quote:
Op maandag 10 augustus 2015 17:21 schreef robin007bond het volgende:Nog een punt waar ik me een beetje aan erger is dat ik soms het gevoel heb alsof mensen collectief eenzaam zijn. Dat ze die eenzaamheid compenseren door social media, maar dat ze zelf weten dat het eigenlijk geen vervanger is voor menselijk contact.
[..]
Ben benieuwd. Neem gerust de tijd. Het is ook altijd mogelijk om aanvullingen te geven op je eerdere post (zoals ik dus nu doe

).
zo dan. heb er even over na moeten denken, het is bij mij meer een gevoel (wat ik overigens al heel lang heb en steeds sterker lijkt te worden helaas), dus ik weet niet of ik het goed onder woorden kan brengen.

ik denk dat er twee zaken zijn die de wereld drastisch hebben veranderd in het oppervlakkige gedrocht wat het nu is.
geld. alles draait om geld. elke beslissing wordt afgewogen in termen van winst en verlies. de economie moet groeien, want anders stelt 'men' dat het niet zo goed gaat met een land. het geluk van landen wordt veelal uitgedrukt in het bbp/staatsschuld/begrotingstekorten. wat verder nog minder dan niets zegt over hoe gelukkig de gemiddelde inwoner van desbetreffend land is.
het gevolg is dat mensen als nutteloos worden beschouwd zodra ze niet van waarde kunnen zijn voor de maatschappij/het land. ze worden gedwongen met elkaar te concurreren, ipv samen te werken. mensen gunnen elkaar het licht niet meer in de ogen, iedereen wil de beste zijn, moet de beste zijn. het is winnen of verliezen en als je verliest is dat je eigen schuld. eigen verantwoordelijkheid, wat natuurlijk een naïef sprookje is. dit doet de onderlinge verhoudingen tussen mensen, de sociale cohesie, geen goed. dat zien we goed terug op social media. iedereen zet zijn of haar masker op om de wereld te laten zien hoe goed/beter je wel en niet bent, terwijl we eenzamer zijn dan ooit tevoren. en ons bestaan wellicht ook leger. wat heb je immers aan al die troep die we kunnen kopen als je niet kunt delen? en dan te bedenken dat men uit is op economische groei, waardoor we nog meer troep kunnen kopen.

daarnaast gaan, door de dominantie van geld, zaken die echte waarde hebben verloren. denk bijvoorbeeld maar aan de natuur, o.a. klimaatverandering. maar ook, zoals we recentelijk nog gezien hebben, exotische dieren die met uitsterven bedreigd worden. maar ook innovatie door samenwerking, door de bijna gedwongen concurrentie wordt er te weinig geïnnoveerd omdat iedereen er voor zichzelf het maximale uit wil halen (patenten?).
rechtvaardigheid/recht is in verval. geld bepaalt steeds meer of je je recht kunt halen. tegen een machtig (rijk) persoon of bedrijf kun je weinig beginnen, als zij een leger aan topadvocaten hebben die ze eeuwig in dienst kunnen houden.
nu was er natuurlijk al heel lang geld, en bestaat de ruilmethode ook al erg lang. maar sinds reagan, thatcher en lubbers is er toch iets veranderd; geld werd niet meer als middel gezien, maar als doel. alles werd ondergeschikt gemaakt aan geld. zelfs de wil van mensen (de euro, de europese 'grondwet', het aankomende ttip). democratie is steeds verder te zoeken.
ik weet niet hoe we het anders zouden kunnen doen (misschien is (een variant op) the venus project wel een goed uitgangspunt).
al heb ik erg weinig vertrouwen in de huidige generatie politici:
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)ver-de-toekomst.htmlhttp://nos.nl/nieuwsuur/a(...)ver-de-toekomst.htmlhttp://nos.nl/nieuwsuur/a(...)ver-de-toekomst.htmlde tranen springen er bijna van in mijn ogen.

dan het tweede wat in mijn ogen voor een drastische verandering heeft gezorgd. internet.
internet is een zeer goede ontwikkeling, in het efficiënter maken van een heleboel zaken. en dat zal ook in de toekomst niet anders zijn.
maar communicatie via internet? nee. je kunt mij niet wijsmaken dat contact via internet een vooruitgang is, ik vind het een achteruitgang. mensen plempen hun verbale diarree alsof het niets is op internet. alles mag gezegd worden onder het mom van vrijheid van meningsuiting. iemand daarbij kwetsen is van ondergeschikt belang, moet je maar een dikkere huid kweken, immers is vrijheid om te zeggen wat je wilt de heilige graal (je mag wel alles (veel) zeggen natuurlijk, maar het hoeft niet). maar kennelijk draaien een heleboel mensen hun hand niet meer om voor een bedreiging, als iets hen niet aanstaat.
maar tegelijktijd proberen we onszelf wel zo enorm voordelig te presenteren, d.m.v. facebook en linkedin, een grotere tegenstelling bestaat er bijna niet. we hebben geen contact met mensen meer. contact hebben met mensen betekent investeren in diegene, tijd vrijmaken, open staan voor elkaar en luisteren naar elkaar. niet een berichtje van 144 tekens op het internet pleuren en weer over gaan tot de orde van de dag. dat creëert een afstand, de echte waarde van het contact gaat in mijn ogen daardoor verloren.
teleurgesteld in de maatschappij? niet zozeer. eerder teleurgesteld in de mensen die de maatschappij maken (of breken).
verder wil ik nog even melden dat ik het ook volledig eens ben met jou, robin, en met motorbloempje, hottentot en nofuelleft. maar dan werd mijn toch al te lange verhaal nog langer.
[ Bericht 0% gewijzigd door perro. op 11-08-2015 13:50:35 ]