Toch laat ik liever mijn wielen spinnen dan de koppeling roken, als ik weet dat ik een van beide toch zal moeten doen (op van die fijne weggetjes met zo'n laag grint eroverheen).quote:Op vrijdag 17 juli 2015 22:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Gaan je wielen spinnen, dan geef je in principe te veel gas.
Ruik je je koppeling, dan laat je je koppeling te langzaam opkomen.
Voila, koppeling weer een mm dunner jaquote:Op zaterdag 18 juli 2015 23:10 schreef Doublepain het volgende:
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.quote:Op zondag 19 juli 2015 00:04 schreef vannelle het volgende:
[..]
Daar is ie voor en het is nou eenmaal een slijtage onderdeel.
Uh okquote:Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Ik ken ze die het 10k uithouden. Maarja, die mensen leunen op hun koppelingspedaal met hun linkervoet... Overigens is dit niet puur op de berijder af te schuiven. Iemand die veel stadskilometers maakt, moet veel vaker koppelen dan iemand die iedere dag bij Amsterdam de snelweg op draait en bij Parijs er weer af komt en dit kan doen zonder files. Er wordt in die kilometers misschien even vaak gekoppeld, maar per kilometer veel minder.quote:Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Begrijp ik nu goed dat je liever een aan/uit systeem hebt?quote:Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
wat een slecht adviesquote:Op zaterdag 18 juli 2015 23:10 schreef Doublepain het volgende:
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
Lier uitrollen en je zelf omhoog lierenquote:Op zondag 19 juli 2015 05:20 schreef vannelle het volgende:
[..]
En waarom is dit een slecht advies? Wat raad jij aan?
Ik woon aan een dijk en het pad omhoog heeft ook steentjes, je hoeft bij mij maar een keer leuk te gaan slippen want de volgende keer mag je boven blijven staan op de wegquote:Op vrijdag 17 juli 2015 23:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Toch laat ik liever mijn wielen spinnen dan de koppeling roken, als ik weet dat ik een van beide toch zal moeten doen (op van die fijne weggetjes met zo'n laag grint eroverheen).
Maar dan slijt de lier weer, da's ook niet goed.quote:Op zondag 19 juli 2015 10:07 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Lier uitrollen en je zelf omhoog lieren
Dat is niet per auto verschillend. Elke koppeling in elke auto slijt als de ziekte als je hellingproef op de koppeling doet.quote:Op zondag 19 juli 2015 00:49 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Uh ok
Volgensmij is dat per auto verschillend plus het feit dat het altijd stuk kan gaan, maar dan kan je net zo goed stoppen met remmen want dat is niet goed voor je schijven, stoppen met rijden want dat kost brandstof etc
quote:Op zondag 19 juli 2015 00:49 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Uh ok
Volgensmij is dat per auto verschillend plus het feit dat het altijd stuk kan gaan, maar dan kan je net zo goed stoppen met remmen want dat is niet goed voor je schijven, stoppen met rijden want dat kost brandstof etc
Een coureur heeft ook maar 2 benen, maar kan toch alle pedalen tegelijkertijd bedienen. En goed ook.quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:35 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Heb je dan niet een been te weinig?
Auto met een automaat kopen dus.quote:Op zondag 19 juli 2015 10:25 schreef vannelle het volgende:
...
In dit topic willen we blijkbaar dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn maar het mag niet slijten.
Maar daar IS een koppeling ook voor, om gecontroleerd weg te kunnen rijden. En ja, zo'n ding slijt.quote:Op zondag 19 juli 2015 10:40 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat is niet per auto verschillend. Elke koppeling in elke auto slijt als de ziekte als je hellingproef op de koppeling doet.
Niet een duppelekupfelingsgetriebe?quote:Op zondag 19 juli 2015 10:59 schreef DonJames het volgende:
[..]
Auto met een automaat kopen dus.
zo'n echte, met een koppelomvormer
Paar slaven om de auto omhoog te duwen?quote:Op zondag 19 juli 2015 10:25 schreef vannelle het volgende:
[..]
Maar dan slijt de lier weer, da's ook niet goed.
In dit topic willen we blijkbaar dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn maar het mag niet slijten.
Met een voet bedienen ze toch de koppeling en rem?quote:Op zondag 19 juli 2015 10:49 schreef Geralt het volgende:
[..]
Een coureur heeft ook maar 2 benen, maar kan toch alle pedalen tegelijkertijd bedienen. En goed ook.
Nooit gezien?
Nee, die heeft 2 koppelingen. Slijt 2 keer zo hard!quote:Op zondag 19 juli 2015 11:07 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Niet een duppelekupfelingsgetriebe?
Dus CVT is ook een optie.. toch?quote:Op zondag 19 juli 2015 11:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, die heeft 2 koppelingen. Slijt 2 keer zo hard!
En je moet met een duplekupling zorgen dat je de ene keer in zijn 1 omhoog gaat en dan de andere keer in zn 2 anders slijten ze scheef afquote:Op zondag 19 juli 2015 11:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, die heeft 2 koppelingen. Slijt 2 keer zo hard!
Nee.quote:Op zondag 19 juli 2015 10:49 schreef Geralt het volgende:
[..]
Een coureur heeft ook maar 2 benen, maar kan toch alle pedalen tegelijkertijd bedienen. En goed ook.
Nooit gezien?
Wat zit daar in denk je? Een magische overbrenging?quote:
Neequote:Op zondag 19 juli 2015 11:08 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Met een voet bedienen ze toch de koppeling en rem?
Zoals ik zei: hij slijt als de ziekte als je de hellingproef er mee doet.quote:Op zondag 19 juli 2015 11:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Maar daar IS een koppeling ook voor, om gecontroleerd weg te kunnen rijden. En ja, zo'n ding slijt.
Ik zie echt het punt niet.
cvt kan heel sloom beginnen... Tenminste in een trekker met een goede CVT bak... Hij slijt wel iets ja maar je gaat maar 0,3kmpu per uur en daarna trekt hij gewoon op...quote:Op zondag 19 juli 2015 11:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wat zit daar in denk je? Een magische overbrenging?
Lul niet zo dom.quote:Op zondag 19 juli 2015 11:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Zoals ik zei: hij slijt als de ziekte als je de hellingproef er mee doet.
Til jij je voeten op tijdens het lopen? Ook onzin, je zolen slijten toch wel. Kun je net zo goed over de grond slepen met je voeten.
Met andere woorden er zit ook gewoon een koppeling in.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:21 schreef DieselTank het volgende:
[..]
cvt kan heel sloom beginnen... Tenminste in een trekker met een goede CVT bak... Hij slijt wel iets ja maar je gaat maar 0,3kmpu per uur en daarna trekt hij gewoon op...
Grappig, het argument is 1 op 1 over te zetten op jouw argument dat je een auto stil kan laten staan op een helling dmv een slippende koppelingquote:Op zondag 19 juli 2015 12:31 schreef vannelle het volgende:
[..]
Lul niet zo dom.
Je kunt de parkeerrem er bij gebruiken maar een slippende koppeling kom je niet onderuit.
Je argument ga ik niet eens op in, slaat nergens op.
Maar die slijt dus een stuk minder. En anders ga je gewoon rustig blijven rollen....quote:Op zondag 19 juli 2015 12:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Met andere woorden er zit ook gewoon een koppeling in.
JUIST!quote:Op zondag 19 juli 2015 12:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Grappig, het argument is 1 op 1 over te zetten op jouw argument dat je een auto stil kan laten staan op een helling dmv een slippende koppeling
Getuige het aantal mensen dat (bijvoorbeeld in parkeergarages) het niet kan, is het wel duidelijk dat zoiets nog steeds onder de aandacht gebracht moet worden tijdens de rijlessen.quote:Op zondag 19 juli 2015 23:37 schreef Adames het volgende:
ik heb de hellingproef altijd zo raar gevonden, maar ik woonde toen ook wel wat heuvelachtiger. dan had je in rijles drie wel door hoe je op een heuvel moet optrekken.
Maar het vinden van een straat met de navigatie is natuurlijk veeeul belangrijker...quote:Op maandag 20 juli 2015 00:04 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Getuige het aantal mensen dat (bijvoorbeeld in parkeergarages) het niet kan, is het wel duidelijk dat zoiets nog steeds onder de aandacht gebracht moet worden tijdens de rijlessen.
Fixed.quote:Op maandag 20 juli 2015 00:19 schreef Ridocar het volgende:
Maar het vinden van een straat met de navigatiezo snel mogelijk opschakelen naar een hogere versnelling is natuurlijk veeeul belangrijker...
Hier onder de supermarkt zit ook zo'n uitrit uit de garage waar de helling vlak voor de slagboom eindigt. No way dat ik daar op een metertje achter m'n voorganger blijf wachten; heb net iets te vaak mensen gezien die gewoon die hele helling weer achteruit afrollenquote:
Goed, je krabbelt al terug.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:46 schreef vannelle het volgende:
[..]
JUIST!
Je moet het niet de hele dag doen maar het kan wel.
Nee hoor.quote:
Ja, dan snap ik het. Je wilt niet dat je auto beschadigd wordt door het onvermogen van een ander om een auto te besturen.quote:Op maandag 20 juli 2015 09:03 schreef Ciora het volgende:
[..]
Hier onder de supermarkt zit ook zo'n uitrit uit de garage waar de helling vlak voor de slagboom eindigt. No way dat ik daar op een metertje achter m'n voorganger blijf wachten; heb net iets te vaak mensen gezien die gewoon die hele helling weer achteruit afrollen
Haha ik heb dat precies andersom. Altijd zonder handrem hellingproef gedaan. Alleen met de voeten. Ook nog eens een handeling met de hand(rem) erbij doen vond ik omslachtigquote:Op zondag 19 juli 2015 11:12 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Nee.
Tijdens mijn rijlessen en examen 20 jaar geleden heb ik alleen maar helling getrokken met de handrem. Die enkele keer dat ik het later zonder deed vond ik het omslachtig en kon me zodoende niet voorstellen dat het een officiële methode is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |