abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155140230
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 19:28 schreef Stokker het volgende:
Voor de bestuurder van de VW Polo met het kenteken 25-ZJ-FH:
Die is niet WAM verzekerd. Ik zou er maar mee oppassen je wagen daarvoor te pleuren als je langzaam op de rechterstrook rijdt.

quote:
en drukte hem er links gewoon naast
Maj dat doe ik ook hoor bij lui die gewoon naar links komen. Hier had ik er geen ruimte voor.

https://vimeo.com/136069781
  woensdag 12 augustus 2015 @ 08:34:26 #252
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_155140561
quote:
Voor de bestuurder van de VW Polo met het kenteken 25-ZJ-FH:

Vandaag heb je je auto precies een maand in bezit. Gefeliciteerd! Ik kan me alleen niet voorstellen dat je de auto nu al zat bent, maar met jouw rijstijl heb je er niet lang plezier van. Mogelijk heb je je rijbewijs ook net een maand en heb je je zuurverdiende spaarcentjes er allemaal in zitten. Als ik je adres had had ik je opgegeven voor het programma "De slechtste chauffeur van Nederland". Je had het vast gewonnen.

Voor de overige lezers:

Meneer reed op de linker rijbaan, ruim achter mij met voor ons een inhalende vrachtwagen. Ik reed rechts. Ik had al een aantal auto's voorbij laten gaan en gezien de ruimte die er was, gaf ik richting aan naar links en ging daarbij ook naar de linker rijbaan. Meneer met de Polo besloot gas bij te geven en drukte hem er links gewoon naast en stuurde vervolgens ook nog even naar rechts met als doel mij maar even naar de rechter rijstrook te dirigeren.. Nou het is je gelukt! De vluchtstrook moest er zelfs aan te pas komen. Ja de gebaren met middelvinger gingen over en weer... maargoed, gelukkig bleef het daarbij.

Ik hoop het hiermee een beetje goed verwoord te hebben. Ik moet me behoorlijk inhouden namelijk. Dat zullen jullie wel begrijpen.
Schijnbaar was het gat dus niet zo groot?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_155140689
@Pizza_Boom @dick_laurent @ambertje90 @Luxuria

Voor wat betreft de snelheid waarmee deze auto optrekt moet je niet kijken naar het aantal PK's. Dit geeft meer aan hoe goed de auto met een treklast de berg op komt. Voor de acceleratie moet je kijken naar het koppel. Dit is bij deze auto 195 nm bij 1600 tpm. Opzich aardig voor een auto van 1160kg.

Van treuzelen was absoluut geen sprake. Voordat zijn voorligger mij voorbij was, gaf ik richting aan naar links en op het moment dat hij voorbij was stuurde ik ook naar links. niet asociaal ofzo, maar gewoon naar links zoals een normale bestuurder dat zou doen. Het snelheidsverschil tussen de Polo bestuurder, zijn voorligger en ik was minimaal. Het gat was echt groot genoeg op het moment dat ik naar links stuurde.

Maargoed, gezien het feit dat hij niet verzekerd is ga ik hem aangeven. Thx voor de tip.

Edit:
Politie gesproken.. Hij staat nu in elk geval geregistreerd. Mochten meer mensen met deze wegpiraat te maken krijgen, bel 0900-8844.. het liefst zo snel mogelijk en natuurlijk handsfree. Dan kunnen ze wellicht nog actie ondernemen. (geldt natuurlijk ook voor andere wegpiraten)

[ Bericht 14% gewijzigd door Stokker op 12-08-2015 10:26:29 (dat) ]
pi_155140695
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:03 schreef Koepert het volgende:

[..]

Zo hebben mn ouders de auto idd ook een keer in de poeier gekregen: Zo'n "S-bocht" (Chicanetje, hoe je wel wil noemen. Knik in de weg waardoor de weg paar meter 'opschuift') in een 30km zone, komt een vent ook met 45/50 binnendoor zeilen.. Komt er meteen een viswijf uit die begon te tieren waar wij wel niet mee bezig waren... Vent zit ondertussen nog achter het stuur. Op de verkeerde weghelft...tegen de auto van mn ouders.... nee dat kregen ze er bij de politie ook niet in, dat het onze fout was.
Als ik naar m'n ouders ga, kom ik ook over zo'n chicane (zo noem ik die bocht ook :') ) en daar rijden ook bussen :X Je schrikt je soms lam. Ook mensen die dan even de binnenbocht meepikken omdat ze te lui zijn om met de bocht mee te sturen en dan die bus op zich af zien komen :X
Tap tap tap
  woensdag 12 augustus 2015 @ 09:42:51 #255
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_155141592
Blonde k#tjes met veel meer (of alleen) aandacht voor telefoon ipv het verkeer.
Geen richting aangeven, niet opletten of het groen wordt en lekker op de telefoon kijken bij het uitrollen voor een stoplicht :|W
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  FOK!fotograaf woensdag 12 augustus 2015 @ 12:54:32 #256
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155146120
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 08:43 schreef Stokker het volgende:
deze wegpiraat
Ik zou toch zo graag videobeelden van deze situatie willen zien, het liefst van beide, met geregistreerde snelheid en een cameratje naar achter gericht.
quote:
Voor wat betreft de snelheid waarmee deze auto optrekt moet je niet kijken naar het aantal PK's. Dit geeft meer aan hoe goed de auto met een treklast de berg op komt. Voor de acceleratie moet je kijken naar het koppel. Dit is bij deze auto 195 nm bij 1600 tpm. Opzich aardig voor een auto van 1160kg.
Bij het wegrijden ja. Voor tussenacceleraties bij dit soort wagentjes blijft er niets over.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_155146826
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 12:54 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik zou toch zo graag videobeelden van deze situatie willen zien, het liefst van beide, met geregistreerde snelheid en een cameratje naar achter gericht.
Tja, helaas geen dashcam en geen VROS wagen in de buurt blijkbaar. Maargoed, dat broekie dat net een maand z'n rijbewijs heeft en stoer zat te doen naar dat kippie van 'm krijgt het voordeel van de twijfel.

quote:
[..]

Bij het wegrijden ja. Voor tussenacceleraties bij dit soort wagentjes blijft er niets over.
U bent ervaringsdeskundige?
pi_155147002
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 08:03 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

Maj dat doe ik ook hoor bij lui die gewoon naar links komen. Hier had ik er geen ruimte voor.

https://vimeo.com/136069781
Waarom? Kijken is meestal niet het sterkste punt van mensen die op een onhandig moment hun knippertje aanzetten om naar links te zeilen.
pi_155147041
quote:
Voor de acceleratie moet je kijken naar het koppel.
Ehhhh nee, de eerste wet van de Thermodynamica is het niet met je eens.
pi_155147084
Mijn ervaring is dat de meeste Polo's niet het vermogen hebben om op snelweg tempo plotseling flink te versnellen. Dus eerder was het gat nogal krap of reed de polo toch sneller.

In het vervolg misschien toch wachten of gewoon wat lomper naar links gaan.

Of beter gewoon links blijven rijden. Wat ik al vaker probeer aan te geven is het helaas te druk inndit land om maar iedere paar meter naar rechts te gaan.

Ofwel, ik kan er soms ook niets aan doen dat er maar twee stroken zijn.
.
  FOK!fotograaf woensdag 12 augustus 2015 @ 14:00:43 #261
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155147718
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:26 schreef Stokker het volgende:
Tja, helaas geen dashcam en geen VROS wagen in de buurt blijkbaar. Maargoed, dat broekie dat net een maand z'n rijbewijs heeft en stoer zat te doen naar dat kippie van 'm krijgt het voordeel van de twijfel.
Je doet steeds meer aannames.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:26 schreef Stokker het volgende:
U bent ervaringsdeskundige?
Ik heb, naast een voorkeur voor grote snelle auto's, toch ook stiekem een zwak voor hatchbackjes. En ja, die zijn nou eenmaal niet allemaal te definiëren als hothatch, niet allemaal krijgen ze een blok dat van zichzelf 120 PK levert en eenvoudig doorgechipt kan worden naar bijna 150... Ja, daarmee trek je wel door (op 750 kg), maar met 60 of 80 paardjes onder de motorkap duurt dat nou eenmaal wat langer. En zelfs daarmee ben je nog snel (iig een stuk sneller van zijn plek dan menig 14% ecodiesel leasestation geval). Dus ja, met dat soort hokken heb ik wel wat ervaring.
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 12 augustus 2015 @ 16:14:32 #262
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_155151485
Rood-kruis negeerders mogen ze van mij het rijbewijs afpakken. Vanochtend kon een hele sliert auto's vol in de ankers omdat een vrachtwagen meende dat hij gewoon door mocht blijven rijden op de rechterbaan bij Watergraafsmeer (A1->A10), terwijl de linker invoegstrook samengaat met de rechter rijstrook. Dit zie ik heel vaak gebeuren daar en het gaat nog een keer gruwelijk fout.

Hoe stekeblind moet je wel niet zijn om een fucking rood kruis recht voor je ogen niet te kunnen zien?
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 16:15:41 #263
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_155151518
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:36 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

Ehhhh nee, de eerste wet van de Thermodynamica is het niet met je eens.
wat heeft de wet van energiebehoud te maken met acceleratie?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 12 augustus 2015 @ 16:17:09 #264
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_155151566
quote:
8s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:14 schreef Grielen het volgende:
Rood-kruis negeerders mogen ze van mij het rijbewijs afpakken. Vanochtend kon een hele sliert auto's vol in de ankers omdat een vrachtwagen meende dat hij gewoon door mocht blijven rijden op de rechterbaan bij Watergraafsmeer (A1->A10), terwijl de linker invoegstrook samengaat met de rechter rijstrook. Dit zie ik heel vaak gebeuren daar en het gaat nog een keer gruwelijk fout.

Hoe stekeblind moet je wel niet zijn om een fucking rood kruis recht voor je ogen niet te kunnen zien?
er zijn maar weinig automobilisten die rekening houden met een invoegende vrachtwagen..
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_155151883
quote:
Komt blijkbaar dusdanig vaak voor dat Rijkswaterstaat uit wanhoop er regelmatig dit soort borden maar bij zet...

quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:17 schreef fathank het volgende:

[..]

er zijn maar weinig automobilisten die rekening houden met een invoegende vrachtwagen..
Ik lees hier iets over een rood-kruis-negerende vrachtwagen, niet een invoegende..
  woensdag 12 augustus 2015 @ 16:36:22 #266
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_155152000
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:17 schreef fathank het volgende:

[..]

De vrachtwagen reed op de meest rechtse strook, komend vanaf knooppunt Amstel. Er zijn daar 3 stroken, en afhankelijk van de drukte blijven er 3 stroken open, en moet het verkeer dat vanaf de A1 komt, allemaal op de rechterinvoegstrook blijven, waarbij dus de linkerinvoegstrook (die samengaat met de rechterstrook van de A10), een rood kruis heeft. Of de 3 stroken vanaf Amstel worden 2 stroken, de meest rechtse strook gaat dicht, waardoor het verkeer vanaf de A1 2 stroken heeft om in te voegen, waarvan de linkerinvoegstrook samengaat met de rechterstrook vanaf Amstel.

Streetview
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 16:37:39 #267
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_155152034
quote:
9s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:31 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Komt blijkbaar dusdanig vaak voor dat Rijkswaterstaat uit wanhoop er regelmatig dit soort borden maar bij zet...
[ afbeelding ]

[..]

Ik lees hier iets over een rood-kruis-negerende vrachtwagen, niet een invoegende..
Dat bord staat er al, dat is het erge 8)7
pi_155152210
Bij ons is er ook wel een stukje in de spits heel onhandig aangegeven. Er zijn dan drie rijstroken open, maar er is een lange wisselstrook naast. Boven die wisselstrook staat dan ook een groene pijl terwijl die niet open is als rijstrook 8)7. Daarna gaat het ook gewoon over in een vluchtstrook zonder groene pijl er boven..

Tussen afslag 24 Deventer-Oost en 23 Deventer in westelijke richting.
pi_155152525
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:44 schreef Chai het volgende:
Bij ons is er ook wel een stukje in de spits heel onhandig aangegeven. Er zijn dan drie rijstroken open, maar er is een lange wisselstrook naast. Boven die wisselstrook staat dan ook een groene pijl terwijl die niet open is als rijstrook 8)7. Daarna gaat het ook gewoon over in een vluchtstrook zonder groene pijl er boven..

A1 tussen afslag 24 Deventer-Oost en 23 Deventer in westelijke richting.
Er is daar in de buurt echter nooit ergens sprake van een spitsstrook aan de rechterkant, de spitsstrook ligt links.
En het lijkt me vrij logisch dat er een groene pijl boven de wisselstrook staat, anders is het ook verwarrend: huh? drie rijstroken met een groene pijl en eentje waar niks boven hangt!? Mag ik uberhaubt hier wel rijden (en uitvoegen) dan :?

Ik had het daar eerlijk gezegd nog nooit als verwarring gezien...

--edit-- Wat bedoel je eigenlijk met "niet open is als rijstrook"? Je mag toch invoegen en uitvoegen daar? Dan is die rijstrook toch open? Dat snap ik niet helemaal
pi_155152631
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Er is daar in de buurt echter nooit ergens sprake van een spitsstrook aan de rechterkant, de spitsstrook ligt links.
En het lijkt me vrij logisch dat er een groene pijl boven de wisselstrook staat, anders is het ook verwarrend: huh? drie rijstroken met een groene pijl en eentje waar niks boven hangt!? Mag ik uberhaubt hier wel rijden (en uitvoegen) dan :?

Ik had het daar eerlijk gezegd nog nooit als verwarring gezien...
De spitstrook is inderdaad links.

Niet open als rijstrook bedoel ik als dat het gewoon voor in en uitvoegen is, net zoals normaal wanneer er geen pijl boven hangt. Het is niet bedoelt als meest rechter rijstrook voor doorgaand verkeer.
pi_155152824
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:59 schreef Chai het volgende:
Het is niet bedoelt als meest rechter rijstrook voor doorgaand verkeer.
Maar dat probeert een groene pijl ook helemaal niet aan te geven! Daar zijn de blauwe borden met witte tekst voor. Een spitsstrook heeft ook geen blokmarkering als scheiding met de rest van de rijstroken, maar een doorgetrokken of onderbroken 'gewone' streep.
Die blokmarkering zou je er op zich ook duidelijk op moeten kunnen attenderen dat het niet een doorgaande strook is.

Even streetview erbij gepakt: https://www.google.nl/map(...)w!2e0!7i13312!8i6656
Het blauwe bord boven die strook is toch duidelijk genoeg dat het geen spitsstrook is?
pi_155152972
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Maar dat probeert een groene pijl ook helemaal niet aan te geven! Daar zijn de blauwe borden met witte tekst voor. Een spitsstrook heeft ook geen blokmarkering als scheiding met de rest van de rijstroken, maar een doorgetrokken of onderbroken 'gewone' streep.
Dat zeg ik ook niet, jij zegt dat het daarvan onduidelijker wordt en dat mensen denken dat je er niet af mag.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

Die blokmarkering zou je er op zich ook duidelijk op moeten kunnen attenderen dat het niet een doorgaande strook is.

Even streetview erbij gepakt: https://www.google.nl/map(...)w!2e0!7i13312!8i6656
Het blauwe bord boven die strook is toch duidelijk genoeg dat het geen spitsstrook is?
En de linkerstrook is inderdaad de spitsstrook, maar toch vind ik de groene pijl de schijn wekken dat de wisselstrook ook als rijstrook fungeert wat niet het geval is. Rijstroken lopen in bijzondere omstandigheden wel vaker over blokmarkeringen en vluchtstroken.

Ik vind het duidelijker zonder pijl. Het blauwe bord geeft toch duidelijk genoeg aan dat je eraf mag?
pi_155153114
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:44 schreef Chai het volgende:

Tussen afslag 24 Deventer-Oost en 23 Deventer in westelijke richting.
Op de A12 ook, terwijl rond Amsterdam de spitstrook uit vluchtstroken en wisselbanen bestaat aan de rechterzijde.

Mijn eerste reactie bij spitsstrook open is om naar rechts te sturen, tot het mij opviel dat de spitsstrook hier links zat.
.
pi_155153264
quote:

Merk op dit stuk ook regelmatig dat de mensen op de A10 (die nog niet op de rechterstrook mogen rijden), die de eerstvolgende afslag moeten hebben, al gaan wisselen voordat je er vanaf de A1 op bent gekomen. Heb dat nu een aantal keer net goed zien gaan maar snap echt niet wat die mensen op dat moment denken.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 17:45:52 #275
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_155153678
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:27 schreef portie het volgende:

[..]

Merk op dit stuk ook regelmatig dat de mensen op de A10 (die nog niet op de rechterstrook mogen rijden), die de eerstvolgende afslag moeten hebben, al gaan wisselen voordat je er vanaf de A1 op bent gekomen. Heb dat nu een aantal keer net goed zien gaan maar snap echt niet wat die mensen op dat moment denken.
Inderdaad, vooral omdat die uitvoegstrook naar Zeeburg 2 of 3 km lang is ofzo
pi_155154298
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:27 schreef portie het volgende:

[..]

Ik kan mijn er iets bij voorstellen, als jij er daar af moet en niet weet dat de strook in feite 2km lang is oid, naar Zeeburg. Beter maken ze dat stuk 2 banen en laten ze een spits/vluchtstrook rechts uitkomen op dat punt.
.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 18:42:42 #277
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_155155054
Net wel even een wtf momentje.

Oprit snelweg richting de A9, busje voor mij dus niet bijster veel zicht daardoor, busje begint af te remmen en bijna stilstaan, komt er een auto fucking achteruit langs dat busje die oprit af...

Echt waar zit je verstand als je achteruit gaat rijden omdat je de verkeerde oprit hebt genomen...
En dan niet 10meter ofzo maar gewoon een meter of 4-500 al die oprit in.
pi_155155318
Vervolgens komen jullie weer op gang om met 40km naast de geluidswal vandaan te komen. Dan vinden mensen het raar dat ik op bepaalde punten even op de middelste strook blijf hangen.
.
pi_155155768
Ik vind sowieso al die mensen die verkeerd rijden en dat koste wat kost willen herstellen irritant. Rijd dan gewoon even door en keer dan even oid. Maar parkeer dan niet half je auto in de mijne omdat je een baan naar links had gemoeten bij het stoplicht.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_155161393
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:15 schreef fathank het volgende:

[..]

wat heeft de wet van energiebehoud te maken met acceleratie?
Energiebehoud heeft met alles te maken.

Je levert 10 seconden 80kW en dus neemt je kinetische energie met 800kJ toe. Dat is acceleratie.
Koppel (feitelijk is het geen koppel maar een moment) is een kracht als je de hefboom langer maakt kan je het zwaarste ding optillen. Hoe snel je dat ding kunt versnellen is echter afhankelijk van hoeveel vermogen je kunt leveren.
pi_155165545
Koppel aan de wielen bepaalt wel de acceleratie, volgens de wet van Newton. Maar de versnellingsbak heeft ook nog invloed, die kan het moment vergroten of verlagen.

Dus uiteindelijk zullen twee auto die beide evensnel rijden, waarvan er 1 180nm levert terwijl hij 1500 toeren draait en de ander 60nm, maar 4500 toeren draait, aan de wielen herzelfde moment hebben en dus evensnel wegtrekken.

Daarom zegt een 190nm bij 2000 toeren niks. Het gaat om de hele kromme, icm met de bakverhoudingen.

Of makkelijker, kijk gewoon naar max vermogen, dat icm wagengewicht zegt eigen al een heleboel.
.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 00:52:00 #282
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155167168
Gaaf, een Veyron SS rijdt met 180 toeren net zo snel weg dan. Of... ;)
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_155167348
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 23:58 schreef Fer het volgende:
Koppel aan de wielen bepaalt wel de acceleratie, volgens de wet van Newton. Maar de versnellingsbak heeft ook nog invloed, die kan het moment vergroten of verlagen.

Dus uiteindelijk zullen twee auto die beide evensnel rijden, waarvan er 1 180nm levert terwijl hij 1500 toeren draait en de ander 60nm, maar 4500 toeren draait, aan de wielen herzelfde moment hebben en dus evensnel wegtrekken.

Daarom zegt een 190nm bij 2000 toeren niks. Het gaat om de hele kromme, icm met de bakverhoudingen.

Of makkelijker, kijk gewoon naar max vermogen, dat icm wagengewicht zegt eigen al een heleboel.
Daarom kijkt men vaak alleen naar vermogen en gewicht. Gewoon omdat het twee grootheden betreffen die in jip-en janneketaal makkelijk uit te leggen zijn.

Bij vrachtauto's is het nog makkelijker, aangezien de koppelkromme bij de meeste vrachtautomotoren nagenoeg gelijk is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_155170248
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 23:58 schreef Fer het volgende:

Precies! En welke grootheid krijg je als je moment met hoeksnelheid vermenigvuldigt?
(Of in de parallel kracht maal snelheid)
pi_155170650
In jip en janneke bedoel ik eigenlijk:

Haagse sjonnie met een Golf 1.6 rijdt 70 in 3 over de A12 ri. utrecht. Achmed uit de schilderwijk heeft een Golf Tdi en rijdt ernaast 70 in zijn 4. Ze geven beiden volgas, de Tdi levert veel meer nm, maar staat in een hogere versnelling, ze zullen evensnel wegtrekken.
.
pi_155170657
Ik raak ontzettend opgefokt van mensen die te zacht rijden. Veel te hard is niet nodig, maar stevig doorrijden graag!
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 08:50:41 #287
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155171155
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:01 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik raak ontzettend opgefokt van mensen die te zacht rijden. Veel te hard is niet nodig, maar stevig doorrijden graag!
Moet je in dubai gaan wonen.
pi_155171227
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:00 schreef Fer het volgende:
In jip en janneke bedoel ik eigenlijk:

In ambertje taal bedoel ik:

Vermogen is behouden, de motor levert 50kW je verliest 5kW aan vrijving in de aandrijflijn en de kinetische energie van de auto neemt met 45kW toe.

Simpel niet?

Ok, nu voor de koppelfappers:

De motor draait 3000rpm (314 rad/s) en levert 159Nm.
We staan in de 4e versnelling, verhouding 1.05:1 dus de cardanas draait met 2857tpm en heeft en een moment van 167Nm. Maar de versnellingsbak heeft een weerstandsmoment van 17Nm (bij dat toerental en belasting) Dus daar blijven er nog 150 van over

Het differentieel heeft een verhouding van 3.9:1 dus de wielen draaien met 732 tpm en een moment van 292Nm. (per stuk, tweewielaandrijving)

We staan op 205/55R16 die dus een straal heeft van 315mm. De kracht die 1 wiel uitoeffent is dus 292 / 0.315 = 929Nm

Twee wielen samen geven dus 1857Nm.
Nu moeten we weten hoe snel we rijden dus 732 tpm voor een wiel met een omtrek van 2*pi*315mm geeft 87km/h

Als we nu het vermogen berekenen door de kracht maal de snelheid te doen komen we op.....
1857Nm * 87km/h = 45kW.

-----

Nee ik denk inderdaad dat je beter koppel kunt gebruiken....
  donderdag 13 augustus 2015 @ 09:03:24 #289
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155171332
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:01 schreef HarveySpecter het volgende:
Idd, of ga gewoon aan de kant. Op veel plekken maakt het mij niet uit hoe sloom je rijdt, als je maar aan de kant gaat zodat ik er langs kan. 90 km/u rijden op de snelweg? Dikke prima ^O^ Met 90 km/u een vrachtwagen in gaan halen en de rest blokkeren? Godverde^&#%$#!!
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
pi_155171448
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:55 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

In ambertje taal bedoel ik:

Vermogen is behouden, de motor levert 50kW je verliest 5kW aan vrijving in de aandrijflijn en de kinetische energie van de auto neemt met 45kW toe.

Simpel niet?

Ok, nu voor de koppelfappers:

De motor draait 3000rpm (314 rad/s) en levert 159Nm.
We staan in de 4e versnelling, verhouding 1.05:1 dus de cardanas draait met 2857tpm en heeft en een moment van 167Nm. Maar de versnellingsbak heeft een weerstandsmoment van 17Nm (bij dat toerental en belasting) Dus daar blijven er nog 150 van over

Het differentieel heeft een verhouding van 3.9:1 dus de wielen draaien met 732 tpm en een moment van 292Nm. (per stuk, tweewielaandrijving)

We staan op 205/55R16 die dus een straal heeft van 315mm. De kracht die 1 wiel uitoeffent is dus 292 / 0.315 = 929Nm

Twee wielen samen geven dus 1857Nm.
Nu moeten we weten hoe snel we rijden dus 732 tpm voor een wiel met een omtrek van 2*pi*315mm geeft 87km/h

Als we nu het vermogen berekenen door de kracht maal de snelheid te doen komen we op.....
1857Nm * 87km/h = 45kW.

-----

Nee ik denk inderdaad dat je beter koppel kunt gebruiken....
En zonder snelheid, lucht en rolweerstand en gewicht weten nog steeds de versnelling niet.

Koppel is wel handig om de boutjes van de auto aan te draaien.
.
pi_155171497
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:42 schreef S95Sedan het volgende:
Net wel even een wtf momentje.

Oprit snelweg richting de A9, busje voor mij dus niet bijster veel zicht daardoor, busje begint af te remmen en bijna stilstaan, komt er een auto fucking achteruit langs dat busje die oprit af...

Echt waar zit je verstand als je achteruit gaat rijden omdat je de verkeerde oprit hebt genomen...
En dan niet 10meter ofzo maar gewoon een meter of 4-500 al die oprit in.
Dit zag ik van het weekend ook, ergens op de A28 waar je rechtsaf de afslag neemt richting Assen en linksaf richting.... ergens anders, Leeuwarden ofzo?

Was ook een figuur dat naar Assen had gemoeten maar de afslag niet had genomen; die besloot toen ook maar gewoon 100 m achteruit te rijden, half op de rijbaan, half op de vluchtstrook.

Echt... :')
pi_155171554
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:12 schreef Fer het volgende:

[..]

En zonder snelheid, lucht en rolweerstand en gewicht weten nog steeds de versnelling niet.
Gewicht?
Als je het gewicht weet heb je de versnelling ook hoor. (aangenomen dat je de massa weet)
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 09:57:51 #293
Dick Laurent Is Dead
pi_155172259
Irritatie die mij vanmorgen weer eens opviel.

Vreselijk slecht afgestelde stoplichten }:|
Het is nog steeds komkommertijd, en dus was het vanmorgen op weg naar werk niet heel druk.
WAAR-OM sta ik dan in vredesnaam eindeloos stil voor een lullig stoplicht voor overstekende fietsers, als er in de verste verte geen fucking fietser te zien is?? Ik stond echt serieus een minuut lang ofzo voor niks dinosaurussen te verbranden bij een fietspaadje waar het stoplicht gewoon stoïcijns keihard op rood bleef staan ook al was er geen enkel kruisend fietsertje te bekennen. -O-

Zó irritant.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 10:01:32 #294
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_155172338
Kan van alles zijn.

Een eerder al door rood gereden fietser die de detectie in werking heeft gesteld. Kapotte detectie die valse aanvragen doet. Of het is heel ouwe meuk die een starre cyclus afdraait. Maar dat hoort eigenlijk in het museum.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 10:35:02 #295
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_155173056
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 10:01 schreef JDude het volgende:
Of het is heel ouwe meuk die een starre cyclus afdraait. Maar dat hoort eigenlijk in het museum.
Leuk is dat inderdaad, sta je middernacht gewoon vrolijk voor rood te wachten.

En dat terwijl er geen hond op de weg is..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 13 augustus 2015 @ 11:12:09 #296
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155173847
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
Irritatie die mij vanmorgen weer eens opviel.

Geheel mee eens. In Utrecht, vlakbij waar ik woon, heb je zo'n plek waar het stoplicht voor de bussen om naar links te gaan regelmatig op groen (eigenlijk wit bij hun) gaat en de rest van het kruispunt dus moet wachten. De grap? Er zijn geen bussen die daar links gaan, omdat die een hele andere route nemen.
pi_155174364
quote:
WAAR-OM sta ik dan in vredesnaam eindeloos stil voor een lullig stoplicht voor overstekende fietsers
Snap ik ook niet, je kan toch gewoon doorrijden?
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 11:37:20 #298
Dick Laurent Is Dead
pi_155174394
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 11:35 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

Snap ik ook niet, je kan toch gewoon doorrijden?
:') Ja en ik kan ook voordat ik ga rijden een paar glazen sterke drank atten.... er kan heel veel, maar of het in je voordeel gaat werken is een tweede.
  FOK!fotograaf donderdag 13 augustus 2015 @ 13:48:49 #299
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155177649
quote:
Wees blij dat ze nog afgesteld zijn. Gemeente Zaanstad heeft er een handje van om automobilistje te pesten. Een weg, kan je alleen linksaf, waar je dus rustig een rondje rood houdt terwijl het tegemoet komende verkeer wel groen heeft. En regelmatig controle, want door rood is levensgevaarlijk en mag niet, terwijl er geen kruisend verkeer is. De clou? Gemeente Zaanstad wil graag dat alles dat naar Amsterdam moet, via de A9 gaat, in plaats van via de N8/A8.
The summer is magic!

donderdag 13 augustus 2015 @ 16:11:38 #300
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_155181473
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:15 schreef Ciora het volgende:

[..]

Dit zag ik van het weekend ook, ergens op de A28 waar je rechtsaf de afslag neemt richting Assen en linksaf richting.... ergens anders, Leeuwarden ofzo?

Was ook een figuur dat naar Assen had gemoeten maar de afslag niet had genomen; die besloot toen ook maar gewoon 100 m achteruit te rijden, half op de rijbaan, half op de vluchtstrook.

Echt... :')
De A28 gaat niet naar Leeuwarden hoor...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')