chinees toch juist lekkerder als je het de 2de dag opwarmt?quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:48 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Ik hoor niet over mensen die ziek zijn geworden na restjes Chinees
Klopt ook wel wat je zegt. Het is al gekocht, dus of het nou opgegeten of weggegooid wordt maakt in wezen weinig uit. De meeste verspilling van voedsel ga je tegen door precies genoeg te kopen zodat je nooit over houdt, niets weg hoeft te gooien en ook niet je lijf vol te veel energie propt omdat het op moet.quote:Op maandag 24 augustus 2015 08:27 schreef MutedFaith het volgende:
Alsof het opeens geen verapilling meer is als jij 't opvreet, terwijl je eigenlijk al ruim voldoende voedingsstoffen binnen gekregen hebt..
Als je verspilling echt zo een issue vind, dan wordt t tijd dat je stopt met naar restaurants enzo gaan, en braaf elke dag precies de ADH aan voedingsstoffen naar binnen gaat schuiven.
Echt, je stelt je enorm aan.quote:Op zondag 23 augustus 2015 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ieder jaar sterven er ongeveer 1,5 miljoen mensen aan diaree.
N=1quote:Op zondag 23 augustus 2015 20:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ben echt letterlijk nog nooit ziek geworden van overgebleven rijst of pasta of pastasalade of aardappels of wat dan ook Gewoon in de koelkast bewaren en niet te lang.
Wij aten vroeger altijd riiste mee butter en suuker (zeeuws voor rijst met boter en suiker) van de overgebleven rijst van de vorige dag, lekker boter en suiker eroverheen, kaneel, in de magnetron en smullen maar. Niks mis mee. Nooit ziek geworden, niks aan de hand.
Het stukje aan het eind over hoe wetgeving op dit gebied door congres en senaat ging is het meest absurde.quote:
Dat is zeker waar, voor mij zijn er echter wel verschillen tussen "te veel" eten en weggooien. En het maakt voor mij ook uit wat je verspild, aardappels zijn voor mij ook minder erg dan vlees of vis. Dit is zeker niet makkelijk op te lossen, zoals een paar mij in dit topic volkomen irrationeel noemen, dat klopt. De mens is totaal niet rationeel, al helemaal niet als het aankomt op aankopen doen, of het inschatten van de "honger/trek". Al die aanbiedingen met extra grote verpakkingen lokken ons allemaal.quote:Op maandag 24 augustus 2015 09:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Klopt ook wel wat je zegt. Het is al gekocht, dus of het nou opgegeten of weggegooid wordt maakt in wezen weinig uit. De meeste verspilling van voedsel ga je tegen door precies genoeg te kopen zodat je nooit over houdt, niets weg hoeft te gooien en ook niet je lijf vol te veel energie propt omdat het op moet.
* Doe geen boodschappen met je kinderen er bij; dan koop je al snel meer (en kinderen leiden af, dat zorgt er ook nog eens voor dat je dingen koopt die je niet had willen kopen).quote:Op maandag 24 augustus 2015 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe voorkom je verspilling?
* Zet je koelkast op 2 graden, dan heb je veel minder bederf
* Neem een paar kippen, die maken van etensresten eieren, de kippen van mijn schoonouders eten ook het keukenafval van een bevriende restauranteigenaar.
* Eet een stevige maaltijd voordat je boodschappen gaat doen
* Neem een flinke vriezer
Probeer eens een kleine portie te bestellen in een restaurant, das nog best een lastigequote:Op maandag 24 augustus 2015 09:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Beetje vreemd dat je voedsel wat al bereid is op gaat eten omdat het anders zonde is. Bestel dan minder...
Je houdt jezelf voor de gek, derhalve topic niet verder gelezen want slaat nergens op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:17 schreef mytec het volgende:
wanneer ik in een restaurant bent eet ik altijd alles op, ook al zit ik vrij vol alles wat op tafelstaat gaat op.
Ik doe dat nooit, ik koop wat in de aanbieding is, of mooie ingredienten waar ik wat moois mee maak, laat het menu bepalen door wat er in seizoen is.quote:Op maandag 24 augustus 2015 09:51 schreef Isabeau het volgende:
* Schrijf thuis een boodschappenbriefje en hou je er aan.
bedankt voor je geweldige bijdrage, selectief een stukje quoten uit de OP kan iedereen. Ja de OP staat er misschien wat raar, maar dat mensen uberhaupt complete borden laten staan is van de zotte.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:43 schreef Deshain het volgende:
[..]
Je houdt jezelf voor de gek, derhalve topic niet verder gelezen want slaat nergens op.
Ik doelde ook vooral op de mensen die voor melk naar de winkel gaan en met chips, paar blikjes monster, een paar croissantjes en een pizza thuis komenquote:Op maandag 24 augustus 2015 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik doe dat nooit, ik koop wat in de aanbieding is, of mooie ingredienten waar ik wat moois mee maak, laat het menu bepalen door wat er in seizoen is.
quote:Op maandag 24 augustus 2015 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
N=1
http://www.infectieziekte(...)id=9790#.VdrHiHs2CCY
4 dagen oude pastasalade. Ja wat denk je zelf.quote:Op maandag 24 augustus 2015 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
N=1
http://www.infectieziekte(...)id=9790#.VdrHiHs2CCY
Present.quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik doelde ook vooral op de mensen die voor melk naar de winkel gaan en met chips, paar blikjes monster, een paar croissantjes en een pizza thuis komen
Ik heb ook enige ervaringquote:
Dat werkt bij mij ook niet echt. Het enige wat lijkt te werken is boodschappen gaan doen als je eigenlijk geen tijd voor hebt, of als 't tering druk is. Dan heb/neem ik de tijd niet om verder te kijken dan wat ik echt nodig heb. Maar dat heeft vaak als resultaat dat ik ongeveer 10% van wat ik bedacht had nodig te hebben alsnog vergeten ben.quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb ook enige ervaringDe tip van Piet om te eten voor je boodschappen doet is in mijn geval ook wel een goede tip.
Ik maak gewoon altijd een boodschappenlijstje. Liefst met de producten min of meer overeenkomstig met de loopvolgorde in de winkel.quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:26 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Dat werkt bij mij ook niet echt. Het enige wat lijkt te werken is boodschappen gaan doen als je eigenlijk geen tijd voor hebt, of als 't tering druk is. Dan heb/neem ik de tijd niet om verder te kijken dan wat ik echt nodig heb. Maar dat heeft vaak als resultaat dat ik ongeveer 10% van wat ik bedacht had nodig te hebben alsnog vergeten ben.
Dit is heel herkenbaar.quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:44 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik maak gewoon altijd een boodschappenlijstje. Liefst met de producten min of meer overeenkomstig met de loopvolgorde in de winkel.
Zo vergeet ik niks, ben ik snel klaar en ook niet zo geneigd om allerlei nonsens te kopen.![]()
En ik maak dus ook een lijstje als ik maar vijf dingen nodig heb. Anders vergeet ik geheid iets.
Wunderlist op je telefoon.quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:48 schreef MutedFaith het volgende:
Sowieso, als ik een lijst maak dan ligt dat 8 van de 10 keer nog op de keukentafel als ik in de supermarkt sta
Ook een tijdje gebruikt voor dat doeleinde werkt inderdaad prima met meerdere personen! Alleen net zoals met een fysiek boodschappen lijstje houd ik me er niet echt aan.quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:55 schreef Myraela het volgende:
[..]
Wunderlist op je telefoon.Ik verzamel de hele week alles in dat lijstje, als iets op is of als ik besluit dat ik iets wil gaan maken de komende week. Mijn vriend kan het lijstje ook bekijken en aanpassen. En vervolgens vergeten we nooit iets.
![]()
Als we iets teveel kopen is het vaak vlees in de aanbieding, maar dat gaat toch de vriezer in. En groenten van de markt. Maar vaak ga ik eerst naar de markt en verzin ik daarna pas wat ik allemaal wil maken.
Die charchering van 'complete borden' is ook weer zo'n voorbeeld. Als je geweldige bijdragen verwacht dan moet je wellicht niet zo overdrijven want dan werk je zwart-wit reacties natuurlijk wel in de hand.quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:10 schreef mytec het volgende:
[..]
bedankt voor je geweldige bijdrage, selectief een stukje quoten uit de OP kan iedereen. Ja de OP staat er misschien wat raar, maar dat mensen uberhaupt complete borden laten staan is van de zotte.
Het lijkt me dat die mensen dat zelf wel mogen bepalen?quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:10 schreef mytec het volgende:
[..]
bedankt voor je geweldige bijdrage, selectief een stukje quoten uit de OP kan iedereen. Ja de OP staat er misschien wat raar, maar dat mensen uberhaupt complete borden laten staan is van de zotte.
Ok complete borden is inderdaad overdreven, net zoals alles moeten opeten. Echter je kan je vast wel voorstellen dat er veel wordt verspild. Wat vind je daarvan dan? Ja ik overdrijf, de ene situatie is de andere niet. Maar alles bij elkaar genomen blijft er veelte veel eten ongebruikt.quote:Op maandag 24 augustus 2015 15:36 schreef Deshain het volgende:
[..]
Die charchering van 'complete borden' is ook weer zo'n voorbeeld. Als je geweldige bijdragen verwacht dan moet je wellicht niet zo overdrijven want dan werk je zwart-wit reacties natuurlijk wel in de hand.
Natuurlijk mogen mensen dit zelf bepalen! Maar als je van jezelf weet dat je altijd te veel besteld, dan kan je de volgende keer toch ook gewoon wat minder bestellen? Hetzelfde geld voor thuis natuurlijk, te veel gekookt = ook zonde. Iedereen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil, maar als we allemaal blijven verspillen dan zijn wij asociaal richting de volgende generatie(s).quote:Op maandag 24 augustus 2015 15:39 schreef agter het volgende:
[..]
Het lijkt me dat die mensen dat zelf wel mogen bepalen?
Ik heb veel meer moeite met onnodige verpakkingen, het drinken van water uit flesjes, bio-industrie, suiker/zout overdaad en onderbuikgevoelens.quote:Op maandag 24 augustus 2015 15:54 schreef mytec het volgende:
[..]
Ok complete borden is inderdaad overdreven, net zoals alles moeten opeten. Echter je kan je vast wel voorstellen dat er veel wordt verspild. Wat vind je daarvan dan?
vind dat gejammer, waarom opwinden over water uit flesjes maar niet over bv cola of chocomel?quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:55 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik heb veel meer moeite met onnodige verpakkingen, het drinken van water uit flesjes,
Moeite hebben met 'onderbuikgevoelens', maar wel miepen over een flesje water.quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:55 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik heb veel meer moeite met onnodige verpakkingen, het drinken van water uit flesjes, bio-industrie, suiker/zout overdaad en onderbuikgevoelens.
Het scheelt namelijk niks of je een kilo rundvlees per jaar weggooit of 160 kilo aardappelen. Een kilo rundvlees heeft een ecologische voetafdruj van ca 2500kg krekels.
Dat vind ik veel zorgelijker dan het wegflikkeren van relatief onschuldige vulvoeding (koolhydraatrijk).
Flesjes water vind ik in Nederland ook onnodig in andere landen is het noodzaak. Bijvoorbeeld Spanje en Italie. Zelf kan ik het water in de meeste gebieden daar wel uit de kraan drinken maar veel mensen kunnen niet tegen die stoffen in het water (hele dag naar de wc). Ook ik krijg liever niet allerlei e-nummers en te veel zouten en suikers binnen. Daarom kook ik zo weinig mogelijk met van die pakjes. Verspillen van vlees is inderdaad erger dan wat aardappels, maar aardappels kun je dan wel weer makkelijk afmeten/wegen na de gewenste hoeveelheid.quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:55 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik heb veel meer moeite met onnodige verpakkingen, het drinken van water uit flesjes, bio-industrie, suiker/zout overdaad en onderbuikgevoelens.
Het scheelt namelijk niks of je een kilo rundvlees per jaar weggooit of 160 kilo aardappelen. Een kilo rundvlees heeft een ecologische voetafdruj van ca 2500kg krekels.
Dat vind ik veel zorgelijker dan het wegflikkeren van relatief onschuldige vulvoeding (koolhydraatrijk).
Waarom over flesjes water opwinden en niet over cola of appelsap?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 10:03 schreef mytec het volgende:
[..]
Flesjes water vind ik in Nederland ook onnodig in andere landen is het noodzaak. Bijvoorbeeld Spanje en Italie. Zelf kan ik het water in de meeste gebieden daar wel uit de kraan drinken maar veel mensen kunnen niet tegen die stoffen in het water (hele dag naar de wc). Ook ik krijg liever niet allerlei e-nummers en te veel zouten en suikers binnen. Daarom kook ik zo weinig mogelijk met van die pakjes. Verspillen van vlees is inderdaad erger dan wat aardappels, maar aardappels kun je dan wel weer makkelijk afmeten/wegen na de gewenste hoeveelheid.
Het grappige is dat die E-nummers en zouten en suikers juist verspilling tegen gaan doordat het eten langer goed blijft..
Zelfde geld eigenlijk voor Cola en Appelsap (tetrapak) natuurlijk. Dat spul is net zo slecht voor het millieu, alleen het is veel moeilijker op te lossen. Water kan je uit de kraan halen appelsap en cola niet. Glazen flessen zijn te zwaar, en te fragiel. Meer kapotte producten en hogere transport kosten. Appelsap dat in pakken zit is ook niet goed, tetrapak is helemaal niet zo makkelijk afbreekbaar als ze zelf beweren. Nu zou je siropen kunnen gaan verkopen, scheelt flink in de transport kosten (appelsap en cola zijn beide aangemaakt met veel water). Alleen apparaten zoals sodastream met al die speciale vullingen is ook geen goede oplossing.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom over flesjes water opwinden en niet over cola of appelsap?
Onderweg heb je geen kraan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 10:38 schreef mytec het volgende:
[..]
Zelfde geld eigenlijk voor Cola en Appelsap (tetrapak) natuurlijk. Dat spul is net zo slecht voor het millieu, alleen het is veel moeilijker op te lossen. Water kan je uit de kraan halen appelsap en cola niet. Glazen flessen zijn te zwaar, en te fragiel. Meer kapotte producten en hogere transport kosten. Appelsap dat in pakken zit is ook niet goed, tetrapak is helemaal niet zo makkelijk afbreekbaar als ze zelf beweren. Nu zou je siropen kunnen gaan verkopen, scheelt flink in de transport kosten (appelsap en cola zijn beide aangemaakt met veel water). Alleen apparaten zoals sodastream met al die speciale vullingen is ook geen goede oplossing.
Het is niet helemaal onzinnig, want er is veel dat beter kan zonder het helemaal te veranderen. Nu kan je de flesjes hergebruiken maar na een tijdje schijnt dat slecht te zijn, kunnen we geen duurzamere flessen maken die geen gif afstoten? Ook het statiegeld systeem zou ik op kleine flesjes invoeren, overal liggen die dingen langs de weg en dat vind ik schandalig! Sprak laatst met iemand en die vertelde mij dat het gerecyclede plastic duurder is dan nieuw plastic voor fabrikanten ( was buitenland wel in Europa) dat slaat dan toch echt nergens op.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onderweg heb je geen kraan.
Cola en Appelsap etc zijn qua inhoud los van de verpakking veel meer milieubelastend dan water.
Ergo, het gezeur over waterflesjes is onzinnig
Doet allemaal niets af aan het feit dat de opwinding over waterflesjes heel selectief en krom isquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 10:57 schreef mytec het volgende:
[..]
Het is niet helemaal onzinnig, want er is veel dat beter kan zonder het helemaal te veranderen. Nu kan je de flesjes hergebruiken maar na een tijdje schijnt dat slecht te zijn, kunnen we geen duurzamere flessen maken die geen gif afstoten? Ook het statiegeld systeem zou ik op kleine flesjes invoeren, overal liggen die dingen langs de weg en dat vind ik schandalig! Sprak laatst met iemand en die vertelde mij dat het gerecyclede plastic duurder is dan nieuw plastic voor fabrikanten ( was buitenland wel in Europa) dat slaat dan toch echt nergens op.
Natuurlijk ga je geen flesjes verbieden dat is veelte radicaal en onpraktisch maar verbeteren dat kan sowieso. Zelf koop ik ook regelmatig flesjes (water) gekoeld uit de automaat. In Italie is er een nuts bedrijf dat nu ook vulpunten voor flessenwater in allerlei steden heeft.
Je moet met z,n allen voor de makkelijkste verbeteringen gaan die het meest opleveren natuurlijk. Zo zie ik liever dat vlees traceerbaar wordt.
Er zijn veel winkels waar je hervulbare waterflesjes kan kopen. Er komen ook steeds meer punten waar je gratis drinkwater kan tappen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:55 schreef Deshain het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |