abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:05:37 #101
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_154786817
Ik weet niet, als we vinden dat deze groep mensen moeten betalen dan zijn er wel meer groepen die moeten betalen.
En dan kom je weer op het vraagstuk, er liggen twee mensen te wachten op een donorhart de ene rookt en de ander niet, wie krijgt het donorhart? de gene die het meeste betaald? Dat is echt belachelijk.
Leven en laten leven is mijn motto, en ja de een rookt en de ander lust graag een borrel en weer een ander doet aan bungeejumpen of offpiste skieeen of eet veel te vet.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_154786821
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Bron?
Staat net een plaatje gepost pannekoek.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_154786851
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

Staat net een plaatje gepost pannekoek.
En dat plaatje zegt helemaal niets over de netto kosten of opbrengsten van een roker.
"Pools are perfect for holding water"
pi_154786861
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:07 schreef probeer het volgende:

[..]

En dat plaatje zegt helemaal niets over de netto kosten of opbrengsten van een roker.
Ja en het plaatje zegt ook helemaal niets over mensen die niet sporten, gevaarlijke hobbies hebben, snuiven, etc etc etc.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:09:07 #105
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154786872
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:05 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Ik weet niet, als we vinden dat deze groep mensen moeten betalen dan zijn er wel meer groepen die moeten betalen.
En dan kom je weer op het vraagstuk, er liggen twee mensen te wachten op een donorhart de ene rookt en de ander niet, wie krijgt het donorhart? de gene die het meeste betaald? Dat is echt belachelijk.
Leven en laten leven is mijn motto, en ja de een rookt en de ander lust graag een borrel en weer een ander doet aan bungeejumpen of offpiste skieeen of eet veel te vet.
Tja, je begeeft je op glad ijs met dit soort toestanden. Nog even en een overheid wil je privé leven compleet controleren of je wel gezond bezig bent. Totaal van de pot gerukt. Dat je meer premie moet betalen snap ik dan nog wel. Maar dit gaat allemaal een stap te ver.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_154786878
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:08 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja en het plaatje zegt ook helemaal niets over mensen die niet sporten, gevaarlijke hobbies hebben, snuiven, etc etc etc.
Waarom zeg je dan dat ik naar dat plaatje moet kijken?
pi_154786879
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:09 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja, je begeeft je op glad ijs met dit soort toestanden. Nog even en een overheid wil je privé leven compleet controleren of je wel gezond bezig bent. Totaal van de pot gerukt. Dat je meer premie moet betalen snap ik dan nog wel. Maar dit gaat allemaal een stap te ver.
En waarom zouden alleen rokers meer premie moeten betalen?
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:09:45 #108
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_154786886
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:05 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Degene die niet rookt heeft zeker een hogere kans om minder complicaties te krijgen dan de roker. Waar willen we dan het hart aan geven, ik vind de niet roker dan een logischere optie. Tot nu toe zijn donorharten eerder schaars, dan mogen we wel een poging doen om het beste er van te maken en een weloverwogen keuze hierin te maken. Ik ga ervan uit dat het beide vergelijkbare personenen zijn enkel dat de ene rookt en de andere niet.
pi_154786891
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:09 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom zeg je dan dat ik naar dat plaatje moet kijken?
Omdat je met drol argumenten komt, net zoals dit hele topic een flut zaak is. Maar goed rokers zijn altijd een makkelijke groep om aan te pakken omdat ze niet vertegenwoordig zijn.
pi_154786906
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:09 schreef Cherna het volgende:

[..]

Volgens dezelfde logica .. Mogen rokers dan ook minder AOW premie betalen?
pi_154786911
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:09 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Degene die niet rookt heeft zeker een hogere kans om minder complicaties te krijgen dan de roker. Waar willen we dan het hart aan geven, ik vind de niet roker dan een logischere optie. Tot nu toe zijn donorharten eerder schaars, dan mogen we wel een poging doen om het beste er van te maken en een weloverwogen keuze hierin te maken. Ik ga ervan uit dat het beide vergelijkbare personenen zijn enkel dat de ene rookt en de andere niet.
Maar waarom zou je dan alleen naar roken kijken? Op wie valt de keuze als er een roker met een gespierd lichaam ligt, en er naast een niet roker van 280 kilo?
pi_154786925
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:10 schreef raptorix het volgende:

[..]

Omdat je met drol argumenten komt, net zoals dit hele topic een flut zaak is. Maar goed rokers zijn altijd een makkelijke groep om aan te pakken omdat ze niet vertegenwoordig zijn.
Volgens mij ageer je tegen de verkeerde. Ik ben er niet voor om specifieke groepen meer of minder te laten betalen. Solidariteitsbeginsel en zulks.

Daarom vraag ik dus ook aan die ene dude om een bron voor zijn bewering dat het een fabeltje is dat rokers minder geld kosten.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:12:02 #113
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_154786929
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:11 schreef raptorix het volgende:

[..]

Maar waarom zou je dan alleen naar roken kijken? Op wie valt de keuze als er een roker met een gespierd lichaam ligt, en er naast een niet roker van 280 kilo?
Ik zeg vergelijkbare personen.
pi_154786955
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:12 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Ik zeg vergelijkbare personen.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Je kunt niet op 1 punt gaan vergelijken, dan moet je op alles afwegen.
Overigens zou ik het een prima regeling vinden dat niet donoren achteraan op de lijst komen. Ik heb me laatst even als donor aangemeld, duurde 2 minuten.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:14:21 #115
262 Re
Kiss & Swallow
pi_154786979
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:11 schreef probeer het volgende:

[..]

Volgens mij ageer je tegen de verkeerde. Ik ben er niet voor om specifieke groepen meer of minder te laten betalen. Solidariteitsbeginsel en zulks.

Daarom vraag ik dus ook aan die ene dude om een bron voor zijn bewering dat het een fabeltje is dat rokers minder geld kosten.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1360912/
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:14:41 #116
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154786989
quote:
Lifetime Medical Costs of Obesity: Prevention No Cure for Increasing Health Expenditure

Although effective obesity prevention leads to a decrease in costs of obesity-related diseases, this decrease is offset by cost increases due to diseases unrelated to obesity in life-years gained. Obesity prevention may be an important and cost-effective way of improving public health, but it is not a cure for increasing health expenditures.
http://journals.plos.org/(...)journal.pmed.0050029
are we infinite or am I alone
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:15:32 #117
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154787008
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:09 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waarom zouden alleen rokers meer premie moeten betalen?
Om een risico af te dekken. Daar heb ik dan minder moeite mee dan het eeuwige gezeur dat wij alles moeten betalen of niet meer geholpen dienen te worden.
Helaas leven we nu in een maatschappij die op dat gebied toch niet meer te redden valt. Alles word aan de hand van cijfers en onderzoeken bepaald. Het economisch nut zullen we maar zeggen.
pi_154787018
pi_154787022
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:15 schreef Cherna het volgende:

[..]

Om een risico af te dekken. Daar heb ik dan minder moeite mee dan het eeuwige gezeur dat wij alles moeten betalen of niet meer geholpen dienen te worden.
Helaas leven we nu in een maatschappij die op dat gebied toch niet meer te redden valt. Alles word aan de hand van cijfers en onderzoeken bepaald. Het economisch nut zullen we maar zeggen.
Reageer even op het woordje "alleen"
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:16:42 #120
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154787028
quote:
The actual numbers for lifetime from 20 years old medical costs were:

The lifetime costs were in Euros:

Healthy: 281,000

Obese: 250,000

Smokers: 220,000
http://www.forbes.com/sit(...)-care-systems-money/
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:16:55 #121
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154787032
quote:
ik vind de niet roker dan een logischere optie
En een roker die werkt en een niet roker die nog nooit gewerkt heeft. Wat dacht je daar van.
pi_154787087
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:11 schreef probeer het volgende:

[..]

Dan moet je bij de bron beginnen en het vragen aan degene die beweert dat rokers meer kosten. En dan nog blijf ik het onzinnig exercities vinden om mensenlevens maar aan arbitraire cijfertjes met veel aannames te willen hangen om het zogenaamde morele gelijk van gezond/ ongezond leven aan te tonen.
pi_154787141
quote:
Tof, maar niet helemaal van toepassing ...

Het artikel kijkt naar de kosten voor de zorg, niet naar de netto-kosten. Verder vergelijkt het rokers met gestopte rokers, ipv rokers vs niet-rokers.

quote:
Conclusions

Health care costs among former smokers increase relative to continuing smokers in the year after cessation but fall to a level that is statistically indistinguishable in the second year postquit. Any net increase in costs among former smokers relative to continuing smokers appears compensated for within two years post-quit and is maintained for at least six years after cessation.
Het enige wat dat artikel over de netto-kosten van rokers (voor de samenleving) zegt is het volgende:

quote:
The expectation that smoking does not increase net national health care spending, and by extension that savings may not result from smoking cessation, does not consider the context in which this research has been conducted. The result that smokers cost less than nonsmokers is based on a social analytic perspective that derives almost entirely from smokers dying younger and more quickly than never smokers (Leu and Schaub 1983; Barendregt, Bonneux, and van der Maas 1997). Studies conducted on a cross-sectional basis for specific market segments show that smoking does impose an economic burden on the health care system (Miller et al. 1998; Bartlett et al. 1994; Pronk et al. 1999; Zhang et al. 1999).
Maar ok .. leuk artikel met wat verwijzingen naar de specifiek relevante bronnen.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:21:35 #124
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_154787143
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:16 schreef Cherna het volgende:

[..]

En een roker die werkt en een niet roker die nog nooit gewerkt heeft. Wat dacht je daar van.
Als die werkloze duidelijk niet solidair is en die roker netjes zijn premies betaalt, dat heeft toch invloed op de beslissing. Als je zelf niet solidair bent (dus intiegewijs werkloos blijft), heb je wat mij betreft ook iets minder recht op solidariteit van degenen die wel solidair zijn. Mag zeker in de checklist opgenomen worden om te beslissen wie het hart krijgt getransplanteerd.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:24:58 #125
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154787220
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Reageer even op het woordje "alleen"
Ik wil de niet roker nu even laten uitrazen. Je snapt wel als wij uitgerangeerd(er niets meer te halen valt) zijn is automatisch een andere groep aan de beurt. Uiteindelijk zijn ze zelf aan de beurt.
pi_154787224
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan moet je bij de bron beginnen en het vragen aan degene die beweert dat rokers meer kosten. En dan nog blijf ik het onzinnig exercities vinden om mensenlevens maar aan arbitraire cijfertjes met veel aannames te willen hangen om het zogenaamde morele gelijk van gezond/ ongezond leven aan te tonen.
Sorry hoor, maar eh ... Dat doe ik ook.

#86 beweert Gerolsteiner dat het een fabeltje is dat rokers netto goedkoper zijn. Hij stelt daarmee dus dat rokers netto duurder zijn.

In post #100 vraag ik om een bron.

En ja, dat ben ik met je eens. Maar wanneer de anti-rook brigade wel het financiële argument gebruikt, mag ik toch hopelijk wel aangeven dat zelfs dat argument niet correct is?
pi_154787239
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:24 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik wil de niet roker nu even laten uitrazen. Je snapt wel als wij uitgerangeerd zijn is automatisch een andere groep aan de beurt. Uiteindelijk zijn ze zelf aan de beurt.
Dat zijn ze al, en alles onder het mom dat het goed voor de burger is, het punt is dat het ze geen flikker kan schelen, zolang de kas maar gevuld word, ze hebben nu ook alweer plannen voor een suikertax.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:27:38 #128
262 Re
Kiss & Swallow
pi_154787275
quote:
en de indirecte kosten?
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:27:57 #129
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154787282
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:21 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Als die werkloze duidelijk niet solidair is en die roker netjes zijn premies betaalt, dat heeft toch invloed op de beslissing. Als je zelf niet solidair bent (dus intiegewijs werkloos blijft), heb je wat mij betreft ook iets minder recht op solidariteit van degenen die wel solidair zijn. Mag zeker in de checklist opgenomen worden om te beslissen wie het hart krijgt getransplanteerd.
Het is maar goed dat artsen iedereen dienen te helpen. Zelfs in een oorlog helpen artsen de vijand. Een arts die daar over gaat twijfelen en keuzes in gaat maken op welk gebied dan ook dient niet in die sector te werken.
pi_154787289
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 10:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik rook als een ketter en ben lange tijd alcoholist geweest, toch nog nooit in ziekenhuis gelegen, en de afgelopen 15 jaar 1 keer naar de huisarts geweest.
Hier hetzelfde. Ik rook en drink graag in het weekend, ook nog nooit in het ziekenhuis geweest. Ik kom een keer per jaar bij de huisarts om hun jaarstukken te bespreken en verder niet. En dan hoor ik allemaal mensen om me heen die alles gezond liggen doen, heel bewust en ondertussen de deur van de huisarts plat lopen met zowel fysieke als psychische klachten.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:30:13 #131
262 Re
Kiss & Swallow
pi_154787347
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:21 schreef probeer het volgende:

[..]

Tof, maar niet helemaal van toepassing ...

Het artikel kijkt naar de kosten voor de zorg, niet naar de netto-kosten. Verder vergelijkt het rokers met gestopte rokers, ipv rokers vs niet-rokers.

[..]

Het enige wat dat artikel over de netto-kosten van rokers (voor de samenleving) zegt is het volgende:

[..]

Maar ok .. leuk artikel met wat verwijzingen naar de specifiek relevante bronnen.
ja ik las het, zag in eerste instantie ook de referenties naar die studies als bronnen, ben er nu in bezig, niet dat het verder relevant is voor deze discussie maar ik lees inderdaad vaak dat men stelt dat een roker minder kost dan een niet roker. Wat op zich over een leven zou kunnen maar de directe impact op budgetten gaat meestal niet verder dan 1-2 jaar
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:32:33 #132
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_154787405
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:27 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het is maar goed dat artsen iedereen dienen te helpen. Zelfs in een oorlog helpen artsen de vijand. Een arts die daar over gaat twijfelen en keuzes in gaat maken op welk gebied dan ook dient niet in die sector te werken.
Ik denk niet dat een arts on the fly zelf beslist aan wie die een hart zal geven als er 2 patiënten zijn die het nodig hebben. Een oorlogssituatie is ook anders dan de harttransplantatie van het voorbeeld. Natuurlijk zullen dokters iedereen helpen, maar niet in geval van schaarsheid omdat dat dan simpelweg niet kan. Bv. ook van die hele dure medicijnen. Niet elke patiënt krijgt die, ook al heeft ie ze nodig om te overleven.
pi_154787429
Maar goed .. waar het hier echt om gaat is dat er blijkbaar best veel zure mensen zijn die de solidariteit van ons zorgstelsel op willen geven onder het mom van eigen verantwoordelijkheid, gemotiveerd door een egoďsme omdat ze dan denken zelf goedkoper uit te zijn. En dát lijkt me het echte onderwerp van discussie; solidariteit vs eigen verantwoordelijkheid. Waar hoort die grens te liggen?

En in de kwestie van de rokers zal de zorgverzekering van de niet-rokers inderdaad ietsjes goedkoper worden. Maar bv de AOW premie zal duurder worden.
pi_154787470
quote:
3s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:30 schreef Re het volgende:

[..]

ja ik las het, zag in eerste instantie ook de referenties naar die studies als bronnen, ben er nu in bezig, niet dat het verder relevant is voor deze discussie maar ik lees inderdaad vaak dat men stelt dat een roker minder kost dan een niet roker. Wat op zich over een leven zou kunnen maar de directe impact op budgetten gaat meestal niet verder dan 1-2 jaar
Same, zit ook ff verder te klikken.

Zoals ik het lees maken rokers inderdaad het zorgstelsel duurder, maar zijn ze op andere gebieden weer goedkoper waardoor het totaalplaatje qua kosten positief uitkomt.
pi_154787471
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:33 schreef probeer het volgende:
Maar goed .. waar het hier echt om gaat is dat er blijkbaar best veel zure mensen zijn die de solidariteit van ons zorgstelsel op willen geven onder het mom van eigen verantwoordelijkheid, gemotiveerd door een egoďsme omdat ze dan denken zelf goedkoper uit te zijn. En dát lijkt me het echte onderwerp van discussie; solidariteit vs eigen verantwoordelijkheid. Waar hoort die grens te liggen?

En in de kwestie van de rokers zal de zorgverzekering van de niet-rokers inderdaad ietsjes goedkoper worden. Maar bv de AOW premie zal duurder worden.
En zijn vaak type mensen die zelf dikke kindersubsidie, huursubsidie, etc etc ontvangen.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:37:19 #136
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154787546
quote:
3s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:27 schreef Re het volgende:

[..]

en de indirecte kosten?
Tja, dat hangt af van de manier waarop ze berekend worden. Als je de Amerikaanse methode gebruikt kom je uit op een totale economische kost van 300 miljard per jaar. Maar het zijn de rokers zelf die deze kost dragen, door vroeger te sterven. Ben geen fan van dat soort berekeningen, daarmee kan je ook aantonen dat immigratie per definitie voordelig is, of dat abortus de VS 40 triljoen dollar heeft gekost.

Maar om die 300 miljard in perspectief te zetten: volgens dezelfde berekeningswijze kosten vermijdbare medische fouten de VS jaarlijks ruim 1000 miljard dollar.
pi_154787559
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:33 schreef probeer het volgende:

Het is ook zo'n volkomen onzin. En wat makkelijk om het roken er dan uit te halen. Terwijl hoe gezond je bent volgens mij grotendeels in je genen zit en tussen je oren. Ik word echt misselijk van dit soort ideeen. Ik werk al bijna 30 jaar, heb inmiddels meer dan 100.000 Euro aan ziektekostenpremies betaald en nog nooit ergens een beroep op gedaan. En ja, ik lust op zijn tijd best een sigaretje, drankje en een frikandel speciaal, ga graag skieen en ga vier keer per week op een paard. Ik geef ook graag gas met de auto. Allemaal risico's, maar gelukkig nog nooit wat gehad. En ik hoor allemaal mensen om me heen klagen over zus en zo en die gaan met een kuchje al naar de huisarts en hebben ook nog een maandenlange burnout. Moet ik dan meer gaan betalen?
pi_154787578
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

En zijn vaak type mensen die zelf dikke kindersubsidie, huursubsidie, etc etc ontvangen.
Iig te dom om zich te realiseren dat rokers puur en alleen door dat gegeven, vaker een netto-betaler aan onze samenleving zijn dan wanneer ze niet zouden roken.

Maw, kosten gaan voor iedereen omhoog wanneer alle rokers zouden stoppen.
pi_154787673
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:37 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Het is ook zo'n volkomen onzin. En wat makkelijk om het roken er dan uit te halen. Terwijl hoe gezond je bent volgens mij grotendeels in je genen zit en tussen je oren. Ik word echt misselijk van dit soort ideeen. Ik werk al bijna 30 jaar, heb inmiddels meer dan 100.000 Euro aan ziektekostenpremies betaald en nog nooit ergens een beroep op gedaan. En ja, ik lust op zijn tijd best een sigaretje, drankje en een frikandel speciaal, ga graag skieen en ga vier keer per week op een paard. Ik geef ook graag gas met de auto. Allemaal risico's, maar gelukkig nog nooit wat gehad. En ik hoor allemaal mensen om me heen klagen over zus en zo en die gaan met een kuchje al naar de huisarts en hebben ook nog een maandenlange burnout. Moet ik dan meer gaan betalen?
Er één specifieke kostenpost uit pikken en daarvan zeggen 'die is te hoog en we betalen er allemaal aan mee, fuck solidariteit, ieder voor zich!' is inderdaad en heel kortzichtig en heel egoistisch.

Bovendien gok ik zomaar dat de hele papierwinkel (wie doet wat, dus wie moet waar aan mee betalen?) een enorme bureaucratie oplevert die ons zorgstelsel sneller om zeep helpt dan een mutatie van ebola met het griep-virus. Alleen dat uitzoeken van elk individu zou waarschijnlijk al miljarden kosten.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:42:44 #140
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154787689
Dat rokers en dikke mensen meer kosten dan gezonde mensen is een nogal hardnekkige mythe.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:43:50 #141
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154787718
quote:

[..]

Dat gebeurt toch reeds, voorrang geven aan niet-rokers, niet-drinkers etc...
Gestopt zijn met roken/drinken is veelal een voorwaarde om in aanmerking te komen voor transplantatie. Alcoholisten die een nieuwe lever willen moeten minstens 6 maand droog staan. Idem voor rokers die nieuwe longen nodig hebben.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:48:39 #142
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154787859
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 19:26 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Als jij denkt dat dit nieuw is ben je niet goed wijs. De Nederlander is nooit anders geweest. Ook niet voor Fortuijn. Enneh, ik wed dat je deze uitkomst in vrijwel elk land ter wereld krijgt. Maar goed, jij hebt weer even je trollding kunnen doen. Wanneer vertrek je trouwens?
Hij heeft wel degelijk een punt.
pi_154787862
quote:

[..]

Uiteraard, je bent de gezondheidsindustrie inclusief de verzekeraars en de farmaceuten geld uit de zak aan het kloppen met die ongezonde gewoontes van je. Dat moet zowel gecompenseerd als bestraft worden, voor de afschrikkende werking.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:00:56 #144
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154788211
quote:

[..]

Helaas ziet de overheid en al die onderzoekers jou als een uitzondering en vinden dat totaal niet relevant. De toon is gezet.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:07:02 #145
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154788371
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:21 schreef probeer het volgende:
The result that smokers cost less than nonsmokers is based on a social analytic perspective that derives almost entirely from smokers dying younger and more quickly than never smokers (Leu and Schaub 1983; Barendregt, Bonneux, and van der Maas 1997). Studies conducted on a cross-sectional basis for specific market segments show that smoking does impose an economic burden on the health care system (Miller et al. 1998; Bartlett et al. 1994; Pronk et al. 1999; Zhang et al. 1999).
Men suggereert dat de tweede methode "beter" is, de kosten nauwkeuriger meet. Maar dat soort studies houdt geen rekening met levensduur of levensverwachting. Ze kiezen een leeftijdsgroep en kijken naar de zorgkost voor elke groep. Natuurlijk blijkt dan dat rokers hogere zorgkosten hebben.
Dit soort studies kan de kostenbesparing door het vroeger sterven van rokers helemaal niet meten.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:08:16 #146
262 Re
Kiss & Swallow
pi_154788400
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:37 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Tja, dat hangt af van de manier waarop ze berekend worden. Als je de Amerikaanse methode gebruikt kom je uit op een totale economische kost van 300 miljard per jaar. Maar het zijn de rokers zelf die deze kost dragen, door vroeger te sterven. Ben geen fan van dat soort berekeningen, daarmee kan je ook aantonen dat immigratie per definitie voordelig is, of dat abortus de VS 40 triljoen dollar heeft gekost.

Maar om die 300 miljard in perspectief te zetten: volgens dezelfde berekeningswijze kosten vermijdbare medische fouten de VS jaarlijks ruim 1000 miljard dollar.
ja dat snap ik, maar puur kijkend naar gemiste arbeid etc,. kwaliteit van leven

ik weet niet wie er uiteindelijk meer kost, niet dat het verder in deze discussie boeit, iedereen moet naar ratio van zijn soort verzekering gelijk behandeld worden
pi_154788425
crystal_meth heeft gelijk.
Naturheilmittel
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:14:53 #148
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154788564
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:09 schreef Gerolsteiner het volgende:
crystal_meth heeft gelijk.
:o
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:17:51 #149
262 Re
Kiss & Swallow
pi_154788643
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:07 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Men suggereert dat de tweede methode "beter" is, de kosten nauwkeuriger meet. Maar dat soort studies houdt geen rekening met levensduur of levensverwachting. Ze kiezen een leeftijdsgroep en kijken naar de zorgkost voor elke groep. Natuurlijk blijkt dan dat rokers hogere zorgkosten hebben.
Dit soort studies kan de kostenbesparing door het vroeger sterven van rokers helemaal niet meten.
dat een roker 10 jaar eerder dood gaat heeft natuurlijk geen effect op de kosten per jaar, aangezien er ook een aanwas is aan nieuwe rokers etc. Naast het feit dat er natuurlijk genoeg afhankelijke comorbiditeiten
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:29:28 #150
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154788913
quote:
3s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:17 schreef Re het volgende:

[..]

dat een roker 10 jaar eerder dood gaat heeft natuurlijk geen effect op de kosten per jaar, aangezien er ook een aanwas is aan nieuwe rokers etc. Naast het feit dat er natuurlijk genoeg afhankelijke comorbiditeiten
Een dode kost niets, dat maakt wel degelijk een verschil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')