quote:
Op woensdag 15 juli 2015 20:05 schreef Nintex het volgende:Haha, mooi artikel van het FD over Rutte:
http://fd.nl/economie-politiek/1111248/rutte-was-de-echte-havik-in-brusselRutte speelde hardball blijkbaar.
Het stemmen in Griekenland begint pas rond middernacht hoorde ik net bij RTL. Op zich is de kans dat ze voor de deal stemmen redelijk groot, maar de vraag is of Tsipras daarna nog door kan en voor verkiezingen is op dit moment natuurlijk ook geen geld. Een politicus die werd geinterviewed zei dat hij verwacht dat Tsipras aanblijft als premier (hij heeft immers dat akkoord onderhandeld) en dan een kabinet om zich heen verzameld die wel de plannen kan/wil doorvoeren.
Overigens is een Grexit eigenlijk geen optie, want als we Varoufakis mogen geloven is zijn plan B nooit verder gekomen dan de tekentafel, waardoor Griekenland hoe dan ook niets anders kan dan instemmen.
Een Grexit is m.i. om een andere geen optie. Het verleden van Griekenland is tot in de jaren 80 vol van coups, dictatuur en angst onder de bevolking. Je kan je voorstellen dat de "gewone" Griek van zeg 40/50 jaar of ouder, dat nooit meer wil meemaken. Die accepteren alles om uit de ellende te blijven.
De EU/Euro fungeert als een soort veiligheidskordon die voorkomt dat iemand in Griekenland, een coupe kan plegen en het land in (bloedige) ellende stort.
De "jongeren" zeg tot 30 à 40 hebben die "oorlog angst" niet gekend, en horen alleen de "uitgekauwde horror verhalen van hun ouders. Sommigen denken dat "zelfstandigheid" een recht is waarbij ze de risico's en haalbaarheid daarvan over het hoofd zien.
De leidende Syriza partij wil niet uit de EU, noch Euro maar wil net als voorgaand regeringen ook weer niet voldoen aan de - nu verzwaarde - EU-eisen voorwaarden voor de EU/Euro. Rare situatie dus.
NB. In de TS, heb ik een
GREXIT handboek link neer gezet (daterend uit 2012 !!). Waarschijnlijk, heeft Yanis dat indertijd niet gevonden of (op)gezocht.
Daar staat vrij precies wat een land kan doen om de euro gedag te zeggen en wat de consequenties zijn.
Hierbij teken ik aan dat de invoering van een parallelle munt 8 tot 12 maanden neemt. In de tussentijd zou het financiële systeem op z'n gat liggen en had Griekenland moeten werken met schuldbekentenissen (IOU's). Het zou ook kunnen zijn, dat de partij van Tsipras er gewoon geen tijd of (destijds) valide reden voor had.