abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155583671
Het is me opgevallen dat hier bij veel mensen een taboe op rust.

Ken een aantal mensen die echt ernstig overgewicht hebben, er wordt veel achter hun rug om gepraat maar zelden hoor je iemand direct zeggen dat ze te dik zijn. Zelf zal ik het denk ik ook niet snel tegen iemand zeggen, vind dat ik daar niet zo veel mee te maken heb.

Bij mij zeggen mensen altijd meteen dat ik te dik ben. Ik vind het geen probleem, zie het als extra motivatie om er wat aan te doen. Ik haat het enorm om te dik te zijn en wil er zo snel mogelijk van af.
pi_155583678
Want je denkt dat ze dit zelf niet weten?
Ja doei.
pi_155583691
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
pi_155583693
Dikke mensen weten zelf ook wel dat ze dik zijn, denk je niet? ;)
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_155583705
Daarbij vind ik het asociaal om uitspraken te doen over iemands gewicht, of die persoon nou te dun of te dik is. Als mensen er zelf over beginnen is het wat anders. Je kan natuurlijk wel je zorgen uitspreken als iemand dichtbij je staat, zoals een familielid.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:13:36 #6
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_155583707
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef PBateman1978 het volgende:
Dikke mensen weten zelf ook wel dat ze dik zijn, denk je niet? ;)
Ach, je hebt mensen met anorexia die ontkennen dat ze veel maar dan ook veel te dun/mager zijn dus andersom bestaat vast ook wel.
UI Made bij VanilleKwark.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:13:40 #7
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_155583711
hoelang voel je je al gemotiveerd om af te vallen dan? oftewel hoelang vertelt men jou al dat je dik bent ?
pi_155583712
nee

[ Bericht 90% gewijzigd door motorbloempje op 27-08-2015 10:14:01 ]
pi_155583715
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ach, je hebt mensen met anorexia die ontkennen dat ze veel maar dan ook veel te dun/mager zijn dus andersom bestaat vast ook wel.
Ja, maar dan heb je het over een ziekte. :')
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:14:23 #10
343196 RingBewoner
pi_155583726
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Ja, maar dan heb je het over een ziekte. :')
Klopt maar dat is obesitas ook.
pi_155583740
Sowieso, als (ex)dikkertje, het enige wat mij motiveerde om gezonder te gaan leven waren dingen die vanuit mezelf kwamen, niet omdat andere mensen vonden/zeiden dat ik (te) dik was. If anything, mensen die bevestigen dat je te dik bent doen je alleen maar geloven dat dat het enige is was je bent als mens, 'dik', en dus waardeloos.
Ja doei.
pi_155583744
quote:
Het gaat me meer om het taboe dat er op rust. Zoals ik zei, ik zal het zelf niet snel tegen iemand zeggen.
pi_155583748
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:14 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ja, maar niet vanwege een verstoord lichaamsbeeld. Eerder eetbuienstoornis oid.
pi_155583752
Mensen weten dat zelf toch ook wel. Je gaat toch ook niet zeggen oh je hebt blond haar!
Als mensen er wat aan willen doen dan doen ze dat en anders niet. En dan werkt het vaak juist averechts als je zegt dat iemand dik is. En sowieso weet je de oorzaak niet altijd waarom iemand dik is. Hoeft niet altijd door teveel eten te komen. Je zult maar aan de Prednison zitten en daardoor aankomen en dan ook nog eens uitgescholden te worden voor dik.
Ik vind het dus not done.
pi_155583761
quote:

[..]

Niet echt vergelijkbaar.
pi_155583765
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef Rodulf het volgende:
Het gaat me meer om het taboe dat er op rust.
En terecht. Net zoals dat je mensen niet gaat lopen zeggen dat ze een te grote neus hebben, te mager zijn, te kleine tieten hebben, sproeten hebben of geen ziel hebben omdat ze rood haar hebben.
Ja doei.
pi_155583767
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef motorbloempje het volgende:
Sowieso, als (ex)dikkertje, het enige wat mij motiveerde om gezonder te gaan leven waren dingen die vanuit mezelf kwamen, niet omdat andere mensen vonden/zeiden dat ik (te) dik was. If anything, mensen die bevestigen dat je te dik bent doen je alleen maar geloven dat dat het enige is was je bent als mens, 'dik', en dus waardeloos.
Precies dit. Zelfhaat zorgt er over het algemeen niet voor dat je beter voor jezelf gaat zorgen.
pi_155583769
quote:
2s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef Slip het volgende:
hoelang voel je je al gemotiveerd om af te vallen dan? oftewel hoelang vertelt men jou al dat je dik bent ?
Sinds een jaar ben ik aantal kilo aangekomen en dan komen de opmerkingen. Nu gaat echt het roer om, ben ook sinds een week van de biertjes af (en hoop dat nog lang vol te houden).
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:16:48 #19
343196 RingBewoner
pi_155583781
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja, maar niet vanwege een verstoord lichaamsbeeld. Eerder eetbuienstoornis oid.
Obesitas wordt tegenwoordig toch gezien als "ziekte" waardoor ook die mensen een verstoord lichaamsbeeld hebben. Vreetbuien horen daar ook bij maar dat komt omdat die mensen soms niet zien wat wij zien.
pi_155583850
Ja dat mag je zeggen. Er staat nergens in de wet dat het niet mag.
Het is vrij zinloos dat dan weer wel. Of ga je hierna ook topics openen of je mag zeggen dat iemand bruin haar heeft of dat iemand een neus heeft?
pi_155583860
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:16 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Obesitas wordt tegenwoordig toch gezien als "ziekte" waardoor ook die mensen een verstoord lichaamsbeeld hebben. Vreetbuien horen daar ook bij maar dat komt omdat die mensen soms niet zien wat wij zien.
Nee, dan koppel je er zelf onterecht het aspect van een verstoord lichaamsbeeld aan. De reden dat obesitas bestempeld is als ziekte heeft natuurlijk niet te maken met een verkeerd lichaamsbeeld waarbij die mensen denken dat ze slank zijn (als je het gelijk zou trekken met anorexia). Anorexia gaat ook nog eens gepaard met een angst om aan te komen. Dikke mensen hebben doorgaans echt geen angst om af te vallen. Het is gewoon niet hetzelfde, al spelen in beide gevallen wel verslavingscomponenten een rol (verslaafd aan eten, verslaafd aan niet eten).
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:21:20 #22
416931 yats
(non) Average Joe
pi_155583878
Noem je mij nu dik? :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:23:14 #23
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_155583917
Duidelijk dat de ex-dikkerdjes onder ons vinden dat dik zijn te vergelijken is met iets waarmee je bent geboren :|W Is het iets wat je in eigen hand kunt hebben en mag het best gezegd worden. vind ik, net als bij rokers en dat soort dingen }:|
pi_155583933
quote:
2s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef Slip het volgende:
Duidelijk dat de ex-dikkerdjes onder ons vinden dat dik zijn te vergelijken is met iets waarmee je bent geboren :|W Is het iets wat je in eigen hand kunt hebben en mag het best gezegd worden. vind ik, net als bij rokers en dat soort dingen }:|
En waaruit wordt dat precies duidelijk dat ik dat vind?

het is juist in hun eigen hand, en niet in die van anderen. Anderen kunnen het alleen maar verder verpesten door mensen alleen als label 'dik' te zien, niet als 'mens'. want los van of aankomen vaak een kwestie is van gewoon teveel eten zitten daar ook nog andere beweegredenen achter, soms een gewoonweg verkeerde leefstijl, soms emotioneel. Wat het ook is, los van dat alles zijn ze ook nog steeds mens. Niet alleen dik. En door dat te benoemen lijkt/voelt het alsof je dat wel voor de rest van de wereld bent.
Ja doei.
pi_155583989
Afvallen moet je, net als alles in het leven, voor jezelf doen, niet voor anderen. :)
Ja doei.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:26:34 #26
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_155583990
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

En waaruit wordt dat precies duidelijk dat ik dat vind?

het is juist in hun eigen hand, en niet in die van anderen. Anderen kunnen het alleen maar verder verpesten door mensen alleen als label 'dik' te zien, niet als 'mens'.
Moeilijk om te zeggen aangezien wij als mens ons laten leiden door het sociaal beeld, maar ben het voor de rest wel met je eens.
pi_155584018
quote:
2s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef Slip het volgende:
Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?

Gewicht is iets wat je inderdaad kunt beïnvloeden, maar slechts 5% slaagt erin om blijvend af te vallen. Dat het mogelijk is maakt het nog niet makkelijk. Net zoals psychische stoornissen vaak chronisch zijn, kan een worsteling met overgewicht dat ook zijn. Er zijn gewoon zoveel factoren die een rol spelen waardoor het dus ook geen zin heeft om iemand te vertellen dat hij/zij dik is. De kans is groot dat die persoon niet in staat is dat te veranderen op dat moment, anders had die dat al wel gedaan.
pi_155584048
Waarom zou je dat willen? Je kwetst er mensen mee en het is informatie die ze negen van de tien keer al zelf hebben. Daarnaast, als zij zichzelf niet dik vinden, waarom zou je dan tevreden mensen zoiets vertellen? Daar zijn artsen voor. En stel iemand is dik, dan is het zijn of haar keus om daar al dan niet gelukkig mee te zijn en om al dan niet daar wat aan te doen. Je kan geen motivatie opdwingen.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:29:03 #29
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_155584049
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:27 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?

Gewicht is iets wat je inderdaad kunt beïnvloeden, maar slechts 5% slaagt erin om blijvend af te vallen. Dat het mogelijk is maakt het nog niet makkelijk. Net zoals psychische stoornissen vaak chronisch zijn, kan een worsteling met overgewicht dat ook zijn. Er zijn gewoon zoveel factoren die een rol spelen waardoor het dus ook geen zin heeft om iemand te vertellen dat hij/zij dik is. De kans is groot dat die persoon niet in staat is dat te veranderen op dat moment, anders had die dat al wel gedaan.
Ik bedoel daarmee ook niet het extreme geval van kleineren
pi_155584116
quote:
2s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:29 schreef Slip het volgende:

[..]

Ik bedoel daarmee ook niet het extreme geval van kleineren
Ik denk dat het wel kan. Zeg ook wel eens dat ik me zorgen maak over het gewicht van mijn moeder. Het gaat er inderdaad om hoe je het zegt. Simpelweg tegen iemand zeggen dat die persoon dik is, is niet nuttig. Je kan het beter koppelen aan iets van gezondheid, of gewoon eetgewoonten.
pi_155584181
Ik zeg het wel vaak tegen mensen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_155584342
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:27 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dit.
Enne, ik ben zelf altijd al slank geweest... dus theorie van Slip gaat niet op. :P
pi_155584413
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel kan. Zeg ook wel eens dat ik me zorgen maak over het gewicht van mijn moeder. Het gaat er inderdaad om hoe je het zegt. Simpelweg tegen iemand zeggen dat die persoon dik is, is niet nuttig. Je kan het beter koppelen aan iets van gezondheid, of gewoon eetgewoonten.
Ook dat is niet altijd ook maar enigszins succesvol of nuttig. Ik ken ook mensen die zeer dichtbij me staan om wie ik me zorgen maak qua gewicht en hoe ze eten/leven, bang dat ze er een stuk sneller niet meer zijn dan noodzakelijk zou zijn. En weet je wat, ze weten het. En zeggen regelmatig dat het tijd is om te veranderen, dat ze op 'dieet' gaan, om daarna later weer te zeggen 'dat het toch te laat is', etc.

Komt hier op neer:

En daar gaat niemand iets aan veranderen, geen buitenstaander, totdat de persoon zelf op een dag in de spiegel/naar de cijfers op de weegschaal kijkt en denkt 'vandaag gaat het gebeuren'. En zelfs dat is geen succes, omdat men dan ook nog eens naar de andere kant om kan slaan, teveel wil/verliest dan gezond/veel te weinig gaat eten en nog steeds geen normaal eet- en leefpatroon ontwikkelt. Vallen en opstaan, dat soort dingen.
Ja doei.
pi_155584466
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ook dat is niet altijd ook maar enigszins succesvol of nuttig. Ik ken ook mensen die zeer dichtbij me staan om wie ik me zorgen maak qua gewicht en hoe ze eten/leven, bang dat ze er een stuk sneller niet meer zijn dan noodzakelijk zou zijn. En weet je wat, ze weten het. En zeggen regelmatig dat het tijd is om te veranderen, dat ze op 'dieet' gaan, om daarna later weer te zeggen 'dat het toch te laat is', etc.

Komt hier op neer:

[ afbeelding ]

En daar gaat niemand iets aan veranderen, geen buitenstaander, totdat de persoon zelf op een dag in de spiegel/naar de cijfers op de weegschaal kijkt en denkt 'vandaag gaat het gebeuren'. En zelfs dat is geen succes, omdat men dan ook nog eens naar de andere kant om kan slaan, teveel wil/verliest dan gezond/veel te weinig gaat eten en nog steeds geen normaal eet- en leefpatroon ontwikkelt. Vallen en opstaan, dat soort dingen.
Het is beter om mensen te proberen te inspireren door zelf het goede voorbeeld te geven. Maar toch, ik heb mijn zorgen uitgesproken en ze is nu wel 10 kilo kwijt. Ik zou het niet elke week uitspreken natuurlijk, maar ik vind het wel belangrijk om benoemd te hebben. Want ze wéét waar het aan ligt, de motivatie om er wat aan te doen ontbreekt alleen.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:46:08 #35
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155584476
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:11 schreef Rodulf het volgende:

Bij mij zeggen mensen altijd meteen dat ik te dik ben. Ik vind het geen probleem, zie het als extra motivatie om er wat aan te doen. Ik haat het enorm om te dik te zijn en wil er zo snel mogelijk van af.
Als ze je op straat tegenkomen? Als jij in de rij voor de kassa staat? Context?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_155584496
quote:
5s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:46 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, ik vraag me ook wel af hoe dat dan werkt. "Hé! Hoe is het? Je bent wel wat dik (geworden) hè?" ;(
Ja doei.
pi_155584549
Ja dat mag! En dan geef ik je gelijk. Dan lachen we er om. En dan is het aan mij om er iets mee te doen (of niet).

Maar wat jij er dan aan hebt zou ik niet weten.

Mijn overbuurman vroeg me laatst of ik weer zwanger was. Dus mijn reactie was: Nee ik ben gewoon vet/dik. Bleek het dus niet over mijn lichaam te gaan maar om de auto die mijn man heeft. Een 7 persoons :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_155586597
Soms helpt het wel als iemand, niet de partner, want dat helpt geen zak :') , iets zegt.
Maar het is inderdaad wel de manier waarop iets gezegd wordt, een collega zei een tijdje
geleden tegen mijn partner, jeetje man jij krijgt ook een pens.....

Toen kwam hij helemaal sip thuis en vertelde dat :+ en daarna klaagde hij niet meer
als er geen chocolade of koek/gebak in huis was en als hij zelf boodschappen ging doen,
wat vaak gebeurd, wegens omstandigheden, komt hij ook niet meer thuis met al die zooi.

Dus om de één of andere reden geloofde hij toen wél dat hij toch écht moest gaan uitkijken.
Was ook geen nare manier waarop het gezegd werd, dus dat zal ook schelen.
pi_155587070
quote:
Ze kunnen denken dat anderen het neit door hebben.
pi_155587088
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:42 schreef Deckard het volgende:

[..]

Ze kunnen denken dat anderen het neit door hebben.
Of dat het bést wel meevalt :P
pi_155587120
Eigenlijk een beetje hetzelfde als mensen die idioot dun zijn en denken dat ze''slank'' zijn.
pi_155587399
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:42 schreef FANN het volgende:

[..]

Of dat het bést wel meevalt :P
Sommige kunnen heel goed hersengymmen.
pi_155587412
Ben ook dik geworden, logisch als je altijd doet rennen voor je werk en verdere leven als dat ineens tot stilstand komt in combinatie met stoppen met roken, en je favoriete sport nog maar amper kan uitvoeren. Dan word je dikker, hoef je niet eens vele voor te doen. Dus dat weet ik maar al te goed, het is niet alsof ik mij vol gevreten heb...
pi_155587453
Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat ik het niet zag. Wel dat je dan dik bent, maar dat het wel meevalt en het eigenlijk maar gaat om die paar kilo's waar je geen moeite voor wilt doen.
Maar achteraf gezien heb ik niet gesnapt dat ik er ooit zo bol ben uit gaan zien. Het kwam trouwens ook zomaar aanzetten destijds. Dus in die zin kan je wel degelijk zelf het idee hebben dat je echt niet dik bent.
pi_155587462
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:55 schreef War-horse het volgende:
Ben ook dik geworden, logisch als je altijd doet rennen voor je werk en verdere leven als dat ineens tot stilstand komt in combinatie met stoppen met roken, en je favoriete sport nog maar amper kan uitvoeren. Dan word je dikker, hoef je niet eens vele voor te doen. Dus dat weet ik maar al te goed, het is niet alsof ik mij vol gevreten heb...
Het is ook niet altijd je eigen schuld, zeker niet bij jou als ik dat zo lees, misschien helpt het bij jou
om je eetpatroon te veranderen, in elk geval niet snoepen, maar misschien doe je dat niet eens.

Medicijnen kan je ook dik van worden, kan je ook niets aan doen...
pi_155587469
Ja dat mag gezegd worden. Je mag het ook tegen mij zeggen, want ik namelijk ook te dik tegenwoordig. (Ik ben wel afgevallen trouwens) Wat mensen zich moeten realiseren is dat ernstig overgewicht voortkomt uit onderliggende problemen. Het is een symptoom, zeg maar.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_155587552
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:57 schreef FANN het volgende:

[..]

Het is ook niet altijd je eigen schuld, zeker niet bij jou als ik dat zo lees, misschien helpt het bij jou
om je eetpatroon te veranderen, in elk geval niet snoepen, maar misschien doe je dat niet eens.

Medicijnen kan je ook dik van worden, kan je ook niets aan doen...
Mij werd gezegd dat voor mij belangrijk was om goed vlees te eten (eiwitten) wat blijkt achteraf dat het helemaal niet zo is. Zelfde met melkproducten (stik allergisch voor) Nu dat ik dat niet meer zo veel gebruik, ben ik al acht kilo af gevallen. weeg nog steeds 112KG op twee meter. Dat nog wel...

Snoepen, doe ik niet snoep op soms een dropje na lust ik niet, als kind al niet. Vroeger met die lolly's ging ik van over mijn nek. Zoetigheid lust ik enkel in de vorm van ranja, al pak ik liever water met een beetje citroen.
pi_155587553
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:57 schreef Comp_Lex het volgende:
Ja dat mag gezegd worden. Je mag het ook tegen mij zeggen, want ik namelijk ook te dik tegenwoordig. (Ik ben wel afgevallen trouwens) Wat mensen zich moeten realiseren is dat ernstig overgewicht voortkomt uit onderliggende problemen. Het is een symptoom, zeg maar.
Maar niet tegen wildvreemden, dat zou ik nooit doen eigenlijk, maar ik had het ook over mijn partner,
als die een pot Nutella leeg zat te vreten zei ik wel dingen zoals, nah... nog even dooreten en je
hebt een hartvervetting :') Trok ie zich niets van aan trouwens, maar van die collega kwam denk ik
wél binnen :+
pi_155587592
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:01 schreef FANN het volgende:

[..]

Maar niet tegen wildvreemden, dat zou ik nooit doen eigenlijk, maar ik had het ook over mijn partner,
als die een pot Nutella leeg zat te vreten zei ik wel dingen zoals, nah... nog even dooreten en je
hebt een hartvervetting :') Trok ie zich niets van aan trouwens, maar van die collega kwam denk ik
wél binnen :+
Het gaat niet goed met je partner.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_155587639
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:00 schreef War-horse het volgende:
Mij werd gezegd dat voor mij belangrijk was om goed vlees te eten (eiwitten) wat blijkt achteraf dat het helemaal niet zo is. Zelfde met melkproducten (stik allergisch voor) Nu dat ik dat niet meer zo veel gebruik, ben ik al acht kilo af gevallen.
Dus voor jou niet te veel vlees en geen melkproducten begrijp ik, gelukkig zijn er veel alternatieven
voor melkprodukten tegenwoordig en dan kan je gezonde Smoothies maken bijvoorbeeld.

Groene Smoothies met Spinazie, maar ook fruitsmoothies en er zijn héle lekkere vegetarische
recepten, je hoeft écht niet op een worteltje te bijten...
pi_155587663
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:02 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Het gaat niet goed met je partner.
:D

Hij is inmiddels al 8 kg afgevallen :+ dus gaat best goed ....

had gewoon even een wake up call nodig denk ik.
pi_155587671
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:04 schreef FANN het volgende:

[..]

Hij is inmiddels al 8 kg afgevallen :+ dus gaat best goed ....

had gewoon even een wake up call nodig denk ik.
Oh ok :)
pi_155587691
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:04 schreef FANN het volgende:

[..]

Dus voor jou niet te veel vlees en geen melkproducten begrijp ik, gelukkig zijn er veel alternatieven
voor melkprodukten tegenwoordig en dan kan je gezonde Smoothies malen bijvoorbeeld.

Groene Smoothies met Spinazie, maar ook fruitsmoothies en er zijn héle lekkere vegetarische
recepten, je hoeft écht niet op een worteltje te bijten...
Geloof het of niet. pasta gewoon pasta met simpele degelijke sauzen.Ben ergens ook altijd min of meer een vegetarisch geweest dus ja... Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.
pi_155587705
Nu wil ik ook een nutellapot leegeten.

Ik houd 't maar bij verse guacamole. Op 'n toastje.
Ja doei.
pi_155587717
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef War-horse het volgende:
ltijd min of meer een vegetarisch geweest
Je bent plantaardig? :D
Ja doei.
pi_155587730
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef motorbloempje het volgende:
Nu wil ik ook een nutellapot leegeten.

Ik houd 't maar bij verse guacamole. Op 'n toastje.
:D ik vond het maar goor :') broodje met Nutella vind ik ook lekker, maar zo uit de pot, nee dank je :P
pi_155587740
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:07 schreef FANN het volgende:

[..]

:D ik vond het maar goor :') broodje met Nutella vind ik ook lekker, maar zo uit de pot, nee dank je :P
Ik heb 't nog nooit gedaan. Ik zag een challenge :P
Ja doei.
pi_155587751
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Je bent plantaardig? :D
Godver ja, _O-
pi_155587785
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef War-horse het volgende:

[..]

Geloof het of niet. pasta gewoon pasta met simpele degelijke sauzen.Ben ergens ook altijd min of meer een vegetarisch geweest dus ja... Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.
Tja pasta, ik eet ook veel pata eigenlijk, de sauzen zijn wel vaak de dikmakers, maar dat kan je dan weer
zelf bepalen gelukkig :+ Als je slecht tegen vlees kan, zo weinig mogelijk vlees eten
denk ik dan maar, simpeler kan haast niet ..
pi_155587797
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:07 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik heb 't nog nooit gedaan. Ik zag een challenge :P
Misschien ga je er harder van rennen ....
pi_155587850
quote:
12s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:09 schreef FANN het volgende:

[..]

Tja pasta, ik eet ook veel pata eigenlijk, de sauzen zijn wel vaak de dikmakers, maar dat kan je dan weer
zelf bepalen gelukkig :+ Als je slecht tegen vlees kan, zo weinig mogelijk vlees eten
denk ik dan maar, simpeler kan haast niet ..
Is ook zo, vlees is eigenlijk makkelijk in het bereiden. Je hoeft er zal ik het zo zeggen niet creatief voor te zijn. Toch een stukje vlees heeft al gauw 300/400 Calorieën in zich :@
pi_155587890
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:08 schreef War-horse het volgende:

[..]

Godver ja, _O-
:P

Misschien is dit topic iets voor je CUL / [Vegetarisch en veganistisch eten #13]

er is ook een topic over Smoothies, misschien helpt het jou..

CUL / Blenderontbijt (smoothies, papjes e.d.) #4
pi_155587948
Je mag het zeggen, maar ik snap het nut er niet van, net alsof dikke mensen niet weten dat ze te dik zijn...
Mijn oudste dochter is ''te'' dun, volgens vele en ze krijgt daar ook vaak opmerking over, ontzettend irritant en ook niet goed voor haar zelfvertrouwen.
Ja ze is dun, ja ze is gewoon gezond, ja dat is gewoon haar bouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door snakelady op 27-08-2015 13:30:40 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155587982
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:12 schreef FANN het volgende:

[..]

:P

Misschien is dit topic iets voor je CUL / [Vegetarisch en veganistisch eten #13]

er is ook een topic over Smoothies, misschien helpt het jou..

CUL / Blenderontbijt (smoothies, papjes e.d.) #4
Eens checken dan.
pi_155588005
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:15 schreef War-horse het volgende:

[..]

Eens checken dan.
Doe maar, ik heb dat ene topic een schopje gegeven, weet je meteen wat je kan gebruiken
in je Smoothie i.p.v. melk....
pi_155588224
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:49 schreef Tally het volgende:
Ja dat mag! En dan geef ik je gelijk. Dan lachen we er om. En dan is het aan mij om er iets mee te doen (of niet).

Mijn overbuurman vroeg me laatst of ik weer zwanger was. Dus mijn reactie was: Nee ik ben gewoon vet/dik. Bleek het dus niet over mijn lichaam te gaan maar om de auto die mijn man heeft. Een 7 persoons :')
_O-
pi_155588562
quote:

Ken een aantal mensen die echt ernstig overgewicht hebben, er wordt veel achter hun rug om gepraat maar zelden hoor je iemand direct zeggen dat ze te dik zijn. Zelf zal ik het denk ik ook niet snel tegen iemand zeggen, vind dat ik daar niet zo veel mee te maken heb.

Als mensen bij jou meteen zeggen dat jij te dik bent is er kennelijk niet zo'n taboe...

Het hangt natuurlijk erg af van wie je bent, hoe je het brengt en vooral met welk doel of je het wel of niet mag zeggen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_155588599
In nederland niet, maar in andere landen hebben ze daar andere gedachtes over.
pi_155588698
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:11 schreef War-horse het volgende:
Toch een stukje vlees heeft al gauw 300/400 Calorieën in zich :@
Nee.

Tenzij je echt grote hoeveelheden vlees bedoelt, of heel vet vlees. Maar een normaal biefstukje, of kipfilet zit met een normale portie ergens tussen de 100 en 150 kCal.
pi_155588773
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee.

Tenzij je echt grote hoeveelheden vlees bedoelt, of heel vet vlees. Maar een normaal biefstukje, of kipfilet zit met een normale portie ergens tussen de 100 en 150 kCal.
dit stond ook nog in zijn post, dus misschien heeft hij ook een andere reden om minder vlees
te gaan eten...

quote:
Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.
pi_155588834
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee.

Dat jij biefstuk kan betalen is prachtig, hetzelfde als kipfilet. Dat kan ik niet dagelijks doen, maar het advies was wel dagelijks vlees te eten. Dan kom je al gauw uit op gehakt en wat meer van dat soort spul.
pi_155588938
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:45 schreef FANN het volgende:

dit stond ook nog in zijn post, dus misschien heeft hij ook een andere reden om minder vlees
te gaan eten...

Het ging mij even over de stelling dat vlees zo calorierijk zou zijn, terwijl dat toch niet het geval is.
pi_155588999
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:48 schreef War-horse het volgende:

Dat jij biefstuk kan betalen is prachtig, hetzelfde als kipfilet. Dat kan ik niet dagelijks doen, maar het advies was wel dagelijks vlees te eten. Dan kom je al gauw uit op gehakt en wat meer van dat soort spul.
Dan eet je om de dag vlees bijvoorbeeld. Ook een rundergehaktbal van 100 gr. is overigens slechts iets van 200 kcal.

Het ging mij overigens niet om jou, maar om jouw stelling dat vlees calorierijk is, terwijl dat eigenlijk best meevalt.
pi_155589010
Heb een poosje gelopen met een man van 140 kilo, heb maar 1 keer gezegd dat het mij niet uitmaakt maar dat hij wel eens om zich heen moet kijken hoeveel mensen 60 worden met dat gewicht.
Voor de rest moeten ze het allemaal lekker zelf weten
pi_155589071
quote:

Je schiet er niks mee op (de aangesproken persoon heeft er gewoonlijk nog minder aan dan diegene die dit zegt, meestal zeggen mensen dit om hun eigen onvrede aan een ander kwijt te kunnen zonder dat ze tegengas krijgen omdat de vorm waarin het gegoten wordt (je bent dik) iets is waar aangesprokene feitelijk niks aan kan doen op dat moment).

Vind het zelf wel belangrijk wat iemand zegt, maar vooral wat de onderliggende intentie is/was.

Niet iedereen is even handig om te laten merken wat ie wilt laten merken, truuk is om dat te zien (maar dit blijft lastig, er gaat altijd wel wat mis, al is t alleen al omdat er zoveel verschillende mensen zijn).

edit: Oftewel: Zelf heb ik totaal geen schroom om dit te zeggen (ik ben ietswat taboe-loos wat dat betreft :P ) maar doe het feitelijk vrijwel nooit, omdat het gewoon geen nut heeft
pi_155589074
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:55 schreef LittleLady het volgende:
Heb een poosje gelopen met een man van 140 kilo, heb maar 1 keer gezegd dat het mij niet uitmaakt maar dat hij wel eens om zich heen moet kijken hoeveel mensen 60 worden met dat gewicht.
Mits die man natuurlijk je partner niet is, of je broer..
Dan wil je niet graag dat hij een hartvervetting krijgt neem ik aan, dus dan mag of moet je
je er zelfs af en toe wel iets van zeggen.

Je kan niet tegen wildvreemde mensen gaan roepen dat ze te dik zijn, want je kent de reden
niet, misschien zijn het wel medicijnen, weet jij veel...
pi_155589135
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:58 schreef FANN het volgende:

Je kan niet tegen wildvreemde mensen gaan roepen dat ze te dik zijn, want je kent de reden
Van de andere kant... door hartklachten heb ik nu ook medicijnen waar ik iets door aan bleek te komen. Kwestie van iets kleinere porties nemen en ik ben ook weer terug op mijn oude gewicht van voor de medicijnen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in verreweg de meeste gevallen is overgewicht een mismatch tussen inname van voedsel en het verbruik van jouw lichaam.
pi_155589184
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:01 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in verreweg de meeste gevallen is overgewicht een mismatch tussen inname van voedsel en het verbruik van jouw lichaam.
klopt wel denk ik, maar dan nog... je gaat niet tegen zo;n fatso in de supermarkt die haar of zijn kar
met zooi heeft volgeladen met troep aanspreken neem ik aan :+
pi_155589211
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:58 schreef FANN het volgende:

[..]

Mits die man natuurlijk je partner niet is, of je broer..
Dan wil je niet graag dat hij een hartvervetting krijgt neem ik aan, dus dan mag of moet je
je er zelfs af en toe wel iets van zeggen.

Dan nog moeten ze het allemaal zelf weten, of het nu mijn partner is, mijn broer, mijn opa of de buurman. Het moet er toevallig eens over gaan, heb ook gezegd, laiverd het maakt mij niets uit, maar bedenk wel dat er niet veel oude mensen zijn met dit gewicht.
Verder maak ik er geen woorden aan vuil.

Maar dan nog, ik krijg altijd naar mijn hoofd geslingerd dat ik meer moet eten, dat dat koekje er best wel bij kan, dat ik anorexia heb, dat ik niet zoveel in de sportschool moet rondhangen ( kom er nooit ), dan de blikken als ik even naar de wc moet toevallig als er net is gegeten. Nee slank zijn is ook niet zo'n succes.

Mensen zijn teveel met anderen bezig, eerst maar eens op zichzelf letten is erg moeilijk
pi_155589247
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:04 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Dan nog moeten ze het allemaal zelf weten, of het nu mijn partner is, mijn broer, mijn opa of de buurman. Het moet er toevallig eens over gaan, heb ook gezegd, laiverd het maakt mij niets uit, maar bedenk wel dat er niet veel oude mensen zijn met dit gewicht.
Verder maak ik er geen woorden aan vuil.

Maar dan nog, ik krijg altijd naar mijn hoofd geslingerd dat ik meer moet eten, dat dat koekje er best wel bij kan, dat ik anorexia heb, dat ik niet zoveel in de sportschool moet rondhangen ( kom er nooit ), dan de blikken als ik even naar de wc moet toevallig als er net is gegeten. Nee slank zijn is ook niet zo'n succes.

Mensen zijn
Nou, ik kan mijn tater niet houden als hij zo'n pot Nutella leegvreet, jammer dan :')
is ie wel gewend trouwens :P
pi_155589324
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:06 schreef FANN het volgende:

[..]

Nou, ik kan mijn tater niet houden als hij zo'n pot Nutella leegvreet, jammer dan :')
is ie wel gewend trouwens :P
Bemoei ik me ook niet mee, als hun daar blij van worden moeten ze het doen, ik zit elke dinsdagavond met een grote pot Pindakaas ijs voor de tv en die moet leeg
pi_155589353
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:08 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Bemoei ik me ook niet mee, als hun daar blij van worden moeten ze het doen, ik zit elke dinsdagavond met een grote pot Pindakaas ijs voor de tv en die moet leeg
Nah... ik heb liever dat hij nog even in leven blijft :Y
pi_155589382
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:03 schreef FANN het volgende:

klopt wel denk ik, maar dan nog... je gaat niet tegen zo;n fatso in de supermarkt die haar of zijn kar
met zooi heeft volgeladen met troep aanspreken neem ik aan :+
Nee, dat dan weer niet. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel naar vind er dan zo'n dik kind naast loopt te waggelen. Maar het zijn mijn zaken nu eenmaal niet.
pi_155589417
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:09 schreef FANN het volgende:

[..]

Nah... ik heb liever dat hij nog even in leven blijft :Y
Op 24Kitchen is zo'n vega griet ( op andere zender staat ze wel schijnheilig een boerenhamburger weg te stampen ) die kookt hele aparte dingen, heel gezond, laatst had ze een chocolade mouse, zonder suikers alleen van vruchten en cacao, misschien een goed idee als alternatief
pi_155589431
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:04 schreef LittleLady het volgende:

Mensen zijn teveel met anderen bezig
Van je partner mag je toch wel iets vragen lijkt mij...
pi_155589435
tsja. tuurlijk mag je zeggen tegen iemand dat die te dik of dun is. ik zie er zo de noodzaak niet van in en vraag me eerlijk gezegd ook steeds af waar het vandaan komt dat we zo graag oordelen over een ander. de termen staan me ook tegen. dikkertje, varken, vetzak, enzovoorts. bij mensen die mager zijn ook trouwens.

het zou toch wat zijn als iedereen op aarde keurig netjes exact goed is, niet te dik, niet te dun. nu we toch bezig zijn; doe dan die wereldvrede ook gelijk maar ^O^
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_155589448
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:11 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Op 24Kitchen is zo'n vega griet ( op andere zender staat ze wel schijnheilig een boerenhamburger weg te stampen ) die kookt hele aparte dingen, heel gezond, laatst had ze een chocolade mouse, zonder suikers alleen van vruchten en cacao, misschien een goed idee als alternatief
Heh bah... een Vegagriet :+

Nou we komen er hier wel uit verder :P
pi_155589484
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Van je partner mag je toch wel iets vragen lijkt mij...
Als hij er gelukkig van word moet hij doen wat hij niet laten kan, als hij er iets aan wil doen, sta ik achter hem en zou er rekening mee houden met eten, maar ik ga niet bepalen hoe iemand zijn leven/mond vult
pi_155589567
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:13 schreef LittleLady het volgende:

Als hij er gelukkig van word moet hij doen wat hij niet laten kan, als hij er iets aan wil doen, sta ik achter hem en zou er rekening mee houden met eten, maar ik ga niet bepalen hoe iemand zijn leven/mond vult
Persoonlijk geloof ik niet dat mensen gelukkig worden van overgewicht.

Je bent als partner wel degene die kan gaan zorgen als er gezondheidsklachten komen. Als je partner overgewicht heeft is dat bepaald niet ideaal als je kinderen krijgt. Enz.

Daarnaast: je wil er toch ook gewoon aantrekkelijk uit blijven zien voor je partner? Dat hoeft niet meteen in te houden dat je 5 dagen in de week de sportschool in duikt, maar gewoon een beetje normaal doen is niet teveel gevraagd lijkt mij.

Dus ik vind dat je je partner daar best op aan kan spreken.
pi_155589574
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:13 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Ik bepaal ook helemaal niks, zou niet een lukken :')
Daarom ben ik wel blij dat hij die opmerking kreeg van die collega :Y)

En om even misverstanden te voorkomen, het gaat mij niet om een randje vet meer of minder, maar
om zijn gezondheid.
pi_155589669
Onder intimi is het sowieso geen probleem lijkt me. Dan kun je er ook gewoon grapjes over maken zonder dat het vervelend is.

Maar verder heb ik er een hekel aan het herinneren van mensen aan bepaalde lichaamskenmerken. Vooral bij dunne mensen mag dat te pas en te pas gezegd worden, alsof ze dat zelf niet weten.
pi_155589680
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Persoonlijk geloof ik niet dat mensen gelukkig worden van overgewicht.

Je bent als partner wel degene die kan gaan zorgen als er gezondheidsklachten komen. Als je partner overgewicht heeft is dat bepaald niet ideaal als je kinderen krijgt. Enz.

Daarnaast: je wil er toch ook gewoon aantrekkelijk uit blijven zien voor je partner? Dat hoeft niet meteen in te houden dat je 5 dagen in de week de sportschool in duikt, maar gewoon een beetje normaal doen is niet teveel gevraagd lijkt mij.

Dus ik vind dat je je partner daar best op aan kan spreken.
Ik bemoei me er gewoon niet mee, moet zelf al jaaaarrreeeennnn aanhoren dat ik te mager ben, dat ik beter moet eten, ik weet hoe vervelend het is.
Mijn man was ook te zwaar en kreeg last van zijn knieen, nou ben anders gaan koken en gaf hem maaltijden mee voor in de vrachtwagen, ging perfect, mijn huidige vriend let sowieso op zijn gewicht vanwege zijn werk, maar vind een mooi laagje absoluut niet erg
pi_155589720
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:17 schreef FANN het volgende:

[..]

Ik bepaal ook helemaal niks, zou niet een lukken :')
Daarom ben ik wel blij dat hij die opmerking kreeg van die collega :Y)

En om even misverstanden te voorkomen, het gaat mij niet om een randje vet meer of minder, maar
om zijn gezondheid.
Ken het, ken er nu een paar die op dieet zijn, waren ook veel te zwaar, nou na een hartaanval, of kapotte knieen ging het hoofd ineens ook werken, nu op dieet en fietsen
pi_155589790
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:23 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Ken het, ken er nu een paar die op dieet zijn, waren ook veel te zwaar, nou na een hartaanval, of kapotte knieen ging het hoofd ineens ook werken, nu op dieet en fietsen
Ja, dat bedoel ik dus.... beter voorkomen dan genezen....
pi_155589800
Je kan het wel zeggen, maar waarom zou je? Je zegt toch ook niet "jij hebt blond haar". Ja eh... dat weet ik.

De enige reden om het te zeggen is omdat je er een waardeoordeel aan vasthangt. En dikke vette surprise hier: dat waardeoordeel hoeft de ander niet te hebben. Ik vind mezelf dik mooier. Ik hoef geen maat 36. dat vind ik niet mooi. Je kan wel zeggen "maar je moet afvallen want gezondheid!" maar het is mijn lijf, mijn gezondheid, en daar heb jij dus geen fuck mee te maken.
pi_155589853
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:27 schreef Elvi het volgende:
Je kan het wel zeggen, maar waarom zou je? Je zegt toch ook niet "jij hebt blond haar". Ja eh... dat weet ik.

De enige reden om het te zeggen is omdat je er een waardeoordeel aan vasthangt. En dikke vette surprise hier: dat waardeoordeel hoeft de ander niet te hebben. Ik vind mezelf dik mooier. Ik hoef geen maat 36. dat vind ik niet mooi. Je kan wel zeggen "maar je moet afvallen want gezondheid!" maar het is mijn lijf, mijn gezondheid, en daar heb jij dus geen fuck mee te maken.
Niemand zegt dat je maat 36 moet hebben hier.
pi_155589873
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:29 schreef FANN het volgende:

[..]

Niemand zegt dat je maat 36 moet hebben hier.
Zei ik dat iemand dat hier had gezegd? :)
pi_155589893
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:29 schreef Elvi het volgende:

[..]

Zei ik dat iemand dat hier had gezegd? :)
Die indruk kreeg ik dat dat wel eens tegen je gezegd is.
pi_155589943
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:30 schreef FANN het volgende:

[..]

Die indruk kreeg ik dat dat wel eens tegen je gezegd is.
Nee, het was een voorbeeld ;) Niemand heeft ooit een bepaalde maat genoemd. Ik had net zo goed maat 38 kunnen noemen.

Maarem, jij hebt dus maat 36? ;)
pi_155590016
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:31 schreef Elvi het volgende:

[..]

Nee, het was een voorbeeld ;) Niemand heeft ooit een bepaalde maat genoemd. Ik had net zo goed maat 38 kunnen noemen.

Maarem, jij hebt dus maat 36? ;)
Nou ja toevallig heb ik maar 36 ja :@ maar dat heeft helemaal niks me deze discussie te maken.
Het ging er om of je tegen mensen zomaar kan zeggen dat ze te dik zijn.

Nou, nee dus... niet zomaar en niet zomaar tegen iedereen want daar heb ik inderdaad geen fuck mee te maken.
pi_155590158
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:33 schreef FANN het volgende:

[..]

Nou ja toevallig heb ik maar 36 ja :@ maar dat heeft helemaal niks me deze discussie te maken.
Het ging er om of je tegen mensen zomaar kan zeggen dat ze te dik zijn.

Nou, nee dus... niet zomaar en niet zomaar tegen iedereen want daar heb ik inderdaad geen fuck mee te maken.
Even over het dikgedrukte; ik gokte dat omdat je zo fel reageerde over mijn opmerking dat ik maat 36 niet mooi vind ;)

Het heeft er wel een beetje mee te maken. Jij zal waarschijnlijk zelden horen dat iemand jouw figuur/kledingmaat niet mooi vind (en misschien reageerde je daarom wat feller?), terwijl ik het dagelijks hoor. En men dat ook normaal vind, het is sociaal geaccepteerd dat je tegen iemand die dik is gewoon lullig mag doen.
pi_155590272
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:38 schreef Elvi het volgende:

[..]

Even over het dikgedrukte; ik gokte dat omdat je zo fel reageerde over mijn opmerking dat ik maat 36 niet mooi vind ;)

Het heeft er wel een beetje mee te maken. Jij zal waarschijnlijk zelden horen dat iemand jouw figuur/kledingmaat niet mooi vind (en misschien reageerde je daarom wat feller?), terwijl ik het dagelijks hoor. En men dat ook normaal vind, het is sociaal geaccepteerd dat je tegen iemand die dik is gewoon lullig mag doen.
:D nee hoor ik dacht niet eens aan mijn eigen maat en volgens mij reageerde ik niet fel toch :o

Ik zou nooit zomaar tegen iemand over zijn gewicht beginnen :N binnen de familie kunnen
er best grapjes worden gemaakt, maar dat kan ook over andere dingen gaan, dat ligt
allemaal een beetje anders....

De discussie ging hier volgens mij over het feit dat je niet zomaar tegen iedereen kan lopen roepen
dat je hem of haar te dik vind,kijk maar naar jou, misschien voel jij je prettig bij maatje 44 en ik voel
me weer prettig bij deze maat.

Maar ik denk dat je even terug moet lezen anders val ik in herhalingen en dat is ook saai :+
pi_155590325
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:38 schreef Elvi het volgende:

[..]

Oprechte vraag: hoe moet ik me dit voorstellen? Is dat door collega's, in het openbaar of?
pi_155590817
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:55 schreef LittleLady het volgende:
Gecondoleerd.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 15:23:12 #105
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_155591356
Mag je zeggen dat iemand te dik is als hij in het vliegtuig meer dan alleen zijn eigen stoel aan ruimte inneemt? Het ligt gewoon heel erg aan de situatie en ja of nee is geen antwoord.
pi_155591863
Beetje vragen naar de bekende weg TS maar dat 'taboe' rust niet alleen op gewicht hoor. Je zegt toch ook niet tegen iemand dat hij scheelt kijkt of flaporen heeft?
pi_155591997
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:45 schreef Chai het volgende:

[..]

Oprechte vraag: hoe moet ik me dit voorstellen? Is dat door collega's, in het openbaar of?
Beide.
Het is voorgekomen dat ik geowon in de stad liep, en dat er iemand naar me toe kwam en zei "zo jij bent echt dik!" en dan weer doorliep.
Of een collega die zei "goh je ziet er zo leuk uit... maar... jij kan toch niet in een normale kledingzaak je kleding kopen :? "
Familie heeft ook altijd een obsessie gehad met hun (en andermans) figuur.
Vreemden die zeggen "je ziet er leuk uit maar je zou nog leuker zijn als je wat zou afvallen!"
Vrienden die zeggen "ik zag iemand lopen, nou en die was NOG DIKKER dan jij" (maw: jij bent enorm maar die persoon nog veeeel meer!)

Eigenlijk aan de lopende band, maar het ergste vind ik nog de subtiele signalen. Zoals je helemaal van top tot teen opnemen en dan een vies gezicht of een afkeurende blik. Of je negeren (gebeurt in kledingwinkels als ik met een vriendin ben die wel slank is).

Het is eindeloos, en heel vermoeiend. Mensen moeten gewoon naar zichzelf kijken en anderen met rust laten.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 16:17:14 #108
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155592679
Ik heb het eens in de Action gehad, dat een vrouw tegen mij zei dat ik mijn dochter wat meer te eten moet geven (omdat ze dus dun is). Toen ik de opmerking maakte dat ze zelf misschien wat minder moet eten was ik de slechte. :')

Maar hoe dan ook, ik heb alle figureren gehad, tot mijn 1ste zwangerschap woog ik 47 kilo, dat was dus te dun volgens velen, na de 2de zwangerschap woog ik 75 kilo, dus dat was weer te dik volgens vele.
Nu weeg ik rond de 60 kilo en ben ik volgens de een te zwaar, volgens de ander te licht en voor mijzelf prima.
Met andere woorden, het is nooit goed, hoe zwaar of licht je ook weegt mensen zullen er altijd commentaar op geven.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155592698
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 15:47 schreef Elvi het volgende:

Beide.
Het is voorgekomen dat ik geowon in de stad liep, en dat er iemand naar me toe kwam en zei "zo jij bent echt dik!" en dan weer doorliep.
Of een collega die zei "goh je ziet er zo leuk uit... maar... jij kan toch niet in een normale kledingzaak je kleding kopen :? "
Familie heeft ook altijd een obsessie gehad met hun (en andermans) figuur.
Vreemden die zeggen "je ziet er leuk uit maar je zou nog leuker zijn als je wat zou afvallen!"
Vrienden die zeggen "ik zag iemand lopen, nou en die was NOG DIKKER dan jij" (maw: jij bent enorm maar die persoon nog veeeel meer!)

Eigenlijk aan de lopende band, maar het ergste vind ik nog de subtiele signalen. Zoals je helemaal van top tot teen opnemen en dan een vies gezicht of een afkeurende blik. Of je negeren (gebeurt in kledingwinkels als ik met een vriendin ben die wel slank is).

Het is eindeloos, en heel vermoeiend. Mensen moeten gewoon naar zichzelf kijken en anderen met rust laten.
Met alle respect, maar kennelijk heb je zeer fors overgewicht en dat zorgt voor deze reacties. Ik zal niet zeggen dat ze allemaal even correct zijn, maar je kan nu eenmaal niet verwachten dat mensen net doen alsof ze dat niet zien. En mensen hebben daar nu eenmaal een mening over (net zo goed als dat jij ook een mening hebt over het uiterlijk van anderen, of je dat nu uitspreekt of niet).

Je zegt zelf dat jij jezelf zo veel mooier vindt. Als je daar echt in gelooft, dan zou het allemaal niet uit moeten maken wat anderen ervan vinden.
pi_155592767
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Met alle respect, maar kennelijk heb je zeer fors overgewicht en dat zorgt voor deze reacties. Ik zal niet zeggen dat ze allemaal even correct zijn, maar je kan nu eenmaal niet verwachten dat mensen net doen alsof ze dat niet zien. En mensen hebben daar nu eenmaal een mening over (net zo goed als dat jij ook een mening hebt over het uiterlijk van anderen, of je dat nu uitspreekt of niet).

Je zegt zelf dat jij jezelf zo veel mooier vindt. Als je daar echt in gelooft, dan zou het allemaal niet uit moeten maken wat anderen ervan vinden.
:')
Ik ben niet de dikste in mn woonplaats hoor. Ik hoef geen tentstokken bij mn kleding te kopen. Ik kan nog bij gewone winkels terecht.
pi_155592842
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:20 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik ben niet de dikste in mn woonplaats hoor. Ik hoef geen tentstokken bij mn kleding te kopen. Ik kan nog bij gewone winkels terecht.
Bij sommige opmerkingen moest ik echt denken aan een soort Marc van der Linden. :')

Ja als je dan een dikker persoon tegenkomt is het wel echt bijzonder.

Maar als je zelf tevreden bent lijken me mensen die subtiel advies gaan geven nog het vervelendst.
pi_155592916
quote:

[..]

Je legt dan toch echt de blaam bij de verkeerde.
pi_155592955
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:20 schreef Elvi het volgende:

Ik ga af op wat jij schrijft en dan denk ik niet aan een paar kilo teveel, maar dat is ook niet de kern.

Mensen zullen nu eenmaal een mening hebben over je uiterlijk. Ongeacht wie je bent en hoe je eruit ziet. Daar is op zich ook niets mis mee. De vraag is alleen wat je ermee moet doen. Maar geen mening hebben over anderen lijkt mij geen optie.
pi_155593055
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:26 schreef -Strawberry- het volgende:

Je legt dan toch echt de blaam bij de verkeerde.
Nee hoor.

Net zo goed hebben mensen een mening over mij op grond van wat ze zien. De keuzes die ik maak roepen de reacties op. En met die reacties kan ik ook weer iets. Natuurlijk zijn positieve reacties fijner, maar met een minder positieve reactie (zeker als die goedbedoeld is) kun je ook iets veranderen (of... als je tevreden bent met jouw keuze... gewoon daarbij blijven).
pi_155593101
quote:

[..]

dat is allemaal wel waar, maar daar heb je weinig aan wanneer een totaal onbekende opeens "jezus, wat ben jij dik zeg!" tegen je zegt. dan kan je prima je lichaam accepteren en er blij mee zijn, net zoals bijvoorbeeld iemand met een joekel van een wijnvlek op het gezicht, maar dan voel je je wel rot op dat moment. en zie maar eens iets fatsoenlijks terug te zeggen dan. je zegt toch ook niet tegen die persoon met die wijnvlek: "jezus, wat heb jij nou op je gezicht dan!". ik mag toch hopen dat de meesten het met me eens zijn over dat zulks toch wel behoorlijk onbeschoft is. en als die persoon met die wijnvlek dan over zo'n opmerking klaagt, dan zeg je toch ook niet "ja, hallo zeg. dat ligt toch echt bij jezelf, je had dat ding toch ook weg kunnen laten halen!"

hoe ga je dan om met zulk onbeschoft volk? en hoezo is minstens half nederland tegenwoordig zo onbeschoft?
pi_155593162
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:33 schreef simmu het volgende:

dat is allemaal wel waar, maar daar heb je weinig aan wanneer een totaal onbekende opeens "jezus, wat ben jij dik zeg!" tegen je zegt. dan kan je prima je lichaam accepteren en er blij mee zijn, net zoals bijvoorbeeld iemand met een joekel van een wijnvlek op het gezicht, maar dan voel je je wel rot op dat moment. en zie maar eens iets fatsoenlijks terug te zeggen dan. je zegt toch ook niet tegen die persoon met die wijnvlek: "jezus, wat heb jij nou op je gezicht dan!". ik mag toch hopen dat de meesten het met me eens zijn over dat zulks toch wel behoorlijk onbeschoft is. en als die persoon met die wijnvlek dan over zo'n opmerking klaagt, dan zeg je toch ook niet "ja, hallo zeg. dat ligt toch echt bij jezelf, je had dat ding toch ook weg kunnen laten halen!"

hoe ga je dan om met zulk onbeschoft volk? en hoezo is minstens half nederland tegenwoordig zo onbeschoft?
Ik schreef ook nadrukkelijk dat niet iedere reactie even correct is. Natuurlijk geeft zoiets geen pas.

En gelukkig is niet half nederland zo onbeschoft. Nederlanders zijn over het algemeen vrij onbeschoft, maar zo erg is het ook weer niet.
pi_155593184
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee hoor.

Net zo goed hebben mensen een mening over mij op grond van wat ze zien. De keuzes die ik maak roepen de reacties op. En met die reacties kan ik ook weer iets. Natuurlijk zijn positieve reacties fijner, maar met een minder positieve reactie (zeker als die goedbedoeld is) kun je ook iets veranderen (of... als je tevreden bent met jouw keuze... gewoon daarbij blijven).
Dat maakt het nog geen normaal gedrag om iemand na te roepen oid. Dat het bepaalde oordelen oproept, natuurlijk, maar je kan iemand wel in zijn waarde laten. Dát ligt geheel bij de andere persoon en niet bij hoe iemand zich presenteert.
pi_155593219
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik schreef ook nadrukkelijk dat niet iedere reactie even correct is. Natuurlijk geeft zoiets geen pas.

En gelukkig is niet half nederland zo onbeschoft. Nederlanders zijn over het algemeen vrij onbeschoft, maar zo erg is het ook weer niet.
nou, ik schrik er de laatste tijd wel van hoeveel mensen allerhande dingen heel gewoon vinden, die ik toch echt als onbeschoft, xenofoob en dom beschouw. maar goed; da's een andere discussie :P
pi_155593225
quote:
5s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:46 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het zijn meestal wel bekenden die het tegen mij zeggen:

-mijn moeder zegt altijd: "toen je wat dunner was zag je er veel leuker uit"
-mijn baas zei laatst: "als je nog dikker wordt pas je niet meer in die jas" (dit vond ik een hilarische opmerking)
-mijn buurman zei dat ik naar de sportschool moest
-en mijn oma zegt altijd dat ik te dik ben (oude mensen zijn altijd eerlijk)
pi_155593257
Ik zie dat sommige mensen het persoonlijk opvatten. Dat was de insteek van dit topic helemaal niet, het was een algemene vraag.

Ik heb (licht) overgewicht omdat ik al jaren aan de hoogste dosering Olanzapine zit waar ik een enorme eetlust van krijg.
pi_155593259
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:36 schreef -Strawberry- het volgende:

Dat maakt het nog geen normaal gedrag om iemand na te roepen oid. Dat het bepaalde oordelen oproept, natuurlijk, maar je kan iemand wel in zijn waarde laten. Dát ligt geheel bij de andere persoon en niet bij hoe iemand zich presenteert.
Ik dacht duidelijk geweest te zijn met mijn opmerking dat niet iedere reactie even correct is, maar kennelijk is het niet duidelijk genoeg, dus bij deze: iedereen moet wel zijn fatsoen houden, maar mensen mogen wel een mening over anderen hebben. Lijkt mij ook heel lastig om alleen maar altijd met mijzelf bezig te zijn. Dodelijk vermoeiend...
  donderdag 27 augustus 2015 @ 16:40:04 #122
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155593265
Ik begrijp de behoefte niet om iemand te herinneren ( want weten doen ze het wel) aan iets wat jij minder mooi vind aan die persoon.
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om tegen iemand te zeggen dat diegene overgewicht, ondergewicht, een grote neus, kleine borsten, puisten of wat dan ook heeft, ja ik zie dat wel, en dan ga ik verder met waar ik mee bezig was.
pi_155593281
Ik zie elke dag mensen op straat waarbij ik denk " :') " , of " :o ", of " ;( ", of " :D ", of wat dan ook. Allemaal indrukken. Zal bij mij ook gebeuren. Dat is menselijk. Maar dat houd ik gewoon voor mezelf, want dat zijn indrukken op mij, mijn percepties, en daarbij kén ik die mensen verder helemaal niet, dus wat voor zin zou het hebben om hun mijn mening kenbaar te maken in het voorbijgaan? Ik houd 't voor mezelf en loop door.

Sowieso, als iemand mij zou gaan lopen afbekken omdat ik bijvoorbeeld te kleine jetsers heb, iets 'waar ik iets aan had kunnen doen' :') . Ja, dat had gekund. Ik had een paar siliconen kunnen nemen. Die meneer met die wijnvlek? Die hád een operatie kunnen ondergaan. Die persoon die te dik is? Die had meer kunnen gaan sporten/minder kunnen gaan eten. Maar het hoeft niet, van niemand. Alleen als je zoiets zelf wilt. Als je wél tevreden bent met wie je bent, met kleine tetten, wijnvlek op je wang of met een paar kilo's meer. Iedereen mag vanalles vinden, officieel mag iedereen ook allerhande dingen 'zeggen' en 'uiten', maar of je dat moet willen? Mwah.

Ach ja. Hè? :) :D
Ja doei.
pi_155593283
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:38 schreef simmu het volgende:

nou, ik schrik er de laatste tijd wel van hoeveel mensen allerhande dingen heel gewoon vinden, die ik toch echt als onbeschoft, xenofoob en dom beschouw. maar goed; da's een andere discussie :P
Op fok denk je inderdaad wel eens dat een heel groot deel van nederland gek is geworden... Maar het is denk ik meer dat idiote opmerkingen gewoon de aandacht trekken.
pi_155593324
Zoiets zou ik ze niet ongevraagd zeggen, ze weten het zelf ook wel. Als ze het vragen, of juist klagen over zaken die veroorzaakt worden door het dikzijn, dan herinner ik ze er wel aan.
pi_155593336
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef motorbloempje het volgende:
Ik zie elke dag mensen op straat waarbij ik denk " :') " , of " :o ", of " ;( ", of " :D ", of wat dan ook. Allemaal indrukken. Zal bij mij ook gebeuren. Dat is menselijk. Maar dat houd ik gewoon voor mezelf, want dat zijn indrukken op mij, mijn percepties, en daarbij kén ik die mensen verder helemaal niet, dus wat voor zin zou het hebben om hun mijn mening kenbaar te maken in het voorbijgaan? Ik houd 't voor mezelf en loop door.

Sowieso, als iemand mij zou gaan lopen afbekken omdat ik bijvoorbeeld te kleine jetsers heb, iets 'waar ik iets aan had kunnen doen' :') . Ja, dat had gekund. Ik had een paar siliconen kunnen nemen. Die meneer met die wijnvlek? Die hád een operatie kunnen ondergaan. Die persoon die te dik is? Die had meer kunnen gaan sporten/minder kunnen gaan eten. Maar het hoeft niet, van niemand. Alleen als je zoiets zelf wilt. Als je wél tevreden bent met wie je bent, met kleine tetten, wijnvlek op je wang of met een paar kilo's meer. Iedereen mag vanalles vinden, officieel mag iedereen ook allerhande dingen 'zeggen' en 'uiten', maar of je dat moet willen? Mwah.

Het lijkt mij dat iedereen het er hier wel over eens is dat je wildvreemden niet even duidelijk gaat maken dat ze er niet uitzien.

Dan zou je ook meteen een dagtaak hebben als je een beetje onder de mensen komt... ;)
pi_155593355
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat iedereen het er hier wel over eens is dat je wildvreemden niet even duidelijk gaat maken dat jij vindt dat ze er niet uitzien.

Dan zou je ook meteen een dagtaak hebben als je een beetje onder de mensen komt... ;)
Fixed. ;)
Ja doei.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 16:43:56 #128
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155593373
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef motorbloempje het volgende:

Ik heb juist enorme borsten en om de een of andere reden denken mensen dat ik daar voor gekozen heb en daarnaast ook dat ze niet bij mij horen, als in dat het geen deel is van mijn lichaam ( als in, ''kijk die tieten lopen '') maar iets wat haast publieke eigendom is waar mensen over mogen zeggen wat ze willen en soms zelfs aanraken, dat is echt enorm bizar.
Ik heb gelukkig niet veel last van rugpijn maar ik heb heel vaak gedacht van ''nu laat ik ze verkleinen, ik ben het zat''
pi_155593714
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:43 schreef snakelady het volgende:

en soms zelfs aanraken,
Ja maar dan mag je hen ook aanraken (als in vuist op neus). ;)

(beschaving is vaak niet meer dan een dun laagje chroom)
pi_155593715
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ga af op wat jij schrijft en dan denk ik niet aan een paar kilo teveel, maar dat is ook niet de kern.

Mensen zullen nu eenmaal een mening hebben over je uiterlijk. Ongeacht wie je bent en hoe je eruit ziet. Daar is op zich ook niets mis mee. De vraag is alleen wat je ermee moet doen. Maar geen mening hebben over anderen lijkt mij geen optie.
Dit klopt helemaal, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Ik heb zelf altijd gedacht dat als iemand een opmerking maakt dat je (te) dik bent, mensen dat als motivatie zien om af te vallen. Dat dat niet voor iedereen geldt is mij nu in ieder geval duidelijk.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 16:57:54 #131
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155593789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:38 schreef Rodulf het volgende:

Het zijn meestal wel bekenden die het tegen mij zeggen:

-mijn moeder zegt altijd: "toen je wat dunner was zag je er veel leuker uit"
-mijn baas zei laatst: "als je nog dikker wordt pas je niet meer in die jas" (dit vond ik een hilarische opmerking)
-mijn buurman zei dat ik naar de sportschool moest
-en mijn oma zegt altijd dat ik te dik ben (oude mensen zijn altijd eerlijk)
Ah okay, bekenden dus. Dat scheelt wel, zeker als het -buiten moeder en oma om- niet elke keer onderwerp van gesprek is.

Mijn schoonzus zei een poos terug ook tegen me dat ik wel aardig was aangekomen. Zelf dacht ik dat het wel meeviel, maar toen keek ik toch wat kritischer en moest ik toegeven dat ze gelijk had. En ben ik wat maatregelen gaan nemen. Maar dat zie ik als opbouwende kritiek.
pi_155593910
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:57 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ah okay, bekenden dus. Dat scheelt wel, zeker als het -buiten moeder en oma om- niet elke keer onderwerp van gesprek is.

Mijn schoonzus zei een poos terug ook tegen me dat ik wel aardig was aangekomen. Zelf dacht ik dat het wel meeviel, maar toen keek ik toch wat kritischer en moest ik toegeven dat ze gelijk had. En ben ik wat maatregelen gaan nemen. Maar dat zie ik als opbouwende kritiek.
Idd, soms heb je het zelf echt niet door.

Ik was er een paar maanden geleden van geschrokken toen er op een feestje een foto van mij gemaakt was. Had echt een dikke kop gekregen.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 17:03:22 #133
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155593937
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 17:02 schreef Rodulf het volgende:

Idd, soms heb je het zelf echt niet door.

Ik was er een paar maanden geleden van geschrokken toen er op een feestje een foto van mij gemaakt was. Had echt een dikke kop gekregen.
Spontane foto's zijn inderdaad ook nietsontziend :') .
  donderdag 27 augustus 2015 @ 17:07:01 #134
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_155594035
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_155594701

"ik zeg je telkens wanneer je te dik wordt
omdat ik dat gewoon het beste zie"

Even een vrolijke noot in dit topic.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 17:43:59 #136
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_155595038
Tegen een junk mag je ook zeggen dat die moet stoppen met drugs. Een alcoholist moet stoppen met de drank en een roker met de sigaretten. Ik zie werkelijk geen verschil tussen het bovenstaande en een dikkerd die toch elke dag vette zooi naar binnen blijft schuiven.
pi_155595174
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 17:43 schreef Twiitch het volgende:
Tegen een junk mag je ook zeggen dat die moet stoppen met drugs. Een alcoholist moet stoppen met de drank en een roker met de sigaretten. Ik zie werkelijk geen verschil tussen het bovenstaande en een dikkerd die toch elke dag vette zooi naar binnen blijft schuiven.
Ik spreek anders ook geen junks aan, of alcoholisten, of rokers (of het moet zijn dat ze die vieze gewoonte uitoefenen waar ik er last van heb en het niet toegestaan is) die ik niet ken...
  donderdag 27 augustus 2015 @ 17:55:31 #138
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155595387
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 17:43 schreef Twiitch het volgende:
Waarom zou je die mensen daarover aanspreken, denk je echt dat ze zelfs niet weten dat ze ongezond bezig zijn? Denk je echt dat als jij daar een opmerking over maakt ze ineens gaan stoppen?
pi_155595651
Ik ben zelf ook dik, en dat mag je best tegen me zeggen. Het is echter wel stating the obvious natuurlijk. :)
pi_155596401
Het is volgens mij geen taboe, maar gewoon een kwestie van goede manieren om zoiets niet te zeggen. Als het niet je naaste familie of partner betreft, dan hoef je zoiets toch niet te zeggen? Ik ga ook niet tegen collega's die elke dag een kroket eten dat dat ongezond is, of tegen meisje op straat die naast hun ugs lopen dat dat slecht is voor je voeten. Waarom zou ik?

Als iemand in accuut levensgevaar is en het nut heeft om iets te zeggen oke, maar anders vind ik het gebemoei.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 18:31:08 #141
262 Re
Kiss & Swallow
pi_155596760
ik floep er wel een iets uit van "jeetje wat ben je dik geworden", meestal om door te vragen hoe dat is gekomen... niet dat ze het zijn
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 27 augustus 2015 @ 19:29:18 #142
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_155599086
Als iemand daadwerkelijk te dik is mag dat zeker.

Deed men het maar vaker bij elkaar. Ernstig overgewicht is gewoon een gezondheidsrisico. Daar mag je best wat van zeggen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 27 augustus 2015 @ 19:31:29 #143
157922 fathank
pi_155599193
quote:

[..]

Nee.

Je hebt geen obesitas en ineens word je moddervet. Zo werkt het niet. Obesitas is het gevolg van een structureel energieoverschot creëren. Oftewel te veel eten.

Dat je een onverwerkt trauma hebt waardoor je je vreetbuien niet onder controle hebt heb je geen obesitas maar psychisch probleem met uiteindelijk obesitas als gevolg.
pi_155599765
56% is te dik :')

Ja, ik zeg het gewoon. Ik vind het er vies uitzien.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_155600306
Mijn broer is ook dik geworden, komt door m'n schoonzus icm ongezond eten en lui zijn.

Ik vind het zwak, een abonnement op de sportschool is nutteloos wanneer je er nooit heen gaat :')

Je kan ook in het weekend wat lekkers eten en bier drinken en doordeweeks gezond leven vind ik
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_155600830
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:23 schreef Chai het volgende:

[..]

Bij sommige opmerkingen moest ik echt denken aan een soort Marc van der Linden. :')

Ja als je dan een dikker persoon tegenkomt is het wel echt bijzonder.

Maar als je zelf tevreden bent lijken me mensen die subtiel advies gaan geven nog het vervelendst.
Marc van der Linden is dat die royalty expert zonder nek? Ja nee zo zie ik er niet uit :D ik heb nog wel duidelijk lichaamsvormen en ben geen homp vlees. ;)
pi_155600941
Tuurlijk, mag je dat zeggen! Tenzij je ze bevriend wil houden :P
  donderdag 27 augustus 2015 @ 20:19:57 #148
157922 fathank
pi_155601285
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:08 schreef Elvi het volgende:

[..]

Marc van der Linden is dat die royalty expert zonder nek? Ja nee zo zie ik er niet uit :D ik heb nog wel duidelijk lichaamsvormen en ben geen homp vlees. ;)
Die pastte amper in z'n stoel bij de slimste mens :')
pi_155601316
Wat voor een nut heeft het om iemand onnodig naar beneden te halen? Is volgens mij geen taboe, gewoon normaal gedrag om de ander niet onnodig kut te laten voelen.
Fylax is op televisie geweest
pi_155601397
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:19 schreef fathank het volgende:
Die pastte amper in z'n stoel bij de slimste mens :')
Past ie uberhaupt ergens in? :')
pi_155601463
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:57 schreef Copycat het volgende:

[..]

Als mijn moeder zegt "dat ik er goed uit zie" spring ik op de weegschaal :D
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_155601951
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef snakelady het volgende:
Ik begrijp de behoefte niet om iemand te herinneren ( want weten doen ze het wel) aan iets wat jij minder mooi vind aan die persoon.
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om tegen iemand te zeggen dat diegene overgewicht, ondergewicht, een grote neus, kleine borsten, puisten of wat dan ook heeft, ja ik zie dat wel, en dan ga ik verder met waar ik mee bezig was.
Beetje stom om zaken waar je niks aan kan doen te vergelijken met overgewicht.
pi_155602084
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 19:29 schreef fathank het volgende:
Als iemand daadwerkelijk te dik is mag dat zeker.

Deed men het maar vaker bij elkaar. Ernstig overgewicht is gewoon een gezondheidsrisico. Daar mag je best wat van zeggen.
Ja hallo, dat zijn privezaken. Waar bemoei je je mee?

quote:
14s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 11:32 schreef fathank het volgende:

Heb jij nooit geleerd om je neus niet in andermans zaken te steken? Ga anders lekker voor Albert Verlinde werken als je je zo graag bemoeit met andermans privézaken.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 20:38:07 #154
157922 fathank
pi_155602134
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:22 schreef Techno het volgende:

[..]

Past ie uberhaupt ergens in? :')
Een bassin in t dolfinarium
pi_155602279
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 19:54 schreef Aiciu het volgende:
Mijn broer is ook dik geworden, komt door m'n schoonzus icm ongezond eten en lui zijn.

Ik vind het zwak, een abonnement op de sportschool is nutteloos wanneer je er nooit heen gaat :')

Je kan ook in het weekend wat lekkers eten en bier drinken en doordeweeks gezond leven vind ik
Heeft weinig met sporten te maken, heeft gewoon te maken met goed eten.

Dat sporten is alleen handiger om makkelijker nee te kunnen zeggen of een beter gevoel en controle over je lichaam te krijgen.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 20:43:38 #156
157922 fathank
pi_155602383
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:37 schreef Deckard het volgende:

[..]

Ja hallo, dat zijn privezaken. Waar bemoei je je mee?

[..]

Goeie vergelijking.
pi_155604033
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:40 schreef snakelady het volgende:
Een grote neus of kleine borsten is toch héél iets anders dan over_ of ondergewicht?

Ik begrijp uit jouw posts dat veel mensen vinden dat je dochter te mager is, jij als moeder
zal wel weten of dat kind genoeg eet, maar stel dat ze niet genoeg zou eten dan zou je er
toch iets van zeggen neem ik aan, dat is net als een moeder tegen haar véél te dikke zoon of dochter
haar bezorgdheid zou uiten, lijkt mij niet meer dan normaal eigenlijk, en dat geldt dan och ook
wel voor je partner? Of zou jij je geen zorgen maken als die man van je héél veel aan zou komen en
dan heb ik het niet over 2 kg, maar bijvoorbeeld 20 kg... zou je dan niet zeggen, gut eh.. mop
misschien moet je iets minder van die troep eten....

(neem ik even aan dat het door het snoepen komt en niet door ziekte)

Als ik vroeger bij mijn moeder op bezoek kwam probeerde ze me ook altijd vol te stoppen,
dat was niet om mij te pesten, maar omdat ze vond dat er best een paar kilootjes bij mochten,
ik heb nou écht nog nooit het gevoel gehad dat ze dat slecht bedoelde, integendeel zou ik
zeggen.

Maar goed als je het dus in het algemeen neemt, dan kan je niet tegen Jan en Alleman gaan roepen dat hij of zij te dik is, maar het is niet altijd zo dat het slecht bedoeld is, dat wil
ik maar zeggen...
pi_155606741
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:08 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik vraag het me echt af, of ik kan het nauwelijks geloven, want als je een beetje dik bent dan maak je echt niet mee wat jij beschrijft. Een kennis van mij heeft echt ontzettend, maar dan ook echt ontzettend, veel overgewicht. Ze waggelt een beetje en is nog maar 22. En ik liep laatst met haar in de supermarkt en dán zie je mensen echt kijken. Erg triest. Maar toen ik 4-5 kilo overgewicht had gekregen toen ik begon met studeren keek geen kip hoor. Dat komt pas als je echt echt obesitas bent, ben ik best erg van overtuigd. Ook omdat d'r best veel mensen 'een beetje' overgewicht hebben in Nederland en het best wel 'normaal' is.
pi_155607077
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:12 schreef Rucola het volgende:

[..]

Ik vraag het me echt af, of ik kan het nauwelijks geloven, want als je een beetje dik bent dan maak je echt niet mee wat jij beschrijft. Een kennis van mij heeft echt ontzettend, maar dan ook echt ontzettend, veel overgewicht. Ze waggelt een beetje en is nog maar 22. En ik liep laatst met haar in de supermarkt en dán zie je mensen echt kijken. Erg triest. Maar toen ik 4-5 kilo overgewicht had gekregen toen ik begon met studeren keek geen kip hoor. Dat komt pas als je echt echt obesitas bent, ben ik best erg van overtuigd. Ook omdat d'r best veel mensen 'een beetje' overgewicht hebben in Nederland en het best wel 'normaal' is.
Nou je kan het dan maar beter geloven. Want ik ga dus echt geen foto van mezelf plaatsen zodat mensen even lekker kunnen beoordelen of ik nog "toelaatbaar dik" ben :)
pi_155607146
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee hoor.

Ik vind het een beetje asociaal om mensen openlijk te veroordelen op basis van uiterlijk en om zulk gedrag min of meer goed te praten. Hoeveel overgewicht - of ondergewicht, kan ook nog - je ook hebt, als je blij bent met jezelf is dat een dikke prima. Maar dat maakt het nog niet normaal of terecht dat mensen je dan uitschelden, aanspreken of vies aankijken. Los van het feit dat het beter is om iets aan het gewicht te doen, ben je gewoonweg asociaal als je het normaal of terecht vindt om mensen zo te behandelen.

Tot zover mijn bijdrage! 🎉
pi_155607219
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:19 schreef Elvi het volgende:

[..]

Nou je kan het dan maar beter geloven. Want ik ga dus echt geen foto van mezelf plaatsen zodat mensen even lekker kunnen beoordelen of ik nog "toelaatbaar dik" ben :)
Ik geloof het niet helemaal inderdaad, waarschijnlijk vinden wij allebei iets anders heel erg 'dik' (ik vind het een stom woord). Wat jij schrijft is extreem joh.
pi_155607232
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:20 schreef Rucola het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje asociaal om mensen openlijk te veroordelen op basis van uiterlijk en om zulk gedrag min of meer goed te praten. Hoeveel overgewicht - of ondergewicht, kan ook nog - je ook hebt, als je blij bent met jezelf is dat een dikke prima. Maar dat maakt het nog niet normaal of terecht dat mensen je dan uitschelden, aanspreken of vies aankijken. Los van het feit dat het beter is om iets aan het gewicht te doen, ben je gewoonweg asociaal als je het normaal of terecht vindt om mensen zo te behandelen.

Tot zover mijn bijdrage! 🎉
Stropop.
pi_155607329
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:22 schreef Rucola het volgende:

[..]

Ik geloof het niet helemaal inderdaad, waarschijnlijk vinden wij allebei iets anders heel erg 'dik' (ik vind het een stom woord). Wat jij schrijft is extreem joh.
Ja vind je het echt zo extreem? Voor mij is het normaal inmiddels :)
pi_155607343
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Stropop.
Nee. Je loopt maar te zeggen dat mensen een mening mogen hebben, maar daar ging het hier niet om. Het ging om uitschelden en vieze blikken. Dat is asociaal en het is onterecht.
pi_155607472
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:24 schreef Rucola het volgende:

[..]

Nee. Je loopt maar te zeggen dat mensen een mening mogen hebben, maar daar ging het hier niet om. Het ging om uitschelden en vieze blikken. Dat is asociaal en het is onterecht.
Nee, het draadje ging om de vraag of het taboe is of niet om er iets van te zeggen. Lees de OP nog maar eens aandachtig door...
pi_155607493
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:24 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ja vind je het echt zo extreem? Voor mij is het normaal inmiddels :)
Ik vind het nogal abnormaal gedrag, maar geloof zeker dat het bestaat aangezien ik het laatst heb meegemaakt met een meisje met ernstig veel overgewicht. En dat was dan ff een wandeling van 10 min door de supermarkt samen, alsof ze een attractie was.
pi_155607526
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, het draadje ging om de vraag of het taboe is of niet om er iets van te zeggen. Lees de OP nog maar eens aandachtig door...
Ja. En de quote waar ik op reageer ging over wat ik net al typte.
pi_155607564
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:28 schreef Rucola het volgende:

[..]

Ik vind het nogal abnormaal gedrag, maar geloof zeker dat het bestaat aangezien ik het laatst heb meegemaakt met een meisje met ernstig veel overgewicht. En dat was dan ff een wandeling van 10 min door de supermarkt samen, alsof ze een attractie was.
Ik heb me nog nooit een attractie gevoeld, maar wel een makkelijk doelwit voor asociale mensen.
pi_155607885
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:29 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik heb me nog nooit een attractie gevoeld, maar wel een makkelijk doelwit voor asociale mensen.
Mooi toch dat je het zo ziet, niks aan de hand dus.
pi_155608085
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:38 schreef Rucola het volgende:

[..]

Mooi toch dat je het zo ziet, niks aan de hand dus.
Ehm ok... Dit komt een beetje vreemd op mij over? Volgens mij denk jij echt te weten dat ik mega-dik ben ofzo. En weet je misschien hebben we wel verschillende meningen over wat dik is en wat niet. Maar je weet niet hoe ik eruit zie en daar ga je waarschijnlijk ook nooit achter komen. Dus aannames dat ik waggelend door het leven ga mogen achterwege worden gelaten ;)
pi_155608242
Als je te dik bent heb je gewoon jezelf ermee tenzij het je niet uitmaakt. Anderen hoeven het je niet te zeggen maar als het echt uit de hand loopt het wel melden voor de zekerheid. En als je af kan vallen (als meid zijnde) dan sowieso wel doen. Dik zijn kan iedereen maar mooi dun zijn is een kunst
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:12:50 #172
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_155611554
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:43 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ehm ok... Dit komt een beetje vreemd op mij over? Volgens mij denk jij echt te weten dat ik mega-dik ben ofzo. En weet je misschien hebben we wel verschillende meningen over wat dik is en wat niet. Maar je weet niet hoe ik eruit zie en daar ga je waarschijnlijk ook nooit achter komen. Dus aannames dat ik waggelend door het leven ga mogen achterwege worden gelaten ;)
Hoelang ben je en hoeveel kilo weeg je?
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_155612504
-bezig eens normaal taalgebruik-

[ Bericht 78% gewijzigd door motorbloempje op 28-08-2015 13:33:58 ]
pi_155612689
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:28 schreef Rucola het volgende:

[..]

Ja. En de quote waar ik op reageer ging over wat ik net al typte.
O, jij denkt dat je beter weet wat ik bedoel in mijn post dan ikzelf?

Rare gedachte.

Ik was al erg duidelijk geweest. Als jij het dan nog steeds niet goed kan duiden houdt het op.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 01:07:16 #175
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_155612718
Dat weet ik zelf. Als jij er mee komt krijg je een stomp.
Lachen joh.
pi_155612720
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 00:56 schreef vervoerder23 het volgende:
Als zo een smerige cholesterolprop naast me komt zitten in de trein stuur ik die weg. Ik betaal voor die plaats en geef geen centimeter op.
Moet je maar geen pauperklasse reizen...
pi_155612731
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 01:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Moet je maar geen pauperklasse reizen...
Dat is dan wel weer waar, maar alsnog stuur ik ze weg.
pi_155614403
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:20 schreef jodelahity het volgende:
Wat voor een nut heeft het om iemand onnodig naar beneden te halen? Is volgens mij geen taboe, gewoon normaal gedrag om de ander niet onnodig kut te laten voelen.
In mijn ogen is het geen "naar beneden halen" maar een goedbedoelde opmerking. Dat mensen in dit topic alles weer beledigend vinden kan ik ook niks aan doen.

Ik krijg zo vaak opmerkingen over gedrag/uiterlijk. Ik rook te veel, ik drink te veel, mijn kleding ziet er niet uit (ik draag bv al 10 jaar dezelfde legerjas). Maar ik voel me er absoluut niet beledigd door.
pi_155614409
Kan me overigens niet voorstellen dat iemand zich er fijn bij voelt dat hij/zij overgewicht heeft. Volgens mij hou je jezelf dan echt voor de gek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2015 05:29:23 ]
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 06:10:29 #180
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_155614579
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:21 schreef yats het volgende:
Noem je mij nu dik? :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Beetje jammer dit.
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 06:15:36 #181
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_155614603
Overigens, mijn oom en tante zijn beide morbide obese. Ze weten dit, we hebben onze zorgen al geuit maar ze eten rustig door. Op Facebook zien we geregeld dingen voorbij komen.

Binnen nu en vijf jaar dus een dubbel afscheid als het zo doorgaat ^O^
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 06:41:25 #182
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_155614742
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Het gaat me meer om het taboe dat er op rust. Zoals ik zei, ik zal het zelf niet snel tegen iemand zeggen.
Het is geen taboe.

Het is gewoon een kwestie van fatsoen om het niet te doen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 05:29 schreef Rodulf het volgende:
Kan me overigens niet voorstellen dat iemand zich er fijn bij voelt dat hij/zij overgewicht heeft. Volgens mij hou je jezelf dan echt voor de gek.
Komt met de verschillende gradaties. Maar overgewicht krijg je niet van het een op het andere moment. Dat gaat gelijdelijk.
En of je je er fijn bij voelt of niet. Dat kun je pas weten als je allebei de kanten van het spectrum hebt gezien. Mij kon het ook nooit iets schelen.
Tot ik van 125 kilo 4 jaar geleden nu 72 kilo weeg (ben 1.73 lang, dus reken de BMI maar uit).
Nee, ik voelde me destijds vaak best goed.... maar kan me dat nu niet meer voorstellen.

Maar ik vond het waardeloos als iemand me destijd dik of vet of .... noemde. Vreselijk.

[ Bericht 47% gewijzigd door avotar op 28-08-2015 06:49:10 ]
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:23:17 #183
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155615555
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:34 schreef Deckard het volgende:

[..]

Beetje stom om zaken waar je niks aan kan doen te vergelijken met overgewicht.
Het maakt niks uit wat het is, het is iets wat die persoon echt wel al lang weet.
pi_155616871
Ik vind dat in NL mensen sowieso van mening zijn dat alles wat anders is bekritiseert mag worden. Ook als je je anders kleedt of gedraagt dan de 'rest'. Heb vaak genoeg meegemaakt dat bijv. gothics worden nageroepen op straat. Het zou dan gerechtvaardigd zijn, want ze doen toch zelf die kleding aan en dan moet je daar ook maar tegen kunnen. Ik vind dat altijd een rare redenatie, iemand doet dat aan omdat ze het mooi vinden, niet om lastiggevallen te worden met de mening van anderen.
pi_155617025
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:49 schreef Tally het volgende:

I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_155618258
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 05:28 schreef Rodulf het volgende:

[..]

In mijn ogen is het geen "naar beneden halen" maar een goedbedoelde opmerking. Dat mensen in dit topic alles weer beledigend vinden kan ik ook niks aan doen.

Ik krijg zo vaak opmerkingen over gedrag/uiterlijk. Ik rook te veel, ik drink te veel, mijn kleding ziet er niet uit (ik draag bv al 10 jaar dezelfde legerjas). Maar ik voel me er absoluut niet beledigd door.
Misschien ben jijzelf de uitzondering daarmee in plaats van dat het raar is dat andere mensen het wel als beledigend ervaren ;)
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:01:28 #187
37248 BertV
Klei indiaan
pi_155618387
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:21 schreef Chai het volgende:
Maar verder heb ik er een hekel aan het herinneren van mensen aan bepaalde lichaamskenmerken. Vooral bij dunne mensen mag dat te pas en te pas gezegd worden, alsof ze dat zelf niet weten.
Je bent tegenwoordig al dun met een BMI van 25.

Kaalheid, dat mag op verjaardagen wel belachelijk gemaakt worden. (Ik kan er goed tegen)
Maar ik denk dat die verjaardagen minder leuk worden als ik tantes / schoonmoeder wijs op hun omvang.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_155618557
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 08:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het maakt niks uit wat het is, het is iets wat die persoon echt wel al lang weet.
Dat maakt het natuurlijk wel uit in de zin wat je wel of niet kan veranderen. Als dik zijn slechts een kwestie was van waar je niks aan kon doen en het enkel een eigenschap was, was dat natuurlijk anders. Maar aangezien het te maken heeft met je fysieke gesteldheid en dus ook de gezondheid, mag er best wel wat over gezegd worden.
pi_155618590
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:48 schreef Polenbatser het volgende:
Ik vind dat in NL mensen sowieso van mening zijn dat alles wat anders is bekritiseert mag worden. Ook als je je anders kleedt of gedraagt dan de 'rest'. Heb vaak genoeg meegemaakt dat bijv. gothics worden nageroepen op straat. Het zou dan gerechtvaardigd zijn, want ze doen toch zelf die kleding aan en dan moet je daar ook maar tegen kunnen. Ik vind dat altijd een rare redenatie, iemand doet dat aan omdat ze het mooi vinden, niet om lastiggevallen te worden met de mening van anderen.
Dus jij denkt dat iemand zegt: "goh laat ik vanaf de komende maanden maar eens lekker dik gaan worden. Heerlijk! Goede livestyle"
pi_155618604
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:01 schreef BertV het volgende:

[..]

Je bent tegenwoordig al dun met een BMI van 25.

Kaalheid, dat mag op verjaardagen wel belachelijk gemaakt worden. (Ik kan er goed tegen)
Maar ik denk dat die verjaardagen minder leuk worden als ik tantes / schoonmoeder wijs op hun omvang.
Niet als het je oom is.
pi_155618633
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 06:15 schreef SonicVolcano het volgende:
Overigens, mijn oom en tante zijn beide morbide obese. Ze weten dit, we hebben onze zorgen al geuit maar ze eten rustig door. Op Facebook zien we geregeld dingen voorbij komen.

Binnen nu en vijf jaar dus een dubbel afscheid als het zo doorgaat ^O^
Je bent er in ieder zeker van dat er wel heerlijke koek bij de koffie komt tegen die tijd.
pi_155618662
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:48 schreef Polenbatser het volgende:
niet om lastiggevallen te worden met de mening van anderen.
Het is een samenleving. Daar horen positieve en negatieve invloeden en meningen bij.
Als je niet lastig gevallen wil worden met meningen van andere kan je beter op een onbewoond eiland gaan zitten.
pi_155618879
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:12 schreef Godtje het volgende:

[..]

Het is een samenleving. Daar horen positieve en negatieve invloeden en meningen bij.
Als je niet lastig gevallen wil worden met meningen van andere kan je beter op een onbewoond eiland gaan zitten.
Ja, het is een samenleving, maar waarom je mening ventileren als dit overduidelijk niks uit gaat maken. Ga je echt tegen iedereen die iets aanheeft wat je niet mooi vindt zeggen dat je het niet mooi vindt? Wat heeft die persoon daar aan? Wat heb jij daar aan? Het is totaal nutteloos en geeft de ander alleen maar een rotgevoel. Zo ook met dikke mensen, misschien is de dikkerd die je ziet lopen al wel 20 kilo afgevallen en al goed op weg naar nog meer gewichtsverlies. Zo'n opmerking demotiveert dan alleen maar. Als je met iemand in gesprek raakt en gezondheid o.i.d. komt ter sprake dan zou je er best iets over kunnen zeggen. Dan past het binnen de setting, maar gewoon vreemden op straat naroepen of weet ik het vind ik raar. Daarbij, maakt het jou echt wat uit dat die ander te dik is? Dat die waarschijnlijk nooit oud wordt? Als het een naaste van je is wel, maar een onbekend iemand op straat?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:22:04 #194
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_155618887
Toen ik exact een kilo overgewicht had begon niemand erover, toen ik tien kilo overgewicht had ook niet, zelfs bij 14 kilo niet. Je moet echt al dik dik zijn, dan beginnen mensen pas.

Vooral langere mensen kunnen meer overgewicht hebben zonder dik te lijken het zijn dus altijd of de hele dikken of kleine mensen die het naar hun hoofd gegooid krijgen.

Maar goed het is aan de huisarts dit te bepalen. Je kan wel mensen vrijwillig informeren over gezond voedsel. Ga de basisscholen langs of middelbare en vraag of je informatie mag komen geven.
Liefde voor God
pi_155618961
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:21 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Ja, het is een samenleving, maar waarom je mening ventileren als dit overduidelijk niks uit gaat maken. Ga je echt tegen iedereen die iets aanheeft wat je niet mooi vindt zeggen dat je het niet mooi vindt? Wat heeft die persoon daar aan? Wat heb jij daar aan? Het is totaal nutteloos en geeft de ander alleen maar een rotgevoel. Zo ook met dikke mensen, misschien is de dikkerd die je ziet lopen al wel 20 kilo afgevallen en al goed op weg naar nog meer gewichtsverlies. Zo'n opmerking demotiveert dan alleen maar. Als je met iemand in gesprek raakt en gezondheid o.i.d. komt ter sprake dan zou je er best iets over kunnen zeggen. Dan past het binnen de setting, maar gewoon vreemden op straat naroepen of weet ik het vind ik raar. Daarbij, maakt het jou echt wat uit dat die ander te dik is? Dat die waarschijnlijk nooit oud wordt? Als het een naaste van je is wel, maar een onbekend iemand op straat?
Waarom mensen het doen geen idee. Maar kennelijk doen ze het om welke reden dan ook.
Wil je energie er in stoppen om dat te veranderen of om je bewust te zijn dat die invloeden er zijn en je er niks van aantrekken?

Ik vind het gek dat je je daardoor laat demotiveren. Je kan alleen je eigen gedrag veranderen. Niet die van andere.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:25:07 #196
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_155618966
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:12 schreef Godtje het volgende:

[..]

Toch gaat het ieder mag zijn mening hebben een beetje vervelend worden zoals pownews mensen die roepen, ik doe niets ik mag hier filmen openbare weg..

Ieder mag zijn mening hebben, maar is geen excuus om hem elk moment maar in het gezicht van andere te smijten. Ik vind de samenleving een beetje treurig mensen die idioot doen als ik een cowboyhoed draag bv... Mag ik zelf toch weten, doe toch niemand kwaad? Nee mensen met meningen die ze geen minuut voor zichzelf kunnen houden mogen naar een ADHD kliniek hoeft de rest niet op een onbewoond eiland te zitten.
Liefde voor God
pi_155619042
Waarom zou je dat tegen mensen zeggen? Dat weten ze zelf ook wel.
pi_155619271
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:25 schreef Godtje het volgende:

[..]

Waarom mensen het doen geen idee. Maar kennelijk doen ze het om welke reden dan ook.
Wil je energie er in stoppen om dat te veranderen of om je bewust te zijn dat die invloeden er zijn en je er niks van aantrekken?

Ik vind het gek dat je je daardoor laat demotiveren. Je kan alleen je eigen gedrag veranderen. Niet die van andere.
Mensen denken vaak alleen vanuit zichzelf, dus ik denk dat ze denken van, ja maar dat is gewoon lelijk, want ík vind het lelijk. En dan niet even twee stappen verder denken dat anderen daar misschien anders over kunnen denken. Ik geef je gelijk dat je anderen niet kunt veranderen en dat je alleen je eigen gedrag onder de loep kunt nemen en het is een utopie te denken dat mensen dit helemaal niet meer zullen doen, maar toch vind ik het niet verkeerd om het ze in elk geval te zeggen dat hun gedrag nergens op slaat.

Ik heb wel eens een opmerking gekregen over mijn kapsel, toen ik vervolgens zei dat ik hun schoenen echt heel erg lelijk vond en niet snapte dat je dat aan kunt trekken waren die mensen echt oprecht beledigd. Ze hadden toen trouwens wel door dat hun opmerking dus gewoon hetzelfde was en excuses aangeboden en iedereen was weer blij.

Maar goed, je hebt gelijk wat betreft het demotiverende hoor, eigenlijk zou je het gewoon langs je heen moeten laten gaan en je er niks van aantrekken, dan heeft het ook geen invloed op je. Dat is alleen lastiger dan het lijkt.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:56:48 #199
37248 BertV
Klei indiaan
pi_155619814
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:09 schreef Deckard het volgende:

[..]

Niet als het je oom is.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar het is in mijn geval nooit "de oom".

Het taboe, terecht of niet, ligt dus nog op vrouwen met overgewicht.
Net zoals je geen grappen maakt over het dunner wordende haar van oudere vrouwen. :D
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_155620115
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:56 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar het is in mijn geval nooit "de oom".

Het taboe, terecht of niet, ligt dus nog op vrouwen met overgewicht.
Net zoals je geen grappen maakt over het dunner wordende haar van oudere vrouwen. :D
Net zoals je hier vooral de vrouwen ziet steigeren over dit onderwerp.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:26:10 #201
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155620552
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:07 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dat maakt het natuurlijk wel uit in de zin wat je wel of niet kan veranderen. Als dik zijn slechts een kwestie was van waar je niks aan kon doen en het enkel een eigenschap was, was dat natuurlijk anders. Maar aangezien het te maken heeft met je fysieke gesteldheid en dus ook de gezondheid, mag er best wel wat over gezegd worden.
Door een vreemde op straat? Want die zegt dat echt vanuit de goedheid uit zijn hard en is alleen maar bezorgt om zijn medemens?

[ Bericht 0% gewijzigd door snakelady op 28-08-2015 15:04:16 ]
pi_155620634
Al die mensen die hardlopers en andere sporters buiten op straat uitschelden/naroepen dat ze vadsig zijn (en er iets aan durven te doen, echt, hoe durven ze!!!) doen het ook echt uit pure goedheid O+
Ja doei.
pi_155620670
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Door een vreemde uit straat? Want die zegt dat echt vanuit de goedheid uit zijn hard en is alleen maar bezorgt om zijn medemens?
Het onderwerp is of het geen taboe is. Mijn mening is dat het niet zo zou moeten zijn. Het voorbeeld wat jij aanhaalt heeft weinig te maken of je er wel of niet gewoon over kan praten.
pi_155620685
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:31 schreef motorbloempje het volgende:
Al die mensen die hardlopers en andere sporters buiten op straat uitschelden/naroepen dat ze vadsig zijn (en er iets aan durven te doen, echt, hoe durven ze!!!) doen het ook echt uit pure goedheid O+
Zal eerder komen omdat je een vrouw bent.
pi_155620779
Hier in de stad wordt niet echt op geslacht gelet, iedereen krijgt dat over zich heen. Lief hè? O+
Ja doei.
pi_155620878
-doe eens normaal-

[ Bericht 97% gewijzigd door motorbloempje op 28-08-2015 12:41:51 ]
pi_155620970
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:37 schreef motorbloempje het volgende:
Hier in de stad wordt niet echt op geslacht gelet, iedereen krijgt dat over zich heen. Lief hè? O+
Dan wonen er gewoon asocialen bij jou in de stad. :+
pi_155620998
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:46 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dan wonen er gewoon asocialen bij jou in de stad. :+
Bovengemiddeld aantal chavs na 19.00 op straat, dat wel ;( Grappig is 't wel als de mensen die 't roepen zelf zeker niet de slankste zijn, en dit roepen terwijl ze bij een bushalte zitten met 'n zakje chips O+
Ja doei.
pi_155621059
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:47 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Bovengemiddeld aantal chavs na 19.00 op straat, dat wel ;( Grappig is 't wel als de mensen die 't roepen zelf zeker niet de slankste zijn, en dit roepen terwijl ze bij een bushalte zitten met 'n zakje chips O+
Dat is dan wel gezellig, met een zakje chips staren naar mensen die een betere conditie hebben dan hun eigen ingezakte lijf.

Als man zijnde hier in Nederland heb ik er gelukkig nooit last van gehad. Juist niet toen ik heel erg dik was en kreeg destijds duimen omhoog van tegenliggers die aan het lopen waren.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:27:51 #210
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_155621999
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 00:56 schreef vervoerder23 het volgende:
Als zo een smerige cholesterolprop naast me komt zitten in de trein stuur ik die weg. Ik betaal voor die plaats en geef geen centimeter op.
Nee hoor, je koopt een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs.

OT: volgens mij is iedereen het er wel over eens dat je niet zomaar wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht. Eerlijk gezegd ook niet binnen de familie vind ik.
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_155622119
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:27 schreef Nijns het volgende:

[..]

OT: volgens mij is iedereen het er wel over eens dat je niet zomaar wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht. Eerlijk gezegd ook niet binnen de familie vind ik.
Dat is een verkeerde conclusie anders.
pi_155622776
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:27 schreef Nijns het volgende:

[..]

Wildvreemden aanspreken over te dik zijn valt nog wat voor te zeggen. Maar dat familie het niet zou mogen zeggen is absurd. Gelukkig is mijn familie niet zo snel op hun pik getrapt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2015 13:47:31 ]
pi_155622941
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:47 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Wildvreemden aanspreken over te dik zijn valt nog wat voor te zeggen. Maar dat familie het niet zou mogen zeggen is absurd. Gelukkig is mijn familie niet zo snel op hun pik getrapt.
Jij weet oude zuipende schoorsteen!
Kan jij lekker met je dronkenharses en een shaggie in je mondhoek tante truus vertellen dat ze wel erg dik is in dat lelijke bloemengordijn!
pi_155623163
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:51 schreef Godtje het volgende:

[..]

Jij weet oude zuipende schoorsteen!
Kan jij lekker met je dronkenharses en een shaggie in je mondhoek tante truus vertellen dat ze wel erg dik is in dat lelijke bloemengordijn!
En zo is het. :7
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:14:34 #215
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_155623582
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:31 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dat is een verkeerde conclusie anders.
Wat is er verkeerd aan?
Het lijkt er op dat het overgrote deel van mening is dat je niet wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht.

Veel mensen vinden dat dat binnen de familie wel kan, ik persoonlijk niet.

Ik was zelf behoorlijk zwaar en had dat niet zo in de gaten. Op een gegeven moment zei mijn opa er wat van. Het heeft mij enorm gekwetst, vooral door de afschuw in zijn stem en blik waarmee hij mij er op aansprak. Ook het moment en het gezelschap waarin we verkeerden toen hij meende er iets van te moeten zeggen.

Zijn opmerking heeft totaal niets toegevoegd in mijn leven, behalve verdriet.

Mensen die nooit dik zijn geweest, praten er altijd zo makkelijk over 'gewoon stoppen met eten en meer bewegen'. De theorie is vele malen eenvoudiger dan de praktijk. Alsof je tegen een anorexia patiënt zegt dat hij/zij 'gewoon meer moet eten'. In mijn geval hing het veel samen met mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Jaren later is bij mij de knop omgegaan, uit mezelf en voor mezelf en voor niemand anders. Inmiddels op een gezond gewicht.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:07:49 #216
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_155625387
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:11 schreef Deckard het volgende:

[..]

Je bent er in ieder zeker van dat er wel heerlijke koek bij de koffie komt tegen die tijd.
Klopt. We zijn wat dat betreft allang in de cynische fase beland. Al had ik het liever anders gezien natuurlijk.
pi_155625515
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:14 schreef Nijns het volgende:

[..]

Wat is er verkeerd aan?
Het lijkt er op dat het overgrote deel van mening is dat je niet wildvreemden kunt aanspreken op hun gewicht.
Dat zie ik nergens staan.

quote:
Waarom niet? Zolang dat gebeurd op een fatsoenlijke manier is er niks aan de hand.

quote:
Je was je anders er wel van bewust daarna.

quote:
Mensen die nooit dik zijn geweest, praten er altijd zo makkelijk over 'gewoon stoppen met eten en meer bewegen'. De theorie is vele malen eenvoudiger dan de praktijk. Alsof je tegen een anorexia patiënt zegt dat hij/zij 'gewoon meer moet eten'. In mijn geval hing het veel samen met mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Maar het is ook makkelijk, het is ook gewoon stoppen met meer eten en meer bewegen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:18:11 #218
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155625728
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:11 schreef Deckard het volgende:

Maar het is ook makkelijk, het is ook gewoon stoppen met meer eten en meer bewegen.
Niet echt, en niet voor iedereen, waarom denk je dat vele het alleen kunnen met hulp van een operatie?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:18:36 #219
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_155625747
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 14:14 schreef Nijns het volgende:

[..]

Wat is er verkeerd aan?

Ik was zelf behoorlijk zwaar en had dat niet zo in de gaten. Op een gegeven moment zei mijn opa er wat van. Het heeft mij enorm gekwetst, vooral door de afschuw in zijn stem en blik waarmee hij mij er op aansprak. Ook het moment en het gezelschap waarin we verkeerden toen hij meende er iets van te moeten zeggen.

Jaren later is bij mij de knop omgegaan, uit mezelf en voor mezelf en voor niemand anders. Inmiddels op een gezond gewicht.
Helemaal mee eens. En daarbij, als je dan helemaal gevallen bent, hoor je vervolgens van iedereen hoe ze zelf ook eigenlijk een kilootje of 5 zouden moet afvallen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_155625907
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:18 schreef snakelady het volgende:

[..]

Niet echt, en niet voor iedereen, waarom denk je dat vele het alleen kunnen met hulp van een operatie?
Omdat die gewoon te lui zijn en geestelijk niet sterk.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:28:23 #221
5428 crew  miss_sly
pi_155626007
quote:

Zo simpel is het dus niet, blijkt uit steeds meer onderzoek. Het is echt een stuk complexer.
De Volkskrant had er laatst een artikel over dat een en ander wel goed uitlegde, maar dat heb ik via Blendle gelezen en kan ik hier niet linken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_155626088
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo simpel is het dus niet, blijkt uit steeds meer onderzoek. Het is echt een stuk complexer.
De Volkskrant had er laatst een artikel over dat een en ander wel goed uitlegde, maar dat heb ik via Blendle gelezen en kan ik hier niet linken.
Ik neem aan dat je de hoofdpunten er uit nog wel weet?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:32:52 #223
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155626122
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:24 schreef Deckard het volgende:

[..]

Ik vind mensen die zo denken altijd zo uit de hoogte doen, alsof jij beter bent want jij bent geestelijk wel sterk.
Jij weet niet waarom een persoon geestelijk of misschien wel lichamelijk niet sterk genoeg is om af te vallen.
Het wil niet zeggen dat wanneer iemand geestelijk en/of lichamelijk niet sterk is die persoon geen respect verdiend of niet als gewoon mens behandeld dient te worden.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:41:40 #224
5428 crew  miss_sly
pi_155626375
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:31 schreef Deckard het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de hoofdpunten er uit nog wel weet?
OK, aantal dingen:
- dik worden is deels genetisch bepaald. Vanuit de oertijd heeft de mens een voorkeur voor zoet, vet en zout, dit zijn waardevolle, maar schaarse brandstoffen. Dit wordt geregeld door het greedy gen, dat een voorkeur voor energierijk voedsel heeft. Bij dikke mensen is de knop altijd om. Ze zijn van het thrifty genotype: een type dat erop is gebouwd in tijden van overvloed zo veel mogelijk reserves op te slaan om een latere hongersnood te weerstaan. Nu is dat duidelijk geen voordele meer.

- Ons brein helpt daarbij niet: de hersenen zijn goed in staat om met tekorten om te gaan, maar slecht in het regelen van honger en verzadiging. Het brein laat zich gemakkelijk foppen. Zet mensen grote porties voor en ze eten meer. Bij een experiment waarbij kommen tomatensoep van onderaf met een slangetje werden aangevuld, bleven proefpersonen dooreten. Waarom hebben M&M's verschillende kleuren? Omdat we meer eten bij meer variatie.

Een brein dat eten ziet, schakelt eetlust in. De mens is toegerust op schaarste, niet op overvloed. Wie daartegen wilskracht in stelling wil brengen: helaas. Wilskracht is net een spier, zeggen psychologen: als je haar vaak genoeg aanspant, wordt ze uiteindelijk moe. De mens neemt een paar honderd eetbeslissingen per dag, veelal onbewust. Dan raakt zelfs de krachtigste wilskrachtspier een keer uitgeput.

- eten heeft met emoties te maken. Er zijn mensen die eten omdat ze zich rot voelen, maar het is vele breder dan dat. Lekker eten stimuleert de aanmaak van dopamine, het eten van suiker en vet remt de aanmaak van cortisol (stresshormoon) af.

- Uit onderzoek blijkt dat dat chips, pindakaas, aardappelen, wit brood en bier per calorie de helft goedkoper zijn dan 'dunne' etenswaren zoals sla, spinazie en volkorenproducten. Britse onderzoekers vonden dat een gezonde calorie drie keer duurder is dan een ongezonde.

- We leven in een luilekkerland, er is van alles veel voor handen en de bedrijven zijn er (uiteraard, winstoogmerk) op uit zoveel mogelijk te verkopen. Reclames gaan over calorierijk, ongezond voedsel, niet over worteltjes, fruit, volkorenbrood. 95% van de tv-spotjes prijst ongezond, calorierijk voedsel aan.

Kortom, simpel gesteld is het meer bewegen, minder calorieën eten, maar als het is dus echt wel complexer, zowel door aanleg als omgeving.
pi_155626397
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:32 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik vind mensen die zo denken altijd zo uit de hoogte doen, alsof jij beter bent want jij bent geestelijk wel sterk.
Maar dat is dan toch ook zo?

quote:
Jij weet niet waarom een persoon geestelijk of misschien wel lichamelijk niet sterk genoeg is om af te vallen.
In 99% heeft het weinig te maken met lichamelijk en is iemand gewoon een luie zak. Voor het lichamelijke gedeelte is dan ook niets dan rottig voor die persoon.

quote:
Het wil niet zeggen dat wanneer iemand geestelijk en/of lichamelijk niet sterk is die persoon geen respect verdiend of niet als gewoon mens behandeld dient te worden.
Heeft weinig met wel of niet als mens behandeld te worden, maar je kan er wel vanuit gaan dat zo'n persoon niet helemaal labiel is. Heeft weinig te maken met of ik wel of niet neer op iemand kijk. Maar medelijden heb ik er niet mee.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:43:24 #226
5428 crew  miss_sly
pi_155626431
quote:

[..]

Meestal vindt men mensen die veel ongezond eten en niet bewegen en dik zijn lui en geestelijk niet sterk. Mensen die er dezelfde levensstijl op na houden, maar er niet dik van worden (en die zijn er genoeg!) zij niet lui en geestelijk wel sterk.

Alsof alle schadelijke gevolgen van ongezond eten alleen maar zitten in de omvang van dikke mensen.
pi_155626904
De onderstaande dingen heeft allemaal te maken met of je het wel of niet bewust bent. Op het moment dat je het weet kan je er heel gemakkelijk iets tegen doen en dan is het slechts een wilskracht.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

OK, aantal dingen:
- dik worden is deels genetisch bepaald. Vanuit de oertijd heeft de mens een voorkeur voor zoet, vet en zout, dit zijn waardevolle, maar schaarse brandstoffen. Dit wordt geregeld door het greedy gen, dat een voorkeur voor energierijk voedsel heeft. Bij dikke mensen is de knop altijd om. Ze zijn van het thrifty genotype: een type dat erop is gebouwd in tijden van overvloed zo veel mogelijk reserves op te slaan om een latere hongersnood te weerstaan. Nu is dat duidelijk geen voordele meer.
Dit klopt, vooral uit de 2e wereld oorlogen heeft dat zeker wat dikke mensen ook opgeleverd, waarvan de ouders/grootouders compleet verhongerd waren. In de meeste gevallen is het wel een stuk cultuur; laat nooit iets staan en eet genoeg. En komt nog bij dat in de oertijd ook er meer arbeid moest worden verricht. Daar ging die energie heen. Maar dat maakt nog steeds geen excuus als je snapt dat de opname van je lichaam veel gemakkelijker gaat.

quote:
- Ons brein helpt daarbij niet: de hersenen zijn goed in staat om met tekorten om te gaan, maar slecht in het regelen van honger en verzadiging. Het brein laat zich gemakkelijk foppen. Zet mensen grote porties voor en ze eten meer. Bij een experiment waarbij kommen tomatensoep van onderaf met een slangetje werden aangevuld, bleven proefpersonen dooreten. Waarom hebben M&M's verschillende kleuren? Omdat we meer eten bij meer variatie.

Een brein dat eten ziet, schakelt eetlust in. De mens is toegerust op schaarste, niet op overvloed. Wie daartegen wilskracht in stelling wil brengen: helaas. Wilskracht is net een spier, zeggen psychologen: als je haar vaak genoeg aanspant, wordt ze uiteindelijk moe. De mens neemt een paar honderd eetbeslissingen per dag, veelal onbewust. Dan raakt zelfs de krachtigste wilskrachtspier een keer uitgeput.
Deze heb ik ook vaak gehoord. Maar als je er van bewust bent, dan zet je je zelf niet in dat soort situaties waar dit gebeurd. Dan pak je geen m&m's mee in de boodschappenwinkel of je eet bijvoorbeeld van te voren voordat je naar de supermarkt gaat. Of je neemt een kleiner bord. Zijn allemaal handige truucjes om de doorgaans marketing trucjes tegen te gaan.
Dat wilskracht een spier is klopt ook wel. Heb het ooit wel eens meegemaakt dat ik tot drie keer toe een stuk taart heb geweigerd. Maar net zoals een spier word bij uitputting deze ook sterker. Dus bij een volgende keer was het vele malen makkelijker om iets te laten liggen. Ook bij andere lekkere zaken heb ik totaal geen moeite meer om dat te liggen omdat ik mij precies het al had voorgesteld hoe het smaakte en hoe heerlijk het was in mijn mond. Daarna was ik er eigenlijk wel klaar mee en heb het weer weg gelegd.

quote:
- eten heeft met emoties te maken. Er zijn mensen die eten omdat ze zich rot voelen, maar het is vele breder dan dat. Lekker eten stimuleert de aanmaak van dopamine, het eten van suiker en vet remt de aanmaak van cortisol (stresshormoon) af.
Daarom, blijf ook met je poten van de suiker af voor de komende maanden. Tegenwoordig moet je als ouder oppassen dat je kind niet teveel suiker door zijn strot heen krijgt geduwd. Niks mis met snoep overigens. Maar normaal eten wordt al suiker door heen gestrooid dus voor je dagelijkse portie heb je het niet eens nodig.
Dit is het enige punt wat echt zwaar is, na iedere keer als je merkt dat je toch weer teveel hebt gehad. Heb het al twee keer mee gemaakt dat je de eerste drie weken totaal niet te genieten bent. Maar dan nog, daarna smaakt alles wat ook maar een beetje suiker heeft mierzoet en heel erg lekker en hoef je ook niet meer.

quote:
- Uit onderzoek blijkt dat dat chips, pindakaas, aardappelen, wit brood en bier per calorie de helft goedkoper zijn dan 'dunne' etenswaren zoals sla, spinazie en volkorenproducten. Britse onderzoekers vonden dat een gezonde calorie drie keer duurder is dan een ongezonde.
Ja britse, de Nederlandse markt valt in die zin nog reuze mee.

quote:
- We leven in een luilekkerland, er is van alles veel voor handen en de bedrijven zijn er (uiteraard, winstoogmerk) op uit zoveel mogelijk te verkopen. Reclames gaan over calorierijk, ongezond voedsel, niet over worteltjes, fruit, volkorenbrood. 95% van de tv-spotjes prijst ongezond, calorierijk voedsel aan.
Er is anders wel een complete markt inmiddels voor mensen die gewoon gezond willen leven. Neem het voorbeeld al aan die zogenaamde superfruits (onzin trouwens maar oke).

quote:
Kortom, simpel gesteld is het meer bewegen, minder calorieën eten, maar als het is dus echt wel complexer, zowel door aanleg als omgeving.
Kortom, als je minder eet hoef je niet eens te sporten om af te vallen als je de eerste grote kilo's er af wil halen. Uiteindelijk is het verstandig om het wel te doen voor bijvoorbeeld je huid en vorm. Maar zelfs wilkracht is niet altijd even hard nodig.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:03:10 #228
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155627025
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Meestal vindt men mensen die veel ongezond eten en niet bewegen en dik zijn lui en geestelijk niet sterk. Mensen die er dezelfde levensstijl op na houden, maar er niet dik van worden (en die zijn er genoeg!) zij niet lui en geestelijk wel sterk.

Alsof alle schadelijke gevolgen van ongezond eten alleen maar zitten in de omvang van dikke mensen.
Inderdaad, dat bedoel ik dus, ik ken mensen die echt enorm veel kunnen eten en vrijwel niet bewegen maar toch zijn ze slank, fijn voor hen natuurlijk maar ondertussen wel afgeven op andere die zelfs nog minder eten maar er wel van aankomen.
Nee, je komt niet aan van een glas water, maar ik weet bv dat als ik net zo veel zou eten als mijn beste vriendin ik in no time moddervet zou zijn, terwijl ze zelf maat 32/34 heeft en ik maat 38/40.
pi_155627040
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je kunt met zekerheid zeggen dat mensen die dik zijn ongezond eten. Mensen die niet dik zijn wordt niet direct van beweerd dat ze ongezond leven omdat daar het bewijs niet in het oog op tafel ligt. Maar dat is toch niet erg? Straks ga je nog beweren dat mensen die dun zijn maar wel slecht eten het veel moeilijker hebben aangezien zij het niet door hebben. Hoeveel hersenkronkels wil je nog maken?
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:05:20 #230
5428 crew  miss_sly
pi_155627090
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:59 schreef Deckard het volgende:
De onderstaande dingen heeft allemaal te maken met of je het wel of niet bewust bent. Op het moment dat je het weet kan je er heel gemakkelijk iets tegen doen en dan is het slechts een wilskracht.

[..]

Dit klopt, vooral uit de 2e wereld oorlogen heeft dat zeker wat dikke mensen ook opgeleverd, waarvan de ouders/grootouders compleet verhongerd waren. In de meeste gevallen is het wel een stuk cultuur; laat nooit iets staan en eet genoeg. En komt nog bij dat in de oertijd ook er meer arbeid moest worden verricht. Daar ging die energie heen. Maar dat maakt nog steeds geen excuus als je snapt dat de opname van je lichaam veel gemakkelijker gaat.

[..]

Deze heb ik ook vaak gehoord. Maar als je er van bewust bent, dan zet je je zelf niet in dat soort situaties waar dit gebeurd. Dan pak je geen m&m's mee in de boodschappenwinkel of je eet bijvoorbeeld van te voren voordat je naar de supermarkt gaat. Of je neemt een kleiner bord. Zijn allemaal handige truucjes om de doorgaans marketing trucjes tegen te gaan.
Dat wilskracht een spier is klopt ook wel. Heb het ooit wel eens meegemaakt dat ik tot drie keer toe een stuk taart heb geweigerd. Maar net zoals een spier word bij uitputting deze ook sterker. Dus bij een volgende keer was het vele malen makkelijker om iets te laten liggen. Ook bij andere lekkere zaken heb ik totaal geen moeite meer om dat te liggen omdat ik mij precies het al had voorgesteld hoe het smaakte en hoe heerlijk het was in mijn mond. Daarna was ik er eigenlijk wel klaar mee en heb het weer weg gelegd.

[..]

Daarom, blijf ook met je poten van de suiker af voor de komende maanden. Tegenwoordig moet je als ouder oppassen dat je kind niet teveel suiker door zijn strot heen krijgt geduwd. Niks mis met snoep overigens. Maar normaal eten wordt al suiker door heen gestrooid dus voor je dagelijkse portie heb je het niet eens nodig.
Dit is het enige punt wat echt zwaar is, na iedere keer als je merkt dat je toch weer teveel hebt gehad. Heb het al twee keer mee gemaakt dat je de eerste drie weken totaal niet te genieten bent. Maar dan nog, daarna smaakt alles wat ook maar een beetje suiker heeft mierzoet en heel erg lekker en hoef je ook niet meer.

[..]

Ja britse, de Nederlandse markt valt in die zin nog reuze mee.

[..]

Er is anders wel een complete markt inmiddels voor mensen die gewoon gezond willen leven. Neem het voorbeeld al aan die zogenaamde superfruits (onzin trouwens maar oke).

[..]

Kortom, als je minder eet hoef je niet eens te sporten om af te vallen als je de eerste grote kilo's er af wil halen. Uiteindelijk is het verstandig om het wel te doen voor bijvoorbeeld je huid en vorm. Maar zelfs wilkracht is niet altijd even hard nodig.
Op de Britse markt is het drie keer zo duur, de Nederlandse twee keer. Valt dus helemaal niet mee.

Maar goed, ik stop de discussie weer. Ik vind de 'dikke mensen zijn lui, vies en zwak' een zeer nare insteek. Ik heb geprobeerd om met wat zaken een beetje te laten zien dat het toch wel wat complexer ligt, maar jij bent er zo van overtuigd dat dikke mensen lui, vies en zwak zijn, dat je niet openstaat voor de problemen die de punten die ik aanhaal opwerpen. Met die insteek wil ik niet discussieren.
pi_155627103
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef snakelady het volgende:

[..]

Inderdaad, dat bedoel ik dus, ik ken mensen die echt enorm veel kunnen eten en vrijwel niet bewegen maar toch zijn ze slank, fijn voor hen natuurlijk maar ondertussen wel afgeven op andere die zelfs nog minder eten maar er wel van aankomen.
Nee, je komt niet aan van een glas water, maar ik weet bv dat als ik net zo veel zou eten als mijn beste vriendin ik in no time moddervet zou zijn, terwijl ze zelf maat 32/34 heeft en ik maat 38/40.
Zoals je zegt, jij komt niet aan van een glas water. Een boel dikke mensen denken dat ze net zoveel eten maar hebben een behoorlijk verknipt beeld van de werkelijkheid. Misschien doet je vriendin wel meer dingen om dat te kunnen eten.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:07:48 #232
5428 crew  miss_sly
pi_155627154
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef Deckard het volgende:

[..]

Je kunt met zekerheid zeggen dat mensen die dik zijn ongezond eten. Mensen die niet dik zijn wordt niet direct van beweerd dat ze ongezond leven omdat daar het bewijs niet in het oog op tafel ligt. Maar dat is toch niet erg? Straks ga je nog beweren dat mensen die dun zijn maar wel slecht eten het veel moeilijker hebben aangezien zij het niet door hebben. Hoeveel hersenkronkels wil je nog maken?
Ik maak geen hersenkronkels. Zoals iedereen ken ik ook die mensen die ongezond eten en er niet dik van worden. Dan is het ok, kennelijk. Er moet pas iets aan gedaan worden als mensen dik zijn. Maar die mensen die ongezond eten en niet dik zijn, zijn van binnen ook niet gezond. Je ziet het alleen niet aan de buitenkant, maar dat wil niet zeggen dat hun organen en bloedvaten niet een heel ander verhaal zouden vertellen als daarnaar gekeken zou worden.

Maar zoals ik in mijn vorige post al zei: jij wil helemaal gene argumenten horen, hoe valide ook, jij wil bij je mening blijven dat dikke mensen lui en zwak zijn en slanke mensen niet.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:08:38 #233
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155627179
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef Deckard het volgende:

[..]

Maar slank zijn betekend niet automatisch gezond, als je als slank persoon veel suiker en vet eet maar en niet van aankomt kan er nog heel veel verborgen vet zitten op de organen die ook levensgevaarlijk kunnen zijn.

En dat komt dus omdat wij dun associëren met gezond en dik associëren met ongezond.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:09:30 #234
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_155627197
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 11:07 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dat gezondheidsargument wordt vaak aangevoerd, maar volgens mij wordt dat meestal als dekmantel gebruikt om te zeggen dat je je aan het onaangename uiterlijk van een dik persoon stoort. Een ander betaalt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld roken (schadelijke stoffen inademen), niet voor de gevolgen van iemand zijn dikheid. De gevolgen van overgewicht zijn puur voor de rekening van de persoon zelf. Daarbij doet haast iedereen wel iets wat niet goed is voor de gezondheid, maar omdat dat vaak dingen zijn die niet het uiterlijk betreffen, wordt er niks van gezegd. Ik zie daarom niet in waarom je iemand die dik is er wel op moet aanspreken.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:12:07 #235
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_155627261
Ja je mag tegen dikke mensen zeggen dat ze dik zijn. Net zoals je tegen lange mensen mag zeggen dat ze lang zijn, en tegen mensen met bruin haar mag zeggen dat ze bruin haar hebben.
pi_155627311
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:05 schreef miss_sly het volgende:
Op de Britse markt is het drie keer zo duur, de Nederlandse twee keer. Valt dus helemaal niet mee.
Dat zijn dus ander cijfers in eens. Maar voor een fatsoenlijke maaltijd heb je veel minder nodig.

quote:
Maar goed, ik stop de discussie weer. Ik vind de 'dikke mensen zijn lui, vies en zwak' een zeer nare insteek.
Dat is jouw insteek die jij probeert te verdedigen. Het woord vies heb ik bijvoorbeeld nooit gebruikt. Maar een boel zijn lui een aantal gewoon zwak.

quote:
Ik heb geprobeerd om met wat zaken een beetje te laten zien dat het toch wel wat complexer ligt, maar jij bent er zo van overtuigd dat dikke mensen lui, vies en zwak zijn, dat je niet openstaat voor de problemen die de punten die ik aanhaal opwerpen. Met die insteek wil ik niet discussieren.
Inderdaad inhoudelijk op de punten in gaan. Hoe durf ik, waarom stel ik mij er niet voor open. Dit is echt een non-repliek die je heel vaak ziet bij discussies zoals skeptici vs paranormaal. Zou bijna vermoeden dat je vooral het wil geloven ipv er op in willen gaan.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:14:46 #237
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155627346
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:05 schreef Deckard het volgende:

[..]

Zoals je zegt, jij komt niet aan van een glas water. Een boel dikke mensen denken dat ze net zoveel eten maar hebben een behoorlijk verknipt beeld van de werkelijkheid. Misschien doet je vriendin wel meer dingen om dat te kunnen eten.
Ieder mens is anders en ieder lichaam werkt anders, ik ben altijd heel slank geweest maar ook heel actief, totdat ik helaas longproblemen kreeg, nu ben ik dus longpatiënt en kan ik niet meer zoveel bewegen als ik zou willen.
Maar ik durf eerlijk te zeggen dat mijn vriendin minder beweegt dan ik doe, alleen ze is ook heel anders gebouwd dan ik ben, ze oogt in het geheel slanker, als in slanke heupen, weinig borstvorming enz.
Ik ben voller gebouwd als in brede heupen en volle boezem.

We hebben beide dus een heel andere bouw, om de een of andere reden kan ze eten wat ze wil zonder aan te komen, en geloof me, ze heeft het geprobeerd, ze vind het namelijk helemaal niet leuk om zo dun te zijn, maar ze komt niks tot weinig aan.

Terwijl als ik stop met het bewegen wat ik nu doen, ook al is dat beperkt, en ik ga meer eten dan ben ik in no time een paar kilo zwaarder.

Ieder lichaam werkt anders, en als je een persoon bent die al makkelijk slank blijft is het heel makkelijk afgeven op mensen die wel heel snel aan komen.
pi_155627449
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar slank zijn betekend niet automatisch gezond, als je als slank persoon veel suiker en vet eet maar en niet van aankomt kan er nog heel veel verborgen vet zitten op de organen die ook levensgevaarlijk kunnen zijn.
Niemand zegt dat.
quote:
En dat komt dus omdat wij dun associëren met gezond en dik associëren met ongezond.
Nee, niemand associeert slank met gezond. Associatie van gezond wordt meestal gedaan op basis van een aantal kenmerken plus gedrag.
Echter als je een dik iemand ziet kan je al vast stellen dat die persoon niet gezond is. Het heeft eerder te maken met een afstreep lijstje wat een gezond persoon zou moeten zijn. En aangezien dik nogal makkelijker te traceren is is het ook heel makkelijk om dat te betitelen als ongezond.

Er zijn weinig mensen die zullen denken 'wat een gezond persoon' bij ieder persoon die ze tegen komen. Maar er zullen een heleboel mensen denken 'wat een ongezond iemand' bij ieder dik persoon die ze tegen komen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:19:46 #239
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155627498
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:18 schreef Deckard het volgende:

[..]

Niemand zegt dat.

[..]

Nee, niemand associeert slank met gezond. Associatie van gezond wordt meestal gedaan op basis van een aantal kenmerken plus gedrag.
Echter als je een dik iemand ziet kan je al vast stellen dat die persoon niet gezond is. Het heeft eerder te maken met een afstreep lijstje wat een gezond persoon zou moeten zijn. En aangezien dik nogal makkelijker te traceren is is het ook heel makkelijk om dat te betitelen als ongezond.

Er zijn weinig mensen die zullen denken 'wat een gezond persoon' bij ieder persoon die ze tegen komen. Maar er zullen een heleboel mensen denken 'wat een ongezond iemand' bij ieder dik persoon die ze tegen komen.
En toch kunnen dikke personen gezonder zijn dan dunne personen.

quote:
Verborgen vet

Dat iemand er heel slank uitziet wil niet zeggen dat deze mensen geen vet hebben. Mensen die er slank uitzien maar wel verborgen vet hebben worden, tofi’s genoemd. Tofi staat voor, Thin on Outside, Fat on Inside (dun aan buitenkant, vet aan binnenkant). Dit blijkt een veelvoorkomend verschijnsel te zijn bij mensen, vooral bij vrouwen die vaak crashdiëten volgen en daarnaast te weinig beweging hebben. Zodra het dieet achter de rug is, gaan zij weer ‘normaal’ eten en komen de verloren kilo’s er weer aan. Het daardoor ontstane vet, hoopt zich voornamelijk op in de buikholte en in de organen. Het blijkt dat 10 tot 20 procent van de mensen een tofi is. Ook het omgekeerde is mogelijk, als je dik bent aan de buitenkant en dun aan de binnenkant, wordt dat een foti genoemd. Foti staat dus voor, Fat on Outside, Thin on Inside. Een mooi voorbeeld van een foti is een sumoworstelaar, deze zijn behoorlijk aan de maat, maar hebben weinig vet in de buikholte en in de organen. Vet dat zich ophoopt onder de huid, is dus vele malen minder gevaarlijk dan het vet dat zich in de buikholte ophoopt. Zo zijn er dus dikke mensen ‘foti’s’ die veel gezonder zijn dan dunne mensen ‘tofi’s’. Een tofi zal daardoor meer risico lopen op diabetes type-2 en hart- en vaatziekten.

http://mens-en-gezondheid(...)r-dan-we-denken.html
pi_155627507
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:09 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Dat gezondheidsargument wordt vaak aangevoerd, maar volgens mij wordt dat meestal als dekmantel gebruikt om te zeggen dat je je aan het onaangename uiterlijk van een dik persoon stoort. Een ander betaalt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld roken (schadelijke stoffen inademen), niet voor de gevolgen van iemand zijn dikheid. De gevolgen van overgewicht zijn puur voor de rekening van de persoon zelf. Daarbij doet haast iedereen wel iets wat niet goed is voor de gezondheid, maar omdat dat vaak dingen zijn die niet het uiterlijk betreffen, wordt er niks van gezegd. Ik zie daarom niet in waarom je iemand die dik is er wel op moet aanspreken.
pffffffffff weet jij wel hoe vaak ik te horen krijg dat roken zo slecht voor me is?

Héél vaak :+ ga ik ook niet lopen janken :')

Maar ik begrijp uit deze discussie dat dikke of dunne mensen vaak worden nageroepen door
''vreemde'' mensen ik heb dat nog nooit ergens gezien of gehoord eigenlijk, serieus, het zal
best gebeuren, geloof ik best, maar is het écht zó vaak als hier beschreven? :o
pi_155627547
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:19 schreef snakelady het volgende:

[..]

[..]

Ja, jeetje en mijn broer die nooit gerookt heeft heeft kanker.

geen grapje trouwens, zo kan je nog wel effe doorgaan...
pi_155627552
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:12 schreef hmmmz het volgende:
Ja je mag tegen dikke mensen zeggen dat ze dik zijn. Net zoals je tegen lange mensen mag zeggen dat ze lang zijn, en tegen mensen met bruin haar mag zeggen dat ze bruin haar hebben.
Maar waarom zou je?
pi_155627579
Ik vind van wel, dik zijn is 90% van de tijd een keuze. De overige 10% met medicijnen/schildklier tja das dan balen.
jaaaa wat gaan we hier neerzetten
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:25:14 #244
5428 crew  miss_sly
pi_155627651
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:18 schreef Deckard het volgende:

Echter als je een dik iemand ziet kan je al vast stellen dat die persoon niet gezond is.
http://www.elsevier.nl/We(...)het-ELSEVIER348624W/

http://www.npowetenschap.nl/site/artikel/Dik-en-toch-gezond/5427

Niet per definitie, dus. Er is nuance :)
pi_155627676
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:19 schreef snakelady het volgende:

[..]

[..]

Waarom wil je zo graag de vergelijking aangaan. Dit is alsof je zegt dat een mes in je rug gezonder is dan een Kalashnikof die op je af wordt gevuurt.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:26:40 #246
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155627693
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:20 schreef FANN het volgende:

[..]

pffffffffff weet jij wel hoe vaak ik te horen krijg dat roken zo slecht voor me is?

Héél vaak :+ ga ik ook niet lopen janken :')

Maar ik begrijp uit deze discussie dat dikke of dunne mensen vaak worden nageroepen door
''vreemde'' mensen ik heb dat nog nooit ergens gezien of gehoord eigenlijk, serieus, het zal
best gebeuren, geloof ik best, maar is het écht zó vaak als hier beschreven? :o
Ik heb het meegemaakt met mijn ex schoonmoeder, die heeft overgewicht door medicatie (voor epilepsie) en ze heeft dus regelmatig dat mensen ( vreemden) nare opmerkingen naar haar maken.
Terwijl ze eigenlijk best actief is, ze fietst wekelijks minimaal 50 km en is altijd bezig.
Bij de dokter moest ze een fietstest doen en die zei op een gegeven moment stop maar, er is niks mis met je conditie.

Ze heeft zelfs gehad dat ze op de fiets ( ze doet alles op de fiets gezien ze geen rijbewijs heeft) is nageroepen dat ze een vies vet varken is en dat tieners steentjes naar haar begonnen te gooien zodat ze harder zou gaan fietsen. :')
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:28:28 #247
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155627735
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:21 schreef FANN het volgende:

[..]

Ja, jeetje en mijn broer die nooit gerookt heeft heeft kanker.

geen grapje trouwens, zo kan je nog wel effe doorgaan...
Je begrijpt mij verkeerd, roken is nooit gezond en vet is nooit gezond.
Dat probeer ik te zeggen, dat ook al zie je niet aan de buitenkant dat iemand veel vet eet, dan is vet nog steeds niet gezond.
pi_155627750
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik heb het meegemaakt met mijn ex schoonmoeder, die heeft overgewicht door medicatie (voor epilepsie) en ze heeft dus regelmatig dat mensen ( vreemden) nare opmerkingen naar haar maken.
Terwijl ze eigenlijk best actief is, ze fietst wekelijks minimaal 50 km en is altijd bezig.
Bij de dokter moest ze een fietstest doen en die zei op een gegeven moment stop maar, er is niks mis met je conditie.

Ze heeft zelfs gehad dat ze op de fiets ( ze doet alles op de fiets gezien ze geen rijbewijs heeft) is nageroepen dat ze een vies vet varken is en dat tieners steentjes naar haar begonnen te gooien zodat ze harder zou gaan fietsen. :')
Rare omgeving dan, serieus...

Nou dát zou dus niet moeten mogen, maar ja wat doe je er aan?
Niks dus, gewoon zelf niet een meedoen...
pi_155627770
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:28 schreef snakelady het volgende:

[..]

Je begrijpt mij verkeerd, roken is nooit gezond en vet is nooit gezond.
Dat probeer ik te zeggen, dat ook al zie je niet aan de buitenkant dat iemand veel vet eet, dan is vet nog steeds niet gezond.
Een beetje vet is ook niet ONgezond hoor.... mensen die denken dat halvarine beter is dan roomboter
hebben het ook fout.
pi_155627797
Een pot Nutella daarentegen is ongezond :Y
pi_155627811
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:30 schreef FANN het volgende:
Een pot Nutella daarentegen is ongezond :Y
Ja, hou daar nou over ooohooop.
Ja doei.
pi_155627815
quote:
Artikelen uit 2011 en 2012 welke ik weer pareer met een artikel uit 2013 die dat onderzoek ook benoemt waarover gesproken wordt.

http://healthland.time.com/2013/12/02/you-cant-be-fit-and-fat/
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:31:19 #253
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155627819
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:26 schreef Deckard het volgende:

[..]

Waarom wil je zo graag de vergelijking aangaan. Dit is alsof je zegt dat een mes in je rug gezonder is dan een Kalashnikof die op je af wordt gevuurt.
Omdat dik zijn niet perse betekend dat iemand ongezond is en niet actief is.

En dat slank zijn niet perse betekend dat die persoon gezond is en actief is.

Terwijl mensen, en dan vooral dikke mensen, wel zo veroordeeld worden.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:31:51 #254
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_155627835
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:13 schreef Deckard het volgende:

Dat is jouw insteek die jij probeert te verdedigen. Het woord vies heb ik bijvoorbeeld nooit gebruikt. Maar een boel zijn lui een aantal gewoon zwak.

Je hebt duidelijk nooit in de situatie gezeten dus je kunt er niet over oordelen.

Sommigen zijn hooguit wellicht onverschillig, dat maakt niet dat ze lui of zwak zijn.

Wellicht steken deze mensen wel heel veel tijd en energie in hun carrière, huishouden of studie. Ongetwijfeld heb jij momenten gehad in je leven dat het niet zo perfect ging als je jezelf nou wilt doen voorkomen. Jammer genoeg zag je dat niet aan jou aan de buitenkant dus konden we je niet lui en zwak noemen.

Ja je moet in zo'n geval stoppen met eten en meer gaan bewegen maar NEE zo eenvoudig is het niet. Vooral niet als je 'toch al dik bent', of jezelf niet waard vindt om gezond te leven, of denkt dat toch niemand op je zit te wachten. Dan moet je eerst andere issues oplossen voordat je met het fysieke aan de gang kan.

Zeg je soms ook tegen anorexia patiënten dat ze lui en zwak zijn en gewoon moeten gaan eten?

Jammer dat je niet ziet hoe lichaam en geest op elkaar van invloed zijn.
pi_155627837
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, hou daar nou over ooohooop.
Krijg je trek? :P Sorry ik zal het er niet meer over hebben :+
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:35:27 #256
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_155627929
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar waarom zou je?
Dat is niet de vraag die gesteld werd.
pi_155627985
De hele discussie hier gaat nergens meer over, iedereen begint het persoonlijk te nemen,
jullie kunnen het beter algemeen houden...

De TT luidt

Mag je tegen mensen zeggen dat ze te dik zijn?

Dat is toch eenvoudig dan?
Niet zomaar en niet zomaar tegen iedereen...
pi_155628038
quote:

Ik vind dat altijd zo'n ridicule kijk op de zaken. Uit alles blijkt dat het voor velen nou éénmaal niet zo makkelijk is/blijkt. Verre van zelfs. Als het echt zo makkelijk was, was zo'n beetje iedereen wel slank, terwijl eerder het tegendeel waar is... Als het echt zo makkelijk was, gingen bepaalde mensen niet uit wanhoop over tot een (risicovolle) operatie om maar niet meer dik te hoeven zijn...

Verder (nog los van bepaald medicijngebruik en dergelijke) is het nou éénmaal zo dat de ene persoon veel makkelijker (moeilijker) aankomt (afvalt) dan een ander en ook alle andere omstandigheden voor iedereen anders zijn. Op grond daarvan kan je helemaal niet (goed) vergelijken hoe "sterk" of "zwak" iemand is door wel/niet dik te zijn.

Ik heb jarenlang (heel veel) gerookt. Op een gegeven moment (al weer heel wat jaren geleden) ben ik daarmee gestopt en dat ging mij toen verbazingwekkend makkelijk af. Slechts een week noemenswaardig moeilijk mee gehad en daarna helemaal uit mijn systeem weten te krijgen. Toch zie ik mensen die maar blijven roken (terwijl ze eigenlijk willen/moeten stoppen) nu niet als zwakke(re) mensen. Ik neem namelijk nog steeds in ogenschouw dat dat soort dingen voor iedereen anders kunnen zijn en dat, ondanks dat het MIJ gemakkelijk afging, roken voor veel mensen toch echt een heel verslavend iets is...

IEDER mens heeft bepaalde zwaktes. Sommige zwaktes vallen meer op (aan de buitenkant) dan andere en op sommige zwaktes rekenen mensen elkaar veel meer/minder af (en waar dat dan precies in zit is vaak heel onduidelijk of twijfelachtig), maar in de basis komt het allemaal toch echt wel zo'n beetje op hetzelfde neer.

Dat iemand wel/niet dik is, zegt verder ook heel weinig over hoe iemand op andere vlakken is/kan zijn. Ken genoeg mensen die het maar niet lukt om af te vallen, maar op andere vlakken juist (heel) veel discipline en doorzettingsvermogen laten zien en ken ook genoeg mensen, die slank zijn en daar ook hun best voor (moeten) doen, maar juist op andere vlakken weer (heel) weinig discipline en doorzettingsvermogen laten zien.

Boven alles, dik zijn is iets waar vóóral degene die dik is zelf last van heeft (vooral; natuurlijk kunnen dierbaren daar op een indirecte manier ook last van hebben). Genoeg zwaktes die juist (meer) naar anderen gericht zijn. Persoonlijk vind ik dat soort zwaktes vele malen erger...
Tails tell tales
pi_155628053
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:35 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Dat is niet de vraag die gesteld werd.
Jazeker wel: "Mag je tegen mensen zeggen dat ze te dik zijn?"
Fatsoenshalve doe je zoiets al niet. Je kunt het denken maar waarom zou je iemand iets vertellen wat ze zelf ook al weten?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:42:59 #260
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155628136
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:29 schreef FANN het volgende:

[..]

Een beetje vet is ook niet ONgezond hoor.... mensen die denken dat halvarine beter is dan roomboter
hebben het ook fout.
Een beetje inderdaad, alles in mate, te veel vet dan is altijd ongezond. ;)
En dunne mensen kunnen ook te veel vet eten.
pi_155628161
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef Nijns het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk nooit in de situatie gezeten dus je kunt er niet over oordelen.
Dat is een standaard zwak argument. Net zoals je ook tegen voetbalfans kunt zeggen dat ze zelf maar op het veld moeten staan alsof ze het zo goed weten. Of tegen filmcritici zeggen dat ze zelf dan maar een film moeten maken wanneer ze iets afbranden wat een ander niet bevalt.
Het feit dat iemand zelf niet de situatie heeft meegemaakt zegt verdomde weinig of ze wel of niet een goed waardeoordeel kunnen maken.

Daarnaast heb ik het meegemaakt.

quote:
Sommigen zijn hooguit wellicht onverschillig, dat maakt niet dat ze lui of zwak zijn.
Ik was onverschillig en lui. En ik ben nog steeds graag lui.

quote:
Wellicht steken deze mensen wel heel veel tijd en energie in hun carrière, huishouden of studie.
Dat is geen excuus.

quote:
Ongetwijfeld heb jij momenten gehad in je leven dat het niet zo perfect ging als je jezelf nou wilt doen voorkomen. Jammer genoeg zag je dat niet aan jou aan de buitenkant dus konden we je niet lui en zwak noemen.

Wat een kortzichtig figuur zonder empathisch vermogen ben jij zeg. Bah.
Ik ben lui zo af en toe en daar heb ik geen problemen mee.

quote:
Ja je moet in zo'n geval stoppen met eten en meer gaan bewegen maar NEE zo eenvoudig is het niet.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen: dat is het wel. Je hoeft zelfs niet echt een dieet te volgen, misschien wel wat aanpassen als je vind dat je toch wel wat gezonder wilt gaan leven. Maar als je dat al deed hoef je alleen maar minder te eten.

quote:
Vooral niet als je 'toch al dik bent', of jezelf niet waard vindt om gezond te leven, of denkt dat toch niemand op je zit te wachten. Dan moet je eerst andere issues oplossen voordat je met het fysieke aan de gang kan.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Je kan het ook gelijktijdig doet als je daar mee zit.

quote:
Zeg je soms ook tegen anorexia patiënten dat ze lui en zwak zijn en gewoon moeten gaan eten?
Die vergelijking vind ik dan weer een tekort aan enige empathie. Iemand die geestelijk niet goed in elkaar zit vergelijken met iemand die gewoon teveel vreet.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:45:48 #262
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155628213
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:43 schreef Deckard het volgende:

Die vergelijking vind ik dan weer een tekort aan enige empathie. Iemand die geestelijk niet goed in elkaar zit vergelijken met iemand die gewoon teveel vreet.
Maar als iemand te veel vreet omdat die persoon geestelijk niet goed in elkaar zit heb je dan weer geen empathie voor.
pi_155628338
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef snakelady het volgende:

[..]

Omdat dik zijn niet perse betekend dat iemand ongezond is en niet actief is.

En dat slank zijn niet perse betekend dat die persoon gezond is en actief is.

Terwijl mensen, en dan vooral dikke mensen, wel zo veroordeeld worden.
Waarom vergelijk je dunne mensen met dikke mensen? Waar slaat dat op?
Dat is hetzelfde als mensen die roken vergelijken die niet roken en dan zeggen 'ja maar niet rokende mensen zijn in sommige gevallen nog slechter bezig' Bedankt dat je die open deur in trapt.

Dat filmpje ziet er niet echt fijn uit.

Wanneer je dik bent ben je nu eenmaal ongezond bezig. Dat betekent niet dat een ander dat niet is, maar het is makkelijker traceerbaar. En wat is er toch altijd met het wijzen naar anderen. Wat is dat voor klotehouding.
pi_155628385
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:45 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar als iemand te veel vreet omdat die persoon geestelijk niet goed in elkaar zit heb je dan weer geen empathie voor.
Een geestelijke ziekte vergelijken met iemand die niet goed in zijn vel zit (hihi) vind ik een manke vergelijking.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:53:35 #265
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155628449
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:49 schreef Deckard het volgende:

[..]

Waarom vergelijk je dunne mensen met dikke mensen? Waar slaat dat op?
Dat is hetzelfde als mensen die roken vergelijken die niet roken en dan zeggen 'ja maar niet rokende mensen zijn in sommige gevallen nog slechter bezig' Bedankt dat je die open deur in trapt.

Dat filmpje ziet er niet echt fijn uit.

Wanneer je dik bent ben je nu eenmaal ongezond bezig. Dat betekent niet dat een ander dat niet is, maar het is makkelijker traceerbaar. En wat is er toch altijd met het wijzen naar anderen. Wat is dat voor klotehouding.
Omdat dikke mensen gewoon mensen zijn, net als dunne mensen, ik vergelijk mensen met mensen.
Wat iemand al eerder schreef, mensen zeggen vaak dat het ze om de gezondheid gaat maar dat is gewoon onzin als het niet om een geliefde gaat, het gaat er om dat je het niet mooi vind.
Ik vind het ook niet mooi en ik zou het zelf verschrikkelijk vinden als ik zo dik zou zijn, maar weet je wat? die persoon leeft niet om mooi te zijn voor mij, dus het gaat mij geen flikker aan.
pi_155628509
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:51 schreef Deckard het volgende:

[..]

Een geestelijke ziekte vergelijken met iemand die niet goed in zijn vel zit (hihi) vind ik een manke vergelijking.
Iemand die constant teveel eet is niet geestelijk ziek, maar iemand die constant te weinig eet wel? Kan je me dat uitleggen?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_155628583
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:55 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Iemand die constant teveel eet is niet geestelijk ziek, maar iemand die constant te weinig eet wel? Kan je me dat uitleggen?
anorexia is óók een ziekte :Y

als je het vergelijkt met obesitas dan....

Niet als je het over een paar kilo gaat.
pi_155628600
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:39 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd zo'n ridicule kijk op de zaken. Uit alles blijkt dat het voor velen nou éénmaal niet zo makkelijk is/blijkt. Verre van zelfs. Als het echt zo makkelijk was, was zo'n beetje iedereen wel slank, terwijl eerder het tegendeel waar is...
De oplossing is makkelijk. Je werkt van punt a naar punt b door gewoon minder te eten. Zo simpel is het. Enige wat je er voor moet doen is durven nee te zeggen en er voor zorgen dat je niet in situaties terecht komt waarvan je weet dat je niet nee kan zeggen.

quote:
Als het echt zo makkelijk was, gingen bepaalde mensen niet uit wanhoop over tot een (risicovolle) operatie om maar niet meer dik te hoeven zijn...
Maar die zijn geestelijk ook niet sterk genoeg. En die zullen keihard weer terugvallen na een tijdje.

quote:
Verder (nog los van bepaald medicijngebruik en dergelijke) is het nou éénmaal zo dat de ene persoon veel makkelijker (moeilijker) aankomt (afvalt) dan een ander en ook alle andere omstandigheden voor iedereen anders zijn. Op grond daarvan kan je helemaal niet (goed) vergelijken hoe "sterk" of "zwak" iemand is door wel/niet dik te zijn.
Natuurlijk kan je dat wel. Afvallen en aankomen wordt niet door de daad wel of niet eten veroorzaakt, maar om de hoeveelheid. In alle gevallen moet je er van bewust zijn hoeveel je kan/mag eten. Enige voordeel wat de persoon heeft die wat minder snel aankomt is dat deze wat meer kan eten.

quote:
Ik heb jarenlang (heel veel) gerookt. Op een gegeven moment (al weer heel wat jaren geleden) ben ik daarmee gestopt en dat ging mij toen verbazingwekkend makkelijk af. Slechts een week noemenswaardig moeilijk mee gehad en daarna helemaal uit mijn systeem weten te krijgen. Toch zie ik mensen die maar blijven roken (terwijl ze eigenlijk willen/moeten stoppen) nu niet als zwakke(re) mensen. Ik neem namelijk nog steeds in ogenschouw dat dat soort dingen voor iedereen anders kunnen zijn en dat, ondanks dat het MIJ gemakkelijk afging, roken voor veel mensen toch echt een heel verslavend iets is...
Nou ga je nog beweren dat roken nooit verslavend voor jou geweest is.

quote:
IEDER mens heeft bepaalde zwaktes. Sommige zwaktes vallen meer op (aan de buitenkant) dan andere en op sommige zwaktes rekenen mensen elkaar veel meer/minder af (en waar dat dan precies in zit is vaak heel onduidelijk of twijfelachtig), maar in de basis komt het allemaal toch echt wel zo'n beetje op hetzelfde neer.
Dat is nu eenmaal het nadeel van dik zijn inderdaad, dat je inderdaad op een afstand ze kan zien. Maar ja rokers kun je op een afstand ruiken zonder dat ze roken. En dan heb je idd nog zat andere ongezonde zaken die niemand weet. In die zin kan je beter dik zijn dan een ander ongemak hebben als je graag aan jezelf wil werken.

Dat iemand wel/niet dik is, zegt verder ook heel weinig over hoe iemand op andere vlakken is/kan zijn. Ken genoeg mensen die het maar niet lukt om af te vallen, maar op andere vlakken juist (heel) veel discipline en doorzettingsvermogen laten zien en ken ook genoeg mensen, die slank zijn en daar ook hun best voor (moeten) doen, maar juist op andere vlakken weer (heel) weinig discipline en doorzettingsvermogen laten zien.
pi_155628666
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:58 schreef FANN het volgende:

[..]

anorexia is óók een ziekte :Y

als je het vergelijkt met obesitas dan....

Niet als je het over een paar kilo gaat.
Ja, anorexia is een ziekte, maar ik vind het constant overeten ook een ziekte. Heb echt geen verstand van dat soort dingen dus als iemand met een op feiten gebaseerde tegenwerping kan komen sta ik daar uiteraard voor open.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:01:59 #270
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155628669
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:51 schreef Deckard het volgende:

[..]

Obesitas is ook een eetstoornis, net als anorexia en boulimia, het is zelfdestructief gedrag.
pi_155628698
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jazeker wel: "Mag je tegen mensen zeggen dat ze te dik zijn?"
Fatsoenshalve doe je zoiets al niet. Je kunt het denken maar waarom zou je iemand iets vertellen wat ze zelf ook al weten?
Paar maanden geleden had ik er geen erg in had dat ik te dik was. Toen mijn moeder/baas/buurman bv zei dat ik te dik was was dat gewoon goedbedoeld denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2015 17:06:19 ]
pi_155628743
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja, anorexia is een ziekte, maar ik vind het constant overeten ook een ziekte. Heb echt geen verstand van dat soort dingen dus als iemand met een op feiten gebaseerde tegenwerping kan komen sta ik daar uiteraard voor open.
Maar je hebt mensen die zich constant overeten en je hebt mensen die gewoon verkeerd
eten, teveel snaaien dus, daar wordt je ook dik van, die zijn nou niet echt allemaal ineens
ziek hoor, die zijn gewoon een beetje zwak, net als ik met mijn peukkies trouwens :')

Ik vind mezelf soms ook een weekdier dat ik nog steeds niet gestopt ben :P
pi_155628794
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef FANN het volgende:

[..]

Maar je hebt mensen die zich constant overeten en je hebt mensen die gewoon verkeerd
eten, teveel snaaien dus, daar wordt je ook dik van, die zijn nou niet echt allemaal ineens
ziek hoor, die zijn gewoon een beetje zwak, net als ik met mijn peukkies trouwens :')

Ik vind mezelf soms ook een weekdier dat ik nog steeds niet gestopt ben :P
Ik spreek dan ook niet over mensen die zomaar ongezond eten of snaaien maar over mensen die constant overeten. Dat doe ik met een reden, die snaaierds (dat ben ik) wil ik niet onder de noemer zieken laten vallen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:09:39 #274
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155628846
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik spreek dan ook niet over mensen die zomaar ongezond eten of snaaien maar over mensen die constant overeten. Dat doe ik met een reden, die snaaierds (dat ben ik) wil ik niet onder de noemer zieken laten vallen.
Vele hebben een verslaving, een eetverslaving, net als inderdaad rokers en alcoholisten een verslaving hebben.
Nadeel met een eetverslaving is alleen dat je het wel moet blijven gebruiken, je moet blijven eten, alleen in mindere mate en in andere vorm.
Daarom is een eetverslaving ook moeilijker om vanaf te komen dan roken of alcohol.
pi_155628896
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:03 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Paar maanden geleden had ik er geen erg in had dat ik te dik was. Toen mijn moeder/baas/buurman bv zei dat ik te dik was was dat gewoon goedbedoeld denk ik.
Dat zal best wel dat die zich zorgen maakten. Maar kwetste het je of vond je dat ze dat wel tegen je konden zeggen en nog belangrijker; had je er wat aan?
pi_155628924
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

oke, dat bedoel ik, maar jij weet dat teveel snaaien niet goed voor je is denk ik en je weet zelf
ook wel dat je daar dik van wordt en ik weet héél goed dat roken niet gezond is, tegen mij zeggen
mensen, niet zomaar wildvreemde natuurlijk, maar mijn zus bijvoorbeeld, ook wel eens dat het
zo slecht is, ik weet dat ze dat alleen maar goed bedoeld en ik zeg dan ook altijd, ja weet ik :@
maar goed ik voel me er niet door beledigd.

Maar rokers worden, voor zover ik weet, ook niet nageroepen op straat en dáár ging
dit topic dus over, of dat normaal is of niet...

Tenminste, dan was de bedoeling dat het daar over ging :D maar ik ben inmiddels
de draad alweer kwijt én ik heb trek in een peuk :+
pi_155629066
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat zal best wel dat die zich zorgen maakten. Maar kwetste het je of vond je dat ze dat wel tegen je konden zeggen en nog belangrijker; had je er wat aan?
In eerste instantie vond ik het niet leuk om te horen maar het zette me wel aan het denken en ze hadden in mijn ogen gewoon gelijk. Sinds een paar weken ben ik bezig met afvallen en ben 4 kilo afgevallen. Ben nu nog 10 kilo verwijderd van een gezond gewicht (tenminste, volgens de BMI).
pi_155629078
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:01 schreef snakelady het volgende:

[..]

Obesitas is ook een eetstoornis, net als anorexia en boulimia, het is zelfdestructief gedrag.
Een eetstoornis is geen ziekte.
pi_155629131
Obesitas is geen eetstoornis. Obesitas is een lichaamstoestand. Maargoed, dit gaat al lang niet meer over de TT. Kunnen we daar weer naar terug?
Ja doei.
pi_155629168
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:21 schreef motorbloempje het volgende:
Obesitas is geen eetstoornis. Obesitas is een lichaamstoestand. Maargoed, dit gaat al lang niet meer over de TT. Kunnen we daar weer naar terug?
Wat mij betreft wel, als mensen ineens niet naar dunne en ongezonde andere mensen gaan wijzen.

Maar dat zie je wel vaker ontwijkend gedrag. Of ligt aan een ander of je moet kijken naar een ander zolang het dik zijn en de ongezonde levensstijl die je er op nahoudt maar niet in de focus liggen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:24:19 #281
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155629187
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:18 schreef Deckard het volgende:

[..]

Een eetstoornis is geen ziekte.
De betekenis van ziekte is 'Ziekte is een schadelijke lichamelijke of psychische afwijking van een organisme. '

Een eetstoornis is een psychische afwijking.
Anorexia, boulimia en obesitas zijn alles eetstoornissen dus allen ook een ziekte.
Wat is het verschil voor jou dan?
pi_155629201
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:12 schreef FANN het volgende:

[..]

oke, dat bedoel ik, maar jij weet dat teveel snaaien niet goed voor je is denk ik en je weet zelf
ook wel dat je daar dik van wordt en ik weet héél goed dat roken niet gezond is, tegen mij zeggen
mensen, niet zomaar wildvreemde natuurlijk, maar mijn zus bijvoorbeeld, ook wel eens dat het
zo slecht is, ik weet dat ze dat alleen maar goed bedoeld en ik zeg dan ook altijd, ja weet ik :@
maar goed ik voel me er niet door beledigd.

Maar rokers worden, voor zover ik weet, ook niet nageroepen op straat en dáár ging
dit topic dus over, of dat normaal is of niet...

Tenminste, dan was de bedoeling dat het daar over ging :D maar ik ben inmiddels
de draad alweer kwijt én ik heb trek in een peuk :+
Mensen mogen van me zeggen wat ze willen, maar tegen die mensen mag ik dan ook zeggen wat ik vind. En dan is eerlijk zijn heel fijn :+
pi_155629219
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:59 schreef Deckard het volgende:

Nou ga je nog beweren dat roken nooit verslavend voor jou geweest is.

Misschien toch minder dan voor veel anderen, dat zou best kunnen denk ik. Bovendien, al zou ik in dat geval -"blijkbaar"- "sterk(er)" zijn geweest, dan ben ik met andere dingen wel weer "zwak(ker)". Mijn punt is vooral dat ik vind dat je in heel veel gevallen gewoon niet zo makkelijk conclusies kunt/moet trekken als het om "dit/dat of die is zwak/sterk" gaat...
Tails tell tales
pi_155629300
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:24 schreef snakelady het volgende:

[..]

De betekenis van ziekte is 'Ziekte is een schadelijke lichamelijke of psychische afwijking van een organisme. '

Een eetstoornis is een psychische afwijking.
Anorexia, boulimia en obesitas zijn alles eetstoornissen dus allen ook een ziekte.
Wat is het verschil voor jou dan?
Dat is mijn reet stoten ook een ziekte.
pi_155629324
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:25 schreef Forbry het volgende:

[..]

Misschien toch minder dan voor veel anderen, dat zou best kunnen denk ik. Bovendien, al zou ik in dat geval -"blijkbaar"- "sterk(er)" zijn geweest, dan ben ik met andere dingen wel weer "zwak(ker)". Mijn punt is vooral dat ik vind dat je in heel veel gevallen gewoon niet zo makkelijk conclusies kunt/moet trekken als het om "dit/dat of die is zwak/sterk" gaat...
Waarom niet? Gaat mij anders goed af.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:29:45 #286
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155629332
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:21 schreef motorbloempje het volgende:
Obesitas valt onder een eetstoornis.
Anorexic is ook een lichaamstoestand overigens. Anorexia nervosa kan de veroorzaker daarvan zijn.

Dus ik had inderdaad anorexic moeten gebruiken. iemand die anorexic is hoeft dus geen anorexia te hebben, iemand die bv ernstig ziek is kan ook anorexic zijn.
De naam anorexia nervosa komt daar dus ook vandaan.

Tegenwoordig wordt obesitas wel gezien als een eetstoornis en dus ook als een aandoening/ziekte/zelfdestructief gedrag.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:31:39 #287
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155629375
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:28 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dat is mijn reet stoten ook een ziekte.
Nee, en als je dat verschil niet ziet dan zijn we klaar met deze discussie, dan heeft het immers geen nut meer.
pi_155629396
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef snakelady het volgende:

[..]

Obesitas valt onder een eetstoornis.
Anorexic is ook een lichaamstoestand overigens. Anorexia nervosa kan de veroorzaker daarvan zijn.

Dus ik had inderdaad anorexic moeten gebruiken. iemand die anorexic is hoeft dus geen anorexia te hebben, iemand die bv ernstig ziek is kan ook anorexic zijn.
De naam anorexia nervosa komt daar dus ook vandaan.

tegenwoordig wordt obesitas wel gezien als een eetstoornis en dus ook een aandoening/ziekte/zelfdestructief gedrag.
Als ik het Google, dan zie ik dat het een gemoedstoestand is. Het is puur en alleen overgewicht. Is dit een stoornis? Nee gewoon minder eten en gaan sporten...
jaaaa wat gaan we hier neerzetten
pi_155629420
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef Deckard het volgende:

[..]

Waarom niet? Gaat mij anders goed af.

Waar jij dat vast sterk van jezelf vindt, vind ik dat eerder zwak ;)

Ik ga maar eens aan het avondeten beginnen, prima timing zo na al dat gelul over eten en dik zijn :P
Tails tell tales
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:39:59 #290
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155629568
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:32 schreef hoenselman het volgende:

[..]

Als ik het Google, dan zie ik dat het een gemoedstoestand is. Het is puur en alleen overgewicht. Is dit een stoornis? Nee gewoon minder eten en gaan sporten...
Dan moet je eens googelen naar wetenschappelijke artikelen.

quote:
I have had the opportunity to work with many individuals with some manifestation of an eating disturbance, including anorexia nervosa, bulimia nervosa, obesity, and binge eating disorder. These interactions led to an awareness of the particular problems encountered by these patients. This book brings together the findings from my own collaborations with colleagues, along with those from many noted researchers in the field. Body image is of central importance in the effective assessment and management of eating disorders (EDs) and obesity. Thus, body image became a major unifying theme of the book. A 2nd reason for undertaking this work was to provide empirically supported information about the most effective assessment and treatment strategies for body image disturbance, EDs, and obesity. With regard to assessment, this has resulted in an emphasis on psychometrically sound assessment instruments, interview methodologies, and medical evaluation of physical status. With regard to treatment, the emphasis is on cognitive-behavioral and pharmacologic interventions, although other approaches are also discussed, because cognitive-behavioral and pharmacological therapies have the most empirical support. One goal was to provide information at differing levels of clinician sophistication. (PsycINFO Database Record (c) 2015 APA, all rights reserved)
https://books.google.dk/b(...)g%20disorder&f=false
pi_155629707
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:32 schreef snakelady het volgende:

[..]

Niet alles gelezen, maar deze post gaat in dit topic niet overtroefd worden

m.n. is het met overgewicht vergelijkbaar als met dingen zoals depressie: Zolang je het niet zelf meegemaakt hebt, kan je je er gewoon geen goeie enigszins realistische voorstelling van maken en zijn de meeste oordelen betreffende dit onderwerp dan ook zinloos
pi_155629940
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

m.n. is het met overgewicht vergelijkbaar als met dingen zoals depressie: Zolang je het niet zelf meegemaakt hebt, kan je je er gewoon geen goeie enigszins realistische voorstelling van maken en zijn de meeste oordelen betreffende dit onderwerp dan ook zinloos
Dat ben ik niet met je eens. Er hebben veel mensen gepost die overgewicht hebben of hebben gehad. Daarbij komt dat in de Westerse wereld overgewicht wel eens een enorm probleem kan gaan worden in de toekomst.
pi_155630011
quote:

Om zomaar uit het wilde weg te zeggen dat iemand dik is, is willens en wetens iemand proberen te kwetsen i.m.o.
Als iemand met overgewicht zelf zegt/vraagt over diens gewicht, zal ik dat eerlijk zeggen.
Geen lompe opmerking zoals "Je bent veel te dik" of "je bent vet".

Veel mensen met overgewicht strijden daar al jaren tevergeefs tegen.
Niet bij iedereen is dat met gezond eten of sporten op te lossen.
Een gewicht zegt verder niets over iemand als persoon.

Zelf krijg ik al jaren ongevraagd te horen dat ik te mager ben. :')
Nee hoor, ik ben gewoon klein. :P
Freestyle
pi_155630029
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:31 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nee, en als je dat verschil niet ziet dan zijn we klaar met deze discussie, dan heeft het immers geen nut meer.
Nee, ik stel simpel vast dat je definitie niet volledig is. Dat er ook een klein aantal mensen dik zijn vanwege een psychische aandoening kan ook niet ontkent worden. Maar nu niet aan komen zetten dat de meeste dikkerds allemaal een psychische aandoening hebben. Dat is je reinste kul
pi_155630109
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Er zijn zoveel onderwerpen wat nog nooit iemand heeft meegemaakt. Volgens mij kan je dan je bijna alle onderwerpen wel sluiten als dat de reden is om het er verder niet meer over te hebben.
pi_155630161
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:54 schreef ALTER-EGO het volgende:
Veel mensen met overgewicht strijden daar al jaren tevergeefs tegen.
Niet bij iedereen is dat met gezond eten of sporten op te lossen.
Bij bijna iedereen is dat op te lossen met gezond eten en te sporten. Waar haal je dat vandaan dat dat niet te doen is?

quote:
Een gewicht zegt verder niets over iemand als persoon.

Jawel, die persoon eet in ieder geval graag.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:02:06 #297
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155630187
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:55 schreef Deckard het volgende:

[..]

Nee, ik stel simpel vast dat je definitie niet volledig is. Dat er ook een klein aantal mensen dik zijn vanwege een psychische aandoening kan ook niet ontkent worden. Maar nu niet aan komen zetten dat de meeste dikkerds allemaal een psychische aandoening hebben. Dat is je reinste kul
Ik heb het nu over obesitas, dat is iets anders dan wat overgewicht hebben.
Iedereen met obesitas weet dat hij of zij te dik is, er zijn mensen die zich letterlijk dood eten, net als dat er mensen zijn die zich letterlijk verhongeren.

En iemand die dus obesitas heeft heeft vaker wel dan niet een psychische aandoening.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:03:53 #298
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155630223
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:00 schreef Deckard het volgende:

[..]

Bij bijna iedereen is dat op te lossen met gezond eten en te sporten. Waar haal je dat vandaan dat dat niet te doen is?

[..]

Eet niet haast ieder persoon graag? ( behalve dus mensen met anorexia) Dus dat is wel iets wat enorm algemeen is.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:05:52 #299
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155630266
Overigens zijn we nog niet zo heel lang geleden er achter gekomen dat veel mensen die van nature erg dun zijn een stuk DNA te veel hebben.

http://www.hln.be/hln/nl/(...)tuk-DNA-teveel.dhtml

Misschien is er lichamelijk ook wel iets mis met de mensen die extreem dik zijn maar weten we nog niet wat, er zijn al aanleidingen daarvoor gevonden maar het heeft nog verder onderzoek nodig.

Het is dan iets genetisch waardoor het logisch is dat het nu meer voorkomt.
pi_155630295
quote:

[..]

Niet bij iedereen werkt de Stofwisseling ofwel metabolisme hetzelfde. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofwisseling )

quote:

Iemand met meer gewicht heeft sowieso meer eten nodig om aan energie te komen.
Dat wil nog niet zeggen dat diegene teveel of slecht eet, :)
Freestyle
pi_155630334
quote:

[..]

Je bent zelf veel te zwaar geweest toch? Ben benieuwd of je op gezond gewicht blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')