abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154397859
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 16:50 schreef Leandra het volgende:
Gewoon op gevoel toch?
Dat wordt voor zover ik weet ook aangeleerd tijdens de rijlessen, en als je dat gevoel niet beheerst dan heb je vette pech.
pi_154397897
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juli 2015 16:52 schreef Dagonet het volgende:
Het is een oude auto?

Nee, dan gaat de hellingproef héél anders. Dan moet je de auto op de handrem zetten, motor uit. Drie rondjes eromheen rennen, blokken achter de wielen.

Dan hijs je de zeilen en gooi je een enterhaak naar boven, zo trek je de auto (wel even de handrem er weer af anders til je je een breuk) handmatig omhoog.
_O-
  FOK!fotograaf donderdag 16 juli 2015 @ 23:44:31 #28
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154402527
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 21:22 schreef Metro2005 het volgende:
Eigenlijk best triest dat je op zo'n miniheuvel al afstand moet houden omdat de meeste mensen te mongool zijn om een hellingproef te doen _O-
Tsja... Nouja, het bovenste stukje is best verraderlijk. Lijkt minder steil dan het is. Maar dit is ook typisch zo'n kruising waar je gewoon al wat eerder gaat remmen, zeker 's avonds, zodat je rustig kan blijven rollen, ben je ook zo weer weg. Maar dat snappen veel mensen ook niet. Helling? Lekker blijven rollen als dat mogelijk is.
quote:
19s.gif Op donderdag 16 juli 2015 21:34 schreef Glijdt_licht het volgende:
Das wel erg triest. Waarom gaan dat soort figuren niet gewoon ff opnieuw op rijles. :N
Voertuigbeheersing is iets zeldzaams binnen Nederland. Slingeren, een bocht niet durven nemen, vluchtstrook meepakken, niet kunnen parkeren, allemaal normaal. En dan tot overmaat van ramp is de telefoon/make up/peuken ook nog belangrijker.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 17 juli 2015 @ 01:05:16 #29
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_154407800
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 01:05 schreef Woelwater het volgende:
Volgens mij zijn dit soort hellingen best wel kut om te doen zonder handrem:

https://www.google.com/ma(...)h%3D0!7i13312!8i6656

https://www.google.com/ma(...)g!2e0!7i13312!8i6656
Die zijn inderdaad fijn. Vooral omdat je wel stil móet staan net voor de top omdat je niet kan zien of de weg vrij is..
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 10:40:55 #31
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154409405
Gewoon meteen na het behalen van je rijbewijs op vakantie gaan naar een bergachtig gebied. Dan krijg je de ene na de andere extreme hellingproef voor je kiezen, en dan zijn de ienie mienie hellingkjes die je hier zo nu en dan tegenkomt echt gewoon om te lachen :D
pi_154409740
quote:
99s.gif Op donderdag 16 juli 2015 15:39 schreef Juup© het volgende:

[..]

En dan gelijk stilvallen tenzij het een diesel met redelijk koppel is?
Als het niet zo'n steile helling is, eerst de koppeling op het houdpunt zetten (dat 'ie stationair slippend de auto op z'n plek houdt), dan voet van de rem, gas intrappen en wegrijden.

En anders idd gewoon met de handrem, daar is dat ding immers voor.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 11:03:07 #33
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_154409843
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 23:44 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Voertuigbeheersing is iets zeldzaams binnen Nederland. Slingeren, een bocht niet durven nemen, vluchtstrook meepakken, niet kunnen parkeren, allemaal normaal. En dan tot overmaat van ramp is de telefoon/make up/peuken ook nog belangrijker.
En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren maken :{
Don't let my username fool you...
pi_154409926
^Van die mensen die menen dat ze in een benzine auto ook bij 2500 toeren al wel moeten schakelen omdat dat in de diesel waarin ze les hadden ook zo was :N

OT: Met mijn eigen auto geef ik altijd gewoon wat gas en laat dan de koppeling opkomen. Met de diesel waarin ik les had kon je gewoon op de koppeling wegrijden en dan langzaam wat gas geven.
pi_154409983
Ik had met mijn rijles zo'n enorm handige "feature" in de lesauto die er voor zorgde dat als je de rem loslaat die nog een paar seconden blijft remmen, totdat je gas gaat geven.
Dat heeft dus tot gevolg dat je voor een hellingproef inderdaad geen handrem nodig hebt, simpel omdat je auto 'gewoon' blijft remmen zelfs als jij zelf je rempedaal niet meer ingetrapt hebt.

Echt heel handig, maar niet als je een hellingproef wilt leren en ook in auto's wilt kunnen rijden die dat niet hebben _O-
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 11:25:21 #36
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154410246
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:08 schreef Gilan het volgende:
^Van die mensen die menen dat ze in een benzine auto ook bij 2500 toeren al wel moeten schakelen omdat dat in de diesel waarin ze les hadden ook zo was :N

Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
pi_154410304
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
  vrijdag 17 juli 2015 @ 11:30:16 #38
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_154410336
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:

[..]

50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
Ja maar dat is "zuinig".
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 11:36:26 #39
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154410447
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:

[..]

50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.
Als ik 120 rijd op de snelweg maakt ie ook 4000 toeren :')

En nee, bij optrekken maak ik wel ff meer toeren, dat moet idd wel.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 11:51:05 #40
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_154410729
Vol gas en op 6500 toeren je linker voet in één keer op laten komen, succes gegarandeerd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik had met mijn rijles zo'n enorm handige "feature" in de lesauto die er voor zorgde dat als je de rem loslaat die nog een paar seconden blijft remmen, totdat je gas gaat geven.
Dat heeft dus tot gevolg dat je voor een hellingproef inderdaad geen handrem nodig hebt, simpel omdat je auto 'gewoon' blijft remmen zelfs als jij zelf je rempedaal niet meer ingetrapt hebt.

Echt heel handig, maar niet als je een hellingproef wilt leren en ook in auto's wilt kunnen rijden die dat niet hebben _O-
Dat had mijn lesauto ook, maar dan komt je eigen inzicht dus om de hoek kijken zodra je in een auto zit die dat niet heeft (merendeel). Dus dan moet je zelf maar even bedenken dat je daar een handrem voor hebt, behalve als je een auto met een elektrische handrem hebt, maar dan heeft die ook gewoon hill-hold (zoals het dus heet)

[ Bericht 44% gewijzigd door -Richard- op 17-07-2015 15:12:13 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_154410926
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:

[..]

50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.
Maarja, is dan ook een Hyundai i10 koekblikje, 1.0 liter motor met idem koekblik-versnellingsbak.
pi_154411237
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:36 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.
Als ik 120 rijd op de snelweg maakt ie ook 4000 toeren :')

En nee, bij optrekken maak ik wel ff meer toeren, dat moet idd wel.
Blij dat m'n 106 (1.4L ook 75pk) toch wat lager in de toeren zit bij het cruisen haha
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 12:21:15 #43
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154411496
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 12:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.
Maarja, is dan ook een Hyundai i10 koekblikje, 1.0 liter motor met idem koekblik-versnellingsbak.
Wow, 50 in z'n 5? Haha dat heb ik nog nooit geprobeerd in mijn bak. Die weegt ook bijna 1100kg dus ik denk als ik dat doe en dan gas geef, dat er werkelijk niets gebeurd :P
pi_154412187
Met handrem is het makkelijkst. Gewoon koppeling op laten komen en beetje gas bij totdat je voelt dat de auto door de handrem wil trekken. Dan handrem rustig loslaten en koppeling verder op laten komen.

Met alleen voetrem kan ook, maar vereist wel wat meer controle en timing (voorop op een steile helling). Dat heb je logischerwijs nog niet als je net je rijbewijs hebt.

Mijn eigen auto heeft zo'n hill hold systeem. Op zich wel handig, alleen wel zorgen dat je na een seconde of 5 de rem of handrem inschakelt, want dan gaat ie er automatisch af en rol je alsnog naar beneden ;)

Ook wel eens gereden in een auto met een elektrische handrem (dus met knopje ipv. stang). Klinkt leuk en makkelijk, maar je moet wel even weten hoe het systeem werkt ;) Ik kwam daar achter in een volbepakte auto op een helling van 15% toen ik een krappe inrit niet in 1 keer kon maken en dus achteruit moest steken. Normaal is het gewoon hellingproef met handrem en dan weer achteruit rijden, maar omdat ik dat systeem niet kende (je kon de handrem alleen aan- of uitzetten) probeerde ik het met de voetrem. Dat lukte wel, maar vanwege de steile helling en volbeladen auto alleen met veel slippende koppeling met de nodige brandlucht. Later toch maar eens in het instructieboekje gekeken en het blijkt dat je elektrische handrem er dan gewoon op kunt zetten en deze er vanzelf afgaat als je gaat rijden. Mokay.... }:| Toen die situatie nog een keer geprobeerd en idd het ging toen heel makkelijk...
pi_154412462
Gewoon revven tot de vtec erin kickt en dan de clutch dumpen
pi_154412638
Hellingproef doe ik 100% op gevoel, ik weet niet eens precies wat ik dan doe.

Overigens de handrem nog nooit gebruikt op een helling, nergens voor nodig. Ook op steile hellingen blijf ik gewoon stil staan.
٩๏̯͡๏)۶
  FOK!fotograaf vrijdag 17 juli 2015 @ 16:16:50 #47
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154417272
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:03 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren maken :{
Hou op, schei uit... Ik heb zo'n maat die ook bij 2500 toeren schakelt. En hij schakelt totaal niet soepel. Echt vol gas, 2500 toeren, dus in 1x BAM koppeling in en van het gas af.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken. Koppel en vermogen zitten nou eenmaal hoger. Invoegen bij de Chiemsee (dit prachtige korte kutstrookje waar je geen gang kan maken vooraf door een klim en scherpe bocht: maps) met een volgepakt ecogebakje is ook gewoon toeren maken. En als je al 3 uur onderweg bent, kan dat prima. Door naar 5500 toeren gaat ie echt niet stuk (tenzij je het koud doet!). Eigenaar van die auto vond het niet zo leuk. Was ook duidelijk te merken met klimmen dat hij telkens een slag te laat was, als je op een helling terug schakelt moet je hem weer voeten trekken, doet ie dat niet dan moet je nog verder terug. Anders gezegd, waar ik van zijn 4 naar zijn 3 gegaan was, ging hij pas van de 5 naar zijn 4 terug.

Bij de 1100 blokjes zoals geleverd in de 106, 206, Saxo en AX zit het meeste koppel ergens tussen de 3500 en 4000 toeren en het maximale vermogen boven de 6000. Moet je dus versnellen of snelheid houden, dan moet je dus zorgen dat je daar ergens terecht komt en geen gas geven bij 2000 toeren, want dan versnel je toch niet.
Ander voordeel van een keer warm flink toeren maken is dat je alles schoon blaast. Iets dat een moderne auto met EGR klep ook wel kan waarderen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154417792
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 16:50 schreef Leandra het volgende:
Gewoon op gevoel toch?
Mannen en gevoel :')
twijfelgeval?
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 16:47:57 #49
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154418064
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:16 schreef Pizza_Boom het volgende:

Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken.

Snap ik. Maar joh, vermogen nodig hebben? Tsja, ik merk dat zelfs ik met mijn slome bak, die echt to-taal niet snel kan optrekken, ik zo goed als zelden (in de stad sowieso) het gevoel heb dat ik te traag ben of op mn hielen word gezeten

Sterker nog, met enige regelmaat kom ik met 55 ofzo aanrijden en zit er iemand voor me die het nodig vindt om 40 te rijden en moet ik zelfs van het gas af.
En bij stoplichten sta je 99% van de tijd toch niet vooraan en komt het hele rijtje waar je in zit sowieso tergend langzaam op gang waardoor je je ook in moet houden.

Eigenlijk ben ik bijna blij met 't vermogen van mijn Astra want ik hoef me als ik wél eens een keer plankgas optrek niet te schamen, want overdreven hard gaat het toch niet, en als ik me moet inhouden dan hoef ik me tenminste ook niet druk te maken over al dat vermogen en die pk'tjes die dan lijdzaam werkloos toe moeten kijken ;)
pi_154424427
Een keertje in een DAF moeten hellingtrekken. Automaat, dus linkervoet op de rem, rechtervoet op gas, en dan gaat het wel.

Not! Als je de rem hebt ingetrapt doet het gaspedaal niets. Softwarematig uitgeschakeld, zeg maar. Kun je alsnog met de handrem weg proberen te rijden. Het was een automaat uit het tijdperk dat DAF en automaat niet samen ging, dus echt subtiel wegrijden zat er niet in.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')