Als het niet zo'n steile helling is, eerst de koppeling op het houdpunt zetten (dat 'ie stationair slippend de auto op z'n plek houdt), dan voet van de rem, gas intrappen en wegrijden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:39 schreef Juup© het volgende:
[..]
En dan gelijk stilvallen tenzij het een diesel met redelijk koppel is?
En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren makenquote:Op donderdag 16 juli 2015 23:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Voertuigbeheersing is iets zeldzaams binnen Nederland. Slingeren, een bocht niet durven nemen, vluchtstrook meepakken, niet kunnen parkeren, allemaal normaal. En dan tot overmaat van ramp is de telefoon/make up/peuken ook nog belangrijker.
Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:08 schreef Gilan het volgende:
^Van die mensen die menen dat ze in een benzine auto ook bij 2500 toeren al wel moeten schakelen omdat dat in de diesel waarin ze les hadden ook zo was
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
Ja maar dat is "zuinig".quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:
[..]
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh
Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:
[..]
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh
Dat had mijn lesauto ook, maar dan komt je eigen inzicht dus om de hoek kijken zodra je in een auto zit die dat niet heeft (merendeel). Dus dan moet je zelf maar even bedenken dat je daar een handrem voor hebt, behalve als je een auto met een elektrische handrem hebt, maar dan heeft die ook gewoon hill-hold (zoals het dus heet)quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik had met mijn rijles zo'n enorm handige "feature" in de lesauto die er voor zorgde dat als je de rem loslaat die nog een paar seconden blijft remmen, totdat je gas gaat geven.
Dat heeft dus tot gevolg dat je voor een hellingproef inderdaad geen handrem nodig hebt, simpel omdat je auto 'gewoon' blijft remmen zelfs als jij zelf je rempedaal niet meer ingetrapt hebt.
Echt heel handig, maar niet als je een hellingproef wilt leren en ook in auto's wilt kunnen rijden die dat niet hebben
Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:
[..]
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren?Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh
Blij dat m'n 106 (1.4L ook 75pk) toch wat lager in de toeren zit bij het cruisen hahaquote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:36 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.
Als ik 120 rijd op de snelweg maakt ie ook 4000 toeren
En nee, bij optrekken maak ik wel ff meer toeren, dat moet idd wel.
Wow, 50 in z'n 5? Haha dat heb ik nog nooit geprobeerd in mijn bak. Die weegt ook bijna 1100kg dus ik denk als ik dat doe en dan gas geef, dat er werkelijk niets gebeurdquote:Op vrijdag 17 juli 2015 12:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.
Maarja, is dan ook een Hyundai i10 koekblikje, 1.0 liter motor met idem koekblik-versnellingsbak.
Hou op, schei uit... Ik heb zo'n maat die ook bij 2500 toeren schakelt. En hij schakelt totaal niet soepel. Echt vol gas, 2500 toeren, dus in 1x BAM koppeling in en van het gas af.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:03 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren maken
Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken. Koppel en vermogen zitten nou eenmaal hoger. Invoegen bij de Chiemsee (dit prachtige korte kutstrookje waar je geen gang kan maken vooraf door een klim en scherpe bocht: maps) met een volgepakt ecogebakje is ook gewoon toeren maken. En als je al 3 uur onderweg bent, kan dat prima. Door naar 5500 toeren gaat ie echt niet stuk (tenzij je het koud doet!). Eigenaar van die auto vond het niet zo leuk. Was ook duidelijk te merken met klimmen dat hij telkens een slag te laat was, als je op een helling terug schakelt moet je hem weer voeten trekken, doet ie dat niet dan moet je nog verder terug. Anders gezegd, waar ik van zijn 4 naar zijn 3 gegaan was, ging hij pas van de 5 naar zijn 4 terug.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
Snap ik. Maar joh, vermogen nodig hebben? Tsja, ik merk dat zelfs ik met mijn slome bak, die echt to-taal niet snel kan optrekken, ik zo goed als zelden (in de stad sowieso) het gevoel heb dat ik te traag ben of op mn hielen word gezetenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 16:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken.
Toch laat ik liever mijn wielen spinnen dan de koppeling roken, als ik weet dat ik een van beide toch zal moeten doen (op van die fijne weggetjes met zo'n laag grint eroverheen).quote:Op vrijdag 17 juli 2015 22:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Gaan je wielen spinnen, dan geef je in principe te veel gas.
Ruik je je koppeling, dan laat je je koppeling te langzaam opkomen.
Voila, koppeling weer een mm dunner jaquote:Op zaterdag 18 juli 2015 23:10 schreef Doublepain het volgende:
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.quote:Op zondag 19 juli 2015 00:04 schreef vannelle het volgende:
[..]
Daar is ie voor en het is nou eenmaal een slijtage onderdeel.
Uh okquote:Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Ik ken ze die het 10k uithouden. Maarja, die mensen leunen op hun koppelingspedaal met hun linkervoet... Overigens is dit niet puur op de berijder af te schuiven. Iemand die veel stadskilometers maakt, moet veel vaker koppelen dan iemand die iedere dag bij Amsterdam de snelweg op draait en bij Parijs er weer af komt en dit kan doen zonder files. Er wordt in die kilometers misschien even vaak gekoppeld, maar per kilometer veel minder.quote:Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Begrijp ik nu goed dat je liever een aan/uit systeem hebt?quote:Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |