Sander166 | donderdag 16 juli 2015 @ 15:31 |
Ik heb sinds kort m'n rijbewijs en inmiddels ook m'n eigen auto gekocht: Opel Corsa uit 1997. Ik vroeg me echter af hoe de hellingproef moet bij zulke auto's? Bij de handremmethode neem ik aan dat je de koppeling half omhoog moet laten komen + beetje gas geven en daarna de handrem loslaten? Bij de voetremmethode de koppeling half omhoog laten komen + redelijk veel gas geven, omdat je anders kans hebt dat hij afslaat? Bij m'n lesauto gebruikte ik altijd deze methode, maar die koppeling was zo krachtig, dat je met een klein beetje gas al snel vooruit kwam ![]() | |
Woelwater | donderdag 16 juli 2015 @ 15:35 |
Heb je dan niet een been te weinig? ![]() | |
NoXia | donderdag 16 juli 2015 @ 15:36 |
Waarom redelijk veel gas geven? Enkel de koppeling laten opkomen. | |
Juup© | donderdag 16 juli 2015 @ 15:39 |
En dan gelijk stilvallen tenzij het een diesel met redelijk koppel is? | |
NoXia | donderdag 16 juli 2015 @ 15:41 |
Nooit geen last van gehad. Zeker niet bij een oudere auto. Minuscuul gas bij geven. Zeker niet veel gas. | |
#ANONIEM | donderdag 16 juli 2015 @ 15:41 |
Succes bij een benzine-auto. | |
Juup© | donderdag 16 juli 2015 @ 15:45 |
Er bestaat natuurlijk een groot verschil tussen een beetje gas geven en veel gas geven, maar er moet i.i.g. gas gegeven worden. | |
Ciora | donderdag 16 juli 2015 @ 16:21 |
Onze oude benzine-auto heeft 300 Nm koppel, maar die gaat op een fatsoenlijke helling echt niet lekker wegrijden zonder een beetje gas erbij. | |
Oceanview | donderdag 16 juli 2015 @ 16:28 |
Koppeling oplaten komen totdat de auto niet meer naar achteren rolt, dan wat gas bij en dan de koppeling helemaal oplaten komen.In mijn benzine auto trek ik vaak genoeg op met alleen koppeling (niet op een helling). | |
BlauweCoupe | donderdag 16 juli 2015 @ 16:35 |
Er is wel meer gevoel voor de koppeling nodig Vergt iets meer gevoel voor de koppeling, in files gebruik ik vaak alleen maar de koppeling. | |
Leandra | donderdag 16 juli 2015 @ 16:50 |
Gewoon op gevoel toch? | |
#ANONIEM | donderdag 16 juli 2015 @ 16:51 |
Ja, en waar gaat het nou net om? .... Alleen de koppeling bij een helling met een bezine-auto? Okay. | |
Dagonet | donderdag 16 juli 2015 @ 16:52 |
Het is een oude auto? Nee, dan gaat de hellingproef héél anders. Dan moet je de auto op de handrem zetten, motor uit. Drie rondjes eromheen rennen, blokken achter de wielen. Dan hijs je de zeilen en gooi je een enterhaak naar boven, zo trek je de auto (wel even de handrem er weer af anders til je je een breuk) handmatig omhoog. | |
Leandra | donderdag 16 juli 2015 @ 16:53 |
![]() | |
Pajanus | donderdag 16 juli 2015 @ 16:56 |
Niet vergeten: je moet het touw met pindakaas insmeren! (Liefst met stukjes) | |
Posergoth6667 | donderdag 16 juli 2015 @ 16:57 |
Handrem er op, koppeling op laten komen, gas bij terwijl je de handrem laat zakken. Lijkt me niet zo heel moeilijk? Of de auto nu nieuw of oud is maakt niet zo veel uit. | |
Catch22- | donderdag 16 juli 2015 @ 16:58 |
rem en koppeling in. Rem los, gas geven terwijl je de koppeling laat opkomen. Dat geklooi met de handrem is nergens voor nodig. Het is niet zo dat je gelijk begint te rollen | |
Sounddragon | donderdag 16 juli 2015 @ 17:20 |
dat ligt wel aan het 'hellinkje' in kwestie natuurlijk ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 16 juli 2015 @ 18:44 |
Ik ken wel een leuk hellinkje hier in Alkmaar, waar je zonder handrem echt hard moet werken als je vooraan staat... Dit fantastische ding. Niet zelden houd ik als 2e of 3e auto een autolengte afstand en hebben ze die ook helemaal nodig. | |
vannelle | donderdag 16 juli 2015 @ 20:53 |
En waarom zou dat niet kunnen? Dat jij het niet kunt wil niet zeggen dat het niet kan. ![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 16 juli 2015 @ 21:12 |
Pas de handrem er af als je langzaam begint te rollen. | |
Metro2005 | donderdag 16 juli 2015 @ 21:19 |
We hebben het over een helling, niet over een vluchtheuvel ofzo ![]() @ TS, elke auto hetzelfde: Handrem erop, gas geven en koppeling op laten komen en zodra je voelt dat de koppeling aangrijpt de handrem eraf en de koppeling verder op laten komen. Moet een beetje op gevoel dus oefenen. | |
Metro2005 | donderdag 16 juli 2015 @ 21:22 |
Eigenlijk best triest dat je op zo'n miniheuvel al afstand moet houden omdat de meeste mensen te mongool zijn om een hellingproef te doen ![]() In mijn woonplaats merk ik ook dat veel mensen het inderdaad niet goed kunnen op de brug om de stad in te komen, procentje of 7 ongeveer en echt 90% van de mensen rolt eerst naar achteren en als ik er dicht achter ga staan zie je de meeste helemaal zenuwachtig kijken van o shit niet naar achter rollen! ![]() ![]() Op een 16% helling wegrijden, dát is een uitdaging ![]() ![]() | |
daNpy | donderdag 16 juli 2015 @ 21:23 |
Dit. Of even opnieuw je examen aanvragen. | |
Glijdt_licht | donderdag 16 juli 2015 @ 21:34 |
Das wel erg triest. Waarom gaan dat soort figuren niet gewoon ff opnieuw op rijles. ![]() Ik sta hier in de parkeergarage soms ook op een helling omhoog, maar je hebt echt van die mensen die niet op de helling stil gaan staan, bang om niet omhoog te komen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Juup© | donderdag 16 juli 2015 @ 21:36 |
Dat wordt voor zover ik weet ook aangeleerd tijdens de rijlessen, en als je dat gevoel niet beheerst dan heb je vette pech. | |
Juup© | donderdag 16 juli 2015 @ 21:38 |
![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 16 juli 2015 @ 23:44 |
Tsja... Nouja, het bovenste stukje is best verraderlijk. Lijkt minder steil dan het is. Maar dit is ook typisch zo'n kruising waar je gewoon al wat eerder gaat remmen, zeker 's avonds, zodat je rustig kan blijven rollen, ben je ook zo weer weg. Maar dat snappen veel mensen ook niet. Helling? Lekker blijven rollen als dat mogelijk is. Voertuigbeheersing is iets zeldzaams binnen Nederland. Slingeren, een bocht niet durven nemen, vluchtstrook meepakken, niet kunnen parkeren, allemaal normaal. En dan tot overmaat van ramp is de telefoon/make up/peuken ook nog belangrijker. | |
Woelwater | vrijdag 17 juli 2015 @ 01:05 |
Volgens mij zijn dit soort hellingen best wel kut om te doen zonder handrem: https://www.google.com/ma(...)h%3D0!7i13312!8i6656 https://www.google.com/ma(...)g!2e0!7i13312!8i6656 | |
DonJames | vrijdag 17 juli 2015 @ 08:48 |
Die zijn inderdaad fijn. Vooral omdat je wel stil móet staan net voor de top omdat je niet kan zien of de weg vrij is.. | |
dick_laurent | vrijdag 17 juli 2015 @ 10:40 |
Gewoon meteen na het behalen van je rijbewijs op vakantie gaan naar een bergachtig gebied. Dan krijg je de ene na de andere extreme hellingproef voor je kiezen, en dan zijn de ienie mienie hellingkjes die je hier zo nu en dan tegenkomt echt gewoon om te lachen ![]() | |
Ridocar | vrijdag 17 juli 2015 @ 10:57 |
Als het niet zo'n steile helling is, eerst de koppeling op het houdpunt zetten (dat 'ie stationair slippend de auto op z'n plek houdt), dan voet van de rem, gas intrappen en wegrijden. En anders idd gewoon met de handrem, daar is dat ding immers voor. | |
Metalfreak | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:03 |
En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren maken ![]() | |
Gilan | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:08 |
^Van die mensen die menen dat ze in een benzine auto ook bij 2500 toeren al wel moeten schakelen omdat dat in de diesel waarin ze les hadden ook zo was ![]() OT: Met mijn eigen auto geef ik altijd gewoon wat gas en laat dan de koppeling opkomen. Met de diesel waarin ik les had kon je gewoon op de koppeling wegrijden en dan langzaam wat gas geven. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:11 |
Ik had met mijn rijles zo'n enorm handige "feature" in de lesauto die er voor zorgde dat als je de rem loslaat die nog een paar seconden blijft remmen, totdat je gas gaat geven. Dat heeft dus tot gevolg dat je voor een hellingproef inderdaad geen handrem nodig hebt, simpel omdat je auto 'gewoon' blijft remmen zelfs als jij zelf je rempedaal niet meer ingetrapt hebt. Echt heel handig, maar niet als je een hellingproef wilt leren en ook in auto's wilt kunnen rijden die dat niet hebben ![]() | |
dick_laurent | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:25 |
Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren. Rijdt stiller, rustiger. | |
Gilan | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:28 |
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:30 |
Ja maar dat is "zuinig". | |
dick_laurent | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:36 |
Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk. Als ik 120 rijd op de snelweg maakt ie ook 4000 toeren ![]() En nee, bij optrekken maak ik wel ff meer toeren, dat moet idd wel. | |
-Richard- | vrijdag 17 juli 2015 @ 11:51 |
Vol gas en op 6500 toeren je linker voet in één keer op laten komen, succes gegarandeerd.Dat had mijn lesauto ook, maar dan komt je eigen inzicht dus om de hoek kijken zodra je in een auto zit die dat niet heeft (merendeel). Dus dan moet je zelf maar even bedenken dat je daar een handrem voor hebt, behalve als je een auto met een elektrische handrem hebt, maar dan heeft die ook gewoon hill-hold (zoals het dus heet) [ Bericht 44% gewijzigd door -Richard- op 17-07-2015 15:12:13 ] | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 17 juli 2015 @ 12:00 |
Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren. Maarja, is dan ook een Hyundai i10 koekblikje, 1.0 liter motor met idem koekblik-versnellingsbak. | |
Gilan | vrijdag 17 juli 2015 @ 12:12 |
Blij dat m'n 106 (1.4L ook 75pk) toch wat lager in de toeren zit bij het cruisen haha | |
dick_laurent | vrijdag 17 juli 2015 @ 12:21 |
Wow, 50 in z'n 5? Haha dat heb ik nog nooit geprobeerd in mijn bak. Die weegt ook bijna 1100kg dus ik denk als ik dat doe en dan gas geef, dat er werkelijk niets gebeurd ![]() | |
Palomar | vrijdag 17 juli 2015 @ 12:54 |
Met handrem is het makkelijkst. Gewoon koppeling op laten komen en beetje gas bij totdat je voelt dat de auto door de handrem wil trekken. Dan handrem rustig loslaten en koppeling verder op laten komen. Met alleen voetrem kan ook, maar vereist wel wat meer controle en timing (voorop op een steile helling). Dat heb je logischerwijs nog niet als je net je rijbewijs hebt. Mijn eigen auto heeft zo'n hill hold systeem. Op zich wel handig, alleen wel zorgen dat je na een seconde of 5 de rem of handrem inschakelt, want dan gaat ie er automatisch af en rol je alsnog naar beneden ![]() Ook wel eens gereden in een auto met een elektrische handrem (dus met knopje ipv. stang). Klinkt leuk en makkelijk, maar je moet wel even weten hoe het systeem werkt ![]() ![]() | |
DonJames | vrijdag 17 juli 2015 @ 13:09 |
Gewoon revven tot de vtec erin kickt en dan de clutch dumpen | |
Ronald | vrijdag 17 juli 2015 @ 13:17 |
Hellingproef doe ik 100% op gevoel, ik weet niet eens precies wat ik dan doe. Overigens de handrem nog nooit gebruikt op een helling, nergens voor nodig. Ook op steile hellingen blijf ik gewoon stil staan. | |
Pizza_Boom | vrijdag 17 juli 2015 @ 16:16 |
Hou op, schei uit... Ik heb zo'n maat die ook bij 2500 toeren schakelt. En hij schakelt totaal niet soepel. Echt vol gas, 2500 toeren, dus in 1x BAM koppeling in en van het gas af. Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken. Koppel en vermogen zitten nou eenmaal hoger. Invoegen bij de Chiemsee (dit prachtige korte kutstrookje waar je geen gang kan maken vooraf door een klim en scherpe bocht: maps) met een volgepakt ecogebakje is ook gewoon toeren maken. En als je al 3 uur onderweg bent, kan dat prima. Door naar 5500 toeren gaat ie echt niet stuk (tenzij je het koud doet!). Eigenaar van die auto vond het niet zo leuk. Was ook duidelijk te merken met klimmen dat hij telkens een slag te laat was, als je op een helling terug schakelt moet je hem weer voeten trekken, doet ie dat niet dan moet je nog verder terug. Anders gezegd, waar ik van zijn 4 naar zijn 3 gegaan was, ging hij pas van de 5 naar zijn 4 terug. Bij de 1100 blokjes zoals geleverd in de 106, 206, Saxo en AX zit het meeste koppel ergens tussen de 3500 en 4000 toeren en het maximale vermogen boven de 6000. Moet je dus versnellen of snelheid houden, dan moet je dus zorgen dat je daar ergens terecht komt en geen gas geven bij 2000 toeren, want dan versnel je toch niet. Ander voordeel van een keer warm flink toeren maken is dat je alles schoon blaast. Iets dat een moderne auto met EGR klep ook wel kan waarderen. | |
Ferrobarr | vrijdag 17 juli 2015 @ 16:37 |
Mannen en gevoel ![]() | |
dick_laurent | vrijdag 17 juli 2015 @ 16:47 |
Snap ik. Maar joh, vermogen nodig hebben? Tsja, ik merk dat zelfs ik met mijn slome bak, die echt to-taal niet snel kan optrekken, ik zo goed als zelden (in de stad sowieso) het gevoel heb dat ik te traag ben of op mn hielen word gezeten Sterker nog, met enige regelmaat kom ik met 55 ofzo aanrijden en zit er iemand voor me die het nodig vindt om 40 te rijden en moet ik zelfs van het gas af. En bij stoplichten sta je 99% van de tijd toch niet vooraan en komt het hele rijtje waar je in zit sowieso tergend langzaam op gang waardoor je je ook in moet houden. Eigenlijk ben ik bijna blij met 't vermogen van mijn Astra want ik hoef me als ik wél eens een keer plankgas optrek niet te schamen, want overdreven hard gaat het toch niet, en als ik me moet inhouden dan hoef ik me tenminste ook niet druk te maken over al dat vermogen en die pk'tjes die dan lijdzaam werkloos toe moeten kijken ![]() | |
Ridocar | vrijdag 17 juli 2015 @ 20:56 |
Een keertje in een DAF moeten hellingtrekken. Automaat, dus linkervoet op de rem, rechtervoet op gas, en dan gaat het wel. Not! Als je de rem hebt ingetrapt doet het gaspedaal niets. Softwarematig uitgeschakeld, zeg maar. Kun je alsnog met de handrem weg proberen te rijden. Het was een automaat uit het tijdperk dat DAF en automaat niet samen ging, dus echt subtiel wegrijden zat er niet in. | |
Glijdt_licht | vrijdag 17 juli 2015 @ 22:07 |
Mijn benzineauto met 1.8 motor begint pas te trekken bij < 3000rpm, daaronder zit niet zoveel. Max koppel zit op 4000rpm, max vermogen op 6k. Toch rij ik gewoon 50 in de 5 met iets van 1400-1500rpm? Zolang je niet hoeft te versnellen gaat het prima. En gzien ik toch de CC aanzet zal hij zeker niet gaan trekken. BOvendien als de toeren echt te laag waren zou de CC ook niet werken. Onder de 45kmh kan hij niet in de 5 in de CC, wel in de 3 of de 4.. De CC werkt in principe vanaf 30kmh zover ik weet.. Over het algemene rij ik rustig, zo laag mogelijk toeren, althans ik vind 1400 wel echt het minimum. Maar als ik DE moet invoegen ga ik rustig door tot 5,5-6k in de 3... | |
Ivo1985 | vrijdag 17 juli 2015 @ 22:56 |
Met 63 pk op de voorwielen en een caravan aan de trekhaak op een 14% helling is het best een uitdaging om een hellingproefje te doen heb ik ervaren. Maar welke auto je ook rijdt, het principe is en blijft altijd hetzelfde: Auto op de handrem, koppeling op laten komen tot het aangrijpmoment, beetje gas bij geven en voorzichtig de handrem loslaten en tegelijkertijd nog iets meer gas geven en de koppeling verder laten opkomen. Gaan je wielen spinnen, dan geef je in principe te veel gas. Ruik je je koppeling, dan laat je je koppeling te langzaam opkomen. Lukt het op deze manier niet om weg te komen, laat je dan iets terug rollen terwijl je instuurt, zodat de auto schuin/dwars op de richting van de helling komt te staan. Door schuin op de helling te gaan staan, wordt de relatieve helling die je auto de eerste decimeters op moet iets kleiner, waardoor het makkelijker wordt om de boel in beweging te krijgen. | |
Pizza_Boom | vrijdag 17 juli 2015 @ 23:54 |
Toch laat ik liever mijn wielen spinnen dan de koppeling roken, als ik weet dat ik een van beide toch zal moeten doen (op van die fijne weggetjes met zo'n laag grint eroverheen). | |
#ANONIEM | zaterdag 18 juli 2015 @ 23:10 |
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila! | |
daNpy | zondag 19 juli 2015 @ 00:03 |
Voila, koppeling weer een mm dunner ja ![]() | |
vannelle | zondag 19 juli 2015 @ 00:04 |
Daar is ie voor en het is nou eenmaal een slijtage onderdeel. | |
daNpy | zondag 19 juli 2015 @ 00:09 |
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm. | |
#ANONIEM | zondag 19 juli 2015 @ 00:49 |
Uh ok Volgensmij is dat per auto verschillend plus het feit dat het altijd stuk kan gaan, maar dan kan je net zo goed stoppen met remmen want dat is niet goed voor je schijven, stoppen met rijden want dat kost brandstof etc ![]() | |
Pizza_Boom | zondag 19 juli 2015 @ 01:39 |
Ik ken ze die het 10k uithouden. Maarja, die mensen leunen op hun koppelingspedaal met hun linkervoet... Overigens is dit niet puur op de berijder af te schuiven. Iemand die veel stadskilometers maakt, moet veel vaker koppelen dan iemand die iedere dag bij Amsterdam de snelweg op draait en bij Parijs er weer af komt en dit kan doen zonder files. Er wordt in die kilometers misschien even vaak gekoppeld, maar per kilometer veel minder. | |
vannelle | zondag 19 juli 2015 @ 04:19 |
Begrijp ik nu goed dat je liever een aan/uit systeem hebt? | |
DiceMan | zondag 19 juli 2015 @ 04:46 |
wat een slecht advies | |
vannelle | zondag 19 juli 2015 @ 05:20 |
En waarom is dit een slecht advies? Wat raad jij aan? | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 10:06 |
Of ga aan een dijk wonen, en dan het liefst aan een drukke dijk want elke keer dat je van je oprit afgaat mag je een helling proef doen ![]() | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 10:07 |
Lier uitrollen en je zelf omhoog lieren | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 10:10 |
Ik woon aan een dijk en het pad omhoog heeft ook steentjes, je hoeft bij mij maar een keer leuk te gaan slippen want de volgende keer mag je boven blijven staan op de weg ![]() | |
vannelle | zondag 19 juli 2015 @ 10:25 |
Maar dan slijt de lier weer, da's ook niet goed. In dit topic willen we blijkbaar dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn maar het mag niet slijten. | |
ZwartmetSuiker | zondag 19 juli 2015 @ 10:40 |
Dat is niet per auto verschillend. Elke koppeling in elke auto slijt als de ziekte als je hellingproef op de koppeling doet. | |
daNpy | zondag 19 juli 2015 @ 10:47 |
![]() | |
Geralt | zondag 19 juli 2015 @ 10:49 |
Een coureur heeft ook maar 2 benen, maar kan toch alle pedalen tegelijkertijd bedienen. En goed ook. Nooit gezien? ![]() | |
DonJames | zondag 19 juli 2015 @ 10:59 |
Auto met een automaat kopen dus. zo'n echte, met een koppelomvormer | |
vannelle | zondag 19 juli 2015 @ 11:02 |
Maar daar IS een koppeling ook voor, om gecontroleerd weg te kunnen rijden. En ja, zo'n ding slijt. Ik zie echt het punt niet. | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 11:07 |
Niet een duppelekupfelingsgetriebe? | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 11:07 |
Paar slaven om de auto omhoog te duwen? | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 11:08 |
Met een voet bedienen ze toch de koppeling en rem? Met de echte autocross gebruik je alleen de rem en de gas... Koppelen hoeft niet want je houd hem toch in zn 3 | |
DonJames | zondag 19 juli 2015 @ 11:10 |
Nee, die heeft 2 koppelingen. Slijt 2 keer zo hard! | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 11:11 |
Dus CVT is ook een optie.. toch? | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 11:12 |
En je moet met een duplekupling zorgen dat je de ene keer in zijn 1 omhoog gaat en dan de andere keer in zn 2 anders slijten ze scheef af | |
Woelwater | zondag 19 juli 2015 @ 11:12 |
Nee. Tijdens mijn rijlessen en examen 20 jaar geleden heb ik alleen maar helling getrokken met de handrem. Die enkele keer dat ik het later zonder deed vond ik het omslachtig en kon me zodoende niet voorstellen dat het een officiële methode is. | |
daNpy | zondag 19 juli 2015 @ 11:37 |
Wat zit daar in denk je? Een magische overbrenging? | |
daNpy | zondag 19 juli 2015 @ 11:37 |
Nee ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 19 juli 2015 @ 11:42 |
Zoals ik zei: hij slijt als de ziekte als je de hellingproef er mee doet. Til jij je voeten op tijdens het lopen? Ook onzin, je zolen slijten toch wel. Kun je net zo goed over de grond slepen met je voeten. | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 12:21 |
cvt kan heel sloom beginnen... Tenminste in een trekker met een goede CVT bak... Hij slijt wel iets ja maar je gaat maar 0,3kmpu per uur en daarna trekt hij gewoon op... | |
vannelle | zondag 19 juli 2015 @ 12:31 |
Lul niet zo dom. Je kunt de parkeerrem er bij gebruiken maar een slippende koppeling kom je niet onderuit. Je argument ga ik niet eens op in, slaat nergens op. | |
daNpy | zondag 19 juli 2015 @ 12:34 |
Met andere woorden er zit ook gewoon een koppeling in. | |
daNpy | zondag 19 juli 2015 @ 12:35 |
Grappig, het argument is 1 op 1 over te zetten op jouw argument dat je een auto stil kan laten staan op een helling dmv een slippende koppeling ![]() | |
DieselTank | zondag 19 juli 2015 @ 12:36 |
Maar die slijt dus een stuk minder. En anders ga je gewoon rustig blijven rollen.... | |
vannelle | zondag 19 juli 2015 @ 12:46 |
JUIST! Je moet het niet de hele dag doen maar het kan wel. [ Bericht 0% gewijzigd door vannelle op 19-07-2015 12:47:40 (ach, typen is moeilijk) ] | |
Anne | zondag 19 juli 2015 @ 23:27 |
Voor te oefenen is het toch geen probleem om dat even met enkel en alleen de koppeling te proberen. Zit niet zo te zeuren allemaal ![]() | |
Adames | zondag 19 juli 2015 @ 23:37 |
ik heb de hellingproef altijd zo raar gevonden, maar ik woonde toen ook wel wat heuvelachtiger. dan had je in rijles drie wel door hoe je op een heuvel moet optrekken. | |
AdoraBelle | maandag 20 juli 2015 @ 00:04 |
Getuige het aantal mensen dat (bijvoorbeeld in parkeergarages) het niet kan, is het wel duidelijk dat zoiets nog steeds onder de aandacht gebracht moet worden tijdens de rijlessen. | |
Ridocar | maandag 20 juli 2015 @ 00:19 |
Maar het vinden van een straat met de navigatie is natuurlijk veeeul belangrijker... Ik bedoel, hellingproeffffpfpfpffffff! Tss. | |
Pizza_Boom | maandag 20 juli 2015 @ 00:30 |
Fixed. | |
Straatcommando. | maandag 20 juli 2015 @ 00:32 |
Dit is gewoon basis voertuigbeheersing en als je dit niet kan, met de handrem of voetrem, ben je je rijbewijs niet waardig. | |
Ciora | maandag 20 juli 2015 @ 09:03 |
Hier onder de supermarkt zit ook zo'n uitrit uit de garage waar de helling vlak voor de slagboom eindigt. No way dat ik daar op een metertje achter m'n voorganger blijf wachten; heb net iets te vaak mensen gezien die gewoon die hele helling weer achteruit afrollen ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 20 juli 2015 @ 10:24 |
Goed, je krabbelt al terug. | |
vannelle | maandag 20 juli 2015 @ 12:06 |
Nee hoor. Ik zeg alleen maar dat je de koppeling moet gebruiken waar ie voor bedoeld is en dat je niet bang moet zijn voor slijtage, het is nou eenmaal een slijtage onderdeel. Maar onnodig belasten hoeft dan ook weer niet. Dát zeg ik en krabbel zeer zeker niet terug. | |
AdoraBelle | maandag 20 juli 2015 @ 12:48 |
Ja, dan snap ik het. Je wilt niet dat je auto beschadigd wordt door het onvermogen van een ander om een auto te besturen. | |
kaassouffle | maandag 20 juli 2015 @ 20:08 |
Haha ik heb dat precies andersom. Altijd zonder handrem hellingproef gedaan. Alleen met de voeten. Ook nog eens een handeling met de hand(rem) erbij doen vond ik omslachtig ![]() |