheid hem te kunnen betrappen op leugens over zijn familie.
Ga er maar van uit dat iemand van zichtbare Afrikaanse afkomst , nu 62 jaar en met 4 generaties voorouders te Suriname meestal een slavenafkomst heeft.
Het ligt niet in jouw macht om zijn overovergrootmoeder te vinden.,
Wil je meer weten over de slavernij te Suriname dan kun je dagenlang het internet overhoop halen.
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 00:04:03 #192
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155695981
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 23:59 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Zwarte pastoor over zwarte mensen:

In het hele continent Afrika hebben zwarten niet 1 zeewaardige boot gebouwd, niet 1 stenen huis met meer dan 1 verdieping, we hebben de blanke man nodig, samen met de blanke kunnen we veel meer dan wij zwarten alleen.

Hij brengt het wel leuk, en er zit een kern van waarheid in.

nah klopt geen kut van natuurlijk maar de boodschap, de kern van het verhaal is wel heel sterk
pi_155695983
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef mastertephon het volgende:

[..]

Een Surinaamse vrouw die mij onverwacht aanviel in het Tropenmuseum. En die begon te krijsen over slavenhandel. Gelukkig was haar dochter wel normaal.
En je weet zeker dat je nu niet liegt ?
pi_155696005
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En je weet zeker dat je nu niet liegt ?
Ja. Want ik lieg hier niet over. Het staat ook op andere fora uit die tijd.
  maandag 31 augustus 2015 @ 00:05:05 #195
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155696007
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .
Dichter bij Nederland dan Krampus uit Zwiterserland.
Maar binnen Europa zijn altijd volksverhuizingen geweest. Bij de industrialisatie zijn bijvoorbeeld veel mensen uit de Alpengebieden (het rijk van Krampus) naar het Roergebied gekomen om in de mijnbouw te werken. Die namen uiteraard hun eigen cultuur en tradities mee.
De Zwarte Piet traditie is niet geïsoleerd en kent talloze varianten omdat mensen vrij waren het aan te passen aan (andere) plaatselijke gebruiken.

De huidige Zwarte Piet is een product van de anti-autoritaire jaren 70 en de vermeende traumas bij jonge kinderen als ze een duivels archetype zouden zien.

Bij mijn weten is het vooral de NOS geweest die de negerbruine Pieten introduceerde om de zwarte duivel een kindvriendelijker uiterlijk te geven. En nu is het de NOS (Sinterklaasjournaal) dat ineens inziet dat een enkele zeurpiet daar grote moeite mee heeft.
Ze hadden hem zwart moeten laten in plaats van er nepnegers van maken. Als Piet al zwart zou zijn van het roet, verklaart dat die chocoladetinten nog niet.

Dus terug naar echt, traditioneel gitzwart en niet meer zo kinderachtig over de tere kinderziel .
pi_155696046
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef mastertephon het volgende:

[..]

Ja. Want ik lieg hier niet over. Het staat ook op andere fora uit die tijd.
Maar je weet zeker dat je in het tropenmuseum was ?
pi_155696069
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

nah klopt geen kut van natuurlijk maar de boodschap, de kern van het verhaal is wel heel sterk
Die man kan heerlijk vertellen, en heeft uren matriaal beschikbaar online.
bivd kijkt met u mee.
pi_155696071
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 00:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar je weet zeker dat je in het tropenmuseum was ?
Ja. Dat weet ik zeker. Op de tweede verdieping. Want de situatie was zo vreemd dat je dat opslaat in je geheugen. Nog meer domme vragen?
pi_155696135
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 00:05 schreef Lunatiek het volgende:

Ze hadden hem zwart moeten laten in plaats van er nepnegers van maken. Als Piet al zwart zou zijn van het roet, verklaart dat die chocoladetinten nog niet.

Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?
ZP is gemodelleerd naar een neger door de schrijver Schenkman. Het historisch verband van voor die tijd van den Sint met de kleur zwart is duidelijk. Maar het is geen excuus om te ontkennen dat ZP bedoeld is als een mens met een donkere huidskleur en dat donkere mensen terecht een mening kunnen hebben over de imitatie van hun gezicht
pi_155696165
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 00:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?
ZP is gemodelleerd naar een neger door de schrijver Schenkman. Het historisch verband van voor die tijd van den Sint met de kleur zwart is duidelijk. Maar het is geen excuus om te ontkennen dat ZP bedoeld is als een mens is met een donkere huidskleur en dat donkere mensen terecht een mening kunnen hebben over de imitatie van hun gezicht
Als je daar als zwarte mensen zoveel problemen mee hebt begrijp ik niet dat je tussen witte mensen gaat wonen in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')