Je moet in mogelijkheden denken dat is stap 1.quote:Op donderdag 31 december 2015 06:11 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Depressie is al gedebunked (zie post #20).
Ploegendienst weet ik niet, maar dat zou ik onmogelijk trekken nu.
Ik hoop voor je dat het voor jou dan zo blijftquote:Op donderdag 31 december 2015 06:14 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik herken me alleen in je spoiler, dus ik lurk maar gewoon mee.
Nou ja, ben idealiter het liefst een ochtendmens, aangezien ik dan kan meedraaien met de rest van de wereld.quote:Op donderdag 31 december 2015 06:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat het voor jou dan zo blijft
Mij maakt het niks meer uit, zolang ik maar kan slapen.quote:Op donderdag 31 december 2015 06:20 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nou ja, ben idealiter het liefst een ochtendmens, aangezien ik dan kan meedraaien met de rest van de wereld.Al merk ik trouwens wel dat ik altijd 's nachts het meest creatiefst ben, of ik overdag nou energiek was of niet.
Nope, ook nooit van gehoord. Even inlezen, kan nu toch niet slapen.quote:Op donderdag 31 december 2015 06:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Mij maakt het niks meer uit, zolang ik maar kan slapen.
Heb jij toevallig ervaring met slaaponderzoek?
Dat schiet niet op, nu blijft TS nog langer wakker.quote:Op donderdag 31 december 2015 06:29 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nope, ook nooit van gehoord. Even inlezen, kan nu toch niet slapen.
Hoeft niet per se hoorquote:Op donderdag 31 december 2015 06:29 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nope, ook nooit van gehoord. Even inlezen, kan nu toch niet slapen.
Je bent niet on-topic, maar ik vind het wel een interessante conclusie.quote:Op donderdag 31 december 2015 17:55 schreef SeLang het volgende:
Ik weet niet zeker of het relevant is voor dit topic, maar mijn ritme is ook flink veranderd de laatste jaren.
Vroeger dacht ik altijd dat er ochtend en avondmensen bestonden en dat dat erfelijk was vastgelegd. Ikzelf was altijd duidelijk een avondmens. Maar nu ben ik er van overtuigd dat dit gewoon te maken heeft met onnatuurlijk leefritme.
Sinds ik ben gestopt met werken is mijn leefritme zich gewoon gaan synchroniseren met de natuur, dwz ik word wakker als het licht wordt. Ik sta nu dus veel vroeger op en ga veel vroeger naar bed dan vroeger.
Toen ik nog werkte werd ik eigenlijk in een avondmens ritme gedwongen, realiseer ik me nu. Als je thuis komt na het werk heb je veel te weinig tijd voor jezelf en dat compenseer je dan door lang op te blijven. Daardoor schuift alles naar achteren. Ik kwam altijd zo laat mogelijk op het werk (9:30) en ging meestal om 00:30 of 01:00 naar bed. Tegenwoordig is het rond 6:00 opstaan en 22:30 naar bed. Wekker zetten hoeft niet want ik word vanzelf wakker (zomer's vroeger dan s'winters). Ik voel me ook een stuk gezonder nu.
Wel enige ervaring met slaaponderzoek hier, omwille van heel weinig slapen en daar soms hypomaan van worden..quote:Op donderdag 31 december 2015 04:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
Heeft er iemand hier toevallig zelf ervaring met slaaponderzoek?
Heyquote:Op vrijdag 1 januari 2016 09:55 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Wel enige ervaring met slaaponderzoek hier, omwille van heel weinig slapen en daar soms hypomaan van worden..
Wat wil je graag weten?
Hmm...naja, eigenlijk ben ik gewoon benieuwd naar hoe anderen hun slaaponderzoek ervaren hebbenquote:Op vrijdag 1 januari 2016 09:55 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Wel enige ervaring met slaaponderzoek hier, omwille van heel weinig slapen en daar soms hypomaan van worden..
Wat wil je graag weten?
Lijkt me wel mooi om eens een keertje naar Zweden te gaanquote:Op vrijdag 1 januari 2016 10:35 schreef Spanky78 het volgende:
Los van allerlei zaken zoals chemische imbalans in je hoofd enzo...
Zorg er in ieder geval voor dat je lichaam flink vermoeid is en je hoofd niet.
Dus vermijd stressvolle zaken. Ga veel sporten en eindig de dag niet achter een beeldscherm.
Als je Wilt voelen hoe het kan zijn ga je een paar weken met een tentje en rugzak in Zweden leven ofzo. Overdag 30 km lopen en buiten slapen. Daar gaan de meeste mensen gewoon weer slapen. Slechts een paar mensen hebben echte stoornissen die niet zomaar overgaan. Dit soort survivaldingen brengt veel mensen weer terug in de basispositie. Zegmaar een soort reset.
Kort gezegd. Maak een fysieke connectie met de natuur voordat je allerlei pillen gaat slikken.
Dat kan, heeft je psychiater daar niks over gezegd?quote:Op donderdag 31 december 2015 06:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
edit: Ik zit me trouwens af te vragen of het eventueel iets met de ritalin te maken zou kunnen hebben?
We hebben het wel besproken (ik vind mijn psychiater heel capabel), maar eigenlijk kan dat sowieso niet de oorzaak zijn.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 11:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat kan, heeft je psychiater daar niks over gezegd?
TRV / [Reisverslag] Kungsleden trek (420 km door Arctisch Zweden)quote:Op vrijdag 1 januari 2016 11:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Lijkt me wel mooi om eens een keertje naar Zweden te gaan.
Maar ik vind het eng om alleen te gaan.
Dit is een goeie.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 11:40 schreef Chai het volgende:
Oké dan zal het wel goed zijn. Je bent veel afgevallen, dus dan kan de dosering die je voorheen had aan de hoge kant zijn.
Goh. De eerste keer was bij mij via de HA. Die volgde mijn slaapproblemen al een tijdje mee op met de psychiater en op een dag zei ik dat het toch wel lang genoeg had geduurd en belde hij het UZ en had ik een intake daar.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 10:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hey
Liefst een soort van beschrijving van welke stappen er gezet gaan worden vanaf het moment dat ik wil aangeven dat ik gaarne een slaaponderzoek zou willen doen (dus naar bijvoorbeeld HA gaan, wat voor vragen die zal stellen, is het makkelijk of juist moeilijk om een slaaponderzoek op gang te krijgen, of er wachttijden zijn, dingetjes en feitjes rondom het slaaponderzoek die niet op een wiki-pagina staan (mag je bijvoorbeeld zoveel uur van tevoren niet eten? Wel/Geen medicatie? Verloop op de dag of dagen dat je het slaaponderzoek ondergaat? Hoe zit het met kleding? Was 't vervelend? Was 't pijnlijk? Dat soort dingetjes)).
Dus een beetje de kleine dingetjes eromheen.
Geweldig, thanks!quote:Op vrijdag 1 januari 2016 19:00 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Goh. De eerste keer was bij mij via de HA. Die volgde mijn slaapproblemen al een tijdje mee op met de psychiater en op een dag zei ik dat het toch wel lang genoeg had geduurd en belde hij het UZ en had ik een intake daar.
Bij die intake was er eerst een babbel met de psycholoog van dienst en met een assistent van het diensthoofd. Vertellen wat het probleem net was (inslapen, doorslapen, moe zijn overdag,...), hoe lang het al duurde, wat ik al geprobeerd had,... Mijn neurologische status hadden ze op zich al van een 24u eeg van een paar maanden eerder. Algemene anamnese verder. Daarna moest ik twee weken een dagboek bijhouden voor mijn slaap en de volgende afspraak werd dat dan bekeken en werd er besloten tot een slaaponderzoek. Dat blijven dure dingen voor het ziekenhuis, dus het is wel logisch dat ze dat niet gewoon maar doen omdat je dat graag wil.
Bij mij was het een onderzoek van 1 nacht, 2 keer, een keer Ik moest rond een uur of twee in het ziekenhuis zijn, krijg je een kamer toegewezen, moet je al in je pyjama. Enfin, moeten... even later komen ze de elektrodes vastmaken op je hoofd en de bloeddrukmeter enzo omdoen en als je dan nog eens van kleren moet wisselen is dat niet zo simpel... tenzij je een hemd ofzo aandoet en je pyjama ook een hemd met knoopjes is.
Je eet gewoon, al mag je die dag wel geen koffie of cola drinken. Je mag ook vrij rondlopenin het ziekenhuis, zolang je de elektroden niet lostrekt, wat ik dus na vijf minuten deed doordat ik over de draden tussen de staander en mijn hoofd viel. Maar ik was de eerste die dat ooit heeft gedaan, dus het zal wel aan mij gelegen hebben![]()
Rond een uur of tien ga je dan slapen en ondertussen word je gefilmd en eventueel ook geobserveerd. Het is even wennen aan die elektroden op je hoofd, maar als je er een muts over doet, dan valt het best wel mee om daarmee te slapen. En het is even slikken wanneer je eraan denkt dat ze je gaan filmen, maar denk dan maar 'er zijn altijd mensen die vreemdere dingen doen in hun slaap' want die psych'en en artsen zijn wel heel wat gewoon.
Ik wou op zich later gaan slapen, maar dat vonden ze niet okee. Sowieso proberen ze je rond 8 uur slaap wakker te maken.
Niets van al die dingen doet pijn, tenzij je bloed prikken vindt pijn doen.
Nu, ik weet niet of dat veel uitmaakt, maar dit was wel in België...
Mja, ik heb al alles geprobeerd eerst, slaaptraining gehad ook, ik nam slaapmedicatie in doses waar mensen normaal een week van doorslapen (geen overdrijving hier) en dan sliep ik nog maar vier tot maximum zes uur per nacht. Maar aangezien dat beter was dan de twee uur per nacht gedurende maanden en maanden, waardoor ik dan ontzettend gedeprimeerd of net hypomaan rondliep en dan ineens compleet crashte met alle gevolgen van dien...quote:Op vrijdag 1 januari 2016 19:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Geweldig, thanks!
Heel duidelijk ook, precies wat ik zocht!
Ik ga evengoed navraag doen, maar zie wel op tegen zo'n dagboek, omdat ik dingen doe waarvan gezegd 'zou kunnen worden' dat ik die eerst moet proberen (zoals uur van tevoren geen computerscherm meer aan) terwijl ik allang al weet dat dat geen oorzaak kan zijn van mijn slaapproblemen. Dit zou alleen maar vertragend en frustrerend zijn en die frustratie gaat mijn slaap ook geen goed doen.
Maar goed, als dit zo nog even doorgaat (zeker wat betreft het steeds korter slapen per nacht), dan vrees ik dat ik binnen hooguit enkele maanden gewoon geen keus meer heb, want als dit zo doorzet en nog iets erger wordt, dan ga ik 2017 nieteens meer halen, dus ik moet wel.
Thanks!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |