Zo heeft de mensheid zins zijn bestaan gewerkt. Het is niet een wereld die ik graag terug wil zien. Maar ik denkt dat veel mensen sws al groepen gaan vormen in chaotische tijden. Dus of je echt kunt spreken over leugens en dwang hoeft helemaal niet.quote:Op maandag 3 augustus 2015 17:24 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat denk ik zeker niet, maar met leugens en dwang zal iemand het ook niet lang volhouden lijkt me?
Voor het prille begin heb je zeker wel gelijk hoor, al zou ik persoonlijk zo min mogelijk met de oudere structuren van 'top down' macht willen gaan werken, dat brengt op de langere termijn alleen maar gezeik als je weer een constructie bouwt waarnaar de macht zoekende hoog functionerende sociopaten naar toe kunnen drijven, gaat in het begin misschien wel goed want kleine groepjes en overzicht, nog niet zo erg de geanonimiseerde geheimzinnigheid hier en daar maar op een gegeven moment wordt het weer te groot en dan blijkt eigenlijk dat je bodem niet goed is. Dus vanaf het begin een daadwerkelijke participatie/inspraakmaatschappij op welke manier dan ook. een soort van liquid democracyquote:Op maandag 3 augustus 2015 17:11 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Als er niet een regering meer zou bestaan ben je overgeleverd aan jezelf en je directe gemeenschap. Dus een aantal dingen lijken mij belangrijk.
Orde en Veiligheid
Middelen om je gebied te verdedigen tegen interne en externe dreigingen.
Electriciteit
geen idee of ze het aan de praat zouden krijgen en voor hoelang, maar het maakt een hoop dingen mogelijk
Voedsel
Je houdt het misschien een tijdje uit met wat er nog is, maar het kan geen kwaad de productie die je nodig hebt veilig en operationeel te houden. Die boeren die er dan nog zijn hebben kennis in huis, dus zijn erg belangrijk en in onze omgeving lijkt het me logisch dat ze voor ons wel willen leveren en niet voor een stad 50 kilometer verder.
Kennis verzamelen
Iedereen moet zoveel mogelijk nieuwe en nuttige kennis op doen. We hebben niks aan veel beroepen, terug naar de basis dus.
Leiderschap
Uiteraard zal er een leider opstaan, dan wel gekozen worden. Ook daaronder zullen mensen moeten worden aangesteld.
Ik zelf zie mij niet als leider hoor, sta er liever soort van naast.
Ik heb trouwens meer met de serie Jericho dan met The Leftovers.
Zeker een interessant idee, maar enkel uitvoerbaar in een kleine gemeenschap. Ik ga er namelijk vanuit dat de samenleving met al zijn gemakken snel onderuit gaat.quote:Op maandag 3 augustus 2015 17:26 schreef jogy het volgende:
[..]
Voor het prille begin heb je zeker wel gelijk hoor, al zou ik persoonlijk zo min mogelijk met de oudere structuren van 'top down' macht willen gaan werken, dat brengt op de langere termijn alleen maar gezeik als je weer een constructie bouwt waarnaar de macht zoekende hoog functionerende sociopaten naar toe kunnen drijven, gaat in het begin misschien wel goed want kleine groepjes en overzicht, nog niet zo erg de geanonimiseerde geheimzinnigheid hier en daar maar op een gegeven moment wordt het weer te groot en dan blijkt eigenlijk dat je bodem niet goed is. Dus vanaf het begin een daadwerkelijke participatie/inspraakmaatschappij op welke manier dan ook. een soort van liquid democracy
http://liquidfeedback.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Delegative_democracy
De ideëen en de stemming wordt gedaan door alle geïnteresseerden en als het groot genoeg is kan je jouw stem op bepaalde onderwerpen onderbrengen bij iemand die je vertrouwd en er kennis over heeft.
Jij bent bijvoorbeeld heel slim met infrastructurele vraagstukken maar zwak met landbouwkundige zaken. De vragen en stemmingen over infrastructuur die handel je zelf af en die van de landbouw delegeer je door naar die ene kennis/vriend die daar wel verstand van heeft. Zo heeft die persoon 2 stemmen om te geven in de discussie.
Dit dus zo veel mogelijk digitaal en zo goed mogelijk beschermd tegen fraude op welke manier dan ook.
er zullen vast wel nadelen aan vast hangen maar ik wil een een eventuele nieuwe samenleving zo vlak mogelijk houden en niet weer een piramideconstructie laten ontstaan waar de top een disconnect heeft met de rest.
Door het digitale aspect is het juist ook geschikt voor grotere gemeenschappen en uiteindelijk ook voor een volledige samenleving. Je kan het op allemaal leuke manieren uitbreiden en schalen zodat het altijd relevant en effectief blijft. Lokaal, gemeentelijk, regionaal en verder. Allemaal met hun geïntegreerde systeem. En gezien het feit dat 98% van de oude massa verdwenen is moet het ook makkelijker zijn om dit nieuwe systeem vast te houden hoe groot het ook wordt. Een wereldbevolking van 140 miljoen mensen is een stuk makkelijker op te voeden/over te halen dan die van 7 miljard.quote:Op maandag 3 augustus 2015 17:36 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Zeker een interessant idee, maar enkel uitvoerbaar in een kleine gemeenschap. Ik ga er namelijk vanuit dat de samenleving met al zijn gemakken snel onderuit gaat.
Ik ga ervan uit dat als 98% verdwijnt, dat dan ook al onze fundamenten verdwijnen. Ook naties die overeind zullen blijven, zullen oorlog gaan voeren.quote:Op maandag 3 augustus 2015 17:55 schreef jogy het volgende:
[..]
Door het digitale aspect is het juist ook geschikt voor grotere gemeenschappen en uiteindelijk ook voor een volledige samenleving. Je kan het op allemaal leuke manieren uitbreiden en schalen zodat het altijd relevant en effectief blijft. Lokaal, gemeentelijk, regionaal en verder. Allemaal met hun geïntegreerde systeem. En gezien het feit dat 98% van de oude massa verdwenen is moet het ook makkelijker zijn om dit nieuwe systeem vast te houden hoe groot het ook wordt. Een wereldbevolking van 140 miljoen mensen is een stuk makkelijker op te voeden/over te halen dan die van 7 miljard.
Er bestaat geen werkelijke 100% democratie. Dat zou geheel vastlopen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 16:45 schreef john2406 het volgende:
Maar hebben of heb ik dan nou een Democratie vraag ik me wel eens af?
En dan komt nog een flaw. Het is toch helemaal niet leuk als iets door de meerderheid bepaald wordt, terwijl het de minderheid schade brengt.quote:Op maandag 3 augustus 2015 18:08 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Er bestaat geen werkelijke 100% democratie. Dat zou geheel vastlopen.
Nee. Dat werkt ook niet. Je kan dicht bij redelijke eerlijkheid komen. Maar ik zit niet te wachten op bijv. een grote groep mensen die Wilders stemmen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 18:14 schreef Odaiba het volgende:
[..]
En dan komt nog een flaw. Het is toch helemaal niet leuk als iets door de meerderheid bepaald wordt, terwijl het de minderheid schade brengt.
Als alles blijft functioneren zoals het nu doet is dat inderdaad goed te doen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 18:41 schreef pfaf het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Uiteraard is er de schok van het verdwijnen en de chaos daarna. Maar waarom zou alles zo anders worden? IJsland functioneert toch ook wel met die paar inwoners, waarom zou Nederland dat niet kunnen, bijvoorbeeld?
Ook niet alles hoeft meer te functioneren... Als 2% van de energiebehoefte blijft bestaan is het bijv prima.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:16 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Als alles blijft functioneren zoals het nu doet is dat inderdaad goed te doen.
Ja, maar dat maakt dit vraagstuk gelijk een stuk saaier.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ook niet alles hoeft meer te functioneren... Als 2% van de energiebehoefte blijft bestaan is het bijv prima.
Waarom zou men die terug willen communisme zou ook kunnen toch, wat is er nog meer?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:29 schreef ems. het volgende:
Zullen wel weer een paar van die clowns bijzitten die de democratie weer terug willen
Was dat niet tot lodewijk de nog wat van kracht?quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:15 schreef KoosVogels het volgende:
Gewoon het feodalisme herintroduceren.
Behalve als jij de eerste ben die wordt geraped en gepillaged. Ik zou wel iets van samenwerking tot stand willen zien komen in ieder geval.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:29 schreef ems. het volgende:
Lijkt me prachtig. Lekker rapen en pillagen enzo, in ieder geval in de chaos. Daarna maar eens zien wat er gaat gebeuren. Zullen wel weer een paar van die clowns bijzitten die de democratie weer terug willen
Geeft mij alleen maar een casus belli, hoef ik me niet schuldig te voelen als ik hun stamboom terug rape en pillagequote:Op maandag 3 augustus 2015 20:20 schreef jogy het volgende:
[..]
Behalve als jij de eerste ben die wordt geraped en gepillaged.
Ik was ff vergeten dat je ledematen afgehakt worden en je de rest van je bestaan als neukpop wordt gebruikt.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Geeft mij alleen maar een casus belli, hoef ik me niet schuldig te voelen als ik hun stamboom terug rape en pillage
Nou ja niet nuttig voor de mensheid, aan je profiel zou ik zeggen je bent een vrouw, neem aan dat je kinderen kunt baren?quote:Op maandag 3 augustus 2015 22:21 schreef erodome het volgende:
Nee, denk dat nog maar 2% te weinig is, ik denk wel dat we een zekere 50% zo kunnen wegstrepen als we een beetje selectief zijn. De ellende is alleen dat als ik een eerlijke selectie doe ik waarschijnlijk bij die 50% zit. Alhoewel ik erg gesteld ben op mezelf ben ik niet echt heel bijster nuttig voor de mensheid.
Het gaat gewoon een hard leven worden. Ik weet ook niet of ik dan werkelijk nuttig ben.quote:Op maandag 3 augustus 2015 22:21 schreef erodome het volgende:
Rust en ruimte, heerlijk!
Maar dan moeten wel gelijk ook de zaken weg die voor grote rampen gaan zorgen als ze niet onderhouden worden, anders is het feest maar van korte duur.
En bij die 2% moeten natuurlijk wel de mensen zitten die kunnen zorgen dat het leven prettig blijft en er eten op tafel komt. Die 2% kan dan mooi voor me zorgen, wat een fijne droom!
Nee, denk dat nog maar 2% te weinig is, ik denk wel dat we een zekere 50% zo kunnen wegstrepen als we een beetje selectief zijn. De ellende is alleen dat als ik een eerlijke selectie doe ik waarschijnlijk bij die 50% zit. Alhoewel ik erg gesteld ben op mezelf ben ik niet echt heel bijster nuttig voor de mensheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |