Die is niet WAM verzekerd. Ik zou er maar mee oppassen je wagen daarvoor te pleuren als je langzaam op de rechterstrook rijdt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:28 schreef Stokker het volgende:
Voor de bestuurder van de VW Polo met het kenteken 25-ZJ-FH:
Maj dat doe ik ook hoor bij lui die gewoon naar links komen. Hier had ik er geen ruimte voor.quote:
Schijnbaar was het gat dus niet zo groot?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:28 schreef Stokker het volgende:
Voor de bestuurder van de VW Polo met het kenteken 25-ZJ-FH:
Vandaag heb je je auto precies een maand in bezit. Gefeliciteerd! Ik kan me alleen niet voorstellen dat je de auto nu al zat bent, maar met jouw rijstijl heb je er niet lang plezier van. Mogelijk heb je je rijbewijs ook net een maand en heb je je zuurverdiende spaarcentjes er allemaal in zitten. Als ik je adres had had ik je opgegeven voor het programma "De slechtste chauffeur van Nederland". Je had het vast gewonnen.
Voor de overige lezers:
Meneer reed op de linker rijbaan, ruim achter mij met voor ons een inhalende vrachtwagen. Ik reed rechts. Ik had al een aantal auto's voorbij laten gaan en gezien de ruimte die er was, gaf ik richting aan naar links en ging daarbij ook naar de linker rijbaan. Meneer met de Polo besloot gas bij te geven en drukte hem er links gewoon naast en stuurde vervolgens ook nog even naar rechts met als doel mij maar even naar de rechter rijstrook te dirigeren.. Nou het is je gelukt! De vluchtstrook moest er zelfs aan te pas komen. Ja de gebaren met middelvinger gingen over en weer... maargoed, gelukkig bleef het daarbij.
Ik hoop het hiermee een beetje goed verwoord te hebben. Ik moet me behoorlijk inhouden namelijk. Dat zullen jullie wel begrijpen.
Als ik naar m'n ouders ga, kom ik ook over zo'n chicane (zo noem ik die bocht ookquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:03 schreef Koepert het volgende:
[..]
Zo hebben mn ouders de auto idd ook een keer in de poeier gekregen: Zo'n "S-bocht" (Chicanetje, hoe je wel wil noemen. Knik in de weg waardoor de weg paar meter 'opschuift') in een 30km zone, komt een vent ook met 45/50 binnendoor zeilen.. Komt er meteen een viswijf uit die begon te tieren waar wij wel niet mee bezig waren... Vent zit ondertussen nog achter het stuur. Op de verkeerde weghelft...tegen de auto van mn ouders.... nee dat kregen ze er bij de politie ook niet in, dat het onze fout was.
Ik zou toch zo graag videobeelden van deze situatie willen zien, het liefst van beide, met geregistreerde snelheid en een cameratje naar achter gericht.quote:
Bij het wegrijden ja. Voor tussenacceleraties bij dit soort wagentjes blijft er niets over.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 08:43 schreef Stokker het volgende:
Voor wat betreft de snelheid waarmee deze auto optrekt moet je niet kijken naar het aantal PK's. Dit geeft meer aan hoe goed de auto met een treklast de berg op komt. Voor de acceleratie moet je kijken naar het koppel. Dit is bij deze auto 195 nm bij 1600 tpm. Opzich aardig voor een auto van 1160kg.
Tja, helaas geen dashcam en geen VROS wagen in de buurt blijkbaar. Maargoed, dat broekie dat net een maand z'n rijbewijs heeft en stoer zat te doen naar dat kippie van 'm krijgt het voordeel van de twijfel.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 12:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik zou toch zo graag videobeelden van deze situatie willen zien, het liefst van beide, met geregistreerde snelheid en een cameratje naar achter gericht.
U bent ervaringsdeskundige?quote:[..]
Bij het wegrijden ja. Voor tussenacceleraties bij dit soort wagentjes blijft er niets over.
Waarom? Kijken is meestal niet het sterkste punt van mensen die op een onhandig moment hun knippertje aanzetten om naar links te zeilen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 08:03 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
Maj dat doe ik ook hoor bij lui die gewoon naar links komen. Hier had ik er geen ruimte voor.
https://vimeo.com/136069781
Ehhhh nee, de eerste wet van de Thermodynamica is het niet met je eens.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 08:43 schreef Stokker het volgende:
Voor de acceleratie moet je kijken naar het koppel.
Je doet steeds meer aannames.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:26 schreef Stokker het volgende:
Tja, helaas geen dashcam en geen VROS wagen in de buurt blijkbaar. Maargoed, dat broekie dat net een maand z'n rijbewijs heeft en stoer zat te doen naar dat kippie van 'm krijgt het voordeel van de twijfel.
Ik heb, naast een voorkeur voor grote snelle auto's, toch ook stiekem een zwak voor hatchbackjes. En ja, die zijn nou eenmaal niet allemaal te definiëren als hothatch, niet allemaal krijgen ze een blok dat van zichzelf 120 PK levert en eenvoudig doorgechipt kan worden naar bijna 150... Ja, daarmee trek je wel door (op 750 kg), maar met 60 of 80 paardjes onder de motorkap duurt dat nou eenmaal wat langer. En zelfs daarmee ben je nog snel (iig een stuk sneller van zijn plek dan menig 14% ecodiesel leasestation geval). Dus ja, met dat soort hokken heb ik wel wat ervaring.quote:
wat heeft de wet van energiebehoud te maken met acceleratie?quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:36 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
Ehhhh nee, de eerste wet van de Thermodynamica is het niet met je eens.
er zijn maar weinig automobilisten die rekening houden met een invoegende vrachtwagen..quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:14 schreef Grielen het volgende:
Rood-kruis negeerders mogen ze van mij het rijbewijs afpakken. Vanochtend kon een hele sliert auto's vol in de ankers omdat een vrachtwagen meende dat hij gewoon door mocht blijven rijden op de rechterbaan bij Watergraafsmeer (A1->A10), terwijl de linker invoegstrook samengaat met de rechter rijstrook. Dit zie ik heel vaak gebeuren daar en het gaat nog een keer gruwelijk fout.
Hoe stekeblind moet je wel niet zijn om een fucking rood kruis recht voor je ogen niet te kunnen zien?
Komt blijkbaar dusdanig vaak voor dat Rijkswaterstaat uit wanhoop er regelmatig dit soort borden maar bij zet...quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:14 schreef Grielen het volgende:
Hoe stekeblind moet je wel niet zijn om een fucking rood kruis recht voor je ogen niet te kunnen zien?
Ik lees hier iets over een rood-kruis-negerende vrachtwagen, niet een invoegende..quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:17 schreef fathank het volgende:
[..]
er zijn maar weinig automobilisten die rekening houden met een invoegende vrachtwagen..
De vrachtwagen reed op de meest rechtse strook, komend vanaf knooppunt Amstel. Er zijn daar 3 stroken, en afhankelijk van de drukte blijven er 3 stroken open, en moet het verkeer dat vanaf de A1 komt, allemaal op de rechterinvoegstrook blijven, waarbij dus de linkerinvoegstrook (die samengaat met de rechterstrook van de A10), een rood kruis heeft. Of de 3 stroken vanaf Amstel worden 2 stroken, de meest rechtse strook gaat dicht, waardoor het verkeer vanaf de A1 2 stroken heeft om in te voegen, waarvan de linkerinvoegstrook samengaat met de rechterstrook vanaf Amstel.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:17 schreef fathank het volgende:
[..]
er zijn maar weinig automobilisten die rekening houden met een invoegende vrachtwagen..
Dat bord staat er al, dat is het ergequote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:31 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Komt blijkbaar dusdanig vaak voor dat Rijkswaterstaat uit wanhoop er regelmatig dit soort borden maar bij zet...
[ afbeelding ]
[..]
Ik lees hier iets over een rood-kruis-negerende vrachtwagen, niet een invoegende..
Er is daar in de buurt echter nooit ergens sprake van een spitsstrook aan de rechterkant, de spitsstrook ligt links.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:44 schreef Chai het volgende:
Bij ons is er ook wel een stukje in de spits heel onhandig aangegeven. Er zijn dan drie rijstroken open, maar er is een lange wisselstrook naast. Boven die wisselstrook staat dan ook een groene pijl terwijl die niet open is als rijstrook. Daarna gaat het ook gewoon over in een vluchtstrook zonder groene pijl er boven..
A1 tussen afslag 24 Deventer-Oost en 23 Deventer in westelijke richting.
De spitstrook is inderdaad links.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Er is daar in de buurt echter nooit ergens sprake van een spitsstrook aan de rechterkant, de spitsstrook ligt links.
En het lijkt me vrij logisch dat er een groene pijl boven de wisselstrook staat, anders is het ook verwarrend: huh? drie rijstroken met een groene pijl en eentje waar niks boven hangt!? Mag ik uberhaubt hier wel rijden (en uitvoegen) dan
Ik had het daar eerlijk gezegd nog nooit als verwarring gezien...
Maar dat probeert een groene pijl ook helemaal niet aan te geven! Daar zijn de blauwe borden met witte tekst voor. Een spitsstrook heeft ook geen blokmarkering als scheiding met de rest van de rijstroken, maar een doorgetrokken of onderbroken 'gewone' streep.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:59 schreef Chai het volgende:
Het is niet bedoelt als meest rechter rijstrook voor doorgaand verkeer.
Dat zeg ik ook niet, jij zegt dat het daarvan onduidelijker wordt en dat mensen denken dat je er niet af mag.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Maar dat probeert een groene pijl ook helemaal niet aan te geven! Daar zijn de blauwe borden met witte tekst voor. Een spitsstrook heeft ook geen blokmarkering als scheiding met de rest van de rijstroken, maar een doorgetrokken of onderbroken 'gewone' streep.
En de linkerstrook is inderdaad de spitsstrook, maar toch vind ik de groene pijl de schijn wekken dat de wisselstrook ook als rijstrook fungeert wat niet het geval is. Rijstroken lopen in bijzondere omstandigheden wel vaker over blokmarkeringen en vluchtstroken.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Die blokmarkering zou je er op zich ook duidelijk op moeten kunnen attenderen dat het niet een doorgaande strook is.
Even streetview erbij gepakt: https://www.google.nl/map(...)w!2e0!7i13312!8i6656
Het blauwe bord boven die strook is toch duidelijk genoeg dat het geen spitsstrook is?
Op de A12 ook, terwijl rond Amsterdam de spitstrook uit vluchtstroken en wisselbanen bestaat aan de rechterzijde.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:44 schreef Chai het volgende:
Bij ons is er ook wel een stukje in de spits heel onhandig aangegeven. Er zijn dan drie rijstroken open, maar er is een lange wisselstrook naast. Boven die wisselstrook staat dan ook een groene pijl terwijl die niet open is als rijstrook. Daarna gaat het ook gewoon over in een vluchtstrook zonder groene pijl er boven..
Tussen afslag 24 Deventer-Oost en 23 Deventer in westelijke richting.
Merk op dit stuk ook regelmatig dat de mensen op de A10 (die nog niet op de rechterstrook mogen rijden), die de eerstvolgende afslag moeten hebben, al gaan wisselen voordat je er vanaf de A1 op bent gekomen. Heb dat nu een aantal keer net goed zien gaan maar snap echt niet wat die mensen op dat moment denken.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:14 schreef Grielen het volgende:
Rood-kruis negeerders mogen ze van mij het rijbewijs afpakken. Vanochtend kon een hele sliert auto's vol in de ankers omdat een vrachtwagen meende dat hij gewoon door mocht blijven rijden op de rechterbaan bij Watergraafsmeer (A1->A10), terwijl de linker invoegstrook samengaat met de rechter rijstrook. Dit zie ik heel vaak gebeuren daar en het gaat nog een keer gruwelijk fout.
Hoe stekeblind moet je wel niet zijn om een fucking rood kruis recht voor je ogen niet te kunnen zien?
Inderdaad, vooral omdat die uitvoegstrook naar Zeeburg 2 of 3 km lang is ofzoquote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:27 schreef portie het volgende:
[..]
Merk op dit stuk ook regelmatig dat de mensen op de A10 (die nog niet op de rechterstrook mogen rijden), die de eerstvolgende afslag moeten hebben, al gaan wisselen voordat je er vanaf de A1 op bent gekomen. Heb dat nu een aantal keer net goed zien gaan maar snap echt niet wat die mensen op dat moment denken.
Ik kan mijn er iets bij voorstellen, als jij er daar af moet en niet weet dat de strook in feite 2km lang is oid, naar Zeeburg. Beter maken ze dat stuk 2 banen en laten ze een spits/vluchtstrook rechts uitkomen op dat punt.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:27 schreef portie het volgende:
[..]
Merk op dit stuk ook regelmatig dat de mensen op de A10 (die nog niet op de rechterstrook mogen rijden), die de eerstvolgende afslag moeten hebben, al gaan wisselen voordat je er vanaf de A1 op bent gekomen. Heb dat nu een aantal keer net goed zien gaan maar snap echt niet wat die mensen op dat moment denken.
Energiebehoud heeft met alles te maken.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 16:15 schreef fathank het volgende:
[..]
wat heeft de wet van energiebehoud te maken met acceleratie?
Daarom kijkt men vaak alleen naar vermogen en gewicht. Gewoon omdat het twee grootheden betreffen die in jip-en janneketaal makkelijk uit te leggen zijn.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 23:58 schreef Fer het volgende:
Koppel aan de wielen bepaalt wel de acceleratie, volgens de wet van Newton. Maar de versnellingsbak heeft ook nog invloed, die kan het moment vergroten of verlagen.
Dus uiteindelijk zullen twee auto die beide evensnel rijden, waarvan er 1 180nm levert terwijl hij 1500 toeren draait en de ander 60nm, maar 4500 toeren draait, aan de wielen herzelfde moment hebben en dus evensnel wegtrekken.
Daarom zegt een 190nm bij 2000 toeren niks. Het gaat om de hele kromme, icm met de bakverhoudingen.
Of makkelijker, kijk gewoon naar max vermogen, dat icm wagengewicht zegt eigen al een heleboel.
Precies! En welke grootheid krijg je als je moment met hoeksnelheid vermenigvuldigt?quote:Op woensdag 12 augustus 2015 23:58 schreef Fer het volgende:
Dus uiteindelijk zullen twee auto die beide evensnel rijden, waarvan er 1 180nm levert terwijl hij 1500 toeren draait en de ander 60nm, maar 4500 toeren draait, aan de wielen herzelfde moment hebben en dus evensnel wegtrekken.
Moet je in dubai gaan wonen.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 08:01 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik raak ontzettend opgefokt van mensen die te zacht rijden. Veel te hard is niet nodig, maar stevig doorrijden graag!
In ambertje taal bedoel ik:quote:
Idd, of ga gewoon aan de kant. Op veel plekken maakt het mij niet uit hoe sloom je rijdt, als je maar aan de kant gaat zodat ik er langs kan. 90 km/u rijden op de snelweg? Dikke primaquote:Op donderdag 13 augustus 2015 08:01 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik raak ontzettend opgefokt van mensen die te zacht rijden. Veel te hard is niet nodig, maar stevig doorrijden graag!
En zonder snelheid, lucht en rolweerstand en gewicht weten nog steeds de versnelling niet.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 08:55 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
In ambertje taal bedoel ik:
Vermogen is behouden, de motor levert 50kW je verliest 5kW aan vrijving in de aandrijflijn en de kinetische energie van de auto neemt met 45kW toe.
Simpel niet?
Ok, nu voor de koppelfappers:
De motor draait 3000rpm (314 rad/s) en levert 159Nm.
We staan in de 4e versnelling, verhouding 1.05:1 dus de cardanas draait met 2857tpm en heeft en een moment van 167Nm. Maar de versnellingsbak heeft een weerstandsmoment van 17Nm (bij dat toerental en belasting) Dus daar blijven er nog 150 van over
Het differentieel heeft een verhouding van 3.9:1 dus de wielen draaien met 732 tpm en een moment van 292Nm. (per stuk, tweewielaandrijving)
We staan op 205/55R16 die dus een straal heeft van 315mm. De kracht die 1 wiel uitoeffent is dus 292 / 0.315 = 929Nm
Twee wielen samen geven dus 1857Nm.
Nu moeten we weten hoe snel we rijden dus 732 tpm voor een wiel met een omtrek van 2*pi*315mm geeft 87km/h
Als we nu het vermogen berekenen door de kracht maal de snelheid te doen komen we op.....
1857Nm * 87km/h = 45kW.
-----
Nee ik denk inderdaad dat je beter koppel kunt gebruiken....
Dit zag ik van het weekend ook, ergens op de A28 waar je rechtsaf de afslag neemt richting Assen en linksaf richting.... ergens anders, Leeuwarden ofzo?quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:42 schreef S95Sedan het volgende:
Net wel even een wtf momentje.
Oprit snelweg richting de A9, busje voor mij dus niet bijster veel zicht daardoor, busje begint af te remmen en bijna stilstaan, komt er een auto fucking achteruit langs dat busje die oprit af...
Echt waar zit je verstand als je achteruit gaat rijden omdat je de verkeerde oprit hebt genomen...
En dan niet 10meter ofzo maar gewoon een meter of 4-500 al die oprit in.
Gewicht?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 09:12 schreef Fer het volgende:
[..]
En zonder snelheid, lucht en rolweerstand en gewicht weten nog steeds de versnelling niet.
Leuk is dat inderdaad, sta je middernacht gewoon vrolijk voor rood te wachten.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 10:01 schreef JDude het volgende:
Of het is heel ouwe meuk die een starre cyclus afdraait. Maar dat hoort eigenlijk in het museum.
Geheel mee eens. In Utrecht, vlakbij waar ik woon, heb je zo'n plek waar het stoplicht voor de bussen om naar links te gaan regelmatig op groen (eigenlijk wit bij hun) gaat en de rest van het kruispunt dus moet wachten. De grap? Er zijn geen bussen die daar links gaan, omdat die een hele andere route nemen.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
Irritatie die mij vanmorgen weer eens opviel.
Vreselijk slecht afgestelde stoplichten![]()
Snap ik ook niet, je kan toch gewoon doorrijden?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
WAAR-OM sta ik dan in vredesnaam eindeloos stil voor een lullig stoplicht voor overstekende fietsers
quote:Op donderdag 13 augustus 2015 11:35 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
Snap ik ook niet, je kan toch gewoon doorrijden?
Wees blij dat ze nog afgesteld zijn. Gemeente Zaanstad heeft er een handje van om automobilistje te pesten. Een weg, kan je alleen linksaf, waar je dus rustig een rondje rood houdt terwijl het tegemoet komende verkeer wel groen heeft. En regelmatig controle, want door rood is levensgevaarlijk en mag niet, terwijl er geen kruisend verkeer is. De clou? Gemeente Zaanstad wil graag dat alles dat naar Amsterdam moet, via de A9 gaat, in plaats van via de N8/A8.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
Vreselijk slecht afgestelde stoplichten![]()
De A28 gaat niet naar Leeuwarden hoor...quote:Op donderdag 13 augustus 2015 09:15 schreef Ciora het volgende:
[..]
Dit zag ik van het weekend ook, ergens op de A28 waar je rechtsaf de afslag neemt richting Assen en linksaf richting.... ergens anders, Leeuwarden ofzo?
Was ook een figuur dat naar Assen had gemoeten maar de afslag niet had genomen; die besloot toen ook maar gewoon 100 m achteruit te rijden, half op de rijbaan, half op de vluchtstrook.
Echt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |