De een z'n schuld is de ander z'n tegoed. Als de overheid alleen nog maar schulden aflost dan kunnen spaarders en beleggers (pensioenfondsen bijv., maar ook particulieren) ook niet meer veilig hun geld in staatsobligaties steken. Dat zijn twee communicerende vaten.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Elke Euro die we aan rente hebben betaald, betalen en gaan betalen op die schuld is weggegooid geld.
Daar is Jan Modaal vet mee, die schuld staat uit bij de meer welvarende Nederlanders. Dat geld komt niet bij het onderwijs, de gezondheidszorg, de armoedebestrijding, essentile infrastructuur, innovatie etc. terecht.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:25 schreef Igen het volgende:
[..]
De een z'n schuld is de ander z'n tegoed.
En? Prima toch? Een schuldvrije overheid, waarom zou Jan Modaal dat niet willen?quote:Als de overheid alleen nog maar schulden aflost dan kunnen spaarders en beleggers (pensioenfondsen bijv., maar ook particulieren) ook niet meer veilig hun geld in staatsobligaties steken.
Onze staatsschuld is nu beduidend hoger dan voor de kredietcrisis. Dat betekent dat de overheid zijn rol vervuld in tijden van een economische crisis.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het valt best mee? Zelfs als we een paar miljard Euro per jaar zouden aflossen naast de +10M E die we aan rente moeten betalen dan nog zou het decennia duren voordat we die schuld zouden hebben afgelost. Voorlopig lijkt die schuld alleen maar nog groter te worden. Een verbod op lenen is nog steeds niet in de grondwet opgenomen, niet dat we daar in Nederland wat aan zouden hebben aangezien wij technisch gezien niet eens een grondwet hebben aangezien het geen wet is maar een richtlijn.
Wat doet je denken dat die rentestand zo laag blijft?
Elke Euro die we aan rente hebben betaald, betalen en gaan betalen op die schuld is weggegooid geld.
Zoals ik al zei: omdat dat ook ten koste van tegoeden gaat, tenzij die tegoeden dan in riskantere investeringen dan obligaties worden belegd.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar is Jan Modaal vet mee, die schuld staat uit bij de meer welvarende Nederlanders. Dat geld komt niet bij het onderwijs, de gezondheidszorg, de armoedebestrijding, essentile infrastructuur, innovatie etc. terecht.
[..]
En? Prima toch? Een schuldvrije overheid, waarom zou Jan Modaal dat niet willen?
Inderdaad, de verhoudingen binnen de Eurogroep zijn vrij helder en de standpunten zijn stevig.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 00:56 schreef Igen het volgende:
Ik vind het trouwens typisch dat het (door linkse media) zo geframed wordt als een kwestie van "Duitsland t.o.v. de rest" terwijl eigenlijk heel Noord-Europa op dezelfde lijn zit en Hollande in Frankrijk verschrikkelijk impopulair is. Als in Frankrijk Sarkozy aan de macht was geweest dan zouden de verhoudingen in de eurogroep vast een stuk anders hebben gelegen.
Op welke uitgaven wil je de resterende miljarden bezuinigen? Zorg, onderwijs of sociale zekerheid?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het valt best mee? Zelfs als we een paar miljard Euro per jaar zouden aflossen naast de +10M E die we aan rente moeten betalen dan nog zou het decennia duren voordat we die schuld zouden hebben afgelost. Voorlopig lijkt die schuld alleen maar nog groter te worden. Een verbod op lenen is nog steeds niet in de grondwet opgenomen, niet dat we daar in Nederland wat aan zouden hebben aangezien wij technisch gezien niet eens een grondwet hebben aangezien het geen wet is maar een richtlijn.
Wat doet je denken dat die rentestand zo laag blijft?
Ze zijn nog steeds armer dan voor de crisis (zie hier) maar alles is "volledig hersteld". Jaja.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:37 schreef Izzy73 het volgende:
IJSLAND!![]()
IJsland sloot zijn bankiers op en liet zijn banken failliet gaan. En toen gebeurde dit…
En van de landen die het zwaarst door de bankencrisis werden getroffen, is die problemen ondertussen helemaal te boven. Meer nog, het land deed dat zonder in te boeten op zijn sociale systeem en overheidsuitgaven.
Zonder steun van de Europese Unie, want daarvan maakt IJsland geen deel uit, moest het land het zelf oplossen. Het land koos voor een heel eigenzinnige, maar effectieve aanpak.
Volledig hersteld
Maar dat is niet alles. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) bevestigde onlangs dat IJsland volledig hersteld is van de crisis, zonder te hebben moeten inboeten op zijn sociale systeem met onder andere gratis ziekteverzekering en onderwijs![]()
http://www.express.be/bus(...)eurde-dit/214055.htm
Net als in Griekenland zou er veel verzet zijn. Om het verhaal compleet te maken moet je geen polderoverleg voeren over het verlagen van lonen en pensioenen, maar je moet buitenlandse technocraten sturen die dat afdwingen, met als stok achter de deur dat de staatsschuld niet kan worden doorgerold omdat de EU een wet heeft aangenomen dat niemand meer geld mag lenen aan overheden. Deze technocraten moeten maar een duidelijk stellen dat het hebben van een staatsschuld duidt op moreel laakbaar gedrag, een corrupte manier van het ontlopen van je individuele eigen verantwoordelijkheid (op de pof leven dat is het).quote:Op zaterdag 18 juli 2015 02:08 schreef Igen het volgende:
Maar hoe zou "de Nederlander" daarop reageren?
Deflatie van de inkomsten van huishoudens zijn funest voor het vertrouwen in de economie zoals we duidelijk zien in Griekenland. Deflatie van de gemeenschappelijke munt is ook vervelend maar psychologisch heeft dat veel minder impact op de individuen waardoor die nog wel vertrouwen in hun land en economie blijven houden. Of je moet hyperinflatie krijgen dan houdt het ook bij de burgers op. Dus hoe gaan we dit regelen in de euro zone met onze zwakke broeders, zoals het nu met Griekenland gaat lijkt me geen heilzame manier.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 02:08 schreef Igen het volgende:
We kunnen trouwens in de euro natuurlijk ook wel zoiets doen. Types zoals Rijkman Groenink voor de rechter slepen, alle uitkeringen 25% omlaag en van alle spaarrekeningen en pensioenfondsen 25% confisqueren om de staatsschuld mee af te lossen. En dan nog een groot polderoverleg starten om ook alle lonen met 25% te verlagen.
Maar hoe zou "de Nederlander" daarop reageren?
Dat is denk ik tegelijk ook het voordeel en het nadeel van de euro. Het voordeel is dat de politiek zulk soort maatregelen niet via inflatie en devaluatie via de achterdeur ongemerkt erdoor kan drukken. En het nadeel is dat de politiek zulk soort maatregelen niet via inflatie en devaluatie via de achterdeur ongemerkt erdoor kan drukken.
Waarom zijn er dan zoveel banken failliet gegaan? En als je dit echt gelooft waarom werk je dan niet bij Goldman ?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 01:24 schreef Izzy73 het volgende:
Fuck het hele bankensysteem van schulden, rente en geld creren uit het niets. Het is een machtsspelletje waar grof geld aan verdient wordt en degenen met schulden, landen burgers etc. kunnen niets anders dan buigen voor de schuldeisers. Hoe denk je dat AAA landen hun status behouden? Omdat ze naar de pijpen dansen van het Goldman Sachs en alles doen wat ze opgedragen wordt. En wie betaald die rentes uiteindelijk braaf? WIJ!
Volgens mij ben je nu helemaal niet de analogie met IJsland compleet aan het maken maar zit je gewoon wat te raaskallen over het Griekse programma.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 02:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Net als in Griekenland zou er veel verzet zijn. Om het verhaal compleet te maken moet je geen polderoverleg voeren over het verlagen van lonen en pensioenen, maar je moet buitenlandse technocraten sturen die dat afdwingen, met als stok achter de deur dat de staatsschuld niet kan worden doorgerold omdat de EU een wet heeft aangenomen dat niemand meer geld mag lenen aan overheden. Deze technocraten moeten maar een duidelijk stellen dat het hebben van een staatsschuld duidt op moreel laakbaar gedrag, een corrupte manier van het ontlopen van je individuele eigen verantwoordelijkheid (op de pof leven dat is het).
Verder hebben de technocraten gemerkt dat de regering in Nederland bezwaren formuleerden, en daarmee het vertrouwen dusdanig hebben ondermijnd, dat de Nederlandse regering voortaan al hun beleid tav van de hervormingen voor goedkeuring moeten voorleggen aan de technocraten.
Ook Schiphol moet natuurlijk worden verkocht. Een Hedgefonds heeft er 40 miljoen voor geboden en het gekregen. Een journalist heeft een stukje geschreven waarin wordt gewezen op het feit dat de eigenaar van het Hedgefonds een broer is van de voorzitter van de technocraten, en het vreemd is er maar 10 minuten tijd zat tussen het openen van de biedingen een het sluiten ervan.
Die cultuur van corruptie hadden ze wel, maar die is met het failliet laten gaan van de banken en het opsluiten van bankiers effectief uitgebannen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:35 schreef Twiitch het volgende:
De vergelijking met IJsland is ridicuul. Dat land heeft net zoveel inwoners als de stad Utrecht en nog geen 1% van de onderliggende economische problemen die Griekenland teisteren. Ook hebben ze geen cultuur van corruptie, ontkenning en ontduiking daaro.
Ja, ga dat maar fijn vergelijken met een miljoenenland als Griekenland waar belastingontduiking een nationale sport is en waar de rest van de economie ook totaal verrot is.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die cultuur van corruptie hadden ze wel, maar die is met het failliet laten gaan van de banken en het opsluiten van bankiers effectief uitgebannen.
Jij stelt de vraag hoe de Nederlander erop zou reageren, dan neem ik aan dat deze persoon een antwoord geeft wat er in NL aan austerity maatregelen genomen kunnen worden en hoe we er dan op zouden reageren dat je het daarna afdoet als raaskallen is totale waanzin. Dit is wel wat er gebeurd in Griekenland alleen dan in Nederlandse context geplaatst.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij ben je nu helemaal niet de analogie met IJsland compleet aan het maken maar zit je gewoon wat te raaskallen over het Griekse programma.
Het is inderdaad vrij wanhopig hoe men IJsland er bij de haren bij probeert te slepen. Terwijl een vergelijking met bijvoorbeeld Portugal meer voor de hand ligt. Waarbij men rondom IJsland ook nog eens de zaken standaard rooskleuriger voorspiegelt dan de realiteit.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja, ga dat maar fijn vergelijken met een miljoenenland als Griekenland waar belastingontduiking een nationale sport is.
Waarbij de grote jongens het fraude voorbeeld blijven geven en van Jan modaal verwacht wordt dat hij het normaal vindt om uitgeknepen te worden. Voor Jan modaal (15000 per jaar) in Griekenland is de belastingdruk met 337% toegenomen voor de rijken met 9%. * blz 150 boek groeten uit Griekenland.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja, ga dat maar fijn vergelijken met een miljoenenland als Griekenland waar belastingontduiking een nationale sport is.
Ik zie niet wat de grootte van het land ermee te maken heeft. Er is geen grotere corruptie in Europa dan die van de verstrengeling van overheden en banken, met de EU als champions league van de belastingontwijking. Een nationale sport is leuk, maar het gaat om de interlands.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja, ga dat maar fijn vergelijken met een miljoenenland als Griekenland waar belastingontduiking een nationale sport is en waar de rest van de economie ook totaal verrot is.
Je begrijpt hopelijk toch wel dat de zaken in een economie met 11.000.000 mensen wat complexer liggen dan in die met 300.000 inwoners?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie niet wat de grootte van het land ermee te maken heeft.
Waarom zou schaalvergroting de zaken (welke zaken heb je het over?) complexer moeten maken?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:15 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je begrijpt hopelijk toch wel dat de zaken in een economie met 11.000.000 mensen wat complexer liggen dan in die met 300.000 inwoners?
Een Luxemburg voert ook makkelijker hervormingen door dan een Nederland, minder mensen en dus zaken, om rekening mee te houden.
Wat is in deze kwestie dan concreet het verschil, hoe is de kleinschaligheid doorslaggevend geweest?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:15 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je begrijpt hopelijk toch wel dat de zaken in een economie met 11.000.000 mensen wat complexer liggen dan in die met 300.000 inwoners?
Meen je dit nou serieus?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou schaalvergroting de zaken (welke zaken heb je het over?) complexer moeten maken?
Ze willen dit gewoon niet tot zich door laten dringen... Dat zou namelijk inhouden dat ze serieus en kritisch over de casus na moeten gaan denken. Dat is vrij onverteerbaar...quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:15 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Een Luxemburg voert ook makkelijker hervormingen door dan een Nederland, minder mensen en dus zaken, om rekening mee te houden.
Ik snap er geen bal van. Net alsof die IJslandse aanpak ook zou werken in Griekenland, een land met hele andere problemen. Ik ga de moeite niet eens meer doen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze willen dit gewoon niet tot zich door laten dringen... Dat zou namelijk inhouden dat ze serieus en kritisch over de casus na moeten gaan denken. Dat is vrij onverteerbaar...
Ik had het over het IJslandse programma. Door de critici van het Griekse programma wordt vaak gedaan alsof het in IJsland zo geweldig gaat, en via analogie probeer ik gevoelsmatig inzichtelijk te maken wat de IJslandse aanpak nou concreet betekent.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij stelt de vraag hoe de Nederlander erop zou reageren, dan neem ik aan dat deze persoon een antwoord geeft wat er in NL aan austerity maatregelen genomen kunnen worden en hoe we er dan op zouden reageren dat je het daarna afdoet als raaskallen is totale waanzin. Dit is wel wat er gebeurd in Griekenland alleen dan in Nederlandse context geplaatst.
De IJslandse aanpak kan door het onderliggend totaal verschillende problemen ook niet gebruikt worden.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:24 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik snap er geen bal van. Net alsof die IJslandse aanpak ook zou werken in Griekenland, een land met hele andere problemen. Ik ga de moeite niet eens meer doen.
De IJslandse economie *is* rond 2008 keihard ingestort. Bbp omlaag van omgerekend 48000 euro per persoon in 2007 naar 27200 euro per persoon in 2009. Dat is toch wel een economische krimp waar zelfs Griekenland U tegen kan zeggen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De IJslandse aanpak kan door het onderliggend totaal verschillende problemen ook niet gebruikt worden.
IJsland had alleen een banken crisis te verwerken maar niet ook nog een totale ineenstorting van de economie dankzij trojka maatregelen.
als je het over IJsland had waarom begon je dan over lonen met 25% korten en heb je het over de euro dat is daar nooit direct het geval geweest, de munt is gedevalueerd ja. En dan beschuldig je ander mensen van raaskallen als ze erop ingaan alsof het over Griekse austerity maatregelen ging.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik had het over het IJslandse programma. Door de critici van het Griekse programma wordt vaak gedaan alsof het in IJsland zo geweldig gaat, en via analogie probeer ik gevoelsmatig inzichtelijk te maken wat de IJslandse aanpak nou concreet betekent.
Maar blijkbaar is dat te ingewikkeld. Of de IJslandse aanpak komt eigenlijk in dusdanige mate met het Griekse troika-programma overeen dat de IJslandse analogie en het Griekse programma niet meer goed uit elkaar te houden zijn. Maar dan vraag ik je: waarom dan tegelijk IJsland zo half als heilig zien en het Griekse programma zo afkraken?
oh, ik snap het prima. Men is geforceerd ergens tegen, vervolgens probeert men daar argumenten bij te verzinnen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:24 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik snap er geen bal van. Net alsof die IJslandse aanpak ook zou werken in Griekenland, een land met hele andere problemen. Ik ga de moeite niet eens meer doen.
Ik gebruik de euro als analogie. Je kan de euro niet devalueren maar wel een totaalpakket aan maatregelen bedenken die samen hetzelfde effect hebben ('interne devaluatie'). En als je dat doet, dan worden ineens de negatieve effecten van zo'n devaluatie veel duidelijker zichtbaar - plus dat dan duidelijk wordt dat wat de troika in Griekenland wil, helemaal niet zo veel anders is. En daar kan jij blijkbaar niet tegen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
als je het over IJsland had waarom begon je dan over lonen met 25% korten en heb je het over de euro dat is daar nooit direct het geval geweest, de munt is gedevalueerd ja. En dan beschuldig je ander mensen van raaskallen als ze erop ingaan alsof het over Griekse austerity maatregelen ging.
Je bent vieze statistiek aan het bedrijven ten opzichte van de Zimbabwaans dollar is de IJslandse economie met 1000% gestegen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:37 schreef Igen het volgende:
[..]
De IJslandse economie *is* rond 2008 keihard ingestort. Bbp omlaag van omgerekend 48000 euro per persoon in 2007 naar 27200 euro per persoon in 2009. Dat is toch wel een economische krimp waar zelfs Griekenland U tegen kan zeggen.
Alleen hebben ze daar, dankzij de ingestorte eigen munteenheid, de-facto ook de uitkeringen en lonen enorm omlaag gegooid n ze hebben er een functionerende staat, ipv. in Griekenland waar men telkens maar tegenstribbelde als het om een equivalente interne devaluatie ging en de staat de rijken de hand boven het hoofd houdt en de armen laat creperen.
HaHa dat moet je dan op dat moment bij je vergelijkingen wel een beetje duiden ipv nu te zeggen dat je het als analogie gebruikt.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik gebruik de euro als analogie. Je kan de euro niet devalueren maar wel een totaalpakket aan maatregelen bedenken die samen hetzelfde effect hebben ('interne devaluatie'). En als je dat doet, dan worden ineens de negatieve effecten van zo'n devaluatie veel duidelijker zichtbaar - plus dat dan duidelijk wordt dat wat de troika in Griekenland wil, helemaal niet zo veel anders is. En daar kan jij blijkbaar niet tegen.
Maar het slaat natuurlijk uiteindelijk nergens op een maatregel af te kraken als 'ie door de voordeur komt maar dezelfde maatregel helemaal op te hemelen als 'ie door de achterdeur komt.
Wat mij betreft...quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bent vieze statistiek aan het bedrijven ten opzichte van de Zimbabwaans dollar is de IJslandse economie met 1000% gestegen.
Waarom maak je de vergelijking nu vanuit de euro dan lijkt het opeens idd een flinke val maar als we naar hun eigen munteenheid kijken was het gpd maar met 10% gezakt.
Zullen we de Europese cijfers dan ook komend jaar maar ten opzichte van de dollar die flink duurder geworden is gaan bekijken.
Maar het gaat ook nergens over om de krimp van de IJslandse economie in euros te gaan bereken om zo maar een extreem cijfer neer te kunnen zetten.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat mij betreft...
Het gaat natuurlijk nergens over om te zeggen dat de economie niet krimpt als door een devaluatie de lonen en prijzen beide flink dalen, maar wel krimpt als de lonen en prijzen flink dalen zonder dat dat door een gedaalde munteenheid komt.
Dat is waar. Maar in IJsland hebben ze wel ook 45% inflatie gehad sinds de crisis. Dat is goed voor de staatsschuld, maar het betekent wel dat de spaartegoeden van mensen met bijna 1/3 in waarde zijn gedaald.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het gaat ook nergens over om de krimp van de IJslandse economie in euros te gaan bereken om zo maar een extreem cijfer neer te kunnen zetten.
Zolang een economie redelijk op zichzelf staat en niet te afhankelijk is van import maakt devaluatie van een munt niet zoveel uit. Sterker nog voor de bevolking lijkt het dan gewoon nog steeds redelijk goed te gaan, de psychologische kant van daadwerkelijk menesen hun inkomsten korten heeft zoals we zien in Griekenland een desastreus effect gehad op hun economie die veel meer gekrompen is als de theoretische benaderingen van het IMF en ecb voorspelden.
Volgens het heersend dogma wil men toch dat burgers niet zoveel sparen en het geld moeten laten rollen om de economie flink te laten draaien. Dat is dan weer tegenstrijdig met maar een zo laag mogelijk inflatie nastreven.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 11:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar in IJsland hebben ze wel ook 45% inflatie gehad sinds de crisis. Dat is goed voor de staatsschuld, maar het betekent wel dat de spaartegoeden van mensen met bijna 1/3 in waarde zijn gedaald.
En dat is ook niet leuk. Daarom willen zo veel Grieken volgens mij ook graag in de euro blijven, want die willen niet dat een flink deel van hun vermogen in rook opgaat.
Ja.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 11:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens het heersend dogma wil men toch dat burgers niet zoveel sparen en het geld moeten laten rollen om de economie flink te laten draaien. Dat is dan weer tegenstrijdig met maar een zo laag mogelijk inflatie nastreven.
Mwah..quote:
Je bedoeld dat post 261 betrekking heeft op IJsland. You have fooled me. Raaskallenquote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij ben je nu helemaal niet de analogie met IJsland compleet aan het maken maar zit je gewoon wat te raaskallen over het Griekse programma.
Jouw argumenten zijn te vaak van dit soort. Je bedoeld dat andere mensen niet serieus te nemen zijn omdat jij dat beweerd.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
oh, ik snap het prima. Men is geforceerd ergens tegen, vervolgens probeert men daar argumenten bij te verzinnen.
Ik heb heb je een simpele vraag gesteld, als het teveel moeite is die te beantwoorden dan zal dat wel komen omdat je maar wat roept.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:24 schreef Twiitch het volgende:
[..]
En dan komt er een linkse regering die de rijken wil aanpakken en de ellende voor de armen wil verminderen en dan mag dat niet van de Troika. Vooral jij moet niet huichelen over de armen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:37 schreef Igen het volgende:
Alleen hebben ze daar, dankzij de ingestorte eigen munteenheid, de-facto ook de uitkeringen en lonen enorm omlaag gegooid n ze hebben er een functionerende staat, ipv. in Griekenland waar men telkens maar tegenstribbelde als het om een equivalente interne devaluatie ging en de staat de rijken de hand boven het hoofd houdt en de armen laat creperen.
Je kunt geen gelijkmatige daling krijgen van lonen en prijzen als je een deflatie doorvoert (als alternatief voor een devaluatie). Jij legt nu de nadruk op mensen die hun spaargeld zien dalen bij een devaluatie. Bij een deflatie zitten die juist op rozen, omdat hun geld in waarde stijgt tov van het nieuwe prijsniveau. Het lijkt erop dat je het de belangen van een kleine groep mensen met geld belangrijker vindt dat de rest van de bevolking.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat mij betreft...
Het gaat natuurlijk nergens over om te zeggen dat de economie niet krimpt als door een devaluatie de lonen en prijzen beide flink dalen, maar wel krimpt als de lonen en prijzen flink dalen zonder dat dat door een gedaalde munteenheid komt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |