Op papier zetten voelt voor mij ook heel erg zakelijkquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:55 schreef NoXia het volgende:
Wat voor afspraken zou je op papier willen zetten dan?
Dat uitspreken vind ik dus ook heel belangrijkquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:11 schreef miss_sly het volgende:
Wij hadden om de week een dag mijn ouders die oppasten, de andere week mijn schoonmoeder.
Met mijn ouders verliep het heel soepel, met mijn schoonmoeder heel stroef. Hier is het uiteindelijk geëscaleerd en hebben we nu een heel vervelende, moeilijke situatie.
De band van S met mijn ouders is wel echt geweldig goed en leuk; ze hebben alle drie enorm genoten van die dagen.
De band met schoonmoeder is voor ons (zowel mijn vriend, mijn dochter als voor mij) op dit moment non-existing.
Mijn advies: als je echt, echt problemen hebt, spreek dat goed en duidelijk uit, tot iedereen tevreden is en weet wat men kan verwachten. Het kan een heerlijke tijd zijn voor grootouder(s) en kind, maar het kan ook heel erg verkeerd gaan.
Zo iets zou ook nog een idee zijn ja, ipv zeggen wat ik niet wil juist aangeven wat ik wel zou willenquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:04 schreef Mydelirium het volgende:
Wel kan zij ook niet stilzitten, en gaat dan dingen in ons huishouden doen. Omdat ik hier ook wat kriebelig van werd hebben wij hier de afspraak gemaakt dat ik wat dingen expres voor haar laat liggen (de vaat, stofzuigen etc). En vaak vraag ik of ze iets wil doen met Vlegel; wandelen ofzo.
Als mijn schoonouders onze oudste opvingen, brachten we hem de avond ervoor ernaartoe. Vonden beide partijen fijner.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:02 schreef Fazzoletti het volgende:
Het nadeel is wel dat wegbrengen ruim een half uur kost wat niet altijd past met onze werktijden. Het kdv daarentegen zit op 100 meter...
Als dat het enige is dat problemen veroorzaakt, zou ik inderdaad proberen om aan te geven wat ze wel kan doen. En als jullie baby groter wordt, zal ze ook meer tijd met hem/haar (sorry, even ontschotenquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:16 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Dat uitspreken vind ik dus ook heel belangrijkIk merk ook wel dat ik meer tolereer dan mijn vriend, omdat het nu eenmaal mijn moeder is en ik ondertussen wel weet hoe ze in elkaar steekt.
Ergens denk ik 'ze is nu eenmaal zo dus laat ik een manier vinden om er mee om te gaan' terwijl mijn vriend zegt 'het is ons huis, ons kind, ik ga me niet aanpassen aan haar'.
[..]
Zo iets zou ook nog een idee zijn ja, ipv zeggen wat ik niet wil juist aangeven wat ik wel zou willen
Ik denk dat het vooral het gevoel is dat het inbreuk in onze privacy is. Onze schoon-standaard is nogal anders dan die van haar. Commentaar op hoe ons huis er uit ziet (en dat is dus echt niet smerig ofzoquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:43 schreef Cwen het volgende:
Mijn moeder past 1 dag per week op, soms bij ons, meestal bij haar. En ja, als ze bij ons is stofzuigt ze, lapt ze de ramen of vouwt de was op. Ik vind het prima; ik heb een hekel aan het huishouden.
Maar ze zet niets weg, dat scheelt wel. Waarom vinden jullie het zo erg als ze poetst?
Dit hebben we eigenlijk nog nooit overwogen! Zeker op de dagen dat ik alleen ben (vriend in buitenland) zou dit eigenlijk veel praktischer zijnquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:19 schreef Mark het volgende:
[..]
Als mijn schoonouders onze oudste opvingen, brachten we hem de avond ervoor ernaartoe. Vonden beide partijen fijner.
Waarom mag ze de was niet doen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:02 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Op papier zetten voelt voor mij ook heel erg zakelijkmaar blijkbaar is 10x zeggen 'ik wil niet dat je m'n was doet' niet duidelijk genoeg
![]()
Omdat we dat ook heel goed zelf kunnenquote:
Dat is echt lastig, als je over zulke basale dingen als eten en drinken niet op één lijn zit met oma. Mijn mening: het is mijn kind, dus ik bepaal wat hij mag eten/drinken. Opa's en oma's zijn er natuurlijk wel voor om hun kleinkind enigszins te verwennen, maar het moet niet zo zijn dat oma structureel ander eten voorzet dan wat jullie goed vinden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 15:09 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Omdat we dat ook heel goed zelf kunnenZe komt voor haar kleinkind is de afspraak
![]()
Maar goed, naast huishouden/was gaat de irritatie ook over andere dingen hoor. Wat hij wel/niet mag eten/drinken van ons en hoe raar die wensen zijn![]()
Haar man ligt niet zo goed bij ons en de berichtjes steeds over hoe gek hij en F zijn op elkaar vind ik vervelendMaar geen idee hoe ik dat nou weer moet bespreken
![]()
Oh, en nog even voor de duidelijkheid, m'n moeder is echt wel een schat hoor maar ze is nog erg van de 'oude stempel' en wij dus niet
Je kunt de meeste oma's niet harder straffen dan door ze NIET op te laten passenquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 15:19 schreef hoas het volgende:
Ze zijn gewoon in dienst dus ipv dat ze uitgebuit worden.
En DAT is dus precies waarom ik echt een oplossing probeer te vinden. Het zou haar hart breken als ze niet meer op hem zou mogen passenquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 15:24 schreef Mark het volgende:
[..]
Je kunt de meeste oma's niet harder straffen dan door ze NIET op te laten passen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je bang bent dat het zou kunnen escaleren, zou ik inderdaad overwegen om naar het KDV te gaan als die optie er is. Als je geen duidelijke afspraken kunt maken met je moeder over dingen die echt wezenlijk voor jullie zijn, of als je je maar blijft ergeren (om grotere dingen dan ik) , dan zou je moeten stoppen met opvang door je moeder.
Maar ik denk dat jullie dat beide niet willen. Maak je moeder wel duidelijk dat bepaalde regels gewoon écht regels zijn (daarom snap ik je gedachte ook wel om dingen op papier te willen zetten). Jullie zijn de opvoeders en een bepaalde regelmaat is belangrijk voor jullie kind.You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 15:39 schreef MaLo het volgende:
Ik vind dat helemaal geen kleine dingetjesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je bang bent dat het zou kunnen escaleren, zou ik inderdaad overwegen om naar het KDV te gaan als die optie er is. Als je geen duidelijke afspraken kunt maken met je moeder over dingen die echt wezenlijk voor jullie zijn, of als je je maar blijft ergeren (om grotere dingen dan ik) , dan zou je moeten stoppen met opvang door je moeder.
Maar ik denk dat jullie dat beide niet willen. Maak je moeder wel duidelijk dat bepaalde regels gewoon écht regels zijn (daarom snap ik je gedachte ook wel om dingen op papier te willen zetten). Jullie zijn de opvoeders en een bepaalde regelmaat is belangrijk voor jullie kind.
Als mijn moeder dat zou doen, zou ik een stevig gesprek met haar aangaan. Zij zou dit echter nooit doen.
Wat je schoonmoeder dus doet, is wat de mijne ook deed: je privacy en je grenzen constant overschrijden. Dat kan echt niet, vind ik.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Snap je meteen waarom ik haar niet in ons huis wil hebben om op te passenquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 15:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat helemaal geen kleine dingetjes
Als mijn moeder dat zou doen, zou ik een stevig gesprek met haar aangaan. Zij zou dit echter nooit doen.
Wat je schoonmoeder dus doet, is wat de mijne ook deed: je privacy en je grenzen constant overschrijden. Dat kan echt niet, vind ik.
Mijn ouders hebben niet per se precies dezelfde ideeën als wij, maar zij waren en zijn wel respectvol naar onze wensen. Dat is het belangrijkste. dat je de wens hebt om de wensen en grenzen van de ouders van je kleinkind respecteert. Die ouders bestaat dan niet alleen uit dat onuitstaanbare wicht/die eikel van een schoondochter/-zoon, maar ook je eigen kind! Dat kind heb je zelf opgevoed, geef dat kind dan ook de ruimte om zijn eigen keuzes te maken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:34 schreef Franny_G het volgende:
Ik zou of gaan voor die optie van de avond ervoor F. daar al heen brengen of ik zou neigen naar toch een dag kdv. Kan er zelf heel slecht tegen als familie zich gaat bemoeien met mijn leven, mijn huis, mijn kind.
Ouders standaard een dag per week laten oppassen, kan naar mijn mening alleen goed gaan als je daar allebei echt precies dezelfde ideeen en verwachtingen bij hebt, of, als dit niet helemaal het geval is, je band zo goed is dat je dat prima kunt bespreken, op een luchtige manier zonder elkaar direct beledigd te hebben of wat dan ook en waarbij je elkaars mening kunt respecteren.
Je kunt oma's en opa's op heel veel andere manieren betrekken in het leven van je kind zonder zo'n standaard oppasdag.
Maar goed, ik ben iemand die daar dus ook niet voor kiest. Nu zijn de omstandigheden er ook niet naar (mijn ouders zijn al 80/81) maar als die anders waren geweest, had ik het ook niet gedaan.
Goed dat je daar wat van hebt gezegd!quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:25 schreef MaLo het volgende:
[..]
Snap je meteen waarom ik haar niet in ons huis wil hebben om op te passen.
Het is heel lastig om er iets van te zeggen, omdat ik dus de kouwe kant ben. Mijn vriend vindt het allemaal niet zo erg, heeft op mijn verzoek wel eens half/half wat gezegd maar er is niets veranderd. Ik heb dit min of meer geaccepteerd. Ik heb gewoon verder weinig contact met haar, dit overleef ik nog net.
Waar ik wél wat van heb gezegd, is van het feit dat schoonmoeder altijd een kus "eiste" van F. bij het afscheid nemen. "Krijgt oma nog een kusje? En dan F naar haar toe trekken. Ah toe, oma mag toch wel een kusje van jou? Dat vind ik dus een schending van de privacy en de lichamelijke integriteit van mijn dochter.
Eerst vond F. het altijd prima, maar toen ik merkte dat F dat niet meer leuk vond en schoonmoeder bleef zeuren, heb ik waar schoonmoeder bij was tegen F. gezegd dat ze nooit iemand een kus hoeft te geven als ze het niet wil, dat gewoon dag zeggen of een hand geven ook goed is als ze dat liever doet. Schoonmoeder keek érg zuur toen.
Om even terug te komen op TS: als je over dát soort dingen issues hebt met je moeder, dan zou ik het zeker aan de kaart stellen. Want dat zijn dingen waar je kind echt onder kan lijden en waar jullie relatie echt onder zou kunnen lijden.
Dat is gewoon kinderachtig. Alsof S. er wat aan kan doen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed dat je daar wat van hebt gezegd!
Bij ons hetzelfde, hoor, dat half/half wat zeggen door mijn vriend en dat trek ik dan weer slecht. Bij ons in het gezin kan het soms even flink klappen, maar dan weet iedereen weer waar iedereen aan toe is, en is alles weer goed. Bij hem in het gezin praat je vooral nergens over...dat werkt goed, jonguh
Sinds het geescaleerd is hier (twee jaar geleden inmiddels) heb ik ook weinig contact meer met schoonmoeder, en ik vind het heerlijk rustig voor mezelf. Ik vind het echter wel heel verdrietig voor B dat zijn moeder ook hem en zijn dochter afwijst, en voor S dat ze dus een oma mist terwijl die wel rondloopt. Ze ziet haar wel eens op een verjaardag, en oma negeert S dan. Dat doet me wel echt pijn.
onze ouders zouden volledig uit hun jasje gaanquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 15:19 schreef hoas het volgende:
Wij hebben ze altijd een vergoeding p/u gegeven, scheelt ook gezeik in de familie.
Ze zijn gewoon in dienst dus ipv dat ze uitgebuit worden.
Maar toch blijft wel overeind dat jij als ouder gewoon de laatste stem hebt in de opvoeding van JOUW kind. Dan kunnen je ouders wel respect blieven voor hun opvoedkundige inzichten, dat mag en dat lijkt me ook prima. Je hoeft elkaar niet met het vuur om de oren te slaan. Maar puntje bij paaltje betekent dat dus nog steeds wel dat jouw opvoedvisie gevolgd moet worden.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:22 schreef Franny_G het volgende:
Dat laatste is volgens mij vooral vaak aan de hand. Het is niet altijd meteen een gebrek aan respect als een grootouder de eigen opvoeddogmaatjes moeilijk kan loslaten. Meegaan met je tijd is best moeilijk, vooral als het zo anders is dan hoe jij het gewend was te doen. En respect is ook iets van twee kanten: je kunt wel willen dat je ouders respect hebben voor jou opvoedkeuzes, maar zij willen natuurlijk ook graag respect voelen voor hun manier. Dus ja, dat ligt gewoon gecompliceerd denk ik. Het blijven ook je ouders in die zin dat de autoriteitspositie voor hen vaak een beetje vastligt: als jouw ouders zien zij zichzelf toch vaak als degene die het allemaal t beste weet en niet andersom. Het is best bijzonder als ouders dat kunnen loslaten.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 15:09 schreef Fazzoletti het volgende:
Omdat we dat ook heel goed zelf kunnen Ze komt voor haar kleinkind is de afspraak
Kortom het zou wel wat beter kunnen maar jullie spenderen daar als keuze geen tijd aan? Wat een prima overweging is. Is het dan echt een probleem of geconfronteerd worden met iets wat jullie zelf sub-optimaal doen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:49 schreef Fazzoletti het volgende:
We werken beide en op onze vrije dagen doen we liever leuke dingen met ons kind dat dan we uren besteden aan het huishouden
Wat verwacht je dan dat ze doet in de tijd dat de kleine slaapt?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:50 schreef Fazzoletti het volgende:
Onze irriraties zijn vooral door de 'bemoeienis' met ons leven/huishouden. M'n moeder is zo'n type die niet stil kan zitten en dus als F slaapt ons hele huishouden zou willen doen: wassen/stoffen/zuigen/dingen neer zetten op plekken die zij handig of goed vind bijv.Ik heb echt al tichtig keer gezegd dat ze komt oppassen op F en niet de huishoudster is
![]()
Ik neig ook hier naar. En dan goede afspraken maken erover; dit wel, dit niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:21 schreef Godtje het volgende:
[..]
[..]
Kortom het zou wel wat beter kunnen maar jullie spenderen daar als keuze geen tijd aan? Wat een prima overweging is. Is het dan echt een probleem of geconfronteerd worden met iets wat jullie zelf sub-optimaal doen?
Want dan zou het omarmen kunnen helpen in plaats van het weg duwen. Dan is iedereen blij.
En dat soort emotionele chantage vind ik echt niet kunnen. Even daargelaten of het nou gaat om het huishouden doen terwijl gevraagd wordt dat niet te doen, of andere grenzen die stelselmatig worden overschreden: ook uit liefde kan het verkeerd zijn en dus mag er, zonder emotionele chantage, iets over gezegd worden! En uit respect en liefde voor je kind zou je dan kunnen proberen om die grenzen niet meer te overschrijden.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:28 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan dat ze doet in de tijd dat de kleine slaapt?
Bovendien, lijkt me dit een actie van je moeder die ze uit liefde voor jou doet. Ze ziet dat het een puinzooi is bij jullie (in haar optiek) en ze wil je daarbij helpen. Accepteer dit en ga vrolijk verder met je leven, of accepteer het niet en breng F naar het KDV en kwets daarmee je moeder die dit alles uit liefde voor jou en haar kleinkind doet.
Niemand zegt dat het een puinhoop is. Maar je haalt iemand in huis met een andere set van normen en waarden. Die invloeden krijg je er gratis bij. Dat heeft invloed op je kind, op je huis in dit geval.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:57 schreef Fazzoletti het volgende:
Het is hier dus echt geen puinzooi in huis hè maar ik vind elke dag stofzuigen of elke maand de ramen zemen nou niet echt nodig
![]()
Ik lees meerdere reacties over het maar accepteren want het gebeurt uit liefde, maar is dat hoe het werkt? Omdat een ander iets met liefde voor je doet moet het maar kunnen ook al voel je jezelf niet goed bij (en gaat het over je grenzen?)
Goede afspraken lijkt me ook Burdie, maar hoe maak je die? Het is nou niet dat ik voordat ik een kind had al een vastomlijnd idee over hoe ik het zou willen opvoeden. Het ouderschap groeit hier met de dag
Persoonlijk zou ik het omdraaien.... Zoals ik al zei, je moeder doet het om te laten zien hoeveel ze om jou geeft en denkt jou hiermee te helpen. Ipv afspraken te maken over wat je niet wil wat ze doet, geef haar specifieke dingen te doen, waar jij je prettig bij voelt en zij het gevoel krijgt dat ze je helpt. Dus niet "Ik wil niet meer dat je mijn onderbroeken wast" maar, "Weet je waarmee je me echt kan helpen?? als je ....."quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:57 schreef Fazzoletti het volgende:
Het is hier dus echt geen puinzooi in huis hè maar ik vind elke dag stofzuigen of elke maand de ramen zemen nou niet echt nodig
![]()
Ik lees meerdere reacties over het maar accepteren want het gebeurt uit liefde, maar is dat hoe het werkt? Omdat een ander iets met liefde voor je doet moet het maar kunnen ook al voel je jezelf niet goed bij (en gaat het over je grenzen?)
Goede afspraken lijkt me ook Burdie, maar hoe maak je die? Het is nou niet dat ik voordat ik een kind had al een vastomlijnd idee over hoe ik het zou willen opvoeden. Het ouderschap groeit hier met de dag
Dit is dus wat nu wel continue gebeurt. Ik vraag niet om hulp maar krijg het opgedrongen met nog commentaar toe. Even gechargeerd gezegdquote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Fazz, hier doen de oma's hetzelfde en ik vond het eerst wel lastig maar nu eigenlijk heerlijk. Dat de was is opgeruimd en de vaatwasser uitgepakt en het eten klaar is als ik thuiskom![]()
We hebben wel afgesproken dat ze zich vooral niet verplicht hoeven te voelen om iets te doen en dat wij niet aangesproken willen worden dat iets niet af / schoon / netjes is. Toen we dat zeiden kregen we de reactie dat ze dat helemaal niet als kritiek bedoelen maar dat ze heel goed snappen dat wij met werk en kind aan sommige dingen helemaal niet toekomen. En dat ze ons gewoon graag wat werk uit handen nemen. Toen dat was uitgesproken was het eigenlijk OK.
Zou zo'n gesprek niet kunnen helpen?
Ik probeer wel afspraken te maken maar blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg oid want er wordt niet naar gehandeld.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:00 schreef Godtje het volgende:
[..]
Of je maakt afspraken maar die lukken kennelijk niet al te aardig.
Dan kan je je ook nog afvragen hoe erg het nou eigenlijk is. Het is schoonmaken.
Het scheelt je werk. Je kan het als ongewenst opvatten maar maak je je het jezelf dan niet erg lastig?
Ze is al zo welwillend dat ze wil oppassen en dat ze naar jullie komt.
Moet je niet wat terug geven en je niet zo aangevallen voelen?
Dat lijkt me inderdaad heel vervelend! Kan je het daar niet met elkaar over hebben? Dat je het enorm waardeert als ze jullie wil helpen, maar dan wel zonder commentaar en kritiek naar jullie toe?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:06 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Dit is dus wat nu wel continue gebeurt. Ik vraag niet om hulp maar krijg het opgedrongen met nog commentaar toe. Even gechargeerd gezegd![]()
Ik hoor in elk geval dat het van jou niet zo hoeft?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:11 schreef Fazzoletti het volgende:
Natuurlijk vind ik het fijn dat mijn kind een goede band krijgt met z'n oma maar het oppassen is volledig van haar kant gekomen. Omdat zij er zo gelukkig van wordt en F het ook leuk vind gaat het nu zo.
Neem er een beetje afstand van: het is toch wel lekker dat iemand opruimt en gratis op je kind past? En dat oma en kind gelukkig zijn?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:11 schreef Fazzoletti het volgende:
[..]
Ik probeer wel afspraken te maken maar blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg oid want er wordt niet naar gehandeld.
Zoals ik volgens mij al gezegd had, het voelt als inbreuk in mijn privacy als er ongevraagd door mijn vuile was wordt gegaan en spullen opgeruimd worden op een andere plek als dat ik ze heb toebedeeld. We zijn regelmatig dingen kwijt omdat ze ze op een hele handige plek had gelegd![]()
Je laatste 2 zinnen vind ik lastig. Natuurlijk vind ik het fijn dat mijn kind een goede band krijgt met z'n oma maar het oppassen is volledig van haar kant gekomen. Omdat zij er zo gelukkig van wordt en F het ook leuk vind gaat het nu zo. Maar vind je dan dat ik uit een soort van 'dankbaarheid' dan maar moet accepteren wat er gebeurt?
Ik denk dat heel veel oma's als papa en mama weg zijn toch gewoon dingen op hun eigen manieer doen. Het is lastig om een oude hond nieuwe trucjes te lerenquote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:24 schreef Daui het volgende:
Maar ik vind het belangrijk dat zowel ik als mijn partner ons er prettig bij voelen.
En een oma is geen schoonmaakster en ook geen ouder maar een oma. Soms moet je ze daar aan herinneren. Ik zeg nu al af en toe wat ik wel en niet wil voor mijn kinderen. Bijvoorbeeld geen loopstoel. Als mijn moeder dan begint ja maar dat had jij vroeger ook dan zeg ik dat ik het niet wil voor mijn kinderen. Bij haar werkt alleen heel duidelijk zijn. Ik merk als ik het meteen zeg het niet heel beladen wordt
Oma mag het toch ook best op haar manier doen, op het kdv doen ze ook niet alles hetzelfde als thuis. Als je over de ecbt essentiële dingen maar duidelijke afspraken maakt.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:26 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ik denk dat heel veel oma's als papa en mama weg zijn toch gewoon dingen op hun eigen manieer doen. Het is lastig om een oude hond nieuwe trucjes te leren
Maar respect voor de ouders hoort er wel te zijn. Grootouders hoeven het ook niet eens te zijn met de opvoeding, maar dienen de belangrijke dingen wel te doen zoals de ouders dat willen. Toen mijn dochter nog geen 8 maanden oud een krentenbol kreeg van schoonmoeder toen wij weg waren, was ik inderdaad nooit amused. En zo zijn er heel veel dingen stiekem toch gedaan of werden onze opmerkingen, verzoeken en bezwaren gewoon weggewuifd en genegeerd.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:26 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ik denk dat heel veel oma's als papa en mama weg zijn toch gewoon dingen op hun eigen manieer doen. Het is lastig om een oude hond nieuwe trucjes te leren
Ja, dat egbeurt als andere mensen op je kind passen. Die doen het op hun manier. Zolang ze de best interest van je kind voorop hebben staan zou ik me er niet al te druk over maken. Zeker niet als het opa of oma is: die hebben jou of je partner toch ook redelijk prima opgevoed?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar respect voor de ouders hoort er wel te zijn. Grootouders hoeven het ook niet eens te zijn met de opvoeding, maar dienen de belangrijke dingen wel te doen zoals de ouders dat willen. Toen mijn dochter nog geen 8 maanden oud een krentenbol kreeg van schoonmoeder toen wij weg waren, was ik inderdaad nooit amused. En zo zijn er heel veel dingen stiekem toch gedaan of werden onze opmerkingen, verzoeken en bezwaren gewoon weggewuifd en genegeerd.
Nee, die doen het niet op hun manier, en zeker niet bij zo'n jong kind, maar die doen het op de manier zoals de ouders van het kind willen en duidelijk aan hen uitleggen. Dan negeer je niet zomaar wat er wordt gevraagd.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:39 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ja, dat egbeurt als andere mensen op je kind passen. Die doen het op hun manier. Zolang ze de best interest van je kind voorop hebben staan zou ik me er niet al te druk over maken. Zeker niet als het opa of oma is: die hebben jou of je partner toch ook redelijk prima opgevoed?
Ik snap dat je het wil en vraagt. Ik denk alleen dat het een utopie is - als jij er niet bij bent heb je geen idee hoe ze het doen en zal er zat gebeuren wat jij anders zou doen. En dat is geen ramp.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, die doen het niet op hun manier, en zeker niet bij zo'n jong kind, maar die doen het op de manier zoals de ouders van het kind willen en duidelijk aan hen uitleggen. Dan negeer je niet zomaar wat er wordt gevraagd.
Ik kreeg met 6 weken een beschuit met sinaasappelsap, dat was toen normaal. Tegenwoordig niet. Ik zou het mijn moeder erg kwalijk hebben genomen als ze dat mijn kind had voorgezet. Inzichten veranderen door de jaren, dus zij hebben ons prima opgevoed, maar intussen zijn er nieuwe dingen bekend en bovendien willen wij het met ons kind op onze manier doen.
Als dat over essentiële dingen gaat wel.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:44 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ik snap dat je het wil en vraagt. Ik denk alleen dat het een utopie is - als jij er niet bij bent heb je geen idee hoe ze het doen en zal er zat gebeuren wat jij anders zou doen. En dat is geen ramp.
Als ze iets doen waar het kind dood aan kan gaan of ziek van wordt, zeker. Voor de rest loopt het heus wel los.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:49 schreef Burdie het volgende:
[..]
Als dat over essentiële dingen gaat wel.
Misschien bij jou, maar als ik afspreek met de oppas dat mijn kind geen koekje krijgt, en hij krijgt elke keer toch een lange vinger, dan wordt mijn mening kennelijk niet gerespecteerd en zoek ik een andere oppas.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:52 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Als ze iets doen waar het kind dood aan kan gaan of ziek van wordt, zeker. Voor de rest loopt het heus wel los.
Dat snap ik. Maar als jij er niet bent als hij dat koekje krijgt, dan weet je er niet van en gebeurt het toch. Dat was meer het punt.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Misschien bij jou, maar als ik afspreek met de oppas dat mijn kind geen koekje krijgt, en hij krijgt elke keer toch een lange vinger, dan wordt mijn mening kennelijk niet gerespecteerd en zoek ik een andere oppas.
Voor mij op bepaalde punten dus absoluut wel.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:44 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ik snap dat je het wil en vraagt. Ik denk alleen dat het een utopie is - als jij er niet bij bent heb je geen idee hoe ze het doen en zal er zat gebeuren wat jij anders zou doen. En dat is geen ramp.
En dat maakt het dus niet minder erg, er is dan gewoon geen respect en als je daar wel achter komt is het een big deal.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:03 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als jij er niet bent als hij dat koekje krijgt, dan weet je er niet van en gebeurt het toch. Dat was meer het punt.
En als je er niet achterkomt nietquote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:04 schreef Moppert het volgende:
[..]
En dat maakt het dus niet minder erg, er is dan gewoon geen respect en als je daar wel achter komt is het een big deal.
Jij vindt vast ook dat vreemdgaan niet erg is zolang je partner er niet achter komt?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:05 schreef aquawoman het volgende:
[..]
En als je er niet achterkomt niet
Je snapt het punt niet. Het punt is dat het een utopie is om te denken dat je altijd invloed hebt op wat andere mensen doen als ze op je kind passen. Dat heeft niet per se met respect te maken, vaak zullen ze daar helemaal niet bijna nadenken omdat ze niet denken dat iets uberhaupt verkeerd zou kunnen zijn. En dat is dus geen ramp.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:06 schreef Burdie het volgende:
[..]
Jij vindt vast ook dat vreemdgaan niet erg is zolang je partner er niet achter komt?
Bij sommige dingen vinden wij als ouders dat wel een ramp! En dat is ons goed recht.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:44 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Dat heeft juist alles met respect te maken. Het gaat niet om dingen waarover je geen afspraken gemaakt hebt. Als ze uit goedwillendheid iets doen, waar je vooraf geen afspraken over hebt gemaakt, wat achteraf niet is wat jij had gewild, dan is dat zo en maak je er voor de volgende keer afspraken over.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:12 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Je snapt het punt niet. Het punt is dat het een utopie is om te denken dat je altijd invloed hebt op wat andere mensen doen als ze op je kind passen. Dat heeft niet per se met respect te maken, vaak zullen ze daar helemaal niet bijna nadenken omdat ze niet denken dat iets uberhaupt verkeerd zou kunnen zijn. En dat is dus geen ramp.
Tuurlijk kun je dingen aangeven en vragen en ik zou het ook respecteren als ik bijvoorbeeld op jouw kind zou passen. Dat is het hele punt namelijk niet.
En je hebt de gevolgen genomen. Prima.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij sommige dingen vinden wij als ouders dat wel een ramp! En dat is ons goed recht.
Het is overigens geen utopie gebleken, want mijn ouders deden dus wel wat wij vroegen en deden geen stiekeme dingen achter onze rug. Mijn schoonmoeder wel. Helaas was onze dochter erg eerlijk, en toen wij haar op een dag (1 dag dus, he, niet structureel) vroegen om die dag geen snoep te geven want ze had erg veel gesnoept de dagen ervoor, vertelde onze dochter toen we thuiskwamen dat ze snoepjes op had. Dat vind ik disrespectvol en zo wil ik niet behandeld worden.
Ik heb de gevolgen genomen?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:19 schreef Godtje het volgende:
[..]
En je hebt de gevolgen genomen. Prima.![]()
TS kan dat ook. Moet je je eerst als TS afvragen of de punten zo erg zijn dat je dat wilt.
quote:
quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 14:11 schreef miss_sly het volgende:
De band met schoonmoeder is voor ons (zowel mijn vriend, mijn dochter als voor mij) op dit moment non-existing.
Nou, die gevolgen heb ik, noch mijn vriend, genomen, die zijn ons opgedrongen. En ik vind het heel verdrietig voor mijn vriend (het is toch zijn moeder) en voor mijn dochter dat schoonmoeder het zo wil. Dat haar wensen belangrijker zijn dan de band met haar zoon en kleindochter.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |