abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 10:40:55 #31
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154409405
Gewoon meteen na het behalen van je rijbewijs op vakantie gaan naar een bergachtig gebied. Dan krijg je de ene na de andere extreme hellingproef voor je kiezen, en dan zijn de ienie mienie hellingkjes die je hier zo nu en dan tegenkomt echt gewoon om te lachen :D
pi_154409740
quote:
99s.gif Op donderdag 16 juli 2015 15:39 schreef Juup© het volgende:

[..]

En dan gelijk stilvallen tenzij het een diesel met redelijk koppel is?
Als het niet zo'n steile helling is, eerst de koppeling op het houdpunt zetten (dat 'ie stationair slippend de auto op z'n plek houdt), dan voet van de rem, gas intrappen en wegrijden.

En anders idd gewoon met de handrem, daar is dat ding immers voor.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 11:03:07 #33
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_154409843
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 23:44 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Voertuigbeheersing is iets zeldzaams binnen Nederland. Slingeren, een bocht niet durven nemen, vluchtstrook meepakken, niet kunnen parkeren, allemaal normaal. En dan tot overmaat van ramp is de telefoon/make up/peuken ook nog belangrijker.
En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren maken :{
Don't let my username fool you...
pi_154409926
^Van die mensen die menen dat ze in een benzine auto ook bij 2500 toeren al wel moeten schakelen omdat dat in de diesel waarin ze les hadden ook zo was :N

OT: Met mijn eigen auto geef ik altijd gewoon wat gas en laat dan de koppeling opkomen. Met de diesel waarin ik les had kon je gewoon op de koppeling wegrijden en dan langzaam wat gas geven.
pi_154409983
Ik had met mijn rijles zo'n enorm handige "feature" in de lesauto die er voor zorgde dat als je de rem loslaat die nog een paar seconden blijft remmen, totdat je gas gaat geven.
Dat heeft dus tot gevolg dat je voor een hellingproef inderdaad geen handrem nodig hebt, simpel omdat je auto 'gewoon' blijft remmen zelfs als jij zelf je rempedaal niet meer ingetrapt hebt.

Echt heel handig, maar niet als je een hellingproef wilt leren en ook in auto's wilt kunnen rijden die dat niet hebben _O-
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 11:25:21 #36
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154410246
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:08 schreef Gilan het volgende:
^Van die mensen die menen dat ze in een benzine auto ook bij 2500 toeren al wel moeten schakelen omdat dat in de diesel waarin ze les hadden ook zo was :N

Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
pi_154410304
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
  vrijdag 17 juli 2015 @ 11:30:16 #38
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_154410336
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:

[..]

50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
Ja maar dat is "zuinig".
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 11:36:26 #39
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154410447
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:

[..]

50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.
Als ik 120 rijd op de snelweg maakt ie ook 4000 toeren :')

En nee, bij optrekken maak ik wel ff meer toeren, dat moet idd wel.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 11:51:05 #40
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_154410729
Vol gas en op 6500 toeren je linker voet in één keer op laten komen, succes gegarandeerd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik had met mijn rijles zo'n enorm handige "feature" in de lesauto die er voor zorgde dat als je de rem loslaat die nog een paar seconden blijft remmen, totdat je gas gaat geven.
Dat heeft dus tot gevolg dat je voor een hellingproef inderdaad geen handrem nodig hebt, simpel omdat je auto 'gewoon' blijft remmen zelfs als jij zelf je rempedaal niet meer ingetrapt hebt.

Echt heel handig, maar niet als je een hellingproef wilt leren en ook in auto's wilt kunnen rijden die dat niet hebben _O-
Dat had mijn lesauto ook, maar dan komt je eigen inzicht dus om de hoek kijken zodra je in een auto zit die dat niet heeft (merendeel). Dus dan moet je zelf maar even bedenken dat je daar een handrem voor hebt, behalve als je een auto met een elektrische handrem hebt, maar dan heeft die ook gewoon hill-hold (zoals het dus heet)

[ Bericht 44% gewijzigd door -Richard- op 17-07-2015 15:12:13 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_154410926
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:28 schreef Gilan het volgende:

[..]

50 in zijn 4 en toch nog 2300 toeren? :o Maar voor cruisen kan het ook prima natuurlijk, alleen als je bij een stoplicht staat en de persoon voor je steeds zo vroeg schakelt kom je amper van je plek joh 8)7
Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.
Maarja, is dan ook een Hyundai i10 koekblikje, 1.0 liter motor met idem koekblik-versnellingsbak.
pi_154411237
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:36 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ja, ouwe slome bak, Opel Astra met 75 pk.
Als ik 120 rijd op de snelweg maakt ie ook 4000 toeren :')

En nee, bij optrekken maak ik wel ff meer toeren, dat moet idd wel.
Blij dat m'n 106 (1.4L ook 75pk) toch wat lager in de toeren zit bij het cruisen haha
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 12:21:15 #43
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154411496
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 12:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Daar zit ik in mijn koekblikje wel overheen hoor, als ik niet hoef te versnellen naar boven de 50 rijd ik meestal 50 in z'n 5, met 1900 toeren.
Maarja, is dan ook een Hyundai i10 koekblikje, 1.0 liter motor met idem koekblik-versnellingsbak.
Wow, 50 in z'n 5? Haha dat heb ik nog nooit geprobeerd in mijn bak. Die weegt ook bijna 1100kg dus ik denk als ik dat doe en dan gas geef, dat er werkelijk niets gebeurd :P
pi_154412187
Met handrem is het makkelijkst. Gewoon koppeling op laten komen en beetje gas bij totdat je voelt dat de auto door de handrem wil trekken. Dan handrem rustig loslaten en koppeling verder op laten komen.

Met alleen voetrem kan ook, maar vereist wel wat meer controle en timing (voorop op een steile helling). Dat heb je logischerwijs nog niet als je net je rijbewijs hebt.

Mijn eigen auto heeft zo'n hill hold systeem. Op zich wel handig, alleen wel zorgen dat je na een seconde of 5 de rem of handrem inschakelt, want dan gaat ie er automatisch af en rol je alsnog naar beneden ;)

Ook wel eens gereden in een auto met een elektrische handrem (dus met knopje ipv. stang). Klinkt leuk en makkelijk, maar je moet wel even weten hoe het systeem werkt ;) Ik kwam daar achter in een volbepakte auto op een helling van 15% toen ik een krappe inrit niet in 1 keer kon maken en dus achteruit moest steken. Normaal is het gewoon hellingproef met handrem en dan weer achteruit rijden, maar omdat ik dat systeem niet kende (je kon de handrem alleen aan- of uitzetten) probeerde ik het met de voetrem. Dat lukte wel, maar vanwege de steile helling en volbeladen auto alleen met veel slippende koppeling met de nodige brandlucht. Later toch maar eens in het instructieboekje gekeken en het blijkt dat je elektrische handrem er dan gewoon op kunt zetten en deze er vanzelf afgaat als je gaat rijden. Mokay.... }:| Toen die situatie nog een keer geprobeerd en idd het ging toen heel makkelijk...
pi_154412462
Gewoon revven tot de vtec erin kickt en dan de clutch dumpen
pi_154412638
Hellingproef doe ik 100% op gevoel, ik weet niet eens precies wat ik dan doe.

Overigens de handrem nog nooit gebruikt op een helling, nergens voor nodig. Ook op steile hellingen blijf ik gewoon stil staan.
٩๏̯͡๏)۶
  FOK!fotograaf vrijdag 17 juli 2015 @ 16:16:50 #47
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154417272
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:03 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

En dan zit "het nieuwe rijden" er tegenwoordig ook nog eens zo ingeramd dat veel jongeren denken dat ze de auto kapot maken als ze meer dan 2000 toeren maken :{
Hou op, schei uit... Ik heb zo'n maat die ook bij 2500 toeren schakelt. En hij schakelt totaal niet soepel. Echt vol gas, 2500 toeren, dus in 1x BAM koppeling in en van het gas af.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:25 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik ben dat dus de laatste maanden gek genoeg juist steeds meer gaan doen, omdat ik het veel relaxter in mijn (benzine)auto vind rijden om in z'n vier 50 te cruisen door de stad met ong. 2300 toeren ipv in z'n drie 50 te gaan met 3900 toeren.
Rijdt stiller, rustiger.
Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken. Koppel en vermogen zitten nou eenmaal hoger. Invoegen bij de Chiemsee (dit prachtige korte kutstrookje waar je geen gang kan maken vooraf door een klim en scherpe bocht: maps) met een volgepakt ecogebakje is ook gewoon toeren maken. En als je al 3 uur onderweg bent, kan dat prima. Door naar 5500 toeren gaat ie echt niet stuk (tenzij je het koud doet!). Eigenaar van die auto vond het niet zo leuk. Was ook duidelijk te merken met klimmen dat hij telkens een slag te laat was, als je op een helling terug schakelt moet je hem weer voeten trekken, doet ie dat niet dan moet je nog verder terug. Anders gezegd, waar ik van zijn 4 naar zijn 3 gegaan was, ging hij pas van de 5 naar zijn 4 terug.

Bij de 1100 blokjes zoals geleverd in de 106, 206, Saxo en AX zit het meeste koppel ergens tussen de 3500 en 4000 toeren en het maximale vermogen boven de 6000. Moet je dus versnellen of snelheid houden, dan moet je dus zorgen dat je daar ergens terecht komt en geen gas geven bij 2000 toeren, want dan versnel je toch niet.
Ander voordeel van een keer warm flink toeren maken is dat je alles schoon blaast. Iets dat een moderne auto met EGR klep ook wel kan waarderen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154417792
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 16:50 schreef Leandra het volgende:
Gewoon op gevoel toch?
Mannen en gevoel :')
twijfelgeval?
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 16:47:57 #49
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_154418064
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:16 schreef Pizza_Boom het volgende:

Het kan ook prima, als je het vermogen niet nodig hebt. Als je vermogen nodig hebt, moet je doortrekken.

Snap ik. Maar joh, vermogen nodig hebben? Tsja, ik merk dat zelfs ik met mijn slome bak, die echt to-taal niet snel kan optrekken, ik zo goed als zelden (in de stad sowieso) het gevoel heb dat ik te traag ben of op mn hielen word gezeten

Sterker nog, met enige regelmaat kom ik met 55 ofzo aanrijden en zit er iemand voor me die het nodig vindt om 40 te rijden en moet ik zelfs van het gas af.
En bij stoplichten sta je 99% van de tijd toch niet vooraan en komt het hele rijtje waar je in zit sowieso tergend langzaam op gang waardoor je je ook in moet houden.

Eigenlijk ben ik bijna blij met 't vermogen van mijn Astra want ik hoef me als ik wél eens een keer plankgas optrek niet te schamen, want overdreven hard gaat het toch niet, en als ik me moet inhouden dan hoef ik me tenminste ook niet druk te maken over al dat vermogen en die pk'tjes die dan lijdzaam werkloos toe moeten kijken ;)
pi_154424427
Een keertje in een DAF moeten hellingtrekken. Automaat, dus linkervoet op de rem, rechtervoet op gas, en dan gaat het wel.

Not! Als je de rem hebt ingetrapt doet het gaspedaal niets. Softwarematig uitgeschakeld, zeg maar. Kun je alsnog met de handrem weg proberen te rijden. Het was een automaat uit het tijdperk dat DAF en automaat niet samen ging, dus echt subtiel wegrijden zat er niet in.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_154426579
Mijn benzineauto met 1.8 motor begint pas te trekken bij < 3000rpm, daaronder zit niet zoveel. Max koppel zit op 4000rpm, max vermogen op 6k. Toch rij ik gewoon 50 in de 5 met iets van 1400-1500rpm? Zolang je niet hoeft te versnellen gaat het prima. En gzien ik toch de CC aanzet zal hij zeker niet gaan trekken. BOvendien als de toeren echt te laag waren zou de CC ook niet werken. Onder de 45kmh kan hij niet in de 5 in de CC, wel in de 3 of de 4.. De CC werkt in principe vanaf 30kmh zover ik weet..

Over het algemene rij ik rustig, zo laag mogelijk toeren, althans ik vind 1400 wel echt het minimum.
Maar als ik DE moet invoegen ga ik rustig door tot 5,5-6k in de 3...
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_154428258
Met 63 pk op de voorwielen en een caravan aan de trekhaak op een 14% helling is het best een uitdaging om een hellingproefje te doen heb ik ervaren. Maar welke auto je ook rijdt, het principe is en blijft altijd hetzelfde:

Auto op de handrem, koppeling op laten komen tot het aangrijpmoment, beetje gas bij geven en voorzichtig de handrem loslaten en tegelijkertijd nog iets meer gas geven en de koppeling verder laten opkomen.

Gaan je wielen spinnen, dan geef je in principe te veel gas.
Ruik je je koppeling, dan laat je je koppeling te langzaam opkomen.

Lukt het op deze manier niet om weg te komen, laat je dan iets terug rollen terwijl je instuurt, zodat de auto schuin/dwars op de richting van de helling komt te staan. Door schuin op de helling te gaan staan, wordt de relatieve helling die je auto de eerste decimeters op moet iets kleiner, waardoor het makkelijker wordt om de boel in beweging te krijgen.
  FOK!fotograaf vrijdag 17 juli 2015 @ 23:54:57 #53
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154430155
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 22:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Gaan je wielen spinnen, dan geef je in principe te veel gas.
Ruik je je koppeling, dan laat je je koppeling te langzaam opkomen.
Toch laat ik liever mijn wielen spinnen dan de koppeling roken, als ik weet dat ik een van beide toch zal moeten doen (op van die fijne weggetjes met zo'n laag grint eroverheen).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154450562
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
  zondag 19 juli 2015 @ 00:03:05 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_154452130
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 23:10 schreef Doublepain het volgende:
Je moet voor de grap eens op een hellinfg staan en dan enkel je koppeling op het aangrijpingspunt zetten, verder niks doen dan blijft ie al staan. Dan is het enkel klein beetje gas bij en voila!
Voila, koppeling weer een mm dunner ja :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_154452151
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Voila, koppeling weer een mm dunner ja :D
Daar is ie voor en het is nou eenmaal een slijtage onderdeel.
  zondag 19 juli 2015 @ 00:09:16 #57
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_154452299
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:04 schreef vannelle het volgende:

[..]

Daar is ie voor en het is nou eenmaal een slijtage onderdeel.
Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_154453330
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Uh ok

Volgensmij is dat per auto verschillend plus het feit dat het altijd stuk kan gaan, maar dan kan je net zo goed stoppen met remmen want dat is niet goed voor je schijven, stoppen met rijden want dat kost brandstof etc :')
  FOK!fotograaf zondag 19 juli 2015 @ 01:39:22 #59
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154454409
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Ik ken ze die het 10k uithouden. Maarja, die mensen leunen op hun koppelingspedaal met hun linkervoet... Overigens is dit niet puur op de berijder af te schuiven. Iemand die veel stadskilometers maakt, moet veel vaker koppelen dan iemand die iedere dag bij Amsterdam de snelweg op draait en bij Parijs er weer af komt en dit kan doen zonder files. Er wordt in die kilometers misschien even vaak gekoppeld, maar per kilometer veel minder.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154456598
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 00:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar is je koppeling niet voor maar dat verklaart wel waarom sommigen 250dkm met een koppeling doen en anderen 35dkm.
Begrijp ik nu goed dat je liever een aan/uit systeem hebt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')