Door met Japanners te praten. 99% van de Japanners weet niets van wat hun land in WO2 heeft uitgespookt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe weten we dit zeker dat het in japan helemaal niets is?
Het falen van je eigen staat wil je als land op een of andere manier zoveel mogelijk verdoezelen, van gemaakte fouten leren is maar een vies woord lijkt het soms wel.
En dat is maar goed ook. Een beetje de partij bekritiseren, dat zorgt alleen maar voor instabiliteit.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 13:02 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Toch weten veel studenten wel van het bestaan af en wordt er zelfs over gediscussieerd, maar dan kan alleen in kleine gelegenheden, niet in het openbaar.
Niet die 99% uit je duim zuigen.. Er zijn veel meer mensen dan 1 % die meer weten over fout Japans nationalisme. Veel van deze mensen zeggen ook dat men nog veel niet weet in Japan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
Door met Japanners te praten. 99% van de Japanners weet niets van wat hun land in WO2 heeft uitgespookt.
99% van de tientallen Japanners waar ik mee gepraat heb. Ik zuig niks uit mijn duim. Het is ook gewoon officieel beleid om de eigen misdaden te bagatliseren of te ontkennen. Ze gaan in China en Korea niet zomaar met zijn honderdduizenden de straat op om hiertegen te protesteren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet die 99% uit je duim zuigen.. Er zijn veel meer mensen dan 1 % die meer weten over fout Japans nationalisme. Veel van deze mensen zeggen ook dat men nog veel niet weet in Japan.
Dat komt op iedere school in nederland gewoon voorbij hoor.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel wordt er in de geschiedenis lessen op nederlandse scholen bijvoorbeeld over onze gedragingen in indonesie en het liegen tegen molukkers over het stichten van een eigen staat verteld.
Jouw 99% is niet de hele Japanse bevolking....Er zijn best wel fouten van toen bekend in Japan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:25 schreef Viajero het volgende:
[..]
99% van de tientallen Japanners waar ik mee gepraat heb. Ik zuig niks uit mijn duim. Het is ook gewoon officieel beleid om de eigen misdaden te bagatliseren of te ontkennen. Ze gaan in China en Korea niet zomaar met zijn honderdduizenden de straat op om hiertegen te protesteren.
De VS was bang voor een Duitsland wo1 -> wo2 scenario.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:15 schreef Viajero het volgende:
[..]
De keizer was officieel een God. Dat mocht van de vS niet meer. Hij werd een ceremonieel staatshoofd in een parlementaire monarchie. Van God naar lintjesknipper, dat noem ik niet echt "zijn macht laten houden".
Ik vind wel dat hij gewoon afgezet en berecht had moeten worden.
De wereld lag in puin en men had net 2 grote oorlogen achter de rug. Ze hadden wel wat anders aan hun hoofd.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:10 schreef Shreyas het volgende:
Tussen twee haakjes, ik blijf het uiterst vreemd vinden dat de Verenigde Staten ruim 4 jaar het enige land ter wereld was dat een atoombom kon maken (Russen kwamen pas in 1949 met hun eerste testversie) en ze hebben met die reusachtige voorsprong en enorme overwicht helemaal niets daarmee gedaan, bijvoorbeeld om Rusland te doen capituleren.
De Japanse keizers hadden al eeuwen geen ''echte'' macht meer en de Japanse keizer is alles behalve een lintjesknipper. Het keizerlijk huis staat erg verwijderd van het gewone volk. Mensen kunnen in principe enkel een blik werpen op de familie tijdens de verjaardag van de keizer (23 december) het tijdens de viering van het nieuwe jaar (2 januari).quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:15 schreef Viajero het volgende:
[..]
De keizer was officieel een God. Dat mocht van de VS niet meer. Hij werd een ceremonieel staatshoofd in een parlementaire monarchie. Van God naar lintjesknipper, dat noem ik niet echt "zijn macht laten houden".
Ik vind wel dat hij gewoon afgezet en berecht had moeten worden.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:07 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat is moeilijk als je bronnen vooral Chinese Communistische propaganda zijn. Daar ga je heel raar van denken.
Je mag nu wel ophouden hoor.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:19 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat? Hoezo is dat gelukkig? Ik dacht dat jij niet zo van de vrijheid was? China is toch het ideale land?
Sorry, maar je kan niet aan de ene kant de Communistische Partij van China verheerlijken en zeggen dat je een fan bent van autoritair bewind, en dan vervolgens wel vrijheid van informatie een goede zaak vinden. Hoe verenig je die twee tegenovergestelde denkbeelden?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:56 schreef Odaiba het volgende:
[..]
De wereld lag in puin en men had net 2 grote oorlogen achter de rug. Ze hadden wel wat anders aan hun hoofd.
[..]
De Japanse keizers hadden al eeuwen geen ''echte'' macht meer en de Japanse keizer is alles behalve een lintjesknipper. Het keizerlijk huis staat erg verwijderd van het gewone volk. Mensen kunnen in principe enkel een blik werpen op de familie tijdens de verjaardag van de keizer (23 december) het tijdens de viering van het nieuwe jaar (2 januari).
Dan ben ik blij dat jij daar niet over ging. Sws zou het Japanse volk dat zelf moeten bepalen of ze dat willen of niet.
[..]
[..]
Je mag nu wel ophouden hoor.
Ja, maar de Verenigde Staten dus niet, die waren sterker en machtiger dan ooit.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:56 schreef Odaiba het volgende:
[..]
De wereld lag in puin en men had net 2 grote oorlogen achter de rug. Ze hadden wel wat anders aan hun hoofd.
Nope, niet op mijn middelbare school op het vwo in ieder geval. Ik heb geen geschiedenis in de bovenbouw gehad, maar in de onderbouw is het niet behandeld.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:27 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dat komt op iedere school in nederland gewoon voorbij hoor.
Waarom zou je niet gaan onderhandelen met een land dat zich aan jou over wilt geven? Als dit een half miljoen mensenlevens spaart?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:11 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je gaat niet onderhandelen met een land dat je aanvalt. ALs Japan zich drie maanden eerder gewoon had overgegeven dan was de oorlog ook voorbij.
De politionele acties werden toen ik op school zat gewoon behandeld. In Japan daarentegen praat men over het Nanking 'incident' en dergelijke, terwijl daar alleen 300.000 Chinezen zijn vermoord.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel wordt er in de geschiedenis lessen op nederlandse scholen bijvoorbeeld over onze gedragingen in indonesie en het liegen tegen molukkers over het stichten van een eigen staat verteld.
Als je als Japanner in Groningen op vakantie gaat, en je daar met mensen praat, kun je in Japan zeggen dat 99% van alle Nederlanders waar je mee gepraat hebt last heeft van aardbevingen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 20:25 schreef Viajero het volgende:
[..]
99% van de tientallen Japanners waar ik mee gepraat heb. Ik zuig niks uit mijn duim. Het is ook gewoon officieel beleid om de eigen misdaden te bagatliseren of te ontkennen. Ze gaan in China en Korea niet zomaar met zijn honderdduizenden de straat op om hiertegen te protesteren.
Omdat je niet wilt dat ze je dan een paar jaar later gewoon weer opnieuw aanvallen. Het moet duidelijk zijn dat ze verslagen zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 21:21 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Waarom zou je niet gaan onderhandelen met een land dat zich aan jou over wilt geven? Als dit een half miljoen mensenlevens spaart?
Klopt. En toch denk ik dat ik dichter bij de waarheid zit. Je bent niet op de hoogte van het fet dat Japan jaar eigen misdaden niet aan de eigen bevolking onderwijst?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 21:34 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als je als Japanner in Groningen op vakantie gaat, en je daar met mensen praat, kun je in Japan zeggen dat 99% van alle Nederlanders waar je mee gepraat hebt last heeft van aardbevingen.
Japan wilde alles opgeven, demilitariseren, belegerd worden door de VS, alle veroverde gebieden opgeven, wapenproductie-verbod. Hoe moeten ze over een paar jaar weer opnieuw aanvallen dan?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
Omdat je niet wilt dat ze je dan een paar jaar later gewoon weer opnieuw aanvallen. Het moet duidelijk zijn dat ze verslagen zijn.
Wat een lieverds waren het ookquote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:16 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Japan wilde alles opgeven, demilitariseren, belegerd worden door de VS, alle veroverde gebieden opgeven, wapenproductie-verbod. Hoe moeten ze over een paar jaar weer opnieuw aanvallen dan?
bijna 8 maanden voor de atoombommen:quote:
quote:In an article that finally appeared August 19, 1945, on the front pages of the Chicago Tribune and the Washington Times-Herald, Trohan revealed that on January 20, 1945, two days prior to his departure for the Yalta meeting with Stalin and Churchill, President Roosevelt received a 40-page memorandum from General Douglas MacArthur outlining five separate surrender overtures from high-level Japanese officials. (The complete text of Trohan's article is in the Winter 1985-86 Journal, pp. 508-512.)
This memo showed that the Japanese were offering surrender terms virtually identical to the ones ultimately accepted by the Americans at the formal surrender ceremony on September 2 -- that is, complete surrender of everything but the person of the Emperor. Specifically, the terms of these peace overtures included:
Complete surrender of all Japanese forces and arms, at home, on island possessions, and in occupied countries.
Occupation of Japan and its possessions by Allied troops under American direction.
Japanese relinquishment of all territory seized during the war, as well as Manchuria, Korea and Taiwan.
Regulation of Japanese industry to halt production of any weapons and other tools of war.
Release of all prisoners of war and internees.
Surrender of designated war criminals.
Is this memorandum authentic? It was supposedly leaked to Trohan by Admiral William D. Leahy, presidential Chief of Staff. (See: M. Rothbard in A. Goddard, ed., Harry Elmer Barnes: Learned Crusader [1968], pp. 327f.) Historian Harry Elmer Barnes has related (in "Hiroshima: Assault on a Beaten Foe," National Review, May 10, 1958):
The authenticity of the Trohan article was never challenged by the White House or the State Department, and for very good reason. After General MacArthur returned from Korea in 1951, his neighbor in the Waldorf Towers, former President Herbert Hoover, took the Trohan article to General MacArthur and the latter confirmed its accuracy in every detail and without qualification.
Yip het is een collectieve verdringing ... zie dit initiatief van Japanse historici ... dat staat haaks op die verdringing:quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:04 schreef Viajero het volgende:
[..]
Klopt. En toch denk ik dat ik dichter bij de waarheid zit. Je bent niet op de hoogte van het fet dat Japan jaar eigen misdaden niet aan de eigen bevolking onderwijst?
Er is zeker niet genoeg aandacht voor Nederlandse oorlogsmisdaden, dat ben ik met je eens. Maar Japan is echt een heel ander niveau van ontkenning, en van een veel langere lijst van misdaden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Yip het is een collectieve verdringing ... zie dit initiatief van Japanse historici ... dat staat haaks op die verdringing:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-troostmeisjes.dhtml
Toch is die verdringing ook in Nederland aanwezig ( waar niet?) tav de VOC-slavernij en de oorlogsmisdaden van Nederland in 45-49.... Bijv Westerling en kornuiten hebben een paar duizend Indonesiėrs vermoord. Ongewapende gevangenen dus
Die echo was er wel in Nederland,maar collectief werd het verdrongen... de moordenaars werden niet gestraft door het leger of justitie... Op het hoogste politieke niveau stopte men het bewust in de doofpot. Maar allereerst ligt het aan de Nederlandse cultuur.... niet willen weten en willen vergeten.
wat is je punt, dat ze allebei met eufemismen aangeduid worden?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 21:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De politionele acties werden toen ik op school zat gewoon behandeld. In Japan daarentegen praat men over het Nanking 'incident' en dergelijke, terwijl daar alleen 300.000 Chinezen zijn vermoord.
Ik maak twee punten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:54 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
wat is je punt, dat ze allebei met eufemismen aangeduid worden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |