quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
Want je denkt dat ze dit zelf niet weten?
Ach, je hebt mensen met anorexia die ontkennen dat ze veel maar dan ook veel te dun/mager zijn dus andersom bestaat vast ook wel.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef PBateman1978 het volgende:
Dikke mensen weten zelf ook wel dat ze dik zijn, denk je niet?
Ja, maar dan heb je het over een ziekte.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ach, je hebt mensen met anorexia die ontkennen dat ze veel maar dan ook veel te dun/mager zijn dus andersom bestaat vast ook wel.
Klopt maar dat is obesitas ook.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Ja, maar dan heb je het over een ziekte.
Het gaat me meer om het taboe dat er op rust. Zoals ik zei, ik zal het zelf niet snel tegen iemand zeggen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, maar niet vanwege een verstoord lichaamsbeeld. Eerder eetbuienstoornis oid.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:14 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Klopt maar dat is obesitas ook.
Niet echt vergelijkbaar.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:14 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Klopt maar dat is obesitas ook.
En terecht. Net zoals dat je mensen niet gaat lopen zeggen dat ze een te grote neus hebben, te mager zijn, te kleine tieten hebben, sproeten hebben of geen ziel hebben omdat ze rood haar hebben.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef Rodulf het volgende:
Het gaat me meer om het taboe dat er op rust.
Precies dit. Zelfhaat zorgt er over het algemeen niet voor dat je beter voor jezelf gaat zorgen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef motorbloempje het volgende:
Sowieso, als (ex)dikkertje, het enige wat mij motiveerde om gezonder te gaan leven waren dingen die vanuit mezelf kwamen, niet omdat andere mensen vonden/zeiden dat ik (te) dik was. If anything, mensen die bevestigen dat je te dik bent doen je alleen maar geloven dat dat het enige is was je bent als mens, 'dik', en dus waardeloos.
Sinds een jaar ben ik aantal kilo aangekomen en dan komen de opmerkingen. Nu gaat echt het roer om, ben ook sinds een week van de biertjes af (en hoop dat nog lang vol te houden).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:13 schreef Slip het volgende:
hoelang voel je je al gemotiveerd om af te vallen dan? oftewel hoelang vertelt men jou al dat je dik bent ?
Obesitas wordt tegenwoordig toch gezien als "ziekte" waardoor ook die mensen een verstoord lichaamsbeeld hebben. Vreetbuien horen daar ook bij maar dat komt omdat die mensen soms niet zien wat wij zien.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja, maar niet vanwege een verstoord lichaamsbeeld. Eerder eetbuienstoornis oid.
Nee, dan koppel je er zelf onterecht het aspect van een verstoord lichaamsbeeld aan. De reden dat obesitas bestempeld is als ziekte heeft natuurlijk niet te maken met een verkeerd lichaamsbeeld waarbij die mensen denken dat ze slank zijn (als je het gelijk zou trekken met anorexia). Anorexia gaat ook nog eens gepaard met een angst om aan te komen. Dikke mensen hebben doorgaans echt geen angst om af te vallen. Het is gewoon niet hetzelfde, al spelen in beide gevallen wel verslavingscomponenten een rol (verslaafd aan eten, verslaafd aan niet eten).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:16 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Obesitas wordt tegenwoordig toch gezien als "ziekte" waardoor ook die mensen een verstoord lichaamsbeeld hebben. Vreetbuien horen daar ook bij maar dat komt omdat die mensen soms niet zien wat wij zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
En waaruit wordt dat precies duidelijk dat ik dat vind?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef Slip het volgende:
Duidelijk dat de ex-dikkerdjes onder ons vinden dat dik zijn te vergelijken is met iets waarmee je bent geborenIs het iets wat je in eigen hand kunt hebben en mag het best gezegd worden. vind ik, net als bij rokers en dat soort dingen
Moeilijk om te zeggen aangezien wij als mens ons laten leiden door het sociaal beeld, maar ben het voor de rest wel met je eens.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En waaruit wordt dat precies duidelijk dat ik dat vind?
het is juist in hun eigen hand, en niet in die van anderen. Anderen kunnen het alleen maar verder verpesten door mensen alleen als label 'dik' te zien, niet als 'mens'.
Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef Slip het volgende:
Duidelijk dat de ex-dikkerdjes onder ons vinden dat dik zijn te vergelijken is met iets waarmee je bent geborenIs het iets wat je in eigen hand kunt hebben en mag het best gezegd worden. vind ik, net als bij rokers en dat soort dingen
Ik bedoel daarmee ook niet het extreme geval van kleinerenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?
Gewicht is iets wat je inderdaad kunt beïnvloeden, maar slechts 5% slaagt erin om blijvend af te vallen. Dat het mogelijk is maakt het nog niet makkelijk. Net zoals psychische stoornissen vaak chronisch zijn, kan een worsteling met overgewicht dat ook zijn. Er zijn gewoon zoveel factoren die een rol spelen waardoor het dus ook geen zin heeft om iemand te vertellen dat hij/zij dik is. De kans is groot dat die persoon niet in staat is dat te veranderen op dat moment, anders had die dat al wel gedaan.
Ik denk dat het wel kan. Zeg ook wel eens dat ik me zorgen maak over het gewicht van mijn moeder. Het gaat er inderdaad om hoe je het zegt. Simpelweg tegen iemand zeggen dat die persoon dik is, is niet nuttig. Je kan het beter koppelen aan iets van gezondheid, of gewoon eetgewoonten.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:29 schreef Slip het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee ook niet het extreme geval van kleineren
Dit.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Leuke tegenspraak. Als ex-dikkertje weet je toch juist dat het iets is wat je kunt veranderen?
Gewicht is iets wat je inderdaad kunt beïnvloeden, maar slechts 5% slaagt erin om blijvend af te vallen. Dat het mogelijk is maakt het nog niet makkelijk. Net zoals psychische stoornissen vaak chronisch zijn, kan een worsteling met overgewicht dat ook zijn. Er zijn gewoon zoveel factoren die een rol spelen waardoor het dus ook geen zin heeft om iemand te vertellen dat hij/zij dik is. De kans is groot dat die persoon niet in staat is dat te veranderen op dat moment, anders had die dat al wel gedaan.
Ook dat is niet altijd ook maar enigszins succesvol of nuttig. Ik ken ook mensen die zeer dichtbij me staan om wie ik me zorgen maak qua gewicht en hoe ze eten/leven, bang dat ze er een stuk sneller niet meer zijn dan noodzakelijk zou zijn. En weet je wat, ze weten het. En zeggen regelmatig dat het tijd is om te veranderen, dat ze op 'dieet' gaan, om daarna later weer te zeggen 'dat het toch te laat is', etc.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel kan. Zeg ook wel eens dat ik me zorgen maak over het gewicht van mijn moeder. Het gaat er inderdaad om hoe je het zegt. Simpelweg tegen iemand zeggen dat die persoon dik is, is niet nuttig. Je kan het beter koppelen aan iets van gezondheid, of gewoon eetgewoonten.
Het is beter om mensen te proberen te inspireren door zelf het goede voorbeeld te geven. Maar toch, ik heb mijn zorgen uitgesproken en ze is nu wel 10 kilo kwijt. Ik zou het niet elke week uitspreken natuurlijk, maar ik vind het wel belangrijk om benoemd te hebben. Want ze wéét waar het aan ligt, de motivatie om er wat aan te doen ontbreekt alleen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ook dat is niet altijd ook maar enigszins succesvol of nuttig. Ik ken ook mensen die zeer dichtbij me staan om wie ik me zorgen maak qua gewicht en hoe ze eten/leven, bang dat ze er een stuk sneller niet meer zijn dan noodzakelijk zou zijn. En weet je wat, ze weten het. En zeggen regelmatig dat het tijd is om te veranderen, dat ze op 'dieet' gaan, om daarna later weer te zeggen 'dat het toch te laat is', etc.
Komt hier op neer:
[ afbeelding ]
En daar gaat niemand iets aan veranderen, geen buitenstaander, totdat de persoon zelf op een dag in de spiegel/naar de cijfers op de weegschaal kijkt en denkt 'vandaag gaat het gebeuren'. En zelfs dat is geen succes, omdat men dan ook nog eens naar de andere kant om kan slaan, teveel wil/verliest dan gezond/veel te weinig gaat eten en nog steeds geen normaal eet- en leefpatroon ontwikkelt. Vallen en opstaan, dat soort dingen.
Als ze je op straat tegenkomen? Als jij in de rij voor de kassa staat? Context?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:11 schreef Rodulf het volgende:
Bij mij zeggen mensen altijd meteen dat ik te dik ben. Ik vind het geen probleem, zie het als extra motivatie om er wat aan te doen. Ik haat het enorm om te dik te zijn en wil er zo snel mogelijk van af.
Ja, ik vraag me ook wel af hoe dat dan werkt. "Hé! Hoe is het? Je bent wel wat dik (geworden) hè?"quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:46 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als ze je op straat tegenkomen? Als jij in de rij voor de kassa staat? Context?
Ze kunnen denken dat anderen het neit door hebben.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
Of dat het bést wel meevaltquote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:42 schreef Deckard het volgende:
[..]
Ze kunnen denken dat anderen het neit door hebben.
Het is ook niet altijd je eigen schuld, zeker niet bij jou als ik dat zo lees, misschien helpt het bij jouquote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:55 schreef War-horse het volgende:
Ben ook dik geworden, logisch als je altijd doet rennen voor je werk en verdere leven als dat ineens tot stilstand komt in combinatie met stoppen met roken, en je favoriete sport nog maar amper kan uitvoeren. Dan word je dikker, hoef je niet eens vele voor te doen. Dus dat weet ik maar al te goed, het is niet alsof ik mij vol gevreten heb...
Mij werd gezegd dat voor mij belangrijk was om goed vlees te eten (eiwitten) wat blijkt achteraf dat het helemaal niet zo is. Zelfde met melkproducten (stik allergisch voor) Nu dat ik dat niet meer zo veel gebruik, ben ik al acht kilo af gevallen. weeg nog steeds 112KG op twee meter. Dat nog wel...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:57 schreef FANN het volgende:
[..]
Het is ook niet altijd je eigen schuld, zeker niet bij jou als ik dat zo lees, misschien helpt het bij jou
om je eetpatroon te veranderen, in elk geval niet snoepen, maar misschien doe je dat niet eens.
Medicijnen kan je ook dik van worden, kan je ook niets aan doen...
Maar niet tegen wildvreemden, dat zou ik nooit doen eigenlijk, maar ik had het ook over mijn partner,quote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:57 schreef Comp_Lex het volgende:
Ja dat mag gezegd worden. Je mag het ook tegen mij zeggen, want ik namelijk ook te dik tegenwoordig. (Ik ben wel afgevallen trouwens) Wat mensen zich moeten realiseren is dat ernstig overgewicht voortkomt uit onderliggende problemen. Het is een symptoom, zeg maar.
Het gaat niet goed met je partner.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:01 schreef FANN het volgende:
[..]
Maar niet tegen wildvreemden, dat zou ik nooit doen eigenlijk, maar ik had het ook over mijn partner,
als die een pot Nutella leeg zat te vreten zei ik wel dingen zoals, nah... nog even dooreten en je
hebt een hartvervettingTrok ie zich niets van aan trouwens, maar van die collega kwam denk ik
wél binnen
Dus voor jou niet te veel vlees en geen melkproducten begrijp ik, gelukkig zijn er veel alternatievenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:00 schreef War-horse het volgende:
Mij werd gezegd dat voor mij belangrijk was om goed vlees te eten (eiwitten) wat blijkt achteraf dat het helemaal niet zo is. Zelfde met melkproducten (stik allergisch voor) Nu dat ik dat niet meer zo veel gebruik, ben ik al acht kilo af gevallen.
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:02 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Het gaat niet goed met je partner.
Oh okquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:04 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
Hij is inmiddels al 8 kg afgevallendus gaat best goed ....
had gewoon even een wake up call nodig denk ik.
Geloof het of niet. pasta gewoon pasta met simpele degelijke sauzen.Ben ergens ook altijd min of meer een vegetarisch geweest dus ja... Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:04 schreef FANN het volgende:
[..]
Dus voor jou niet te veel vlees en geen melkproducten begrijp ik, gelukkig zijn er veel alternatieven
voor melkprodukten tegenwoordig en dan kan je gezonde Smoothies malen bijvoorbeeld.
Groene Smoothies met Spinazie, maar ook fruitsmoothies en er zijn héle lekkere vegetarische
recepten, je hoeft écht niet op een worteltje te bijten...
Je bent plantaardig?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef War-horse het volgende:
ltijd min of meer een vegetarisch geweest
quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef motorbloempje het volgende:
Nu wil ik ook een nutellapot leegeten.
Ik houd 't maar bij verse guacamole. Op 'n toastje.
Ik heb 't nog nooit gedaan. Ik zag een challengequote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:07 schreef FANN het volgende:
[..]ik vond het maar goor
broodje met Nutella vind ik ook lekker, maar zo uit de pot, nee dank je
Tja pasta, ik eet ook veel pata eigenlijk, de sauzen zijn wel vaak de dikmakers, maar dat kan je dan weerquote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:06 schreef War-horse het volgende:
[..]
Geloof het of niet. pasta gewoon pasta met simpele degelijke sauzen.Ben ergens ook altijd min of meer een vegetarisch geweest dus ja... Vlees is lekker hoor daar niet van. Maar kan er heel slecht tegen.
Misschien ga je er harder van rennen ....quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik heb 't nog nooit gedaan. Ik zag een challenge
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |