Dit.quote:Op maandag 31 augustus 2015 07:58 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Misschien trapte Froome wel een constant wattage, en de rest niet. Zou me niets verbazen. Froome ging één keer zijn boekje te buiten om Rodriguez te counteren, dat brak 'em meteen op.
die motortjes bestaan al 10 jaar, mmuaaahhhhaaaaa (hein verbruggen lachtje)quote:Op maandag 31 augustus 2015 08:04 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dit.
En een batterij die net voor de finish op isTuurlijk
Stukje waar hij er vandoor ging was heel steil. Dat is sowieso zijn ding. Accelereren uit een scherpe bocht met miniverzet, dan loop je wel lekker weg van de stoempers.quote:Op maandag 31 augustus 2015 02:03 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Eerst niet kunnen volgen (tot twee keer toe) , dan er in het zadel van wegrijden en in de laatste honderden meters opeens compleet stilvallen (batterijtje op ?) , op z'n "on-Froome's" recht beginnen staan op de trappers en Dumoulin er los over zien gaan.
Bij Froome was het echt dat hij opeens een goeie kilometer of anderhalve kilometer iets "extra" had en ervoor en erna gewoon stilstond ...
ja, die andere zijn geen wereldklimmers ofzo en vreten ongezond of trainen niet hard genoeg.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:32 schreef VASND het volgende:
[..]
Stukje waar hij er vandoor ging was heel steil. Dat is sowieso zijn ding. Accelereren uit een scherpe bocht met miniverzet, dan loop je wel lekker weg van de stoempers.
Dat is een ander verhaal.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:51 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ja, die andere zijn geen wereldklimmers ofzo en vreten ongezond of trainen niet hard genoeg.
hoezo indelen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:11 schreef VASND het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal.
Ik ben nog altijd niet overtuigd van het gebruik van motortjes. Ik zie ook heel veel cirkelredeneringen hier dat omdat het tegenwoordig mogelijk zou zijn het wel gebruikt zal worden en dan daarmee prestaties proberen te verklaren.
Twee keer lossen en daarna wegrijden kan gewoon specifiek de tempowisseling zijn. Kerels kennen de klim en anticiperen daarop. Indelen noem je dat.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:51 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ja, die andere zijn geen wereldklimmers ofzo en vreten ongezond of trainen niet hard genoeg.
http://forum.cyclingnews.com/viewtopic.php?f=20&t=7745quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:11 schreef VASND het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal.
Ik ben nog altijd niet overtuigd van het gebruik van motortjes. Ik zie ook heel veel cirkelredeneringen hier dat omdat het tegenwoordig mogelijk zou zijn het wel gebruikt zal worden en dan daarmee prestaties proberen te verklaren.
Twee keer lossen en daarna wegrijden kan gewoon specifiek de tempowisseling zijn. Als Purito of Valverde (of Aru, of Chaves etc etc) weg willen dan pakken ze die eerste 50 meter zonder problemen. De andere klassementsrenners kennen de klim en anticiperen daarop. Indelen noem je dat.
Het topic ken ik. En ja, er wordt gespeculeerd. Ik zie echter geen foto van een motor in een fiets uit het pro-peloton. Veel video's die verwijderd zijn van Youtube, daar kan ik verder weinig over zeggen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:20 schreef THEFXR het volgende:
[..]
http://forum.cyclingnews.com/viewtopic.php?f=20&t=7745
55 pagina's, het gross van de fokkers heeft geen zin om dit te lezen.
Dit is FOK, dus dan is dat wel zo. Deal wif is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:38 schreef Ericr het volgende:
Niet iedere buitengewone prestatie is gelijk aan een prestatie op doping.
Oh mij boeit het niet. Daarom is dit topic er ook, inmiddels toch een beetje de BNW-sectie van SPT. Lekker speculeren wie er aan de doping zit op basis van uiterlijke kenmerken hoort er gewoon bij. Net zoals gelijk opveren als iemand beter presteert dan in de jaren of maanden daarvoor.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:48 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dit is FOK, dus dan is dat wel zo. Deal wif is.
Zo zonde. Als je in de top wil meedraaien (= deftig rondkomen van je sport) dan moet je wel. De enige manier om het te fixen is om de huidige generatie naar de tyfus te helpen door alles bloot te leggen, en dat kan niet.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:00 schreef Ericr het volgende:
[..]
Oh mij boeit het niet. Daarom is dit topic er ook, inmiddels toch een beetje de BNW-sectie van SPT. Lekker speculeren wie er aan de doping zit op basis van uiterlijke kenmerken hoort er gewoon bij. Net zoals gelijk opveren als iemand beter presteert dan in de jaren of maanden daarvoor.
De meeste sporten hebben het er zelf naar gemaakt. Of door buitensporig dopinggebruik, kop in het zand steken, corruptie of een combinatie van die factoren. Meestal zelfs een combinatie, sportwereld is gewoon behoorlijk verrot.
mocht dit wel bekend worden, denk ik dat het een ontzettende klap is voor het wielrennen, de UCI kennende zal dit gewoon binnenskamers worden afgehandeld.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:38 schreef Ericr het volgende:
Mechanische doping is nooit aangetoond, doping bij topsporters vaak genoeg. Lijkt me een gevalletje Ockham's scheermes ook al kan je dat waarschijnlijk ook wel toepassen op vermeend dopinggebruik. Niet iedere buitengewone prestatie is gelijk aan een prestatie op doping.
Kan je hier meer over vertellen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:35 schreef Wombcat het volgende:
Mechanische doping is net zo oud als de Tour. In 1904 namen er al renners de trein.
Mbt gisteren kan ik nog wel meegaan, maar ik heb in de Tour van dit jaar en 2013 Froome toch echt wel demarrages zien plaatsen die bij mij de wenkbrauwen deden fronsen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:39 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Kan je hier meer over vertellen?
Mechanische doping is een mogelijkheid, maar nog lang niet de meest logische verklaring voor dingen die we nu zien af en toe. Gisteren reed een deel van de renners inderdaad vrij dom, wat dat betreft was Froome ditmaal eens wel slim (jaja, het mag gezegd), door gewoon constant vermogen / tempo te kiezen. Vergelijkbaar met hoe Dumoulin rijdt tot nu toe op de klimmetjes, niet zoals de Spaanse armada koerst, met hollen en stilstaan.
die leveren een standaard fiets, als erna wordt aangepast kunnen zij niks aan doen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:57 schreef ThePlaneteer het volgende:
Mechanische doping geloof ik ook niet in, te risicovol. Daarnaast zullen fietsfabrikanten dat ook niet willen supporten denk ik.
Dit zijn sporters die zichzelf dubieuze hormonen inspuiten als een Spaanse gynaecoloog ze vertelt dat het helpt. Sporters die bloed in hun eigen koelkast bewaren en hopen dat de stroom niet uitvalt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:57 schreef ThePlaneteer het volgende:
Mechanische doping geloof ik ook niet in, te risicovol. Daarnaast zullen fietsfabrikanten dat ook niet willen supporten denk ik.
idd, je lichaam gaat er iig niet aan en bij bureau sport hebben boogert en dijkstra al aangetoond dat je de muur niet oprijdt in het zadel, behalve met een motortje dan lukt het wel.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:07 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dit zijn sporters die zichzelf dubieuze hormonen inspuiten als een Spaanse gynaecoloog ze vertelt dat het helpt. Sporters die bloed in hun eigen koelkast bewaren en hopen dat de stroom niet uitvalt.
En dan zou een motortje gebruiken risicovol zijn?
nee, niemand zegt hier dat het hele peloton op een motortje rijdt, er wordt alleen naar een verklaring gezocht van opvallende demarrages.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:51 schreef VASND het volgende:
Ja, heel het peloton rijdt op bromfietsenniveautje hier.
Ja, waarom is dat vreemd eigenlijk? Als je hard rijdt omdat je demarreerde als een malle, en vervolgens de bocht verkeerd inschat moet je remmen. Waarom impliceert dit een motor?quote:Op maandag 31 augustus 2015 23:00 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, niemand zegt hier dat het hele peloton op een motortje rijdt, er wordt alleen naar een verklaring gezocht van opvallende demarrages.
of een froome die bergop hard in de remmen moet om niet uit de bocht te vliegen,om maar eens een voorbeeld te noemen, ook op yt staan genoeg clips van verdachte dingen op een fiets.
omdat gewoon inhouden genoeg is om bergop af te remmen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 23:13 schreef VASND het volgende:
[..]
Ja, waarom is dat vreemd eigenlijk? Als je hard rijdt omdat je demarreerde als een malle, en vervolgens de bocht verkeerd inschat moet je remmen. Waarom impliceert dit een motor?
-edit- nounou Nattekat zo spannend was het ook weer niet.
Ging om het laatste stuk. Was al goed opgevangen, maar zo'n reactie lokt ook wat uit. Dus meer uit voorzorg.quote:Op maandag 31 augustus 2015 23:13 schreef VASND het volgende:
-edit- nounou Nattekat zo spannend was het ook weer niet.
Lijkt mij sterk. Volgens mij is het energie-effectiever om vanuit het zadel aan te vallen. Dan houd je het langer uit lijkt mij. Bureau Sport als bewijs aandragen is natuurlijk onzin, dat is een amusementsprogramma dat geheel niet is gericht op waarheidsvinding.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:12 schreef THEFXR het volgende:
[..]
idd, je lichaam gaat er iig niet aan en bij bureau sport hebben boogert en dijkstra al aangetoond dat je de muur niet oprijdt in het zadel, behalve met een motortje dan lukt het wel.
Dit bedoel ik nou, ik geef bronnen aan en die worden gelijkt weer de grond in gestampt, je hebt het stukje waarschijnlijk nog niet eens gezien.quote:Op maandag 31 augustus 2015 23:29 schreef Coppi het volgende:
[..]
Lijkt mij sterk. Volgens mij is het energie-effectiever om vanuit het zadel aan te vallen. Dan houd je het langer uit lijkt mij. Bureau Sport als bewijs aandragen is natuurlijk onzin, dat is een amusementsprogramma dat geheel niet is gericht op waarheidsvinding.
quote:Di Luca: geheim motortje bij sommige wielrenners:
Voor het eerst bevestigt een ex-profrenner de geruchten dat in het peloton miniscule elektromotortjes worden gebruikt. Controle is lastig.
Een tikje tegen een onopvallend knopje aan een stuur, en een wielrenner trapt onzichtbaar een stuk gemakkelijker. Kan dat? Ja, dat kan. En volgens de Italiaanse ex-topwielrenner Danila Di Luca wordt dit in het peloton gedaan: fietsen met een motortje.
Di Luca zei dit woensdag in de sportkrant Gazzetta dello Sport, waarbij hij ook stelt dat 90 procent van de deelnemers aan de Giro doping gebruikt. De Italiaan, die in 2007 onder meer de Ronde van Italië en Luik-Bastenaken-Luik won, kreeg anderhalve maand geleden een levenslange schorsing na zijn zoveelste dopingovertreding.
Fietsen met een motor is 'alsof er een schroefmachientje in de trappers zit', zegt Pascal van de Sande van fietswinkel Extrabike. Hij is een van de weinigen in Nederland die sinds een jaar precies passende motortjes in de buis van een racefiets installeert. Dit doet hij, voor zover hij weet, niet voor wedstrijdrenners, maar voor recreanten.
Een motor van Van de Sande geeft een renner 150 watt extra vermogen. Ter vergelijking: het vermogen dat een sprinter op volle snelheid kan bereiken ligt rond de 2.000 watt. 'Als je flink tegengas geeft, kun je het wel tegenhouden', zegt Van de Sande. Afhankelijk van het soort accu kost het goedkoopste motortje 2.200 euro. Een geluidloze motor is al snel het dubbele.
In het peloton wordt al langer gespeculeerd over deze mechanische doping. Zo werd tijdritspecialist Fabian Cancellara in 2010 beticht van het fietsen met een illegaal hulpmiddel. De Zwitser won dat jaar op overtuigende wijze twee klassiekers, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Op internet circuleert een filmpje waar wordt gewezen op 'verdachte' vingerhandelingen van de renner.
Ook oud-renner en tv-commentator Davide Cassani zei ooit over een fiets met ingebouwde motor te beschikken. Deze zou zijn gebruikt door een prof-renner wiens naam hij niet wilde noemen. Een schakelaar aan het stuur activeert de motor, waarna de trappers worden aangedreven.
Sinds de vermoedens over de fiets van Cancellara test de internationale wielerunie (UCI) regelmatig het materiaal van renners. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een lange leiding met daarop een kleine camera. De zadelpen gaat daarvoor uit het frame, waarna de camera erin gaat. Tijdens het WK wielrennen in Valkenburg werden de fietsen van de eerste vijf renners van het klassement op deze manier na afloop getest.
UCI-commissaris Jan van Gestel: 'Het hele peloton vooraf testen is niet te doen.' Direct na de finish werden de fietsen verzegeld en vervolgens na de huldiging in het bijzijn van de renner gecontroleerd.
Maar een profwielrenner heeft tijdens een wedstrijd de beschikking over meerdere fietsen. Zo wisselde Cancellara in 2010 in de Ronde van Vlaanderen twee keer van fiets. Een accu van een van de motortjes van Van de Sande gaat ongeveer 40 minuten mee. 'Als er een vermoeden is bij een renner dat hij gebruikmaakt van een motor, is er altijd de mogelijkheid om tijdens de wedstrijd de gewisselde fietsen in beslag te nemen', zegt Van Gestel.
Steekproeven
Volgens Van Gestel worden er voldoende testen gedaan. 'We doen dit bij diverse categorieën. Als we dit steekproefsgewijs blijven doen, weten we dat er niet mee wordt gesjoemeld.'
De KNWU houdt zich nog niet bezig met de controle van deze mechanische doping. De bond beschikt ook niet over detectiemateriaal.
Woordvoerder Evelien Meijer: 'Het enige wat we op dit moment kunnen doen, is wegen. Dit wordt over het algemeen bij alle wedstrijden gedaan die onder de KNWU vallen.'
Het wegen van een fiets is echter geen betrouwbare oplossing weet Van de Sande. Een racefiets van een wedstrijdrijder moet voldoen aan een minimumgewicht. Van de Sande: 'Als je een fiets lichter maakt dan dat minimum en er vervolgens een motortje aan toevoegt, valt het niet op.' De motortjes waarmee Van de Sande werkt, wegen 1.600 gram, met batterij ruim 2 kilo.
Gewoon hittecamera op de helikopters. HAL-LO modernisering. /Thijsquote:Op maandag 31 augustus 2015 23:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Hoe werkt een motor zonder batterij dan? Op benzine?
Zolang het niet een keer aangetoond is, of een keer bekend is door een wielrenner (dus niet beroepsleugenaar di Luca die zegt dat anderen het gebruiken, een statement waar hij zelf belang bij heeft), geloof ik het niet echt. Ik snap trouwens niet dat ze niet eens een warmtecamera langs de koers zetten, die zou de warmteontwikkeling van zo'n moto moeten kunnen detecteren, lijkt me.
het zijn elektromotortjes uit de modelbouw, geloof je Lemond wel?, want die heeft er ook veel over gezegdquote:Op maandag 31 augustus 2015 23:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Hoe werkt een motor zonder batterij dan? Op benzine?
Zolang het niet een keer aangetoond is, of een keer bekend is door een wielrenner (dus niet beroepsleugenaar di Luca die zegt dat anderen het gebruiken, een statement waar hij zelf belang bij heeft), geloof ik het niet echt. Ik snap trouwens niet dat ze niet eens een warmtecamera langs de koers zetten, die zou de warmteontwikkeling van zo'n moto moeten kunnen detecteren, lijkt me.
Dit is een genuanceerde reactie met waarheden. Ik denk dat je per abuis in het verkeerde topic heb gepost.quote:Op dinsdag 1 september 2015 07:42 schreef Wombcat het volgende:
Op zich is er een vrij eenvoudige remedie om motortjes minder interessant te maken: minimum gewicht van de fiets omlaag. Die 6,8 kg die ze nu hanteren is veel te hoog. Ze kunnen een fiets al met gemak een kilo lichter maken. Met wat moeite nog wat meer. Gooi het minimumgewicht omlaag en de eventuele batterij-capaciteit neemt drastisch af.
Klimmen in het zadel kan trouwens prima, ook op steile stukken.
Bergop remmen: de bochten op bv Alpe d'Huez zijn vlak, dus als je daar te hard gaat, moet je remmen. Dat je moet remmen in een bocht betekent overigens niet automatisch dat je doping of een motortje gebruikt. Dat remmen gebeurt vooral om de wat minder steile klimmen, Daarbij moet je er rekening mee houden dat het publiek de bochten ook nog eens een stuk krapper maakt.
Dat heeft natuurlijk weer andere nadelen. De sport wordt alleen maar duurder en dus minder aantrekkelijk voor sponsors.quote:Op dinsdag 1 september 2015 07:42 schreef Wombcat het volgende:
Op zich is er een vrij eenvoudige remedie om motortjes minder interessant te maken: minimum gewicht van de fiets omlaag. Die 6,8 kg die ze nu hanteren is veel te hoog. Ze kunnen een fiets al met gemak een kilo lichter maken. Met wat moeite nog wat meer. Gooi het minimumgewicht omlaag en de eventuele batterij-capaciteit neemt drastisch af.
wat is er voor jou dan nodig, wat je overtuigt?quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:36 schreef Ericr het volgende:
Lemond of een Di Luca zijn net zomin een autoriteit als het gaat om motortjes in racefietsen als wij dat zijn. Lemond roept wel vaker wat, vroeger mijn held maar al vrij lang een wat rare man met diverse trauma's die het verleden niet kan loslaten. Daarmee gezegd kan hij best zinnige dingen zeggen over motortjes in racefietsen maar het toont niet aan dat die motortjes ook daadwerkelijk gebruikt worden. Het blijven speculaties.
Bewijs, dat is dus een aangetroffen motortje in een fiets van een prof wielrenner. Lijkt me dat dopinggebruik bewijzen lastiger is dan het aantonen van het gebruik van motortjes.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:07 schreef THEFXR het volgende:
[..]
wat is er voor jou dan nodig, wat je overtuigt?
Ze hebben al een tijdje units de 600gr wegen en geruisloos zijn. en dat is alleen nog maar wat er bekend is, het is aannemelijk dat pro's nog betere gebruiken. Hetzelfde met doping, ze gebruiken het eerst en dan komen we er pas achter.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:15 schreef Ericr het volgende:
[..]
Bewijs, dat is dus een aangetroffen motortje in een fiets van een prof wielrenner. Lijkt me dat dopinggebruik bewijzen lastiger is dan het aantonen van het gebruik van motortjes.
Een Vivax Assist is 1 van de beste motortjes op dit gebied. Weegt in totaal 1,8kg. Zelfs met de lichtste fietsen moet je dan wel kunnen aantonen dat er iets niet klopt. Een fiets vol met superlichte onderdelen en frame met een gewicht boven de 7 kg zou alle alarmbellen moeten laten rinkelen.
Risicovol als in gemakkelijker te detecteren.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:07 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dit zijn sporters die zichzelf dubieuze hormonen inspuiten als een Spaanse gynaecoloog ze vertelt dat het helpt. Sporters die bloed in hun eigen koelkast bewaren en hopen dat de stroom niet uitvalt.
En dan zou een motortje gebruiken risicovol zijn?
Waarmee we in BNW-gebied komen. Teveel aannames zonder enig bewijs.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:20 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Ze hebben al een tijdje units de 600gr wegen en geruisloos zijn. en dat is alleen nog maar wat er bekend is, het is aannemelijk dat pro's nog betere gebruiken. Hetzelfde met doping, ze gebruiken het eerst en dan komen we er pas achter.
Verder kan ik mij heel goed voorstellen als er een wielrenner wordt betrapt, dit gewoon achter gesloten UCI deuren wordt afgehandeld. Want al dit uitkomt dan zendt Duitsland weer geen wielrennen meer uit en sponsors zullen vertrekken.
Maar dan moet er wel naar gezocht worden. Het afgelopen jaar heb ik af en toe gehoord dat er fietsen gecontroleerd worden na een koers. Maar eventuele motortjes gebruikers zullen jarenlang vrij spel hebben gehad.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:29 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Risicovol als in gemakkelijker te detecteren.
Die units geven maar 50 watt voor een gedurende tijd, wat op topniveau genoeg is om het verschil te maken.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:59 schreef Ericr het volgende:
[..]
Waarmee we in BNW-gebied komen. Teveel aannames zonder enig bewijs.
Welke units wegen 600 gram en kunnen 150-200 watt extra leveren? Je hebt ook nog natuurkundige wetten en het is vrij lastig om zulke wattages aan output te leveren met een accu die amper iets weegt. Kan wel maar dan is het echt maar enkele minuten.
Het is friet.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:13 schreef de_boswachter het volgende:
Daphne ging patat eten gisteravond vertelde ze op Q-Music.
Vooral mensen die doping gebruiken eten patat.
Het bewijs is daar !!!!111!1111111
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |