abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 juli 2015 @ 15:58:06 #26
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_154416833
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het zal niet aan de PvdA liggen iig als het niet doorgaat. Door deze laatste crisis is de PvdA nog een stuk verder naar rechts afgedwaald.
PvdA is een schande tegenwoordig.
pi_154416835
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als we eens alle schulden tegen elkaar weg strepen hoeveel blijft er dan nog over.
Dat alles van China is? :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_154416903
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het zal niet aan de PvdA liggen iig als het niet doorgaat. Door deze laatste crisis is de PvdA nog een stuk verder naar rechts afgedwaald.
Ik heb inderdaad zelden iemand het neoliberalisme met zoveel verve zien verdedigen als Dijsselbloem.
pi_154416938
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:55 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je moet eigenlijk de volgende combinatie maken:
1. Als onwetende verdiep je jezelf in een onderwerp.
2. Maar voor je begint, verzeker je jezelf ervan dat je een God bent die de waarheid al kent.

In dat geval kun je als onwetende allerlei bronnen raadplegen om je kennis en inzicht te vergroten en als alwetende God kun je de bronnen die onjuiste informatie aandragen terzijde schuiven, en alleen de juiste informatie tot je nemen.

Het enige probleem is dat deze combinatie moeilijk te maken is.
Ik heb de indruk dat we sws weinig weten.
I´m back.
pi_154416942
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat alles van China is? :Y)
Dan kopen we geen chinese electronica en plastic prullen meer en gaan het hier zelf weer produceren, genoeg mensen die thuis zitten omdat er te weinig banen zijn. Het voordeel is dan ook nog eens dat overheden minder uitkeringen hoeven te verstrekken en ze dus ook nog eens sneller hun niet meer bestaande staatsschulden kunnen aflossen. Een ander voordeel zou ook nog kunnen zijn dat mensen weer wat meer te besteden hebben en de consumptie weer aantrekt wat de fabrikanten ook weer meer omzet oplevert.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 16:03:15 #31
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_154416943
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad zelden iemand het neoliberalisme met zoveel verve zien verdedigen als Dijsselbloem.
Dijsselbloem is als een blok gevallen voor macht en kapitaal.
pi_154416964
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:03 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ik denk dat maanden van communistische praatjes hem ertoe hebben gedreven.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 16:05:53 #33
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154417003
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

"Few journalists seem to understand that a policy to reduce the foreign exchange value of a currency is, in reality, a policy to transfer wealth from workers — the middle class and the poor — to the wealthier owners of export industries. It is another example of the central bank acting as a reverse Robin Hood, taking from the have-nots to give to the haves." (lees meer)
Dat klopt.

Als rijkere partij heb je vermogen dat je in het buitenland kunt stallen. Als na devaluatie alles in eigen land alles de helft goedkoper geworden is, is je vermogen het dubbele waard. Daarop kan een rijkere partij zich voorbereiden om het zo gunstig mogelijk te maken.
The view from nowhere.
pi_154417061
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:03 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja, of hij is ook een ingedoctrineerde? Wat opgeld doet is alles te ontideologiseren en het voor te stellen als: er is geen alternatief. Het is dus een soort natuurwet die gevolgd wordt door Dijsselbloem: het heeft ook geen zin je te verzetten tegen de zwaartekracht. En wie dit niet begrijpt blijft hangen in oude ideologische vergezichten.
Nu kan dat zo zijn hoor, maar dan beschik ik over te weinig kennis om dat te beoordelen, en dus zou hij de burger en stemmer eens moeten proberen in te lichten en ons te voorzien van relevant cijfermateriaal. Ik bedoel, ik weet ook wel dat de grote hobbel van de vergrijzing nog genomen moet worden over 30 jaar, maar juist dat zal de euro helemaal onhoudbaar maken, denk ik.
I´m back.
pi_154417137
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Degelijk begrotingsbeleid is neoliberaal?
pi_154417175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

"Few journalists seem to understand that a policy to reduce the foreign exchange value of a currency is, in reality, a policy to transfer wealth from workers — the middle class and the poor — to the wealthier owners of export industries. It is another example of the central bank acting as a reverse Robin Hood, taking from the have-nots to give to the haves." (lees meer)
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat klopt.

Als rijkere partij heb je vermogen dat je in het buitenland kunt stallen. Als na devaluatie alles in eigen land alles de helft goedkoper geworden is, is je vermogen het dubbele waard. Daarop kan een rijkere partij zich voorbereiden om het zo gunstig mogelijk te maken.
Dat is inderdaad waar. De vraag is: wegen de voordelen op tegen de nadelen? Je maakt je economie wel weer concurrerend. En de vraag is wat de alternatieven zijn.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 16:14:21 #37
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_154417210
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, of hij is ook een ingedoctrineerde? Wat opgeld doet is alles te ontideologiseren en het voor te stellen als: er is geen alternatief. Het is dus een soort natuurwet die gevolgd wordt door Dijsselbloem: het heeft ook geen zin je te verzetten tegen de zwaartekracht. En wie dit niet begrijpt blijft hangen in oude ideologische vergezichten.
Nu kan dat zo zijn hoor, maar dan beschik ik over te weinig kennis om dat te beoordelen, en dus zou hij de burger en stemmer eens moeten proberen in te lichten en ons te voorzien van relevant cijfermateriaal. Ik bedoel, ik weet ook wel dat de grote hobbel van de vergrijzing nog genomen moet worden over 30 jaar, maar juist dat zal de euro helemaal onhoudbaar maken, denk ik.
Als het zo doorgaat is er geen Nederland meer na 30 jaar, dan is het een provincie Nederland van de EU en is Dijsselbloem ergens gestald met een vet Eu baantje voor zijn verdiensten....
pi_154417252
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Alles wat los en vast zit privatiseren (zonder een reële inschatting te maken btw of het überhaupt wel mogelijk is 50 miljard daarbij op te halen) en deregulering? Daarbij verschraling/afschaffing van sociale voorzieningen pakket? Klassieke manier hoe het IMF allerlei Derde Wereldlanden naar de verdoemenis heeft geholpen en en passant alles van waarde aan buitenlandse bedrijven overlatend met een corrupte overheid daarboven. Dat zal Dijsselbloem toch ook nog wel geleerd hebben daar op die landbouwuniversiteit Wageningen, schat ik zo in.
I´m back.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 16:16:21 #39
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154417260
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:08 schreef Ryan3 het volgende:
Het is dus een soort natuurwet die gevolgd wordt door Dijsselbloem: het heeft ook geen zin je te verzetten tegen de zwaartekracht. En wie dit niet begrijpt blijft hangen in oude ideologische vergezichten.
Kenmerkend aan een ideologie is dat men meent te weten wat de natuurlijke orde der dingen is (dat is meestal niet zo). Vervolgens concludeert men dat je voegen naar de natuurlijke orde der dingen altijd verstandig is (en dat is wel zo).

Zo heeft de marktideologie een duidelijk verhaal over wat de natuurlijke orde der dingen is, terwijl het volgens mij duidelijk is dat het uitgangspunten kiest waarin je domweg moet geloven.
The view from nowhere.
pi_154417316
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:12 schreef robin007bond het volgende:

Dat is inderdaad waar. De vraag is: wegen de voordelen op tegen de nadelen? Je maakt je economie wel weer concurrerend. En de vraag is wat de alternatieven zijn.
Ik denk dat de huidige situatie voor beide partijen (het Zuid- en Noord-Europese blok) vanuit financieel opzicht geen ideale situatie is en daarom ben ik ook een tegenstander van de muntunie. Maar: het gaat om meer dan alleen financiën. Bovendien denk ik dat het uit de muntunie stappen voor de zwakkere landen desastreus zal zijn, met name de midden- en onderklasse in die landen. En daarom is een Duitsland-exit nu geen goed alternatief.
pi_154417351
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dijsselbloem staat voor meer dan alleen degelijk begrotingsbeleid. Heb je gisteren het debat gevolgd? Toen hij het over privatisering ging hebben, hoorde ik eigenlijk een VVD'er praten.
pi_154417355
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat de huidige situatie voor beide partijen (het Zuid- en Noord-Europese blok) vanuit financieel opzicht geen ideale situatie is en daarom ben ik ook een tegenstander van de muntunie. Maar: het gaat om meer dan alleen financiën. Bovendien denk ik dat het uit de muntunie stappen voor de zwakkere landen desastreus zal zijn, met name de midden- en onderklasse in die landen. En daarom is een Duitsland-exit nu geen goed alternatief.
Dan toch maar een transferunie? :P Als we de gezamenlijke munt willen behouden is er denk ik geen andere optie meer over.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 16:20:41 #43
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154417366
quote:
Europe's leaders are openly worrying about 'violence' and 'revolution' if Greece goes wrong

A spectre is haunting Europe — the spectre of Grexit.

And, as Marx would have noted with a smile if he were still alive, Europe's leaders are now, unusually, openly worrying about whether the high cost of the Greece bailout might lead to "violence" or "revolution."

German Chancellor Angela Merkel on Friday urged the Bundestag to pass the bailout and keep Greece in, using these words, the Financial Times said:

She emphatically rejected the alternatives of stretching further the EU laws until they lost their meaning, and a sudden Grexit which could bring "chaos and violence" to Greece.

Late Thursday night, European Council leader Donald Tusk told the FT:

"I am really afraid of this ideological or political contagion, not financial contagion, of this Greek crisis," said Mr Tusk.

... "For me, the atmosphere is a little similar to the time after 1968 in Europe," he said.

"I can feel, maybe not a revolutionary mood, but something like widespread impatience. When impatience becomes not an individual but a social experience of feeling, this is the introduction for revolutions."

That is extraordinary.

It was one thing when the Greeks, internally, began wondering aloud whether the fight over staying in the European Union would lead to a second Greek civil war. The Greeks have always had a strong leftist side to their internal politics, a flank Britain and Germany discarded 15 or 20 years ago.

But now politicians are starting to worry that the anti-EU threat comes not from the right — where nationalist parties such as the UK's UKIP get their votes — but from the left.

If Greece goes wrong — it can still default on its new debts, which International Monetary Fund chief Christine Lagarde on Friday said was "categorically" not viable — then the equivalents of Greece's left-wing Syriza party are waiting elsewhere in Europe: Podemos in Spain and the Five Star Movement in Italy. Why shouldn't they stage their own revolutions against the EU? It sure sounds better than following the Greek path.

Viewed from either side of the political spectrum, the EU looks like a disaster right now:

The conservatives are proved correct about the way the EU takes away national sovereignty: The Greeks voted in a referendum to reject the bailout ... but were forced to accept it anyway.
And the leftists are proved correct about the way the banks control everything and everyone else gets screwed: The Greek economy has been brought to its knees by debt, provided first by private investment banks such as Goldman Sachs and then by Europe's ruling German-French elite in the IMF and the EU. The entire bailout is structured to benefit the lending banks the most, not the people of Greece.

Suddenly the tinfoil-hat conspiracy theorists look as if they were right all along!

This is the environment into which British Prime Minister David Cameron is calling for a national in/out referendum on the EU in the UK next year.

He couldn't have picked a worse time.

http://uk.businessinsider(...)S&IR=T#ixzz3g9sQA600
are we infinite or am I alone
pi_154417372
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:20 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dan toch maar een transferunie? :P Als we de gezamenlijke munt willen behouden is er denk ik geen andere optie meer over.
Hoe ga je dat dan verkopen?
Kijk eens naar België?
I´m back.
pi_154417395
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dijsselbloem staat voor meer dan alleen degelijk begrotingsbeleid. Heb je gisteren het debat gevolgd? Toen hij het over privatisering ging hebben, hoorde ik eigenlijk een VVD'er praten.
Precies, dat viel mij ook op. Het is naar mijn mening wel een goed voorbeeld om te zien hoe PvdA eigenlijk geen linkse partij meer is.

Ik heb echt hoop op de SP als brede volkspartij. :)
pi_154417412
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe ga je dat dan verkopen?
Kijk eens naar België?
Dat is inderdaad het grote probleem. Politiek is het niet te verkopen omdat die Europese solidariteit gewoon niet bestaat.

Maar wat is het alternatief? Allemaal een eigen munt weer? ;( Toch een Grexit met de politieke gevolgen van dien?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2015 16:22:35 ]
pi_154417428
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:21 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Precies, dat viel mij ook op. Het is naar mijn mening wel een goed voorbeeld om te zien hoe PvdA eigenlijk geen linkse partij meer is.

Ik heb echt hoop op de SP als brede volkspartij. :)
SP moet je het niet van hebben, helaas. Zitten echt oude conservatieve snurkers in. (Op basis van ervaringen in contact met sommigen hoor).
I´m back.
pi_154417440
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:22 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het grote probleem. Politiek is het niet te verkopen omdat die Europese solidariteit gewoon niet bestaat.

Maar wat is het alternatief? Allemaal een eigen munt weer? ;( Toch een Grexit met de politieke gevolgen van dien?
N-euro en Z-euro (inclusief Frankrijk uiteraard)?
I´m back.
pi_154417441
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:20 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nou, ik vind de draconische maatregelen die nu worden getroffen een beter alternatief. Maar misschien is het een optie om de zwakke landen er net genoeg bovenop te helpen om ervoor te zorgen dat ze daarna op eigen benen kunnen staan en daarna - als goede vrienden - uit de muntunie gaan. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, maar ik zou het wel zien zitten.
pi_154417445
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

SP moet je het niet van hebben, helaas. Zitten echt oude conservatieve snurkers in. (Op basis van ervaringen in contact met sommigen hoor).
;(
Was dat lokaal? En wat versta je onder conservatieve snurkers?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')