Uiteraard is er wel een bandbreedte wat de waarde betreft. Stel dat je de waarde van de woning gelijk zou kunnen trekken met eigenwoningschuld minus de poliswaarde. In dat geval zou er geen over- of onderwaarde zijn. Dan valt er ook niets te verdelen.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:15 schreef sanger het volgende:
[..]
Die verdeling is al gemaakt![]()
Maar zou ik bv het huis voor meer dan 50% van de waarde kunnen overkopen? Dat ik dus meer betaal voor haar deel, en dat zij in ruil daarvan afziet van de polis? Of kwalificeert het dan nog steeds niet als eigen woning schuld?
En dus zelfs als er een onderwaarde is kan het zomaar zijn dat er geld van mij richting haar moet (als onderwaarde kleiner is dan haar deel van de polis bv)?
Tegen jouquote:
Daar hopen we eigenlijk allebei wel een beetje in de buurt te komen inderdaad. We horen morgen het resultaat van de waardebepaling.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard is er wel een bandbreedte wat de waarde betreft. Stel dat je de waarde van de woning gelijk zou kunnen trekken met eigenwoningschuld minus de poliswaarde. In dat geval zou er geen over- of onderwaarde zijn. Dan valt er ook niets te verdelen.
En wat bedoel je er mee?quote:
Ja misschien wel beter inderdaad.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:34 schreef ManAtWork het volgende:
Eerst dat afwachten en dan verdere strategie bepalen.
Anders is het nu iets bedenken wat mogelijk niet nodig is of juist verkeerd gaat uitpakken.
Kom op, is toch interessantquote:
Ah zo, dacht even dat je er iets anders mee bedoelde.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:41 schreef Falco het volgende:
[..]
Kom op, is toch interessant. Jij probeert financieel voordeel met dit idee te behalen (wat misschien ook helemaal legaal en dikke prima is). Dikke kans dat het waarschijnlijk bij iemand anders (of een andere instantie) financieel nadeel oplevert.
Kom je er dan ook mee weg om vanuit je Holding een lening ten behoeve van de eigen woning te verstrekken tegen hogere rente (gezien het risico), waarbij de rente aftrekbaar is voor de HRA?quote:Op maandag 20 juli 2015 17:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vandaar ook mijn opmerking dat degene die geld op de plank heeft liggen wel een rol kan spelen maar bij voorkeur voor het deel dat niet bij de (huidige) geldverstekker gefinancierd kan worden.
En omdat er een 2e (of misschien zelfs 3e) hypothecaire inschrijving zal plaatsvinden, zal deze persoon het extra risico verdisconteerd willen zien in een hogere rente.
Ja. Doe ik al bij verschillende klanten.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:50 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Kom je er dan ook mee weg om vanuit je Holding een lening ten behoeve van de eigen woning te verstrekken tegen hogere rente (gezien het risico), waarbij de rente aftrekbaar is voor de HRA?
Aangemeld bij de Belastingdienst, uiteraard.
Het is even de gedachteomslag maken dat het eigenwoningforfait en de hypotheekrente feitelijk elk jaar 50%/50% moet worden aangeven, maar dat - vanwege het fiscaal partnerschap - deze post vrijelijk onder de beide partners verdeeld kan worden.quote:Op maandag 20 juli 2015 17:27 schreef ManAtWork het volgende:
Wat ook logisch is want voor dat deel (50% van zijn ex) heeft hij nog geen aftrek genoten.
Inderdaad, dit is de uitgebreide versie van mijn opmerking.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:31 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Het is even de gedachteomslag maken dat het eigenwoningforfait en de hypotheekrente feitelijk elk jaar 50%/50% moet worden aangeven, maar dat - vanwege het fiscaal partnerschap - deze post vrijelijk onder de beide partners verdeeld kan worden.
Sanger houdt je ook rekening met de diverse regelingen omtrent de eigenwoningaftrek in het jaar van scheiding?
Ex-partner zal niet gaan kopen, en mogelijk ook in de toekomst nooit meer (zoals ze er nu over denkt).quote:Op maandag 20 juli 2015 22:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is de uitgebreide versie van mijn opmerking.
Conclusie (niet dat dat voor sanger van belang is): ook de ex heeft al een aantal jaren renteaftrek genoten, mocht ze een andere woning willen kopen. (Het gaat te ver om alle punten en komma's op te sommen waar ze nog meer mee van doen kan krijgen.)
Zo op de late avond lijkt me dit te kloppen, inderdaad.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:38 schreef sanger het volgende:
@ M@W; dus als ik het goed begrijp is het als volgt:
• Hypotheek 235k
• Polis opbouw 15k
• Netto schuld 220k
• Taxatiewaarde 220k (veronderstelling voor nu even; du sgeen onderwaarde)
• Ik sluit hypotheek af erbij voor 110k om deel partner over te kopen
• Partner lost haar deel in bij de bank van 117,5k
• In de boedelscheiding krijgt ze van mij 7,5k
Klopt dit zo?
Die mogelijkheid zie ik niet. De lening is immers niet aan gegaan voor de verwerving, onderhoud of verbetering van de eigen woning. Kwalificeren als eigenwoningschuld gaat hem dus niet worden.quote:Is er nog een mogelijkheid ergens met iets te schuiven zodat die 7,5k voor mij, wannee rgeleend wordt, wel onder de HRA valt?
Verstandige vrouw.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Ex-partner zal niet gaan kopen, en mogelijk ook in de toekomst nooit meer (zoals ze er nu over denkt).
Lijkt mij inderdaad ook een box 3-lening.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:44 schreef ManAtWork het volgende:
Die mogelijkheid zie ik niet. De lening is immers niet aan gegaan voor de verwerving, onderhoud of verbetering van de eigen woning. Kwalificeren als eigenwoningschuld gaat hem dus niet worden.
Inderdaad verstandig. Anders wordt de belastingaangifte jaarlijks een hele puzzel.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:44 schreef ManAtWork het volgende:
Een goede reden dus om dit leningdeel ook apart op te nemen en niet op een grote hoop te gooien.
Is maar net hoe je het bekijktquote:
Topquote:Op maandag 20 juli 2015 22:44 schreef ManAtWork het volgende:
Zo op de late avond lijkt me dit te kloppen, inderdaad.
Was er al bang voor. Ik twijfel eigenlijk of ik het dan wel ga lenen/hypotheken of uit spaargeld zal betalen...quote:Die mogelijkheid zie ik niet. De lening is immers niet aan gegaan voor de verwerving, onderhoud of verbetering van de eigen woning. Kwalificeren als eigenwoningschuld gaat hem dus niet worden.
Een goede reden dus om dit leningdeel ook apart op te nemen en niet op een grote hoop te gooien.
Dus dan krijg ik effectief 4 leningdelen:quote:Op maandag 20 juli 2015 22:48 schreef MyTiredFeet het volgende:
Inderdaad verstandig. Anders wordt de belastingaangifte jaarlijks een hele puzzel.
Ik snap nog steeds niet echt hoe je dit bedoeld.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:08 schreef ManAtWork het volgende:
Ze kan haar onderwaarde dus ook 'betalen' in de vorm van de grasmaaier, eettafel en wasmachine.
Ze rekent toch af met jou?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet echt hoe je dit bedoeld.
Als er onderwaarde is rekent ze zelf af met de geldverstrekker toch? Hoe kan ze dan de boedel in de afrekening meenemen?
De onderwaarde niet:quote:
Zoals ik dit interpreteer betaal ik vanuit mijn nieuwe hypotheek de helft van de overeengekomen waarde, zij lost dit direct af bij de geldverstrekker. Wat daarna overblijft moet ze zelf regelen en sta ik verder buiten.quote:Op maandag 20 juli 2015 17:20 schreef ManAtWork het volgende:
Je ex moet haar deel van de onderwaarde zelf afwikkelen. Jij koopt haar uit voor de waarde van de woning, niet de waarde van de hypotheek.
De helft van de polis zal ik dan toch aan haar moeten vergoeden?quote:Op maandag 20 juli 2015 20:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard is er wel een bandbreedte wat de waarde betreft. Stel dat je de waarde van de woning gelijk zou kunnen trekken met eigenwoningschuld minus de poliswaarde. In dat geval zou er geen over- of onderwaarde zijn. Dan valt er ook niets te verdelen.
Volgens mij klopt dat niet.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:10 schreef sanger het volgende:
[..]
De onderwaarde niet:
[..]
Zoals ik dit interpreteer betaal ik vanuit mijn nieuwe hypotheek de helft van de overeengekomen waarde, zij lost dit direct af bij de geldverstrekker. Wat daarna overblijft moet ze zelf regelen en sta ik verder buiten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |