abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155623328
Vanochtend boodschappen gedaan bij de supermarkt. Geprobeerd zo veel mogelijk gezonde dingen te halen (fruit, groente, vis, mager vlees en dat soort dingen). Ondanks dat ik niet eens biertjes had gehaald was ik 15 euro meer aan de wekelijkse boodschappen kwijt dan gewoonlijk.

Wat is jouw ervaring? Is gezond eten duurder?
pi_155623377
Bier is hartstikke goedkoop. Had je er wel bij kunnen doen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:09:40 #3
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_155623483
Als je het allemaal bij de supermarkt haalt wel. Verse groente en fruit bij een groenteboer/markt/turk halen wil nog wel eens een paar euro schelen.

Ligt er ook een beetje aan wat je normaal eet/koopt. Als je gewoonlijk voor prefab magnetron/pakjes voer gaat is verser/gezonder eten normaal niet direct duurder. Als je normaal wel gewoon zelf kookt, maar ongezondere zaken (meer gefrituurde rotzooi ofzo), dan zal gezonder koken wel duurder zijn.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_155623579
Kwaliteit is duur. En koken met veel ingrediënten is duur. Gewoon rijs met kip/courgette/paprika is best gezond en goedkoop. Als je weinig wilt besteden moet je gewoon simpel koken.

Groenten kun je beter bij de turk halen inderdaad, daar rekenen ze vaak een kiloprijs en zit je niet vast aan standaard verpakkingen. Dan kun je gewoon 1 ui, 1 peper en 1 limoen halen, terwijl je bij de AH meestal vast zit aan multipacks.
We komen hard, zo hard.
pi_155623724
Hier zijn echt al héél veel topics over geweest.

Samenvatting: zorg dat je kunt koken en een basisvoorraad hebt.
Ja doei.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:29:17 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155623989
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:20 schreef motorbloempje het volgende:

Dit, en kook met seizoensgroente en fruit, het liefst van de markt ipv de supermarkt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:30:04 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155624012
Groente en fruit altijd van de markt halen.
Nog voordeliger is om aan het eind van de dag aan een groenteman vragen of hij nog wat over heeft wat niet geschikt is voor de verkoop. Misschien krijg je dat gewoon gratis mee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_155624160
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:09 schreef MutedFaith het volgende:
Als je het allemaal bij de supermarkt haalt wel. Verse groente en fruit bij een groenteboer/markt/turk halen wil nog wel eens een paar euro schelen.

Ligt er ook een beetje aan wat je normaal eet/koopt. Als je gewoonlijk voor prefab magnetron/pakjes voer gaat is verser/gezonder eten normaal niet direct duurder. Als je normaal wel gewoon zelf kookt, maar ongezondere zaken (meer gefrituurde rotzooi ofzo), dan zal gezonder koken wel duurder zijn.
een doos frikadellen 20 stuks is 2 euro en een zak friet ook zo iets plus pot mayo. Voor een week friet is 6 euro ofzo
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:36:31 #9
45206 Pietverdriet
pi_155624219
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:34 schreef tailfox het volgende:

[..]

een doos frikadellen 20 stuks is 2 euro en een zak friet ook zo iets plus pot mayo. Voor een week friet is 6 euro ofzo
Als je het zo bekijkt, haal een 25 kilo baal rijst en een 25 kilo baal bonen, per maaltijd ben je dan nog veel goedkoper uit
pi_155624224
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:34 schreef tailfox het volgende:

[..]

Hou je precies genoeg over om elke dag te kunnen ontbijten met 2 peuken en een blikje Bullit energydrink.
We komen hard, zo hard.
pi_155624242
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt, haal een 25 kilo baal rijst en een 25 kilo baal bonen, per maaltijd ben je dan nog veel goedkoper uit
waar?
En ook niet heel gezond
pi_155624262
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:36 schreef focal het volgende:

[..]

Hou je precies genoeg over om elke dag te kunnen ontbijten met 2 peuken en een blikje Bullit energydrink.
jup
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:39:54 #13
45206 Pietverdriet
pi_155624340
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:37 schreef tailfox het volgende:

[..]

waar?
En ook niet heel gezond
Beter dan friet en frikandellen
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:43:56 #14
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_155624478
Eenzijdig eten is nooit goed.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_155624544
Korte termijn ja. Lange termijn nee.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_155624857
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jouw comment doet me denken aan een man die jaren geleden bij Man Bijt Hond of zoiets was, die had een kliko vol duivenvoer waar 'ie elke dag wat uitschepte, kookte en op at: Het kan dus nog veel goedoper TS! :D
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:58:18 #17
45206 Pietverdriet
pi_155624976
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:55 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Jouw comment doet me denken aan een man die jaren geleden bij Man Bijt Hond of zoiets was, die had een kliko vol duivenvoer waar 'ie elke dag wat uitschepte, kookte en op at: Het kan dus nog veel goedoper TS! :D
Granen en zaden, niet zoveel mis mee
pi_155625411
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Granen en zaden, niet zoveel mis mee
Op zich niet maar het was wel bijzonder, zeg maar.
pi_155625485
Gewoon vlees laten liggen, dat scheelt heel veel. Vlees is relatief duur en het is niet nodig in een gezond dieet.
pi_155626688
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:20 schreef motorbloempje het volgende:

Wat ben jij toch altijd vreselijk verzuurd.

Ik heb 2x op Google gezocht en ben niet 1 topic tegengekomen.
pi_155626705
Het was niet rot bedoeld, doe eens rustig zeg.
Ja doei.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:55:04 #23
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_155626780
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:52 schreef motorbloempje het volgende:
pi_155627152
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:52 schreef motorbloempje het volgende:
Dan mijn excuses voor die opmerking.

Zoals je weet ben ik bij vlagen paranoide.
pi_155627264
Er zijn gewoon met de jaren al zoveel topics over geweest, al dan niet met andere topictitels/starters, maar het kwam gewoon altijd op 't zelfde neer:

- kunnen koken
- basisvoorraad (kruiden/specerijen, gedroogde componenten (pasta, spliterwten, rijst), blikspul, vriezerspul)
- wat Piet ook zei: kook met de seizoensgroente en/of wat er in de aanbieding is op dat moment
- maak voorraden (hier komt de vriezer in 't spel) van bijvoorbeeld pastasausbasis, lasagnesaus, zelfs dingen als aardappelpuree/stamppot, etc.
- koop je boodschappen één keer per week (maak een (grof) weekmenu) en gebruik de dingen met de kortste versheidsgarantie het eerst

Dat soort dingen.

Wij hebben een maandelijks budget van 250 pond (want met onze inkomens hier gelijk staat aan 250 euro zeg maar), en houden gemiddeld genomen zo'n 40 a 50 pond over per maand. We pinnen dat bedrag op de eerste maandag van de maand, en alle boodschappen doen we cash. Zo heb je ook inzicht in wat je uitgeeft. Dat helpt ook ontzettend mee.
Ja doei.
pi_155627642
Bedankt voor al jullie reacties. Er zit hier geen Turk of markt in de buurt maar wel een groente/fruitwinkel. Zag van de week ook dat ze kant en klare Hollandse maaltijden verkochten (wat er zeker niet verkeerd uitzag).

@Motorbloempje

Punt 1 is het probleem al bij mij, ik kan niet alles koken. :P Normaal als ik een biertje dronk was het altijd makkelijk, gewoon wat worsten of hamburgers maken, broodje erbij en dan had ik genoeg.

Ik was vandaag 48 euro kwijt waar ik normaal meestal rond de 30/35 euro kwijt was.
pi_155627667
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:04 schreef Godtje het volgende:
Bier is hartstikke goedkoop. Had je er wel bij kunnen doen.
Ga je me nou aanmoedigen om weer biertjes te halen? }:|

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2015 16:26:03 ]
pi_155627730
Iedereen kan leren koken ;) Genoeg goede basiskookboeken, en ook gewoon je foutjes opeten (tenzij compleet verbrand of nog helemaal rauw ofzo :+ )

Wij halen alles bij de Lidl wat ze hebben, de rest bij een standaardsupermarkt :)
Ja doei.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:31:23 #29
45206 Pietverdriet
pi_155627821
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
Iedereen kan leren koken
Helaas doen veel mensen dat niet, van wie ook, mijn generatie is al opgegroeid met pakjes, zakjes en blik en ik ben al voorbij de 50.
pi_155627924
Oh ja, zeker, mijn ouders ook bijvoorbeeld, het heeft echt even geduurd voor ik, toen ik op mezelf ging wonen, me daarvan los heb geweekt. Maar het is allemaal zoveel lekkerder nu O+ en goedkoper, vind ik zelf, met mijn aanpak (zie boven). Scheelt ook dat ik gezond voer 9 van de 10 keer lekkerder vind dan 'ongezond'. Natuurlijk, af en toe een patatje of een pizza, heerlijk, maar als ik dat elke dag zou eten... getver..!
Ja doei.
pi_155628398
Mijn ouders kunnen fantastisch koken. Dat is het enige wat ik mis sinds ik op mezelf woon. Ik krijg wel vaak prakjes mee naar huis "omdat ik ook groente naar binnen moet krijgen". Dat is goed voor de vitamientjes zegt mijn moeder dan. O+

Begrijp me niet verkeerd, ik maak vrijwel de hele week zelf m'n eten maar het zijn absoluut geen culinaire hoogstandjes.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:30:28 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155629346
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:25 schreef Rodulf het volgende:

Ik was vandaag 48 euro kwijt waar ik normaal meestal rond de 30/35 euro kwijt was.
48 euro voor jezelf alleen? Vind ik erg veel. :P
pi_155629365
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Voor één persoon koken is vaak duurder (lees: even veel kosten) als voor twee personen. Voor hoe meer personen je een gerecht maakt, hoe goedkoper het per portie wordt. Daarom ook porties voorbereiden/invriezen etc.
Ja doei.
pi_155629405
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dat vond ik ook, daarom vroeg ik me al af of gezond(er) eten duurder was. :P Geloof dat het wel een aantal producten ware die behoorlijk duur waren (biefstuk en aardbeien).
pi_155629440
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Voor één persoon koken is vaak duurder (lees: even veel kosten) als voor twee personen. Voor hoe meer personen je een gerecht maakt, hoe goedkoper het per portie wordt. Daarom ook porties voorbereiden/invriezen etc.
Valt mij idd altijd op dat veel etenswaren zijn ingesteld op 2 of meerdere personen. Vaak als ik pakjes aardappels haal om te bakken heb ik echt een hele pan vol, krijg dat nooit op.

Ik heb overigens een hele kleine vriezer waar weinig in past.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:45:00 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155629703
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:33 schreef Rodulf het volgende:
(biefstuk en aardbeien).
Nu heb je ook net 2 hoofdprijzen uitgekozen. :P
Ik koop nooit aardbeien maar die zijn volgens mij wel prijzig ja. Net zoals blauwe/rode bessen, en bramen.

Maar bijv. appels/peren/perzikken/bananen zijn niet duur volgens mij.
pi_155629740
Wat voor groenten kocht je en hoe waren die verpakt? Van die voorverpakte dingen zijn een stuk duurder dan bijv een kropsla of zelf een zak met sperziebonen vullen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:13:49 #38
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_155630405
Ik weet niet of je het al had gemerkt maar in alle westerse/ rijke landen is het gezondere voedsel duurder. Vandaar dat er in Amerika heel veel mensen met overgewicht/ obesitas vaak heel arm zijn. Zeg nou zelf. Een lekkere dikke burger vult toch beter dan een salade? En dan is die burger nog goedkoper dan die salade.
pi_155630534
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:46 schreef n0a het volgende:
Wat voor groenten kocht je en hoe waren die verpakt? Van die voorverpakte dingen zijn een stuk duurder dan bijv een kropsla of zelf een zak met sperziebonen vullen.
Ik had ingevroren bladspinazie gekocht van Iglo. Eerste keer dat ik dit heb gehaald, geen idee of het wat is.
pi_155630566
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nu heb je ook net 2 hoofdprijzen uitgekozen. :P
Ik koop nooit aardbeien maar die zijn volgens mij wel prijzig ja. Net zoals blauwe/rode bessen, en bramen.

Maar bijv. appels/peren/perzikken/bananen zijn niet duur volgens mij.
Toevallig hou ik ook van blauwe bessen en bramen maar die haal ik sinds een paar weken bij de fruit en groentewinkel. :P Van de supermarkt vind ik ze best smakeloos. Geloof dat dit idd wel de duurdere fruit is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2015 18:21:48 ]
pi_155630614
je zou nieuwsuur vanavond op npo2 22.00 eens moeten kijken ts. komt ongeveer dit aan bod.
pi_155630621
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:13 schreef -Phineas- het volgende:
Ik weet niet of je het al had gemerkt maar in alle westerse/ rijke landen is het gezondere voedsel duurder. Vandaar dat er in Amerika heel veel mensen met overgewicht/ obesitas vaak heel arm zijn. Zeg nou zelf. Een lekkere dikke burger vult toch beter dan een salade? En dan is die burger nog goedkoper dan die salade.
Heb je gelijk in.
pi_155630647
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:23 schreef perro. het volgende:
je zou nieuwsuur vanavond op npo2 22.00 eens moeten kijken ts. komt ongeveer dit aan bod.
Thanks voor de tip man. :) Ik ga vanavond kijken.

Nu ga ik effe mijn biefstuk bakken haha. :Y)
pi_155634909
Nou zeg gezond koken is helemaal niet zo duur. Ik haal meestal een 4,5 kilo zak rijst van x.o. bij de toko(= kwaliteitsrijst) of een kilo zak silvo pandan (=kwaliteitsrijst) als het bij de dirk van der broek in de aanbieding is. Verder kan je atijd wel wat kwaliteits pasta in huis hebben en wat basiskruiden zoals zeezout, zwarte peper, Pearl river bridge lichte soja saus (is even goed als kikoman, alleen grotere fles en goedkoper), kecap manis van ABC, flesje arachide olie of eventueel olijfolie, sesamolie, knoflook en dat soort dingen, ikheb ook wel wat azijn staan of een flesje limoensap, bouiilion enzo heb ik ook wel in huis en kouseband in de vriezer, dan heb ik meestal nog wel een pakje heinz frito staan, kan je als basis saus gebuiken voor pizza pasta etc..

Dan hoef ik enkel maar groentes te kopen en wat vlees. Soms haal ik wel eens een zak paprikas met 6 stuks voor een euro bij de groenteboer (en dat zijn dan van die lekker zoete paprikas niet van die water paprikas). Het duurste is natuurlijk wel vlees.

Ja als je al die kruiden in huis haalt dan ben je al 15 euro verder en heb je nog niks, maar daar kan je gewoon 50 keer mee koken ofzo, dus zeg 50 cent per keer koken voor kruiden en sausjes, voor 1,80 heb je een pak silvo pandan rijst waar je voor 10 man rijst voor kan koken. Een zak parikas een euro, dan nog wel wat kippendijen ofzo.

dus reken even mee voor gerecht van 5 man:
0,90 euro rijst + 0,50 euro kruiden (ruwe schatting), zak parikas 1 euro, afgerond naar boven 2,50 euro. Ja dan moet je zelf nog maa zien welke kwaliteit kippendij je eet. maar laten we even heel erg gek doen zeggen 10 euro voor 4 of 5 kippendijen bij een poelier op de markt of winkel.

Dan heb je voor 12,50 voor 5 man kunnen koken ofwel 2,50 euro per persoon. vers en zelfgemaakt zonder pakjes en zakjes. Dan reken ik even niet mee dat je de flessen soja saus enzo moest kopen want dat gebruik je wel vaker ook met andere gerechten dus dat valt onder de 50 cent kruiden.

recept is: pandanrijst koken en paprika met kippendij wokken in een sausje van lichte sojasaus, limoensap, schepje suiker of wat kecap manis, en wat knoflook. koop er anders een komkommer bij voor 50cent en kook komkommerschijfjhes in azijn met suiker. Voila atjar ketimun bijgerecht voor 50 cent.

Ja het KAN wel duurder hoor. Als je met biologische varkenshaas aan de gang gaat of enrecotes enzo.

Ik heb veel lekkere recepten die ik wel eens maak, allemaal eenvoudig te maken en ik verdien niet veel hoor (bijstandsniveau).
pi_155635443
Ow ja en trouwens knoflook enzo kan je zelf kweken, gewoon teentje knoflook in de grond en water erbij. Veel groentes kan je ook zelf kweken. tauge bijvoorbeeld dat groeit in een week geloof ik kan je gewoon binnen in een potje zetten op de koelkast of een plankje.

Ik ga nu ook proberen mijn eigen paksoi kweken. Ik denk dat dat ook binnen kan, want ze kunnen niet tegen veel licht geloof ik dan groeien ze te hard. Eigen gekweekte groente is veel lekkerder dan uit de winkel hoor.

En als je graag verse kruiden gebruikt kan je beter bij het tuincentrum een setje kopen voor zelf kruiden te kweken in de keuken want voor zo een vers takje rozemarijn betaal je geloof ik 2 euro in de supermarkt dus dat verdient zich 10 keer terug als je het zelf kweekt en is leuk ook om te doen.

Nu ben ik zelf meer van de gedroogde kruiden.
pi_155635753
48 euro voor 21 maaltijden, (af)wasmiddel, wc-papier etc. is toch best goedkoop eigenlijk? Heb het zelf niet al te breed maar ik zou er voor tekenen.
pi_155636353
Sowieso op aanbiedingen letten. En er niet vanuit gaan dat een aanbieding een goede prijs is. Er gaan echt wel en tijd overheen voor je een goed prijsinzicht krijgt.

Ik sprak met mezelf af toen ik net begon te koken dat ik elke week een nieuw houdbaar product mocht kopen. Oregano, balsamicoazijn, dat soort dingen. Hoe langer je bezig bent, hoe meer mogelijkheden je krijgt.

En leer je restjes te gebruiken. Van de week kookte ik bijvoorbeeld een overheerlijke risotto met onder andere restjes witte wijn, bleekselderij, ricotta en basilicum uit mijn tuin. De rijst, bouillon en kaas had ik nog. Ik heb alleen een bakje champignons hoeven kopen.
Spoilers!
pi_155672247
Over het algemeen is gezond eten duurder ja. En onder gezond eten versta ik gevarieerd eten. Vis is nou eenmaal duurder dan elke avond macaroni met smac.

Maar als je prijsbewust inkoopt en veel gebruikt gaat maken van je vriezer valt het allemaal nog wel mee. En als je een te kleine vriezer hebt, koop een grotere. Op marktplaats kun je voor een schijntje een grotere vriezer kopen.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_155675546
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:02 schreef Rodulf het volgende:
Vanochtend boodschappen gedaan bij de supermarkt. Geprobeerd zo veel mogelijk gezonde dingen te halen (fruit, groente, vis, mager vlees en dat soort dingen). Ondanks dat ik niet eens biertjes had gehaald was ik 15 euro meer aan de wekelijkse boodschappen kwijt dan gewoonlijk.

Wat is jouw ervaring? Is gezond eten duurder?
In theorie niet, in praktijk (voor mij) wel. Wie heeft er nou tijd om naar de markt te gaan?
  zondag 30 augustus 2015 @ 15:03:21 #50
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_155676023
De trendsetter van superfood *O* :') :{w
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')