abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 augustus 2015 @ 16:47:52 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155562822
quote:
De farmaceutische industrie is een hot topic, voor en tegenstanders van deze tak van sport raken altijd in felle discussies over het nut van deze industrie. Maken ze mensen beter of juist zieker?

Dus discussieer hier over dit onderwerp in het licht van BNW
Link naar vorige delen:

Topicreeks: Algemeen Bigpharma topic

Over dit onderwerp ...
In het kort...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
Go!

Over Homeopatie

Maken we even een gedachten experiment,
We gaan even de assumptie aan dat water daadwerkelijk de magische geheugeneigenschap heeft. En we gaan Oscillococcinum maken.
We slachten een eend en nemen wat van zijn hart en lever en laten dit 40 dagen trekken. We filteren en vriesdrogen dat, en gaan het verdunnen. We nemen wat water, en voegen het er aan toe, schudden, nemen een beetje van de oplossing en verdunnen het verder met water. Dit herhalen we tot we de onvoorstelbare verdunning hebben van 10-400
Nu vraag ik me af, hoe weet je nu wat je verdunt hebt? De eendenlever? Ja, maar hoe zit het met de verontreinigingen van het water? Je hebt een plek waar je aan het gieten en aan het verdunnen bent, de lucht zit daar vol met stof, bacteriën, virussen, schimmels ja zelfs algensporen.
Zelfs in de modernste chipfabrieken is men maar tot een bepaalde graad in staat alles uit de lucht te halen. En het water dan? Hoe wil je weten dat je water geen andere sporenelementen bevat? Of heeft bevat? Water is bijna zo oud als het universum, en heeft dus aardig wat bedgenoten gehad in het bestaan.
En de flessen waarin je aan het verdunnen bent?
Allemaal brengen ze sporen mee, al zei het gering
Dat de Eendenlever een actief element is in de griepmedicatie is dus niet alleen vanwege de verdunning onwaarschijnlijk, maar ook omdat je vrijwel onmogelijk kan weten wat er nog meer oneindig verdunt is.
En dan heb je zo je best gedaan je bereiding zuiver te houden binnen bepaalde limieten en dan doe je die oplossing op suiker, suiker is hygroscopisch en trekt vocht uit de lucht. Heeft dat vocht ook een geheugen en wat staat daar in? Je Oscillococcinum gaat plastic buisjes in.

Die verpakking ademt in en uit bij veranderingen in luchtdruk, ja dat is weinig, maar meer dan 10-400
Mensen maken het open en nemen er 2 op hun vochtige hand (zweet) waar weer allerlei zaken oneindig in verdunt zijn en nemen het in hun mond, dat speeksel en je lichaamsvocht bevat ook allerlei oneindige verdunningen

1. Hoe weet je dat je werkzame stof degene is die de werking doet, en niet een van de verontreinigingen die je mee verdunt?
2. Hoe is kwaliteitscontrole mogelijk bij de fabricage van homeopatische middelen, als de verdunningen zo groot zijn dat er van je werkzame stof niets meer inzit?
3. Waarom is de werking nooit aangetoond bij gedegen dubbelblind onderzoek?
4. Hoe weet je objectief dat het werkt en wat er werkt als je daar geen onderzoek naar doet?

Bij homeopatie hebben we het over oplossingen van 10 -60 tot 10 -400.
Een oplossing van 10-60 is een verdunning die een even grote verdunning als 1 molecule actieve stof in 20.000.000.000.000 keer de inhoud van alle oceanen.

Oscillococcinum is een mooi voorbeeld van een homeopatisch middel, verdunde eendenhart en lever met een verdunning van 1 tot 10 -400
Hoe verdunt is dat?
Nu, als je 1 atoom van een eendenhart en lever zou nemen en je verdunt dat op het gehele universum is dat een verdunning van 1 op 10 -80

Dus, Oscillococcinum is volgens eigen opgave van de fabrikant, eendenhart en eendenlever zodanig verdunt dat het 1atoom is op 10 320 keer het universum

Dat is een 1 met 320 nullen erachter maal alle atomen in het universum, en 1 daarvan is van het eendenextract.

Geloof je werkelijk dat dit de werkzame stof is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 16:52:08 #2
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155562939
Duidelijk :P
Liet me weer meeslepen zonder de feiten op te zoeken.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 16:53:02 #3
45206 Pietverdriet
pi_155562956
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 16:52 schreef Manke het volgende:
Duidelijk :P
Liet me weer meeslepen zonder de feiten op te zoeken.
Ergo, of die pillen werken niet, of je hebt ze hard nodig
  woensdag 26 augustus 2015 @ 16:59:59 #4
45206 Pietverdriet
pi_155563148
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 16:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Op het www medicijnen bestellen is sowieso link.
Ligt er aan waar, ik ben een tevreden klant van Doc Morris
  woensdag 26 augustus 2015 @ 17:13:47 #5
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155563548
De Voedsel en Warenautoriteit is langs geweest en die hebben gezegd dat de hele handel in nootropics verboden is. Het gaat hier om producten met farmaceutische werking (medicijnen) en die mogen niet zomaar verhandeld worden. De wetgeving omtrent voedingssupplementen is hier in Nederland zelfs zo streng dat je eigenlijk gerust mag stellen dat alles wat een klein beetje werking heeft verboden is.
Helaas maar waar.

Dat is de reden dus.
pi_155563574
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt er aan waar, ik ben een tevreden klant van Doc Morris
Ik van Doc Martens.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 17:15:49 #7
45206 Pietverdriet
pi_155563609
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:13 schreef Manke het volgende:
De Voedsel en Warenautoriteit is langs geweest en die hebben gezegd dat de hele handel in nootropics verboden is. Het gaat hier om producten met farmaceutische werking (medicijnen) en die mogen niet zomaar verhandeld worden. De wetgeving omtrent voedingssupplementen is hier in Nederland zelfs zo streng dat je eigenlijk gerust mag stellen dat alles wat een klein beetje werking heeft verboden is.
Helaas maar waar.

Dat is de reden dus.
Onzin
  woensdag 26 augustus 2015 @ 17:16:22 #8
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155563621
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ergo, of die pillen werken niet, of je hebt ze hard nodig
of ze werken wel en iedereen heeft er baat bij.
pi_155563813
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:13 schreef Manke het volgende:
Helaas maar waar.

Dat is de reden dus.
medicijnen worden voorgeschreven door een arts. Toch logisch.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 17:33:50 #10
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155564056
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:23 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

ja, maar dit was voorheen overal te koop, of er zijn nieuwe Europese regels hierover.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 17:41:06 #11
45206 Pietverdriet
pi_155564248
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:33 schreef Manke het volgende:

[..]

ja, maar dit was voorheen overal te koop, of er zijn nieuwe Europese regels hierover.
Als het eerst legaal vrij verkocht mag worden en nu niet meer, enkel op recept, hoe zou dat komen?
pi_155564411
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:33 schreef Manke het volgende:

[..]

https://online-apotheker.net/
  woensdag 26 augustus 2015 @ 17:57:28 #13
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155564768
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als het eerst legaal vrij verkocht mag worden en nu niet meer, enkel op recept, hoe zou dat komen?
het vwa maakt zich zorgen om de gezondheid van het volk en vindt de bijwerkingen te ernstig voor een middel dat volgens hen niks doet.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 18:06:44 #14
45206 Pietverdriet
pi_155565004
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:57 schreef Manke het volgende:

[..]

het vwa maakt zich zorgen om de gezondheid van het volk en vindt de bijwerkingen te ernstig voor een middel dat volgens hen niks doet.
Kijk, je beantwoord je eigen vraag.
pi_155567306
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:57 schreef Manke het volgende:

[..]

Nee nee, het is niet zo dat het niets doet. Het werkt niet voor de indicatie waar het nu voor geregistreerd is. Overig gebruik lijkt eerder recreatief dan echt zinvol en de bijwerkingen maken het heel logisch dat het niet over the counter verkrijgbaar moet zijn.
pi_155568522
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 19:14 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Nee nee, het is niet zo dat het niets doet. Het werkt niet voor de indicatie waar het nu voor geregistreerd is. Overig gebruik lijkt eerder recreatief dan echt zinvol en de bijwerkingen maken het heel logisch dat het niet over the counter verkrijgbaar moet zijn.
Nou vraag ik me af, (niet per se tegen jou gericht) waarom ze diezelfde beredenering niet bv. voor koffie gebruiken.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_155569083
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 19:46 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nou vraag ik me af, (niet per se tegen jou gericht) waarom ze diezelfde beredenering niet bv. voor koffie gebruiken.
Dat is historisch gegroeid. Alcohol zou als het een nieuwe stof was ook gereguleerd of verboden worden.
pi_155569242
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 19:46 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Je bedoelt dat koffie bijwerkingen heeft? Het kan inderdaad zorgen voor hypertensie en tachycardie en wordt afgeraden bij sommige ritmestoornissen.
Deze bijwerkingen zijn vervelend, maar lang niet zo erg als bijvoorbeeld de verminderde werking van bloedplaatjes bij eerder genoemd piracetam of verergering van verminderde nierfunctie bij iets vrij verkrijgbaars als ibuprofen.

Daarnaast wordt koffie gebruikt als voedingsmiddel, het is geen geneesmiddel. Er is geen arts die zegt ik schrijf je koffie voor tegen klacht X of Y. Het kan gebruikt worden naar eigen inzicht.

Edit: alcohol is toch al gereguleerd :)
pi_155569730
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:02 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Je bedoelt dat koffie bijwerkingen heeft? Het kan inderdaad zorgen voor hypertensie en tachycardie en wordt afgeraden bij sommige ritmestoornissen.
Deze bijwerkingen zijn vervelend, maar lang niet zo erg als bijvoorbeeld de verminderde werking van bloedplaatjes bij eerder genoemd piracetam of verergering van verminderde nierfunctie bij iets vrij verkrijgbaars als ibuprofen.

Daarnaast wordt koffie gebruikt als voedingsmiddel, het is geen geneesmiddel. Er is geen arts die zegt ik schrijf je koffie voor tegen klacht X of Y. Het kan gebruikt worden naar eigen inzicht.

Edit: alcohol is toch al gereguleerd :)
Voor zover ik weet is het ook gelinked aan verhoogde kans op kanker. Het is sowieso verslavend, en mensen (waaronder ik) hebben afkickverschijnselen.

Koffie wordt (net als veel nootropics) vooral gebruikt als stimulant, je wordt er scherper en energieker van. Als het puur om de smaak zou gaan zou cafeinevrije koffie een stuk beter verkopen :P

quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 19:57 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dat is historisch gegroeid. Alcohol zou als het een nieuwe stof was ook gereguleerd of verboden worden.
Dat denk ik ook, alhoewel alcohol te gemakkelijk zelf te maken is om het te kunnen reguleren (kijk maar naar de prohibition era in de US)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_155570170
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:14 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is het ook gelinked aan verhoogde kans op kanker. Het is sowieso verslavend, en mensen (waaronder ik) hebben afkickverschijnselen.

Koffie wordt (net als veel nootropics) vooral gebruikt als stimulant, je wordt er scherper en energieker van. Als het puur om de smaak zou gaan zou cafeinevrije koffie een stuk beter verkopen :P

[..]

Dat denk ik ook, alhoewel alcohol te gemakkelijk zelf te maken is om het te kunnen reguleren (kijk maar naar de prohibition era in de US)
Rood vlees is ook geassocieerd aan een verhoogd risico op kanker, suiker is ook verslavend.
In principe is alles dodelijk, het hangt alleen af van de dosering.

Dat koffie als stimulans wordt gebruikt, is op zich niets op tegen, maar het is niet te vergelijken met zo'n middel met forse bijwerkingen als piracetam.
Het gaat om afwegingen, risico's en kansen. Grenzen kunnen arbitrair zijn, dat is wellicht zo.
pi_155733324
Weer eens bewijs dat die hele anti-gluten maffia alleen maar op geld uit is en mensen een aandoening aanpraat.

http://www.sciencealert.c(...)ts-when-given-gluten
pi_155738814
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 14:38 schreef .SP. het volgende:
Weer eens bewijs dat die hele anti-gluten maffia alleen maar op geld uit is en mensen een aandoening aanpraat.

Jammer dat er geen controlegroep is. En mooi dat dit in Italië, het land van de pasta gedaan is :)
Wel jammer voor de coeliakiepatienten hoor, die worden mogelijk minder serieus genomen door de hype.
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:23:08 #23
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_155739664
quote:

.. ja echt ook ... je moet nog flink je best doen om het te kopen. Dus het een bewuste keuze dat iemand geen gluten wil eten. Diegene die dat doen weten ook wel dat het eten duurder is.

Maar ik ben wel eens dat er een winst gemaakt denkt te kunne worden door 'zo maar' gluten-vrij op je product te plakken.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:26:06 #24
52357 Lambiekje
pi_155739768
quote:
From abortions to vaccines to chemotherapy: How modern medicine is steeped in a culture of death and denial
The standard medical approach in the West is to bombard the body with drugs and poison whenever there's an ailment, rather than try to prevent illness by fortifying the body through nutrition and healthy living. This reactionary approach, or what many recognize as the allopathic model of healthcare, has led to the advent of all sorts of deadly interventions such as abortion, vaccination and chemotherapy, all of which involve death and destruction rather than life and healing.

How did things become this way? The "do no harm" oath of the medical profession seems to have evolved into "always do harm," as quack doctors routinely pump their patients up with pharmaceuticals, heavy metals, radiation, antibiotics and other poisons that inhibit the human body from healing itself naturally. Modern medicine has degenerated into a culture of death cloaked in denial, and millions of people are needlessly suffering as a result.

Part of the problem is greed -- convincing governments to purchase vaccines in bulk, for instance, or signing people up for cancer "treatments" that cost tens or even hundreds of thousands of dollars a month means billions of dollars in profits for drug and vaccine manufacturers. But another problem is the flawed mindset that leads many people to believe that poisoning their bodies with conventional drugs and surgery is somehow better than rejuvenating their bodies with actual healing nutrients.
bron
Do as much harm as you can. Dat is een nobel streven.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_155739893
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:26 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Do as much harm as you can. Dat is een nobel streven.
Ah natural news .
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:42:47 #26
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740342
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 17:23 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Een arts weet zo goed als niks van voeding af dus zou niet weten waarom deze voedingssupplementen voor zou kunnen schrijven..
Feyenoord!
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:43:45 #27
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740378
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 19:14 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

LOL. Juist officiele medicijnen hebben enorm heftige bijwerkingen.....
Feyenoord!
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:45:17 #28
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740424
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:24 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Rood vlees is ook geassocieerd aan een verhoogd risico op kanker, suiker is ook verslavend.
In principe is alles dodelijk, het hangt alleen af van de dosering.

Dat koffie als stimulans wordt gebruikt, is op zich niets op tegen, maar het is niet te vergelijken met zo'n middel met forse bijwerkingen als piracetam.
Het gaat om afwegingen, risico's en kansen. Grenzen kunnen arbitrair zijn, dat is wellicht zo.
Alle producten in de supermarkt zitten propvol suiker en zout. Als ze daar nou eens wat tegen gingen doen.
Feyenoord!
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:47:08 #29
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740482
quote:

Als je intolerant bent voor gluten zul je dat niet zo snel merken, zeker niet na 10 dagen. Waardeloos onderzoek dus.
Feyenoord!
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:47:41 #30
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740500
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 18:54 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Jammer dat er geen controlegroep is. En mooi dat dit in Italië, het land van de pasta gedaan is :)
Wel jammer voor de coeliakiepatienten hoor, die worden mogelijk minder serieus genomen door de hype.
Coelieakie is iets heel anders als gluten intolerantie.
Feyenoord!
pi_155740641
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:42 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Een arts weet zo goed als niks van voeding af dus zou niet weten waarom deze voedingssupplementen voor zou kunnen schrijven..
Hoe kom je er bij dat een arts zo goed als niets van voeding weet? Er wordt niet ingegaan op de laatste hypes, maar er zit absoluut voedingsleer in de opleiding. Supplementen voor een medische indicatie: bijvoorbeeld als preventie bij fracturen, zijn niet voor niets gemedicaliseerd. De overige supplementen zijn meestal leuk maar niet perse zinvol.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:43 schreef Japie77 het volgende:
LOL. Juist officiele medicijnen hebben enorm heftige bijwerkingen.....
wat zijn officiële en niet-officiële medicijnen? Bedoel je een receptgeneesmiddel?
Een van de redenen om een recept niet vrij verkrijgbaar te laten zijn is inderdaad de bijwerkingen die iets kan hebben. In het geval van die piracetam, waar het over ging, is zinvolle, bedoelde werking niet eens aangetoond, dus ik snap niet zo goed wat daar 'LOL' aan is.
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:53:03 #32
52357 Lambiekje
pi_155740666
--
Op of aanmerkingen over topicpointer of moderatie in het algemeen mag in BNW / [ BNW- FB]Feedback and -forth, round in circles, and up and down
--

[ Bericht 39% gewijzigd door Nizno op 01-09-2015 20:39:00 ]
  dinsdag 1 september 2015 @ 19:55:25 #33
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740726
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:52 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat een arts zo goed als niets van voeding weet? Er wordt niet ingegaan op de laatste hypes, maar er zit absoluut voedingsleer in de opleiding. Supplementen voor een medische indicatie: bijvoorbeeld als preventie bij fracturen, zijn niet voor niets gemedicaliseerd. De overige supplementen zijn meestal leuk maar niet perse zinvol.

[..]

wat zijn officiële en niet-officiële medicijnen? Bedoel je een receptgeneesmiddel?
Een van de redenen om een recept niet vrij verkrijgbaar te laten zijn is inderdaad de bijwerkingen die iets kan hebben. In het geval van die piracetam, waar het over ging, is zinvolle, bedoelde werking niet eens aangetoond, dus ik snap niet zo goed wat daar 'LOL' aan is.
Het stuk mbt voedingsleer is zo klein in de opleiding dat dat geen naam mag hebben. Het is algemeen bekend dat artsen zo goed als geen verstand hebben van voeding wat eigenlijk een tekortkoming is. Maar goed ook wel weer begrijpelijk omdat ze al zoveel andere dingen moeten weten.

Jij hebt het over zware bijwerkingen bij voedingssupplementen. Als er ergens zware bijwerkingen aan zitten is het wel bij heel veel officiele medicijnen.
Feyenoord!
pi_155740761
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:55 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Het stuk mbt voedingsleer is zo klein in de opleiding dat dat geen naam mag hebben. Het is algemeen bekend dat artsen zo goed als geen verstand hebben van voeding wat eigenlijk een tekortkoming is. Maar goed ook wel weer begrijpelijk omdat ze al zoveel andere dingen moeten weten.

Jij hebt het over zware bijwerkingen bij voedingssupplementen. Als er ergens zware bijwerkingen aan zitten is het wel bij heel veel officiele medicijnen.
Wat is een officieel medicijn?
pi_155740864
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:47 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Coelieakie is iets heel anders als gluten intolerantie.
:D

Coeliakie IS glutenintolerantie. Je lichaam onwikkeld een afweerreactie tegen de gluten, of beter gezegd tegen een stukje van de gluten.
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:00:14 #36
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740867
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 19:56 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Wat is een officieel medicijn?
Medicijnen waar je een recept voorschrift voor moet hebben. Er zijn zoveel andere medicijnen zoals allerlei kruiden, voedingssupplementen etc. Maar dat word door de arrogante westerse medische wetenschap niet erkend helaas.
Feyenoord!
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:01:56 #37
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155740922
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:00 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

:D

Coeliakie IS glutenintolerantie. Je lichaam onwikkeld een afweerreactie tegen de gluten, of beter gezegd tegen een stukje van de gluten.
Nee Coeliakie IS glutenallergie. Dat is wat anders als glutenintolerantie. Met glutenallergie krijg je gelijk een reactie ook al krijg je maar iets van gluten binnen. Bij mensen die glutenintolerant zijn werkt dit proces veel langzamer.
Feyenoord!
pi_155741021
Hier een mooi plaatje dat uitleg geeft over coeliakie:

Stukjes van gluten worden door je afweersysteem onterecht aangezien als iets waar op gereageerd moet worden. Hierdoor wordt je afweersysteem geactiveerd en worden een hele zooi afweercellen (t en b cellen) richting de darm gestuurd om deze stukjes van gluten op te ruimen. Bij dit opruimen raken helaas ook cellen van de darm beschadigd, wat er voor zorgt dat deze ook kapot gaan.
pi_155741054
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:00 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Medicijnen waar je een recept voorschrift voor moet hebben. Er zijn zoveel andere medicijnen zoals allerlei kruiden, voedingssupplementen etc. Maar dat word door de arrogante westerse medische wetenschap niet erkend helaas.
Er zit zat geld in de alternatieve wereld. Als die een mooie placebogecontroleerde studie doen en aantonen dat het werkt, dat het reproduceerbaar is en veilig is, meerwaarde biedt tov huidige middelen dus, staat de medische wereld er absoluut voor open.
pi_155741291
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:01 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee Coeliakie IS glutenallergie. Dat is wat anders als glutenintolerantie. Met glutenallergie krijg je gelijk een reactie ook al krijg je maar iets van gluten binnen. Bij mensen die glutenintolerant zijn werkt dit proces veel langzamer.
Nee, het is per definitie geen allergie omdat allergiën gemedieerd worden door immunoglobulines (met name IgE, soms IgG).

Het is een auto-immuunziekte waarbij je een afweerreactie ontwikkelt op gluten. Je lichaam kan er simpelweg niet tegen -> intolerantie
pi_155741391
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:14 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Nee, het is per definitie geen allergie omdat allergiën gemedieerd worden door immunoglobulines (met name IgE, soms IgG).

Het is een auto-immuunziekte waarbij je een afweerreactie ontwikkelt op gluten. Je lichaam kan er simpelweg niet tegen -> intolerantie
Denk niet dat Japie dit verschil begrijpt :@
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:21:16 #42
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155741507
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:14 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Coeliakie en glutensensitiviteit
Iemand met coeliakie kan niet tegen gluten, en daarom wordt coeliakie ook vaak glutenintolerantie genoemd. Gluten is een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt en khorasan tarwe (ook wel bekend als kamut ®). Gluten zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Denk aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Het zit ook verstopt in producten waar je het niet direct in verwacht. Bijvoorbeeld in de ingrediënten van soepen (bindmiddel, vermicelli of vlees), in sauzen, sommige snoepjes, ijssoorten en bier. Haver is vaak gecontamineerd (besmet) en daardoor ook niet zonder meer veilig te gebruiken in een glutenvrij dieet, lees hier meer over haver.

Voedsel met gluten zorgt bij mensen met coeliakie voor een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Daardoor kan de darm zijn werk niet goed doen.

Artsen en onderzoekers zijn het er over eens dat er ook mensen zijn bij wie geen coeliakie kan worden aangetoond, maar die wel goed reageren op een glutenvrij dieet. Daar is de verzamelnaam glutensensitiviteit voor bedacht. Als alle andere darmaandoeningen uitgesloten zijn dan zou je last kunnen hebben van glutensensitiviteit. Dit kun je alleen nog maar aantonen door - begeleid - eerst 6 weken een strikt glutenvrij dieet te volgen en dan opnieuw gluten te eten. Men kijkt dan naar de klachten in beide perioden. Onderzoeken zijn wereldwijd bezig om een diagnosemiddel te vinden. Het kan ook zijn dat het namelijk niet aan het eiwit gluten in granen ligt, maar aan een ander eiwit of een ander stofje in tarwe of graan. En misschien zijn de biopten van mensen bij wie geen coeliakie werd aangetoond verkeerd geïnterpreteerd en is het toch coeliakie. Het interpreteren van biopten blijft mensenwerk. Eigenlijk weten we dus nog niet precies wat glutensensitiviteit (non celiac glutensensitivity) is. Dit zal in de toekomst met meer onderzoek duidelijk gaan worden.

http://www.glutenvrij.nl/page/Coeliakie/Wat-is-coeliakie
Feyenoord!
pi_155741513
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:17 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Hij spreekt zichzelf ook een beetje tegen. Bij coeliakie duurt het ook even voordat je je darmwand genoeg beschadigd hebt om klachten te krijgen. Je krijgt wel redelijk vlot een reactie op celniveau, maar daar ga je klinisch nog geen klachten van krijgen. Dan ben je alweer heel wat kapotte cellen verder.
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:21:56 #44
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155741535
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:17 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Hou je bijdehande opmerkingen maar voor je mevrouwtje puff. Ik denk dat er veel meer is wat jij niet begrijpt dan wat ik niet begrijp.
Feyenoord!
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:22:45 #45
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155741564
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:21 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Hij spreekt zichzelf ook een beetje tegen. Bij coeliakie duurt het ook even voordat je je darmwand genoeg beschadigd hebt om klachten te krijgen. Je krijgt wel redelijk vlot een reactie op celniveau, maar daar ga je klinisch nog geen klachten van krijgen. Dan ben je alweer heel wat kapotte cellen verder.
Onzin. Bij coeliakie reageren mensen veel sneller op gluten dan bij gluten sensitiviteit.
Feyenoord!
pi_155741646
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:22 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Onzin. Bij coeliakie reageren mensen veel sneller op gluten dan bij gluten sensitiviteit.
Lees de link hierboven, er is juist bij mensen die aangeven dat ze goed reageren op glutenvrij, een blind onderzoek gedaan, waarbij ze geen verschil in buikklachten rapporteren bij wel of geen gluten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:21 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Hou je bijdehande opmerkingen maar voor je mevrouwtje puff. Ik denk dat er veel meer is wat jij niet begrijpt dan wat ik niet begrijp.
Niet zo denigrerend.
Wat maakt dat jij denkt dat je meer begrijpt dan ik?
pi_155741680
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:22 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet waar we het over hebben? We hadden het erover of het een intolerantie of een allergie was.
pi_155742115
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:25 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet waar we het over hebben? We hadden het erover of het een intolerantie of een allergie was.
Als we met de termen van bovenstaand onderzoek spreken, coeliakie en NCGSP (non-coeliakie glutensrnsitieve patiënten), geeft Japie aan dat de tweede groep ook klachten heeft, hetzij minder. Dit is eigenlijk nooit aangetoond en wel verworpen.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:56:55 #49
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155744910
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:25 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Lees de link hierboven, er is juist bij mensen die aangeven dat ze goed reageren op glutenvrij, een blind onderzoek gedaan, waarbij ze geen verschil in buikklachten rapporteren bij wel of geen gluten.

[..]

Niet zo denigrerend.
Wat maakt dat jij denkt dat je meer begrijpt dan ik?
Lees mijn reactie daarop. 10 dagen testen bij mensen die glutensensitief zijn is een waardeloos onderzoek. Was het een peer reviewed onderzoek? ;)

Ik denigrerend? Volgens mij begin jij mij denigrerend te behandelen.......
Feyenoord!
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:58:54 #50
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_155744983
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:25 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Er zijn twee verschillende groepen mensen die problemen hebben met gluten. Ten eerste de mensen die coeliakie hebben, wat bewezen kan worden en erg snel reageren als ze iets met gluten eten. Ten tweede de mensen die gluten intolerant of sensitief (het is maar hoe je het noemt) zijn die prima gedurende langere tijd gluten kunnen eten maar er op den duur last van krijgen.
Feyenoord!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')