abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155154298
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:27 schreef portie het volgende:

[..]

Merk op dit stuk ook regelmatig dat de mensen op de A10 (die nog niet op de rechterstrook mogen rijden), die de eerstvolgende afslag moeten hebben, al gaan wisselen voordat je er vanaf de A1 op bent gekomen. Heb dat nu een aantal keer net goed zien gaan maar snap echt niet wat die mensen op dat moment denken.
Ik kan mijn er iets bij voorstellen, als jij er daar af moet en niet weet dat de strook in feite 2km lang is oid, naar Zeeburg. Beter maken ze dat stuk 2 banen en laten ze een spits/vluchtstrook rechts uitkomen op dat punt.
.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 18:42:42 #277
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_155155054
Net wel even een wtf momentje.

Oprit snelweg richting de A9, busje voor mij dus niet bijster veel zicht daardoor, busje begint af te remmen en bijna stilstaan, komt er een auto fucking achteruit langs dat busje die oprit af...

Echt waar zit je verstand als je achteruit gaat rijden omdat je de verkeerde oprit hebt genomen...
En dan niet 10meter ofzo maar gewoon een meter of 4-500 al die oprit in.
pi_155155318
Vervolgens komen jullie weer op gang om met 40km naast de geluidswal vandaan te komen. Dan vinden mensen het raar dat ik op bepaalde punten even op de middelste strook blijf hangen.
.
pi_155155768
Ik vind sowieso al die mensen die verkeerd rijden en dat koste wat kost willen herstellen irritant. Rijd dan gewoon even door en keer dan even oid. Maar parkeer dan niet half je auto in de mijne omdat je een baan naar links had gemoeten bij het stoplicht.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_155161393
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:15 schreef fathank het volgende:

[..]

wat heeft de wet van energiebehoud te maken met acceleratie?
Energiebehoud heeft met alles te maken.

Je levert 10 seconden 80kW en dus neemt je kinetische energie met 800kJ toe. Dat is acceleratie.
Koppel (feitelijk is het geen koppel maar een moment) is een kracht als je de hefboom langer maakt kan je het zwaarste ding optillen. Hoe snel je dat ding kunt versnellen is echter afhankelijk van hoeveel vermogen je kunt leveren.
pi_155165545
Koppel aan de wielen bepaalt wel de acceleratie, volgens de wet van Newton. Maar de versnellingsbak heeft ook nog invloed, die kan het moment vergroten of verlagen.

Dus uiteindelijk zullen twee auto die beide evensnel rijden, waarvan er 1 180nm levert terwijl hij 1500 toeren draait en de ander 60nm, maar 4500 toeren draait, aan de wielen herzelfde moment hebben en dus evensnel wegtrekken.

Daarom zegt een 190nm bij 2000 toeren niks. Het gaat om de hele kromme, icm met de bakverhoudingen.

Of makkelijker, kijk gewoon naar max vermogen, dat icm wagengewicht zegt eigen al een heleboel.
.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 00:52:00 #282
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155167168
Gaaf, een Veyron SS rijdt met 180 toeren net zo snel weg dan. Of... ;)
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_155167348
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 23:58 schreef Fer het volgende:
Koppel aan de wielen bepaalt wel de acceleratie, volgens de wet van Newton. Maar de versnellingsbak heeft ook nog invloed, die kan het moment vergroten of verlagen.

Dus uiteindelijk zullen twee auto die beide evensnel rijden, waarvan er 1 180nm levert terwijl hij 1500 toeren draait en de ander 60nm, maar 4500 toeren draait, aan de wielen herzelfde moment hebben en dus evensnel wegtrekken.

Daarom zegt een 190nm bij 2000 toeren niks. Het gaat om de hele kromme, icm met de bakverhoudingen.

Of makkelijker, kijk gewoon naar max vermogen, dat icm wagengewicht zegt eigen al een heleboel.
Daarom kijkt men vaak alleen naar vermogen en gewicht. Gewoon omdat het twee grootheden betreffen die in jip-en janneketaal makkelijk uit te leggen zijn.

Bij vrachtauto's is het nog makkelijker, aangezien de koppelkromme bij de meeste vrachtautomotoren nagenoeg gelijk is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_155170248
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 23:58 schreef Fer het volgende:

Dus uiteindelijk zullen twee auto die beide evensnel rijden, waarvan er 1 180nm levert terwijl hij 1500 toeren draait en de ander 60nm, maar 4500 toeren draait, aan de wielen herzelfde moment hebben en dus evensnel wegtrekken.

Precies! En welke grootheid krijg je als je moment met hoeksnelheid vermenigvuldigt?
(Of in de parallel kracht maal snelheid)
pi_155170650
In jip en janneke bedoel ik eigenlijk:

Haagse sjonnie met een Golf 1.6 rijdt 70 in 3 over de A12 ri. utrecht. Achmed uit de schilderwijk heeft een Golf Tdi en rijdt ernaast 70 in zijn 4. Ze geven beiden volgas, de Tdi levert veel meer nm, maar staat in een hogere versnelling, ze zullen evensnel wegtrekken.
.
pi_155170657
Ik raak ontzettend opgefokt van mensen die te zacht rijden. Veel te hard is niet nodig, maar stevig doorrijden graag!
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 08:50:41 #287
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155171155
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:01 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik raak ontzettend opgefokt van mensen die te zacht rijden. Veel te hard is niet nodig, maar stevig doorrijden graag!
Moet je in dubai gaan wonen.
pi_155171227
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:00 schreef Fer het volgende:
In jip en janneke bedoel ik eigenlijk:

In ambertje taal bedoel ik:

Vermogen is behouden, de motor levert 50kW je verliest 5kW aan vrijving in de aandrijflijn en de kinetische energie van de auto neemt met 45kW toe.

Simpel niet?

Ok, nu voor de koppelfappers:

De motor draait 3000rpm (314 rad/s) en levert 159Nm.
We staan in de 4e versnelling, verhouding 1.05:1 dus de cardanas draait met 2857tpm en heeft en een moment van 167Nm. Maar de versnellingsbak heeft een weerstandsmoment van 17Nm (bij dat toerental en belasting) Dus daar blijven er nog 150 van over

Het differentieel heeft een verhouding van 3.9:1 dus de wielen draaien met 732 tpm en een moment van 292Nm. (per stuk, tweewielaandrijving)

We staan op 205/55R16 die dus een straal heeft van 315mm. De kracht die 1 wiel uitoeffent is dus 292 / 0.315 = 929Nm

Twee wielen samen geven dus 1857Nm.
Nu moeten we weten hoe snel we rijden dus 732 tpm voor een wiel met een omtrek van 2*pi*315mm geeft 87km/h

Als we nu het vermogen berekenen door de kracht maal de snelheid te doen komen we op.....
1857Nm * 87km/h = 45kW.

-----

Nee ik denk inderdaad dat je beter koppel kunt gebruiken....
  donderdag 13 augustus 2015 @ 09:03:24 #289
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155171332
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:01 schreef HarveySpecter het volgende:
Ik raak ontzettend opgefokt van mensen die te zacht rijden. Veel te hard is niet nodig, maar stevig doorrijden graag!
Idd, of ga gewoon aan de kant. Op veel plekken maakt het mij niet uit hoe sloom je rijdt, als je maar aan de kant gaat zodat ik er langs kan. 90 km/u rijden op de snelweg? Dikke prima ^O^ Met 90 km/u een vrachtwagen in gaan halen en de rest blokkeren? Godverde^&#%$#!!
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_155171448
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 08:55 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

In ambertje taal bedoel ik:

Vermogen is behouden, de motor levert 50kW je verliest 5kW aan vrijving in de aandrijflijn en de kinetische energie van de auto neemt met 45kW toe.

Simpel niet?

Ok, nu voor de koppelfappers:

De motor draait 3000rpm (314 rad/s) en levert 159Nm.
We staan in de 4e versnelling, verhouding 1.05:1 dus de cardanas draait met 2857tpm en heeft en een moment van 167Nm. Maar de versnellingsbak heeft een weerstandsmoment van 17Nm (bij dat toerental en belasting) Dus daar blijven er nog 150 van over

Het differentieel heeft een verhouding van 3.9:1 dus de wielen draaien met 732 tpm en een moment van 292Nm. (per stuk, tweewielaandrijving)

We staan op 205/55R16 die dus een straal heeft van 315mm. De kracht die 1 wiel uitoeffent is dus 292 / 0.315 = 929Nm

Twee wielen samen geven dus 1857Nm.
Nu moeten we weten hoe snel we rijden dus 732 tpm voor een wiel met een omtrek van 2*pi*315mm geeft 87km/h

Als we nu het vermogen berekenen door de kracht maal de snelheid te doen komen we op.....
1857Nm * 87km/h = 45kW.

-----

Nee ik denk inderdaad dat je beter koppel kunt gebruiken....
En zonder snelheid, lucht en rolweerstand en gewicht weten nog steeds de versnelling niet.

Koppel is wel handig om de boutjes van de auto aan te draaien.
.
pi_155171497
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:42 schreef S95Sedan het volgende:
Net wel even een wtf momentje.

Oprit snelweg richting de A9, busje voor mij dus niet bijster veel zicht daardoor, busje begint af te remmen en bijna stilstaan, komt er een auto fucking achteruit langs dat busje die oprit af...

Echt waar zit je verstand als je achteruit gaat rijden omdat je de verkeerde oprit hebt genomen...
En dan niet 10meter ofzo maar gewoon een meter of 4-500 al die oprit in.
Dit zag ik van het weekend ook, ergens op de A28 waar je rechtsaf de afslag neemt richting Assen en linksaf richting.... ergens anders, Leeuwarden ofzo?

Was ook een figuur dat naar Assen had gemoeten maar de afslag niet had genomen; die besloot toen ook maar gewoon 100 m achteruit te rijden, half op de rijbaan, half op de vluchtstrook.

Echt... :')
pi_155171554
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:12 schreef Fer het volgende:

[..]

En zonder snelheid, lucht en rolweerstand en gewicht weten nog steeds de versnelling niet.
Gewicht?
Als je het gewicht weet heb je de versnelling ook hoor. (aangenomen dat je de massa weet)
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 09:57:51 #293
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155172259
Irritatie die mij vanmorgen weer eens opviel.

Vreselijk slecht afgestelde stoplichten }:|
Het is nog steeds komkommertijd, en dus was het vanmorgen op weg naar werk niet heel druk.
WAAR-OM sta ik dan in vredesnaam eindeloos stil voor een lullig stoplicht voor overstekende fietsers, als er in de verste verte geen fucking fietser te zien is?? Ik stond echt serieus een minuut lang ofzo voor niks dinosaurussen te verbranden bij een fietspaadje waar het stoplicht gewoon stoïcijns keihard op rood bleef staan ook al was er geen enkel kruisend fietsertje te bekennen. -O-

Zó irritant.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 10:01:32 #294
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_155172338
Kan van alles zijn.

Een eerder al door rood gereden fietser die de detectie in werking heeft gesteld. Kapotte detectie die valse aanvragen doet. Of het is heel ouwe meuk die een starre cyclus afdraait. Maar dat hoort eigenlijk in het museum.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 10:35:02 #295
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_155173056
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 10:01 schreef JDude het volgende:
Of het is heel ouwe meuk die een starre cyclus afdraait. Maar dat hoort eigenlijk in het museum.
Leuk is dat inderdaad, sta je middernacht gewoon vrolijk voor rood te wachten.

En dat terwijl er geen hond op de weg is..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 13 augustus 2015 @ 11:12:09 #296
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155173847
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
Irritatie die mij vanmorgen weer eens opviel.

Vreselijk slecht afgestelde stoplichten }:|
Geheel mee eens. In Utrecht, vlakbij waar ik woon, heb je zo'n plek waar het stoplicht voor de bussen om naar links te gaan regelmatig op groen (eigenlijk wit bij hun) gaat en de rest van het kruispunt dus moet wachten. De grap? Er zijn geen bussen die daar links gaan, omdat die een hele andere route nemen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_155174364
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
WAAR-OM sta ik dan in vredesnaam eindeloos stil voor een lullig stoplicht voor overstekende fietsers
Snap ik ook niet, je kan toch gewoon doorrijden?
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 11:37:20 #298
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155174394
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 11:35 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

Snap ik ook niet, je kan toch gewoon doorrijden?
:') Ja en ik kan ook voordat ik ga rijden een paar glazen sterke drank atten.... er kan heel veel, maar of het in je voordeel gaat werken is een tweede.
  FOK!fotograaf donderdag 13 augustus 2015 @ 13:48:49 #299
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155177649
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
Vreselijk slecht afgestelde stoplichten }:|
Wees blij dat ze nog afgesteld zijn. Gemeente Zaanstad heeft er een handje van om automobilistje te pesten. Een weg, kan je alleen linksaf, waar je dus rustig een rondje rood houdt terwijl het tegemoet komende verkeer wel groen heeft. En regelmatig controle, want door rood is levensgevaarlijk en mag niet, terwijl er geen kruisend verkeer is. De clou? Gemeente Zaanstad wil graag dat alles dat naar Amsterdam moet, via de A9 gaat, in plaats van via de N8/A8.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 13 augustus 2015 @ 16:11:38 #300
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_155181473
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 09:15 schreef Ciora het volgende:

[..]

Dit zag ik van het weekend ook, ergens op de A28 waar je rechtsaf de afslag neemt richting Assen en linksaf richting.... ergens anders, Leeuwarden ofzo?

Was ook een figuur dat naar Assen had gemoeten maar de afslag niet had genomen; die besloot toen ook maar gewoon 100 m achteruit te rijden, half op de rijbaan, half op de vluchtstrook.

Echt... :')
De A28 gaat niet naar Leeuwarden hoor...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')