Nou zeg gezond koken is helemaal niet zo duur. Ik haal meestal een 4,5 kilo zak rijst van x.o. bij de toko(= kwaliteitsrijst) of een kilo zak silvo pandan (=kwaliteitsrijst) als het bij de dirk van der broek in de aanbieding is. Verder kan je atijd wel wat kwaliteits pasta in huis hebben en wat basiskruiden zoals zeezout, zwarte peper, Pearl river bridge lichte soja saus (is even goed als kikoman, alleen grotere fles en goedkoper), kecap manis van ABC, flesje arachide olie of eventueel olijfolie, sesamolie, knoflook en dat soort dingen, ikheb ook wel wat azijn staan of een flesje limoensap, bouiilion enzo heb ik ook wel in huis en kouseband in de vriezer, dan heb ik meestal nog wel een pakje heinz frito staan, kan je als basis saus gebuiken voor pizza pasta etc..
Dan hoef ik enkel maar groentes te kopen en wat vlees. Soms haal ik wel eens een zak paprikas met 6 stuks voor een euro bij de groenteboer (en dat zijn dan van die lekker zoete paprikas niet van die water paprikas). Het duurste is natuurlijk wel vlees.
Ja als je al die kruiden in huis haalt dan ben je al 15 euro verder en heb je nog niks, maar daar kan je gewoon 50 keer mee koken ofzo, dus zeg 50 cent per keer koken voor kruiden en sausjes, voor 1,80 heb je een pak silvo pandan rijst waar je voor 10 man rijst voor kan koken. Een zak parikas een euro, dan nog wel wat kippendijen ofzo.
dus reken even mee voor gerecht van 5 man:
0,90 euro rijst + 0,50 euro kruiden (ruwe schatting), zak parikas 1 euro, afgerond naar boven 2,50 euro. Ja dan moet je zelf nog maa zien welke kwaliteit kippendij je eet. maar laten we even heel erg gek doen zeggen 10 euro voor 4 of 5 kippendijen bij een poelier op de markt of winkel.
Dan heb je voor 12,50 voor 5 man kunnen koken ofwel 2,50 euro per persoon. vers en zelfgemaakt zonder pakjes en zakjes. Dan reken ik even niet mee dat je de flessen soja saus enzo moest kopen want dat gebruik je wel vaker ook met andere gerechten dus dat valt onder de 50 cent kruiden.
recept is: pandanrijst koken en paprika met kippendij wokken in een sausje van lichte sojasaus, limoensap, schepje suiker of wat kecap manis, en wat knoflook. koop er anders een komkommer bij voor 50cent en kook komkommerschijfjhes in azijn met suiker. Voila atjar ketimun bijgerecht voor 50 cent.
Ja het KAN wel duurder hoor. Als je met biologische varkenshaas aan de gang gaat of enrecotes enzo.
Ik heb veel lekkere recepten die ik wel eens maak, allemaal eenvoudig te maken en ik verdien niet veel hoor (bijstandsniveau).