Nee en ik heb het er ook al over gehad. Ze zegt dat er niets aan de hand is maar ik merk overduidelijk dat er iets is. Ze wil hier niets over loslatenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:59 schreef Lienekien het volgende:
Borderline of niet: vind je dit leuk?
Actions speak louder than words.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:00 schreef JenHermes het volgende:
[..]
Nee en ik heb het er ook al over gehad. Ze zegt dat er niets aan de hand is maar ik merk overduidelijk dat er iets is. Ze wil hier niets over loslaten
Zou kunnen. Volgens mij is het erfelijk. Mijn schoonmoeder d'r schoonzus heeft het en al haar kinderen hebben het ook.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:55 schreef JenHermes het volgende:
In haar naaste familie zijn er familieleden die borderline hebben, heeft mijn date ook borderline?(in lichtere vorm?)
Niet level 85 doenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:20 schreef ems. het volgende:
Nog een keer een berichtje sturen met daarin: "Ik hoor het wel als je tijd hebt" en daarna een level 80 radiostilte op haar casten.
Dit eigenlijk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Actions speak louder than words.
Ze kan wel zeggen dat er niks aan de hand is, maar dat blijkt dus niet uit hoe ze doet.
Ik zou toch vrij snel mijn conclusies trekken.
De diagnose Borderline wordt vaak gesteld in de pubertijd. Bij het ouder worden nemen de kenmerken geleidelijk af, in veel gevallen verdwijnen ze zelfs helemaal. Het is dus niet zo dat wanneer je in je jeugd de diagnose Borderline hebt gekregen, dat je dan voor de rest van je leven Borderline zal hebben. Daar is vrijwel nooit sprake van.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:18 schreef JenHermes het volgende:
Wat ik er nog aan toe moet voegen: Haar moeder heeft dus borderline
Het kan. Maar het zou ook gewoon haar leeftijd kunnen zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:18 schreef JenHermes het volgende:
Dat had ik een keer gedaan bij een borderliner. Na twee maanden stilte nam ik weer contact met haar op. Haar eerste reactie was:"Waarom heb je zo lang niet met mij gesproken?"quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:20 schreef ems. het volgende:
Nog een keer een berichtje sturen met daarin: "Ik hoor het wel als je tijd hebt" en daarna een level 80 radiostilte op haar casten.
Dus? Mijn moeder heeft vanalles en nog wat, en dat heb ik ook niet. Haar gaan pushen dat ze borderline moet en zal hebben omdat haar moeder dat heeft en jij een karaktertrek van haar een beetje gek vindt, gaat de situatie niet beter maken hoor...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:18 schreef JenHermes het volgende:
Ja, waarom zou je iemand willen die één negatieve eigenschap heeft. Echt kut zeg. Dumpen!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:48 schreef Jaeger85 het volgende:
Waarom zou je uberhaupt met een wispelturig iemand als haar willen daten? Lijkt mij ontzettend frustrerend.
Onzin. Borderline wordt juist past vastgesteld als je volwassen bent, omdat het dan meer duidelijk is en er meer patronen zichtbaar zijn. Tijdens de pubertijd kan het gedrag ook door de pubertijd komen. Borderline verdwijnt absoluut niet 'zo maar', het is een persoonlijkheidsstoornis. Met therapie/medicijnen kun je er echter wel (goed) mee omgaan in je leven. Sorry, maar hoe kom je aan deze onzin?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:27 schreef Tayu het volgende:
[..]
De diagnose Borderline wordt vaak gesteld in de pubertijd. Bij het ouder worden nemen de kenmerken geleidelijk af, in veel gevallen verdwijnen ze zelfs helemaal. Het is dus niet zo dat wanneer je in je jeugd de diagnose Borderline hebt gekregen, dat je dan voor de rest van je leven Borderline zal hebben. Daar is vrijwel nooit sprake van.
Daar zeg je zo wat. Ik weet niet of TS zijn vraag ook werkelijk heeft gesteld aan zijn kersverse date? Maar als ik iemand amper ken en hij zou aan me vragen of ik wellicht Borderline zou hebben, dan kun je je voorstellen dat ik dan niet meer zo in de startblokken zou staan om nog af te spreken (ik zou je in dat geval compleet afschrijven). Maar dit meisje is wellicht te aardig daarvoor en stemt eerst toe, en komt pas later tot het juiste inzicht?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:18 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Dus? Mijn moeder heeft vanalles en nog wat, en dat heb ik ook niet. Haar gaan pushen dat ze borderline moet en zal hebben omdat haar moeder dat heeft en jij een karaktertrek van haar een beetje gek vindt, gaat de situatie niet beter maken hoor...
[..]
Ja, waarom zou je iemand willen die één negatieve eigenschap heeft. Echt kut zeg. Dumpen!
Je zit er erg naast. Met een beetje googlen kom je alle info wel tegen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:23 schreef Raves het volgende:
[..]
Onzin. Borderline wordt juist past vastgesteld als je volwassen bent, omdat het dan meer duidelijk is en er meer patronen zichtbaar zijn. Tijdens de pubertijd kan het gedrag ook door de pubertijd komen. Borderline verdwijnt absoluut niet 'zo maar', het is een persoonlijkheidsstoornis. Met therapie/medicijnen kun je er echter wel (goed) mee omgaan in je leven. Sorry, maar hoe kom je aan deze onzin?
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:25 schreef Tayu het volgende:
[..]
Daar zeg je zo wat. Ik weet niet of TS zijn vraag ook werkelijk heeft gesteld aan zijn kersverse date? Maar als ik iemand amper ken en hij zou aan me vragen of ik wellicht Borderline zou hebben, dan kun je je voorstellen dat ik dan niet meer zo in de startblokken zou staan om nog af te spreken (ik zou je in dat geval compleet afschrijven). Maar dit meisje is wellicht te aardig daarvoor en stemt eerst toe, en komt pas later tot het juiste inzicht?
Ik had dus de indruk van wel. Als iemand mij op een tweede date vraagt of ik borderline heb, haak ik in ieder geval af. :-pquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:00 schreef JenHermes het volgende:
Nee en ik heb het er ook al over gehad. Ze zegt dat er niets aan de hand is maar ik merk overduidelijk dat er iets is. Ze wil hier niets over loslaten
Is mevrouw op haar teentjes getrapt omdat zij zichzelf herkent in deze persoon?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:18 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Dus? Mijn moeder heeft vanalles en nog wat, en dat heb ik ook niet. Haar gaan pushen dat ze borderline moet en zal hebben omdat haar moeder dat heeft en jij een karaktertrek van haar een beetje gek vindt, gaat de situatie niet beter maken hoor...
[..]
Ja, waarom zou je iemand willen die één negatieve eigenschap heeft. Echt kut zeg. Dumpen!
Me too!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:30 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
[..]
Ik had dus de indruk van wel. Als iemand mij op een tweede date vraagt of ik borderline heb, haak ik in ieder geval af. :-p
Misschien wel. Maar afgezien daarvan, dat jij niet van wispelturig houdt maakt wispelturige mensen nog geen waardeloze mensen waar iedereen snel van weg moet rennen. Als jij dat zelf wel wil doen, prima. Dan gaan we vooral nooit daten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Is mevrouw op haar teentjes getrapt omdat zij zichzelf herkent in deze persoon?
Bepaalde negatieve eigenschappen zijn voor mij dealbreakers omdat ze botsen met mijn persoonlijkheid. Dit instabiele wispelturige gedrag is daar een voorbeeld van.
Elk mens heeft voor intrinsieke waarde. Dat ik niet met iemand vanwege een eigenschap zou willen dat betekent niet dat ik het een waardeloos persoon vindt. Ik redeneer alleen vanuit mijzelf, als in dat iemand met een dergelijke eigenschap niet bij mij zou passen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:42 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar afgezien daarvan, dat jij niet van wispelturig houdt maakt wispelturige mensen nog geen waardeloze mensen waar iedereen snel van weg moet rennen. Als jij dat zelf wel wil doen, prima. Dan gaan we vooral nooit daten.De ervaring leert echter ook dat als iemand een vervelende eigenschap heeft, er toch nog genoeg redenen kunnen zijn om iemand leuk te vinden en die eigenschap voor lief te nemen.
Met een beetje google kom ik absoluut niet uit op de dingen die jij zegt, maar goed.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:25 schreef Tayu het volgende:
[..]
Je zit er erg naast. Met een beetje googlen kom je alle info wel tegen.
Is niet moeilijk, voer gewoon in "borderline", "leeftijd" en "prognose", en je vindt wat jij iig niet wil weten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:17 schreef Raves het volgende:
[..]
Met een beetje google kom ik absoluut niet uit op de dingen die jij zegt, maar goed.
Interessant. De eerste symptomen zijn inderdaad al zichtbaar tijdens de puberteit, maar ik dacht dat artsen de diagnose pas stelden na het 18de levensjaar. Aan mij is verteld (door artsen) dat ze dachten aan borderline, maar deze diagnose pas gaven na je 18de. Maar dat het in veel gevallen verdwijnt, tja, was het maar zo.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:20 schreef Tayu het volgende:
[..]
Is niet moeilijk, voer gewoon in "borderline", "leeftijd" en "prognose", en je vindt wat jij iig niet wil weten.
Borderline is sowieso een uiterst vage diagnose. Het is een wegstreepdiagnose, net zoals we dat ook kennen in de lichamelijke ziektebeelden ( zoals zovelen de diagnose ME/CVS hebben gekregen, of pds, of fibromyalgie).quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:56 schreef Raves het volgende:
[..]
Interessant. De eerste symptomen zijn inderdaad al zichtbaar tijdens de puberteit, maar ik dacht dat artsen de diagnose pas stelden na het 18de levensjaar. Aan mij is verteld (door artsen) dat ze dachten aan borderline, maar deze diagnose pas gaven na je 18de. Maar dat het in veel gevallen verdwijnt, tja, was het maar zo.
Gelukkig weet ze dat niet..quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:26 schreef Tayu het volgende:
Geen enkele vrouw wil daten met een vent die na een paar dates denkt dat je "Borderlnie" zou hebben.
jij wel?
Dat denk ik wel, het onderwerp is in zoverre besproken dat TS weet dat haar moeder ooit die diagnose heeft gekregen.quote:
Dat kan ik er zo niet uithalen, dus ga ik er vanuit dat hij dat niet kenbaar heeft gemaakt. Bij mij gaan de belletjes wel rinkelen. Alleen al door het verloop, of er nu sprake is van een diagnose of niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:30 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, het onderwerp is in zoverre besproken dat TS weet dat haar moeder ooit die diagnose heeft gekregen.
Het kan zijn dat je er overheen hebt gelezen: 'Wat ik er nog aan toe moet voegen: Haar moeder heeft dus borderline"quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:34 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat kan ik er zo niet uithalen, dus ga ik er vanuit dat hij dat niet kenbaar heeft gemaakt. Bij mij gaan de belletjes wel rinkelen. Alleen al door het verloop, of er nu sprake is van een diagnose of niet.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt, maar dat is zeker niet het geval. Soms kun je er overheen groeien. Maar zeker geen vaststaand feit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:39 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het kan zijn dat je er overheen hebt gelezen: 'Wat ik er nog aan toe moet voegen: Haar moeder heeft dus borderline"
Ik denk niet dat die moeder nog altijd Borderline heeft. Wellicht heeft ze in jonge jaren die diagnose ooit gekregen. Maar mensen groeien over Borderline heen.
Dat de kenmerken van Borderline afnemen met de jaren, is wel degelijk een vaststaand feit. In de meeste gevallen waar Borderline ooit werd gediagnosticeerd in jonge jaren, bleek daar op volwassen leeftijd geen enkel spoor meer van. Enkele uitzonderingen daargelaten, maar ook in die gevallen was de ernst van de symptomen erg afgenomen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:43 schreef I-care het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt, maar dat is zeker niet het geval. Soms kun je er overheen groeien. Maar zeker geen vaststaand feit.
Dat er ter sprake is gekomen dat moeder borderline heeft is geen bewijs dat hij vindt dat zij ook borderline zou hebben, vandaar dat hij de vraag hier stelt. Althans daar ga ik vanuit.
Klopt werkelijk niets van. Heb de praktijk gezien, en daar blijf ik bij.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:57 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat de kenmerken van Borderline afnemen met de jaren, is wel degelijk een vaststaand feit. In de meeste gevallen waar Borderline ooit werd gediagnosticeerd in jonge jaren, bleek daar op volwassen leeftijd geen enkel spoor meer van. Enkele uitzonderingen daargelaten, maar ook in die gevallen was de ernst van de symptomen erg afgenomen.
Me too, en daar houd ik ook aan vastquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:00 schreef I-care het volgende:
[..]
Klopt werkelijk niets van. Heb de praktijk gezien, en daar blijf ik bij.
Ik heb het vermoeden dat je jezelf als referentie gebruikt. Dat mag, maar dat gaan generaliseren is iet handig.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:01 schreef Tayu het volgende:
[..]
Me too, en daar houd ik ook aan vast
Nee, ik heb geen Borderline.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:02 schreef I-care het volgende:
[..]
Ik heb het vermoeden dat je jezelf als referentie gebruikt. Dat mag, maar dat gaan generaliseren is iet handig.
Neequote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:03 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen Borderline.
Maar ik denk jij wel?
Heftig inderdaad. laten we het maar houden dat wij beiden een heel ander mening hebben hierover. Dat is voldoende voor dit gesprek.quote:
Ik begrijp ook wel dat je dat als Borderliner niet zo scherp ziet, dan heb je zo je eigen referemtiekaders.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:06 schreef I-care het volgende:
[..]
Heftig inderdaad. laten we het maar houden dat wij beiden een heel ander mening hebben hierover. Dat is voldoende voor dit gesprek.
Projecteren is een kunstquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik begrijp ook wel dat je dat als Borderliner niet zo scherp ziet, dan heb je zo je eigen referemtiekaders.
Sterkte.
Je reacties zijn dan ook geheel volgens verwachting. Veel plezier met kotsen nog.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:09 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het is meer van wie de bal kaatst.
Ik kots een beetje op mensen zoals jij.
En die van jou als Borderliner ook. Sterkte. Nogmaals.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:10 schreef I-care het volgende:
[..]
Je reacties zijn dan ook geheel volgens verwachting. Veel plezier met kotsen nog.
Zodra een dergelijk gesprek dergelijke reacties bij je oproept is het tijd om eens te onderzoeken waar je probleem ligt. Dat is wel duidelijk geworden.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:10 schreef Tayu het volgende:
[..]
En die van jou als Borderliner ook. Sterkte. Nogmaals.
Dan begrijp je helemaal niet waar deze discussie over gaat. Net zo gemakkelijk als TS kan roepen dat zijn date een borderliner is (want haar moeder is het ook, duh), net zo gemakkelijk kan ik dat ook van jou beweren. En ieder antwoord dat je daar op gaat geven, lijkt mijn vooroordeel alleen maar te bevestigen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:12 schreef I-care het volgende:
[..]
Zodra een dergelijk gesprek dergelijke reacties bij je oproept is het tijd om eens te onderzoeken waar je probleem ligt. Dat is wel duidelijk geworden.
Goed bedoelt advies. Want normaal is het niet namelijk.
Vandaar dat ik zei dat ik op basis van wat hij zegt over het verloop van de dates en het contact beter verder kan kijken. Dat staat los van of zij nu iets heeft of niet. Dat kan ik zo niet zeggen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:15 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dan begrijp je helemaal niet waar deze discussie over gaat. Net zo gemakkelijk als TS kan roepen dat zijn date een borderliner is (want haar moeder is het ook, duh), net zo gemakkelijk kan ik dat ook van jou beweren. En ieder antwoord dat je daar op gaat geven, lijkt mijn vooroordeel alleen maar te bevestigen.
Wij kunnen je hier met zijn allen gewoon bestempelen tot Borderliner.
Denk je echt, dat dat iemand wat zal uitmaken?
Mee eens uiteraard.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:22 schreef Tayu het volgende:
En dat is dus waarom je heel voorzichtig moet zijn met dergelijke veronderstellingen.
Dit. Use 'em balls en doe ditquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:20 schreef ems. het volgende:
En dan na twee maanden toch weer contact opnemen. Wat ben jij zwak...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat had ik een keer gedaan bij een borderliner. Na twee maanden stilte nam ik weer contact met haar op. Haar eerste reactie was:"Waarom heb je zo lang niet met mij gesproken?"
Dit slaat ook nergens op zeg. Waar haal jij je informatie? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 00:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik begrijp ook wel dat je dat als Borderliner niet zo scherp ziet, dan heb je zo je eigen referemtiekaders.
Sterkte.
Ik heb Psychologie gestudeerd.quote:Op zondag 23 augustus 2015 17:48 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Dit slaat ook nergens op zeg. Waar haal jij je informatie? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
De vraag is waar je deze informatie haalt. Bronvermelding, weet je wel?quote:
Dan is het helemaal vreemd dat je denkt dat borderline altijd overgaat met tijd? Het is een zeer zware persoonlijkheid deformatie die niet zomaar even oplost, dan ben ik wel benieuwd hoe dat werkt als dat het nieuwe weten is?quote:
Ze zegt toch ook niet dat ze cum laude is afgestudeerd. Een 5,5 telt ook als voldoende toch?quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:58 schreef I-care het volgende:
Dan is het helemaal vreemd dat je denkt dat borderline altijd overgaat met tijd?
Het zijn ook geen hoera cijfers inderdaad. Maar dat wist ik al namelijk.quote:Op maandag 24 augustus 2015 13:38 schreef Norma_Jeane het volgende:
[..]
Ze zegt toch ook niet dat ze cum laude is afgestudeerd. Een 5,5 telt ook als voldoende toch?
Sterker nog ze zegt niet eens dat ze er in is afgestudeerd.
Nou ik heb gegoogled hoor.
Daaruit blijkt dat Schema focused therapy bij vijftig procent van de behandelde borderlinepatiënten tot volledig herstel leidt, en bij tweederde tot een aanmerkelijke verbetering.
en
Soms weet een persoon de stoornis te overwinnen, maar als dit niet rond het 35e levensjaar is gebeurd, is de kans groot dat de stoornis van blijvende aard is.
Ik vind het geen cijfers om van te roepen: je groeit er wel over heen!
Maar goed ik ken dan ook de voorbeelden uit de groep waar het niet van verdween.
Ik heb het wel eens zo uitgelegd gekregen. Aan de ene kant is er het overweldigende gevoel waar men zich geen raad mee weet, en aan de andere kant het ontbreken van gevoel en een enorme leegte ervaren.quote:Op maandag 24 augustus 2015 14:29 schreef Mathemaat het volgende:
Ik vraag me af of borderliners ook gevoelsmatig over hun borderline heen kunnen groeien, of dat ze hooguit leren omgaan met hun gevoelens.
Ik denk niet dat het "nieuw weten" is. Borderline neemt naarmate de leeftijd vordert altijd af en in veel gevallen verdwijnt het zelfs geheel.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:58 schreef I-care het volgende:
[..]
Dan is het helemaal vreemd dat je denkt dat borderline altijd overgaat met tijd? Het is een zeer zware persoonlijkheid deformatie die niet zomaar even oplost, dan ben ik wel benieuwd hoe dat werkt als dat het nieuwe weten is?
Dat bepaalde trekken gematigder kunnen worden met verloop van tijd is in mijn ogen niet hetzelfde als overgaan. Ik ben ook wel benieuwd naar de bronnen daarvan.
quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het "nieuw weten" is. Borderline neemt naarmate de leeftijd vordert altijd af en in veel gevallen verdwijnt het zelfs geheel.
http://hulpgids.nl/inform(...)/borderline-verloop/
Sorry hoor, maar dit kan ik absoluut niet serieus nemen. Met de beste wil van de wereld nog niet.quote:Conclusie
De belangrijkste conclusie die getrokken wordt een overzicht van 4 onderzoeken is dat een bps een gunstige prognose heeft. De negatieve bijklank die deze diagnose heeft, is niet terecht en dit vooroordeel zou dus moeten verdwijnen. Dit is waarschijnlijk het beste te bereiken doordat in de DSM-5 voor iedere patiënt een beschrijving van persoonlijkheidskarakteristieken zal worden opgenomen.
Dat hoeft toch ook niet? Je kunt het ook naast je neerleggen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:22 schreef I-care het volgende:
[..]
[..]
Sorry hoor, maar dit kan ik absoluut niet serieus nemen. Met de beste wil van de wereld nog niet.
Dat lijkt mij wel als je vanuit een soort autoriteit wenst te spreken?quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:22 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat hoeft toch ook niet? Je kunt het ook naast je neerleggen.
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:24 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat lijkt mij wel als je vanuit een soort autoriteit wenst te spreken?
Je stelt dat je psychologie studeerde? Dat betekend dat je dan ruime kennis en ervaring zou moeten hebben. Dan zou je ook weten dat bps een zeer ingrijpende stoornis voor patiënt en omgeving is. Bagatelliseren van een dergelijke diagnose is amper serieus te nemen dus.quote:
Ik bagetelliseer het niet.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:27 schreef I-care het volgende:
[..]
Je stelt dat je psychologie studeerde? Dat betekend dat je dan ruime kennis en ervaring zou moeten hebben. Dan zou je ook weten dat bps een zeer ingrijpende stoornis voor patiënt en omgeving is. Bagatelliseren van een dergelijke diagnose is amper serieus te nemen dus.
Ik ken helaas geen gevallen waarbij het weg is gegaan. Dus nogal bevooroordeeld in die zin. Hoopgevend is het in zekere zin wel ja, maar ook veelal te laat, in de tussentijd kan er nogal wat fout gaan en zijn levens verwoest.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:33 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik bagetelliseer het niet.
Zeker in de jaren van 20 -30 jaar is het voor alle betrokkenen enorm ingrijpend. Maar het zou juist ook hoopgevend kunnen zijn als je weet dat het met de tijd beter en zachter zal kunnen worden? En in veel gevallen zelfs verdwijnt.
Heel simpel gesteld, is de voornaamste oorzaak van het verbeteren van de situatie gewoon ouder worden. En dat geldt in echt veel gevallen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:35 schreef I-care het volgende:
[..]
Ik ken helaas geen gevallen waarbij het weg is gegaan. Dus nogal bevooroordeeld in die zin. Hoopgevend is het in zekere zin wel ja, maar ook veelal te laat, in de tussentijd kan er nogal wat fout gaan en zijn levens verwoest.
En ergens kan ik die twee uitersten niet rijmen met herstel van een dergelijke stoornis. Want wat zijn dan de effecten die zorgen voor herstel, daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Klinkt nogal simplistisch, ouder worden als in wat? Ervaringen met situaties die niet werken zoals men verwacht/hoopte. En daardoor uiteindelijk inziet dat sommige handelingen niet werken. Of verandert er fysiologisch iets in de hersenen? Ik weet nu nog niets, maar misschien weten deskundigen het ook niet natuurlijk, dat kan.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:40 schreef Tayu het volgende:
[..]
Heel simpel gesteld, is de voornaamste oorzaak van het verbeteren van de situatie gewoon ouder worden. En dat geldt in echt veel gevallen.
Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen (was dat maar zo). Ik ken ook wel mensen met bps waar dat ook met het vorderen van de leeftijd nog altijd een enorm groot probleem blijkt.
Een ander ding is, dat er in het verleden nogal makkelijk met deze diagnose is omgesprongen. Ook dat is kwalijk.
Eigenlijk bedoel ik vooral dat er in het verleden zo gemakkelijk het stempel "Borderline" op vooral pubers werd gedrukt, dat je je af kunt vragen of die diagnose wel terecht was. In veel gevallen kwam daar geen psychiater of psycholoog aan te pas, maar stelde de huisarts die diagnose.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:47 schreef I-care het volgende:
[..]
Klinkt nogal simplistisch, ouder worden als in wat? Ervaringen met situaties die niet werken zoals men verwacht/hoopte. En daardoor uiteindelijk inziet dat sommige handelingen niet werken. Of verandert er fysiologisch iets in de hersenen? Ik weet nu nog niets, maar misschien weten deskundigen het ook niet natuurlijk, dat kan.
Dat geloof ik gelijk. Tot op de dag van vandaag zelfs. Alleen is nu autisme en add-adhd het nieuwe stempeltje.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:49 schreef Tayu het volgende:
[..]
Eigenlijk bedoel ik vooral dat er in het verleden zo gemakkelijk het stempel "Borderline" op vooral pubers werd gedrukt, dat je je af kunt vragen of die diagnose wel terecht was. In veel gevallen kwam daar geen psychiater of psycholoog aan te pas, maar stelde de huisarts die diagnose.
Het is zo gemakkelijk om een stempel te drukken, maar je komt er nooit meer vanaf.quote:
Het erkennen van specifieke persoonlijke problemen is een ding. Stempels uitdelen met alle consequenties van dien is inderdaad schadelijk, en wel om twee redenen. Aan de ene kant zoals je zegt het stigma wat ineens op de persoon rust en waar je eigenlijk niet meer vanaf kunt komen. En anderzijds het gevaar dat je zelf gaat geloven in het stempeltje en je ernaar gaat gedragen en daardoor misschien wel eerder achteruit gaat dan vooruit. Je gaat dan staan naar de diagnose.quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:19 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het is zo gemakkelijk om een stempel te drukken, maar je komt er nooit meer vanaf.
En dat is dus exact wat ik in deze discussie wilde aangeven.
Ik bagatelliseer Borderline/bps niet! Dat is heel ernstig voor iedereen die ermee te maken krijgt (ook de omgeving).
Maar fout gegeven stempeltjes, zijn net zo ernstig. Het stempel "borderline" kan je weerhouden van een gezonde relatie kunnen opbouwen (zonder vooroordelen). Het kan je studie in de weg staan, het kan ervoor zorgen dat je niet een gezond sociaal netwerk kunt opbouwen. En daar word je diep ongelukkig van, maarja, dat komt natuurlijk omdat je "Borderline" hebt.
Toen mijn dochter op 18-jarige leeftijd geconfronteerd werd met het vermoeden dat ze wellicht autistisch was, raakte ze volledig in paniek. Ze heeft tijdens de onderzoeksperiode zelfs een suïcide poging gedaan. En is weggelopen. Nu zijn we enkele jaren verder, en begint ze enig inzicht te krijgen in haar denken. En godzijdank heeft ze goede en professionele opvang.
Het zijn ingrijpende dingen, stempeltjes. Zelfs als ze terecht worden opgeplakt. Maar als ze onterecht worden opgeplakt, heeft dat ook zeker gevolgen. Daar raak je door beschadigd.
Of slechts verkeerde voorbeelden nadoen. We leren nu eenmaal alles door elkaar na te doen en na te zeggen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:21 schreef maickeltje het volgende:
Hallo
Aangezien haar moeder borderline heeft en gezien zij zo doet tegen jou moet ik helaas mededelen dat ze borderline heeft.
Gr gr
Dokter maickeltje
Zie je wel, we zijn het gewoon met elkaar eensquote:Op maandag 24 augustus 2015 17:26 schreef I-care het volgende:
[..]
Het erkennen van specifieke persoonlijke problemen is een ding. Stempels uitdelen met alle consequenties van dien is inderdaad schadelijk, en wel om twee redenen. Aan de ene kant zoals je zegt het stigma wat ineens op de persoon rust en waar je eigenlijk niet meer vanaf kunt komen. En anderzijds het gevaar dat je zelf gaat geloven in het stempeltje en je ernaar gaat gedragen en daardoor misschien wel eerder achteruit gaat dan vooruit. Je gaat dan staan naar de diagnose.
Beiden zijn zeer schadelijk namelijk. Daarom vind ook ik dat er niet zoveel bestempelt zou moeten worden maar meer kijken naar persoonlijke oplossingen voor persoonlijke problemen.
Het blijft lastig omdat er altijd een categorisatie en clustering van persoonlijkheidsproblemen gehanteerd zal worden, al was het alleen al maar vanuit de verzekering, omwille van declaraties en eventueel effectmetingen binnen de zorg.
Deels zeker wel ja, maar dat wil niet zeggen dat de problemen die achter een stempel schuil kunnen gaan niet zeer echt en reëel zijn. En ik heb veel mensen bij sommige stempels flink onderuit zien gaan.. Waaronder ikzelfquote:Op maandag 24 augustus 2015 17:28 schreef Tayu het volgende:
[..]
Zie je wel, we zijn het gewoon met elkaar eens
Ik ook. En juist dat is de reden, waarom ik me daarover uit.quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:30 schreef I-care het volgende:
[..]
Deels zeker wel ja, maar dat wil niet zeggen dat de problemen die achter een stempel schuil kunnen gaan niet zeer echt en reëel zijn. En ik heb veel mensen bij sommige stempels flink onderuit zien gaan.. Waaronder ikzelf
Als het goed is groei je erover heen ja. Kan een leven lang duren maar het komtquote:Op maandag 24 augustus 2015 17:33 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik ook. En juist dat is de reden, waarom ik me daarover uit.
Want ik denk namelijk dat heel veel van de in het verleden gegeven stempeltjes "Borderline". geen bps betroffen maar gewoon een heel moeilijke puberteit. En iedereen weet, over de puberteit groei je heen.
Je hebt natuurlijk die eeuwige pubers...quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:38 schreef I-care het volgende:
[..]
Als het goed is groei je erover heen ja. Kan een leven lang duren maar het komt
Volwassenen zijn maar saai (Hoorde ik ooit van een puberquote:Op maandag 24 augustus 2015 17:41 schreef Tayu het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk die eeuwige pubers...
Dat moet mijn dochter zijn geweestquote:Op maandag 24 augustus 2015 17:45 schreef I-care het volgende:
[..]
Volwassenen zijn maar saai (Hoorde ik ooit van een puber)
Hoe bedoel je dat? Een forum is voor meningen en discussie toch, dus waarom zou dit niet mogen. Of is het meer van: tot hier is het leuk maar laat het hierbij.quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:57 schreef Copycat het volgende:
Dit wordt een beetje te veel een onderonsje ...
Precies zoals het er staat: een onderonsje. Waarbij de OP steeds verder uit het zicht ging. Niet de bedoeling.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:38 schreef I-care het volgende:
Hoe bedoel je dat? Een forum is voor meningen en discussie toch, dus waarom zu dit niet mogen. Of is het meer van: tot hier is het leuk maar laat het hierbij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |