quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
Want je denkt dat ze dit zelf niet weten?
Ach, je hebt mensen met anorexia die ontkennen dat ze veel maar dan ook veel te dun/mager zijn dus andersom bestaat vast ook wel.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef PBateman1978 het volgende:
Dikke mensen weten zelf ook wel dat ze dik zijn, denk je niet?
Ja, maar dan heb je het over een ziekte.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ach, je hebt mensen met anorexia die ontkennen dat ze veel maar dan ook veel te dun/mager zijn dus andersom bestaat vast ook wel.
Klopt maar dat is obesitas ook.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Ja, maar dan heb je het over een ziekte.
Het gaat me meer om het taboe dat er op rust. Zoals ik zei, ik zal het zelf niet snel tegen iemand zeggen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, maar niet vanwege een verstoord lichaamsbeeld. Eerder eetbuienstoornis oid.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:14 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Klopt maar dat is obesitas ook.
Niet echt vergelijkbaar.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:14 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
En terecht. Net zoals dat je mensen niet gaat lopen zeggen dat ze een te grote neus hebben, te mager zijn, te kleine tieten hebben, sproeten hebben of geen ziel hebben omdat ze rood haar hebben.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef Rodulf het volgende:
Het gaat me meer om het taboe dat er op rust.
Precies dit. Zelfhaat zorgt er over het algemeen niet voor dat je beter voor jezelf gaat zorgen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef motorbloempje het volgende:
Sowieso, als (ex)dikkertje, het enige wat mij motiveerde om gezonder te gaan leven waren dingen die vanuit mezelf kwamen, niet omdat andere mensen vonden/zeiden dat ik (te) dik was. If anything, mensen die bevestigen dat je te dik bent doen je alleen maar geloven dat dat het enige is was je bent als mens, 'dik', en dus waardeloos.
Sinds een jaar ben ik aantal kilo aangekomen en dan komen de opmerkingen. Nu gaat echt het roer om, ben ook sinds een week van de biertjes af (en hoop dat nog lang vol te houden).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef Slip het volgende:
hoelang voel je je al gemotiveerd om af te vallen dan? oftewel hoelang vertelt men jou al dat je dik bent ?
Obesitas wordt tegenwoordig toch gezien als "ziekte" waardoor ook die mensen een verstoord lichaamsbeeld hebben. Vreetbuien horen daar ook bij maar dat komt omdat die mensen soms niet zien wat wij zien.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja, maar niet vanwege een verstoord lichaamsbeeld. Eerder eetbuienstoornis oid.
Nee, dan koppel je er zelf onterecht het aspect van een verstoord lichaamsbeeld aan. De reden dat obesitas bestempeld is als ziekte heeft natuurlijk niet te maken met een verkeerd lichaamsbeeld waarbij die mensen denken dat ze slank zijn (als je het gelijk zou trekken met anorexia). Anorexia gaat ook nog eens gepaard met een angst om aan te komen. Dikke mensen hebben doorgaans echt geen angst om af te vallen. Het is gewoon niet hetzelfde, al spelen in beide gevallen wel verslavingscomponenten een rol (verslaafd aan eten, verslaafd aan niet eten).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:16 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Obesitas wordt tegenwoordig toch gezien als "ziekte" waardoor ook die mensen een verstoord lichaamsbeeld hebben. Vreetbuien horen daar ook bij maar dat komt omdat die mensen soms niet zien wat wij zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
En waaruit wordt dat precies duidelijk dat ik dat vind?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef Slip het volgende:
Duidelijk dat de ex-dikkerdjes onder ons vinden dat dik zijn te vergelijken is met iets waarmee je bent geborenIs het iets wat je in eigen hand kunt hebben en mag het best gezegd worden. vind ik, net als bij rokers en dat soort dingen
Moeilijk om te zeggen aangezien wij als mens ons laten leiden door het sociaal beeld, maar ben het voor de rest wel met je eens.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En waaruit wordt dat precies duidelijk dat ik dat vind?
het is juist in hun eigen hand, en niet in die van anderen. Anderen kunnen het alleen maar verder verpesten door mensen alleen als label 'dik' te zien, niet als 'mens'.
Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef Slip het volgende:
Duidelijk dat de ex-dikkerdjes onder ons vinden dat dik zijn te vergelijken is met iets waarmee je bent geborenIs het iets wat je in eigen hand kunt hebben en mag het best gezegd worden. vind ik, net als bij rokers en dat soort dingen
Ik bedoel daarmee ook niet het extreme geval van kleinerenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?
Gewicht is iets wat je inderdaad kunt beïnvloeden, maar slechts 5% slaagt erin om blijvend af te vallen. Dat het mogelijk is maakt het nog niet makkelijk. Net zoals psychische stoornissen vaak chronisch zijn, kan een worsteling met overgewicht dat ook zijn. Er zijn gewoon zoveel factoren die een rol spelen waardoor het dus ook geen zin heeft om iemand te vertellen dat hij/zij dik is. De kans is groot dat die persoon niet in staat is dat te veranderen op dat moment, anders had die dat al wel gedaan.
Ik denk dat het wel kan. Zeg ook wel eens dat ik me zorgen maak over het gewicht van mijn moeder. Het gaat er inderdaad om hoe je het zegt. Simpelweg tegen iemand zeggen dat die persoon dik is, is niet nuttig. Je kan het beter koppelen aan iets van gezondheid, of gewoon eetgewoonten.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:29 schreef Slip het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee ook niet het extreme geval van kleineren
Dit.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?
Gewicht is iets wat je inderdaad kunt beïnvloeden, maar slechts 5% slaagt erin om blijvend af te vallen. Dat het mogelijk is maakt het nog niet makkelijk. Net zoals psychische stoornissen vaak chronisch zijn, kan een worsteling met overgewicht dat ook zijn. Er zijn gewoon zoveel factoren die een rol spelen waardoor het dus ook geen zin heeft om iemand te vertellen dat hij/zij dik is. De kans is groot dat die persoon niet in staat is dat te veranderen op dat moment, anders had die dat al wel gedaan.
Ook dat is niet altijd ook maar enigszins succesvol of nuttig. Ik ken ook mensen die zeer dichtbij me staan om wie ik me zorgen maak qua gewicht en hoe ze eten/leven, bang dat ze er een stuk sneller niet meer zijn dan noodzakelijk zou zijn. En weet je wat, ze weten het. En zeggen regelmatig dat het tijd is om te veranderen, dat ze op 'dieet' gaan, om daarna later weer te zeggen 'dat het toch te laat is', etc.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel kan. Zeg ook wel eens dat ik me zorgen maak over het gewicht van mijn moeder. Het gaat er inderdaad om hoe je het zegt. Simpelweg tegen iemand zeggen dat die persoon dik is, is niet nuttig. Je kan het beter koppelen aan iets van gezondheid, of gewoon eetgewoonten.
Het is beter om mensen te proberen te inspireren door zelf het goede voorbeeld te geven. Maar toch, ik heb mijn zorgen uitgesproken en ze is nu wel 10 kilo kwijt. Ik zou het niet elke week uitspreken natuurlijk, maar ik vind het wel belangrijk om benoemd te hebben. Want ze wéét waar het aan ligt, de motivatie om er wat aan te doen ontbreekt alleen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ook dat is niet altijd ook maar enigszins succesvol of nuttig. Ik ken ook mensen die zeer dichtbij me staan om wie ik me zorgen maak qua gewicht en hoe ze eten/leven, bang dat ze er een stuk sneller niet meer zijn dan noodzakelijk zou zijn. En weet je wat, ze weten het. En zeggen regelmatig dat het tijd is om te veranderen, dat ze op 'dieet' gaan, om daarna later weer te zeggen 'dat het toch te laat is', etc.
Komt hier op neer:
[ afbeelding ]
En daar gaat niemand iets aan veranderen, geen buitenstaander, totdat de persoon zelf op een dag in de spiegel/naar de cijfers op de weegschaal kijkt en denkt 'vandaag gaat het gebeuren'. En zelfs dat is geen succes, omdat men dan ook nog eens naar de andere kant om kan slaan, teveel wil/verliest dan gezond/veel te weinig gaat eten en nog steeds geen normaal eet- en leefpatroon ontwikkelt. Vallen en opstaan, dat soort dingen.
Als ze je op straat tegenkomen? Als jij in de rij voor de kassa staat? Context?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:11 schreef Rodulf het volgende:
Bij mij zeggen mensen altijd meteen dat ik te dik ben. Ik vind het geen probleem, zie het als extra motivatie om er wat aan te doen. Ik haat het enorm om te dik te zijn en wil er zo snel mogelijk van af.
Ja, ik vraag me ook wel af hoe dat dan werkt. "Hé! Hoe is het? Je bent wel wat dik (geworden) hè?"quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:46 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als ze je op straat tegenkomen? Als jij in de rij voor de kassa staat? Context?
Ze kunnen denken dat anderen het neit door hebben.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
Of dat het bést wel meevaltquote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:42 schreef Deckard het volgende:
[..]
Ze kunnen denken dat anderen het neit door hebben.
Het is ook niet altijd je eigen schuld, zeker niet bij jou als ik dat zo lees, misschien helpt het bij jouquote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:55 schreef War-horse het volgende:
Ben ook dik geworden, logisch als je altijd doet rennen voor je werk en verdere leven als dat ineens tot stilstand komt in combinatie met stoppen met roken, en je favoriete sport nog maar amper kan uitvoeren. Dan word je dikker, hoef je niet eens vele voor te doen. Dus dat weet ik maar al te goed, het is niet alsof ik mij vol gevreten heb...
Mij werd gezegd dat voor mij belangrijk was om goed vlees te eten (eiwitten) wat blijkt achteraf dat het helemaal niet zo is. Zelfde met melkproducten (stik allergisch voor) Nu dat ik dat niet meer zo veel gebruik, ben ik al acht kilo af gevallen. weeg nog steeds 112KG op twee meter. Dat nog wel...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:57 schreef FANN het volgende:
[..]
Het is ook niet altijd je eigen schuld, zeker niet bij jou als ik dat zo lees, misschien helpt het bij jou
om je eetpatroon te veranderen, in elk geval niet snoepen, maar misschien doe je dat niet eens.
Medicijnen kan je ook dik van worden, kan je ook niets aan doen...
Maar niet tegen wildvreemden, dat zou ik nooit doen eigenlijk, maar ik had het ook over mijn partner,quote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:57 schreef Comp_Lex het volgende:
Ja dat mag gezegd worden. Je mag het ook tegen mij zeggen, want ik namelijk ook te dik tegenwoordig. (Ik ben wel afgevallen trouwens) Wat mensen zich moeten realiseren is dat ernstig overgewicht voortkomt uit onderliggende problemen. Het is een symptoom, zeg maar.
Het gaat niet goed met je partner.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:01 schreef FANN het volgende:
[..]
Maar niet tegen wildvreemden, dat zou ik nooit doen eigenlijk, maar ik had het ook over mijn partner,
als die een pot Nutella leeg zat te vreten zei ik wel dingen zoals, nah... nog even dooreten en je
hebt een hartvervettingTrok ie zich niets van aan trouwens, maar van die collega kwam denk ik
wél binnen
Dus voor jou niet te veel vlees en geen melkproducten begrijp ik, gelukkig zijn er veel alternatievenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:00 schreef War-horse het volgende:
Mij werd gezegd dat voor mij belangrijk was om goed vlees te eten (eiwitten) wat blijkt achteraf dat het helemaal niet zo is. Zelfde met melkproducten (stik allergisch voor) Nu dat ik dat niet meer zo veel gebruik, ben ik al acht kilo af gevallen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:02 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Het gaat niet goed met je partner.
Oh okquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:04 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
Hij is inmiddels al 8 kg afgevallendus gaat best goed ....
had gewoon even een wake up call nodig denk ik.
Geloof het of niet. pasta gewoon pasta met simpele degelijke sauzen.Ben ergens ook altijd min of meer een vegetarisch geweest dus ja... Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:04 schreef FANN het volgende:
[..]
Dus voor jou niet te veel vlees en geen melkproducten begrijp ik, gelukkig zijn er veel alternatieven
voor melkprodukten tegenwoordig en dan kan je gezonde Smoothies malen bijvoorbeeld.
Groene Smoothies met Spinazie, maar ook fruitsmoothies en er zijn héle lekkere vegetarische
recepten, je hoeft écht niet op een worteltje te bijten...
Je bent plantaardig?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef War-horse het volgende:
ltijd min of meer een vegetarisch geweest
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef motorbloempje het volgende:
Nu wil ik ook een nutellapot leegeten.
Ik houd 't maar bij verse guacamole. Op 'n toastje.
Ik heb 't nog nooit gedaan. Ik zag een challengequote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:07 schreef FANN het volgende:
[..]ik vond het maar goor
broodje met Nutella vind ik ook lekker, maar zo uit de pot, nee dank je
Tja pasta, ik eet ook veel pata eigenlijk, de sauzen zijn wel vaak de dikmakers, maar dat kan je dan weerquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef War-horse het volgende:
[..]
Geloof het of niet. pasta gewoon pasta met simpele degelijke sauzen.Ben ergens ook altijd min of meer een vegetarisch geweest dus ja... Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.
Misschien ga je er harder van rennen ....quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik heb 't nog nooit gedaan. Ik zag een challenge
Is ook zo, vlees is eigenlijk makkelijk in het bereiden. Je hoeft er zal ik het zo zeggen niet creatief voor te zijn. Toch een stukje vlees heeft al gauw 300/400 Calorieën in zichquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:09 schreef FANN het volgende:
[..]
Tja pasta, ik eet ook veel pata eigenlijk, de sauzen zijn wel vaak de dikmakers, maar dat kan je dan weer
zelf bepalen gelukkigAls je slecht tegen vlees kan, zo weinig mogelijk vlees eten
denk ik dan maar, simpeler kan haast niet ..
quote:
Eens checken dan.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:12 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
Misschien is dit topic iets voor je CUL / [Vegetarisch en veganistisch eten #13]
er is ook een topic over Smoothies, misschien helpt het jou..
CUL / Blenderontbijt (smoothies, papjes e.d.) #4
Doe maar, ik heb dat ene topic een schopje gegeven, weet je meteen wat je kan gebruikenquote:
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:49 schreef Tally het volgende:
Ja dat mag! En dan geef ik je gelijk. Dan lachen we er om. En dan is het aan mij om er iets mee te doen (of niet).
Maar wat jij er dan aan hebt zou ik niet weten.
Mijn overbuurman vroeg me laatst of ik weer zwanger was. Dus mijn reactie was: Nee ik ben gewoon vet/dik. Bleek het dus niet over mijn lichaam te gaan maar om de auto die mijn man heeft. Een 7 persoons
Als mensen bij jou meteen zeggen dat jij te dik bent is er kennelijk niet zo'n taboe...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:11 schreef Rodulf het volgende:
Het is me opgevallen dat hier bij veel mensen een taboe op rust.
Ken een aantal mensen die echt ernstig overgewicht hebben, er wordt veel achter hun rug om gepraat maar zelden hoor je iemand direct zeggen dat ze te dik zijn. Zelf zal ik het denk ik ook niet snel tegen iemand zeggen, vind dat ik daar niet zo veel mee te maken heb.
Bij mij zeggen mensen altijd meteen dat ik te dik ben. Ik vind het geen probleem, zie het als extra motivatie om er wat aan te doen. Ik haat het enorm om te dik te zijn en wil er zo snel mogelijk van af.
Nee.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:11 schreef War-horse het volgende:
Toch een stukje vlees heeft al gauw 300/400 Calorieën in zich
dit stond ook nog in zijn post, dus misschien heeft hij ook een andere reden om minder vleesquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
Tenzij je echt grote hoeveelheden vlees bedoelt, of heel vet vlees. Maar een normaal biefstukje, of kipfilet zit met een normale portie ergens tussen de 100 en 150 kCal.
quote:Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.
Dat jij biefstuk kan betalen is prachtig, hetzelfde als kipfilet. Dat kan ik niet dagelijks doen, maar het advies was wel dagelijks vlees te eten. Dan kom je al gauw uit op gehakt en wat meer van dat soort spul.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
Tenzij je echt grote hoeveelheden vlees bedoelt, of heel vet vlees. Maar een normaal biefstukje, of kipfilet zit met een normale portie ergens tussen de 100 en 150 kCal.
Het ging mij even over de stelling dat vlees zo calorierijk zou zijn, terwijl dat toch niet het geval is.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:45 schreef FANN het volgende:
dit stond ook nog in zijn post, dus misschien heeft hij ook een andere reden om minder vlees
te gaan eten...
Dan eet je om de dag vlees bijvoorbeeld. Ook een rundergehaktbal van 100 gr. is overigens slechts iets van 200 kcal.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:48 schreef War-horse het volgende:
Dat jij biefstuk kan betalen is prachtig, hetzelfde als kipfilet. Dat kan ik niet dagelijks doen, maar het advies was wel dagelijks vlees te eten. Dan kom je al gauw uit op gehakt en wat meer van dat soort spul.
Je schiet er niks mee op (de aangesproken persoon heeft er gewoonlijk nog minder aan dan diegene die dit zegt, meestal zeggen mensen dit om hun eigen onvrede aan een ander kwijt te kunnen zonder dat ze tegengas krijgen omdat de vorm waarin het gegoten wordt (je bent dik) iets is waar aangesprokene feitelijk niks aan kan doen op dat moment).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:11 schreef Rodulf het volgende:
Ken een aantal mensen die echt ernstig overgewicht hebben, er wordt veel achter hun rug om gepraat maar zelden hoor je iemand direct zeggen dat ze te dik zijn. Zelf zal ik het denk ik ook niet snel tegen iemand zeggen, vind dat ik daar niet zo veel mee te maken heb.
Mits die man natuurlijk je partner niet is, of je broer..quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:55 schreef LittleLady het volgende:
Heb een poosje gelopen met een man van 140 kilo, heb maar 1 keer gezegd dat het mij niet uitmaakt maar dat hij wel eens om zich heen moet kijken hoeveel mensen 60 worden met dat gewicht.
Voor de rest moeten ze het allemaal lekker zelf weten
Van de andere kant... door hartklachten heb ik nu ook medicijnen waar ik iets door aan bleek te komen. Kwestie van iets kleinere porties nemen en ik ben ook weer terug op mijn oude gewicht van voor de medicijnen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:58 schreef FANN het volgende:
Je kan niet tegen wildvreemde mensen gaan roepen dat ze te dik zijn, want je kent de reden
niet, misschien zijn het wel medicijnen, weet jij veel...
klopt wel denk ik, maar dan nog... je gaat niet tegen zo;n fatso in de supermarkt die haar of zijn karquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:01 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in verreweg de meeste gevallen is overgewicht een mismatch tussen inname van voedsel en het verbruik van jouw lichaam.
Dan nog moeten ze het allemaal zelf weten, of het nu mijn partner is, mijn broer, mijn opa of de buurman. Het moet er toevallig eens over gaan, heb ook gezegd, laiverd het maakt mij niets uit, maar bedenk wel dat er niet veel oude mensen zijn met dit gewicht.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:58 schreef FANN het volgende:
[..]
Mits die man natuurlijk je partner niet is, of je broer..
Dan wil je niet graag dat hij een hartvervetting krijgt neem ik aan, dus dan mag of moet je
je er zelfs af en toe wel iets van zeggen.
Je kan niet tegen wildvreemde mensen gaan roepen dat ze te dik zijn, want je kent de reden
niet, misschien zijn het wel medicijnen, weet jij veel...
Nou, ik kan mijn tater niet houden als hij zo'n pot Nutella leegvreet, jammer danquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:04 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Dan nog moeten ze het allemaal zelf weten, of het nu mijn partner is, mijn broer, mijn opa of de buurman. Het moet er toevallig eens over gaan, heb ook gezegd, laiverd het maakt mij niets uit, maar bedenk wel dat er niet veel oude mensen zijn met dit gewicht.
Verder maak ik er geen woorden aan vuil.
Maar dan nog, ik krijg altijd naar mijn hoofd geslingerd dat ik meer moet eten, dat dat koekje er best wel bij kan, dat ik anorexia heb, dat ik niet zoveel in de sportschool moet rondhangen ( kom er nooit ), dan de blikken als ik even naar de wc moet toevallig als er net is gegeten. Nee slank zijn is ook niet zo'n succes.
Mensen zijn
Bemoei ik me ook niet mee, als hun daar blij van worden moeten ze het doen, ik zit elke dinsdagavond met een grote pot Pindakaas ijs voor de tv en die moet leegquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:06 schreef FANN het volgende:
[..]
Nou, ik kan mijn tater niet houden als hij zo'n pot Nutella leegvreet, jammer dan![]()
is ie wel gewend trouwens
Nah... ik heb liever dat hij nog even in leven blijftquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:08 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Bemoei ik me ook niet mee, als hun daar blij van worden moeten ze het doen, ik zit elke dinsdagavond met een grote pot Pindakaas ijs voor de tv en die moet leeg
Nee, dat dan weer niet. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel naar vind er dan zo'n dik kind naast loopt te waggelen. Maar het zijn mijn zaken nu eenmaal niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:03 schreef FANN het volgende:
klopt wel denk ik, maar dan nog... je gaat niet tegen zo;n fatso in de supermarkt die haar of zijn kar
met zooi heeft volgeladen met troep aanspreken neem ik aan
Op 24Kitchen is zo'n vega griet ( op andere zender staat ze wel schijnheilig een boerenhamburger weg te stampen ) die kookt hele aparte dingen, heel gezond, laatst had ze een chocolade mouse, zonder suikers alleen van vruchten en cacao, misschien een goed idee als alternatiefquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:09 schreef FANN het volgende:
[..]
Nah... ik heb liever dat hij nog even in leven blijft
Van je partner mag je toch wel iets vragen lijkt mij...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:04 schreef LittleLady het volgende:
Mensen zijn teveel met anderen bezig
Heh bah... een Vegagrietquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:11 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Op 24Kitchen is zo'n vega griet ( op andere zender staat ze wel schijnheilig een boerenhamburger weg te stampen ) die kookt hele aparte dingen, heel gezond, laatst had ze een chocolade mouse, zonder suikers alleen van vruchten en cacao, misschien een goed idee als alternatief
Als hij er gelukkig van word moet hij doen wat hij niet laten kan, als hij er iets aan wil doen, sta ik achter hem en zou er rekening mee houden met eten, maar ik ga niet bepalen hoe iemand zijn leven/mond vultquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Van je partner mag je toch wel iets vragen lijkt mij...
Persoonlijk geloof ik niet dat mensen gelukkig worden van overgewicht.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:13 schreef LittleLady het volgende:
Als hij er gelukkig van word moet hij doen wat hij niet laten kan, als hij er iets aan wil doen, sta ik achter hem en zou er rekening mee houden met eten, maar ik ga niet bepalen hoe iemand zijn leven/mond vult
Ik bepaal ook helemaal niks, zou niet een lukkenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:13 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Als hij er gelukkig van word moet hij doen wat hij niet laten kan, als hij er iets aan wil doen, sta ik achter hem en zou er rekening mee houden met eten, maar ik ga niet bepalen hoe iemand zijn leven/mond vult
Ik bemoei me er gewoon niet mee, moet zelf al jaaaarrreeeennnn aanhoren dat ik te mager ben, dat ik beter moet eten, ik weet hoe vervelend het is.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Persoonlijk geloof ik niet dat mensen gelukkig worden van overgewicht.
Je bent als partner wel degene die kan gaan zorgen als er gezondheidsklachten komen. Als je partner overgewicht heeft is dat bepaald niet ideaal als je kinderen krijgt. Enz.
Daarnaast: je wil er toch ook gewoon aantrekkelijk uit blijven zien voor je partner? Dat hoeft niet meteen in te houden dat je 5 dagen in de week de sportschool in duikt, maar gewoon een beetje normaal doen is niet teveel gevraagd lijkt mij.
Dus ik vind dat je je partner daar best op aan kan spreken.
Ken het, ken er nu een paar die op dieet zijn, waren ook veel te zwaar, nou na een hartaanval, of kapotte knieen ging het hoofd ineens ook werken, nu op dieet en fietsenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:17 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik bepaal ook helemaal niks, zou niet een lukken![]()
Daarom ben ik wel blij dat hij die opmerking kreeg van die collega![]()
En om even misverstanden te voorkomen, het gaat mij niet om een randje vet meer of minder, maar
om zijn gezondheid.
Ja, dat bedoel ik dus.... beter voorkomen dan genezen....quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:23 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Ken het, ken er nu een paar die op dieet zijn, waren ook veel te zwaar, nou na een hartaanval, of kapotte knieen ging het hoofd ineens ook werken, nu op dieet en fietsen
Niemand zegt dat je maat 36 moet hebben hier.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:27 schreef Elvi het volgende:
Je kan het wel zeggen, maar waarom zou je? Je zegt toch ook niet "jij hebt blond haar". Ja eh... dat weet ik.
De enige reden om het te zeggen is omdat je er een waardeoordeel aan vasthangt. En dikke vette surprise hier: dat waardeoordeel hoeft de ander niet te hebben. Ik vind mezelf dik mooier. Ik hoef geen maat 36. dat vind ik niet mooi. Je kan wel zeggen "maar je moet afvallen want gezondheid!" maar het is mijn lijf, mijn gezondheid, en daar heb jij dus geen fuck mee te maken.
Zei ik dat iemand dat hier had gezegd?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:29 schreef FANN het volgende:
[..]
Niemand zegt dat je maat 36 moet hebben hier.
Die indruk kreeg ik dat dat wel eens tegen je gezegd is.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:29 schreef Elvi het volgende:
[..]
Zei ik dat iemand dat hier had gezegd?
Nee, het was een voorbeeldquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:30 schreef FANN het volgende:
[..]
Die indruk kreeg ik dat dat wel eens tegen je gezegd is.
Nou ja toevallig heb ik maar 36 jaquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:31 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee, het was een voorbeeldNiemand heeft ooit een bepaalde maat genoemd. Ik had net zo goed maat 38 kunnen noemen.
Maarem, jij hebt dus maat 36?
Even over het dikgedrukte; ik gokte dat omdat je zo fel reageerde over mijn opmerking dat ik maat 36 niet mooi vindquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:33 schreef FANN het volgende:
[..]
Nou ja toevallig heb ik maar 36 jamaar dat heeft helemaal niks me deze discussie te maken.
Het ging er om of je tegen mensen zomaar kan zeggen dat ze te dik zijn.
Nou, nee dus... niet zomaar en niet zomaar tegen iedereen want daar heb ik inderdaad geen fuck mee te maken.
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:38 schreef Elvi het volgende:
[..]
Even over het dikgedrukte; ik gokte dat omdat je zo fel reageerde over mijn opmerking dat ik maat 36 niet mooi vind![]()
Het heeft er wel een beetje mee te maken. Jij zal waarschijnlijk zelden horen dat iemand jouw figuur/kledingmaat niet mooi vind (en misschien reageerde je daarom wat feller?), terwijl ik het dagelijks hoor. En men dat ook normaal vind, het is sociaal geaccepteerd dat je tegen iemand die dik is gewoon lullig mag doen.
Oprechte vraag: hoe moet ik me dit voorstellen? Is dat door collega's, in het openbaar of?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:38 schreef Elvi het volgende:
[..]
Even over het dikgedrukte; ik gokte dat omdat je zo fel reageerde over mijn opmerking dat ik maat 36 niet mooi vind![]()
Het heeft er wel een beetje mee te maken. Jij zal waarschijnlijk zelden horen dat iemand jouw figuur/kledingmaat niet mooi vind (en misschien reageerde je daarom wat feller?), terwijl ik het dagelijks hoor. En men dat ook normaal vind, het is sociaal geaccepteerd dat je tegen iemand die dik is gewoon lullig mag doen.
Gecondoleerd.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:55 schreef LittleLady het volgende:
Heb een poosje gelopen met een man van 140 kilo, heb maar 1 keer gezegd dat het mij niet uitmaakt maar dat hij wel eens om zich heen moet kijken hoeveel mensen 60 worden met dat gewicht.
Voor de rest moeten ze het allemaal lekker zelf weten
Beide.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:45 schreef Chai het volgende:
[..]
Oprechte vraag: hoe moet ik me dit voorstellen? Is dat door collega's, in het openbaar of?
Met alle respect, maar kennelijk heb je zeer fors overgewicht en dat zorgt voor deze reacties. Ik zal niet zeggen dat ze allemaal even correct zijn, maar je kan nu eenmaal niet verwachten dat mensen net doen alsof ze dat niet zien. En mensen hebben daar nu eenmaal een mening over (net zo goed als dat jij ook een mening hebt over het uiterlijk van anderen, of je dat nu uitspreekt of niet).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 15:47 schreef Elvi het volgende:
Beide.
Het is voorgekomen dat ik geowon in de stad liep, en dat er iemand naar me toe kwam en zei "zo jij bent echt dik!" en dan weer doorliep.
Of een collega die zei "goh je ziet er zo leuk uit... maar... jij kan toch niet in een normale kledingzaak je kleding kopen"
Familie heeft ook altijd een obsessie gehad met hun (en andermans) figuur.
Vreemden die zeggen "je ziet er leuk uit maar je zou nog leuker zijn als je wat zou afvallen!"
Vrienden die zeggen "ik zag iemand lopen, nou en die was NOG DIKKER dan jij" (maw: jij bent enorm maar die persoon nog veeeel meer!)
Eigenlijk aan de lopende band, maar het ergste vind ik nog de subtiele signalen. Zoals je helemaal van top tot teen opnemen en dan een vies gezicht of een afkeurende blik. Of je negeren (gebeurt in kledingwinkels als ik met een vriendin ben die wel slank is).
Het is eindeloos, en heel vermoeiend. Mensen moeten gewoon naar zichzelf kijken en anderen met rust laten.
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met alle respect, maar kennelijk heb je zeer fors overgewicht en dat zorgt voor deze reacties. Ik zal niet zeggen dat ze allemaal even correct zijn, maar je kan nu eenmaal niet verwachten dat mensen net doen alsof ze dat niet zien. En mensen hebben daar nu eenmaal een mening over (net zo goed als dat jij ook een mening hebt over het uiterlijk van anderen, of je dat nu uitspreekt of niet).
Je zegt zelf dat jij jezelf zo veel mooier vindt. Als je daar echt in gelooft, dan zou het allemaal niet uit moeten maken wat anderen ervan vinden.
Bij sommige opmerkingen moest ik echt denken aan een soort Marc van der Linden.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:20 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik ben niet de dikste in mn woonplaats hoor. Ik hoef geen tentstokken bij mn kleding te kopen. Ik kan nog bij gewone winkels terecht.
Je legt dan toch echt de blaam bij de verkeerde.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met alle respect, maar kennelijk heb je zeer fors overgewicht en dat zorgt voor deze reacties. Ik zal niet zeggen dat ze allemaal even correct zijn, maar je kan nu eenmaal niet verwachten dat mensen net doen alsof ze dat niet zien. En mensen hebben daar nu eenmaal een mening over (net zo goed als dat jij ook een mening hebt over het uiterlijk van anderen, of je dat nu uitspreekt of niet).
Je zegt zelf dat jij jezelf zo veel mooier vindt. Als je daar echt in gelooft, dan zou het allemaal niet uit moeten maken wat anderen ervan vinden.
Ik ga af op wat jij schrijft en dan denk ik niet aan een paar kilo teveel, maar dat is ook niet de kern.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:20 schreef Elvi het volgende:
Ik ben niet de dikste in mn woonplaats hoor. Ik hoef geen tentstokken bij mn kleding te kopen. Ik kan nog bij gewone winkels terecht.
Nee hoor.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:26 schreef -Strawberry- het volgende:
Je legt dan toch echt de blaam bij de verkeerde.
dat is allemaal wel waar, maar daar heb je weinig aan wanneer een totaal onbekende opeens "jezus, wat ben jij dik zeg!" tegen je zegt. dan kan je prima je lichaam accepteren en er blij mee zijn, net zoals bijvoorbeeld iemand met een joekel van een wijnvlek op het gezicht, maar dan voel je je wel rot op dat moment. en zie maar eens iets fatsoenlijks terug te zeggen dan. je zegt toch ook niet tegen die persoon met die wijnvlek: "jezus, wat heb jij nou op je gezicht dan!". ik mag toch hopen dat de meesten het met me eens zijn over dat zulks toch wel behoorlijk onbeschoft is. en als die persoon met die wijnvlek dan over zo'n opmerking klaagt, dan zeg je toch ook niet "ja, hallo zeg. dat ligt toch echt bij jezelf, je had dat ding toch ook weg kunnen laten halen!"quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik schreef ook nadrukkelijk dat niet iedere reactie even correct is. Natuurlijk geeft zoiets geen pas.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:33 schreef simmu het volgende:
dat is allemaal wel waar, maar daar heb je weinig aan wanneer een totaal onbekende opeens "jezus, wat ben jij dik zeg!" tegen je zegt. dan kan je prima je lichaam accepteren en er blij mee zijn, net zoals bijvoorbeeld iemand met een joekel van een wijnvlek op het gezicht, maar dan voel je je wel rot op dat moment. en zie maar eens iets fatsoenlijks terug te zeggen dan. je zegt toch ook niet tegen die persoon met die wijnvlek: "jezus, wat heb jij nou op je gezicht dan!". ik mag toch hopen dat de meesten het met me eens zijn over dat zulks toch wel behoorlijk onbeschoft is. en als die persoon met die wijnvlek dan over zo'n opmerking klaagt, dan zeg je toch ook niet "ja, hallo zeg. dat ligt toch echt bij jezelf, je had dat ding toch ook weg kunnen laten halen!"
hoe ga je dan om met zulk onbeschoft volk? en hoezo is minstens half nederland tegenwoordig zo onbeschoft?
Dat maakt het nog geen normaal gedrag om iemand na te roepen oid. Dat het bepaalde oordelen oproept, natuurlijk, maar je kan iemand wel in zijn waarde laten. Dát ligt geheel bij de andere persoon en niet bij hoe iemand zich presenteert.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Net zo goed hebben mensen een mening over mij op grond van wat ze zien. De keuzes die ik maak roepen de reacties op. En met die reacties kan ik ook weer iets. Natuurlijk zijn positieve reacties fijner, maar met een minder positieve reactie (zeker als die goedbedoeld is) kun je ook iets veranderen (of... als je tevreden bent met jouw keuze... gewoon daarbij blijven).
nou, ik schrik er de laatste tijd wel van hoeveel mensen allerhande dingen heel gewoon vinden, die ik toch echt als onbeschoft, xenofoob en dom beschouw. maar goed; da's een andere discussiequote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik schreef ook nadrukkelijk dat niet iedere reactie even correct is. Natuurlijk geeft zoiets geen pas.
En gelukkig is niet half nederland zo onbeschoft. Nederlanders zijn over het algemeen vrij onbeschoft, maar zo erg is het ook weer niet.
Het zijn meestal wel bekenden die het tegen mij zeggen:quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:46 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als ze je op straat tegenkomen? Als jij in de rij voor de kassa staat? Context?
Ik dacht duidelijk geweest te zijn met mijn opmerking dat niet iedere reactie even correct is, maar kennelijk is het niet duidelijk genoeg, dus bij deze: iedereen moet wel zijn fatsoen houden, maar mensen mogen wel een mening over anderen hebben. Lijkt mij ook heel lastig om alleen maar altijd met mijzelf bezig te zijn. Dodelijk vermoeiend...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:36 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat maakt het nog geen normaal gedrag om iemand na te roepen oid. Dat het bepaalde oordelen oproept, natuurlijk, maar je kan iemand wel in zijn waarde laten. Dát ligt geheel bij de andere persoon en niet bij hoe iemand zich presenteert.
Op fok denk je inderdaad wel eens dat een heel groot deel van nederland gek is geworden... Maar het is denk ik meer dat idiote opmerkingen gewoon de aandacht trekken.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:38 schreef simmu het volgende:
nou, ik schrik er de laatste tijd wel van hoeveel mensen allerhande dingen heel gewoon vinden, die ik toch echt als onbeschoft, xenofoob en dom beschouw. maar goed; da's een andere discussie
Het lijkt mij dat iedereen het er hier wel over eens is dat je wildvreemden niet even duidelijk gaat maken dat ze er niet uitzien.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef motorbloempje het volgende:
Ik zie elke dag mensen op straat waarbij ik denk "" , of "
", of "
", of "
", of wat dan ook. Allemaal indrukken. Zal bij mij ook gebeuren. Dat is menselijk. Maar dat houd ik gewoon voor mezelf, want dat zijn indrukken op mij, mijn percepties, en daarbij kén ik die mensen verder helemaal niet, dus wat voor zin zou het hebben om hun mijn mening kenbaar te maken in het voorbijgaan? Ik houd 't voor mezelf en loop door.
Sowieso, als iemand mij zou gaan lopen afbekken omdat ik bijvoorbeeld te kleine jetsers heb, iets 'waar ik iets aan had kunnen doen'. Ja, dat had gekund. Ik had een paar siliconen kunnen nemen. Die meneer met die wijnvlek? Die hád een operatie kunnen ondergaan. Die persoon die te dik is? Die had meer kunnen gaan sporten/minder kunnen gaan eten. Maar het hoeft niet, van niemand. Alleen als je zoiets zelf wilt. Als je wél tevreden bent met wie je bent, met kleine tetten, wijnvlek op je wang of met een paar kilo's meer. Iedereen mag vanalles vinden, officieel mag iedereen ook allerhande dingen 'zeggen' en 'uiten', maar of je dat moet willen? Mwah.
Ach ja. Hè?![]()
Fixed.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat iedereen het er hier wel over eens is dat je wildvreemden niet even duidelijk gaat maken dat jij vindt dat ze er niet uitzien.
Dan zou je ook meteen een dagtaak hebben als je een beetje onder de mensen komt...
Ik heb juist enorme borsten en om de een of andere reden denken mensen dat ik daar voor gekozen heb en daarnaast ook dat ze niet bij mij horen, als in dat het geen deel is van mijn lichaam ( als in, ''kijk die tieten lopen '') maar iets wat haast publieke eigendom is waar mensen over mogen zeggen wat ze willen en soms zelfs aanraken, dat is echt enorm bizar.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef motorbloempje het volgende:
Ik zie elke dag mensen op straat waarbij ik denk "" , of "
", of "
", of "
", of wat dan ook. Allemaal indrukken. Zal bij mij ook gebeuren. Dat is menselijk. Maar dat houd ik gewoon voor mezelf, want dat zijn indrukken op mij, mijn percepties, en daarbij kén ik die mensen verder helemaal niet, dus wat voor zin zou het hebben om hun mijn mening kenbaar te maken in het voorbijgaan? Ik houd 't voor mezelf en loop door.
Sowieso, als iemand mij zou gaan lopen afbekken omdat ik bijvoorbeeld te kleine jetsers heb, iets 'waar ik iets aan had kunnen doen'. Ja, dat had gekund. Ik had een paar siliconen kunnen nemen. Die meneer met die wijnvlek? Die hád een operatie kunnen ondergaan. Die persoon die te dik is? Die had meer kunnen gaan sporten/minder kunnen gaan eten. Maar het hoeft niet, van niemand. Alleen als je zoiets zelf wilt. Als je wél tevreden bent met wie je bent, met kleine tetten, wijnvlek op je wang of met een paar kilo's meer. Iedereen mag vanalles vinden, officieel mag iedereen ook allerhande dingen 'zeggen' en 'uiten', maar of je dat moet willen? Mwah.
Ach ja. Hè?![]()
Ja maar dan mag je hen ook aanraken (als in vuist op neus).quote:
Dit klopt helemaal, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ga af op wat jij schrijft en dan denk ik niet aan een paar kilo teveel, maar dat is ook niet de kern.
Mensen zullen nu eenmaal een mening hebben over je uiterlijk. Ongeacht wie je bent en hoe je eruit ziet. Daar is op zich ook niets mis mee. De vraag is alleen wat je ermee moet doen. Maar geen mening hebben over anderen lijkt mij geen optie.
Ah okay, bekenden dus. Dat scheelt wel, zeker als het -buiten moeder en oma om- niet elke keer onderwerp van gesprek is.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:38 schreef Rodulf het volgende:
Het zijn meestal wel bekenden die het tegen mij zeggen:
-mijn moeder zegt altijd: "toen je wat dunner was zag je er veel leuker uit"
-mijn baas zei laatst: "als je nog dikker wordt pas je niet meer in die jas" (dit vond ik een hilarische opmerking)
-mijn buurman zei dat ik naar de sportschool moest
-en mijn oma zegt altijd dat ik te dik ben (oude mensen zijn altijd eerlijk)
Idd, soms heb je het zelf echt niet door.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:57 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ah okay, bekenden dus. Dat scheelt wel, zeker als het -buiten moeder en oma om- niet elke keer onderwerp van gesprek is.
Mijn schoonzus zei een poos terug ook tegen me dat ik wel aardig was aangekomen. Zelf dacht ik dat het wel meeviel, maar toen keek ik toch wat kritischer en moest ik toegeven dat ze gelijk had. En ben ik wat maatregelen gaan nemen. Maar dat zie ik als opbouwende kritiek.
Spontane foto's zijn inderdaad ook nietsontziendquote:Op donderdag 27 augustus 2015 17:02 schreef Rodulf het volgende:
Idd, soms heb je het zelf echt niet door.
Ik was er een paar maanden geleden van geschrokken toen er op een feestje een foto van mij gemaakt was. Had echt een dikke kop gekregen.
Ik spreek anders ook geen junks aan, of alcoholisten, of rokers (of het moet zijn dat ze die vieze gewoonte uitoefenen waar ik er last van heb en het niet toegestaan is) die ik niet ken...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 17:43 schreef Twiitch het volgende:
Tegen een junk mag je ook zeggen dat die moet stoppen met drugs. Een alcoholist moet stoppen met de drank en een roker met de sigaretten. Ik zie werkelijk geen verschil tussen het bovenstaande en een dikkerd die toch elke dag vette zooi naar binnen blijft schuiven.
Waarom zou je die mensen daarover aanspreken, denk je echt dat ze zelfs niet weten dat ze ongezond bezig zijn? Denk je echt dat als jij daar een opmerking over maakt ze ineens gaan stoppen?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 17:43 schreef Twiitch het volgende:
Tegen een junk mag je ook zeggen dat die moet stoppen met drugs. Een alcoholist moet stoppen met de drank en een roker met de sigaretten. Ik zie werkelijk geen verschil tussen het bovenstaande en een dikkerd die toch elke dag vette zooi naar binnen blijft schuiven.
Nee.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:14 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Marc van der Linden is dat die royalty expert zonder nek? Ja nee zo zie ik er niet uitquote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:23 schreef Chai het volgende:
[..]
Bij sommige opmerkingen moest ik echt denken aan een soort Marc van der Linden.
Ja als je dan een dikker persoon tegenkomt is het wel echt bijzonder.
Maar als je zelf tevreden bent lijken me mensen die subtiel advies gaan geven nog het vervelendst.
Die pastte amper in z'n stoel bij de slimste mensquote:Op donderdag 27 augustus 2015 20:08 schreef Elvi het volgende:
[..]
Marc van der Linden is dat die royalty expert zonder nek? Ja nee zo zie ik er niet uitik heb nog wel duidelijk lichaamsvormen en ben geen homp vlees.
Past ie uberhaupt ergens in?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 20:19 schreef fathank het volgende:
Die pastte amper in z'n stoel bij de slimste mens
Als mijn moeder zegt "dat ik er goed uit zie" spring ik op de weegschaalquote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:57 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ah okay, bekenden dus. Dat scheelt wel, zeker als het -buiten moeder en oma om- niet elke keer onderwerp van gesprek is.
Mijn schoonzus zei een poos terug ook tegen me dat ik wel aardig was aangekomen. Zelf dacht ik dat het wel meeviel, maar toen keek ik toch wat kritischer en moest ik toegeven dat ze gelijk had. En ben ik wat maatregelen gaan nemen. Maar dat zie ik als opbouwende kritiek.
Beetje stom om zaken waar je niks aan kan doen te vergelijken met overgewicht.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef snakelady het volgende:
Ik begrijp de behoefte niet om iemand te herinneren ( want weten doen ze het wel) aan iets wat jij minder mooi vind aan die persoon.
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om tegen iemand te zeggen dat diegene overgewicht, ondergewicht, een grote neus, kleine borsten, puisten of wat dan ook heeft, ja ik zie dat wel, en dan ga ik verder met waar ik mee bezig was.
Ja hallo, dat zijn privezaken. Waar bemoei je je mee?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 19:29 schreef fathank het volgende:
Als iemand daadwerkelijk te dik is mag dat zeker.
Deed men het maar vaker bij elkaar. Ernstig overgewicht is gewoon een gezondheidsrisico. Daar mag je best wat van zeggen.
quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:32 schreef fathank het volgende:
Heb jij nooit geleerd om je neus niet in andermans zaken te steken? Ga anders lekker voor Albert Verlinde werken als je je zo graag bemoeit met andermans privézaken.
Een bassin in t dolfinariumquote:
Heeft weinig met sporten te maken, heeft gewoon te maken met goed eten.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 19:54 schreef Aiciu het volgende:
Mijn broer is ook dik geworden, komt door m'n schoonzus icm ongezond eten en lui zijn.
Ik vind het zwak, een abonnement op de sportschool is nutteloos wanneer je er nooit heen gaat
Je kan ook in het weekend wat lekkers eten en bier drinken en doordeweeks gezond leven vind ik
Goeie vergelijking.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 20:37 schreef Deckard het volgende:
[..]
Ja hallo, dat zijn privezaken. Waar bemoei je je mee?
[..]
Een grote neus of kleine borsten is toch héél iets anders dan over_ of ondergewicht?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef snakelady het volgende:
Ik begrijp de behoefte niet om iemand te herinneren ( want weten doen ze het wel) aan iets wat jij minder mooi vind aan die persoon.
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om tegen iemand te zeggen dat diegene overgewicht, ondergewicht, een grote neus, kleine borsten, puisten of wat dan ook heeft, ja ik zie dat wel, en dan ga ik verder met waar ik mee bezig was.
Ik vraag het me echt af, of ik kan het nauwelijks geloven, want als je een beetje dik bent dan maak je echt niet mee wat jij beschrijft. Een kennis van mij heeft echt ontzettend, maar dan ook echt ontzettend, veel overgewicht. Ze waggelt een beetje en is nog maar 22. En ik liep laatst met haar in de supermarkt en dán zie je mensen echt kijken. Erg triest. Maar toen ik 4-5 kilo overgewicht had gekregen toen ik begon met studeren keek geen kip hoor. Dat komt pas als je echt echt obesitas bent, ben ik best erg van overtuigd. Ook omdat d'r best veel mensen 'een beetje' overgewicht hebben in Nederland en het best wel 'normaal' is.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 20:08 schreef Elvi het volgende:
[..]
Marc van der Linden is dat die royalty expert zonder nek? Ja nee zo zie ik er niet uitik heb nog wel duidelijk lichaamsvormen en ben geen homp vlees.
Nou je kan het dan maar beter geloven. Want ik ga dus echt geen foto van mezelf plaatsen zodat mensen even lekker kunnen beoordelen of ik nog "toelaatbaar dik" benquote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:12 schreef Rucola het volgende:
[..]
Ik vraag het me echt af, of ik kan het nauwelijks geloven, want als je een beetje dik bent dan maak je echt niet mee wat jij beschrijft. Een kennis van mij heeft echt ontzettend, maar dan ook echt ontzettend, veel overgewicht. Ze waggelt een beetje en is nog maar 22. En ik liep laatst met haar in de supermarkt en dán zie je mensen echt kijken. Erg triest. Maar toen ik 4-5 kilo overgewicht had gekregen toen ik begon met studeren keek geen kip hoor. Dat komt pas als je echt echt obesitas bent, ben ik best erg van overtuigd. Ook omdat d'r best veel mensen 'een beetje' overgewicht hebben in Nederland en het best wel 'normaal' is.
Ik vind het een beetje asociaal om mensen openlijk te veroordelen op basis van uiterlijk en om zulk gedrag min of meer goed te praten. Hoeveel overgewicht - of ondergewicht, kan ook nog - je ook hebt, als je blij bent met jezelf is dat een dikke prima. Maar dat maakt het nog niet normaal of terecht dat mensen je dan uitschelden, aanspreken of vies aankijken. Los van het feit dat het beter is om iets aan het gewicht te doen, ben je gewoonweg asociaal als je het normaal of terecht vindt om mensen zo te behandelen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Net zo goed hebben mensen een mening over mij op grond van wat ze zien. De keuzes die ik maak roepen de reacties op. En met die reacties kan ik ook weer iets. Natuurlijk zijn positieve reacties fijner, maar met een minder positieve reactie (zeker als die goedbedoeld is) kun je ook iets veranderen (of... als je tevreden bent met jouw keuze... gewoon daarbij blijven).
Ik geloof het niet helemaal inderdaad, waarschijnlijk vinden wij allebei iets anders heel erg 'dik' (ik vind het een stom woord). Wat jij schrijft is extreem joh.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:19 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nou je kan het dan maar beter geloven. Want ik ga dus echt geen foto van mezelf plaatsen zodat mensen even lekker kunnen beoordelen of ik nog "toelaatbaar dik" ben
Stropop.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:20 schreef Rucola het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje asociaal om mensen openlijk te veroordelen op basis van uiterlijk en om zulk gedrag min of meer goed te praten. Hoeveel overgewicht - of ondergewicht, kan ook nog - je ook hebt, als je blij bent met jezelf is dat een dikke prima. Maar dat maakt het nog niet normaal of terecht dat mensen je dan uitschelden, aanspreken of vies aankijken. Los van het feit dat het beter is om iets aan het gewicht te doen, ben je gewoonweg asociaal als je het normaal of terecht vindt om mensen zo te behandelen.
Tot zover mijn bijdrage! 🎉
Ja vind je het echt zo extreem? Voor mij is het normaal inmiddelsquote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:22 schreef Rucola het volgende:
[..]
Ik geloof het niet helemaal inderdaad, waarschijnlijk vinden wij allebei iets anders heel erg 'dik' (ik vind het een stom woord). Wat jij schrijft is extreem joh.
Nee. Je loopt maar te zeggen dat mensen een mening mogen hebben, maar daar ging het hier niet om. Het ging om uitschelden en vieze blikken. Dat is asociaal en het is onterecht.quote:
Nee, het draadje ging om de vraag of het taboe is of niet om er iets van te zeggen. Lees de OP nog maar eens aandachtig door...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:24 schreef Rucola het volgende:
[..]
Nee. Je loopt maar te zeggen dat mensen een mening mogen hebben, maar daar ging het hier niet om. Het ging om uitschelden en vieze blikken. Dat is asociaal en het is onterecht.
Ik vind het nogal abnormaal gedrag, maar geloof zeker dat het bestaat aangezien ik het laatst heb meegemaakt met een meisje met ernstig veel overgewicht. En dat was dan ff een wandeling van 10 min door de supermarkt samen, alsof ze een attractie was.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:24 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ja vind je het echt zo extreem? Voor mij is het normaal inmiddels
Ja. En de quote waar ik op reageer ging over wat ik net al typte.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het draadje ging om de vraag of het taboe is of niet om er iets van te zeggen. Lees de OP nog maar eens aandachtig door...
Ik heb me nog nooit een attractie gevoeld, maar wel een makkelijk doelwit voor asociale mensen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:28 schreef Rucola het volgende:
[..]
Ik vind het nogal abnormaal gedrag, maar geloof zeker dat het bestaat aangezien ik het laatst heb meegemaakt met een meisje met ernstig veel overgewicht. En dat was dan ff een wandeling van 10 min door de supermarkt samen, alsof ze een attractie was.
Mooi toch dat je het zo ziet, niks aan de hand dus.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:29 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik heb me nog nooit een attractie gevoeld, maar wel een makkelijk doelwit voor asociale mensen.
Ehm ok... Dit komt een beetje vreemd op mij over? Volgens mij denk jij echt te weten dat ik mega-dik ben ofzo. En weet je misschien hebben we wel verschillende meningen over wat dik is en wat niet. Maar je weet niet hoe ik eruit zie en daar ga je waarschijnlijk ook nooit achter komen. Dus aannames dat ik waggelend door het leven ga mogen achterwege worden gelatenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:38 schreef Rucola het volgende:
[..]
Mooi toch dat je het zo ziet, niks aan de hand dus.
Hoelang ben je en hoeveel kilo weeg je?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:43 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ehm ok... Dit komt een beetje vreemd op mij over? Volgens mij denk jij echt te weten dat ik mega-dik ben ofzo. En weet je misschien hebben we wel verschillende meningen over wat dik is en wat niet. Maar je weet niet hoe ik eruit zie en daar ga je waarschijnlijk ook nooit achter komen. Dus aannames dat ik waggelend door het leven ga mogen achterwege worden gelaten
O, jij denkt dat je beter weet wat ik bedoel in mijn post dan ikzelf?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:28 schreef Rucola het volgende:
[..]
Ja. En de quote waar ik op reageer ging over wat ik net al typte.
Moet je maar geen pauperklasse reizen...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 00:56 schreef vervoerder23 het volgende:
Als zo een smerige cholesterolprop naast me komt zitten in de trein stuur ik die weg. Ik betaal voor die plaats en geef geen centimeter op.
Dat is dan wel weer waar, maar alsnog stuur ik ze weg.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 01:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Moet je maar geen pauperklasse reizen...
In mijn ogen is het geen "naar beneden halen" maar een goedbedoelde opmerking. Dat mensen in dit topic alles weer beledigend vinden kan ik ook niks aan doen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 20:20 schreef jodelahity het volgende:
Wat voor een nut heeft het om iemand onnodig naar beneden te halen? Is volgens mij geen taboe, gewoon normaal gedrag om de ander niet onnodig kut te laten voelen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:21 schreef yats het volgende:
Noem je mij nu dik?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beetje jammer dit.The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
Het is geen taboe.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Het gaat me meer om het taboe dat er op rust. Zoals ik zei, ik zal het zelf niet snel tegen iemand zeggen.
Komt met de verschillende gradaties. Maar overgewicht krijg je niet van het een op het andere moment. Dat gaat gelijdelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 05:29 schreef Rodulf het volgende:
Kan me overigens niet voorstellen dat iemand zich er fijn bij voelt dat hij/zij overgewicht heeft. Volgens mij hou je jezelf dan echt voor de gek.
Het maakt niks uit wat het is, het is iets wat die persoon echt wel al lang weet.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 20:34 schreef Deckard het volgende:
[..]
Beetje stom om zaken waar je niks aan kan doen te vergelijken met overgewicht.
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:49 schreef Tally het volgende:
Ja dat mag! En dan geef ik je gelijk. Dan lachen we er om. En dan is het aan mij om er iets mee te doen (of niet).
Maar wat jij er dan aan hebt zou ik niet weten.
Mijn overbuurman vroeg me laatst of ik weer zwanger was. Dus mijn reactie was: Nee ik ben gewoon vet/dik. Bleek het dus niet over mijn lichaam te gaan maar om de auto die mijn man heeft. Een 7 persoons
Misschien ben jijzelf de uitzondering daarmee in plaats van dat het raar is dat andere mensen het wel als beledigend ervarenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 05:28 schreef Rodulf het volgende:
[..]
In mijn ogen is het geen "naar beneden halen" maar een goedbedoelde opmerking. Dat mensen in dit topic alles weer beledigend vinden kan ik ook niks aan doen.
Ik krijg zo vaak opmerkingen over gedrag/uiterlijk. Ik rook te veel, ik drink te veel, mijn kleding ziet er niet uit (ik draag bv al 10 jaar dezelfde legerjas). Maar ik voel me er absoluut niet beledigd door.
Je bent tegenwoordig al dun met een BMI van 25.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:21 schreef Chai het volgende:
Maar verder heb ik er een hekel aan het herinneren van mensen aan bepaalde lichaamskenmerken. Vooral bij dunne mensen mag dat te pas en te pas gezegd worden, alsof ze dat zelf niet weten.
Dat maakt het natuurlijk wel uit in de zin wat je wel of niet kan veranderen. Als dik zijn slechts een kwestie was van waar je niks aan kon doen en het enkel een eigenschap was, was dat natuurlijk anders. Maar aangezien het te maken heeft met je fysieke gesteldheid en dus ook de gezondheid, mag er best wel wat over gezegd worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 08:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het maakt niks uit wat het is, het is iets wat die persoon echt wel al lang weet.
Dus jij denkt dat iemand zegt: "goh laat ik vanaf de komende maanden maar eens lekker dik gaan worden. Heerlijk! Goede livestyle"quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 09:48 schreef Polenbatser het volgende:
Ik vind dat in NL mensen sowieso van mening zijn dat alles wat anders is bekritiseert mag worden. Ook als je je anders kleedt of gedraagt dan de 'rest'. Heb vaak genoeg meegemaakt dat bijv. gothics worden nageroepen op straat. Het zou dan gerechtvaardigd zijn, want ze doen toch zelf die kleding aan en dan moet je daar ook maar tegen kunnen. Ik vind dat altijd een rare redenatie, iemand doet dat aan omdat ze het mooi vinden, niet om lastiggevallen te worden met de mening van anderen.
Niet als het je oom is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:01 schreef BertV het volgende:
[..]
Je bent tegenwoordig al dun met een BMI van 25.
Kaalheid, dat mag op verjaardagen wel belachelijk gemaakt worden. (Ik kan er goed tegen)
Maar ik denk dat die verjaardagen minder leuk worden als ik tantes / schoonmoeder wijs op hun omvang.
Je bent er in ieder zeker van dat er wel heerlijke koek bij de koffie komt tegen die tijd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 06:15 schreef SonicVolcano het volgende:
Overigens, mijn oom en tante zijn beide morbide obese. Ze weten dit, we hebben onze zorgen al geuit maar ze eten rustig door. Op Facebook zien we geregeld dingen voorbij komen.
Binnen nu en vijf jaar dus een dubbel afscheid als het zo doorgaat
Het is een samenleving. Daar horen positieve en negatieve invloeden en meningen bij.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 09:48 schreef Polenbatser het volgende:
niet om lastiggevallen te worden met de mening van anderen.
Ja, het is een samenleving, maar waarom je mening ventileren als dit overduidelijk niks uit gaat maken. Ga je echt tegen iedereen die iets aanheeft wat je niet mooi vindt zeggen dat je het niet mooi vindt? Wat heeft die persoon daar aan? Wat heb jij daar aan? Het is totaal nutteloos en geeft de ander alleen maar een rotgevoel. Zo ook met dikke mensen, misschien is de dikkerd die je ziet lopen al wel 20 kilo afgevallen en al goed op weg naar nog meer gewichtsverlies. Zo'n opmerking demotiveert dan alleen maar. Als je met iemand in gesprek raakt en gezondheid o.i.d. komt ter sprake dan zou je er best iets over kunnen zeggen. Dan past het binnen de setting, maar gewoon vreemden op straat naroepen of weet ik het vind ik raar. Daarbij, maakt het jou echt wat uit dat die ander te dik is? Dat die waarschijnlijk nooit oud wordt? Als het een naaste van je is wel, maar een onbekend iemand op straat?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:12 schreef Godtje het volgende:
[..]
Het is een samenleving. Daar horen positieve en negatieve invloeden en meningen bij.
Als je niet lastig gevallen wil worden met meningen van andere kan je beter op een onbewoond eiland gaan zitten.
Waarom mensen het doen geen idee. Maar kennelijk doen ze het om welke reden dan ook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:21 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Ja, het is een samenleving, maar waarom je mening ventileren als dit overduidelijk niks uit gaat maken. Ga je echt tegen iedereen die iets aanheeft wat je niet mooi vindt zeggen dat je het niet mooi vindt? Wat heeft die persoon daar aan? Wat heb jij daar aan? Het is totaal nutteloos en geeft de ander alleen maar een rotgevoel. Zo ook met dikke mensen, misschien is de dikkerd die je ziet lopen al wel 20 kilo afgevallen en al goed op weg naar nog meer gewichtsverlies. Zo'n opmerking demotiveert dan alleen maar. Als je met iemand in gesprek raakt en gezondheid o.i.d. komt ter sprake dan zou je er best iets over kunnen zeggen. Dan past het binnen de setting, maar gewoon vreemden op straat naroepen of weet ik het vind ik raar. Daarbij, maakt het jou echt wat uit dat die ander te dik is? Dat die waarschijnlijk nooit oud wordt? Als het een naaste van je is wel, maar een onbekend iemand op straat?
Toch gaat het ieder mag zijn mening hebben een beetje vervelend worden zoals pownews mensen die roepen, ik doe niets ik mag hier filmen openbare weg..quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:12 schreef Godtje het volgende:
[..]
Het is een samenleving. Daar horen positieve en negatieve invloeden en meningen bij.
Als je niet lastig gevallen wil worden met meningen van andere kan je beter op een onbewoond eiland gaan zitten.
Mensen denken vaak alleen vanuit zichzelf, dus ik denk dat ze denken van, ja maar dat is gewoon lelijk, want ík vind het lelijk. En dan niet even twee stappen verder denken dat anderen daar misschien anders over kunnen denken. Ik geef je gelijk dat je anderen niet kunt veranderen en dat je alleen je eigen gedrag onder de loep kunt nemen en het is een utopie te denken dat mensen dit helemaal niet meer zullen doen, maar toch vind ik het niet verkeerd om het ze in elk geval te zeggen dat hun gedrag nergens op slaat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:25 schreef Godtje het volgende:
[..]
Waarom mensen het doen geen idee. Maar kennelijk doen ze het om welke reden dan ook.
Wil je energie er in stoppen om dat te veranderen of om je bewust te zijn dat die invloeden er zijn en je er niks van aantrekken?
Ik vind het gek dat je je daardoor laat demotiveren. Je kan alleen je eigen gedrag veranderen. Niet die van andere.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar het is in mijn geval nooit "de oom".quote:
Net zoals je hier vooral de vrouwen ziet steigeren over dit onderwerp.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:56 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar het is in mijn geval nooit "de oom".
Het taboe, terecht of niet, ligt dus nog op vrouwen met overgewicht.
Net zoals je geen grappen maakt over het dunner wordende haar van oudere vrouwen.![]()
Door een vreemde op straat? Want die zegt dat echt vanuit de goedheid uit zijn hard en is alleen maar bezorgt om zijn medemens?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:07 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat maakt het natuurlijk wel uit in de zin wat je wel of niet kan veranderen. Als dik zijn slechts een kwestie was van waar je niks aan kon doen en het enkel een eigenschap was, was dat natuurlijk anders. Maar aangezien het te maken heeft met je fysieke gesteldheid en dus ook de gezondheid, mag er best wel wat over gezegd worden.
Het onderwerp is of het geen taboe is. Mijn mening is dat het niet zo zou moeten zijn. Het voorbeeld wat jij aanhaalt heeft weinig te maken of je er wel of niet gewoon over kan praten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:26 schreef snakelady het volgende:
[..]
Door een vreemde uit straat? Want die zegt dat echt vanuit de goedheid uit zijn hard en is alleen maar bezorgt om zijn medemens?
Zal eerder komen omdat je een vrouw bent.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:31 schreef motorbloempje het volgende:
Al die mensen die hardlopers en andere sporters buiten op straat uitschelden/naroepen dat ze vadsig zijn (en er iets aan durven te doen, echt, hoe durven ze!!!) doen het ook echt uit pure goedheid
Dan wonen er gewoon asocialen bij jou in de stad.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:37 schreef motorbloempje het volgende:
Hier in de stad wordt niet echt op geslacht gelet, iedereen krijgt dat over zich heen. Lief hè?
Bovengemiddeld aantal chavs na 19.00 op straat, dat welquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:46 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dan wonen er gewoon asocialen bij jou in de stad.
Dat is dan wel gezellig, met een zakje chips staren naar mensen die een betere conditie hebben dan hun eigen ingezakte lijf.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:47 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Bovengemiddeld aantal chavs na 19.00 op straat, dat welGrappig is 't wel als de mensen die 't roepen zelf zeker niet de slankste zijn, en dit roepen terwijl ze bij een bushalte zitten met 'n zakje chips
Nee hoor, je koopt een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 00:56 schreef vervoerder23 het volgende:
Als zo een smerige cholesterolprop naast me komt zitten in de trein stuur ik die weg. Ik betaal voor die plaats en geef geen centimeter op.
Dat is een verkeerde conclusie anders.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:27 schreef Nijns het volgende:
[..]
Nee hoor, je koopt een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs.
OT: volgens mij is iedereen het er wel over eens dat je niet zomaar wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht. Eerlijk gezegd ook niet binnen de familie vind ik.
Wildvreemden aanspreken over te dik zijn valt nog wat voor te zeggen. Maar dat familie het niet zou mogen zeggen is absurd. Gelukkig is mijn familie niet zo snel op hun pik getrapt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:27 schreef Nijns het volgende:
[..]
Nee hoor, je koopt een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs.
OT: volgens mij is iedereen het er wel over eens dat je niet zomaar wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht. Eerlijk gezegd ook niet binnen de familie vind ik.
Jij weet oude zuipende schoorsteen!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:47 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Wildvreemden aanspreken over te dik zijn valt nog wat voor te zeggen. Maar dat familie het niet zou mogen zeggen is absurd. Gelukkig is mijn familie niet zo snel op hun pik getrapt.
En zo is het.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:51 schreef Godtje het volgende:
[..]
Jij weet oude zuipende schoorsteen!
Kan jij lekker met je dronkenharses en een shaggie in je mondhoek tante truus vertellen dat ze wel erg dik is in dat lelijke bloemengordijn!
Wat is er verkeerd aan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:31 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat is een verkeerde conclusie anders.
Klopt. We zijn wat dat betreft allang in de cynische fase beland. Al had ik het liever anders gezien natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:11 schreef Deckard het volgende:
[..]
Je bent er in ieder zeker van dat er wel heerlijke koek bij de koffie komt tegen die tijd.
Dat zie ik nergens staan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 14:14 schreef Nijns het volgende:
[..]
Wat is er verkeerd aan?
Het lijkt er op dat het overgrote deel van mening is dat je niet wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht.
Waarom niet? Zolang dat gebeurd op een fatsoenlijke manier is er niks aan de hand.quote:Veel mensen vinden dat dat binnen de familie wel kan, ik persoonlijk niet.
Je was je anders er wel van bewust daarna.quote:Zijn opmerking heeft totaal niets toegevoegd in mijn leven, behalve verdriet.
Maar het is ook makkelijk, het is ook gewoon stoppen met meer eten en meer bewegen.quote:Mensen die nooit dik zijn geweest, praten er altijd zo makkelijk over 'gewoon stoppen met eten en meer bewegen'. De theorie is vele malen eenvoudiger dan de praktijk. Alsof je tegen een anorexia patiënt zegt dat hij/zij 'gewoon meer moet eten'. In mijn geval hing het veel samen met mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Niet echt, en niet voor iedereen, waarom denk je dat vele het alleen kunnen met hulp van een operatie?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:11 schreef Deckard het volgende:
Maar het is ook makkelijk, het is ook gewoon stoppen met meer eten en meer bewegen.
Helemaal mee eens. En daarbij, als je dan helemaal gevallen bent, hoor je vervolgens van iedereen hoe ze zelf ook eigenlijk een kilootje of 5 zouden moet afvallen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 14:14 schreef Nijns het volgende:
[..]
Wat is er verkeerd aan?
Het lijkt er op dat het overgrote deel van mening is dat je niet wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht.
Veel mensen vinden dat dat binnen de familie wel kan, ik persoonlijk niet.
Ik was zelf behoorlijk zwaar en had dat niet zo in de gaten. Op een gegeven moment zei mijn opa er wat van. Het heeft mij enorm gekwetst, vooral door de afschuw in zijn stem en blik waarmee hij mij er op aansprak. Ook het moment en het gezelschap waarin we verkeerden toen hij meende er iets van te moeten zeggen.
Zijn opmerking heeft totaal niets toegevoegd in mijn leven, behalve verdriet.
Mensen die nooit dik zijn geweest, praten er altijd zo makkelijk over 'gewoon stoppen met eten en meer bewegen'. De theorie is vele malen eenvoudiger dan de praktijk. Alsof je tegen een anorexia patiënt zegt dat hij/zij 'gewoon meer moet eten'. In mijn geval hing het veel samen met mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Jaren later is bij mij de knop omgegaan, uit mezelf en voor mezelf en voor niemand anders. Inmiddels op een gezond gewicht.
Omdat die gewoon te lui zijn en geestelijk niet sterk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Niet echt, en niet voor iedereen, waarom denk je dat vele het alleen kunnen met hulp van een operatie?
Zo simpel is het dus niet, blijkt uit steeds meer onderzoek. Het is echt een stuk complexer.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:11 schreef Deckard het volgende:
Maar het is ook makkelijk, het is ook gewoon stoppen met meer eten en meer bewegen.
Ik neem aan dat je de hoofdpunten er uit nog wel weet?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo simpel is het dus niet, blijkt uit steeds meer onderzoek. Het is echt een stuk complexer.
De Volkskrant had er laatst een artikel over dat een en ander wel goed uitlegde, maar dat heb ik via Blendle gelezen en kan ik hier niet linken.
Ik vind mensen die zo denken altijd zo uit de hoogte doen, alsof jij beter bent want jij bent geestelijk wel sterk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:24 schreef Deckard het volgende:
[..]
Omdat die gewoon te lui zijn en geestelijk niet sterk.
OK, aantal dingen:quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:31 schreef Deckard het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de hoofdpunten er uit nog wel weet?
Maar dat is dan toch ook zo?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:32 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik vind mensen die zo denken altijd zo uit de hoogte doen, alsof jij beter bent want jij bent geestelijk wel sterk.
In 99% heeft het weinig te maken met lichamelijk en is iemand gewoon een luie zak. Voor het lichamelijke gedeelte is dan ook niets dan rottig voor die persoon.quote:Jij weet niet waarom een persoon geestelijk of misschien wel lichamelijk niet sterk genoeg is om af te vallen.
Heeft weinig met wel of niet als mens behandeld te worden, maar je kan er wel vanuit gaan dat zo'n persoon niet helemaal labiel is. Heeft weinig te maken met of ik wel of niet neer op iemand kijk. Maar medelijden heb ik er niet mee.quote:Het wil niet zeggen dat wanneer iemand geestelijk en/of lichamelijk niet sterk is die persoon geen respect verdiend of niet als gewoon mens behandeld dient te worden.
Meestal vindt men mensen die veel ongezond eten en niet bewegen en dik zijn lui en geestelijk niet sterk. Mensen die er dezelfde levensstijl op na houden, maar er niet dik van worden (en die zijn er genoeg!) zij niet lui en geestelijk wel sterk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:24 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dit klopt, vooral uit de 2e wereld oorlogen heeft dat zeker wat dikke mensen ook opgeleverd, waarvan de ouders/grootouders compleet verhongerd waren. In de meeste gevallen is het wel een stuk cultuur; laat nooit iets staan en eet genoeg. En komt nog bij dat in de oertijd ook er meer arbeid moest worden verricht. Daar ging die energie heen. Maar dat maakt nog steeds geen excuus als je snapt dat de opname van je lichaam veel gemakkelijker gaat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
OK, aantal dingen:
- dik worden is deels genetisch bepaald. Vanuit de oertijd heeft de mens een voorkeur voor zoet, vet en zout, dit zijn waardevolle, maar schaarse brandstoffen. Dit wordt geregeld door het greedy gen, dat een voorkeur voor energierijk voedsel heeft. Bij dikke mensen is de knop altijd om. Ze zijn van het thrifty genotype: een type dat erop is gebouwd in tijden van overvloed zo veel mogelijk reserves op te slaan om een latere hongersnood te weerstaan. Nu is dat duidelijk geen voordele meer.
Deze heb ik ook vaak gehoord. Maar als je er van bewust bent, dan zet je je zelf niet in dat soort situaties waar dit gebeurd. Dan pak je geen m&m's mee in de boodschappenwinkel of je eet bijvoorbeeld van te voren voordat je naar de supermarkt gaat. Of je neemt een kleiner bord. Zijn allemaal handige truucjes om de doorgaans marketing trucjes tegen te gaan.quote:- Ons brein helpt daarbij niet: de hersenen zijn goed in staat om met tekorten om te gaan, maar slecht in het regelen van honger en verzadiging. Het brein laat zich gemakkelijk foppen. Zet mensen grote porties voor en ze eten meer. Bij een experiment waarbij kommen tomatensoep van onderaf met een slangetje werden aangevuld, bleven proefpersonen dooreten. Waarom hebben M&M's verschillende kleuren? Omdat we meer eten bij meer variatie.
Een brein dat eten ziet, schakelt eetlust in. De mens is toegerust op schaarste, niet op overvloed. Wie daartegen wilskracht in stelling wil brengen: helaas. Wilskracht is net een spier, zeggen psychologen: als je haar vaak genoeg aanspant, wordt ze uiteindelijk moe. De mens neemt een paar honderd eetbeslissingen per dag, veelal onbewust. Dan raakt zelfs de krachtigste wilskrachtspier een keer uitgeput.
Daarom, blijf ook met je poten van de suiker af voor de komende maanden. Tegenwoordig moet je als ouder oppassen dat je kind niet teveel suiker door zijn strot heen krijgt geduwd. Niks mis met snoep overigens. Maar normaal eten wordt al suiker door heen gestrooid dus voor je dagelijkse portie heb je het niet eens nodig.quote:- eten heeft met emoties te maken. Er zijn mensen die eten omdat ze zich rot voelen, maar het is vele breder dan dat. Lekker eten stimuleert de aanmaak van dopamine, het eten van suiker en vet remt de aanmaak van cortisol (stresshormoon) af.
Ja britse, de Nederlandse markt valt in die zin nog reuze mee.quote:- Uit onderzoek blijkt dat dat chips, pindakaas, aardappelen, wit brood en bier per calorie de helft goedkoper zijn dan 'dunne' etenswaren zoals sla, spinazie en volkorenproducten. Britse onderzoekers vonden dat een gezonde calorie drie keer duurder is dan een ongezonde.
Er is anders wel een complete markt inmiddels voor mensen die gewoon gezond willen leven. Neem het voorbeeld al aan die zogenaamde superfruits (onzin trouwens maar oke).quote:- We leven in een luilekkerland, er is van alles veel voor handen en de bedrijven zijn er (uiteraard, winstoogmerk) op uit zoveel mogelijk te verkopen. Reclames gaan over calorierijk, ongezond voedsel, niet over worteltjes, fruit, volkorenbrood. 95% van de tv-spotjes prijst ongezond, calorierijk voedsel aan.
Kortom, als je minder eet hoef je niet eens te sporten om af te vallen als je de eerste grote kilo's er af wil halen. Uiteindelijk is het verstandig om het wel te doen voor bijvoorbeeld je huid en vorm. Maar zelfs wilkracht is niet altijd even hard nodig.quote:Kortom, simpel gesteld is het meer bewegen, minder calorieën eten, maar als het is dus echt wel complexer, zowel door aanleg als omgeving.
Inderdaad, dat bedoel ik dus, ik ken mensen die echt enorm veel kunnen eten en vrijwel niet bewegen maar toch zijn ze slank, fijn voor hen natuurlijk maar ondertussen wel afgeven op andere die zelfs nog minder eten maar er wel van aankomen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Meestal vindt men mensen die veel ongezond eten en niet bewegen en dik zijn lui en geestelijk niet sterk. Mensen die er dezelfde levensstijl op na houden, maar er niet dik van worden (en die zijn er genoeg!) zij niet lui en geestelijk wel sterk.
Alsof alle schadelijke gevolgen van ongezond eten alleen maar zitten in de omvang van dikke mensen.
Je kunt met zekerheid zeggen dat mensen die dik zijn ongezond eten. Mensen die niet dik zijn wordt niet direct van beweerd dat ze ongezond leven omdat daar het bewijs niet in het oog op tafel ligt. Maar dat is toch niet erg? Straks ga je nog beweren dat mensen die dun zijn maar wel slecht eten het veel moeilijker hebben aangezien zij het niet door hebben. Hoeveel hersenkronkels wil je nog maken?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Meestal vindt men mensen die veel ongezond eten en niet bewegen en dik zijn lui en geestelijk niet sterk. Mensen die er dezelfde levensstijl op na houden, maar er niet dik van worden (en die zijn er genoeg!) zij niet lui en geestelijk wel sterk.
Op de Britse markt is het drie keer zo duur, de Nederlandse twee keer. Valt dus helemaal niet mee.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:59 schreef Deckard het volgende:
De onderstaande dingen heeft allemaal te maken met of je het wel of niet bewust bent. Op het moment dat je het weet kan je er heel gemakkelijk iets tegen doen en dan is het slechts een wilskracht.
[..]
Dit klopt, vooral uit de 2e wereld oorlogen heeft dat zeker wat dikke mensen ook opgeleverd, waarvan de ouders/grootouders compleet verhongerd waren. In de meeste gevallen is het wel een stuk cultuur; laat nooit iets staan en eet genoeg. En komt nog bij dat in de oertijd ook er meer arbeid moest worden verricht. Daar ging die energie heen. Maar dat maakt nog steeds geen excuus als je snapt dat de opname van je lichaam veel gemakkelijker gaat.
[..]
Deze heb ik ook vaak gehoord. Maar als je er van bewust bent, dan zet je je zelf niet in dat soort situaties waar dit gebeurd. Dan pak je geen m&m's mee in de boodschappenwinkel of je eet bijvoorbeeld van te voren voordat je naar de supermarkt gaat. Of je neemt een kleiner bord. Zijn allemaal handige truucjes om de doorgaans marketing trucjes tegen te gaan.
Dat wilskracht een spier is klopt ook wel. Heb het ooit wel eens meegemaakt dat ik tot drie keer toe een stuk taart heb geweigerd. Maar net zoals een spier word bij uitputting deze ook sterker. Dus bij een volgende keer was het vele malen makkelijker om iets te laten liggen. Ook bij andere lekkere zaken heb ik totaal geen moeite meer om dat te liggen omdat ik mij precies het al had voorgesteld hoe het smaakte en hoe heerlijk het was in mijn mond. Daarna was ik er eigenlijk wel klaar mee en heb het weer weg gelegd.
[..]
Daarom, blijf ook met je poten van de suiker af voor de komende maanden. Tegenwoordig moet je als ouder oppassen dat je kind niet teveel suiker door zijn strot heen krijgt geduwd. Niks mis met snoep overigens. Maar normaal eten wordt al suiker door heen gestrooid dus voor je dagelijkse portie heb je het niet eens nodig.
Dit is het enige punt wat echt zwaar is, na iedere keer als je merkt dat je toch weer teveel hebt gehad. Heb het al twee keer mee gemaakt dat je de eerste drie weken totaal niet te genieten bent. Maar dan nog, daarna smaakt alles wat ook maar een beetje suiker heeft mierzoet en heel erg lekker en hoef je ook niet meer.
[..]
Ja britse, de Nederlandse markt valt in die zin nog reuze mee.
[..]
Er is anders wel een complete markt inmiddels voor mensen die gewoon gezond willen leven. Neem het voorbeeld al aan die zogenaamde superfruits (onzin trouwens maar oke).
[..]
Kortom, als je minder eet hoef je niet eens te sporten om af te vallen als je de eerste grote kilo's er af wil halen. Uiteindelijk is het verstandig om het wel te doen voor bijvoorbeeld je huid en vorm. Maar zelfs wilkracht is niet altijd even hard nodig.
Zoals je zegt, jij komt niet aan van een glas water. Een boel dikke mensen denken dat ze net zoveel eten maar hebben een behoorlijk verknipt beeld van de werkelijkheid. Misschien doet je vriendin wel meer dingen om dat te kunnen eten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef snakelady het volgende:
[..]
Inderdaad, dat bedoel ik dus, ik ken mensen die echt enorm veel kunnen eten en vrijwel niet bewegen maar toch zijn ze slank, fijn voor hen natuurlijk maar ondertussen wel afgeven op andere die zelfs nog minder eten maar er wel van aankomen.
Nee, je komt niet aan van een glas water, maar ik weet bv dat als ik net zo veel zou eten als mijn beste vriendin ik in no time moddervet zou zijn, terwijl ze zelf maat 32/34 heeft en ik maat 38/40.
Ik maak geen hersenkronkels. Zoals iedereen ken ik ook die mensen die ongezond eten en er niet dik van worden. Dan is het ok, kennelijk. Er moet pas iets aan gedaan worden als mensen dik zijn. Maar die mensen die ongezond eten en niet dik zijn, zijn van binnen ook niet gezond. Je ziet het alleen niet aan de buitenkant, maar dat wil niet zeggen dat hun organen en bloedvaten niet een heel ander verhaal zouden vertellen als daarnaar gekeken zou worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef Deckard het volgende:
[..]
Je kunt met zekerheid zeggen dat mensen die dik zijn ongezond eten. Mensen die niet dik zijn wordt niet direct van beweerd dat ze ongezond leven omdat daar het bewijs niet in het oog op tafel ligt. Maar dat is toch niet erg? Straks ga je nog beweren dat mensen die dun zijn maar wel slecht eten het veel moeilijker hebben aangezien zij het niet door hebben. Hoeveel hersenkronkels wil je nog maken?
Maar slank zijn betekend niet automatisch gezond, als je als slank persoon veel suiker en vet eet maar en niet van aankomt kan er nog heel veel verborgen vet zitten op de organen die ook levensgevaarlijk kunnen zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef Deckard het volgende:
[..]
Je kunt met zekerheid zeggen dat mensen die dik zijn ongezond eten. Mensen die niet dik zijn wordt niet direct van beweerd dat ze ongezond leven omdat daar het bewijs niet in het oog op tafel ligt. Maar dat is toch niet erg? Straks ga je nog beweren dat mensen die dun zijn maar wel slecht eten het veel moeilijker hebben aangezien zij het niet door hebben. Hoeveel hersenkronkels wil je nog maken?
Dat gezondheidsargument wordt vaak aangevoerd, maar volgens mij wordt dat meestal als dekmantel gebruikt om te zeggen dat je je aan het onaangename uiterlijk van een dik persoon stoort. Een ander betaalt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld roken (schadelijke stoffen inademen), niet voor de gevolgen van iemand zijn dikheid. De gevolgen van overgewicht zijn puur voor de rekening van de persoon zelf. Daarbij doet haast iedereen wel iets wat niet goed is voor de gezondheid, maar omdat dat vaak dingen zijn die niet het uiterlijk betreffen, wordt er niks van gezegd. Ik zie daarom niet in waarom je iemand die dik is er wel op moet aanspreken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:07 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat maakt het natuurlijk wel uit in de zin wat je wel of niet kan veranderen. Als dik zijn slechts een kwestie was van waar je niks aan kon doen en het enkel een eigenschap was, was dat natuurlijk anders. Maar aangezien het te maken heeft met je fysieke gesteldheid en dus ook de gezondheid, mag er best wel wat over gezegd worden.
Dat zijn dus ander cijfers in eens. Maar voor een fatsoenlijke maaltijd heb je veel minder nodig.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:05 schreef miss_sly het volgende:
Op de Britse markt is het drie keer zo duur, de Nederlandse twee keer. Valt dus helemaal niet mee.
Dat is jouw insteek die jij probeert te verdedigen. Het woord vies heb ik bijvoorbeeld nooit gebruikt. Maar een boel zijn lui een aantal gewoon zwak.quote:Maar goed, ik stop de discussie weer. Ik vind de 'dikke mensen zijn lui, vies en zwak' een zeer nare insteek.
Inderdaad inhoudelijk op de punten in gaan. Hoe durf ik, waarom stel ik mij er niet voor open. Dit is echt een non-repliek die je heel vaak ziet bij discussies zoals skeptici vs paranormaal. Zou bijna vermoeden dat je vooral het wil geloven ipv er op in willen gaan.quote:Ik heb geprobeerd om met wat zaken een beetje te laten zien dat het toch wel wat complexer ligt, maar jij bent er zo van overtuigd dat dikke mensen lui, vies en zwak zijn, dat je niet openstaat voor de problemen die de punten die ik aanhaal opwerpen. Met die insteek wil ik niet discussieren.
Ieder mens is anders en ieder lichaam werkt anders, ik ben altijd heel slank geweest maar ook heel actief, totdat ik helaas longproblemen kreeg, nu ben ik dus longpatiënt en kan ik niet meer zoveel bewegen als ik zou willen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:05 schreef Deckard het volgende:
[..]
Zoals je zegt, jij komt niet aan van een glas water. Een boel dikke mensen denken dat ze net zoveel eten maar hebben een behoorlijk verknipt beeld van de werkelijkheid. Misschien doet je vriendin wel meer dingen om dat te kunnen eten.
Niemand zegt dat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar slank zijn betekend niet automatisch gezond, als je als slank persoon veel suiker en vet eet maar en niet van aankomt kan er nog heel veel verborgen vet zitten op de organen die ook levensgevaarlijk kunnen zijn.
Nee, niemand associeert slank met gezond. Associatie van gezond wordt meestal gedaan op basis van een aantal kenmerken plus gedrag.quote:En dat komt dus omdat wij dun associëren met gezond en dik associëren met ongezond.
En toch kunnen dikke personen gezonder zijn dan dunne personen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:18 schreef Deckard het volgende:
[..]
Niemand zegt dat.
[..]
Nee, niemand associeert slank met gezond. Associatie van gezond wordt meestal gedaan op basis van een aantal kenmerken plus gedrag.
Echter als je een dik iemand ziet kan je al vast stellen dat die persoon niet gezond is. Het heeft eerder te maken met een afstreep lijstje wat een gezond persoon zou moeten zijn. En aangezien dik nogal makkelijker te traceren is is het ook heel makkelijk om dat te betitelen als ongezond.
Er zijn weinig mensen die zullen denken 'wat een gezond persoon' bij ieder persoon die ze tegen komen. Maar er zullen een heleboel mensen denken 'wat een ongezond iemand' bij ieder dik persoon die ze tegen komen.
quote:Verborgen vet
Dat iemand er heel slank uitziet wil niet zeggen dat deze mensen geen vet hebben. Mensen die er slank uitzien maar wel verborgen vet hebben worden, tofi’s genoemd. Tofi staat voor, Thin on Outside, Fat on Inside (dun aan buitenkant, vet aan binnenkant). Dit blijkt een veelvoorkomend verschijnsel te zijn bij mensen, vooral bij vrouwen die vaak crashdiëten volgen en daarnaast te weinig beweging hebben. Zodra het dieet achter de rug is, gaan zij weer ‘normaal’ eten en komen de verloren kilo’s er weer aan. Het daardoor ontstane vet, hoopt zich voornamelijk op in de buikholte en in de organen. Het blijkt dat 10 tot 20 procent van de mensen een tofi is. Ook het omgekeerde is mogelijk, als je dik bent aan de buitenkant en dun aan de binnenkant, wordt dat een foti genoemd. Foti staat dus voor, Fat on Outside, Thin on Inside. Een mooi voorbeeld van een foti is een sumoworstelaar, deze zijn behoorlijk aan de maat, maar hebben weinig vet in de buikholte en in de organen. Vet dat zich ophoopt onder de huid, is dus vele malen minder gevaarlijk dan het vet dat zich in de buikholte ophoopt. Zo zijn er dus dikke mensen ‘foti’s’ die veel gezonder zijn dan dunne mensen ‘tofi’s’. Een tofi zal daardoor meer risico lopen op diabetes type-2 en hart- en vaatziekten.
http://mens-en-gezondheid(...)r-dan-we-denken.html
pffffffffff weet jij wel hoe vaak ik te horen krijg dat roken zo slecht voor me is?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:09 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Dat gezondheidsargument wordt vaak aangevoerd, maar volgens mij wordt dat meestal als dekmantel gebruikt om te zeggen dat je je aan het onaangename uiterlijk van een dik persoon stoort. Een ander betaalt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld roken (schadelijke stoffen inademen), niet voor de gevolgen van iemand zijn dikheid. De gevolgen van overgewicht zijn puur voor de rekening van de persoon zelf. Daarbij doet haast iedereen wel iets wat niet goed is voor de gezondheid, maar omdat dat vaak dingen zijn die niet het uiterlijk betreffen, wordt er niks van gezegd. Ik zie daarom niet in waarom je iemand die dik is er wel op moet aanspreken.
Ja, jeetje en mijn broer die nooit gerookt heeft heeft kanker.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:19 schreef snakelady het volgende:
[..]
En toch kunnen dikke personen gezonder zijn dan dunne personen.
[..]
Maar waarom zou je?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:12 schreef hmmmz het volgende:
Ja je mag tegen dikke mensen zeggen dat ze dik zijn. Net zoals je tegen lange mensen mag zeggen dat ze lang zijn, en tegen mensen met bruin haar mag zeggen dat ze bruin haar hebben.
http://www.elsevier.nl/We(...)het-ELSEVIER348624W/quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:18 schreef Deckard het volgende:
Echter als je een dik iemand ziet kan je al vast stellen dat die persoon niet gezond is.
Waarom wil je zo graag de vergelijking aangaan. Dit is alsof je zegt dat een mes in je rug gezonder is dan een Kalashnikof die op je af wordt gevuurt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:19 schreef snakelady het volgende:
[..]
En toch kunnen dikke personen gezonder zijn dan dunne personen.
[..]
Ik heb het meegemaakt met mijn ex schoonmoeder, die heeft overgewicht door medicatie (voor epilepsie) en ze heeft dus regelmatig dat mensen ( vreemden) nare opmerkingen naar haar maken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:20 schreef FANN het volgende:
[..]
pffffffffff weet jij wel hoe vaak ik te horen krijg dat roken zo slecht voor me is?
Héél vaakga ik ook niet lopen janken
![]()
Maar ik begrijp uit deze discussie dat dikke of dunne mensen vaak worden nageroepen door
''vreemde'' mensen ik heb dat nog nooit ergens gezien of gehoord eigenlijk, serieus, het zal
best gebeuren, geloof ik best, maar is het écht zó vaak als hier beschreven?
Je begrijpt mij verkeerd, roken is nooit gezond en vet is nooit gezond.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:21 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja, jeetje en mijn broer die nooit gerookt heeft heeft kanker.
geen grapje trouwens, zo kan je nog wel effe doorgaan...
Rare omgeving dan, serieus...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:26 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb het meegemaakt met mijn ex schoonmoeder, die heeft overgewicht door medicatie (voor epilepsie) en ze heeft dus regelmatig dat mensen ( vreemden) nare opmerkingen naar haar maken.
Terwijl ze eigenlijk best actief is, ze fietst wekelijks minimaal 50 km en is altijd bezig.
Bij de dokter moest ze een fietstest doen en die zei op een gegeven moment stop maar, er is niks mis met je conditie.
Ze heeft zelfs gehad dat ze op de fiets ( ze doet alles op de fiets gezien ze geen rijbewijs heeft) is nageroepen dat ze een vies vet varken is en dat tieners steentjes naar haar begonnen te gooien zodat ze harder zou gaan fietsen.
Een beetje vet is ook niet ONgezond hoor.... mensen die denken dat halvarine beter is dan roomboterquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:28 schreef snakelady het volgende:
[..]
Je begrijpt mij verkeerd, roken is nooit gezond en vet is nooit gezond.
Dat probeer ik te zeggen, dat ook al zie je niet aan de buitenkant dat iemand veel vet eet, dan is vet nog steeds niet gezond.
Artikelen uit 2011 en 2012 welke ik weer pareer met een artikel uit 2013 die dat onderzoek ook benoemt waarover gesproken wordt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
http://www.elsevier.nl/We(...)het-ELSEVIER348624W/
http://www.npowetenschap.nl/site/artikel/Dik-en-toch-gezond/5427
Niet per definitie, dus. Er is nuance
Omdat dik zijn niet perse betekend dat iemand ongezond is en niet actief is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:26 schreef Deckard het volgende:
[..]
Waarom wil je zo graag de vergelijking aangaan. Dit is alsof je zegt dat een mes in je rug gezonder is dan een Kalashnikof die op je af wordt gevuurt.
Je hebt duidelijk nooit in de situatie gezeten dus je kunt er niet over oordelen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:13 schreef Deckard het volgende:
Dat is jouw insteek die jij probeert te verdedigen. Het woord vies heb ik bijvoorbeeld nooit gebruikt. Maar een boel zijn lui een aantal gewoon zwak.
Krijg je trek?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, hou daar nou over ooohooop.
Ik vind dat altijd zo'n ridicule kijk op de zaken. Uit alles blijkt dat het voor velen nou éénmaal niet zo makkelijk is/blijkt. Verre van zelfs. Als het echt zo makkelijk was, was zo'n beetje iedereen wel slank, terwijl eerder het tegendeel waar is... Als het echt zo makkelijk was, gingen bepaalde mensen niet uit wanhoop over tot een (risicovolle) operatie om maar niet meer dik te hoeven zijn...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:11 schreef Deckard het volgende:
Jazeker wel: "Mag je tegen mensen zeggen dat ze te dik zijn?"quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:35 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Dat is niet de vraag die gesteld werd.
Een beetje inderdaad, alles in mate, te veel vet dan is altijd ongezond.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:29 schreef FANN het volgende:
[..]
Een beetje vet is ook niet ONgezond hoor.... mensen die denken dat halvarine beter is dan roomboter
hebben het ook fout.
Dat is een standaard zwak argument. Net zoals je ook tegen voetbalfans kunt zeggen dat ze zelf maar op het veld moeten staan alsof ze het zo goed weten. Of tegen filmcritici zeggen dat ze zelf dan maar een film moeten maken wanneer ze iets afbranden wat een ander niet bevalt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef Nijns het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk nooit in de situatie gezeten dus je kunt er niet over oordelen.
Ik was onverschillig en lui. En ik ben nog steeds graag lui.quote:Sommigen zijn hooguit wellicht onverschillig, dat maakt niet dat ze lui of zwak zijn.
Dat is geen excuus.quote:Wellicht steken deze mensen wel heel veel tijd en energie in hun carrière, huishouden of studie.
Ik ben lui zo af en toe en daar heb ik geen problemen mee.quote:Ongetwijfeld heb jij momenten gehad in je leven dat het niet zo perfect ging als je jezelf nou wilt doen voorkomen. Jammer genoeg zag je dat niet aan jou aan de buitenkant dus konden we je niet lui en zwak noemen.
Wat een kortzichtig figuur zonder empathisch vermogen ben jij zeg. Bah.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen: dat is het wel. Je hoeft zelfs niet echt een dieet te volgen, misschien wel wat aanpassen als je vind dat je toch wel wat gezonder wilt gaan leven. Maar als je dat al deed hoef je alleen maar minder te eten.quote:Ja je moet in zo'n geval stoppen met eten en meer gaan bewegen maar NEE zo eenvoudig is het niet.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Je kan het ook gelijktijdig doet als je daar mee zit.quote:Vooral niet als je 'toch al dik bent', of jezelf niet waard vindt om gezond te leven, of denkt dat toch niemand op je zit te wachten. Dan moet je eerst andere issues oplossen voordat je met het fysieke aan de gang kan.
Die vergelijking vind ik dan weer een tekort aan enige empathie. Iemand die geestelijk niet goed in elkaar zit vergelijken met iemand die gewoon teveel vreet.quote:Zeg je soms ook tegen anorexia patiënten dat ze lui en zwak zijn en gewoon moeten gaan eten?
Maar als iemand te veel vreet omdat die persoon geestelijk niet goed in elkaar zit heb je dan weer geen empathie voor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:43 schreef Deckard het volgende:
Die vergelijking vind ik dan weer een tekort aan enige empathie. Iemand die geestelijk niet goed in elkaar zit vergelijken met iemand die gewoon teveel vreet.
Waarom vergelijk je dunne mensen met dikke mensen? Waar slaat dat op?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Omdat dik zijn niet perse betekend dat iemand ongezond is en niet actief is.
En dat slank zijn niet perse betekend dat die persoon gezond is en actief is.
Terwijl mensen, en dan vooral dikke mensen, wel zo veroordeeld worden.
Een geestelijke ziekte vergelijken met iemand die niet goed in zijn vel zit (hihi) vind ik een manke vergelijking.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:45 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar als iemand te veel vreet omdat die persoon geestelijk niet goed in elkaar zit heb je dan weer geen empathie voor.
Omdat dikke mensen gewoon mensen zijn, net als dunne mensen, ik vergelijk mensen met mensen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:49 schreef Deckard het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je dunne mensen met dikke mensen? Waar slaat dat op?
Dat is hetzelfde als mensen die roken vergelijken die niet roken en dan zeggen 'ja maar niet rokende mensen zijn in sommige gevallen nog slechter bezig' Bedankt dat je die open deur in trapt.
Dat filmpje ziet er niet echt fijn uit.
Wanneer je dik bent ben je nu eenmaal ongezond bezig. Dat betekent niet dat een ander dat niet is, maar het is makkelijker traceerbaar. En wat is er toch altijd met het wijzen naar anderen. Wat is dat voor klotehouding.
Iemand die constant teveel eet is niet geestelijk ziek, maar iemand die constant te weinig eet wel? Kan je me dat uitleggen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:51 schreef Deckard het volgende:
[..]
Een geestelijke ziekte vergelijken met iemand die niet goed in zijn vel zit (hihi) vind ik een manke vergelijking.
anorexia is óók een ziektequote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Iemand die constant teveel eet is niet geestelijk ziek, maar iemand die constant te weinig eet wel? Kan je me dat uitleggen?
De oplossing is makkelijk. Je werkt van punt a naar punt b door gewoon minder te eten. Zo simpel is het. Enige wat je er voor moet doen is durven nee te zeggen en er voor zorgen dat je niet in situaties terecht komt waarvan je weet dat je niet nee kan zeggen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:39 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind dat altijd zo'n ridicule kijk op de zaken. Uit alles blijkt dat het voor velen nou éénmaal niet zo makkelijk is/blijkt. Verre van zelfs. Als het echt zo makkelijk was, was zo'n beetje iedereen wel slank, terwijl eerder het tegendeel waar is...
Maar die zijn geestelijk ook niet sterk genoeg. En die zullen keihard weer terugvallen na een tijdje.quote:Als het echt zo makkelijk was, gingen bepaalde mensen niet uit wanhoop over tot een (risicovolle) operatie om maar niet meer dik te hoeven zijn...
Natuurlijk kan je dat wel. Afvallen en aankomen wordt niet door de daad wel of niet eten veroorzaakt, maar om de hoeveelheid. In alle gevallen moet je er van bewust zijn hoeveel je kan/mag eten. Enige voordeel wat de persoon heeft die wat minder snel aankomt is dat deze wat meer kan eten.quote:Verder (nog los van bepaald medicijngebruik en dergelijke) is het nou éénmaal zo dat de ene persoon veel makkelijker (moeilijker) aankomt (afvalt) dan een ander en ook alle andere omstandigheden voor iedereen anders zijn. Op grond daarvan kan je helemaal niet (goed) vergelijken hoe "sterk" of "zwak" iemand is door wel/niet dik te zijn.
Nou ga je nog beweren dat roken nooit verslavend voor jou geweest is.quote:Ik heb jarenlang (heel veel) gerookt. Op een gegeven moment (al weer heel wat jaren geleden) ben ik daarmee gestopt en dat ging mij toen verbazingwekkend makkelijk af. Slechts een week noemenswaardig moeilijk mee gehad en daarna helemaal uit mijn systeem weten te krijgen. Toch zie ik mensen die maar blijven roken (terwijl ze eigenlijk willen/moeten stoppen) nu niet als zwakke(re) mensen. Ik neem namelijk nog steeds in ogenschouw dat dat soort dingen voor iedereen anders kunnen zijn en dat, ondanks dat het MIJ gemakkelijk afging, roken voor veel mensen toch echt een heel verslavend iets is...
Dat is nu eenmaal het nadeel van dik zijn inderdaad, dat je inderdaad op een afstand ze kan zien. Maar ja rokers kun je op een afstand ruiken zonder dat ze roken. En dan heb je idd nog zat andere ongezonde zaken die niemand weet. In die zin kan je beter dik zijn dan een ander ongemak hebben als je graag aan jezelf wil werken.quote:IEDER mens heeft bepaalde zwaktes. Sommige zwaktes vallen meer op (aan de buitenkant) dan andere en op sommige zwaktes rekenen mensen elkaar veel meer/minder af (en waar dat dan precies in zit is vaak heel onduidelijk of twijfelachtig), maar in de basis komt het allemaal toch echt wel zo'n beetje op hetzelfde neer.
Ja, anorexia is een ziekte, maar ik vind het constant overeten ook een ziekte. Heb echt geen verstand van dat soort dingen dus als iemand met een op feiten gebaseerde tegenwerping kan komen sta ik daar uiteraard voor open.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:58 schreef FANN het volgende:
[..]
anorexia is óók een ziekte![]()
als je het vergelijkt met obesitas dan....
Niet als je het over een paar kilo gaat.
Obesitas is ook een eetstoornis, net als anorexia en boulimia, het is zelfdestructief gedrag.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:51 schreef Deckard het volgende:
[..]
Een geestelijke ziekte vergelijken met iemand die niet goed in zijn vel zit (hihi) vind ik een manke vergelijking.
Paar maanden geleden had ik er geen erg in had dat ik te dik was. Toen mijn moeder/baas/buurman bv zei dat ik te dik was was dat gewoon goedbedoeld denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jazeker wel: "Mag je tegen mensen zeggen dat ze te dik zijn?"
Fatsoenshalve doe je zoiets al niet. Je kunt het denken maar waarom zou je iemand iets vertellen wat ze zelf ook al weten?
Maar je hebt mensen die zich constant overeten en je hebt mensen die gewoon verkeerdquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:01 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, anorexia is een ziekte, maar ik vind het constant overeten ook een ziekte. Heb echt geen verstand van dat soort dingen dus als iemand met een op feiten gebaseerde tegenwerping kan komen sta ik daar uiteraard voor open.
Ik spreek dan ook niet over mensen die zomaar ongezond eten of snaaien maar over mensen die constant overeten. Dat doe ik met een reden, die snaaierds (dat ben ik) wil ik niet onder de noemer zieken laten vallen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef FANN het volgende:
[..]
Maar je hebt mensen die zich constant overeten en je hebt mensen die gewoon verkeerd
eten, teveel snaaien dus, daar wordt je ook dik van, die zijn nou niet echt allemaal ineens
ziek hoor, die zijn gewoon een beetje zwak, net als ik met mijn peukkies trouwens![]()
Ik vind mezelf soms ook een weekdier dat ik nog steeds niet gestopt ben
Vele hebben een verslaving, een eetverslaving, net als inderdaad rokers en alcoholisten een verslaving hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik spreek dan ook niet over mensen die zomaar ongezond eten of snaaien maar over mensen die constant overeten. Dat doe ik met een reden, die snaaierds (dat ben ik) wil ik niet onder de noemer zieken laten vallen.
Dat zal best wel dat die zich zorgen maakten. Maar kwetste het je of vond je dat ze dat wel tegen je konden zeggen en nog belangrijker; had je er wat aan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:03 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Paar maanden geleden had ik er geen erg in had dat ik te dik was. Toen mijn moeder/baas/buurman bv zei dat ik te dik was was dat gewoon goedbedoeld denk ik.
oke, dat bedoel ik, maar jij weet dat teveel snaaien niet goed voor je is denk ik en je weet zelfquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik spreek dan ook niet over mensen die zomaar ongezond eten of snaaien maar over mensen die constant overeten. Dat doe ik met een reden, die snaaierds (dat ben ik) wil ik niet onder de noemer zieken laten vallen.
In eerste instantie vond ik het niet leuk om te horen maar het zette me wel aan het denken en ze hadden in mijn ogen gewoon gelijk. Sinds een paar weken ben ik bezig met afvallen en ben 4 kilo afgevallen. Ben nu nog 10 kilo verwijderd van een gezond gewicht (tenminste, volgens de BMI).quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat zal best wel dat die zich zorgen maakten. Maar kwetste het je of vond je dat ze dat wel tegen je konden zeggen en nog belangrijker; had je er wat aan?
Een eetstoornis is geen ziekte.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
Obesitas is ook een eetstoornis, net als anorexia en boulimia, het is zelfdestructief gedrag.
Wat mij betreft wel, als mensen ineens niet naar dunne en ongezonde andere mensen gaan wijzen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:21 schreef motorbloempje het volgende:
Obesitas is geen eetstoornis. Obesitas is een lichaamstoestand. Maargoed, dit gaat al lang niet meer over de TT. Kunnen we daar weer naar terug?
De betekenis van ziekte is 'Ziekte is een schadelijke lichamelijke of psychische afwijking van een organisme. 'quote:
Mensen mogen van me zeggen wat ze willen, maar tegen die mensen mag ik dan ook zeggen wat ik vind. En dan is eerlijk zijn heel fijnquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:12 schreef FANN het volgende:
[..]
oke, dat bedoel ik, maar jij weet dat teveel snaaien niet goed voor je is denk ik en je weet zelf
ook wel dat je daar dik van wordt en ik weet héél goed dat roken niet gezond is, tegen mij zeggen
mensen, niet zomaar wildvreemde natuurlijk, maar mijn zus bijvoorbeeld, ook wel eens dat het
zo slecht is, ik weet dat ze dat alleen maar goed bedoeld en ik zeg dan ook altijd, ja weet ik![]()
maar goed ik voel me er niet door beledigd.
Maar rokers worden, voor zover ik weet, ook niet nageroepen op straat en dáár ging
dit topic dus over, of dat normaal is of niet...
Tenminste, dan was de bedoeling dat het daar over gingmaar ik ben inmiddels
de draad alweer kwijt én ik heb trek in een peuk
Misschien toch minder dan voor veel anderen, dat zou best kunnen denk ik. Bovendien, al zou ik in dat geval -"blijkbaar"- "sterk(er)" zijn geweest, dan ben ik met andere dingen wel weer "zwak(ker)". Mijn punt is vooral dat ik vind dat je in heel veel gevallen gewoon niet zo makkelijk conclusies kunt/moet trekken als het om "dit/dat of die is zwak/sterk" gaat...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:59 schreef Deckard het volgende:
Nou ga je nog beweren dat roken nooit verslavend voor jou geweest is.
Dat is mijn reet stoten ook een ziekte.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:24 schreef snakelady het volgende:
[..]
De betekenis van ziekte is 'Ziekte is een schadelijke lichamelijke of psychische afwijking van een organisme. '
Een eetstoornis is een psychische afwijking.
Anorexia, boulimia en obesitas zijn alles eetstoornissen dus allen ook een ziekte.
Wat is het verschil voor jou dan?
Waarom niet? Gaat mij anders goed af.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:25 schreef Forbry het volgende:
[..]
Misschien toch minder dan voor veel anderen, dat zou best kunnen denk ik. Bovendien, al zou ik in dat geval -"blijkbaar"- "sterk(er)" zijn geweest, dan ben ik met andere dingen wel weer "zwak(ker)". Mijn punt is vooral dat ik vind dat je in heel veel gevallen gewoon niet zo makkelijk conclusies kunt/moet trekken als het om "dit/dat of die is zwak/sterk" gaat...
Obesitas valt onder een eetstoornis.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:21 schreef motorbloempje het volgende:
Obesitas is geen eetstoornis. Obesitas is een lichaamstoestand. Maargoed, dit gaat al lang niet meer over de TT. Kunnen we daar weer naar terug?
Nee, en als je dat verschil niet ziet dan zijn we klaar met deze discussie, dan heeft het immers geen nut meer.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:28 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat is mijn reet stoten ook een ziekte.
Als ik het Google, dan zie ik dat het een gemoedstoestand is. Het is puur en alleen overgewicht. Is dit een stoornis? Nee gewoon minder eten en gaan sporten...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
Obesitas valt onder een eetstoornis.
Anorexic is ook een lichaamstoestand overigens. Anorexia nervosa kan de veroorzaker daarvan zijn.
Dus ik had inderdaad anorexic moeten gebruiken. iemand die anorexic is hoeft dus geen anorexia te hebben, iemand die bv ernstig ziek is kan ook anorexic zijn.
De naam anorexia nervosa komt daar dus ook vandaan.
tegenwoordig wordt obesitas wel gezien als een eetstoornis en dus ook een aandoening/ziekte/zelfdestructief gedrag.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef Deckard het volgende:
[..]
Waarom niet? Gaat mij anders goed af.
Dan moet je eens googelen naar wetenschappelijke artikelen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:32 schreef hoenselman het volgende:
[..]
Als ik het Google, dan zie ik dat het een gemoedstoestand is. Het is puur en alleen overgewicht. Is dit een stoornis? Nee gewoon minder eten en gaan sporten...
https://books.google.dk/b(...)g%20disorder&f=falsequote:I have had the opportunity to work with many individuals with some manifestation of an eating disturbance, including anorexia nervosa, bulimia nervosa, obesity, and binge eating disorder. These interactions led to an awareness of the particular problems encountered by these patients. This book brings together the findings from my own collaborations with colleagues, along with those from many noted researchers in the field. Body image is of central importance in the effective assessment and management of eating disorders (EDs) and obesity. Thus, body image became a major unifying theme of the book. A 2nd reason for undertaking this work was to provide empirically supported information about the most effective assessment and treatment strategies for body image disturbance, EDs, and obesity. With regard to assessment, this has resulted in an emphasis on psychometrically sound assessment instruments, interview methodologies, and medical evaluation of physical status. With regard to treatment, the emphasis is on cognitive-behavioral and pharmacologic interventions, although other approaches are also discussed, because cognitive-behavioral and pharmacological therapies have the most empirical support. One goal was to provide information at differing levels of clinician sophistication. (PsycINFO Database Record (c) 2015 APA, all rights reserved)
Niet alles gelezen, maar deze post gaat in dit topic niet overtroefd wordenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:32 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik vind mensen die zo denken altijd zo uit de hoogte doen, alsof jij beter bent want jij bent geestelijk wel sterk.
Jij weet niet waarom een persoon geestelijk of misschien wel lichamelijk niet sterk genoeg is om af te vallen.
Het wil niet zeggen dat wanneer iemand geestelijk en/of lichamelijk niet sterk is die persoon geen respect verdiend of niet als gewoon mens behandeld dient te worden.
Dat ben ik niet met je eens. Er hebben veel mensen gepost die overgewicht hebben of hebben gehad. Daarbij komt dat in de Westerse wereld overgewicht wel eens een enorm probleem kan gaan worden in de toekomst.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet alles gelezen, maar deze post gaat in dit topic niet overtroefd worden
m.n. is het met overgewicht vergelijkbaar als met dingen zoals depressie: Zolang je het niet zelf meegemaakt hebt, kan je je er gewoon geen goeie enigszins realistische voorstelling van maken en zijn de meeste oordelen betreffende dit onderwerp dan ook zinloos
Om zomaar uit het wilde weg te zeggen dat iemand dik is, is willens en wetens iemand proberen te kwetsen i.m.o.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:11 schreef Rodulf het volgende:
Nee, ik stel simpel vast dat je definitie niet volledig is. Dat er ook een klein aantal mensen dik zijn vanwege een psychische aandoening kan ook niet ontkent worden. Maar nu niet aan komen zetten dat de meeste dikkerds allemaal een psychische aandoening hebben. Dat is je reinste kulquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, en als je dat verschil niet ziet dan zijn we klaar met deze discussie, dan heeft het immers geen nut meer.
Er zijn zoveel onderwerpen wat nog nooit iemand heeft meegemaakt. Volgens mij kan je dan je bijna alle onderwerpen wel sluiten als dat de reden is om het er verder niet meer over te hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet alles gelezen, maar deze post gaat in dit topic niet overtroefd worden
m.n. is het met overgewicht vergelijkbaar als met dingen zoals depressie: Zolang je het niet zelf meegemaakt hebt, kan je je er gewoon geen goeie enigszins realistische voorstelling van maken en zijn de meeste oordelen betreffende dit onderwerp dan ook zinloos
Bij bijna iedereen is dat op te lossen met gezond eten en te sporten. Waar haal je dat vandaan dat dat niet te doen is?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:54 schreef ALTER-EGO het volgende:
Veel mensen met overgewicht strijden daar al jaren tevergeefs tegen.
Niet bij iedereen is dat met gezond eten of sporten op te lossen.
Jawel, die persoon eet in ieder geval graag.quote:Een gewicht zegt verder niets over iemand als persoon.
Ik heb het nu over obesitas, dat is iets anders dan wat overgewicht hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:55 schreef Deckard het volgende:
[..]
Nee, ik stel simpel vast dat je definitie niet volledig is. Dat er ook een klein aantal mensen dik zijn vanwege een psychische aandoening kan ook niet ontkent worden. Maar nu niet aan komen zetten dat de meeste dikkerds allemaal een psychische aandoening hebben. Dat is je reinste kul
Eet niet haast ieder persoon graag? ( behalve dus mensen met anorexia) Dus dat is wel iets wat enorm algemeen is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:00 schreef Deckard het volgende:
[..]
Bij bijna iedereen is dat op te lossen met gezond eten en te sporten. Waar haal je dat vandaan dat dat niet te doen is?
[..]
Jawel, die persoon eet in ieder geval graag.
Niet bij iedereen werkt de Stofwisseling ofwel metabolisme hetzelfde. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofwisseling )quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:00 schreef Deckard het volgende:
[..]
Bij bijna iedereen is dat op te lossen met gezond eten en te sporten. Waar haal je dat vandaan dat dat niet te doen is?
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:00 schreef Deckard het volgende:
Jawel, die persoon eet in ieder geval graag.
Je bent zelf veel te zwaar geweest toch? Ben benieuwd of je op gezond gewicht blijft.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:24 schreef Deckard het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |