abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155497062
Hoe oud is ze?
Misschien is ze zo jong dat ze niet eens weet waar ze mee bezig is... :{
'Ego te absolvo peccatis tuis in nomine patris et filii et spiritus sancti.'
pi_155499611
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:58 schreef I-care het volgende:

[..]

Dan is het helemaal vreemd dat je denkt dat borderline altijd overgaat met tijd? Het is een zeer zware persoonlijkheid deformatie die niet zomaar even oplost, dan ben ik wel benieuwd hoe dat werkt als dat het nieuwe weten is?

Dat bepaalde trekken gematigder kunnen worden met verloop van tijd is in mijn ogen niet hetzelfde als overgaan. Ik ben ook wel benieuwd naar de bronnen daarvan.
Ik denk niet dat het "nieuw weten" is. Borderline neemt naarmate de leeftijd vordert altijd af en in veel gevallen verdwijnt het zelfs geheel.

http://hulpgids.nl/inform(...)/borderline-verloop/
pi_155500011
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:07 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het "nieuw weten" is. Borderline neemt naarmate de leeftijd vordert altijd af en in veel gevallen verdwijnt het zelfs geheel.

http://hulpgids.nl/inform(...)/borderline-verloop/
quote:
Conclusie
De belangrijkste conclusie die getrokken wordt een overzicht van 4 onderzoeken is dat een bps een gunstige prognose heeft. De negatieve bijklank die deze diagnose heeft, is niet terecht en dit vooroordeel zou dus moeten verdwijnen. Dit is waarschijnlijk het beste te bereiken doordat in de DSM-5 voor iedere patiënt een beschrijving van persoonlijkheidskarakteristieken zal worden opgenomen.
Sorry hoor, maar dit kan ik absoluut niet serieus nemen. Met de beste wil van de wereld nog niet.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_155500031
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:22 schreef I-care het volgende:

[..]

[..]

Sorry hoor, maar dit kan ik absoluut niet serieus nemen. Met de beste wil van de wereld nog niet.
Dat hoeft toch ook niet? Je kunt het ook naast je neerleggen.
pi_155500080
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:22 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook niet? Je kunt het ook naast je neerleggen.
Dat lijkt mij wel als je vanuit een soort autoriteit wenst te spreken?
pi_155500106
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:24 schreef I-care het volgende:

[..]

Dat lijkt mij wel als je vanuit een soort autoriteit wenst te spreken?
Hoe bedoel je dat?
pi_155500175
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:24 schreef Tayu het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Je stelt dat je psychologie studeerde? Dat betekend dat je dan ruime kennis en ervaring zou moeten hebben. Dan zou je ook weten dat bps een zeer ingrijpende stoornis voor patiënt en omgeving is. Bagatelliseren van een dergelijke diagnose is amper serieus te nemen dus.

Een beetje van: u hoeft alleen maar te wachten tot u de 35 gepasseerd bent en dan komt alles goed? dat u daarvoor uzelf en anderen compleet verziekt moet u maar even voor lief nemen, tijd heelt alle wonden :P

[ Bericht 18% gewijzigd door I-care op 24-08-2015 16:32:52 ]
pi_155500343
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:27 schreef I-care het volgende:

[..]

Je stelt dat je psychologie studeerde? Dat betekend dat je dan ruime kennis en ervaring zou moeten hebben. Dan zou je ook weten dat bps een zeer ingrijpende stoornis voor patiënt en omgeving is. Bagatelliseren van een dergelijke diagnose is amper serieus te nemen dus.
Ik bagetelliseer het niet.

Zeker in de jaren van 20 -30 jaar is het voor alle betrokkenen enorm ingrijpend. Maar het zou juist ook hoopgevend kunnen zijn als je weet dat het met de tijd beter en zachter zal kunnen worden? En in veel gevallen zelfs verdwijnt.
pi_155500454
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:33 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik bagetelliseer het niet.

Zeker in de jaren van 20 -30 jaar is het voor alle betrokkenen enorm ingrijpend. Maar het zou juist ook hoopgevend kunnen zijn als je weet dat het met de tijd beter en zachter zal kunnen worden? En in veel gevallen zelfs verdwijnt.
Ik ken helaas geen gevallen waarbij het weg is gegaan. Dus nogal bevooroordeeld in die zin. Hoopgevend is het in zekere zin wel ja, maar ook veelal te laat, in de tussentijd kan er nogal wat fout gaan en zijn levens verwoest.

En ergens kan ik die twee uitersten niet rijmen met herstel van een dergelijke stoornis. Want wat zijn dan de effecten die zorgen voor herstel, daar ben ik dan wel benieuwd naar.
pi_155500616
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:35 schreef I-care het volgende:

[..]

Ik ken helaas geen gevallen waarbij het weg is gegaan. Dus nogal bevooroordeeld in die zin. Hoopgevend is het in zekere zin wel ja, maar ook veelal te laat, in de tussentijd kan er nogal wat fout gaan en zijn levens verwoest.

En ergens kan ik die twee uitersten niet rijmen met herstel van een dergelijke stoornis. Want wat zijn dan de effecten die zorgen voor herstel, daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Heel simpel gesteld, is de voornaamste oorzaak van het verbeteren van de situatie gewoon ouder worden. En dat geldt in echt veel gevallen.

Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen (was dat maar zo). Ik ken ook wel mensen met bps waar dat ook met het vorderen van de leeftijd nog altijd een enorm groot probleem blijkt.

Een ander ding is, dat er in het verleden nogal makkelijk met deze diagnose is omgesprongen. Ook dat is kwalijk.
pi_155500880
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:40 schreef Tayu het volgende:

[..]

Heel simpel gesteld, is de voornaamste oorzaak van het verbeteren van de situatie gewoon ouder worden. En dat geldt in echt veel gevallen.

Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen (was dat maar zo). Ik ken ook wel mensen met bps waar dat ook met het vorderen van de leeftijd nog altijd een enorm groot probleem blijkt.

Een ander ding is, dat er in het verleden nogal makkelijk met deze diagnose is omgesprongen. Ook dat is kwalijk.
Klinkt nogal simplistisch, ouder worden als in wat? Ervaringen met situaties die niet werken zoals men verwacht/hoopte. En daardoor uiteindelijk inziet dat sommige handelingen niet werken. Of verandert er fysiologisch iets in de hersenen? Ik weet nu nog niets, maar misschien weten deskundigen het ook niet natuurlijk, dat kan.
pi_155500932
quote:
7s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:47 schreef I-care het volgende:

[..]

Klinkt nogal simplistisch, ouder worden als in wat? Ervaringen met situaties die niet werken zoals men verwacht/hoopte. En daardoor uiteindelijk inziet dat sommige handelingen niet werken. Of verandert er fysiologisch iets in de hersenen? Ik weet nu nog niets, maar misschien weten deskundigen het ook niet natuurlijk, dat kan.
Eigenlijk bedoel ik vooral dat er in het verleden zo gemakkelijk het stempel "Borderline" op vooral pubers werd gedrukt, dat je je af kunt vragen of die diagnose wel terecht was. In veel gevallen kwam daar geen psychiater of psycholoog aan te pas, maar stelde de huisarts die diagnose.
pi_155501683
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 16:49 schreef Tayu het volgende:

[..]

Eigenlijk bedoel ik vooral dat er in het verleden zo gemakkelijk het stempel "Borderline" op vooral pubers werd gedrukt, dat je je af kunt vragen of die diagnose wel terecht was. In veel gevallen kwam daar geen psychiater of psycholoog aan te pas, maar stelde de huisarts die diagnose.
Dat geloof ik gelijk. Tot op de dag van vandaag zelfs. Alleen is nu autisme en add-adhd het nieuwe stempeltje.

Zodra je iemand bestempelt vertel je iemand impliciet en eigenlijk zelfs heel direct dat er iets mis is met die persoon, wat doet dat wel niet met iemand zijn zelfvertrouwen? Heel simpel gesteld ben je niet goed genoeg in relatie tot anderen. Dat is nogal wat.
pi_155501941
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:11 schreef I-care het volgende:
.
Het is zo gemakkelijk om een stempel te drukken, maar je komt er nooit meer vanaf.

En dat is dus exact wat ik in deze discussie wilde aangeven.

Ik bagatelliseer Borderline/bps niet! Dat is heel ernstig voor iedereen die ermee te maken krijgt (ook de omgeving).

Maar fout gegeven stempeltjes, zijn net zo ernstig. Het stempel "borderline" kan je weerhouden van een gezonde relatie kunnen opbouwen (zonder vooroordelen). Het kan je studie in de weg staan, het kan ervoor zorgen dat je niet een gezond sociaal netwerk kunt opbouwen. En daar word je diep ongelukkig van, maarja, dat komt natuurlijk omdat je "Borderline" hebt.

Toen mijn dochter op 18-jarige leeftijd geconfronteerd werd met het vermoeden dat ze wellicht autistisch was, raakte ze volledig in paniek. Ze heeft tijdens de onderzoeksperiode zelfs een suïcide poging gedaan. En is weggelopen. Nu zijn we enkele jaren verder, en begint ze enig inzicht te krijgen in haar denken. En godzijdank heeft ze goede en professionele opvang.

Het zijn ingrijpende dingen, stempeltjes. Zelfs als ze terecht worden opgeplakt. Maar als ze onterecht worden opgeplakt, heeft dat ook zeker gevolgen. Daar raak je door beschadigd.
  maandag 24 augustus 2015 @ 17:21:41 #90
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_155502036
Hallo

Aangezien haar moeder borderline heeft en gezien zij zo doet tegen jou moet ik helaas mededelen dat ze borderline heeft.

Gr gr
Dokter maickeltje
pi_155502220
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

Het is zo gemakkelijk om een stempel te drukken, maar je komt er nooit meer vanaf.

En dat is dus exact wat ik in deze discussie wilde aangeven.

Ik bagatelliseer Borderline/bps niet! Dat is heel ernstig voor iedereen die ermee te maken krijgt (ook de omgeving).

Maar fout gegeven stempeltjes, zijn net zo ernstig. Het stempel "borderline" kan je weerhouden van een gezonde relatie kunnen opbouwen (zonder vooroordelen). Het kan je studie in de weg staan, het kan ervoor zorgen dat je niet een gezond sociaal netwerk kunt opbouwen. En daar word je diep ongelukkig van, maarja, dat komt natuurlijk omdat je "Borderline" hebt.

Toen mijn dochter op 18-jarige leeftijd geconfronteerd werd met het vermoeden dat ze wellicht autistisch was, raakte ze volledig in paniek. Ze heeft tijdens de onderzoeksperiode zelfs een suïcide poging gedaan. En is weggelopen. Nu zijn we enkele jaren verder, en begint ze enig inzicht te krijgen in haar denken. En godzijdank heeft ze goede en professionele opvang.

Het zijn ingrijpende dingen, stempeltjes. Zelfs als ze terecht worden opgeplakt. Maar als ze onterecht worden opgeplakt, heeft dat ook zeker gevolgen. Daar raak je door beschadigd.
Het erkennen van specifieke persoonlijke problemen is een ding. Stempels uitdelen met alle consequenties van dien is inderdaad schadelijk, en wel om twee redenen. Aan de ene kant zoals je zegt het stigma wat ineens op de persoon rust en waar je eigenlijk niet meer vanaf kunt komen. En anderzijds het gevaar dat je zelf gaat geloven in het stempeltje en je ernaar gaat gedragen en daardoor misschien wel eerder achteruit gaat dan vooruit. Je gaat dan staan naar de diagnose.

Beiden zijn zeer schadelijk namelijk. Daarom vind ook ik dat er niet zoveel bestempelt zou moeten worden maar meer kijken naar persoonlijke oplossingen voor persoonlijke problemen.

Het blijft lastig omdat er altijd een categorisatie en clustering van persoonlijkheidsproblemen gehanteerd zal worden, al was het alleen al maar vanuit de verzekering, omwille van declaraties en eventueel effectmetingen binnen de zorg.
pi_155502253
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:21 schreef maickeltje het volgende:
Hallo

Aangezien haar moeder borderline heeft en gezien zij zo doet tegen jou moet ik helaas mededelen dat ze borderline heeft.

Gr gr
Dokter maickeltje
Of slechts verkeerde voorbeelden nadoen. We leren nu eenmaal alles door elkaar na te doen en na te zeggen.
pi_155502289
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:26 schreef I-care het volgende:

[..]

Het erkennen van specifieke persoonlijke problemen is een ding. Stempels uitdelen met alle consequenties van dien is inderdaad schadelijk, en wel om twee redenen. Aan de ene kant zoals je zegt het stigma wat ineens op de persoon rust en waar je eigenlijk niet meer vanaf kunt komen. En anderzijds het gevaar dat je zelf gaat geloven in het stempeltje en je ernaar gaat gedragen en daardoor misschien wel eerder achteruit gaat dan vooruit. Je gaat dan staan naar de diagnose.

Beiden zijn zeer schadelijk namelijk. Daarom vind ook ik dat er niet zoveel bestempelt zou moeten worden maar meer kijken naar persoonlijke oplossingen voor persoonlijke problemen.

Het blijft lastig omdat er altijd een categorisatie en clustering van persoonlijkheidsproblemen gehanteerd zal worden, al was het alleen al maar vanuit de verzekering, omwille van declaraties en eventueel effectmetingen binnen de zorg.
Zie je wel, we zijn het gewoon met elkaar eens :)
pi_155502368
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:28 schreef Tayu het volgende:

[..]

Zie je wel, we zijn het gewoon met elkaar eens :)
Deels zeker wel ja, maar dat wil niet zeggen dat de problemen die achter een stempel schuil kunnen gaan niet zeer echt en reëel zijn. En ik heb veel mensen bij sommige stempels flink onderuit zien gaan.. Waaronder ikzelf :P
pi_155502468
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:30 schreef I-care het volgende:

[..]

Deels zeker wel ja, maar dat wil niet zeggen dat de problemen die achter een stempel schuil kunnen gaan niet zeer echt en reëel zijn. En ik heb veel mensen bij sommige stempels flink onderuit zien gaan.. Waaronder ikzelf :P
Ik ook. En juist dat is de reden, waarom ik me daarover uit.

Want ik denk namelijk dat heel veel van de in het verleden gegeven stempeltjes "Borderline". geen bps betroffen maar gewoon een heel moeilijke puberteit. En iedereen weet, over de puberteit groei je heen.
pi_155502696
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:33 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik ook. En juist dat is de reden, waarom ik me daarover uit.

Want ik denk namelijk dat heel veel van de in het verleden gegeven stempeltjes "Borderline". geen bps betroffen maar gewoon een heel moeilijke puberteit. En iedereen weet, over de puberteit groei je heen.
Als het goed is groei je erover heen ja. Kan een leven lang duren maar het komt :P
pi_155502791
quote:
6s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:38 schreef I-care het volgende:

[..]

Als het goed is groei je erover heen ja. Kan een leven lang duren maar het komt :P
Je hebt natuurlijk die eeuwige pubers... ;)
pi_155502973
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:41 schreef Tayu het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk die eeuwige pubers... ;)
Volwassenen zijn maar saai (Hoorde ik ooit van een puber :@ )
pi_155503143
quote:
7s.gif Op maandag 24 augustus 2015 17:45 schreef I-care het volgende:

[..]

Volwassenen zijn maar saai (Hoorde ik ooit van een puber :@ )
Dat moet mijn dochter zijn geweest :D
  maandag 24 augustus 2015 @ 17:57:50 #100
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155503480
Dit wordt een beetje te veel een onderonsje ...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')