abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155633963
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 20:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat ging anders prima met al die andere veranderingen, zoals het nare karakter van zwarte piet, het bruin worden ipv pikzwart(wat een grote fout was in mijn ogen), de dikke rode lippen die weg gingen, het strakke kroeshaar wat lossere krullen werden, de oorringen die weggingen en nog veel meer.

Sterker nog, toen de zwarte piet zoals we die om en nabij kende werd ingevoerd was dat ook van het een op het andere moment. Toen al die andere hulpen bij sinterklaas verdwenen en vervangen werden door alleen zwarte piet ging dat ook van het ene op het andere jaar.
Geen kind die daar ook maar een onvertogen woord over heeft laten horen.

In deze tijd hebben we het voordeel van de tv verhalen en de officiele intochten die aansluiten bij het sinterklaas journaal. Elke verandering die je wil kan daardoor zonder enig probleem worden doorgevoerd. Als je dan ook nog eens iets kiest wat een beetje in lijn ligt, bv de roetpiet of de regenboogpiet kan je daar gewoon een verhaal van maken die zo geslikt wordt door de kinderen die erin geloven. Die zijn zo klein dat ze zowat alles als zoete koek slikken, anders hadden ze ook niet in sinterklaas en zwarte piet geloofd en al het ongeloofwaardige wat daaraan vast zit.

Als het om Gario gaat zou ik hem ook graag in zijn sop laten gaarkoken, maar dit gaat niet om Gario, dit gaat om het kinderfeest. Waarbij er door jaren de wel meer valide argumenten van de gematigde mensen die graag piet zouden willen zien veranderen zijn genegeerd. Ik zou graag dit kinderfeest willen redden en de nare bijsmaak die eraan gekomen is willen opruimen. Een compromis lijkt me dus gewoon op zijn plaats. Dan kunnen we gewoon weer door met de orde van de dag en genieten van het kinderfeest, kan iedereen genieten van het kinderfeest.

Zijn er geen kleine kindjes meer die gepest worden met zwarte piet, zijn er geen kleine kindjes meer die last hebben van de aversie van hun ouders, is er geen connectie meer met wat wel degelijk een karikatuur van een neger uit het verleden is, probleem opgelost. Snap werkelijk niet waarom daar zo'n tegenstand voor is.
Dat is ons verschil in mening, ik denk niet dat het kinderfeest in gevaar is/komt als we het houden zoals het is. De kans is groot dat zulke zaken vanzelf in de loop van decennia wijzigen op een langzame en natuurlijke manier met een brede steun van de bevolking en zonder dat er een woord over wordt gerept buiten de organisaties van de intochten. Waarom dat nu zo nodig forceren?
Ik zou er geen moeite mee hebben als ZP er anders uit zou zien, ik zou het wel een beetje jammer vinden als dat totaal onnodig wordt geforceerd terwijl slechts een paar radicale mensen dat willen. Simpelweg omdat een paar radicale mensen dan het feestje van de meeste mensen verpeseten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155634086
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De definitie van blank: ongekleurd, wit, glanzig, onbedekt. Dat is allemaal niet van toepassing op mensen van het kaukasische ras, de kleur die het dichtst in de buurt komt is roze. Een dergelijk onnauwekeurig taalgebruik mijd je door het woord kaukasisch te gebruiken in plaats van het woord blank. Net als dat het woord zwart beter niet gebruikt wordt aangezien die mensen niet zwart maar bruin gekleurd zijn. Ik weet niet wat de reden is dat ze in de VS USA voor het woord kaukasisch kiezen, hoe dan ook is het een beter begrip, al kan je vallen over de geografische ligging van deze gebieden.
Als het om mensen gaat, wordt met blank het Kaukasisch ras bedoeld, en dat is niet iets wat ter discussie staat, serieus :')
pi_155634097
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 20:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is ons verschil in mening, ik denk niet dat het kinderfeest in gevaar is/komt als we het houden zoals het is. De kans is groot dat zulke zaken vanzelf in de loop van decennia wijzigen op een langzame en natuurlijke manier met een brede steun van de bevolking en zonder dat er een woord over wordt gerept buiten de organisaties van de intochten. Waarom dat nu zo nodig forceren?
Ik zou er geen moeite mee hebben als ZP er anders uit zou zien, ik zou het wel een beetje jammer vinden als dat totaal onnodig wordt geforceerd terwijl slechts een paar radicale mensen dat willen. Simpelweg omdat een paar radicale mensen dan het feestje van de meeste mensen verpeseten.
Elke verandering is tot nu toe geforceerd geweest. Geen een is natuurlijk vanuit de bevolking gekomen.
De enige waar moeilijk over gedaan wordt is de verandering waarin zwarte piet geen karikatuur van een neger meer is. Teveel mensen denken dat deze discussie is begonnen met Gario, maar dat is alles behalve waar. Deze discussie was er al in de jaren '60/'70. Wat een heel aantal veranderingen heeft geforceerd op dat laatste stukje na.

Dit gaat dus niet om een paar radicale mensen, het is meer dat de discussie nu luider is geworden en dat een paar radicalen het wat meer op scherp hebben gezet. Dit is een ellelange discussie en het wordt tijd voor een goede oplossing.

Maar als je geen problemen hebt met een verandering, waar wachten we dan op??
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:30:03 #179
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155634276
Persoonlijk zie ik de noodzaak niet om het aan te passen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155634616
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 20:30 schreef sp3c het volgende:
Persoonlijk zie ik de noodzaak niet om het aan te passen
Ik heb ook geen problemen met de huidige zwarte piet, maar ik kan me wel voorstellen dat het niet leuk is voor de kinderen die geplaagd worden met zwarte piet, ook niet voor de volwassenen die hiermee geplaagd worden. Ik kan me ook voorstellen dat er wat ongemak is met het feit dat het een (inmiddels vriendelijke) karikatuur is van een neger uit vervlogen tijden.

Ik zie vooral ook geen probleem in (nog!) een verandering, de helpers van sinterklaas zijn altijd al aan verandering onderhevig geweest, dat was al zo voor de om en nabij huidige piet, zelfs in mijn leven heb ik wat veranderingen gezien.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155635210
Hebben we niet wat beters te doen dan de hele dag slap te ouwehoeren over zwarte piet ? Af en toe is prima,maar dit gaat verdomme het hele jaar door. Mensen schieten er compleet in door. In België lachen ze ons keihard uit. ( en daar hebben ze precies dezelfde Piet ja) De halve wereld staat in brand,maar neeeee....Zwarte piet! Nog een rede waarom ik nauwelijks meer op forums kom. Zo,dat lucht op :)
pi_155636742
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 20:39 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb ook geen problemen met de huidige zwarte piet, maar ik kan me wel voorstellen dat het niet leuk is voor de kinderen die geplaagd worden met zwarte piet
Dat gebeurt dan ook nauwelijks. Er worden ook kinderen geplaagd of gepest omdat ze lang of klein zijn, dik of dun zijn, het uiterlijk van een trol of het uiterlijk van een fotomodel hebben...
Dat hoort er nu eenmaal bij. De meeste mensen zijn niet inherent goede wezens.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155638755
pi_155638960
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 20:56 schreef Rattataki het volgende:
Hebben we niet wat beters te doen dan de hele dag slap te ouwehoeren over zwarte piet ? Af en toe is prima,maar dit gaat verdomme het hele jaar door. Mensen schieten er compleet in door. In België lachen ze ons keihard uit. ( en daar hebben ze precies dezelfde Piet ja) De halve wereld staat in brand,maar neeeee....Zwarte piet! Nog een rede waarom ik nauwelijks meer op forums kom. Zo,dat lucht op :)
Speelt deze discussie daar helemaal niet dan?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_155639820
quote:
Het zou ook helpen als er niet om de zoveel reacties een poster voorbij komt die, exact zoals jij, even komt verkondigen dat mensen erin doorschieten en dat we het "er minder over moeten hebben".

Als je het er niet over wilt hebben, dan kijk je niet in het topic. Zodra je die zelfbeheersing beheert zal je ook niet meer zoveel moeite hebben met forums.
Conscience do cost.
pi_155639864
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 22:35 schreef Hathor het volgende:

[..]

Speelt deze discussie daar helemaal niet dan?
Nauwelijks. En maar hopen dat dat zo blijft ook.
pi_155640012
Ik word hier zo moe van allemaal.

Als het je godverdomme niet bevalt in Nederland, met al onze normen en waarden en cultuur en alles, DAN FLIKKER GODVERDOMME OP MAN! ZEURPIET! :(!!!!!
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_155640058
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:00 schreef ems. het volgende:

[..]

Het zou ook helpen als er niet om de zoveel reacties een poster voorbij komt die, exact zoals jij, even komt verkondigen dat mensen erin doorschieten en dat we het "er minder over moeten hebben".

Als je het er niet over wilt hebben, dan kijk je niet in het topic. Zodra je die zelfbeheersing beheert zal je ook niet meer zoveel moeite hebben met forums.
Ik hoop dat je je niet aangesproken voelt. Ik bepaal zelf wel waar ik kijk of op reageer. En laat m,n zelfbeheersing er even buiten,dat heeft er niks mee te maken. Of wou je niet beweren dat we hierin zijn losgeslagen en het er de hele jaar over moeten hebben?
pi_155640063
Overigens vraag ik me af wat er weer op stapel staat. Even dat zwarte piet afschaffen, heel Nederland in rep en roer en ondertussen kunnen we zonder dat er teveel aandacht aan geschonken wordt <<vul hier iets randoms in wat nu ondersneeuwt en wat wel goed uitkomt. Dat ondersneeuwen dan>>

:{
pi_155640092
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:08 schreef Rattataki het volgende:

[..]

Ik hoop dat je je niet aangesproken voelt. Ik bepaal zelf wel waar ik kijk of op reageer. En laat m,n zelfbeheersing er even buiten,dat heeft er niks mee te maken. Of wou je niet beweren dat we hierin zijn losgeslagen en het er de hele jaar over moeten hebben?
We hoeven het er nooit over te hebben wat mij betreft. Die lui wat deze traditie niet kunnen handelen hebben niets te zoeken in een land met deze traditie.

:{
pi_155640099
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:02 schreef Rattataki het volgende:

[..]

Nauwelijks. En maar hopen dat dat zo blijft ook.
helaas
pi_155640290
quote:
Het is de reden dat ik met facebook gestopt ben :D Althans, de eerste goede aanzet. Maar je hebt gelijk. Als dit nou is waar we ons boos over kunnen maken voor wat betreft de actualiteiten, hebben we een vreselijk goed leven.

Eerder zag ik dat de eerste drie topics in NWS over de Pieten ging, het is pas augustus. Dat belooft een mooie winter te worden voor mensen die van de Piet-discussie houden.
pi_155640511
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:09 schreef Geralt het volgende:

We hoeven het er nooit over te hebben wat mij betreft. Die lui wat deze traditie niet kunnen handelen hebben niets te zoeken in een land met deze traditie.
Wie niet jouw idee van sintviering heeft , die heeft geen recht om in Nederland te leven ?
Dat is nogal totalitair.
pi_155640597
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie niet jouw idee van sintviering heeft , die heeft geen recht om in Nederland te leven ?
Dat is nogal totalitair.
Die mag hier zeker komen wonen. Maar dan niet klagen over tradities die hem niet bevallen.
Dan rot je maar lekker op naar een land wat wel aansluit bij je cultuur en tradities. Hoef je hier ook niet het feestje te verstieren.

Daar is overigens niets discriminerends aan. Feit is, en dat blijkt maar weer, dat de multiculturele samenleving een grote farce is. Maargoed, als je dat zegt dan is dat ook weer racisme en discriminatie natuurlijk :')
pi_155640674
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:24 schreef Geralt het volgende:

[..]

Die mag hier zeker komen wonen. Maar dan niet klagen over tradities die hem niet bevallen.
Dan rot je maar lekker op naar een land wat wel aansluit bij je cultuur en tradities. Hoef je hier ook niet het feestje te verstieren.
Nog steeds totalitair van je. En daar zit ook het idee verstopt dat wie een buitenlandse afkomst heeft minder rechten heeft op vrije meningsuiting. .
Ik vind dat men naar een ander pietenconcept toe moet . En jij vind dat ik daarom hier niet mag wonen en leven en niet die mening mag uiten
pi_155640703
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:08 schreef Rattataki het volgende:

[..]

Ik hoop dat je je niet aangesproken voelt. Ik bepaal zelf wel waar ik kijk of op reageer. En laat m,n zelfbeheersing er even buiten,dat heeft er niks mee te maken.
Wel een beetje, want je leest en reageert op onderwerpen waar je blijkbaar je neus voor ophaalt. Verder prima, doe ik ook wel eens. Maar als dat de reden is waarom je niet meer naar forums gaat dan gebruik je een forum verkeerd. Het is een beetje als naar het voetbalforum gaan om daar te gaan klagen dat voetbal een stomme sport is.
quote:
Of wou je niet beweren dat we hierin zijn losgeslagen en het er de hele jaar over moeten hebben?
Nee, ik beweer dat jij er net zo goed aan bijdraagt. Als je het er niet over wilt hebben, heb het er dan niet over.

Ik zie (zag) ze soms ook op social media. Van die mensen die dan op fucking facebook gaan klagen over dat het nog te vroeg is voor zwarte piet of dat ze het nodig vinden om aan de wereld duidelijk te maken hoe koud de hele zaak ze laat, onschuldig van het idee dat ze met dergelijke posts eigenlijk juist het tegendeel bewijzen en de zaak verder opblazen.

Maar zelf weten yo.
Conscience do cost.
pi_155640739
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nog steeds totalitair van je. En daar zit ook het idee verstopt dat wie een buitenlandse afkomst heeft minder rechten heeft op vrije meningsuiting. .
Ik vind dat men naar een pietenconcept toe moet . En jij vind dat ik daarom hier niet mag wonen en leven en niet die mening mag uiten
Ik vind dat jij niet de zeurpiet moet uithangen en mij niet de zwarte piet moet proberen toe te spelen.
pi_155640753
quote:
13s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:06 schreef Geralt het volgende:
Ik word hier zo moe van allemaal.

Als het je godverdomme niet bevalt in Nederland, met al onze normen en waarden en cultuur en alles, DAN FLIKKER GODVERDOMME OP MAN! ZEURPIET! :(!!!!!
Wat een domme, bekrompen reactie. Weet dat je je hiermee in de voet schiet, en zwarte piet nog sneller zal verdwijnen. Chapeau ga vooral zo door.
pi_155640792
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:30 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Wat een domme, bekrompen reactie. Weet dat je je hiermee in de voet schiet, en zwarte piet nog sneller zal verdwijnen. Chapeau ga vooral zo door.
Het is geen bekrompen reactie. Ik ga toch ook niet in Frankrijk wonen en dan mekkeren dat ik gewoon brood wil en geen stokbrood 8)7
pi_155640800
Ik bemoei mij nooit echt met dat zwarte pieten gebeuren, maar er zijn twee punten die ik ergerlijk vind aan de VN in deze situatie:

- Het Iraanse Nowruzfeest, waarbij ook mensen zwart geschminkt worden en net als Nederland geen geschiedenis heeft van 'blackface' (het gebruiken van (al dan niet blanke) acteurs met schmink voor het spelen van individuen met een donkere huidskleur) is door de VN tot UNESCO cultureel erfgoed gerekend. Ondanks dat men het op dezelfde racistische trekken kan veroordelen als zwarte piet.

- De aanvankelijke uitspraken komen van het Committee on the Elimination of Racial Discrimination, welke net als de andere VN onderdelen een roulerend systeem heeft qua voorzitters waarin deze ook het land vertegenwoordigen waaruit zij voortkomen. Deze organisatie worden heden ten dage geleid door onder andere Zuid-Afrika, Pakistan, Algerije en Rusland. De vraag is of dit VN-onderdeel, waarin de voorzitters ook hun land, en dus niet alleen hun individuele mening vertegenwoordigen, Nederland kan aanspreken op vermeend racisme als het geleid wordt door landen met extreem racistisch, religieus en ander extremistisch geweld.

Kortom, verbied of bekritiseer ook het Nowruzfeest maar vorm niet de situatie waarin voorbeeld 1 veroordeeld wordt en voorbeeld 2 als werelderfgoed erkend is. Tevens dient een comité tegen racisme geleid te worden door landen welke dit concept daadwerkelijk serieus nemen.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')