mja... je kan daar een filter voor kopen als je dat wil...quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:02 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Zit wel kalk in het leiding water
Dat kan wel ja. Maar bij mij is niet zoveel kalk in het water tegen over vroeger.quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:02 schreef FANN het volgende:
mja... je kan daar een filter voor kopen als je dat wil...
definieer 'duurder' eten.quote:Op zaterdag 5 september 2015 01:47 schreef uniekhoorn het volgende:
En andersom?
Is duurder eten gezonder?
Het moet wel een beetje een hobby zijn maar ik hou ervan om gezonde dingen, her en der, in de aanbieding te kopen.
Dan ben je geld en moeite kwijt aan vervoer en reizen. Met alleen groente maak je nog geen hele maaltijd. En rantsoeneren met rijp fruit/groente kost tijd en je moet dit bijhouden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit, en kook met seizoensgroente en fruit, het liefst van de markt ipv de supermarkt
Verse vis hoeft helemaal niet duur te zijn. Regelmatig zie ik vissen als rode poon voor onder de 3 euro per kilo liggen bij de visboer, en heel veel wat gangbaardere visjes gaan echt al vanaf 5 euro de kilo (bv sardientjes). Dat is echt niet duur. En voor dingen als zeebaarsfilet kun je vanaf 10 euro de kilo terecht, dat is dan wel al wat duurder maar dit is nog steeds vergelijkbaar met de kiloprijs van goed vlees of een goede kaas (van de kaasboer dus).quote:Op zaterdag 5 september 2015 01:59 schreef agter het volgende:
[..]
definieer 'duurder' eten.
Ja. Ik denk dat afwisselend eten gezond is. Dus 2 x per week verse vis. En dat is duur
Kost even naar de markt fietsen geld dan? In mijn wereld niet hoor.quote:Op zaterdag 5 september 2015 02:04 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Dan ben je geld en moeite kwijt aan vervoer en reizen. Met alleen groente maak je nog geen hele maaltijd. En rantsoeneren met rijp fruit/groente kost tijd en je moet dit bijhouden.
Voor het gezondheidsaspect hoeft vis niet vers te zijn hoor. Mag ook diepvries of blik zijn. En dat is alweer een stuk goedkoper.quote:Op zaterdag 5 september 2015 01:59 schreef agter het volgende:
[..]
definieer 'duurder' eten.
Ja. Ik denk dat afwisselend eten gezond is. Dus 2 x per week verse vis. En dat is duur
Ik vind de markt vaak niet goedkoper dan een supermarkt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit, en kook met seizoensgroente en fruit, het liefst van de markt ipv de supermarkt
Klopt, ligt er net aan of je mazzel hebt. We hebben hier een groentejuwelier op de markt die duurder is dan de beste groenteboer. Gelukkig ook een kraam met een hoop redelijke prijzen en goede aanbiedingen én een kraam die echt goedkoop is met zo'n beetje alles (en goed!), maar 't is weleens anders geweest...quote:Op donderdag 17 september 2015 15:38 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik vind de markt vaak niet goedkoper dan een supermarkt.
Ik woon in Limburg en er staat eens per week een viskraam in het dorp met eigenlijk alleen de top 5 aan vis. Tarbot, heek, poon... dat heb ik nog nooit in de kraam gezien. Wil ik naar een echte viswinkel dan moet ik 20 minuten autorijden en dat doe je niet elke week voor alleen een visje. Maar hier in de buurt zit wel een forellenvijver en een vers forelletje is ook lekker en niet overdreven duur.quote:[b]Op dinsdag 15 september 2015 19:51 schreef sirdanilot
Het kan wel zijn dat de vis in Limburg duurder is dan hier dicht bij de kust, overigens. Maar dat weet ik eigenlijk niet? Volgens mij is er hier vooral wat meer divers aanbod dan meer landinwaarts.
[..]
Kost even naar de markt fietsen geld dan? In mijn wereld niet hoor.
Ja als je alles met de auto doet kost het geld, maar het heeft ook geen zin om gezond te gaan eten als je toch niet wil bewegen dmv fietsen, dan blijf je toch dik.
Dan snap ik wel dat je minder vaak vis eet, als je zo ver landinwaarts woont. Het is sowieso ook het beste om vooral dat te eten wat van dichtbij komt vind ik. Voor mij is dat dus zeker ook vis, maar in Limburg heb je weer andere dingen (asperges? vlaai?).quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:09 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Ik woon in Limburg en er staat eens per week een viskraam in het dorp met eigenlijk alleen de top 5 aan vis. Tarbot, heek, poon... dat heb ik nog nooit in de kraam gezien. Wil ik naar een echte viswinkel dan moet ik 20 minuten autorijden en dat doe je niet elke week voor alleen een visje. Maar hier in de buurt zit wel een forellenvijver en een vers forelletje is ook lekker en niet overdreven duur.
Het aspergeseizoen is niet zo lang hoor. Maar dan struikel je op elke hoek over kraampjes met het witte goud. Het is nu blauwe bessen wat de klok slaat en dat smaakt prima op de vlaai. 😊quote:Op maandag 21 september 2015 11:00 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan snap ik wel dat je minder vaak vis eet, als je zo ver landinwaarts woont. Het is sowieso ook het beste om vooral dat te eten wat van dichtbij komt vind ik. Voor mij is dat dus zeker ook vis, maar in Limburg heb je weer andere dingen (asperges? vlaai?).
Hangt er ook vanaf hoe je hem gebruikt, denk je ik ga vandaag zeebaars en courgette op de markt halen dan scheelt het doorgaans niet veel. Ga je naar de markt en kijk je wat er ligt, dus aanbodgestuurd ipv vraaggestuurd boodschappen doen, dan is de markt vaak veel goedkoper omdat de seizoensinvloeden en afslagprijzen veel sterker doorwerken. Ook door de transparantie, ik heb hier althans een markt met van bijna elke soort kraam verschillende aanbieders, dus die moeten wel mee met de laagste prijzen. Dat heb je bij een super of enkele groenteboer niet.quote:Op donderdag 17 september 2015 15:38 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik vind de markt vaak niet goedkoper dan een supermarkt.
Laat me raden, op vrijdag?quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:09 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Ik woon in Limburg en er staat eens per week een viskraam in het dorp met eigenlijk alleen de top 5 aan vis.
Minder vlees, eet een aantal dagen geen vlees en eet nog een dag eieren. Shceelt veel geld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:10 schreef Farenji het volgende:
Gewoon vlees laten liggen, dat scheelt heel veel. Vlees is relatief duur en het is niet nodig in een gezond dieet.
Mag toch hopen dat ie heek oog wijting heeft. Of is het zo'n barbaar die lekkerbekjes van panga maakt?quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:09 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Ik woon in Limburg en er staat eens per week een viskraam in het dorp met eigenlijk alleen de top 5 aan vis. Tarbot, heek, poon... dat heb ik nog nooit in de kraam gezien. Wil ik naar een echte viswinkel dan moet ik 20 minuten autorijden en dat doe je niet elke week voor alleen een visje. Maar hier in de buurt zit wel een forellenvijver en een vers forelletje is ook lekker en niet overdreven duur.
Yep - in termen van Omega 3 zeker.quote:Op donderdag 17 september 2015 15:34 schreef Tarbot het volgende:
Je wilt zeggen dat een blik sardientjes gezonder is dan een verse zeebaars?
Maar niet in termen van versheid, en versheid Is een van de belangrijkste vitamines!quote:Op dinsdag 22 september 2015 14:47 schreef klaarover het volgende:
[..]
Yep - in termen van Omega 3 zeker.
Wacht even. Mijn bullshit-detector gaat af.quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:21 schreef Zith het volgende:
[..]
Maar niet in termen van versheid, en versheid Is een van de belangrijkste vitamines!
Daarom ook gewoon standaard voor 2 mensen koken. Eerst zelf eten en dan doe je het 2de bord nog even oppiepen in de magnetron. Zet het buiten in de buurt van een zwerver. Wacht tot de zwerver afgeleid is en zit te eten. Dan kun je snel zijn bakje met gebedelde muntjes leeg stelen. Daar doe je dan de volgende dag weer boodschappen van. Op die manier kun je gratis eten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Voor één persoon koken is vaak duurder (lees: even veel kosten) als voor twee personen. Voor hoe meer personen je een gerecht maakt, hoe goedkoper het per portie wordt. Daarom ook porties voorbereiden/invriezen etc.
Vitamine V?quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:21 schreef Zith het volgende:
[..]
Maar niet in termen van versheid, en versheid Is een van de belangrijkste vitamines!
Er zit dus wel een verschil in de voedingswaarde. Doperwtjes die na de oogst direct worden geblancheerd en diepgevroren bezitten hun natuurlijke suikers nog.quote:Op donderdag 24 september 2015 14:37 schreef klaarover het volgende:
[..]
Wacht even. Mijn bullshit-detector gaat af.
Versheid is helemaal geen vitamine.
Het hele idee van blik en diepvriesvoedsel is juist dat't megavers wordt geconserveerd.
Zodat je de smaak volop hebt (want vers) en ook de volledige voedingswaarde (want in het procede gaat niets daarvan verloren).
Moet je eens proberen: doperwtjes.
Vers 10 euro per kilo, slechts enkele weken in het jaar verkrijgbaar, je dopt je scheel, en waarschijnlijk toch niet zo vers want melig en slap.
Dan diepvries. Spotgoedkoop, gemakkelijk en echt lekker.
Geen verschil in voedingswaarde tussen beide soorten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |