Aardappel is het beste idee, Roux en andere meel gebaseerde bindmiddelen onderdrukken de smaak, aardappel doet dat veel minder.quote:Op maandag 10 augustus 2015 06:17 schreef Fokker89 het volgende:
Snij er een halve aardappel in kleine stukjes door, of maak eerst een roux, of natuurlijk gewoon een beetje bindmiddel er door op het eind.
Eens wat maizena in curry, heb je al eens aardappel geprobeerd?quote:Op maandag 10 augustus 2015 09:05 schreef motorbloempje het volgende:
Maizena geeft het een hele nare structuur vind ik. Maak regelmatig curry, eN het iS mij ook maar zelden gelukt de perfecte dikte te hebben.. Kokosmelk + wat kokosblok helpt als je een curry met... Ja, kokos wilt, anders een kwestie van je natte ingredienten aanpassen.
EN gebruik een recept ofzo, want er gaat meer in dan de bovengenoemde specerijen. Zelf maak ik regelmatig een voorraad currypasta en verdeel die in porties in de vriezer.
Correct, eiwitten breken af en vormen glutamaten, smaakversterkers.quote:
Nee, gewoon een kleine (bloemige) aardappel aan kleine stukjes snijden en meekokenquote:Op maandag 10 augustus 2015 09:11 schreef star_gazer het volgende:
Volgende keer wat aardappelpuree maken en erdoor koken dus?
OKquote:Op maandag 10 augustus 2015 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, gewoon een kleine (bloemige) aardappel aan kleine stukjes snijden en meekoken
Nee, aardappelzetmeelquote:Op maandag 10 augustus 2015 09:14 schreef star_gazer het volgende:
[..]
OKZit er in aardappel een bepaald bind-enzym, ofzo?
Alleen als ik iets 'alloo'-achtigs maak. Maargoed, ik begin er ook steeds beter in te worden, heb pas één keer een echt fijne 'perfecte' curry gemaakt, máár de anderen komen ook dichtbij. En als we écht zin hebben in een goede curry dan lopen we 200m de heuvelaf naar ons favoriete lokale Indiaase restaurantquote:Op maandag 10 augustus 2015 09:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eens wat maizena in curry, heb je al eens aardappel geprobeerd?
Neeeeeeeeeeeeeequote:Op maandag 10 augustus 2015 09:11 schreef star_gazer het volgende:
Welke kruiden gebruik jij?quote:Op maandag 10 augustus 2015 09:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Alleen als ik iets 'alloo'-achtigs maak. Maargoed, ik begin er ook steeds beter in te worden, heb pas één keer een echt fijne 'perfecte' curry gemaakt, máár de anderen komen ook dichtbij. En als we écht zin hebben in een goede curry dan lopen we 200m de heuvelaf naar ons favoriete lokale Indiaase restaurantNational dish 'n all!
[..]
Neeeeeeeeeeeeee
een roux? in een indiaas gerecht is dat vloeken in de kerk.quote:Op maandag 10 augustus 2015 06:17 schreef Fokker89 het volgende:
Snij er een halve aardappel in kleine stukjes door, of maak eerst een roux, of natuurlijk gewoon een beetje bindmiddel er door op het eind.
Ik snap niet waarom je denkt dat deze ingrediënten uit zichzelf wel gaan binden, dat is onmogelijk.
noten ( amandelen, cashew etc) kan je idd ook gebruiken, maar die geven ook een smaak af.quote:Op maandag 10 augustus 2015 10:13 schreef beeer het volgende:
Volgens mij worden in de Indonesische keuken kemirienoten gebruikt als bindmiddel. Zal in de Indiase curry's dus ook wel werken.
nee, en ook geen maizena. Gewoon bliktomatenblokjes ipv gewone tomaat. En langer door laten pruttelen, dan dikt ie in.quote:Op maandag 10 augustus 2015 09:11 schreef star_gazer het volgende:
Sowieso een langpruttelende curry,quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:33 schreef Skv het volgende:
[..]
nee, en ook geen maizena. Gewoon bliktomatenblokjes ipv gewone tomaat. En langer door laten pruttelen, dan dikt ie in.
Verlicht ons, Robin!quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:30 schreef RobinOok het volgende:
Wat een ongelofelijk gelul bij elkaar zeg. Haha, sorry hoor.
quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:30 schreef RobinOok het volgende:
1. Maizena geeft een prima structuur als je het normaal toepast (dus NIET zo in je curry flikkeren zonder het eerst los te roeren met koud water) en verandert minder aan de smaak dan kokos of aardappel. Gewoon een theelepeltje maizena met wat water doet wonderen.quote:
Heerlijk. Bedanktquote:Op maandag 10 augustus 2015 12:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
1. Maizena geeft een prima structuur als je het normaal toepast (dus NIET zo in je curry flikkeren zonder het eerst los te roeren met koud water) en verandert minder aan de smaak dan kokos of aardappel. Gewoon een theelepeltje maizena met wat water doet wonderen.
2. Aardappels meekoken in een snelle kipcurry lijkt me nogal onhandig omdat mijnheer zijn curry blijkbaar niet uren wil laten sudderen.
3. De specerijen eerst droogbakken lijkt me ook nogal onzinnig want je kunt er vergif op innemen dat mijnheer poedertjes heeft, geen zaden.
4. Het is sowieso een nogal kansloze excercitie aangezien hij gewoon maar wat doet.
5. Een blik tomaten door een Indiase curry is nogal wat veel.
6. Tomaten ontpitten en ontvellen voor een Indiase curry lijkt me ook overdreven, zeker voor iemand als TS. Maar goed, het kan ook geen kwaad natuurlijk.
7. Noten gaan toevoegen om een curry te binden...
Afijn, laat ie nou gewoon eens fijn een recept opsnorren en volgen. Dat lijkt me het beste.
Als ik het zo lees moet de Indiase keuken voor de uitvinding van Maizena wel (water)prut geweest zijnquote:Op maandag 10 augustus 2015 12:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
1. Maizena geeft een prima structuur als je het normaal toepast (dus NIET zo in je curry flikkeren zonder het eerst los te roeren met koud water) en verandert minder aan de smaak dan kokos of aardappel. Gewoon een theelepeltje maizena met wat water doet wonderen.
2. Aardappels meekoken in een snelle kipcurry lijkt me nogal onhandig omdat mijnheer zijn curry blijkbaar niet uren wil laten sudderen.
3. De specerijen eerst droogbakken lijkt me ook nogal onzinnig want je kunt er vergif op innemen dat mijnheer poedertjes heeft, geen zaden.
4. Het is sowieso een nogal kansloze excercitie aangezien hij gewoon maar wat doet.
5. Een blik tomaten door een Indiase curry is nogal wat veel.
6. Tomaten ontpitten en ontvellen voor een Indiase curry lijkt me ook overdreven, zeker voor iemand als TS. Maar goed, het kan ook geen kwaad natuurlijk.
7. Noten gaan toevoegen om een curry te binden...
Afijn, laat ie nou gewoon eens fijn een recept opsnorren en volgen. Dat lijkt me het beste.
Meh het meeste advies zijn gewoon de ouderwetse Nederlandse methodes om exotische sauzen te redden. Een goede curry heeft gewoon veel kruiden, uien en tomaat nodig. Dan kook je het tot het de juiste consistentie heeft. Is het te dun? Dan kook je het langer.quote:
Waarom quote je mij?quote:Op maandag 10 augustus 2015 12:50 schreef Zith het volgende:
[..]
Meh het meeste advies zijn gewoon de ouderwetse Nederlandse methodes om exotische sauzen te redden. Een goede curry heeft gewoon veel kruiden, uien en tomaat nodig. Dan kook je het tot het de juiste consistentie heeft. Is het te dun? Dan kook je het langer.
Welnee. Maar wat TS doet heeft dan ook vrij weinig met de Indiase keuken te maken.quote:Op maandag 10 augustus 2015 12:45 schreef beeer het volgende:
[..]
Als ik het zo lees moet de Indiase keuken voor de uitvinding van Maizena wel (water)prut geweest zijn
Saffraan is me iets te duur, vooral omdat ik dus nogal een beginner ben in de keuken en het ongetwijfeld zal verneukenquote:Op maandag 10 augustus 2015 09:26 schreef motorbloempje het volgende:
Vanalles. Sowieso ook geen curry leaves vergeten, dingen als cardemom, kaneel, saffraan (dat is wel heel duur, is dat altijd al zo geweest? ()). dingen als gember, 'curry powder' (al weet ik niet of ze dat een beetje fatsoenlijk in NL verkomen)...
Waarom wel?quote:Op maandag 10 augustus 2015 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom zouden ze dan geen dingen als Roux of Maizena gebruiken?
In een goede curry zit geen maizena. Dat is echt zo'n Nederlandse oplossing tegen de waterigheid. Gewoon meer vulling, beginnen met kruiden (geen poeders) bakken in een koekenpan, dan wat uit e n knoflook en spul er bij en dan opbouwen. Tomatenblokjes werken beter dan verse tomaten (binden beter) en als het te dun is laat je het langer pruttelen zodat het indikt. Zo extreem ingewikkeld zijn basiscurry's niet. Hoewel het natuurlijk altijd een stuk moeilijker kan.quote:Op maandag 10 augustus 2015 12:45 schreef beeer het volgende:
[..]
Als ik het zo lees moet de Indiase keuken voor de uitvinding van Maizena wel (water)prut geweest zijn
Kaneel heb je niet extreem vaak nodig. Currybladeren wel (bakken!) gember kan je het best zo'n verse stronk kopen en dan zelf schillen en raspen. Vergeet ook niet om een korianderplant aan te schaffen. Kardemom hoort er ook bij inderdaad. Boontjes ook in diverse gerechten. En natuurlijk veel knoflook/chili/uit/tomaat/spinazie..quote:Op maandag 10 augustus 2015 13:42 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Saffraan is me iets te duur, vooral omdat ik dus nogal een beginner ben in de keuken en het ongetwijfeld zal verneukenHet volgende wil er sowieso bij kopen:
- Gember
- Curry bladeren
- Nootmuskaat
- Cardamom
- Kaneel
Ik woon in Australie, exotische winkels zat waar ik dit soort dingen kan kopenRedelijk dichtbij waar ik woon is zelfs een spijzenwinkel waar ze allerlei poeders afwegen
Veel tips hier, dank allemaal
Hoe belangrijk zijn die kerrieblaadjes eigenlijk? ik heb ze nog nooit gebruikt of gezien hier in Nederland en heb geen idee wat ik mis.quote:Op maandag 10 augustus 2015 14:47 schreef Skv het volgende:
[..]
Kaneel heb je niet extreem vaak nodig. Currybladeren wel (bakken!) gember kan je het best zo'n verse stronk kopen en dan zelf schillen en raspen. Vergeet ook niet om een korianderplant aan te schaffen. Kardemom hoort er ook bij inderdaad. Boontjes ook in diverse gerechten. En natuurlijk veel knoflook/chili/uit/tomaat/spinazie..
Ik zou een kookboek kopen
Ze zijn inderdaad niet makkelijk te vinden. De laatste jaren iets beter, bij de grote toko's, maar dan nog, verse curryblaadjes blijven moeilijk. Gedroogd zijn ze natuurlijk wel te vinden, maar dan zou ik ze liever weglaten, want die gedroogde troep voegt niks toe. Integendeel, die zijn zelfs een beetje vies.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:22 schreef beeer het volgende:
[..]
Hoe belangrijk zijn die kerrieblaadjes eigenlijk? ik heb ze nog nooit gebruikt of gezien hier in Nederland en heb geen idee wat ik mis.
Die ken ik niet, ik vind dit wel een fijn boekje, ook niet duur:quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:39 schreef motorbloempje het volgende:
Heb overigens maar eens daad bij woord gevoegd en mezelf eindelijk eens een boek aangeschaft. Schijnt erg goed te zijn, dit boekje: en voor 3.5 pond kan ik me niet bekocht voelen, denk ik:
An Indian Housewife's Recipe Book
[ afbeelding ]
Ze vormen de basis van Veel currys. Het zijn curryblaadjes overigens, die je even bakt in ghee (Indiase boter). Niet van dat gele poeder kerrie spul zeg maar.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:22 schreef beeer het volgende:
[..]
Hoe belangrijk zijn die kerrieblaadjes eigenlijk? ik heb ze nog nooit gebruikt of gezien hier in Nederland en heb geen idee wat ik mis.
Ze vormen de basis van Veel currys. Het zijn curryblaadjes overigens, die je even bakt in ghee (Indiase boter). Niet van dat gele poeder kerrie spul zeg maar. Zijn hier wel te koop in menig toko of oosterse winkel.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:22 schreef beeer het volgende:
[..]
Grappig. Ik zit net in een kookboekenkoopbui en mijn selectiecritirium is juist mooie fancy schmancy plaatjes van het eindproduct. Het geeft me zelfs te denken dat restaurants vaker foto's op hun menukaarten moeten zetten.quote:Op maandag 10 augustus 2015 17:08 schreef motorbloempje het volgende:
Had her en der wat reviews gelezen, en de UK-based koker was zéér enthousiast over dit simpele boek. Geen fancy-schmenzy plaatjes en weetikveelwat, gewoon de recepten, paperback, en niet te duur. Hopelijk niet zoals met veel eettentjes, die niet door net5 zijn gerestyled, maar wel erg lekker zijn
Dat snap ik maar ik vraag me af of ze echt een verschil maken in het geheel.quote:Op maandag 10 augustus 2015 17:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Ze vormen de basis van Veel currys. Het zijn curryblaadjes overigens, die je even bakt in ghee (Indiase boter). Niet van dat gele poeder kerrie spul zeg maar. Zijn hier wel te koop in menig toko of oosterse winkel.
Klopt. Maizena in een indase curryquote:Op maandag 10 augustus 2015 11:30 schreef RobinOok het volgende:
Ligt er aan welk soort linzen je gebruikt. Je hebt een stuk of vijf soorten. Sommige vallen bijna direct uit elkaar, anderen blijven zelfs na uren koken intact. In het recept staat wel welk soort je moet gebruiken als het goed is.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 01:49 schreef sirdanilot het volgende:
Bedenk verder dat vooral linzencurries in de indiase keuken sowieso erg vochtig zijn, voor ons is het bijna soep maar in de indiase keuken is dat normaal. Ook worden linzen nogal eens kapot gekookt of in ieder geval langer dan men in de westerse keuken zou doen.
Het mag ook wel wat zompig zijn zodat je je indiase brood erin kunt dopen.
Jij hebt nog helemaal geen fatsoenlijk advies gegeven.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 07:25 schreef RobinOok het volgende:
Gelukkig hebben we jou, Sirdanilot, om ons te vertellen over de Indiase recepten die je gezien hebt.
Nu gaat TS curry vast niet meer waterig worden.
Nou zeg! Haar tips matchen prima met de vele Indiase recepten die ik ken uit mijn kookboeken verzameling en vele kookprogramma's op de BBC.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 07:25 schreef RobinOok het volgende:
Gelukkig hebben we jou, Sirdanilot, om ons te vertellen over de Indiase recepten die je gezien hebt.
Jouw bitchy opmerkingen zijn verfrissend voor mij als een lekkere koude douchequote:Op dinsdag 11 augustus 2015 07:25 schreef RobinOok het volgende:
Amazing Oriental verkoopt met regelmaat plantjesquote:Op maandag 10 augustus 2015 16:50 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ze zijn inderdaad niet makkelijk te vinden. De laatste jaren iets beter, bij de grote toko's, maar dan nog, verse curryblaadjes blijven moeilijk. Gedroogd zijn ze natuurlijk wel te vinden, maar dan zou ik ze liever weglaten, want die gedroogde troep voegt niks toe. Integendeel, die zijn zelfs een beetje vies.
Zie voor meer info: http://www.aziatische-ingredienten.nl/kerrie-blaadjes/
Juist niet. Zie je mij hier betweterig vertellen "wat een Indiase curry is"? Nee dus.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 10:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
Maar jij bent dus de enige expert voor alles dat culinair exotisch is?
Het is wel een beetje als je erwtesoep binden met maizenaquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:58 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Juist niet. Zie je mij hier betweterig vertellen "wat een Indiase curry is"? Nee dus.
Veel te complex, veel te veel methoden, veel teveel ingredienten om in 5 algemene stappen samen te vatten.
De vraag was hoe hij zijn curry minder water kon krijgen zonder 'm kapot te koken. En daarop heb ik een prima antwoord gegeven. Met zijn ingredienten en zijn manier van bereiden is maizena gewoon de beste manier. En verder raadde ik hem al aan om gewoon een bestaand recept te zoeken. Dat werkt stukken beter dan zelf dat wiel proberen uit te vinden.
Natuurlijk zijn er ontelbaar vee lverschillende methoden om een curry te maken, maar de stappen die ik hier heb gezet worden over het algemeen toch wel aangehouden, en op zijn minst is dit *een* manier om een lekkere curry te maken ook al zijn er duizend *andere* manieren.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:58 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Juist niet. Zie je mij hier betweterig vertellen "wat een Indiase curry is"? Nee dus.
Veel te complex, veel te veel methoden, veel teveel ingredienten om in 5 algemene stappen samen te vatten.
De vraag was hoe hij zijn curry minder water kon krijgen zonder 'm kapot te koken. En daarop heb ik een prima antwoord gegeven. Met zijn ingredienten en zijn manier van bereiden is maizena gewoon de beste manier. En verder raadde ik hem al aan om gewoon een bestaand recept te zoeken. Dat werkt stukken beter dan zelf dat wiel proberen uit te vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |