Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Daar gaan we weer. Nieuwe draad, nieuwe kansen. Ik zie graag veel cijfermateriaal in een pitch, aan de hand waarvan het risico duidelijk inzichtelijk wordt. Helaas blijft het vaak bij een mooie commerciele presentatie en moet je vaak tussen de regels door lezen waar de eventuele valkuilen zouden kunnen zitten.
Ik heb de laatste tijd een voorkeur voor de Collin projecten maar vind het jammer dat je zo snel moet beslissen want het zit vol voor je het weet...........
Op vrijdag 17 juli 2015 06:27 schreef obligataire het volgende: Daar gaan we weer. Nieuwe draad, nieuwe kansen. Ik zie graag veel cijfermateriaal in een pitch, aan de hand waarvan het risico duidelijk inzichtelijk wordt. Helaas blijft het vaak bij een mooie commerciele presentatie en moet je vaak tussen de regels door lezen waar de eventuele valkuilen zouden kunnen zitten.
Ik heb de laatste tijd een voorkeur voor de Collin projecten maar vind het jammer dat je zo snel moet beslissen want het zit vol voor je het weet...........
Maar die laatste van Collin, Lima, was toch wel een van de hoogtepunten wat vaagheid betreft?? Doelstelling is om 1.000.000 omzet te behalen met een mooie winst wat haalbaar moet zijn over 3 jaar. Naar verwachting zal de solvabiliteit eind 2016 45% bedragen.
[ Bericht 0% gewijzigd door rockenfeller op 17-07-2015 07:13:12 ]
Horseman, dat er bij trustbuddy ongeveer 20% oninbare projecten zijn en dat deze worden gebundeld en door trusbuddy worden verkocht. De opbrengst wordt aan de investeerders teruggegeven. Ze hebben maatregelen genomen om nernaling te voorkomen. Je kunt de brief vinden op hun website, onder letter to lenders.
Op vrijdag 17 juli 2015 07:25 schreef snoopy40 het volgende: Horseman, dat er bij trustbuddy ongeveer 20% oninbare projecten zijn en dat deze worden gebundeld en door trusbuddy worden verkocht. De opbrengst wordt aan de investeerders teruggegeven. Ze hebben maatregelen genomen om nernaling te voorkomen. Je kunt de brief vinden op hun website, onder letter to lenders.
Dat businessclubproject is wel treurig zeg. Als de kern van je bedrijf is dat je een paar persoonlijke uitnodigingen stuurt en een LinkedIngroepje aanmaakt, dan ga je niet ver komen lijkt me. Pfffft.
Ik ben er wat betreft Tamminga nog niet over uit. Het siert hem dat ze de stekker uit een tweede vestiging trekken als die niet loopt. Ik denk dat uitbreiding van één vestiging qua schaalvoordelen ook aantrekkelijker is, alleen vraag ik me af hoe hun afzetmarkt zich ontwikkelt. Plus...300k voor een bakker die ook ijs verkoopt is serieus geld, ook als je bedenkt dat er dus 60+k afgelost moet worden. Ze zitten er met z'n tweeën in, dus die hoofdelijke aansprakelijkheid is leuk maar als ze samen failliet gaan is het gauw gebeurd want bij gemeenschap van goederen is de boel zo weg. Er staat ook nog een lening open naar familie (weliswaar achtergesteld) en op dit moment steken ze geen eigen geld erin, waardoor de reserves waarschijnlijk niet groot zijn. Als ik het zo opsom, denk ik dat ik 'm laat lopen. Toch wel veel risico.
Ik hou van blonde vrouwen, shut up and take my money.
Was net op tijd, want hij was weer eens in no time vol, kon er nog net een paar 100 tegenaan gooien
Klein bedrag, werkende partner achter de hand, bijna helft zelf investeren, 9%, daar waag ik wel een klein gokje mee. Ga me binnenkort maar eens afmelden voor die mailings, neem mezelf voor om er niet zoveel meer in te stoppen maar toch zie je dan weer wat leuks voorbijkomen en als een automatisme heb ik heb alweer geklikt op de investeren knop...
Was net op tijd, want hij was weer eens in no time vol, kon er nog net een paar 100 tegenaan gooien
Klein bedrag, werkende partner achter de hand, bijna helft zelf investeren, 9%, daar waag ik wel een klein gokje mee. Ga me binnenkort maar eens afmelden voor die mailings, neem mezelf voor om er niet zoveel meer in te stoppen maar toch zie je dan weer wat leuks voorbijkomen en als een automatisme heb ik heb alweer geklikt op de investeren knop...
Op vrijdag 17 juli 2015 10:12 schreef Coritchando het volgende: crematorium in de mail net. goed verhaal en ik geloof er wel in. maar 72 maanden is veel en veel te lang vind ik voor een investering.
Maar die laatste van Collin, Lima, was toch wel een van de hoogtepunten wat vaagheid betreft?? Doelstelling is om 1.000.000 omzet te behalen met een mooie winst wat haalbaar moet zijn over 3 jaar. Naar verwachting zal de solvabiliteit eind 2016 45% bedragen.
Klopt. Was het GvE of Kom geweest dan had ik me niet laten opjagen en had ik het overgeslagen puur vanwege de tijdsdruk. Collin geef ik voordeel van de twijfel en dat heeft vooral met de professionele uitstraling te maken en het gedegen voor- en natraject van een financiering.
Deze regel vind nogal apart.... De dood een groeimarkt.. overal wordt handel in gezien, hehe..
Groeimarkt De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) aan dat ‘de dood een groeimarkt’ is; pas in 2040 komt er een omslag ten aanzien van de vergrijzing.
Op zich lijkt het mij een veilige investering. Het is iets onoverkomelijk.
dood gaan we allemaal en cremeren is duidelijk in opkomst. ze hebben ook een dierencrematorium en je hoort ook steeds vaker dat mensen dat zelf willen laten doen in plaats van bij de dierenarts achterlaten. en werk zullen ze altijd houden daar en tot 2040 met de vergrijzing alleen maar meer. dus het is veilig om te investeren, maar dan moet je zelf nog wel 72 maanden overleven.
Ik heb geen idee wat de marges zijn bij crematies maar komen ze niet in de liquiditeitsdruk? Als ik ervan uitga dat de overige investeerders ook rente en aflossing willen hebben zitten jaarlijks op een rente en aflossingsbedrag van ¤ 125.000,--. De verwachte omzet bedraagt ¤ 117.000. Dan nog personeelskosten, energie, onderhoud en dergelijke. De holding tekent mee maar daar zit maar een klein EV in. Of ben ik weer te kritisch en teveel een zwartkijker??
Op vrijdag 17 juli 2015 11:03 schreef rockenfeller het volgende: Ik heb geen idee wat de marges zijn bij crematies maar komen ze niet in de liquiditeitsdruk? Als ik ervan uitga dat de overige investeerders ook rente en aflossing willen hebben zitten jaarlijks op een rente en aflossingsbedrag van ¤ 125.000,--. De verwachte omzet bedraagt ¤ 117.000. Dan nog personeelskosten, energie, onderhoud en dergelijke. De holding tekent mee maar daar zit maar een klein EV in. Of ben ik weer te kritisch en teveel een zwartkijker??
hoe kom je aan de 125k?
Als ik de gegevens invul (300k 72mnd en 8%) kom je op een maand bedrag van 5219,17 uit (ergo 62630,04 per jaar)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Als ik de gegevens invul (300k 72mnd en 8%) kom je op een maand bedrag van 5219,17 uit (ergo 62630,04 per jaar)
300K van particuliere investeerders en 300K van de crowd. Ik neem aan dat de eerste groep ook rente en aflossing wil. Mocht dit niet het geval (wat ik me niet kan voorstellen) zijn dan haal je het volgens mij ook nauwelijks
Alleen de menselijke denk ik. Maar de holding draait al jaren verlies (behalve 2014) Dus de andere activiteiten zullen ook wel niet zo winstgevend zijn
300K van particuliere investeerders en 300K van de crowd. Ik neem aan dat de eerste groep ook rente en aflossing wil. Mocht dit niet het geval (wat ik me niet kan voorstellen) zijn dan haal je het volgens mij ook nauwelijks
ah ik had niet de hele pitch gelezen, maar je gaat er nu vanuit dat de 300k investering een lening is en niet bijvoorbeeld een storting in het aandelen kapitaal.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
ah ik had niet de hele pitch gelezen, maar je gaat er nu vanuit dat de 300k investering een lening is en niet bijvoorbeeld een storting in het aandelen kapitaal.
Klopt. Anders was het toch wel aangegeven. Verder laat de structuur zien dat het allemaal 100% verhoudingen zijn. Maar ook met alleen de crowd terugbetalen red je het volgens mij niet . Mij is altijd verteld dat alleen onderhoud op een procesinstallatie al 7% is.
Klopt. Anders was het toch wel aangegeven. Verder laat de structuur zien dat het allemaal 100% verhoudingen zijn. Maar ook met alleen de crowd terugbetalen red je het volgens mij niet . Mij is altijd verteld dat alleen onderhoud op een procesinstallatie al 7% is.
Het staat er wat onduidelijk, ik heb geen interesse om hierin te gaan zitten dus ga me er ook niet verder in verdiepen waar die 300k vandaan komt en hoe deze terugbetaald dient te worden.
Als ik lees dat ze zelf 100k erin steken doen ze het niet zo slecht als de boeken doen lijken.
Naam: Keuken en Vloer nieuwe woning Leendoel: Woning Bedrag: 11.000 euro Rente: 7,0% Looptijd: 60 maanden Classificatie: 3 Graydon rating: Ik laat hem voorbij gaan.
[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 17-07-2015 11:43:34 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
@ HarmAygodutch Hallo Harm, Heb ik het goed begrepen dat jullie wat dingen hebben aangepast naar aanleiding van onze opmerkingen? Zo ja, kun je aangeven was precies? Anders moet ik de hele site weer opnieuw door Alvast bedankt!
[ Bericht 100% gewijzigd door Horsemen op 17-07-2015 13:09:50 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Ik zit nu nog lekker in de airco maar moet zo naar buiten !!
Op vrijdag 17 juli 2015 13:02 schreef Horsemen het volgende: @ HarmAygodutch Hallo Harm, Heb ik het goed begrepen dat jullie wat dingen hebben aangepast naar aanleiding van onze opmerkingen? Zo ja, kun je aangeven was precies? Anders moet ik de hele site weer opnieuw door Alvast bedankt!
Beste Horsemen,
Heb een heel aktielijstje klaar staan en in progress. Heb nu alvast een beschrijving toegevoegd van wat er gebeurt mocht er toch een project in default gaan. https://www.aygodutch.com/als-het-mis-gaat/
Overige punten werken we nog aan, om te kijken of en hoe we die kunnen realiseren. Ben wel blij en dankbaar met jullie respons!
Streven is om het 'perfecte' platform te worden ;-)
btw. we hebben nu ook een aktie lopen met een kennismakings investeringspremie. Staat op de hom page en op onze fb pagina. Hoor ook graag of je dat een aantrekkelijke actie vindt!
Heb een heel aktielijstje klaar staan en in progress. Heb nu alvast een beschrijving toegevoegd van wat er gebeurt mocht er toch een project in default gaan. https://www.aygodutch.com/als-het-mis-gaat/
Overige punten werken we nog aan, om te kijken of en hoe we die kunnen realiseren. Ben wel blij en dankbaar met jullie respons!
btw. we hebben nu ook een aktie lopen met een kennismakings investeringspremie. Staat op de hom page en op onze fb pagina. Hoor ook graag of je dat een aantrekkelijke actie vindt!
beste Harm, Hebben jullie nog projecten in de pijplijn? Succes van AGD kan ook zitten in een interessant aanbod van (goede) projecten; tot nu toe blinkt AGD daar niet in uit.
Duidelijk stuk! Leuke actie! Maar ik ben het met Camogli eens; kom eens wat wat meer projecten (komen de investeerders ook wel)
beste Harm, Hebben jullie nog projecten in de pijplijn? Succes van AGD kan ook zitten in een interessant aanbod van (goede) projecten; tot nu toe blinkt AGD daar niet in uit.
Hi,
Meerdere waaronder een producent van machines voor de voeding en genotmiddelen industrie, een sterrenrestaurant (met een geweldige incentive), een energieterugwinningsinstallatie voor een bekend attractie park. Verder in totaal 17 aanvragen maar ik weet niet of deze door de selectie komen.
Het is hier wederom een beetje het kip en ei verhaal maar misschien heb je wel gelijk; gewoon plaatsen dat trekt investeerders aan.
Meerdere waaronder een producent van machines voor de voeding en genotmiddelen industrie, een sterrenrestaurant (met een geweldige incentive), een energieterugwinningsinstallatie voor een bekend attractie park. Verder in totaal 17 aanvragen maar ik weet niet of deze door de selectie komen.
Het is hier wederom een beetje het kip en ei verhaal maar misschien heb je wel gelijk; gewoon plaatsen dat trekt investeerders aan.
dat klinkt veelbelovend! Kom maar door, dan kunnen wij ook AGD als een serieus platform gaan zien. Er is op dat vlak nog ruimte genoeg (na alle gedoe rond GvE, de matige projecten en beoordelingen bij KoM/Agium en de vage zaken bij Zencap)!
Oh, is het een vrouw. Dan zal Rosita wel geïnvesteerd hebben
Of ze is het zelf!
Al een tijdje niet meer gezien ook!
Er zijn volgens mij aardig wat crowdfunders die graag ook een investering doen in dingen die duurzaam / groen / e.d. zijn. Zo'n energieterugwinningsinstallatie is daar een mooi voorbeeld van. Ik krijg de indruk dat groene / duurzame projecten meestal net wat vlotter gaan. Mits natuurlijk het een realistisch verhaal is. Succes in ieder geval. Vind de actie in ieder geval origineel en als er in juli nog een mooi project bij komt dan overweeg ik dat zeker.
Ik lees iets raars over een borgstelling ten behoeve van de Rabobank afgegeven door Sjenkels Partners B.V.. Is die laatste niet de franchise organisatie die zelf ook geld heeft geleend via KoM.
In combinatie met de geleverde cijfers en de gehanteerde uitgangspunten stellen we vanuit Kapitaal Op Maat vast dat dit een zeer hoog risico is voor de investeerders Daarbij dient wel rekening te worden gehouden met de participatie van de Rabobank die als enige zekerheid de borgstelling uit de holding "Sjenkel Partners BV" stelt en geen aanvullende zekerheden voor het rekening courant krediet.
[ Bericht 29% gewijzigd door obligataire op 17-07-2015 22:27:16 ]
Op vrijdag 17 juli 2015 21:54 schreef obligataire het volgende: Ik lees iets raars over een borgstelling ten behoeve van de Rabobank afgegeven door Sjenkels Partners B.V.. Is die laatste niet de franchise organisatie die zelf ook geld heeft geleend via KoM.
In combinatie met de geleverde cijfers en de gehanteerde uitgangspunten stellen we vanuit Kapitaal Op Maat vast dat dit een zeer hoog risico is voor de investeerders Daarbij dient wel rekening te worden gehouden met de participatie van de Rabobank die als enige zekerheid de borgstelling uit de holding "Sjenkel Partners BV" stelt en geen aanvullende zekerheden voor het rekening courant krediet.
Dat ging over Sjenkels Beheer B.V. die aandelen kocht in Sjenkels Partners B.V.., bij nader inzien. Toch zie ik dat niet graag, dat ze financiering op financiering stapelen.
Op vrijdag 17 juli 2015 22:27 schreef obligataire het volgende: Dat ging over Sjenkels Beheer B.V. die aandelen kocht in Sjenkels Partners B.V.., bij nader inzien. Toch zie ik dat niet graag, dat ze financiering op financiering stapelen.
Als ik het goed begrijp, laat Sjenkels Partners zich hier en daar uitkopen en verandert de opzet van een VOF participatie in een franchise relatie. Slimme man die Sjenkels, linksom of rechtsom verdient hij altijd geld aan zijn filialen en houdt hij er nu een zak geld aan over. De volgende vraag is of het ook zo slim is voor de franchisenemers. Hard werken weinig verdienen en niets te vertellen hebben. Volgens mij is het wijzer om in de Holding te investeren ☺
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 18-07-2015 11:51:08 ]
Best opvallend dat er al 5x 10.000 is geïnvesteerd in het crematiecentrum. Is het verhaal zo degelijk, of wat zou er nou zo aantrekkelijk zijn aan dit project?
Op zaterdag 18 juli 2015 13:54 schreef _okmer het volgende: Best opvallend dat er al 5x 10.000 is geïnvesteerd in het crematiecentrum. Is het verhaal zo degelijk, of wat zou er nou zo aantrekkelijk zijn aan dit project?
Kijk eens een paar posts terug. Hebben we erover geschreven. Wat vind jij er van?
Kijk eens een paar posts terug. Hebben we erover geschreven. Wat vind jij er van?
De posts had ik wel gelezen, maar er leken wat verschillende meningen te zijn, en daarom verbazen die 10 duizendjes mij. Ik vind de lening vrij lang en het eigen vermogen niet hoog en een hoog leningbedrag. En ja de 'markt' ervoor zal niet snel verdwijnen, de ervaring van de aanvrager is aanzienlijk en het is een gedetailleerd verhaal. Ik geloof ook weinig over zekerheden. Kortom voors en tegens, maar geen absolute topper op eerste gezicht. Overigens heb ik wel een klein bedrag geinvesteerd :-)
Hallo Harm, Ik heb gezien dat punt 6 van mijn opmerkingen van 6 juni (16.20uur) is doorgevoerd en dat jullie nu (Ik denk zelfs als eerste platform) een duidelijk stappenplan hebben hoe jullie de terugkoppeling gaan regelen bij een onverhoopte default. Mijn complimenten . Ook kwam ik inmiddels de term hoofdelijke aansprakelijkheid tegen, dus ik begrijp daaruit dat jullie dit eventueel ook gaan inzetten. Als jullie dit zouden doen in combinatie met pandrecht zou dit denk ik helemaal een sterk punt zijn maar dat laat ik over aan de experts Mooi dat jullie een aktielijstje aan het afwerken zijn met de overige punt, ik denk dat jullie goed bezig zijn. Dit is wat mij betreft belangrijker dan de kennismakings investeringspremie, die er overigens goed uitziet. Zou je ons op de hoogte kunnen houden als er weer punten zijn doorgevoerd van deze lijst? Ik geef jullie het voordeel van de twijfel en ga meedoen. Stel mij niet teleur ! (het grootste risico van crowdfunding is wat mij betreft nog steeds het eventueel omvallen van het platform, en ja ik weet dat jullie een derde rekening hebben). Ik ga, met een bescheiden bedragje mee doen met twee van jullie openstaande projecten. Een daarvan loopt nog maar 8 dagen, dus die gaat helaas vermoedelijk niet vol komen. De andere, InfraUnie, die hier al een paar keer besproken is, gaat met deze kennismakings actie wel erg interessant worden. Looptijd is 1 jaar, rente 8% en daarbij dus nog een extra rendement van 5%. Dan blijft er dus, na aftrek van de fee, meer dan 12% rendement over, dat heb ik nog niet eerder gehad.
@HarmAygodutch Ik heb nog een aanvullende vraag m.b.t. project Concept Food Service BV. Er staat in de pitch dat er naast het pandrecht op de debiteuren een privé borgstelling is, wat is de hoogte hiervan en waarom staat dit bedrag niet in de pitch?
ga ik ook doen als er meer achtergrond is over de drie mensen achter AGD; dat blijf ik wat summier/algemeen/vaag vinden. Beste Harm: kun je specifieker zijn?
[..]De andere, InfraUnie, die hier al een paar keer besproken is, gaat met deze kennismakingsactie wel erg interessant worden. Looptijd is 1 jaar, rente 8% en daarbij dus nog een extra rendement van 5%. Dan blijft er dus, na aftrek van de fee, meer dan 12% rendement over, dat heb ik nog niet eerder gehad.
Ik misschien ook even kijken nog wil eigenlijk maar 1 platform aanhouden maar dat is wel een een hele mooie zeker met die 5% erbij.
Volgens mij is het rendement hoger horsemen. Als ik 1000 investeer krijg ik 1050 plus rente terug. @harm. Dit klopt toch. Ik kom dan namelijk uit op 17% bij infraunie en 11% bij CFS
Op zondag 19 juli 2015 21:54 schreef rockenfeller het volgende: Volgens mij is het rendement hoger horsemen. Als ik 1000 investeer krijg ik 1050 plus rente terug. @harm. Dit klopt toch. Ik kom dan namelijk uit op 17% bij infraunie en 11% bij CFS
Dat zou wel eens kunnen kloppen, want bij 1000 investering staat er gemiddeld genomen 500 uit. Met 8% rente zul je ongeveer ¤40 rente krijgen, - ¤9 kosten. Bovendien ¤50 bonus.En dus ook nog 8% over gemiddeld ¤25, ofwel zo'n ¤2, dus je zult uiteindelijk ongeveer ¤83 overhouden aan gemiddeld ¤500 uitstaand geld, dat is inderdaad bijna 17%.
Op zondag 19 juli 2015 21:54 schreef rockenfeller het volgende: Volgens mij is het rendement hoger horsemen. Als ik 1000 investeer krijg ik 1050 plus rente terug. @harm. Dit klopt toch. Ik kom dan namelijk uit op 17% bij infraunie en 11% bij CFS
Op zondag 19 juli 2015 21:59 schreef leolinedance het volgende: Als ik het adres van Aygodutch bekijk in Google Streetview lijkt het om een woonhuis te gaan. Zouden ze nog geen kantoor hebben?
Ze zijn pas kort geleden begon dus zou best kunnen natuurlijk. Misschien niet zo professioneel maar wel verstandig. Lage kosten in het begin.
Op zondag 19 juli 2015 21:59 schreef leolinedance het volgende: Als ik het adres van Aygodutch bekijk in Google Streetview lijkt het om een woonhuis te gaan. Zouden ze nog geen kantoor hebben?
Lijkt er wel op. Ook maar eens gegoogeld bij GvE en Collin. Lijken ook woonhuizen
Het is mij overigens nog niet helemaal duidelijk hoe AGD werkt. Heb mij nu aangemeld en het profiel ingevuld. Maar nog nergens een rekeningnummer in hoeven vullen of iets dergelijks. Komt dat later pas bij het investeren?
Ik kan het zeer waarderen dat harm zich zo open is en luistert naar de suggesties op het forum. Heb dan ook besloten om aygodutch als 4e en laatste platform op te nemen. Heb een investering gedaan. Harm veel succes en hopelijk vind je snel goede projecten.
Op zondag 19 juli 2015 22:29 schreef snoopy40 het volgende: Ik kan het zeer waarderen dat harm zich zo open is en luistert naar de suggesties op het forum. Heb dan ook besloten om aygodutch als 4e en laatste platform op te nemen. Heb een investering gedaan. Harm veel succes en hopelijk vind je snel goede projecten.
Idem, mijn 3e en voorlopig laatste platform na GvE en KoM.
Op zondag 19 juli 2015 22:18 schreef leolinedance het volgende: Het is mij overigens nog niet helemaal duidelijk hoe AGD werkt. Heb mij nu aangemeld en het profiel ingevuld. Maar nog nergens een rekeningnummer in hoeven vullen of iets dergelijks. Komt dat later pas bij het investeren?
Nee, ook bij de eerst investering tot op heden nog niets moeten invullen. Ze zullen zich vast eerdaags wel melden. Misschien kan Harm de procedure even toelichten?
Bestaand goed lopend bedrijf in leren merktassen en dergelijke, relatief klein bedrag gevraagd. Zo te zien geen zekerheden. Twijfel ook vanwege de G-PD (1.47%; BB dus). Wel 8%, geen fee, 5 jaar. Wel een uitgebreide analyse trouwens. Agium: kijk ff mee .....
Bestaand goed lopend bedrijf in leren merktassen en dergelijke, relatief klein bedrag gevraagd. Zo te zien geen zekerheden. Twijfel ook vanwege de G-PD (1.47%; BB dus). Wel 8%, geen fee, 5 jaar. Wel een uitgebreide analyse trouwens. Agium: kijk ff mee .....
Ze zeggen voorfinanciering te zoeken voor de komende collectie. Ik kan dat niet rijmen met vijf jaar om de lening af te lossen. Daar zou dan toch meer visie/plan achter moeten zitten?
Rene Internationaal heeft nog twee dagen te gaan en is maar druppelsgewijs gevuld. Gooit er een anonieme investeerder op het laatste moment 7K in met het motto: "Op naar de volgende groeispurt". Wel een klein beetje vreemd op zijn zachts gezegd.
Ze zeggen voorfinanciering te zoeken voor de komende collectie. Ik kan dat niet rijmen met vijf jaar om de lening af te lossen. Daar zou dan toch meer visie/plan achter moeten zitten?
zit er ook achter: ze willen liquiditeit. Zie het antwoord bij 'vragen'.
Rene Internationaal heeft nog twee dagen te gaan en is maar druppelsgewijs gevuld. Gooit er een anonieme investeerder op het laatste moment 7K in met het motto: "Op naar de volgende groeispurt". Wel een klein beetje vreemd op zijn zachts gezegd.
ik zat in het project van rene op gve en beviel prima, netjes op tijd afbetaald en leuke kadootjes tussendoor. kan mij wel voorstellen dat er iemand 7000 instopt die hiervoor via gve hem hielp. daar past de tekst ook bij.
Ik heb ook geld in Rene Internationaal gestopt. Ik vond het alleen vreemd dat er zo kort voor het aflopen iemand het project volstort (en meer da nodig )
Idem, mijn 3e en voorlopig laatste platform na GvE en KoM.
Ja, ik vind het ook fijn dat er feedback gevraagd wordt en dat er iets mee gedaan wordt! Mijn 6e en ook voorlopig laatste platform, na GVE, KOM, Greencrowd, CrowdAboutNow en Lendahand. Een bedragje in het Infraunion-project gestopt.
Nieuwe op GVE: Naam: Mad Molly Leendoel: Opstart onderneming Bedrag: 67.000 euro Rente: 8,0% Looptijd: 60 maanden Classificatie: 5s Graydon rating: 0,08 https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11289
Starter en horeca, dus zonder na te denken zou het een no go zijn, echter het is een Irish Pub. In welke stad je ook bent (en ik kom op veel plaatsen voor werk), er is altijd wat te doen in een Irish Pub. Ik kwam er vroeger al graag en loop tegenwoordig in een vreemde stad nog wel eens binnen.
Bovendien mensen met ervaring in de sector en een vaste baan.
Vanwege een stukje gunfactor stop ik er een klein bedrag in.
Op maandag 20 juli 2015 11:26 schreef Coelho het volgende: Starter en horeca, dus zonder na te denken zou het een no go zijn, echter het is een Irish Pub. In welke stad je ook bent (en ik kom op veel plaatsen voor werk), er is altijd wat te doen in een Irish Pub. Ik kwam er vroeger al graag en loop tegenwoordig in een vreemde stad nog wel eens binnen.Bovendien mensen met ervaring in de sector en een vaste baan. Vanwege een stukje gunfactor stop ik er een klein bedrag in.
Grappig, hier ging precies dezelfde gedachtegang.
Al twijfel ik nog wel wat icm AYD, met de actie erbij wordt die ook wel heel interessant. (sorry Harm, had nog niet eerder naar je platform gekeken )
Al twijfel ik nog wel wat icm AYD, met de actie erbij wordt die ook wel heel interessant. (sorry Harm, had nog niet eerder naar je platform gekeken )
Dan doe je toch beide? Het vakantiegeld moet ergens naar toe Ik heb persoonlijk meer met iemand die z'n leven lang in een sector zit en dan de stap naar zelfstandigheid durft te maken, dan met iemand die op vakantie ineens bedenkt dat een eigen café 'wel grappig' is. Mooie plek voor een meet met die gratis drankjes
Lijkt erop dat de omzet en winst wordt gehaald die in het vorige project werd begroot. Aangezien ik in het vorige project zit, pak ik deze niet mee. Spreiding...
Uit de tekst begrijp ik dat ze niet voor een tweede maar voor een derde lening gaan. Plus nog een privé GvE lening dus totaal gaat dit de vierde worden. Ook een goede klant van GvE.
mbt Monnkeytown Leeuwarden: is er een expert aanwezig die het negatieve eigen vermogen icm een commerciele balans kan toelichten? Ik had sowieso graag een toelichting hierop gezien in het voorstel
Starter en horeca, dus zonder na te denken zou het een no go zijn, echter het is een Irish Pub. In welke stad je ook bent (en ik kom op veel plaatsen voor werk), er is altijd wat te doen in een Irish Pub. Ik kwam er vroeger al graag en loop tegenwoordig in een vreemde stad nog wel eens binnen.
Bovendien mensen met ervaring in de sector en een vaste baan.
Vanwege een stukje gunfactor stop ik er een klein bedrag in.
Ik heb al een Irish Pub in mijn crowdfunding portefeulle en die loopt prima. Die was echter bestaand en had al een goede naam. Ik sla deze over.
edit: 100 euro investeren en dan een gratis Guinness gaan drinken daar. Dan heb je al 6 euro te pakken op je gemiddelde inleg van 50 euro. Dus een flink rendement
[ Bericht 9% gewijzigd door leolinedance op 20-07-2015 12:14:28 ]
Hallo Harm, Ik heb gezien dat punt 6 van mijn opmerkingen van 6 juni (16.20uur) is doorgevoerd en dat jullie nu (Ik denk zelfs als eerste platform) een duidelijk stappenplan hebben hoe jullie de terugkoppeling gaan regelen bij een onverhoopte default. Mijn complimenten . Ook kwam ik inmiddels de term hoofdelijke aansprakelijkheid tegen, dus ik begrijp daaruit dat jullie dit eventueel ook gaan inzetten. Als jullie dit zouden doen in combinatie met pandrecht zou dit denk ik helemaal een sterk punt zijn maar dat laat ik over aan de experts Mooi dat jullie een aktielijstje aan het afwerken zijn met de overige punt, ik denk dat jullie goed bezig zijn. Dit is wat mij betreft belangrijker dan de kennismakings investeringspremie, die er overigens goed uitziet. Zou je ons op de hoogte kunnen houden als er weer punten zijn doorgevoerd van deze lijst? Ik geef jullie het voordeel van de twijfel en ga meedoen. Stel mij niet teleur ! (het grootste risico van crowdfunding is wat mij betreft nog steeds het eventueel omvallen van het platform, en ja ik weet dat jullie een derde rekening hebben). Ik ga, met een bescheiden bedragje mee doen met twee van jullie openstaande projecten. Een daarvan loopt nog maar 8 dagen, dus die gaat helaas vermoedelijk niet vol komen. De andere, InfraUnie, die hier al een paar keer besproken is, gaat met deze kennismakings actie wel erg interessant worden. Looptijd is 1 jaar, rente 8% en daarbij dus nog een extra rendement van 5%. Dan blijft er dus, na aftrek van de fee, meer dan 12% rendement over, dat heb ik nog niet eerder gehad.
Hi Horsemen,
Ik zal jullie op de hoogte houden. Zal komende week wat rustig worden aangezien ik van de zon ga genieten ;-)
Nice dat je mee gaat doen. Is inderdaad een mooi rendement met de premie erbij! Laten we hopen dat CFS ook snel volloopt. Afgelopen dagen in ieder geval aardig wat investeringen binnen gekomen op aygodutch.com
Aardig om jullie reacties over Crowdfunding te lezen. Ik ben zelf (mede-)eigenaar van Investormatch. Wij financieren al lange tijd bedrijven met investeerders/businessangels en hebben recent crowdfunding toegevoegd.
Zoals jullie zien plaatsen wij niet continu veel case's. Dit omdat wij selectief zijn: wij vinden dat het rendement en het risico vaak scheef is bij crowdfunding. We zoeken dus alleen goede case's uit. Mochten jullie vragen hebben over onze case's horen wij dit graag.
Ik wil jullie ook best e.e.a. uitleggen hoe ratings worden opgesteld. Vooral PdRating van Graydon zie ik vaak terug komen, maar ik heb niet het idee dat iedereen echt goed begrijpt hoe deze tot stand komt. Deze rating is gebaseerd op meest recente gepubliceerde jaarcijfers, marktcijfers en betalingsgedrag ondernemer.
Altijd geeft een platform de PD rating zonder rekening te houden met de nieuwe lening, deze cijfers heeft Graydon immers nog niet. Dan is dit % heel laag (zeker bij een eenmanszaak). Graydon past de PD rating pas aan met de nieuwe jaarcijfers.
Wij plaatsen zelf ook de PD-Rating, zodat case's op de platformen onderling wat beter te vergelijken zijn. Toch is het slechts een onderdeel van onze eigen risk analyse, die veel verder gaat!
Bij interesse wil ik best aantal PD ratings hier plaatsen, van bedrijven die jullie nu in portfolio hebben (mits ze nieuwe jaarcijfers hebben natuurlijk). Dan kan je kijken welke invloed dit heeft op het %.
Mochten er vragen zijn kan je me direct een bericht sturen of hier plaatsen.
Nee, ook bij de eerst investering tot op heden nog niets moeten invullen. Ze zullen zich vast eerdaags wel melden. Misschien kan Harm de procedure even toelichten?
Dat klopt. Zolang het project nog niet is volgelopen betreft het een toezegging en hoef je nog geen geld over te maken. Zodra het project vol is gelopen, ontvang je een betaalverzoek (binnen 5 dagen te betalen ) met het bankrekening nummer van de stichting derdengelden Aygodutch.