Dat wordt voor zover ik weet ook aangeleerd tijdens de rijlessen, en als je dat gevoel niet beheerst dan heb je vette pech.quote:
quote:Op donderdag 16 juli 2015 16:52 schreef Dagonet het volgende:
Het is een oude auto?
Nee, dan gaat de hellingproef héél anders. Dan moet je de auto op de handrem zetten, motor uit. Drie rondjes eromheen rennen, blokken achter de wielen.
Dan hijs je de zeilen en gooi je een enterhaak naar boven, zo trek je de auto (wel even de handrem er weer af anders til je je een breuk) handmatig omhoog.
Tsja... Nouja, het bovenste stukje is best verraderlijk. Lijkt minder steil dan het is. Maar dit is ook typisch zo'n kruising waar je gewoon al wat eerder gaat remmen, zeker 's avonds, zodat je rustig kan blijven rollen, ben je ook zo weer weg. Maar dat snappen veel mensen ook niet. Helling? Lekker blijven rollen als dat mogelijk is.quote:Op donderdag 16 juli 2015 21:22 schreef Metro2005 het volgende:
Eigenlijk best triest dat je op zo'n miniheuvel al afstand moet houden omdat de meeste mensen te mongool zijn om een hellingproef te doen![]()
Voertuigbeheersing is iets zeldzaams binnen Nederland. Slingeren, een bocht niet durven nemen, vluchtstrook meepakken, niet kunnen parkeren, allemaal normaal. En dan tot overmaat van ramp is de telefoon/make up/peuken ook nog belangrijker.quote:Op donderdag 16 juli 2015 21:34 schreef Glijdt_licht het volgende:
Das wel erg triest. Waarom gaan dat soort figuren niet gewoon ff opnieuw op rijles.
Die zijn inderdaad fijn. Vooral omdat je wel stil móet staan net voor de top omdat je niet kan zien of de weg vrij is..quote:Op vrijdag 17 juli 2015 01:05 schreef Woelwater het volgende:
Volgens mij zijn dit soort hellingen best wel kut om te doen zonder handrem:
https://www.google.com/ma(...)h%3D0!7i13312!8i6656
https://www.google.com/ma(...)g!2e0!7i13312!8i6656
Als het niet zo'n steile helling is, eerst de koppeling op het houdpunt zetten (dat 'ie stationair slippend de auto op z'n plek houdt), dan voet van de rem, gas intrappen en wegrijden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:39 schreef Juup© het volgende:
[..]
En dan gelijk stilvallen tenzij het een diesel met redelijk koppel is?
En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren makenquote:Op donderdag 16 juli 2015 23:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Voertuigbeheersing is iets zeldzaams binnen Nederland. Slingeren, een bocht niet durven nemen, vluchtstrook meepakken, niet kunnen parkeren, allemaal normaal. En dan tot overmaat van ramp is de telefoon/make up/peuken ook nog belangrijker.
Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:08 schreef Gilan het volgende:
^Van die mensen die menen dat ze in een benzine auto ook bij 2500 toeren al wel moeten schakelen omdat dat in de diesel waarin ze les hadden ook zo was
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
Ja maar dat is "zuinig".quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:
[..]
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh
Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:
[..]
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh
Dat had mijn lesauto ook, maar dan komt je eigen inzicht dus om de hoek kijken zodra je in een auto zit die dat niet heeft (merendeel). Dus dan moet je zelf maar even bedenken dat je daar een handrem voor hebt, behalve als je een auto met een elektrische handrem hebt, maar dan heeft die ook gewoon hill-hold (zoals het dus heet)quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik had met mijn rijles zo'n enorm handige "feature" in de lesauto die er voor zorgde dat als je de rem loslaat die nog een paar seconden blijft remmen, totdat je gas gaat geven.
Dat heeft dus tot gevolg dat je voor een hellingproef inderdaad geen handrem nodig hebt, simpel omdat je auto 'gewoon' blijft remmen zelfs als jij zelf je rempedaal niet meer ingetrapt hebt.
Echt heel handig, maar niet als je een hellingproef wilt leren en ook in auto's wilt kunnen rijden die dat niet hebben
Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:
[..]
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh
Blij dat m'n 106 (1.4L ook 75pk) toch wat lager in de toeren zit bij het cruisen hahaquote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:36 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.
Als ik 120 rijd op de snelweg maakt ie ook 4000 toeren
En nee, bij optrekken maak ik wel ff meer toeren, dat moet idd wel.
Wow, 50 in z'n 5? Haha dat heb ik nog nooit geprobeerd in mijn bak. Die weegt ook bijna 1100kg dus ik denk als ik dat doe en dan gas geef, dat er werkelijk niets gebeurdquote:Op vrijdag 17 juli 2015 12:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.
Maarja, is dan ook een Hyundai i10 koekblikje, 1.0 liter motor met idem koekblik-versnellingsbak.
Hou op, schei uit... Ik heb zo'n maat die ook bij 2500 toeren schakelt. En hij schakelt totaal niet soepel. Echt vol gas, 2500 toeren, dus in 1x BAM koppeling in en van het gas af.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren maken
Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken. Koppel en vermogen zitten nou eenmaal hoger. Invoegen bij de Chiemsee (dit prachtige korte kutstrookje waar je geen gang kan maken vooraf door een klim en scherpe bocht: maps) met een volgepakt ecogebakje is ook gewoon toeren maken. En als je al 3 uur onderweg bent, kan dat prima. Door naar 5500 toeren gaat ie echt niet stuk (tenzij je het koud doet!). Eigenaar van die auto vond het niet zo leuk. Was ook duidelijk te merken met klimmen dat hij telkens een slag te laat was, als je op een helling terug schakelt moet je hem weer voeten trekken, doet ie dat niet dan moet je nog verder terug. Anders gezegd, waar ik van zijn 4 naar zijn 3 gegaan was, ging hij pas van de 5 naar zijn 4 terug.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
Snap ik. Maar joh, vermogen nodig hebben? Tsja, ik merk dat zelfs ik met mijn slome bak, die echt to-taal niet snel kan optrekken, ik zo goed als zelden (in de stad sowieso) het gevoel heb dat ik te traag ben of op mn hielen word gezetenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 16:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |