abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154426579
Mijn benzineauto met 1.8 motor begint pas te trekken bij < 3000rpm, daaronder zit niet zoveel. Max koppel zit op 4000rpm, max vermogen op 6k. Toch rij ik gewoon 50 in de 5 met iets van 1400-1500rpm? Zolang je niet hoeft te versnellen gaat het prima. En gzien ik toch de CC aanzet zal hij zeker niet gaan trekken. BOvendien als de toeren echt te laag waren zou de CC ook niet werken. Onder de 45kmh kan hij niet in de 5 in de CC, wel in de 3 of de 4.. De CC werkt in principe vanaf 30kmh zover ik weet..

Over het algemene rij ik rustig, zo laag mogelijk toeren, althans ik vind 1400 wel echt het minimum.
Maar als ik DE moet invoegen ga ik rustig door tot 5,5-6k in de 3...
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_154428258
Met 63 pk op de voorwielen en een caravan aan de trekhaak op een 14% helling is het best een uitdaging om een hellingproefje te doen heb ik ervaren. Maar welke auto je ook rijdt, het principe is en blijft altijd hetzelfde:

Auto op de handrem, koppeling op laten komen tot het aangrijpmoment, beetje gas bij geven en voorzichtig de handrem loslaten en tegelijkertijd nog iets meer gas geven en de koppeling verder laten opkomen.

Gaan je wielen spinnen, dan geef je in principe te veel gas.
Ruik je je koppeling, dan laat je je koppeling te langzaam opkomen.

Lukt het op deze manier niet om weg te komen, laat je dan iets terug rollen terwijl je instuurt, zodat de auto schuin/dwars op de richting van de helling komt te staan. Door schuin op de helling te gaan staan, wordt de relatieve helling die je auto de eerste decimeters op moet iets kleiner, waardoor het makkelijker wordt om de boel in beweging te krijgen.
  FOK!fotograaf vrijdag 17 juli 2015 @ 23:54:57 #53
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154430155
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 22:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Gaan je wielen spinnen, dan geef je in principe te veel gas.
Ruik je je koppeling, dan laat je je koppeling te langzaam opkomen.
Toch laat ik liever mijn wielen spinnen dan de koppeling roken, als ik weet dat ik een van beide toch zal moeten doen (op van die fijne weggetjes met zo'n laag grint eroverheen).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154450562
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
  zondag 19 juli 2015 @ 00:03:05 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_154452130
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 23:10 schreef Doublepain het volgende:
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
Voila, koppeling weer een mm dunner ja :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_154452151
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Voila, koppeling weer een mm dunner ja :D
Daar is ie voor en het is nou eenmaal een slijtage onderdeel.
  zondag 19 juli 2015 @ 00:09:16 #57
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_154452299
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:04 schreef vannelle het volgende:

[..]

Daar is ie voor en het is nou eenmaal een slijtage onderdeel.
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_154453330
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Uh ok

Volgensmij is dat per auto verschillend plus het feit dat het altijd stuk kan gaan, maar dan kan je net zo goed stoppen met remmen want dat is niet goed voor je schijven, stoppen met rijden want dat kost brandstof etc :')
  FOK!fotograaf zondag 19 juli 2015 @ 01:39:22 #59
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154454409
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Ik ken ze die het 10k uithouden. Maarja, die mensen leunen op hun koppelingspedaal met hun linkervoet... Overigens is dit niet puur op de berijder af te schuiven. Iemand die veel stadskilometers maakt, moet veel vaker koppelen dan iemand die iedere dag bij Amsterdam de snelweg op draait en bij Parijs er weer af komt en dit kan doen zonder files. Er wordt in die kilometers misschien even vaak gekoppeld, maar per kilometer veel minder.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154456598
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Begrijp ik nu goed dat je liever een aan/uit systeem hebt?
pi_154456710
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 23:10 schreef Doublepain het volgende:
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
wat een slecht advies
pi_154456862
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 04:46 schreef DiceMan het volgende:

[..]

wat een slecht advies
En waarom is dit een slecht advies? Wat raad jij aan?
pi_154457892
Of ga aan een dijk wonen, en dan het liefst aan een drukke dijk want elke keer dat je van je oprit afgaat mag je een helling proef doen >:)
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154457900
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 05:20 schreef vannelle het volgende:

[..]

En waarom is dit een slecht advies? Wat raad jij aan?
Lier uitrollen en je zelf omhoog lieren
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154457919
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 23:54 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Toch laat ik liever mijn wielen spinnen dan de koppeling roken, als ik weet dat ik een van beide toch zal moeten doen (op van die fijne weggetjes met zo'n laag grint eroverheen).
Ik woon aan een dijk en het pad omhoog heeft ook steentjes, je hoeft bij mij maar een keer leuk te gaan slippen want de volgende keer mag je boven blijven staan op de weg ;) Anders blijven we steentjes bovenaan het pad gooien omdat anders boven op een gegeven moment geen steentjes meer liggen.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154458051
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:07 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Lier uitrollen en je zelf omhoog lieren
Maar dan slijt de lier weer, da's ook niet goed.
In dit topic willen we blijkbaar dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn maar het mag niet slijten.
  zondag 19 juli 2015 @ 10:40:10 #67
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_154458218
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:49 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Uh ok

Volgensmij is dat per auto verschillend plus het feit dat het altijd stuk kan gaan, maar dan kan je net zo goed stoppen met remmen want dat is niet goed voor je schijven, stoppen met rijden want dat kost brandstof etc :')
Dat is niet per auto verschillend. Elke koppeling in elke auto slijt als de ziekte als je hellingproef op de koppeling doet.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 19 juli 2015 @ 10:47:12 #68
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_154458294
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:49 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Uh ok

Volgensmij is dat per auto verschillend plus het feit dat het altijd stuk kan gaan, maar dan kan je net zo goed stoppen met remmen want dat is niet goed voor je schijven, stoppen met rijden want dat kost brandstof etc :')
:')²
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 19 juli 2015 @ 10:49:52 #69
369251 Geralt
of Rivia
pi_154458317
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 15:35 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Heb je dan niet een been te weinig? :o
Een coureur heeft ook maar 2 benen, maar kan toch alle pedalen tegelijkertijd bedienen. En goed ook.

Nooit gezien? :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_154458441
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:25 schreef vannelle het volgende:
...
In dit topic willen we blijkbaar dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn maar het mag niet slijten.
Auto met een automaat kopen dus.

zo'n echte, met een koppelomvormer
pi_154458477
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:40 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dat is niet per auto verschillend. Elke koppeling in elke auto slijt als de ziekte als je hellingproef op de koppeling doet.
Maar daar IS een koppeling ook voor, om gecontroleerd weg te kunnen rijden. En ja, zo'n ding slijt.
Ik zie echt het punt niet.
pi_154458547
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:59 schreef DonJames het volgende:

[..]

Auto met een automaat kopen dus.

zo'n echte, met een koppelomvormer
Niet een duppelekupfelingsgetriebe?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154458560
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:25 schreef vannelle het volgende:

[..]

Maar dan slijt de lier weer, da's ook niet goed.
In dit topic willen we blijkbaar dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn maar het mag niet slijten.
Paar slaven om de auto omhoog te duwen?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154458579
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:49 schreef Geralt het volgende:

[..]

Een coureur heeft ook maar 2 benen, maar kan toch alle pedalen tegelijkertijd bedienen. En goed ook.

Nooit gezien? :)
Met een voet bedienen ze toch de koppeling en rem?

Met de echte autocross gebruik je alleen de rem en de gas... Koppelen hoeft niet want je houd hem toch in zn 3
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154458610
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2015 11:07 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Niet een duppelekupfelingsgetriebe?
Nee, die heeft 2 koppelingen. Slijt 2 keer zo hard!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')