abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:36:43 #51
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_155240439
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 13:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een school waar korte broeken (ook voor jongens) verboden zijn zal meestal een zeer streng Christelijke school zijn, maar daar mogen de meisjes al helemaal geen broek aan.
En tsja.... ouders die hun kinderen er naartoe sturen zullen daar geen probleem mee hebben.
Dat is zeker niet zo. Op de (horeca)school waar ik zat, was hey ook uit den boze bijvoorbeeld.

Op mijn middelbare school waren ze qua kledingsvoorschriften ook vrij streng terwijl het gewn christelijke school is. Mijn zus heeft een gothicfase gehad, maar dat werd bijvoorbeeld niet geaccepteerd, terwijl het helemaal niet heel gek was ofzo.

Ik zou in ieder geval niet zomaar van kledingvrijheid spreken.
Laffe huichelaar
pi_155240541
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 08:53 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Die beperking van vrijheid is er natuurlijk al, want haast elke school heeft kledingvoorschriften. Bij sommige scholen zijn die inderdaad zo dat verboden dingen enkel met een goede reden is, maar bij andere scholen zijn bijvoorbeeld korte broeken verboden, waar mijns inziens dan weer geen goede reden voor te bedenken is en zo zijn er meer voorbeelden.

Die illusie van vrijheid gaat dus in veel gevallen helemaal niet op
Het internaat van mij hanteerde de regel dat op zondag iedereen het kostuum aan had. Naast dat waren er natuurlijk ook nog andere (strenge) regels die golden, logisch anders zou het villa kakelbont zijn met al die pubers daar. Vantevoren werd je op de hoogte gesteld van deze regels, dus ouders wisten ook hoe zoon of dochter er op zondag bij liep. Was niet altijd handig, zeker die leeftijd loopt men het liefste in een spijkerbroek. Netjes...was het wel, maar het moet je smaak zijn en er zijn meisjes die niet graag een rok dragen.
pi_155253500
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 23:29 schreef Kandijfijn het volgende:
Iedereen gelijk! Allemaal marsen in het grote collectief! De boodschap die hier zijn basis mee wordt gegeven is zeer kwalijk en verkeerd.

Kleding is iets waarmee mensen zich uitdrukken, afzetten tegen mensen, binden in groepen. Waarom zou je ze dat willen afpakken?
binden in groepen. Je noemt al een goed argument vóór.
Je spreekt jezelf tegen in 1 zin.
5 Ferrari's op videoband!
pi_155253874
- edit: reageer normaal, of anders niet

[ Bericht 48% gewijzigd door Reya op 16-08-2015 11:43:31 ]
pi_155254779
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 16:36 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat is zeker niet zo. Op de (horeca)school waar ik zat, was hey ook uit den boze bijvoorbeeld.

Op mijn middelbare school waren ze qua kledingsvoorschriften ook vrij streng terwijl het gewn christelijke school is. Mijn zus heeft een gothicfase gehad, maar dat werd bijvoorbeeld niet geaccepteerd, terwijl het helemaal niet heel gek was ofzo.

Ik zou in ieder geval niet zomaar van kledingvrijheid spreken.
Dan is het dus inderdaad afhankelijk per school. Toen ik op de middelbare school (openbaar) zat, waren opvallende en afwijkende kledingstijlen zoals gothic gewoon geaccepteerd.
ROBODEMONS..................|:(
pi_155256879
Mensen zijn anders
Mensen hebben een andere achtergrond
Mensen hebben een verschillende persoonlijkheden
Mensen hebben verschillende financiële situaties

Hoe sneller je dit door hebt hoe beter. Als je denkt dat we allemaal gelijk zijn kom je vroeg of laat keihard achter dat het in werkelijkheid anders is. Als je een schooluniform verplicht stelt doe je niets anders dan kinderen hun kop in het zand laten steken.

Het is juist zeer belangrijk dat kinderen begrijpen dat we allemaal verschillend zijn, andere afkomst, geschiedenis, families, financiële situatie, etc. hebben én dat ze leren dat ze ondanks dat, iedereen goed en respectvol moeten behandelen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:30:29 #57
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155259933
In Nederland zijn er een paar scholen die een schooluniform hebben ingesteld. De bekendste (bij het grote publiek) is denk ik de Britisch School (Amsterdam):

Meerdere (elite / particuliere) scholen die op de Angelsaksische leest zijn gestoeld hebben die uniformen. Een volledig onbekend fenomeen is het in ieder geval niet.

Het grote voordeel is natuurlijk dat je op je twaalfde al een fatsoenlijke das leert knopen en dat het er vrij kek uitziet. Daarnaast kan je ook de kleuren dragen van je school. Wat natuurlijk best gaaf is.

Ik denk dat het niet echt aansluit bij de Nederlandse poldermentaliteit. Maar ik zie het nog wel gaan gebeuren dat in de toekomst meerdere (kleine) scholen hiertoe overgaan! In de moordende concurrentie leerlingen is dit natuurlijk een leuke feature.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:31:53 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155259964
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:30 schreef Ryon het volgende:
In de moordende concurrentie leerlingen is dit natuurlijk een leuke feature.
Welke doelgroep wil je overtuigen met die leuke feature? De toekomstige leerlingen of de bijbehorende ouders?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:33:42 #59
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155259990
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welke doelgroep wil je overtuigen met die leuke feature? De toekomstige leerlingen of de bijbehorende ouders?
Altijd de ouders natuurlijk. De mening van een 11/12 jarige is zo goed als irrelevant als het gaat om schoolkeuze. Daarnaast went zo'n uniformdingetje vanzelf. Na een week weet je al niet beter en na twee weken vind je het zelf vet gaaf en cool enzo.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:38:15 #60
346939 Janneke141
pi_155260074
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:33 schreef Ryon het volgende:
Daarnaast went zo'n uniformdingetje vanzelf. Na een week weet je al niet beter
Dit argument gaat op voor zo ongeveer alles, maar dat maakt het nog niet tot reden om het te doen. Leg eens uit wat jij zo leuk vindt aan die feature? Waarom zou het de ouder overhalen tot een bepaalde schoolkeuze, en waarom is het goed voor de ontwikkeling van het kind?
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:43:26 #61
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155260148
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit argument gaat op voor zo ongeveer alles, maar dat maakt het nog niet tot reden om het te doen. Leg eens uit wat jij zo leuk vindt aan die feature? Waarom zou het de ouder overhalen tot een bepaalde schoolkeuze, en waarom is het goed voor de ontwikkeling van het kind?
Dat het went is meer belangrijk voor het kind. Een kind dat het op eerste gezicht niets lijkt hoeft dan geen belemmering te zijn. Lullig gezegd: wat een kind vindt wordt daardoor nog minder boeiend.

Het leuke van een uniform is echt dat het statig is, de kleuren van de school gedragen kunnen worden en dat het een groepsgevoel kweekt. Als puber ben je het sowieso gewend om de kleding te dragen van de subcultuur waar je toe behoort. Dat creëert verbondenheid en biedt geborgenheid. Iets waar de gemiddelde puber wel behoefte aan heeft.
--
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:53:07 #62
346939 Janneke141
pi_155260295
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:43 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat het went is meer belangrijk voor het kind. Een kind dat het op eerste gezicht niets lijkt hoeft dan geen belemmering te zijn. Lullig gezegd: wat een kind vindt wordt daardoor nog minder boeiend.

Het leuke van een uniform is echt dat het statig is, de kleuren van de school gedragen kunnen worden en dat het een groepsgevoel kweekt. Als puber ben je het sowieso gewend om de kleding te dragen van de subcultuur waar je toe behoort. Dat creëert verbondenheid en biedt geborgenheid. Iets waar de gemiddelde puber wel behoefte aan heeft.
Een puber zit midden in de fase van identiteitsontwikkeling. In een keurslijf/uniform gedrukt worden, lijkt me daar toch een beetje mee in tegenspraak.
  zondag 16 augustus 2015 @ 12:01:24 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155260445
Als moeder van een 4-jarige denk ik niet dat ik m'n kind van school zou halen als ze zouden overstappen op uniformen, we hadden ook geen andere school gekozen als er al uniformen gedragen zouden worden.
Overigens zou het "egaliseren" van klasseverschillen op de school van mijn jongste niet echt een reden zijn om uniformen in te voeren, de school is behoorlijk klassegelijk, met een paar uitzonderingen, maar dat aantal is zo klein dat het amper opvalt.

Mijn oudste daarentegen was de middelbare al de (school)grenzen aan het opzoeken met z'n "Kiss my airs" Nike shirt.... maar goed, die school had ook behoorlijk strenge kledingeisen, en dat de naam van de school vaak als "Just Fancy Clothes" uitgelegd werd is dan ook niet heel vreemd ;)

[ Bericht 29% gewijzigd door Leandra op 16-08-2015 12:06:25 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 augustus 2015 @ 12:05:04 #64
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155260519
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een puber zit midden in de fase van identiteitsontwikkeling. In een keurslijf/uniform gedrukt worden, lijkt me daar toch een beetje mee in tegenspraak.
Dat keurslijf wordt het kind sowieso wel opgelegd. Onderdeel van de algemene vorming. Met dat schooluniform heeft het kind weer een ding minder om zich druk over te maken. Kan die tijd mooi besteed worden aan het verzamelen van Magic the Gathering kaartjes of het maken van wiskunde sommetjes. Of waar de koters anno 2015 zich ook mee bezighouden.
--
pi_155260977
Op scholen met uniform gezeten en scholen zonder uniform.

Maakt echt geen ene zak uit voor kinderen.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_155261076
Een schooluniform dragen in NL is niet echt een goed idee. :P
  zondag 16 augustus 2015 @ 12:34:54 #67
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_155261101
Dit gaat nooit ingevoerd worden in Nederland. Een land dat zich graag profileert als de voorloper van vrijheden zal dit niet toestaan.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_155268696
Absoluut geen schooluniformen. Kledingkeuze is een belangrijkere vrijheid en draagt bij aan het ontwikkelen van een eigen identiteit.
pi_155268764
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat keurslijf wordt het kind sowieso wel opgelegd. Onderdeel van de algemene vorming. Met dat schooluniform heeft het kind weer een ding minder om zich druk over te maken. Kan die tijd mooi besteed worden aan het verzamelen van Magic the Gathering kaartjes of het maken van wiskunde sommetjes. Of waar de koters anno 2015 zich ook mee bezighouden.
_O-
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_155278657
Het beste is natuurlijk het aan de scholen zelf overlaten ouders beslissen als ze hun daarheen willen sturen.
  zondag 16 augustus 2015 @ 22:29:16 #71
346939 Janneke141
pi_155278743
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Het beste is natuurlijk het aan de scholen zelf overlaten ouders beslissen als ze hun daarheen willen sturen.
Dat sowieso, als er scholen zijn die ze willen invoeren moeten ze dat vooral doen. Maar mijn kinderen gaan er niet heen en ik ga er niet werken.
pi_155278779
Verkeerde :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_155278822
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat sowieso, als er scholen zijn die ze willen invoeren moeten ze dat vooral doen. Maar mijn kinderen gaan er niet heen en ik ga er niet werken.
Fair, maar dat is het enige juiste systeem. Mensen kijken hier direct weer te veel naar overheid om het aan alles en iedereen te willen opleggen.

Maar net als met zoveel dingen kan je gewoon een eigen school op proberen te richten met je eigen ideeën lang leve het Nederlandse systeem wat dat betreft.
  zondag 16 augustus 2015 @ 22:51:24 #74
346939 Janneke141
pi_155279535
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Fair, maar dat is het enige juiste systeem. Mensen kijken hier direct weer te veel naar overheid om het aan alles en iedereen te willen opleggen.

Maar net als met zoveel dingen kan je gewoon een eigen school op proberen te richten met je eigen ideeën lang leve het Nederlandse systeem wat dat betreft.
Er zijn in scholen niet zo heel veel dingen die niet door de overheid worden opgelegd. Helaas.

Maar los van wie het zou moeten regelen: wat vind jij van de uniformen zelf?
pi_155279646
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zijn in scholen niet zo heel veel dingen die niet door de overheid worden opgelegd. Helaas.

Maar los van wie het zou moeten regelen: wat vind jij van de uniformen zelf?
Het is een belangrijke manier voor kinderen om zichzelf te uiten dat moet je ze niet afnemen. Daarnaast prent je al op jonge leeftijd het gelijkheidsideaal erin wat ik ronduit walgelijk vind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')