abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157917645
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 10:50 schreef DestroyerPiet het volgende:
bijzondere uitspraak van Jan Marijnissen

Maar kan Ron Meyer de 41 procent negeren die, tegen het advies van het partijbestuur in, op Sharon Gesthuizen stemde? Marijnissen, vastbesloten: 'Hij hoeft niets met die stemmen, nee. Iedereen kan hier een meerderheid halen. Zij hebben geen meerderheid. Duurzaamheid, asiel, dat zijn vage begrippen, daar kan ik niks mee.'

http://www.volkskrant.nl/(...)f145f6944aea4c88d040

Ik hoop voor de SP ja dat Ron Meyer iets meer verbindender is.

De SP wil zich dus niet verbreden en vooral actie blijven voeren. op die manier wordt het lastig voor ze om mee te gaan regeren. (om actie te voeren moet je namelijk ergens tegen zijn en dat is lastig als je zelf beleid maakt)
Een beetje een vreemde uitspraak van hem inderdaad.
  maandag 30 november 2015 @ 12:31:01 #77
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157918927
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 10:50 schreef DestroyerPiet het volgende:
Ik hoop voor de SP ja dat Ron Meyer iets meer verbindender is.
En toch denk ik dat er nu een kleine zuivering zal volgen.
pi_157920750
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 12:31 schreef freako het volgende:

[..]

Sharon Gesthuizen komt niet terug in de tweede kamer?
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_157920863
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 12:31 schreef freako het volgende:

[..]

Gesthuizen naar de Goelag? :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 30 november 2015 @ 14:22:19 #80
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157921169
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 14:01 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

Sharon Gesthuizen komt niet terug in de tweede kamer?
Een verkiesbare plaats op de kandidatenlijst zou mij verbazen.
pi_157921492
Maar dan lopen ze wel het risico dat je ontzettend veel gedoe in de partij gaat krijgen. 41% van de stemmen is niet iets wat je zomaar kan negeren.
- Rudyard Kipling
pi_157926127
quote:
2s.gif Op maandag 30 november 2015 14:22 schreef freako het volgende:

[..]

:o
Ik denk dat ze er gewoon in blijft hoor. Althans, dat hoop ik vooral.
  maandag 30 november 2015 @ 18:35:57 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157926228
quote:
2s.gif Op maandag 30 november 2015 14:22 schreef freako het volgende:

[..]

Zelfs met voorkeursstemmen gekozen worden kan je bij de SP geen zetel opleveren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157926287
Gesthuizen is geen tweede Verdonk
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_157926886
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 18:39 schreef Klopkoek het volgende:
Gesthuizen is geen tweede Verdonk
Dat is waar. :) Daarnaast was het ook geen strijd die heel fel werd gevoerd naar mijn mening.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2015 19:03:53 ]
  maandag 30 november 2015 @ 20:22:07 #86
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_157929094
Ik heb laatst een stuk gelezen over Ron Meyer en zijn inzet tijdens de schoonmakersstaking en andere activiteiten bij de FNV. Mooi om te zien hoe betrokken hij daarbij was. Volgens mij een erg charismatische man, al vond ik Gesthuizen ook niet verkeerd.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_157929367
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 20:22 schreef Revanches het volgende:
Ik heb laatst een stuk gelezen over Ron Meyer en zijn inzet tijdens de schoonmakersstaking en andere activiteiten bij de FNV. Mooi om te zien hoe betrokken hij daarbij was. Volgens mij een erg charismatische man, al vond ik Gesthuizen ook niet verkeerd.
Hij lijkt mensen goed te organiseren inderdaad. :)
pi_157929466
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 22:27 schreef MrBadGuy het volgende:
Is het niet een beetje vreemd om tegen de wens van de kiezer en zelfs tegen de grondwet in te willen gaan als het gaat om de keuze van een volksvertegenwoordiger? Als je iemand niet goed genoeg vindt, zet hem dan niet op de lijst ipv op een "onverkiesbare" plek. Je eigen partijregels en de 'contracten' die getekend moeten worden gaan natuurlijk niet boven de grondwet.
Een lijst wordt niet lukraak samengesteld. Daar wordt echt goed over nagedacht. Daarbij is het principe "de beste man/vrouw op de beste plaats" leidend. Daarnaast wordt ook gekeken naar man/vrouw-verhouding en woonplaats e.d.
Er wordt op die manier wel gezorgd voor een evenwichtige lijst met mensen die de bevolking/partijstandpunten het beste vertegenwoordigen en de kwaliteiten beschikken om deze toch wel zware baan goed te kunnen uitvoeren. Bovendien houdt dit carrièrejagers buiten de deur.
Als je op de lijst wil staan, dan weet je wat de criteria zijn en de regels waaraan je je verbindt. Als je het niet eens bent met je kiesplek, kun je via het congres proberen om hoger te komen (moet je binnen de SP genoeg stemmen zien binnen te halen), lukt dan niet dan heb je gewoon twee keuzes. Dealen met de plaats die je hebt, of afzien van je plek. Het is uiteraard een grondwettelijk recht om, bij voldoende (voorkeurs)stemmen, je zetel op te eisen, maar als jij je niet conformeert aan de interne partijregels, wie garandeert dan dat je je verder wel aan de partijstandpunten houdt? Deels ben je daar wel op gekozen. Je zit daar niet alleen namens je kiezers, maar ook namens je partij. Zonder de partij had je waarschijnlijk niet zo'n bekendheid gehad dat je nu een eigen zetel hebt verdiend.

De SP is een partij die democratie hoog in het vaandel heeft staan, maar kent ook gelijkertijd een aantal strikte interne regels. Dat botst soms met elkaar. Maar het is echt niet zo dat er een soort dictatuur heerst binnen de partij. De wil van het dagelijks bestuur is zeker geen wet. Ook de lokale afdelingen opereren vrij autonoom.
  maandag 30 november 2015 @ 20:35:21 #89
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_157929505
Corrupte Limbo.
pi_157929705
Marijnissen is niet altijd tactvol, dat blijkt wel weer met zijn uitspraak dat er niets hoeft te gebeuren met de stemmen op Gesthuizen. Mijn indruk is dat Meyer wat milder is wat dat betreft en wel de samenwerking wil opzoeken. Dat kwam ook al wel uit zijn speech naar voren op het congres (van wat ik gehoord heb, ik was er zelf niet bij)
Ik heb niet echt een duidelijke voorkeur gehad. Ik ben wel benieuwd wat het verder gaat worden. Wel zie ik t.z.t. Meyer als een goede fractieleider in de Tweede Kamer.
pi_157930140
quote:
11s.gif Op zondag 29 november 2015 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Dat doet me denken aan het democratisch centralisme van Lenin. https://en.wikipedia.org/wiki/Democratic_centralism
Het is bij veel partijen gebruikelijk om het fractie/partijstandpunt te volgen. Binnen de partij mag er volop gediscussieerd worden maar naar buiten toe draag je over het algemeen de partijstandpunten uit. Je voert het woord namens je partij, niet namens jezelf.
pi_157930241
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 20:53 schreef Ronaldussen het volgende:

[..]

Het is bij veel partijen gebruikelijk om het fractie/partijstandpunt te volgen. Binnen de partij mag er volop gediscussieerd worden maar naar buiten toe draag je over het algemeen de partijstandpunten uit. Je voert het woord namens je partij, niet namens jezelf.
Mee eens. :) Niet een heel rare manier van werken. Anders krijg je veel verwarring naar buiten toe.

En voor politieke partijen is er niets mis met democratisch centralisme. :P
  maandag 30 november 2015 @ 22:44:57 #93
45206 Pietverdriet
pi_157934195
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 20:56 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Mee eens. :) Niet een heel rare manier van werken. Anders krijg je veel verwarring naar buiten toe.

En voor politieke partijen is er niets mis met democratisch centralisme. :P
Alleen is de SP niet echt democratisch en worden mensen die meer democratie binnen de partij willen er uit gewieberd.
  maandag 30 november 2015 @ 23:06:17 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157934977
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 20:34 schreef Ronaldussen het volgende:

[..]

Een lijst wordt niet lukraak samengesteld. Daar wordt echt goed over nagedacht. Daarbij is het principe "de beste man/vrouw op de beste plaats" leidend. Daarnaast wordt ook gekeken naar man/vrouw-verhouding en woonplaats e.d.
Er wordt op die manier wel gezorgd voor een evenwichtige lijst met mensen die de bevolking/partijstandpunten het beste vertegenwoordigen en de kwaliteiten beschikken om deze toch wel zware baan goed te kunnen uitvoeren. Bovendien houdt dit carrièrejagers buiten de deur.
Als je op de lijst wil staan, dan weet je wat de criteria zijn en de regels waaraan je je verbindt. Als je het niet eens bent met je kiesplek, kun je via het congres proberen om hoger te komen (moet je binnen de SP genoeg stemmen zien binnen te halen), lukt dan niet dan heb je gewoon twee keuzes. Dealen met de plaats die je hebt, of afzien van je plek. Het is uiteraard een grondwettelijk recht om, bij voldoende (voorkeurs)stemmen, je zetel op te eisen, maar als jij je niet conformeert aan de interne partijregels, wie garandeert dan dat je je verder wel aan de partijstandpunten houdt? Deels ben je daar wel op gekozen. Je zit daar niet alleen namens je kiezers, maar ook namens je partij. Zonder de partij had je waarschijnlijk niet zo'n bekendheid gehad dat je nu een eigen zetel hebt verdiend.
Ik vind het toch vrij dubieus dat partijregels blijkbaar belangrijker zijn dan de grondwet. Een fractie wordt namelijk gekozen en gemandateerd door de kiezer en niet door een partijapparaat. Bovendien is een politicus "zonder last of ruggespraak" gekozen. Hem monddood maken met allerlei partijdoctrines is dus zeker niet als democratisch te betitelen.
pi_157938949
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 20:22 schreef Revanches het volgende:
De FNV wordt steeds meer een politiek speeltje van met name de SP en andere linkse partijen dan dat ze echt voor hun leden opkomen.
- Rudyard Kipling
pi_157976853
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 08:46 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

De FNV wordt steeds meer een politiek speeltje van met name de SP en andere linkse partijen dan dat ze echt voor hun leden opkomen.
Maar de SP komt voor de werknemers op. De strijd op de werkvloer zit in het verlengde van de strijd in de politiek.
  donderdag 3 december 2015 @ 08:38:01 #97
45206 Pietverdriet
pi_157981570
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Maar de SP komt voor de werknemers op. De strijd op de werkvloer zit in het verlengde van de strijd in de politiek.
Alleen in woord, ze komen vooral voor de inproductieven op die ten laste komen van de werknemer
pi_157981973
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn vraag ik me wel eens af of de FNV wel voor de rechten van werknemers opkomen door hun stakingsacties. zo worden stakingen nog al eens gebruikt om te proberen om politiek iets te veranderen en zijn ze niet zo zeer gericht tegen de werkgevers waar die mensen werken.

en ik vraag me eerlijk af in wie zijn belang dat is. Het lijkt er meer op dat Partijen als de SP de vakbonden misbruiken voor hun eigen politieke strijd
- Rudyard Kipling
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:20:22 #99
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_158005458
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 09:18 schreef DestroyerPiet het volgende:
en ik vraag me eerlijk af in wie zijn belang dat is. Het lijkt er meer op dat Partijen als de SP de vakbonden misbruiken voor hun eigen politieke strijd
Je begrijpt dat de vakbonden en de linkse politieke partijen met elkaar verweven zijn hé? De invloed van de vakbonden gaat zowel via de polder als via de Kamer. Dat kan ook niet anders.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_158258042
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen is de SP niet echt democratisch en worden mensen die meer democratie binnen de partij willen er uit gewieberd.
Is dat niet bij alle partijen zo?
Denk me niet dat men vaak tegen een motie zou kunnen stemmen binnen een partij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')