abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juli 2015 @ 09:00:16 #1
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_154321635
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
  dinsdag 14 juli 2015 @ 09:03:03 #2
348178 NotTheSame
pi_154321663
Lapo uit het vorige topic van mij:

De laatste post van dit topic: 6 maanden geleden rond deze tijd rommelde het in mijn buik en 10 uur later had ik Piranha aan de borst *O* !
  dinsdag 14 juli 2015 @ 09:03:54 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_154321673
Zes maanden piranha *O*
disclaimer
pi_154321727
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 09:03 schreef NotTheSame het volgende:
Lapo uit het vorige topic van mij:

De laatste post van dit topic: 6 maanden geleden rond deze tijd rommelde het in mijn buik en 10 uur later had ik Piranha aan de borst *O* !
Yay alweer 6 maanden bv!
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 14 juli 2015 @ 09:44:20 #5
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154322150
NTS 6 maanden bv *O*

Kyara, respect hoor, hoe je dat gedaan hebt :D ik ken moeders die om minder zijn afgehaakt. (En ik zou zelf ook niet weten of ik het dan had vol gehouden, al dat kolven...)
Je oudste was toen jonger dan jouw tweeling nu toch? Heeft hij nooit alsnog een slokje gewild? Live danwel uit een bekertje?
KuikenGuppy
pi_154322761
Yay NTS!
pi_154323405
Ik liep gister in een kerk, daar zag ik dit tafereel:

I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 11:27:56 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_154324180
Jaloerse peuter en baby aan de tet. Some things are universal O+
disclaimer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 15 juli 2015 @ 15:08:57 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154360356
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 15 juli 2015 @ 15:30:03 #10
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154360950
Wow NTS< 6 maanden alweer! *O*

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 09:44 schreef Burdie het volgende:
Kyara, respect hoor, hoe je dat gedaan hebt ik ken moeders die om minder zijn afgehaakt. (En ik zou zelf ook niet weten of ik het dan had vol gehouden, al dat kolven...)
Je oudste was toen jonger dan jouw tweeling nu toch? Heeft hij nooit alsnog een slokje gewild? Live danwel uit een bekertje?
Thanx :*
Mijn oudste was toen net 1. Dus wel flink stukje jonger ja.
Hij kreeg vaak de restjes uit de flesjes. En heb hem ook wel eens wat gegeven uit een bekertje. Maar had amper genoeg voor 2 dus helaas voor hem. Hij heeft wel een gezegd dat hij ook wilde drinken, van mij mag hij dat ook best proberen, maar ja, op de momenten dat hij daar mee kwam waren ze allebei in gebruik.... En toen hij nog geen 14 maanden was zei hij al "mama kolven" :D
pi_154387498
Net voor het eerst in zo'n vijf jaar weer gekolfd. 120 cc uit één borst. Hoera! *O*
  donderdag 16 juli 2015 @ 14:51:20 #12
348178 NotTheSame
pi_154387898
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2015 14:29 schreef -Spring het volgende:
Net voor het eerst in zo'n vijf jaar weer gekolfd. 120 cc uit één borst. Hoera! *O*
Netjes *O* !
pi_154389816
Lekker spring!

Probleempje hier (baby 9 maanden). Liggend voeden ging altijd prima, snachts. Op mijn zij, baby laag genoeg, tegen me aan en happen maar. De hap is alleen niet heel groot maar dat was nooit een punt. Nu bij alleen 2 boven tanden en 2 ondertanden heeft,krijgt hij tepel niet ver genoeg en dus pijn en 2 boven tanden afdrukken in tepel :o toen ik ging zitten en madonna houding, was het meteen pijnloos. Hij heeft nooit groot gehapt dus dat krijg ik liggend niet voor elkaar(zittend beter

[ Bericht 1% gewijzigd door Hilmo op 16-07-2015 16:19:13 ]
pi_154425604
Newbie borstvoedingsmama's vraagje: tot nu toe heeft mijn baby minstens 30 minuten gedronken aan de borst. Nu liet ze zojuist na een kwartier al los. De borst voelt soepel en leeg, zij lijkt tevreden en geeft geen honger signalen meer.

Dan kan ik er met een gerust hart vanuit gaan dat ze genoeg heeft gedronken toch?
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_154425850
Ik ging daar wel vanuit Kris. Als Frits niet genoeg had, kwam hij gewoon eerder.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cholula op 17-07-2015 22:31:28 ]
pi_154426381
Thanks, ik hoor d'r inderdaad vanzelf wel als het toch niet genoeg was.
pi_154459343
Reken ik het om de drie uur voeden vanaf begin van de voeding of het eind van de voeding? Ik doe nu vanaf het begin, maar ben vaak een half uur bezig om haar goed wakker te krijgen en te laten eten (als het niet langer is). Ze wordt zelden uit zichzelf voor de volgende voeding wakker.
  zondag 19 juli 2015 @ 11:59:41 #18
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154459483
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 11:51 schreef Krisvc het volgende:
Reken ik het om de drie uur voeden vanaf begin van de voeding of het eind van de voeding? Ik doe nu vanaf het begin, maar ben vaak een half uur bezig om haar goed wakker te krijgen en te laten eten (als het niet langer is). Ze wordt zelden uit zichzelf voor de volgende voeding wakker.
Vanaf het begin. Maar voed je op schema dan? Of houd je maximum van drie uur aan?

In t begin drie kwartier bezig zijn is niet vreemd...
Kwak
pi_154459575
Nee, in principe op verzoek, maar wat ik van de kraam begreep mocht ik niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten zitten. Dus ik maak dr wakker, wat een half uur duurt, ik leg dr aan, ongeveer tien minuutjes en ze drinkt ongeveer een half uur. Dan ben ik vanaf het begin van de voeding een uur verder en maak ik dr na 2 uur weer wakker.

Maar omdat ze zo moeilijk wakker te krijgen is heb ik het vermoeden dat ze nog geen honger heeft.
  zondag 19 juli 2015 @ 12:10:14 #20
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154459651
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:06 schreef Krisvc het volgende:
Nee, in principe op verzoek, maar wat ik van de kraam begreep mocht ik niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten zitten. Dus ik maak dr wakker, wat een half uur duurt, ik leg dr aan, ongeveer tien minuutjes en ze drinkt ongeveer een half uur. Dan ben ik vanaf het begin van de voeding een uur verder en maak ik dr na 2 uur weer wakker.

Maar omdat ze zo moeilijk wakker te krijgen is heb ik het vermoeden dat ze nog geen honger heeft.
Hoe oud is ze en hoe zwaar? Je zou ook eens kunnen proberen of ze zelf iets later komt, bijvoorbeeld na drie en een half uur? Dikke kans dat ze dat dan weer inhaalt door daarna weer iets snller te komen.

Als je op 8 voedingen per 24 uur zit als je volledig op verzoek voedt dan is t voor je productie volgens mij allemaal dik in orde.
Kwak
  zondag 19 juli 2015 @ 12:13:21 #21
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154459709
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:06 schreef Krisvc het volgende:

De voeding begint op het moment dat ze begint met drinken, dus niet op het moment dat jij begint met wakker maken :).

Is ze alweer terug op geboortegewicht en groeit ze goed? Die drie uur kan je dan langzaamaan los gaan laten.
KuikenGuppy
pi_154459765
't Is echt nog een prulleke, morgen twee weken en bij de laatste meting woensdag 3660 (tegenover 3530 bij de geboorte).

Ik ga eens proberen of een half uurtje later voeden zin heeft en ze dan daarna uit zichzelf komt.

Zo mooi, moeder zijn. Je denkt van de kleinste dingetjes dat je je kind kapot maakt. :')
  zondag 19 juli 2015 @ 12:18:11 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154459796
En het mooie is, een baby maak je niet zo snel stuk :+.
KuikenGuppy
pi_154459910
Bij Luc lukte de borstvoeding niet (aanhappen en veel te sloom/lafjes drinken) en heb ik 3 weken gekolfd & dat vond ik zoveel gedoe dat ik er mee gestopt ben. (Ik had zoveel melk in de vriezer dat hij bijna nog 6 weken BV in totaal heeft gehad :D)
Luc kwam eigenlijk nooit uit zichzelf voor een voeding & omdat ik BV via een fles gaf wist ik precies hoeveel Luc kreeg & kon ik eenvoudig een voedingsschema aanhouden. Wat ik eigenlijk heel prettig vond.

Nu bij nummer 2 ga ik het weer proberen maar ik merk dat ik een beetje "zenuwachtig" word van dat voeden op verzoek. Ik ben door Luc zo gewend aan schema's en om de zoveel uur etc. Kan je als je BV geeft ook, of is het dan gedoemd om te mislukken?
Life is what happens while you are busy making other plans...
  zondag 19 juli 2015 @ 12:31:09 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154460071
Er zijn vrouwen die het op schema doen, ja. Maar ik hoop eigenlijk dat je tzt durft te vertrouwen op jullie beider lichamen en dat je zult merken hoe rustig en ontspannen het kan zijn als je niet op de klok hoeft te kijken, niet op ml's hoeft te letten, maar gewoon voedt wanneer de behoefte er is.
KuikenGuppy
  zondag 19 juli 2015 @ 12:53:13 #26
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154460624
Hier ook begonnen met op schema voeden (met 2 prematuurtjes is dat natuurlijk ook wel iets anders). En ook later nog best vaak op mijn verzoek gevoed om de planning biet geheel in de soep te laten lopen (voor M vooral). Maar dat is aardig goedgekomen ;)

Ik heb wel ervaren dat je door het "gemak" van bv het uiteindelijk sneller los kan laten.
pi_154460890
Ik zat me toevallig gisteren te bedenken dat ik echt volledig op verzoek voed en geen idee heb hoeveel voedingen ze krijgt. De eerste twee weken zette ik 's nachts mn wekker nog om de drie an vier uur, maar daar ben ik mee opgehouden toen bleek dat ze uit zichzelf wel op tijd kwam.

Ik vind het heerlijk zo, zonder schema.

Morgen naar het cb. Benieuwd wat zij daarvan vinden. :)
pi_154471438
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:31 schreef Burdie het volgende:
Er zijn vrouwen die het op schema doen, ja. Maar ik hoop eigenlijk dat je tzt durft te vertrouwen op jullie beider lichamen en dat je zult merken hoe rustig en ontspannen het kan zijn als je niet op de klok hoeft te kijken, niet op ml's hoeft te letten, maar gewoon voedt wanneer de behoefte er is.
Mijn kraam wilde een schema. Mijn kind had eerder honger dan die drie uur. Een kleine baby laten huilen vond ik na een minuut al een slecht plan en voeden was de enige methode om hem stil te krijgen.
Daaaaag, schema. :W
Professioneel gifmenger.
pi_154471714
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:02 schreef -Spring het volgende:
Ik zat me toevallig gisteren te bedenken dat ik echt volledig op verzoek voed en geen idee heb hoeveel voedingen ze krijgt. De eerste twee weken zette ik 's nachts mn wekker nog om de drie an vier uur, maar daar ben ik mee opgehouden toen bleek dat ze uit zichzelf wel op tijd kwam.

Ik vind het heerlijk zo, zonder schema.

Morgen naar het cb. Benieuwd wat zij daarvan vinden. :)
Ik ben nu een jaar verder en weet nog niet hoevaak ik voed :D
Daar moet ik serieus over nadenken en gaan tellen.

Ik heb wel in het begin onzeker bijgehouden in een boekje welke borst hoelaat en ook zelfs hoelang :@
Om een beetje grip er op te houden.
Grip? Op een baby? Schema?
What was I thinking :o

Op verzoek ben ik gaan voeden, vertrouwend op de signalen van de kleine en af en toe even op mijn moment als dat beter uitkwam met uit huis gaan/ boodschappen doen oid.
pi_154471755
Hier net als bij spring, gewoon wanneer meneer wil. De eerste 2 weken hebben we nog wel voor de zekerheid een wekker gezet maar hij kwam daar meestal net voor.
Ik moet wel zeggen dat B. natuurlijk vanaf dag 5 ook gewoon goed aankwam.
  zondag 19 juli 2015 @ 22:29:59 #31
149959 SQ
snelle trees
pi_154474421
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2015 16:13 schreef Hilmo het volgende:
Lekker spring!

Probleempje hier (baby 9 maanden). Liggend voeden ging altijd prima, snachts. Op mijn zij, baby laag genoeg, tegen me aan en happen maar. De hap is alleen niet heel groot maar dat was nooit een punt. Nu bij alleen 2 boven tanden en 2 ondertanden heeft,krijgt hij tepel niet ver genoeg en dus pijn en 2 boven tanden afdrukken in tepel :o toen ik ging zitten en madonna houding, was het meteen pijnloos. Hij heeft nooit groot gehapt dus dat krijg ik liggend niet voor elkaar(zittend beter
Hilmo, lukt het ook niet als je op je linker zij ligt en dan de rechter borst aanbiedt? Dan ligt de borst wat "vrijer" en moet ie zijn koppie omhoog draaien om aan te happen. Moet je wel iets verder "overhangen".
disclaimer
  zondag 19 juli 2015 @ 22:55:49 #32
335643 faptist
Maakt fouten
pi_154475116
Oh dat schema! Ik werd daar helemaal krankjorum van tijdens m'n kraamweek.
Had toen zelfs wekkers gezet, zodat ze op tijd te eten kreeg. :')
Inmiddels is het ook allemaal op verzoek en zou ik, zelfs met nadenken, je niet kunnen vertellen hoe vaak dat is op een dag. Het gebeurt gewoon, maar dit kan eigenlijk alleen maar omdat ik heerlijk thuis zit.

Overigens wilde ik even de Zweedse meubelfabrikant te Delft een grote pluim geven. Ik kon daar ro voeden in een aparte ruimte. Fijne stoel, verschoningstafel met indien nodig luiers en een wasbak. Ideaal!
Enige jammere was dat elke keer wanneer er een mededeling was dit net zo hard in het kamertje klonk als in de winkel zelf.
Dus dan ben je heerlijk aan het voeden. Baby rustig en ontspannen en dan opeens " KAYLEY EN MAXIMILLIAAN WILLEN WORDEN OPGEHAALD UIT DE KNUTSELHOEK ".
En ook een beetje vervelend dat het blijkbaar ook de enige plek is waar anderen hun baby moeten verschonen.. Dus je hoort constant geklop op de deur waardoor je een zeer opgejaagd gevoel krijgt, maar toch ^O^ voor de
Faciliteit.
  zondag 19 juli 2015 @ 23:24:24 #33
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154475856
Amersfoort heeft ook zo'n ruimte, idd heel fijn :Y.
KuikenGuppy
pi_154476533
Denk dat ik ook gewoon niet gewend ben om op honger signalen te letten. Luc kwam de eerste weken nooit zelf om een voeding. Ik moest hem altijd wakker maken. Ook de volgende ochtend na 6 uur..
pi_154477693
Ik heb ook geen idee hoevaak H komt. Heb het laatst 2 dagen bijgehouden en vond het de derde dag al te veel werk :+ hij groeit goed! 6 kilo alweer O+
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_154479815
Ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat hier :) Heb wel gelezen dat het kraamcentrum dat we hebben gekozen streeft naar voeden op verzoek, dus ik hoop dat ze daarin goed begeleiden :) en ze hebben ook een lactatiekundige als je problemen/vragen hebt.
pi_154480006
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 22:55 schreef faptist het volgende:
Inmiddels is het ook allemaal op verzoek en zou ik, zelfs met nadenken, je niet kunnen vertellen hoe vaak dat is op een dag. Het gebeurt gewoon, maar dit kan eigenlijk alleen maar omdat ik heerlijk thuis zit.

Overigens wilde ik even de Zweedse meubelfabrikant te Delft een grote pluim geven. Ik kon daar ro voeden in een aparte ruimte. Fijne stoel, verschoningstafel met indien nodig luiers en een wasbak. Ideaal!
Enige jammere was dat elke keer wanneer er een mededeling was dit net zo hard in het kamertje klonk als in de winkel zelf.
Dus dan ben je heerlijk aan het voeden. Baby rustig en ontspannen en dan opeens " KAYLEY EN MAXIMILLIAAN WILLEN WORDEN OPGEHAALD UIT DE KNUTSELHOEK ".
En ook een beetje vervelend dat het blijkbaar ook de enige plek is waar anderen hun baby moeten verschonen.. Dus je hoort constant geklop op de deur waardoor je een zeer opgejaagd gevoel krijgt, maar toch ^O^ voor de
Faciliteit.
Je hebt in het restaurant ook nog een rustige voedplek. Was prima, alleen had je soms wat nieuwsgierige kids die kwamen gluren :)
Vond ik relaxer dan op de verschoon plek :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 20 juli 2015 @ 09:23:57 #38
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154480541
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 22:55 schreef faptist het volgende:

Faciliteit.
In Haarlem hebben ze ook zo'n ruimte ... Vieze luiers op de grond omdat de luieremmer over z'n nek ging, papieren handdoekjes zelfde verhaal omdat de vuilnisbak vol zat. Heb michael heel snel verschoond en ben, na een melding bij het personeel waar niks mee gedaan werd, in het restaurant gaan voeden. No way dat ik in zo'n stinkende ruimte ga zitten voeden :r
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_154480579
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 09:23 schreef DJMO het volgende:

[..]

In Haarlem hebben ze ook zo'n ruimte ... Vieze luiers op de grond omdat de luieremmer over z'n nek ging, papieren handdoekjes zelfde verhaal omdat de vuilnisbak vol zat. Heb michael heel snel verschoond en ben, na een melding bij het personeel waar niks mee gedaan werd, in het restaurant gaan voeden. No way dat ik in zo'n stinkende ruimte ga zitten voeden :r
Getver zeg. Groot gelijk dat je elders hebt gevoed.
Professioneel gifmenger.
  maandag 20 juli 2015 @ 09:29:01 #40
149959 SQ
snelle trees
pi_154480614
In het restaurant van de Bijenkorf hebben ze ook een luie stoel in de verschoonruimte staan. Maar echt no way dat ik dat gebruik, ik voed wel in een rustig hoekje van het restaurant ;) Ik eet mijn lunch ook niet op de wc, tenslotte.

Maar goed, als je niet graag in het openbaar voedt begrijp ik dat dit een fijne optie is, dus in elk egval goed dat het bestaat! ^O^
disclaimer
pi_154481749
Volgens mij hebben alle geel-blauwe meubelwinkels zo'n verschoonhok. Inderdaad prima om te verschonen. Voeden doe ik ook gewoon in het restaurant. Want dat wat SQ zegt, ik eet ook niet op de wc.
pi_154488712
Zover ik me herinner hebben ze zelfs in het restaurant een voedhoek! Of is die weg?
pi_154489337
Ik kom nog even zwaaien hier ;( Uk dronk nog 's nachts en 's ochtends, maar weigert nu.. Drinkt als ik 'm aanleg voor de vorm nog een paar slokken en zoekt dan om zich heen of iets beters te vinden is (fles, of eten, of papa, of pousse }:| )
Nog een keer mooie foto's maken en dan klaar dus, ook al voelt dat flink ruk. Het heeft ook wel iets moois dat hij beslist, maar mama had wat anders voor ogen :{
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  maandag 20 juli 2015 @ 15:57:23 #45
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_154489430
:*
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  maandag 20 juli 2015 @ 16:01:14 #46
149959 SQ
snelle trees
pi_154489543
Ach JM, wat jammer dat het nu stopt ;( Maar:

*O* 9 *O* maanden *O* borstvoeding *O*

En toch wel fijn dat hij het zelf bepaalt!
disclaimer
  maandag 20 juli 2015 @ 16:37:20 #47
335643 faptist
Maakt fouten
pi_154490443
Hoera voor de 9 maanden borstvoeding.
Ik snap dat je het liever lang had gedaan, maar 9 maanden is echt prachtig, jufM!

Doordat jij het er nu zo over hebt vraag ik me toch af hoe lang jullie uitsluitend bv hebben gegeven.
Vandaag was ik bij een vriendin en die vroeg of Ro een lange vinger mocht of een likje fruithapje die ze ook aan haar dochtertje gaf. Ik zei beide keren nee en begon me daardoor ook af te vragen hoelang ik nog nee blijf zeggen.
Ik maak me ook druk om het werken en kolven wat daarbij gepaard gaat. Op mijn werk doen ze er op papier wel alles aan, maar in praktijk zit je in een slecht geventileerd hokje en moet je voor de koelkast naar de kamer van je teamleider. Dat en de manier hoe er over borstvoeding gepraat wordt bij ons op het werk geeft me eigenlijk toch best veel stress.
pi_154490610
Ik heb bijna 6 maanden volledig bv gegeven, overdag afgebouwd omdat ik op mijn bruiloften kolven niet zag zitten. En ook met ander voedsel begonnen toen, maar dat was meer toevallig :)
  maandag 20 juli 2015 @ 17:08:54 #49
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154491350
Wij zijn tussen 5 en 6 maanden begonnen met bijvoeding, pas vanaf 6 maanden serieus. En een lange vinger mag kuiken nog steeds niet van mij, veel te veel suiker :P.
KuikenGuppy
pi_154491680
alvast eens een beetje bij/in gaan lezen
Schudden voor gebruik
  maandag 20 juli 2015 @ 21:55:54 #51
171422 LadyBlack
paint it black
pi_154499988
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 16:01 schreef Stormqueen het volgende:
Ach JM, wat jammer dat het nu stopt ;( Maar:

*O* 9 *O* maanden *O* borstvoeding *O*

En toch wel fijn dat hij het zelf bepaalt!
+1!
  maandag 20 juli 2015 @ 21:58:50 #52
171422 LadyBlack
paint it black
pi_154500096
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 16:37 schreef faptist het volgende:
Hoera voor de 9 maanden borstvoeding.
Ik snap dat je het liever lang had gedaan, maar 9 maanden is echt prachtig, jufM!

Doordat jij het er nu zo over hebt vraag ik me toch af hoe lang jullie uitsluitend bv hebben gegeven.
Vandaag was ik bij een vriendin en die vroeg of Ro een lange vinger mocht of een likje fruithapje die ze ook aan haar dochtertje gaf. Ik zei beide keren nee en begon me daardoor ook af te vragen hoelang ik nog nee blijf zeggen.
Ik maak me ook druk om het werken en kolven wat daarbij gepaard gaat. Op mijn werk doen ze er op papier wel alles aan, maar in praktijk zit je in een slecht geventileerd hokje en moet je voor de koelkast naar de kamer van je teamleider. Dat en de manier hoe er over borstvoeding gepraat wordt bij ons op het werk geeft me eigenlijk toch best veel stress.
Zo lang jij dat wilt :)

Ik had als stelregels voor mezelf: tot 6 maanden alleen melk, en tot 1 jaar geen suiker. Dat was heel behoorlijk vol te houden, dat laatste vooral omdat E ook niet echt taalde naar allerlei lekkers. Die was zeg maar zielsgelukkig met een soepstengel als wij een taartje hadden :D Na het jaar werd ik wat losser, maar nog steeds krijgt mijn peuter geen groot ijsje of eigen taartje als er iets te vieren is. Die krijgt een klein puntje of gewoon hapjes van papa en mama.
pi_154506491
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 16:37 schreef faptist het volgende:
Dat is erg vervelend allemaal. Denk dat jij zelf moet proberen te bepalen hoeveel het je kost, en of dat het je waard is. Iemand anders kan wel zeggen: "ach trek het je niet aan wat ze zeggen" maar als jij daar nu eenmaal wel stress van krijgt, heb je daar niet zoveel aan. Wellicht kan het kolven wat afgebouwd worden en kun je dan bijvoorbeeld nog wel bv gaan geven maar in combinatie met fv? Er zijn wel meerdere mensen hier die daar ervaring mee hebben. Het is wel spannend, omdat je dan toch afbouwt, maar het is niet onmogelijk. Maar misschien is dat wel iets waar je echt niet aan moet denken.. Het is in ieder geval goed om even na te gaan voor jezelf wat jij eigenlijk wilt en hoe je dat kunt vormgeven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_154506613
Ah wat balen ffap, dat die sfeer daar niet zo fijn is wat betreft bv. Bij mij op het werk was ik de eerste sinds tijden die gebruik ging maken van haar recht maar met behulp van p&o heb ik een goede ruimte meestal voor elkaar gekregen.

Nu vakantie maar over een week voor het eerst in eigen tijd, pauze, kolven ;( zooo benieuwd hoeveel de opbrengst dan is en of dat gaat.

Ja idd sq, liggend voorover hangen ga ik maar eens proberen. Nu gaat het soms wel, maar na een paar minuten gaat bij zich afzetten, altijd al gedaan, en dan ontstaat pijn, niet meteen kwam ik nu achter.
pi_154513227
Ik kom even binnenvallen met een vraagje (tegen beter weten in) :

Mijn man raakt een beetje in paniek als hij alleen is met de baby en kan dan niet meer zo goed logisch nadenken. Hij heeft een flesje gekolfde melk uit de koelkast gehaald, opgewarmd in de magnetron ( ;( ) en toen baby niet wilde drinken heeft hij dat flesje weer in de vriezer gezet.

Is deze melk nog bruikbaar of heb ik, zoals ik vermoed, 150 ml voor niks gekolfd?
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:25:06 #56
149959 SQ
snelle trees
pi_154513322
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:21 schreef lunapuella het volgende:

Mijn man raakt een beetje in paniek als hij alleen is met de baby en kan dan niet meer zo goed logisch nadenken. Hij heeft een flesje gekolfde melk uit de koelkast gehaald, opgewarmd in de magnetron ( ;( ) en toen baby niet wilde drinken heeft hij dat flesje weer in de vriezer gezet.

Is deze melk nog bruikbaar of heb ik, zoals ik vermoed, 150 ml voor niks gekolfd?
Nee, die kun je weggooien. Wat je zou kunnen doen is de melk in kleinere porties opwarmen / invriezen. Dan ben je niet meteen zo'n hele plens kwijt. 150 cc is al best heel veel voor zo'n kleine baby namelijk.
disclaimer
pi_154513429
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:21 schreef lunapuella het volgende:

Kan je helaas weggooien.

Tip van Flip met ook een vriend die in zulke situaties niet zo helder nadenkt: plak een briefje op de koelkast/vriezer met instructies. Dan kan hij altijd even nalezen hoe of wat als hij het even niet meer weet.
Kleine porties invriezen,wat SQ zegt, is ook handig. Het is zonde als je 100 cc weer moet weggooien, omdat de baby 50 cc gedronken heeft.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:32:28 #58
149959 SQ
snelle trees
pi_154513490
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:29 schreef Skittles het volgende:

[..]

Kan je helaas weggooien.

Tip van Flip met ook een vriend die in zulke situaties niet zo helder nadenkt: plak een briefje op de koelkast/vriezer met instructies. Dan kan hij altijd even nalezen hoe of wat als hij het even niet meer weet.
Kleine porties invriezen,wat SQ zegt, is ook handig. Het is zonde als je 100 cc weer moet weggooien, omdat de baby 50 cc gedronken heeft.
Ja, bijvoorbeeld dat die vettige laag normaal is :D
disclaimer
pi_154513557
Ja, dat ook dus! :') Dat is GEEN schimmel en ook niet bedorven. Zeg 'm dat honderd keer en laat het hem ook een paar keer herhalen. Weggooien van melk alleen met jouw toestemming enzo :+
pi_154513561
Dat dacht ik al. ;(

Nog tips/ervaringen voor methoden om kleine hoeveelheden in te vriezen? Milktrays, zakjes, iets heul anders?
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:38:01 #61
149959 SQ
snelle trees
pi_154513608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:35 schreef lunapuella het volgende:
Dat dacht ik al. ;(

Nog tips/ervaringen voor methoden om kleine hoeveelheden in te vriezen? Milktrays, zakjes, iets heul anders?
Ik zou inderdaad van die milktrays pakken, die schijnen heel prettig te zijn. En anders toch in kleine bakjes. Die zakjes lekten bij mij vaak na het ontdooien.
Maar wil je echt een voorraad aan gaan leggen, of is het voor kleine beetjes? Anders kun je ook kleine flesjes gebruiken,.
disclaimer
pi_154513688
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:35 schreef lunapuella het volgende:
Dat dacht ik al. ;(

Siliconen ijsblokjesvormen, na bevriezen over in een grote diepvriesbak.
Professioneel gifmenger.
pi_154513700
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:38 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ik zou inderdaad van die milktrays pakken, die schijnen heel prettig te zijn. En anders toch in kleine bakjes. Die zakjes lekten bij mij vaak na het ontdooien.
Maar wil je echt een voorraad aan gaan leggen, of is het voor kleine beetjes? Anders kun je ook kleine flesjes gebruiken,.
K gaat straks 3 dagen in de week naar een gastouder, en daarbuiten werk ik ook nog weleens als papa vrij is, dus ik wil idd wel een voorraadje aan gaan leggen. Op naar de milktrays dus.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:49:30 #64
149959 SQ
snelle trees
pi_154513859
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:41 schreef lunapuella het volgende:

[..]

K gaat straks 3 dagen in de week naar een gastouder, en daarbuiten werk ik ook nog weleens als papa vrij is, dus ik wil idd wel een voorraadje aan gaan leggen. Op naar de milktrays dus.
Ja, en je kan wel grotere hoeveelheden gaan invriezen ook. Want als hij straks gewend is aan flesdrinken, en wat ouder is, zal hij vanzelf grotere flesjes gaan drinken. Ik zou alleen niet meer dan 150 cc per portie pakken.

maar voor nu zijn kleine beetjes inderdaad het beste! Succes!
disclaimer
pi_154513876
:o ik zit net te googlen, wat zijn die Milk Trays duur zeg!
Ik heb destijds gewoon ijsblokjesvormen bij de blokker gekocht. En ik geloof dat ik vandaag de dag dezelfde keuze zou maken.
Professioneel gifmenger.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:51:51 #66
149959 SQ
snelle trees
pi_154513904
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:50 schreef Buurpoes het volgende:
:o ik zit net te googlen, wat zijn die Milk Trays duur zeg!
Ik heb destijds gewoon ijsblokjesvormen bij de blokker gekocht. En ik geloof dat ik vandaag de dag dezelfde keuze zou maken.
Milk trays zijn afgemeten, afgedekt en knoeivrij, dat heeft ook wel voordelen ;) zeker als je een vriesvak hebt waar misschien ook brood en vlees in wordt bewaard.
disclaimer
pi_154513957
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:51 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Milk trays zijn afgemeten, afgedekt en knoeivrij, dat heeft ook wel voordelen ;) zeker als je een vriesvak hebt waar misschien ook brood en vlees in wordt bewaard.
Ik heb een vriezer met een losse vrieslade, dus daarin ligt het al apart, afgesloten, schoon etc. Maar als je de melk tussen raketjes en diepvrieserwten in moet vriezen, is het misschien wel handig ja. :D
Professioneel gifmenger.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 15:28:21 #68
348178 NotTheSame
pi_154514801
Hier Milktrays in gebruik (overgenomen van JM) en ze zijn best handig.
De kleine hoeveelheid, maar ook dat de staafjes rechtstreeks in de fles kunnen ontdooien (mijn Calma fles van 250 dan, die 150 past niet).

Nadelen vind ik wel dat ze niet lekvrij zijn (ik moet nogal een eindje lopen naar de vriezer en dan mors je dus als je niet oplet.
Je kunt ze niet steriliseren, waarom weet ik niet maar de handleiding zegt dat het niet mag. Dus bij niet tijdig opgemerkte spruwmelk heb je dus een probleem.
En het eruit drukken van de staafjes kost nogal wat kracht.
pi_154515574
Misschien al eerder gevraagd, maar ik zag het zo gauw niet voorbij komen; geven jullie buiten de borstvoeding nog iets anders te drinken?
S is nu 9 maanden, en bij vrienden die fv geven zie ik vaker een flesje met water oid staan zodat er altijd tussendoor even een paar slokjes genomen kunnen worden.
Ik geef overdag tussen de 3 en 5 voedingen, maar zeker 's middags zit er makkelijk 6 uur tussen de voedingen (wel tussendoor fruit of een boterham bv).
Nu kan ik het morgen wel gaan vragen op het consultatiebureau, maar eh.. nou ja.. dat doe ik liever niet :+
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:33:56 #70
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_154516380
Volgens mij worden de gewone diepvrieszakjes afgeraden omdat er vervuiling in het plastic kan zitten oid. Weet niet meer precies (nuttig weer :') )

LMN,bij bv kan je altijd vaker aanleggen. Je hoeft geen water bij te geven. Bij kv zit je aam de max van 1 liter, dus is het wel bijna noodzaak om water bij te geven bij dit weer.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:37:13 #71
149959 SQ
snelle trees
pi_154516469
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Misschien al eerder gevraagd, maar ik zag het zo gauw niet voorbij komen; geven jullie buiten de borstvoeding nog iets anders te drinken?
S is nu 9 maanden, en bij vrienden die fv geven zie ik vaker een flesje met water oid staan zodat er altijd tussendoor even een paar slokjes genomen kunnen worden.
Ik geef overdag tussen de 3 en 5 voedingen, maar zeker 's middags zit er makkelijk 6 uur tussen de voedingen (wel tussendoor fruit of een boterham bv).
Nu kan ik het morgen wel gaan vragen op het consultatiebureau, maar eh.. nou ja.. dat doe ik liever niet :+
niet veel, ik oefen wel met flesjes water en dergelijke. Vaker aanleggen is geen optie, want ik werk. Daarbij wíl ze ook niet vaker drinken.
Ik vind het ook een lastige hoor. Krijgt ze wel genoeg enzo. Maar ik heb niet zo'n heel dorstig kind, klaarblijkelijk :')
disclaimer
pi_154516749
Hier staat eigenlijk altijd een antilekbeker van nuby op de grond. Dan kan ze zelf pakken als ze dorst heeft. Ze komt dan nog steeds voor de borst en zeker met de warme dagen is het een fijne verkoeling voor haar (aangezien ze 70% van het water dat ze in haar mond krijgt ook weer eruit laat lopen)
pi_154516791
Na borstontsteking nu waarschijnlijk spruw :{ Ik sprak kort de lactatiekundige van wie ik een kolf had geleend, gaf aan dat mijn tepels ook tussen de voedingen door pijn doen, aanleggen doet flink pijn en dat ik soms last van steken heb. Tepels zijn ook rood. Mini heeft geen waasje in zijn mond maar volgens haar hoefde dat ook niet per se bij spruw. Ze zei ook dat spruw heel vaak voorkwam na borstontsteking door de gebruikte antibiotica.

Huisarts gebeld, de assistente vond het niet klinken als spruw maar zei dat ik voor de zekerheid miconazol kon smeren, alleen op mijn tepels. Nu heb ik Daktarin gehaald bij de Etos maar de instructies zijn nogal verwarrend. Als ik google lees ik dat ik niet de bijsluiter moet volgen in het geval van candida op tepels, maar na elke voeding een beetje moet smeren. Bijsluiter zegt twee keer per dag en afwassen voor een voeding. Googlen levert op dat afwassen niet nodig is. Wie weet raad..?

Ik lees ook vaak dat alleen de moeder behandelen geen zin heeft, dat snap ik ook wel maar had tegelijkertijd het gevoel dat de assistente er niet zoveel van wist :@ Ik moest maar vooral goed aanleggen en terugbellen als de klachten over een tijdje niet verdwenen waren. Alsof ik niet weet dat ik goed en vaak moet aanleggen, na die stomme ontsteking :{ Volgens kraamzorg ging het aanleggen prima en ook als ik het vergelijk met instructies dan gaat het goed.
pi_154517331
Als ik vaker ga aanleggen voor tussendoortjes, heb ik binnen de kortste keren geen tepels meer over waarschijnlijk..
Als ze niet genoeg dorst heeft, gaat ze kluiven ;(

Maar in dat geval zet ik ook eens een flesje met water erbij als ze aan het spelen is, ik ga er inderdaad ook niet vanuit dat dat voor problemen zal zorgen.
Dank jullie wel!
  dinsdag 21 juli 2015 @ 17:14:03 #75
149959 SQ
snelle trees
pi_154517552
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 17:06 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Als ik vaker ga aanleggen voor tussendoortjes, heb ik binnen de kortste keren geen tepels meer over waarschijnlijk..

Maar in dat geval zet ik ook eens een flesje met water erbij als ze aan het spelen is, ik ga er inderdaad ook niet vanuit dat dat voor problemen zal zorgen.
Dank jullie wel!
Kluiven en tepel zouden nooit in 1 zin genoemd mogen worden :'(

Minarosa, wat klote zeg! Ik heb helaas geen ervaring of tips, maar er zitten er hier wel veel die dat wel hebben. Hopelijk zijn jullie er snel weer vanaf en kun je nu probleemloos gaan voeden! :*
disclaimer
pi_154517710
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 17:14 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Kluiven en tepel zouden nooit in 1 zin genoemd mogen worden :'(

Minarosa, wat klote zeg! Ik heb helaas geen ervaring of tips, maar er zitten er hier wel veel die dat wel hebben. Hopelijk zijn jullie er snel weer vanaf en kun je nu probleemloos gaan voeden! :*
En vervolgens krijg je tepelkluifkloven ;(

Hier was het vooral drinken, drinken, bedenkelijk rondkijken, naar mama kijken, kaakklem en tegelijkertijd lachen naar mama, lachend loslaten omdat er een vinger tussen de kaakjes wordt gefrot, repeat.

Dus tegenwoordig wordt er afgekoppeld als er bedenkelijk wordt rondgekeken O-)
pi_154518394
quote:

Dank jullie wel!
Hier ook 9 maanden en we willen meer vaste voeding hier dus extra aanleggen gaat zorgen voor nog meer productie en die is al zo flink :o
We geven geregeld water en soms drinkt hij schat ik wel 100 ml water op een warme dag. Hij vindt het heerlijk. Yoghurt ook flink. Verder heb ik van Hipp thee maar nog niet gebruikt.
pi_154518572
quote:

Dank jullie wel!
Vanaf maand of zeven ging ik bij elk eetmoment ook water aanbieden. Dus dat was toen zo'n drie keer per dag. Toen at ze weliswaar niet altijd veel, maar eten maakt vaak wel dorstig dus dan ging er ook altijd wel wat vocht naar binnen. Dat is nu nog steeds zo.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_154518831
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:48 schreef Minarosa het volgende:
Na borstontsteking nu waarschijnlijk spruw :{ Ik sprak kort de lactatiekundige van wie ik een kolf had geleend, gaf aan dat mijn tepels ook tussen de voedingen door pijn doen, aanleggen doet flink pijn en dat ik soms last van steken heb. Tepels zijn ook rood. Mini heeft geen waasje in zijn mond maar volgens haar hoefde dat ook niet per se bij spruw. Ze zei ook dat spruw heel vaak voorkwam na borstontsteking door de gebruikte antibiotica.

Huisarts gebeld, de assistente vond het niet klinken als spruw maar zei dat ik voor de zekerheid miconazol kon smeren, alleen op mijn tepels. Nu heb ik Daktarin gehaald bij de Etos maar de instructies zijn nogal verwarrend. Als ik google lees ik dat ik niet de bijsluiter moet volgen in het geval van candida op tepels, maar na elke voeding een beetje moet smeren. Bijsluiter zegt twee keer per dag en afwassen voor een voeding. Googlen levert op dat afwassen niet nodig is. Wie weet raad..?

Ik lees ook vaak dat alleen de moeder behandelen geen zin heeft, dat snap ik ook wel maar had tegelijkertijd het gevoel dat de assistente er niet zoveel van wist :@ Ik moest maar vooral goed aanleggen en terugbellen als de klachten over een tijdje niet verdwenen waren. Alsof ik niet weet dat ik goed en vaak moet aanleggen, na die stomme ontsteking :{ Volgens kraamzorg ging het aanleggen prima en ook als ik het vergelijk met instructies dan gaat het goed.
Ik heb het gelukkig niet gehad, maar ik weet dat je jezelf én baby moet behandelen en dat je na elke voeding moet smeren. Vergeet de miconazol niet van je tepels te halen voor je de baby aanlegt!

Ik zou je gentiaan violet voor je kindje aanraden (en jezelf!) maar dat is alleen nog bij Eurolac leverbaar of zelfs daar niet meer. Sommigen zweren bij kokosolie, en dat is in elk geval iets schimmeldodend, maar je kunt ook even in overleg met de lk de apotheek en ha bellen en zeggen dat je ook iets voor je baby wilt.

Verder alles uitkoken aan beddegoed en hydrofielen (90 gr was), beha's ed ook. Na elke voeding nieuwe pads indoen en kolf enzo ook uitkoken.
Sterkte!
Home is where the O+ is...
pi_154522008
Waar kopen jullie die milk trays?
  woensdag 22 juli 2015 @ 07:37:20 #81
348178 NotTheSame
pi_154532948
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 20:17 schreef Rawedni het volgende:
Boobs 'n Burbs heeft ze geloof ik. Even Googlen anders?
pi_154533604
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 18:14 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ik heb het gelukkig niet gehad, maar ik weet dat je jezelf én baby moet behandelen en dat je na elke voeding moet smeren. Vergeet de miconazol niet van je tepels te halen voor je de baby aanlegt!

Ik zou je gentiaan violet voor je kindje aanraden (en jezelf!) maar dat is alleen nog bij Eurolac leverbaar of zelfs daar niet meer. Sommigen zweren bij kokosolie, en dat is in elk geval iets schimmeldodend, maar je kunt ook even in overleg met de lk de apotheek en ha bellen en zeggen dat je ook iets voor je baby wilt.

Verder alles uitkoken aan beddegoed en hydrofielen (90 gr was), beha's ed ook. Na elke voeding nieuwe pads indoen en kolf enzo ook uitkoken.
Sterkte!
Dankje! Gentiaanviolet had ik ook gelezen, wellicht dat ik dat inderdaad ergens probeer te bestellen. Ik gebruik ook bepanthen babyzalf op mijn tepels maar die lijkt de gevoeligheid niet te verminderen.
pi_154534480
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 07:37 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Boobs 'n Burbs heeft ze geloof ik. Even Googlen anders?
Dank ^O^
pi_154534703
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 20:17 schreef Rawedni het volgende:
Moedermelknetwerk:
http://www.moedermelknetw(...)iessysteem-staafjes/
  woensdag 22 juli 2015 @ 10:09:11 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154534728
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 08:55 schreef Minarosa het volgende:

[..]

Dankje! Gentiaanviolet had ik ook gelezen, wellicht dat ik dat inderdaad ergens probeer te bestellen. Ik gebruik ook bepanthen babyzalf op mijn tepels maar die lijkt de gevoeligheid niet te verminderen.
GV is helaas niet meer te koop.
KuikenGuppy
pi_154534974
Ik heb moedermelkzakjes van elanee gebruikt. Nooit lekkage gehad. Wel ruimte in de vriezer ;)

Gentiaan violet is niet meer te krijgen. Als je spruw hebt, behandel je idealiter moeder en kind, maar ik snap de overweging als kind klachtenvrij is. De crème regelmatig smeren, eventuele klodders voor de voeding verwijderen,maar niet uitgebreid gaan wassen. De schimmel gaat dood boven de 60 graden, dus kookwas hoeft niet, maar ik zou even geen zijden bh's dragen ;)
pi_154538316
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:41 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Siliconen ijsblokjesvormen, na bevriezen over in een grote diepvriesbak.
Just curious, maar wat doe je dan met datum labelen? Ik zie nu een grote bak voor me met allemaal losse blokjes zonder dat je weet welke al 4 maanden ligt en wat net nieuw is :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_154538610
Sterkte minarosa!

Ik heb ook van die elanee zakjes. Ik doe er geen grote hoeveelheden in, maar wat na mijn 2e keer kolven niet meer in de meegebrachte flesjes past. Ik heb een pakje met zakjes op mijn werk liggen voor als ik flesjes vergeet, heel handig! Ook nooit problemen gehad met ontdooien. Om dat te ondervangen kan je het sowieso even in een bakje zetten tijdens het ontdooien? Maar nu we in het werkritme zitten, vries ik nauwelijks meer in. Alles gaat door naar de volgende werkdag dus staat in de koelkast. Er staan nog 3 flesjes van rond 100-150 ml in de vriezer voor nood.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_154538828
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 12:53 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Just curious, maar wat doe je dan met datum labelen? Ik zie nu een grote bak voor me met allemaal losse blokjes zonder dat je weet welke al 4 maanden ligt en wat net nieuw is :+.
Datum per bakje, geen grote voorraad. Het was bij mij vrijdag invriezen, maandag ontdooien en opmaken.
Professioneel gifmenger.
  woensdag 22 juli 2015 @ 13:39:14 #90
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154539498
quote:

[..]

Ik deed de blokjes per maand in ziplock zakjes, dus alle juli bij elkaar, alle augustus bij elkaar, etc.
Dat waren ook nooit grote hoeveelheden overigens, het meeste vroor ik per 100/120ml met fles en al in, of ik deed het in een avent bakje / nuk fles.
KuikenGuppy
  woensdag 22 juli 2015 @ 13:39:50 #91
149959 SQ
snelle trees
pi_154539517
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 13:12 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Datum per bakje, geen grote voorraad. Het was bij mij vrijdag invriezen, maandag ontdooien en opmaken.
Dan is invriezen toch zinloos?
disclaimer
  woensdag 22 juli 2015 @ 13:57:47 #92
348178 NotTheSame
pi_154540066
quote:

[..]

Invriezen per bakje (8 sticks). Ik heb ze gelabeld en in een rijtje op volgorde in een vrieslade liggen, dus ik pak vooraan en leg achteraan m'n verse melk.

Ik heb nu een kleine 2 liter op voorraad liggen. Ik ben ft thuis en als we weggaan kolf ik meer dan ik mee geef. Ik vraag me in godsnaam af hoe we dat op gaan krijgen :@.
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:04:51 #93
149959 SQ
snelle trees
pi_154540273
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 13:57 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Invriezen per bakje (8 sticks). Ik heb ze gelabeld en in een rijtje op volgorde in een vrieslade liggen, dus ik pak vooraan en leg achteraan m'n verse melk.

Ik heb nu een kleine 2 liter op voorraad liggen. Ik ben ft thuis en als we weggaan kolf ik meer dan ik mee geef. Ik vraag me in godsnaam af hoe we dat op gaan krijgen :@.
dan gooi je het weg ;) is echt geen schande!
Of je man pakt es een nachtvoeding ;)
disclaimer
pi_154540293
quote:

[..]

Bij peuter heb ik veel weggegooid. Bijna 3 liter geloof ik. Hij dronk het niet meer op de opvang (hij dronk liever gewone melk op den duur) en thuis had ik het ook niet echt nodig. Uiteindelijk lag alles er meer dan een jaar in en kon het weg ;(.

Ja per tray invriezen snap ik wel, maar Buurpoes zei dat ze de ingevroren sticks overgooide in 1 grote diepvriesbak dus vroeg me af hoe je dan labelt. Maar nu snap ik het, die grote bak was niet zo groot als ik me voorstelde :P (en ik vermoed dat ze het principe last in first out hanteert SQ, dus niet dezelfde ontdooit die vrijdag in de vriezer is gegaan).
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:07:41 #95
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154540354
quote:
Ik heb nu een kleine 2 liter op voorraad liggen. Ik ben ft thuis en als we weggaan kolf ik meer dan ik mee geef. Ik vraag me in godsnaam af hoe we dat op gaan krijgen .
Pannenkoeken! *O*
pi_154540704
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 13:39 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Dan is invriezen toch zinloos?
Vrijdag kolven, weekend gewoon voeden, maandag ik aan het werk en baby naar de creche met eigen melk is toch niet zinloos?
Professioneel gifmenger.
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:19:48 #97
149959 SQ
snelle trees
pi_154540748
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:18 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Vrijdag kolven, weekend gewoon voeden, maandag ik aan het werk en baby naar de creche met eigen melk is toch niet zinloos?
nee, ik dacht dat je de ingevroren melk van vrijdag op maandag weer ontdooide, maar het was al uitgelegd door phaidra ;)
disclaimer
pi_154543606
Dan nog zou ik het invriezen, geef je anders melk die drie dagen in de koelkast staat nog mee? Ik weet dat het mag, maar doe het nooit.

Sterkte Minarosa!

Hier in aventbakjes trouwens. Vind ze handig, maar het neemt wel een hele lade in beslag zo'n beetje.
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:59:17 #99
149959 SQ
snelle trees
pi_154543807
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:53 schreef Heliotrope het volgende:
Dan nog zou ik het invriezen, geef je anders melk die drie dagen in de koelkast staat nog mee? Ik weet dat het mag, maar doe het nooit.

Sterkte Minarosa!

Hier in aventbakjes trouwens. Vind ze handig, maar het neemt wel een hele lade in beslag zo'n beetje.
tot 6 dagen altijd gedaan!
disclaimer
pi_154549324
Ik geef de melk van donderdag op maandag mee, nooit een probleem geweest :). Ik houd max 5 dagen aan.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:10:48 #101
348178 NotTheSame
pi_154550855
SQ _O- .
Weggooien kan altijd nog, het ligt nog geen jaar ;).

Pannekoeken had ik ook al bedacht.

Misschien kan ik het Draak nog eens gaan voeren, eens kijken of ze het nog blieft na 2 jaar :N.
pi_154550898
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:53 schreef Heliotrope het volgende:

Sterkte Minarosa!

Ik hield max. 24 uur in de koelkast aan.
Professioneel gifmenger.
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:16:43 #103
149959 SQ
snelle trees
pi_154551036
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:10 schreef NotTheSame het volgende:
SQ _O- .
Weggooien kan altijd nog, het ligt nog geen jaar ;).

Pannekoeken had ik ook al bedacht.

Misschien kan ik het Draak nog eens gaan voeren, eens kijken of ze het nog blieft na 2 jaar :N.
Maar ik was wel serieus hoor, hij kan het toch best een keer een flesje overpakken?
Ja, ook al is hij heel zielig omdat hij moet werken enzo :P
disclaimer
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:17:06 #104
149959 SQ
snelle trees
pi_154551048
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:12 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik hield max. 24 uur in de koelkast aan.
Het mag in elk geval veel langer ;)
disclaimer
pi_154551501
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:17 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Het mag in elk geval veel langer ;)
Ik wist er niet zo veel vanaf en kende jullie nog niet. ;(
Anders had ik vast ook veel langer gevoed.
Professioneel gifmenger.
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:32:32 #106
149959 SQ
snelle trees
pi_154551525
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:31 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik wist er niet zo veel vanaf en kende jullie nog niet. ;(
Anders had ik vast ook veel langer gevoed.
Aw ;( Ja, ik moet zeggen dat dez topics wel verrekte nuttig zijn :o
disclaimer
pi_154551606
Vind ik ook, veel nuttige dingen geleerd hier!
En ik weet ook dat het langer in de koelkast mag dus, maar vind het er zo naar uitzien na een paar dagen :P en dan ververs ik mijn vriezervoorraad ook meteen.
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:38:31 #108
348178 NotTheSame
pi_154551701
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:16 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Maar ik was wel serieus hoor, hij kan het toch best een keer een flesje overpakken?
Ja, ook al is hij heel zielig omdat hij moet werken enzo :P
Ow dju, waarom dacht ik nou dat manlief dat flesje maar op moest drinken :@ _O- 8)7 .
Man hem een nachtvoeding laten geven kan inderdaad. Maar ik denk dat Piranha op zo'n moment op standje sirene gaat omdat het te lang duurt om op te warmen.
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:40:11 #109
149959 SQ
snelle trees
pi_154551740
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:38 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Ow dju, waarom dacht ik nou dat manlief dat flesje maar op moest drinken :@ _O- 8)7 .
Man hem een nachtvoeding laten geven kan inderdaad. Maar ik denk dat Piranha op zo'n moment op standje sirene gaat omdat het te lang duurt om op te warmen.
Oh dat doet mauw ook wel es. Smaakt de melk daarna lekkerder :Y)
disclaimer
pi_154554345
Ik hou het zelfs een week in de koelkast :)
pi_154570869
Oke, nog een melkbewaarvraagje (sorry). Ik heb nu milk trays. Als ik daarmee ingevroren melk wil overdoen in een bakje/zakje, moet dat bakje/zakje dan eerst gesteriliseerd worden? Of hoeft dat niet omdat de bacteriedeling door het invriezen toch al stil staat?
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:27:04 #112
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154570946
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:38 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

lust ie t niet op kamertemperatuur? Hrb mijn gekolfde melk nooit opgewarmd eigenlijk... Kan je t er s avonds of s middags uit halen en laat s avonds geven.
Kwak
pi_154571252
Hier drinkt F de melk koud uit de koelkast, zelfs de pas ontdooide lust hij goed koud wel.
Dus als ik nachtdienst heb gaat vriend naar beneden 's nachts de rietjesbeker die klaarstaat halen, geeft hem een paar slokken em brengt netjes de fles weer terug naar de koelkast voor een volgende sessie :D
pi_154572256
Vraagje, L. is nu 2,5 week en de borstvoeding loopt goed. Mijn linkertepel lijkt afgehard, aanhappen en drinken is niet gevoelig en doet geen pijn. Rechts doet het aanhappen nog stekende pijn, zodra ze begint te drinken trekt die pijn weg. Het drinken rechts is wel gevoeliger dan links. Hoort dit nog bij het afharden? Of moet ik het inmiddels gaan zoeken in verkeerd aanleggen/is er iets met mijn borst?

Als het aan het aanleggen of aan mijn borst zou liggen bel ik morgen even een lactatiekundige, maar als het normaal is dan bijt ik nog even door de pijn heen.
  donderdag 23 juli 2015 @ 17:07:52 #115
348178 NotTheSame
pi_154572328
Luna, hier gaan ze gewoon in diepvrieszakjes in de vriezer.

Kwak, helaas, hij lust het niet op kamertemperatuur. Toevallig met het warme weer eens geprobeerd.
  donderdag 23 juli 2015 @ 17:08:13 #116
149959 SQ
snelle trees
pi_154572340
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 17:05 schreef Krisvc het volgende:
Vraagje, L. is nu 2,5 week en de borstvoeding loopt goed. Mijn linkertepel lijkt afgehard, aanhappen en drinken is niet gevoelig en doet geen pijn. Rechts doet het aanhappen nog stekende pijn, zodra ze begint te drinken trekt die pijn weg. Het drinken rechts is wel gevoeliger dan links. Hoort dit nog bij het afharden? Of moet ik het inmiddels gaan zoeken in verkeerd aanleggen/is er iets met mijn borst?

Als het aan het aanleggen of aan mijn borst zou liggen bel ik morgen even een lactatiekundige, maar als het normaal is dan bijt ik nog even door de pijn heen.
ik heb dat ook een tijd gehad nog in het begin. Links echt pijn, rechts niet. Hier ging het na een paar weken vanzelf over, maar als je het niet vertrouwt kun je altijd je lk bellen natuurlijk :)
disclaimer
pi_154585943
Gezanik in de spoiler want hoort hier niet helemaal maar ik weet ook even niet precies waar wel!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
♥ J & S
pi_154586041
BE, hendig zon vriend. Hier zou hij dat vergeten :').

Krisvc ik zou idd als je het zelf niet vetrouws even een LK bellen. Het hoeft niets te betekenen maar het kan ook zijn dat je rechts net anders aanlegt. Hier ligt hij ook links lekkerder voor mijn eigen gevoel in m'n armen dan rechts. Maakt een andere houding verschil? Misschien de rugbyhouding fijner bij rechts?
♥ J & S
  vrijdag 24 juli 2015 @ 07:21:36 #119
149959 SQ
snelle trees
pi_154588800
Maar als je rechtshandig bent is dat wel logisch, dat ie links prettiger ligt :Y
verder een :* voor jou. Erg frustrerend ;(
disclaimer
pi_154589821
I is ineens weer helemaal fan van de borst. Misschien komt het omdat ik vakantie heb en er nu meer ruimte en tijd voor is, ook wel op kdv-dagen want het ochtendritueel hoeft niet zo strak te verlopen. Vanochtend heeft ze een half uur aan de borst gelegen en toen ik zei dat het wel klaar was, werd er heel heftig 'nee' geroepen. Ik vind het toch wel speciaal hoor, zo'n dreumes aan de borst. Over drie dagen 18 maanden. *O* .

klap, kan me je frustratie goed voorstellen. Hopelijk komt het snel. Hoe is het met je gewicht? Ik ben de laatste maanden gelukkig wat verder aangekomen. Zit nog wel 1 kilo onder mijn pre-zwangerschapgewicht, maar ik ben in ieder geval niet meer zo magertjes, weer gewoon mezelf. Heb de indruk dat dit toch wel echt voortkomt uit minder bv geven (geen nachtvoedingen meer sinds drie maanden scheelt enorm!).
pi_154590093
Krisv ik zou wel een lk bellen, ook al is het normaal, kun je in ieder geval wat tips krijgen. Ik vond dat in ieder geval wel ondersteunend toen het nog zo pijnlijk was.

Klaproos, hopelijk komt het gauw op gang!

Franny alweer bijna 18 maanden, wauw.

Hier vandaag 8 maanden. Ik streefde naar 9 maanden, dat moet in ieder geval wel lukken :D
pi_154591935
Klaprooss, dat is wel heel lang! Misschien toch even bij je HA langsgaan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 11:51:28 #123
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_154592278
Klap dat is inderdaad vervelend als je weer een kindje wilt ;( Ik zou ook even bij de HA informeren of ze met hormonen iets kunnen opstarten anders.

Hier twee weken geleden ongesteld geworden voor het eerst. Hoewel ik echt nog geen tweede wil, ben ik blij dat het werkt en benieuwd wat voor cyclus ik ga krijgen.

Franny 18 maanden alweer *O* En fijn dat je bent aangekomen.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  vrijdag 24 juli 2015 @ 12:44:16 #124
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154593515
Klap, dat is inderdaad balen, vooral als je zo graag weer wilt. Ik duim voor je!

Hier ook bijna 17 maanden bv, wat gaat de tijd snel :o! Gisteren in bad kreeg ik alle speelgoeddiertjes ook even aan de borst, die moesten ook 'titie' (drinken), aldus kuiken :D O+.
KuikenGuppy
pi_154594822
Bedankt voor de tips! Aangezien ik vanochtend wat witte puntjes op de pijnlijke tepel ontdekte heb ik de huisarts gebeld voor een afspraak. Sindsdien zijn de witte puntjes weggetrokken en doet m'n tepel geen pijn meer. :') Afspraak laat ik wel gewoon doorgaan (staat voor maandag) om alles even na te laten kijken, maar kennelijk was dreigen genoeg.

Klap, dat lijkt me frustrerend. :*

En ik vind jullie langvoeders zo knap.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 14:37:05 #126
344469 Amsel
zonder t
pi_154596987
Ik ben ook wel benieuwd hoe het zal gaan met cyclus in combinatie met bv. Ik ben aan de cerazette geweest maar een paar weken geleden gestopt. Ben benieuwd of en wanneer er iets op gang komt. Ik ga vanaf nu stoppen met kolven onder werkttijd, wil in principe nog wel overdag voeden op dagen dat ik niet werk. Eens kijken wat m'n lijf gaat doen.

Het lijkt me heel moeilijk als je op een gegeven moment moet gaan overwegen om te stoppen met bv vanwege de wens voor nog een kindje.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 14:39:04 #127
149959 SQ
snelle trees
pi_154597044
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 13:33 schreef Krisvc het volgende:
Bedankt voor de tips! Aangezien ik vanochtend wat witte puntjes op de pijnlijke tepel ontdekte heb ik de huisarts gebeld voor een afspraak. Sindsdien zijn de witte puntjes weggetrokken en doet m'n tepel geen pijn meer. :') Afspraak laat ik wel gewoon doorgaan (staat voor maandag) om alles even na te laten kijken, maar kennelijk was dreigen genoeg.

Klap, dat lijkt me frustrerend. :*

En ik vind jullie langvoeders zo knap.
dan waren het waarschijnlijk melkblaartjes en heeft ze die kapotgezogen :)
disclaimer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 24 juli 2015 @ 15:05:32 #128
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154597869
Voor de kolfsters onder jullie (ons, maar ik kolf niet ;) ) https://www.borstvoeding.com/nieuws/enquete.html

zondag 26 juli 2015 @ 19:05:03 #129
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154653788
Kan iemand me een hart onder de riem steken wat betreft kapotte tepels? ;( in het begin hapte L niet goed aan, ik had hele vlakke en gladde tepels. Nu gaat dat wel goed, maar door de problemen in het begin heb ik toen blaren gekregen. Die zijn nu open en bloeden steeds bij het aanleggen, en ik denk dat het aanhappen daardoor ook nog wel pijnlijk is. Daarna verdwijnt de pijn en ook als hij even loslaat en weer aanhapt doet het geen pijn omdat de tepel dan zacht is. Ik smeer nu m'n tepels goed in met lanoline. Oh en ik voed steeds met 1 borst per keer omdat hij echt verzadigd is na 1 borst, de andere kant pakt hij niet meer, en hij komt goed aan. Daardoor zit er wel zo'n 5-6 uur tussen het voeden met dezelfde borst. Iemand ervaring hoe snel dit over gaat en kan ik nog meer doen?
Ik denk dat ik sowieso nog een lk ga inschakelen om toch nog even mee te kijken, om toch nog uit te sluiten dat er iets verkeerd gaat.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zondag 26 juli 2015 @ 19:32:50 #130
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_154654665
Mariposas, veel smeren is een goede start! Ik O+ Purelan

Hier ook heeeel veel pijn (gehad) bij de bv, maar wat hier hielp:

Met stip op 1: nipple Flip. Je zou hem even op moeten zoeken op het internet voor plaatjes, maar het is een techniek waardoor je kindje een grotere hap neemt. Daardoor raakte ze bij mij minder de pijnlijke plekken.

2. Verschillende voedingshoudingen; vanuit de ene of andere positie wilde nog wel eens schelen in pijn cq belasting en daarmee genas het sneller.

3. Speciale compressen. Ik had deze: https://www.aidulac.nl/ai(...)and-briefpost-detail
Genieten was dat altijd even haha.

4. Af en toe je tepel insmeren met wat melk - dat bevordert de genezing

5. Veel aan de lucht laten drogen na een voeding; zo bevorder je ook de genezing en bovendien schuurt het dan niet zo.

6. Als het structureel pijn oplevert idd even een lk mee laten kijken, misschien heeft je kindje een beperkte techniek en dan blijf je pijn houden.

Hier heeft bovenstaande veel geholpen, ik voed inmiddels 17 maanden O+
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  zondag 26 juli 2015 @ 19:45:43 #131
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154655186
Bedankt voor de tips! De nipple Flip gebruik ik al vanaf het begin op aanraden van de kraamhulp, anders was het aanleggen überhaupt niet gelukt, al wist ik niet dat het zo heette. Omg van het idee dat L zou aanhappen zonder de flip krijg ik al rillingen! :D
Ik voed wisselend liggend, in de Madonna houding en de rugby houding. :Y
De tepelkompressen ga ik even bekijken! ^O^
Ik lees wisselende dingen over wondgenezing, de een zegt vet houden en juist niet laten opdrogen, de ander zegt opdrogen aan de buitenlucht. Ik houd het denk ik maar bij vet houden.
Je verhaal en 17 maanden klinkt heel hoopvol dus ik blijf ook zeker volhouden!
pi_154655317
Mariposas, wat mij heel erg hielp bij kloven, is wel luchtdrogen, maar omdat je ook weer niet de hele dag naakt kunt zijn deed ik dat zo:

http://www.bol.com/nl/p/m(...)ng/9200000001769739/

Geen geschuur, wel luchtdrogen en/of ingesmeerd met purelan. Dit was in de kraamweek echt mijn redding!
pi_154659619
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 12:44 schreef Burdie het volgende:
Klap, dat is inderdaad balen, vooral als je zo graag weer wilt. Ik duim voor je!

Hier ook bijna 17 maanden bv, wat gaat de tijd snel :o! Gisteren in bad kreeg ik alle speelgoeddiertjes ook even aan de borst, die moesten ook 'titie' (drinken), aldus kuiken :D O+.
Whehe, titie was hier heel lang het woord voor de televisie :D

klap, wat vervelend joh :* Ik zou er denk ik wel een bezoekje aan de ha aan willen wagen, al zegt die misschien ook niet veel meer dan 'stoppen met borstvoeding', wat je net niet wil horen natuurlijk. Kudo's voor J. volgen in zijn behoefte, dat dan weer wel :*

Hier sinds gisteren 27 maanden bv! O+
  zondag 26 juli 2015 @ 21:56:56 #134
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154660579
Klaproos :* hopelijk snel weer een cyclus.

L-E *O* zo fijn O+

Hier 2,5 jaar borstvoeding (en 1 dag)! En sinds een paar dagen drinken ze overdag ook ineens meer, zijn ze erg bezitterig aan het gaat om borstvoeding (de babypop kreeg een flesje want mamadrinken is voor MIJ!) en ze vragen nu ook aan de ander of ze "ook gezellig bij mama wil drinken" *;
pi_154660729
Kyara wat cute zeg O+

En jeej voor 2,5 jaar! *O*
  zondag 26 juli 2015 @ 22:18:21 #136
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154661352
Nog even een plaatje

SPOILER
  zondag 26 juli 2015 @ 22:21:59 #137
171422 LadyBlack
paint it black
pi_154661481
Kyara O+!

En mensen, je hoeft niet gelijk te stóppen met borstvoeding als je je cyclus terug wilt / aan wilt komen / niet meer op je werk wilt kolven... Er zijn allerlei middenwegen! Zeker met een ouder kindje, dan kun je proberen om een paar momenten dat je kindje erom vraagt een alternatief aan te bieden. Of je biedt niet meer uit jezelf aan, als je dat deed. Of in het geval van een kindje <1 jaar; dan kun je kijken hoe je productie het houdt en net als Franny gewoon iig lekker de ochtend- en avondvoeding volhouden ^O^
pi_154661675
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:45 schreef Mariposas het volgende:
Bedankt voor de tips! De nipple Flip gebruik ik al vanaf het begin op aanraden van de kraamhulp, anders was het aanleggen überhaupt niet gelukt, al wist ik niet dat het zo heette. Omg van het idee dat L zou aanhappen zonder de flip krijg ik al rillingen! :D
Ik voed wisselend liggend, in de Madonna houding en de rugby houding. :Y
De tepelkompressen ga ik even bekijken! ^O^
Ik lees wisselende dingen over wondgenezing, de een zegt vet houden en juist niet laten opdrogen, de ander zegt opdrogen aan de buitenlucht. Ik houd het denk ik maar bij vet houden.
Je verhaal en 17 maanden klinkt heel hoopvol dus ik blijf ook zeker volhouden!
Lijkt me wel fijn dat je 1 borst per keer doet, op die manier hebben je tepels ook wat rust. Hopelijk lukt het je om vol te houden, sterkte ermee!!
pi_154668757
Ooh Kyara! O+

Vraagje aan degenen die ook door zijn gegaan met bv terwijl je alweer moest werken:

Zijn jullie van tevoren begonnen met een voorraadje aanleggen voor wanneer baby door iemand anders verzorgd wordt? Ik ga vanaf 17 augustus drie dagen werken en weet natuurlijk niet of ik straks genoeg blijf kolven voor baby. Welke hoeveelheid is handig om alvast achter de hand te hebben? Ik kolf nu elke dag na de ochtendvoeding nog zo'n 35cc na en heb inmiddels zo'n 400cc in de vriezer.

Hoeveel melk geef je (ongeveer) mee als je 8-10 uur bij je kindje weg bent? N. drinkt zo om de 2,5 tot 3,5 uur, maar ik heb natuurlijk geen idee wat er precies ingaat. Is er een hoeveelheid die sowieso 'safe' is?

/Spannend :@
  maandag 27 juli 2015 @ 10:39:20 #140
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154668791
Ik ga vandaag maar een dagje kolven nadat ik mijn baby jankend bijna tegen de muur aan smeet bij het aanleggen. :'(
Het staan van het hoofdje deed nog minder pijn dan mijn fikkende tepels nu. ;(
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 27 juli 2015 @ 10:40:20 #141
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154668804
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:39 schreef Mariposas het volgende:
Ik ga vandaag maar een dagje kolven nadat ik mijn baby jankend bijna tegen de muur aan smeet bij het aanleggen. :'(
tepelhoedjes! was bij mij dé oplossing toen ik last had van kloven door verkeerd aanhappen :X

maandag 27 juli 2015 @ 10:41:17 #142
149959 SQ
snelle trees
pi_154668818
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:37 schreef Selvaria het volgende:
Ooh Kyara! O+

Vraagje aan degenen die ook door zijn gegaan met bv terwijl je alweer moest werken:

Zijn jullie van tevoren begonnen met een voorraadje aanleggen voor wanneer baby door iemand anders verzorgd wordt? Ik ga vanaf 17 augustus drie dagen werken en weet natuurlijk niet of ik straks genoeg blijf kolven voor baby. Welke hoeveelheid is handig om alvast achter de hand te hebben? Ik kolf nu elke dag na de ochtendvoeding nog zo'n 35cc na en heb inmiddels zo'n 400cc in de vriezer.

Hoeveel melk geef je (ongeveer) mee als je 8-10 uur bij je kindje weg bent? N. drinkt zo om de 2,5 tot 3,5 uur, maar ik heb natuurlijk geen idee wat er precies ingaat. Is er een hoeveelheid die sowieso 'safe' is?

/Spannend :@
Drinkt ze al wel uit een flesje soms nu?

quote:
Och Mariposas :* Het begin is gewoon zo intens!
Is je kraam er nog?
disclaimer
pi_154668895
quote:
Tepelhoedjes, ja. Ik gebruikte ze om pijn te verlichten, gezien mijn kleintje altijd 30 keer per voeding moest aanhappen in het begin :'( ;( en, met dit in het achterhoofd, heb ik ook een paar dagen gekolfd en flesjes gegeven, om mijn tepels rust te geven. Is dat eventueel een optie?
pi_154668956
O ja, vergeten erbij te zetten SQ, we hebben al regelmatig met de fles (verschillende flesjes) geoefend en ze vindt alles best. :)
pi_154668983
Ik heb ook een poosje alleen maar gekolfd om mijn tepels te ontzien. Daarna ben ik het heel rustig weer gaan opbouwen: om de drie voedingen eentje live geven, als dat goed ging om de twee, tot ik na een aantal dagen weer met geheelde tepels zelf kon voeden. Sterkte, Mariposas, het is echt vreselijke pijn!

Selvaria, volgens mij is er een formule die je zo ongeveer aan kunt houden. Wat was het ook alweer, per kilo lichaamsgewicht 150 ml bv, en dat dan delen door het aantal voedingen per dag om de hoeveelheid per voeding te schatten, zoiets.

Dus als je kindje 6 kilo is, dan zou ze 900 ml op een dag drinken, krijgt ze 9 voedingen dan is dat zo'n 100 ml per keer.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_154669063
Ah kijk, dankjewel! ^O^

Mariposas, sterkte. ;( Ik ging de eerste twee weken bij het aanhappen ook door het plafond, maar zo te lezen stelde dat niks voor bij wat jij nu hebt. Inderdaad lekker kolven (is er iemand die baby dan van je over kan nemen zodat je niet gestresst met een huilende baby op de achtergrond zit?) en rustig weer op proberen te bouwen. :*
  maandag 27 juli 2015 @ 10:56:09 #147
149959 SQ
snelle trees
pi_154669089
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:49 schreef Selvaria het volgende:
O ja, vergeten erbij te zetten SQ, we hebben al regelmatig met de fles (verschillende flesjes) geoefend en ze vindt alles best. :)
Ok, dat is fijn! Mauw heeft namelijk de eerste twee weken nauwelijks gedronken uit de fles, en ik kolfde toen nog 500 cc per dag, dus ik had na twee weken vier liter in de vriezer :')

Maar ik zou beginnen met uitgaan van 3 flesjes van ongeveer 100-120cc. Je zou eens kunnen kijken wat ze zelf qua hoeveelheid doet, door haar een voeding met de fles te geven (en in plaats daarvan je borsten leeg te kolven).

Je loopt altijd het risico dat ze niet alles opdrinkt en dat er wat moet worden weggegooid. Hoe kolf je nu? Dubbelzijdig elektrisch levert vaak (niet altijd) de hoogste opbrengst op. Dik kans dat je dus meer gaat kolven straks. Ik zou een kolfconsult afnemen bij een lactatiekundige.

Nog een hart onder de riem: Als je nou niet genoeg kolft, is er altijd een escape: je kan altijd 1 voeding per dag nutrilon geven. Dat is niet wat je wil misschien, maar het is altijd een optie. Succes :*
disclaimer
pi_154669218
Ik kolf nu inderdaad al elektrisch dubbelzijdig op aanraden van de lk. Ze zei dat dat vanaf drie dagen werken sowieso het handigst was en het leek mij vooral wel praktisch ivm tijdwinst en efficiëntie. :)

Nutrilon vind ik niet erg om te geven, liever niet uiteraard, maar ik vind het prettig dat het bestaat. Toen we er net achter waren dat N. heel heftig reageerde op koemelk hebben we ook gelijk een pak Pepti in huis gehaald voor als ik per ongeluk eens iets verkeerds zou eten. Ze lustte het gelukkig wel.
  maandag 27 juli 2015 @ 11:29:13 #149
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154669756
Ik ben begonnen met een tepelhoedje maar dat deed al snel zó'n pijn. Dus dat heb ik maar een halve dag gedaan. Volgens mij zijn de blaren ook daarmee begonnen. Het aanleggen gaat nu wel goed, het is puur dat die kloven steeds weer open gaan. Hopelijk krijgen m'n tepels een beetje rust door de kolf. Eerste keer trouwens 140 cc met een handkolf aan 1 tiet. :o
Jammer dat je niet even drie dagen ofzo de boel op pauze kan zetten :')
De kraam is er gelukkig nog tot morgen, die stelde het kolven ook voor, net als de vk. Dus die heeft me er vanochtend doorheen geholpen. En een lk kan ik nog inschakelen, daar ben ik voor verzekerd.

'Fijn' om te horen dat het bij meer van jullie zo pijnlijk is geweest maar dat het toch goed is gekomen. Geeft me weer wat perspectief.
  maandag 27 juli 2015 @ 11:52:03 #150
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_154670248
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 11:29 schreef Mariposas het volgende:
Ik ben begonnen met een tepelhoedje maar dat deed al snel zó'n pijn. Dus dat heb ik maar een halve dag gedaan. Volgens mij zijn de blaren ook daarmee begonnen. Het aanleggen gaat nu wel goed, het is puur dat die kloven steeds weer open gaan. Hopelijk krijgen m'n tepels een beetje rust door de kolf. Eerste keer trouwens 140 cc met een handkolf aan 1 tiet. :o
Jammer dat je niet even drie dagen ofzo de boel op pauze kan zetten :')
De kraam is er gelukkig nog tot morgen, die stelde het kolven ook voor, net als de vk. Dus die heeft me er vanochtend doorheen geholpen. En een lk kan ik nog inschakelen, daar ben ik voor verzekerd.

'Fijn' om te horen dat het bij meer van jullie zo pijnlijk is geweest maar dat het toch goed is gekomen. Geeft me weer wat perspectief.
Als je er toch voor verzekerd bent zou ik zeker even een LK laten komen :). Succes iig! Ik heb in 2 borstvoedingsperiodes 1x een kloof gehad, bij m'n eerste, en ik weet nog hoe gruwelijk pijnlijk en vervelend voeden was :X
pi_154672286
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 11:29 schreef Mariposas het volgende:
Wat goed dat je meteen al zo'n opbrengst had! Ik herken het ook wel hoor. Heb ook tegen mijn vk gezegd dat ik het pijnlijker vond dan de bevalling. ;( . Toen schrok ze wel een beetje. :P . Hou vol! Hopelijk gaan die kloven even goed genezen. :* .
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 27 juli 2015 @ 20:45:20 #152
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154684572
pret aan de borst O+

en mijn rechter borst doet pijn. Het diepere weefsel zeg maar. heb vanmiddag / vanavond al geprobeerd om anders aan te leggen zodat hij die borst iig goed leeg zou drinken, maar hij voelt nog steeds warmpjes aan en niet leeg-leeg zeg maar. Zijn er dingen waar ik op moet letten? ik heb godzijdank nog nooit een borstontsteking gehad, maar ik weet dus ook niet hoe de symptomen zijn / voelen.

dinsdag 28 juli 2015 @ 18:01:05 #153
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154707841
Wat een verschil kan een dag kolven uitmaken! Vandaag weer lekker aan de borst en het gaat goed! O+ Ik kolf eerst een minuutje om de tepel goed te krijgen en het een beetje zacht te maken en leg daarna aan. Stuwing is ook voorbij dus ik kan wel janken van geluk! O+
  dinsdag 28 juli 2015 @ 18:23:40 #154
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154708279
O+ *O*
KuikenGuppy
pi_154708720
Wat fijn! Je zult zien, dat het straks alles waard is geweest als je kleine goed groeit op JOUW melk. Ik vind dat nog steeds zo prachtig. En ze mag eigenlijk al aan de fruithap (zeggen de 'deskundigen') maar dat wil ik nog niet.

DJ, wat ik doe als ik een harde plek voel, is bij elke voeding aan die borst laten drinken, dus als eigenlijk de andere aan de beurt is, dan na die beurt nog even extra aanleggen aan de pijnlijke kant, zeg maar. Meestal is het dan in een dag weer weg. Ik had het vanmorgen toevallig nog. Maar het is alweer weg door het extra aanleggen.

Mevrouwtje wil sowieso meer melk de laatste tijd. Nieuwe behoefte krijgt ze.
pi_154710651
Wat fijn Mariposas! O+
pi_154714265
Ik haak hier ook maar eens aan :)

Wat fijn dat het beter gaat Mariposas!

Borstvoeding gaat hier super! Ik had dankzij verkeerd aanleggen in het ziekenhuis ook eerst een flinke kloof rechts gekregen. ("Nee hoor mevrouw, ze ligt echt goed!" Nadat ik vroeg of het de bedoeling was dat het zoveel pijn deed :X ) Dankzij de adviezen van de kraamhulp en de purelan is dit gelukkig wel snel weggetrokken. Maar wat doet dat zeer zeg! Vandaag lijken we een regeldag te hebben. Ik vraag me af wanneer m'n kind overstroomt van al die melk :')
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juli 2015 @ 21:51:39 #158
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154714524
ik _weet_ dat kolven niets zegt over je productie .. maar als dat wel zo was, dan was mijn kind nu uitgemergeld geweest -O- .. drie kwartier kolven en een schamele 25 cc als opbrengst. en nog voelt m'n rechterborst niet leeg_leeg. links wel, die is lekker zacht en soepel. ik snap echt niet hoe sommigen van jullie een halve liter op een dag kunnen kolven :') :'(

pi_154714636
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:51 schreef DJMO het volgende:
ik _weet_ dat kolven niets zegt over je productie .. maar als dat wel zo was, dan was mijn kind nu uitgemergeld geweest -O- .. drie kwartier kolven en een schamele 25 cc als opbrengst. en nog voelt m'n rechterborst niet leeg_leeg. links wel, die is lekker zacht en soepel. ik snap echt niet hoe sommigen van jullie een halve liter op een dag kunnen kolven :') :'(
Heb je wel een toeschietreflex?
Ik kon niet kolven zonder neusspray met oxytocine. Mèt ging het prima.
Professioneel gifmenger.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juli 2015 @ 22:00:11 #160
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154714844
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:54 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Heb je wel een toeschietreflex?
Ik kon niet kolven zonder neusspray met oxytocine. Mèt ging het prima.
Die ontbreekt inderdaad. Vorige week al een recept gekregen van de huisarts, kwam zaterdag bij de apotheek. Ik kreeg nul op rekest: niet leverbaar. Gisteren loop ik in de appie, kwam ik de assistente tegen: of ik al een alternatief had gevonden? Afijn, na enig speurwerk kwam ik er achter dat alle openstaande backorders bij groothandels waren gecancelled vanwege leveringsproblemen van de grondstof. Die waren per 20/7 opgelost, dus email gestuurd naar de apotheek en vandaag werd ik gebeld dat het als het goed is, morgen binnen is :) hopelijk gaat het dan beter .. heb echt geen zin om een week te moeten kolven voor één voeding. (ik wil gewoon één voeding minimaal achter de hand hebben voor als ik ga hardlopen en hij onverhoopt honger krijgt).

dinsdag 28 juli 2015 @ 22:05:53 #161
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_154715108
Die onderste foto's DJMO O+ O+ O+ Die ogen!
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  dinsdag 28 juli 2015 @ 22:24:20 #162
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154715963
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 18:01 schreef Mariposas het volgende:
Wat een verschil kan een dag kolven uitmaken! Vandaag weer lekker aan de borst en het gaat goed! O+ Ik kolf eerst een minuutje om de tepel goed te krijgen en het een beetje zacht te maken en leg daarna aan. Stuwing is ook voorbij dus ik kan wel janken van geluk! O+
Jij was ook in t Haga toch? Ik snsp echt niet dat ze daar niet wat beter kunnen leren omgaan met bv-start, ik kwam er ook met nare kloven naar buiten ;(

Fijn dat t nu wat beter gaat.
Kwak
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juli 2015 @ 22:32:45 #163
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154716305
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:05 schreef Chanty het volgende:
Die onderste foto's DJMO O+ O+ O+ Die ogen!
ja, hij heeft echt ogen om in weg te smelten O+ hoop ook echt dat ze deze kleur blijven :@

dinsdag 28 juli 2015 @ 22:36:30 #164
335643 faptist
Maakt fouten
pi_154716471
Oh wat fijn dat alles goed gaat met de nieuwe mama's. O+
Super goed!
Ik weet nog heel goed hoe onzeker ik in het begin was, maar dankzij de fok dames ben ik altijd door blijven gaan.

Anywayz.. Werkende mama's..
Per hoeveel ml vriezen jullie je melk in?
Ro drinkt -gok ik- 150 ml per voeding. Ze is nu 4 maanden.
Wanneer ik weer ga werken zal ze 5 maanden zijn.
Tips?
  dinsdag 28 juli 2015 @ 22:37:07 #165
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154716497
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Jij was ook in t Haga toch? Ik snsp echt niet dat ze daar niet wat beter kunnen leren omgaan met bv-start, ik kwam er ook met nare kloven naar buiten ;(

Fijn dat t nu wat beter gaat.
Klopt. Ik vroeg trouwens zelf om hulp, want niemand die wat deed. Ik kreeg na 3 sabbels meteen een tepelhoedje en daar moest ik het maar mee proberen. In de 6 uur na de bevalling is er ook niet meer meegekeken. Wel gevraagd hoe het ging maar wist ik veel. Hij sabbelde ja. En bij thuiskomst had ik al blare . Echt jammer want door zo'n start zullen ongetwijfeld veel mensen afhaken. Gelukkig had ik een super goede en lieve kraam die me echt top heeft geholpen!
pi_154725316
Ik heb dezelfde ervaring in de geboortekliniek in MCH. Ook geen begeleiding, en toen ik naar huis ging en het nog even zou duren voor de kraamhulp kwam, kreeg ik ook nog eens heel verkeerd advies mee. Gelukkig had ik ook een goede kraam die toen ze binnenkwam direct de situatie overzag en alles meteen aanpakte.
pi_154727125
Oh zo'n start heb ik ook gehad idd, omdat ik op de afdeling moest blijven 24 uur en nog niet naar het geboortehotel mocht, keken er gewone verpleegkundigen mee oid. Van 18. :( tepelhoedjes, idd, en na 10 uur had ik al kloven. In het geboortehotel ging het al beter, behalve dat je 5 kramen op een dag zag :') die allemaal vol overtuiging iets anders predikten.
pi_154727252
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:36 schreef faptist het volgende:
Super goed!
Ik weet nog heel goed hoe onzeker ik in het begin was, maar dankzij de fok dames ben ik altijd door blijven gaan.

Tips?
De bakjes die ik gebruik zijn geschikt tot 100 ml en ik vries alles wat ik op 1 dag kolf in zo'n bakje in. Hoeveelheden die ik nu in de vriezer heb variëren tussen 50 en 80 cc. Als N. uit de fles drinkt drinkt ze eigenlijk nooit bijv. 1x 120, maar eerder 60cc en dan een half uur tot een uur later nog eens 60cc. Kleinere hoeveelheden passen ons dus prima, maar het blijft even uitzoeken natuurlijk.
pi_154727278
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:36 schreef faptist het volgende:
Super goed!

Tips?
150 ml per voeding is in het begin vrij veel. De meeste kindjes moeten toch wat wennen aan de nieuwe situatie en drinken dan wat minder. Bij allebei mijn kindjes begonnen ze met 80-90 ml. A. is nu 5,5 maand en drinkt ca. 120-130 per flesje.

Ik heb verschillende potjes om in te vriezen, 80, 120, 150 en 180. Ik vul ze gewoon tot ze vol zijn en de kleine beetjes gaan in Elanee zakjes. Ik geef meestal rond de 380-400 mee en dan wordt het op het kdv overgegoten in zijn flesje (difrax).
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 29 juli 2015 @ 12:00:13 #170
335643 faptist
Maakt fouten
pi_154727872
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 11:36 schreef Phaidra het volgende:

[..]

150 ml per voeding is in het begin vrij veel. De meeste kindjes moeten toch wat wennen aan de nieuwe situatie en drinken dan wat minder. Bij allebei mijn kindjes begonnen ze met 80-90 ml. A. is nu 5,5 maand en drinkt ca. 120-130 per flesje.

Ik heb verschillende potjes om in te vriezen, 80, 120, 150 en 180. Ik vul ze gewoon tot ze vol zijn en de kleine beetjes gaan in Elanee zakjes. Ik geef meestal rond de 380-400 mee en dan wordt het op het kdv overgegoten in zijn flesje (difrax).
Hoe geef je het mee aan kdv?
Ik dacht aan een grote fles (260?). Dan kunnen zij het overgieten op behoefte /verwarmen.
Ik bewaar de melk in flesjes. Heb voor weinig een grote hoeveelheid kunnen kopen via Mp. Leek me wel makkelijk

Op haar langste dag is ze 10 uur op het kdv. ( :'( )
pi_154728360
Gewoon in dezelfde bakjes/flesjes als ik ze invries :) (avent, ardo, medela, of dus die zakjes)
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_154729071
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 12:22 schreef Phaidra het volgende:
Gewoon in dezelfde bakjes/flesjes als ik ze invries :) (avent, ardo, medela, of dus die zakjes)
+1
Stickertje met naam erop is wel fijn, zeker als er meerdere bv-baby's zijn. Ik bestelde een bulk bij eh.. GoedGemerkt geloof ik. Water- en vaatwasservast ^O^
  woensdag 29 juli 2015 @ 13:11:20 #173
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154729596
Die stickers gebruik ik voor de rietjesbekers, iedereen heeft immers zo'n HEMA ding :D.
Ze hebben ook vaak kortingscodes via hun nieuwsbrief.
KuikenGuppy
pi_154729931
Als ik het zo lees dan ben ik blij dat het geboortehotel vol zat en ik meteen naar huis ben gegaan. De kloven zijn me daardoor bespaard gebleven gok ik.
pi_154733778
Mijn rechter tepel jeukt al sinds een week of 20 van de zwangerschap ontzettend. De jeuk zit echt intern zeg maar. Daarbij steekt het zo nu en dan ook. De lactatiekundige vroeg haar af of het niet spruw kan zijn, maar qua uiterlijk zie ik niets vreemds. In het begin ging de jeuk over door met de hand te kolven, maar dat verlicht nu niet meer.
Is het zinvol om 'preventief' met miconazol te smeren?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 30 juli 2015 @ 10:22:09 #176
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154758076
Sinds gister af en toe flinke buikkrampen, een in elkaar gedonderde productie en een humeur om op te schieten. Maar geen bloed....

donderdag 30 juli 2015 @ 10:32:44 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_154758252
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 12:53 schreef JufMariska het volgende:

[..]

+1
Stickertje met naam erop is wel fijn, zeker als er meerdere bv-baby's zijn. Ik bestelde een bulk bij eh.. GoedGemerkt geloof ik. Water- en vaatwasservast ^O^
ik gebruik een watervaste stift, werkt ook prima ;)

Cocinelle, is de jeuk aanhoudend of met vlagen?
disclaimer
pi_154759168
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:37 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Klopt. Ik vroeg trouwens zelf om hulp, want niemand die wat deed. Ik kreeg na 3 sabbels meteen een tepelhoedje en daar moest ik het maar mee proberen. In de 6 uur na de bevalling is er ook niet meer meegekeken. Wel gevraagd hoe het ging maar wist ik veel. Hij sabbelde ja. En bij thuiskomst had ik al blare . Echt jammer want door zo'n start zullen ongetwijfeld veel mensen afhaken. Gelukkig had ik een super goede en lieve kraam die me echt top heeft geholpen!
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 11:30 schreef Crumpette het volgende:
Oh zo'n start heb ik ook gehad idd, omdat ik op de afdeling moest blijven 24 uur en nog niet naar het geboortehotel mocht, keken er gewone verpleegkundigen mee oid. Van 18. :( tepelhoedjes, idd, en na 10 uur had ik al kloven. In het geboortehotel ging het al beter, behalve dat je 5 kramen op een dag zag :') die allemaal vol overtuiging iets anders predikten.
Grappig, hier juist andersom. Ook bepaald geen denderende begeleiding in het ziekenhuis (hop, kind tegen je borst geduwd en zoek het maar uit, hapt ie niet? kolf dan maar!) maar tepelhoedjes waren hier na een dag of vier juist de redding! Daarmee lukte het mijn premature baby eindelijk om zelf te drinken (te weinig kracht om goed te kunnen aanhappen). De kraam was ook niet bepaald briljant, maar dit was wel een van haar betere ideeen.
pi_154761821
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:32 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ik gebruik een watervaste stift, werkt ook prima ;)

Cocinelle, is de jeuk aanhoudend of met vlagen?
Vlagen. Langs de tepelhof begint het nu ook wat rodig te verkleuren.
pi_154763804
Geen ervaring met jeuk.

Wel met slechte begeleiding ziekenhuis. Poeh. Kind pakken in nek, tepel knijpen en in elkaar duwen, hoe durven ze? Ondanks bv boek gelezen en ik wist dat het niet zo moest, maar ja, net bevallen he... Wedden dat het bij een volgende weer wennen zou zijn, en ik zou twijfelen ondanks 9 maanden voeden nu. Wel geeft dat een basis natuurlijk, dat je wat meer durft, hoop ik :') Want had nog nooit een baby vast gehouden dus ja...

Wat zouden jullie bij een eventuele toekomstige baby anders doen qua borstvoeding? Ik wil dingen opschrijven voor later omdat ik alles vergeet ;( maar er is zoveel dat ik anders zou willen doen nu ik de kennis heb.
- lanolin zalf, al had ik die bij dag 2 al wel.
- hamburgergreep
O.a.

[ Bericht 13% gewijzigd door Hilmo op 30-07-2015 15:41:36 ]
  donderdag 30 juli 2015 @ 16:21:00 #181
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154766943
Ik heb er achteraf wel spijt van dat ik me niet heb ingelezen qua borstvoeding en aanlegtechnieken. Of een cursus heb gedaan. Ik heb in 'ruststand' echt hele vlakke tepels en ze zijn ook best mini, ik had misschien zo van te voren kunnen weten dat ik zonder de nipple Flip of hamburgergreep nooit had kunnen aanleggen zonder pijn.
Lanoline deed trouwens niet zo veel bij mij, melk en aan de lucht laten drogen werkt beter bij mij.
pi_154769100
Hier loopt het tot nu toe erg goed :) Onze kraam was juist weer super in de begeleiding! Ging rustig bij me zitten tijdens de voeding, gaf veel uitleg, hielp met aanhappen en goede houdingen, echt veel aan gehad!
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:06:26 #183
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_154769582
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Hilmo het volgende:

Wat zouden jullie bij een eventuele toekomstige baby anders doen qua borstvoeding? Ik wil dingen opschrijven voor later omdat ik alles vergeet ;( maar er is zoveel dat ik anders zou willen doen nu ik de kennis heb.
- hamburgergreep
O.a.
De klok in de ban doen :Y

Bij mijn oudste heb ik me de eerste paar weken gek laten maken door de (goedbedoelde?) adviezen van Jan en Alleman.
Er moest regelmaat zijn en voedingschema's worden opgesteld en "Hij is net een uur klaar met drinken, je moet hem nu echt niet weer aanleggen want *insert onzin*"
Ik werd hier erg onzeker en vooral verdrietig van, en mijn baby ook ;(
Dit moest anders!!
Dus de schema's werden verscheurd, het boek "De Babyfluisteraar" dat ik gekregen had pleurde ik op Marktplaats, alle adviezen sloeg ik in de wind (soms tot ruzie aan toe :o) en vanaf dat moment volgde ik uitsluitend nog mijn eigen instinct en de behoeften van mijn baby O+
Niet lang daarna kwam ik op Fok! terecht en las ik in het Borstvoedingstopic zoveel dingen die ik graag eerder had geweten, maar van de omgeving, het CB en het ziekenhuis nooit te horen heb gekregen.
Uiteindelijk heeft oudste 21 maanden bij me gedronken, tot het door de volgende zwangerschap echt niet meer ging.

Bij middelste vanaf het begin gekeken naar wanneer, hoeveel en hoe lang hij wilde drinken. En dat kreeg hij 18 maanden lang.

Jongste liep het in den beginnen allemaal ietsje anders vanwege fulltime moeten kolven en niet meer aan de borst mogen vanwege allerlei toestanden, maar na veel bloed zweet & tranen toch terug aan de borst en daar zit hij na 37 maanden nog steeds. As we speak :+
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:11:49 #184
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_154769704
En oh ja, bij de oudste heb ik in het begin een paar keer melk afgkolfd zodat ik hem dat in een flesje kon geven als we ergens heen gingen. Want dan hoefde ik niet live te voeden buitenshuis 8)7

Nog zo'n supertip die nergens op sloeg.
Bij nader inzien kreeg ik ook de meeste tips van vrouwen die maximaal 3 maanden gevoed hadden, want toen was hun melk op/wilden ze hun lichaam terug/had de bv toch geen extra functie meer/ze gingen weer aan het werk.

:')
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 30 juli 2015 @ 21:19:55 #185
171422 LadyBlack
paint it black
pi_154774470
Ik zou de volgende keer, als het weer zo'n drama wordt met slaperig kind, niet meer én aanleggen én kolven én vingervoeden/flesje doen. Ik was echt compleet de weg kwijt wat ik nou het beste als eerste kon doen, zó onrustig -O-

Terwijl E opzich prima kon happen en drinken. Dus een volgende keer zou ik dan fulltime kolven om de boel goed op gang te brengen, en daarna uitsluitend zelf voeden.

Waar ik wel heel blij mee ben, is dat ik heel goed keuzes kon maken mbt huilen / troosten / voeden. Mede dankzij de voorkennis van hier :Y
pi_154775601
Ik ben ook weer zwanger en wil heel graag de bv deze keer wel laten slagen en ik heb het idee dat het enigszins heeft gelegen aan onze start. Mijn kraam zei namelijk dat ik 10 min per kant moest doen om de melk goed op gang te laten komen en dit heb ik gedaan. Maar een dag of 4, maar toen leek het kwaad al geschiedt en ging Stip slordig happen en verbrak hij het vacuüm na een paar slokken.

Kan dat of hoop ik dit gewoon zodat ik weet wat ik nu anders moet doen?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 30 juli 2015 @ 22:01:09 #187
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154775810
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:55 schreef Dot. het volgende:
Ik ben ook weer zwanger en wil heel graag de bv deze keer wel laten slagen en ik heb het idee dat het enigszins heeft gelegen aan onze start. Mijn kraam zei namelijk dat ik 10 min per kant moest doen om de melk goed op gang te laten komen en dit heb ik gedaan. Maar een dag of 4, maar toen leek het kwaad al geschiedt en ging Stip slordig happen en verbrak hij het vacuüm na een paar slokken.

Een lk mee laten, en zeker even laten kijken of het lipbandje / tongriempje niet te kort zijn (hierdoor kan er ook moeilijk vacuum gehouden worden). En zolang een baby goed aanhapt, mag hij blijven liggen zolang hij zelf wil/drinkt. laat hij na tien minuten los? dan bied je de andere borst aan. Houdt hij een half uur vol? dan laat je hem een half uur liggen. Zolang hij maar de hele tepelhof in z'n mond heeft en niet alleen het puntje van je tepel.

donderdag 30 juli 2015 @ 22:03:27 #188
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154775903
quote:
Wel met slechte begeleiding ziekenhuis. Poeh. Kind pakken in nek, tepel knijpen en in elkaar duwen, hoe durven ze?
Het is vaak niet eens zozeer het ziekenhuis maar meer de betreffende kraam- of verpleging. Bij M ook zo'n ervaring, na 2 dagen gestopt met bv, oa door dit soort begeleiding. Bij de meiden veel beter begeleid (en vooral ook zelf mondiger en beter ingelezen). Heb sommige acties en opmerkingen van verpleging ook direct doorgebriefd aan de LK van het ziekenhuis. Want protocollen en borstvoedingsvriendelijk is leuk, maar dan moet men wel die protocollen lezen....
pi_154775909
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:55 schreef Dot. het volgende:

Mijn kind dronk erg lang per kant. Ik liet hem drinken tot hij òf zelf losliet òf stopte met effectief drinken (ik ben geen fopspeen). Dat duurde soms wel 45 minuten....
Professioneel gifmenger.
pi_154775960
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:01 schreef DJMO het volgende:

[..]

Een lk mee laten, en zeker even laten kijken of het lipbandje / tongriempje niet te kort zijn (hierdoor kan er ook moeilijk vacuum gehouden worden). En zolang een baby goed aanhapt, mag hij blijven liggen zolang hij zelf wil/drinkt. laat hij na tien minuten los? dan bied je de andere borst aan. Houdt hij een half uur vol? dan laat je hem een half uur liggen. Zolang hij maar de hele tepelhof in z'n mond heeft en niet alleen het puntje van je tepel.
Er is drie keer een lk bij geweest en hij is gekliefd, maar dat hielp helaas niet. In het begin was z'n hap goed, maar liet hij snel los en later beet hij mijn tepel plat.
  donderdag 30 juli 2015 @ 22:08:12 #191
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154776073
Dot. is het een idee om vooraf een consult met een (gecertificeerde) LK te doen? Zodat je ook goed voorbereid bent? Vooral mbt de dingen die bij jou mis zijn gegaan? Hier heeft het echt enorm veel geholpen. Ik dacht dat ik bij M goed ingelezen was (cursus gegaan etc), maar werd toch overruled (en wat zelf ook compleet van slag van de heftigheid van de bevalling en alle emoties). Bij de tweeling was ik ondanks vroeggeboorte een stuk beter bij de pinken en ingelezen.
pi_154776104
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:05 schreef Dot. het volgende:

[..]

Er is drie keer een lk bij geweest en hij is gekliefd, maar dat hielp helaas niet. In het begin was z'n hap goed, maar liet hij snel los en later beet hij mijn tepel plat.
-O-
Professioneel gifmenger.
pi_154776154
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:08 schreef Kyara het volgende:
Dot. is het een idee om vooraf een consult met een (gecertificeerde) LK te doen? Zodat je ook goed voorbereid bent? Vooral mbt de dingen die bij jou mis zijn gegaan? Hier heeft het echt enorm veel geholpen. Ik dacht dat ik bij M goed ingelezen was (cursus gegaan etc), maar werd toch overruled (en wat zelf ook compleet van slag van de heftigheid van de bevalling en alle emoties). Bij de tweeling was ik ondanks vroeggeboorte een stuk beter bij de pinken en ingelezen.
Oh, dat kan ik idd wel doen! Ik had uiteindelijk een hele fijne gevonden dus die kan ik wel even bellen :)
pi_154777090
Misschien aangeven dat je graag een kraamhulp wilt die ruime ervaring en kennis heeft met begeleiden van bv? En dan aangeven dat het de vorige keer geen succes was?
pi_154777258
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:36 schreef Franny_G het volgende:
Misschien aangeven dat je graag een kraamhulp wilt die ruime ervaring en kennis heeft met begeleiden van bv? En dan aangeven dat het de vorige keer geen succes was?
Op zich waren we heel blij met haar en ze zat ook al heel lang in het vak (zelf oma), maar ik denk dat het wel erg helpt als ik zelf gewoon beter weet wat ik aan wil houden. Ik had er gewoon nooit over nagedacht dat het begin anders zou zijn, maar het klonk wel logisch. Ze was wel heel erg van voeden op verzoek en ze heeft de lk gebeld voor me en ze had een kolf te leen toen we moesten bijvoeden, dus ze ondersteunde ons perfect daarin.
pi_154787808
quote:

- hamburgergreep
O.a.
Ik vind dit een hele mooie vraag. Mocht er hier ooit nog sprake zijn van een baby nummer drie, ga ik niks anders doen. Ik kijk goed terug op beide borstvoedingsperiodes en ben daar blij mee.
Ik heb het geluk gehad een zes weken lange fulltime minor borstvoeding te hebben gehad tijdens mijn opleiding. Daar heb ik zo reteveel geleerd; honderden kwartjes zijn op hun plek gevallen en die basis heeft ervoor gezorgd dat ik me sterk voelde in het op verzoek voeden van mijn eerste, nee te zeggen tegen de kraam (hand in het nekje), nee te zeggen tegen de verloskundige (water bijgeven) en te vertrouwen op mijn kind.
Bij de tweede heb ik in principe hetzelfde gedaan, behalve dan dat ik geen voedingen meer heb opgeschreven in het kraamzorgplan (lees: 's ochtends een paar tijden uit m'n dikke duim gezogen) en de kraam niet eens in de buurt is gekomen om te helpen met aanleggen. De verloskundige heeft me wel effectief aan het wankelen gekregen door bijvoeding te pushen en toen heeft een lieve vriendin voor me gekolfd. Baby wilde het niet. En het was achteraf ook niet nodig. Maar goed, dat is achteraf en in principe begrijp ik de verloskundige wel. Nog verder achteraf bleek ik een placentarest te hebben, dus inderdaad was mijn productie niet optimaal.

Voorbereiding is heel belangrijk. Kennis is macht. Dat betekent niet dat ik vind dat elke zwangere alles moet weten van borstvoeding, maar wel precies zoveel dat je durft te vertrouwen op het kunnen van je lijf en je kind. Dat je dúrft je kind elk uur of nog vaker aan te leggen. Dat je dúrft een vol uur te voeden. En na een half uur rust opnieuw. En dat je weet, dat dat gewoon goed is. No matter what je moeder, buurvrouw, tante, kassajuffrouw ervan vindt.

Weg met de klok, weg met de regeltjes, volg je baby. En als er problemen zijn, ken dan je vangnet en laat je helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door WupWup op 31-07-2015 12:16:39 (Autocorrect :P) ]
pi_154787871
Hey, dat klinkt alsof we gestopt zijn :o Verre van! 17,5 maand en still going strong ;)
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:53:25 #198
149959 SQ
snelle trees
pi_154788005
Ik zou niet veel anders doen qua borstvoeding, maar wel een paar dingetjes:

- Meteen beginnen met liggend voeden. Het duurde lang voordat ik dat doorhad en dat had me een hoop rugpijn kunnen besparen :')
- Niet onzeker zijn of baby wel vaak of lang genoeg drinkt. Mijn god wat heb ik lijsten bijgehouden. :')
- Niet te krampachtig doen over flesjes :@ Mijn achterbuurvrouw frotte er met gemak af en toe een keer een fles in. Door verhalen van anderen (ook van hier) was ik echt in de veronderstelling dat dat des duivels was. Maar zij was de eerste weken zoveel relaxter dan ik daardoor :P
disclaimer
pi_154788012
Hebben jullie tips voor boeken/artikelen/websites die aan te raden zijn om te lezen als voorbereiding?

Hier komt een aanbieding voor een philips handpomp voorbij. Is het handig om zoiets al van te voren te kopen?
pi_154788053
Ik heb hier ook niks meer opgeschreven in het boekje. Geen letter. En de kraam heeft mn tepels niet eens gezien, geloof ik. :D

Was ook wel een heel fijn mens, mn kraam. O+ Zelf vijf kinderen en die ook allemaal op verzoek gevoed.
pi_154788191
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:46 schreef WupWup het volgende:
Voorbereiding is heel belangrijk. Kennis is macht. Dat betekent niet dat ik vind dat elke zwangere alles moet weten van borstvoeding, maar wel precies zoveel dat je durft te vertrouwen op het kunnen van je lijf en je kind. Dat je dúrft je kind elk uur of nog vaker aan te leggen. Dat je dúrft een vol uur te voeden. En na een half uur rust opnieuw. En dat je weet, dat dat gewoon goed is. No matter what je moeder, buurvrouw, tante, kaasjuffrouw ervan vindt.

Weg met de klok, weg met de regeltjes, volg je baby. En als er problemen zijn, ken dan je vangnet en laat je helpen.
:Y, +1!
Weten hoe het werkt scheelt zo ontzettend veel. zeker met de problematische start van m'n oudste heeft dat zeer zeker geholpen. Ik wist hoe het werkte, vk was heel duidelijk in wat mini nodig had ivm teveel gewichtsverlies (12%) en ik ben gaan kolven. Daarna een duidelijk plan en met hulp van lk hebben we haar aan de borst gekregen. Advies van cb-vpk hebben we afgekeurd. Samen met man een team zijn helpt in mijn beleving ook.

Bij de tweede wel met de hand voorgekolfd zodat bijvoeding met kv, mocht bijvoeding nodig zijn, niet hoefde.

Ook wel van anderen gehoord met een kleintje dat ze de bv-info gemist hebben. Er is zoveel gericht op de bevalling en de zwangerschap, maar dat bv meer voor erna is, terwijl je juist vooraf al zoveel kunt leren (in theorie).
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:04:21 #202
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154788305
Ik heb ook al meteen gevoed op verzoek, de kraamzorg benadrukte hier juist dat dat het beste was.

Jagar, ik was maar wat blij dat ik een handkolf hier had (zat bij allerlei spullen die we hebben gekregen), om de druk eraf te kolven toen ik mega pijnlijke stuwing had en mijn tepels te kapot waren om zelf aan te leggen. Maar ik hoop dat die situatie je bespaart blijft. ;) een handkolf is meer iets voor sporadisch gebruik, het is minder efficiënt dan een handkolf. En je krijgt er een RSI duim van. :+
pi_154788352
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:00 schreef Kursor het volgende:

[..]

:Y, +1!
Weten hoe het werkt scheelt zo ontzettend veel. zeker met de problematische start van m'n oudste heeft dat zeer zeker geholpen. Ik wist hoe het werkte, vk was heel duidelijk in wat mini nodig had ivm teveel gewichtsverlies (12%) en ik ben gaan kolven. Daarna een duidelijk plan en met hulp van lk hebben we haar aan de borst gekregen. Advies van cb-vpk hebben we afgekeurd. Samen met man een team zijn helpt in mijn beleving ook.

Bij de tweede wel met de hand voorgekolfd zodat bijvoeding met kv, mocht bijvoeding nodig zijn, niet hoefde.

Ook wel van anderen gehoord met een kleintje dat ze de bv-info gemist hebben. Er is zoveel gericht op de bevalling en de zwangerschap, maar dat bv meer voor erna is, terwijl je juist vooraf al zoveel kunt leren (in theorie).
Mijn man en ik hebben afgesproken dat we de borstvoeding wilden laten slagen. Dat klinkt misschien stom, maar doordat hij zich heeft verdiept in hoe het werkt, wat de voordelen zijn, etc is het voor mij makkelijker geworden denk ik.

Hij is pro bv en geeft aan alle aanstaande vaders het advies om mee te gaan naar een cursus/info avond over borstvoeding.
pi_154788369
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:04 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb ook al meteen gevoed op verzoek, de kraamzorg benadrukte hier juist dat dat het beste was.

Jagar, ik was maar wat blij dat ik een handkolf hier had (zat bij allerlei spullen die we hebben gekregen), om de druk eraf te kolven toen ik mega pijnlijke stuwing had en mijn tepels te kapot waren om zelf aan te leggen. Maar ik hoop dat die situatie je bespaart blijft. ;) een handkolf is meer iets voor sporadisch gebruik, het is minder efficiënt dan een handkolf. En je krijgt er een RSI duim van. :+
Gezien ik een lange tijd thuis zal zijn bij het kind lijkt me een electrische pomp niet noodzakelijk, en vast later ook aan te schaffen. Hopenlijk zal het bij incidenteel pompen blijven (maar misschien denk ik daar nu wel heel naief over). Ik denk dat we er eentje aanschaffen, goed om voor in nood-situaties in huis te hebben...
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:07:36 #205
149959 SQ
snelle trees
pi_154788389
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:06 schreef Jag�rtrut het volgende:
Gezien
Qua websites zou je borstvoeding.com eens kunnen proberen. Geven ze waar jij woont eventueel voorlichtingsavonden?
disclaimer
pi_154788412
Ik gebruik mijn handkolf regelmatig Jagar. Als ik bijvoorbeeld weer eens een onderdeel voor mijn elektrische kolf thuis laat liggen of als ik niet op kantoor zit en in de auto moet kolven.
Ik vind het een ideaal ding.
pi_154788456
En je kan in het begin natuurlijk ook een kolf huren via een thuiszorgorganisatie. Dat is in Duitsland vast ook wel mogelijk toch?

Hier fijne begeleiding gehad in het ziekenhuis en van de kraam. Voeden op verzoek werd aangeraden, maar de eerste dagen wel om de 3 uur wakker maken als ze zelf niet was gekomen. Wel wat problemen gehad, maar die hadden een andere oorzaak dan goede/slechte begeleiding (overproductie, daardoor veel kramp, te harde tsr).
pi_154788561
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:07 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Qua websites zou je borstvoeding.com eens kunnen proberen. Geven ze waar jij woont eventueel voorlichtingsavonden?
Daar ga ik eens naar kijken, inderdaad. Borstvoeding.com heb ik al eens op rondgeneusd....
pi_154788634
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:07 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Borstvoeding.com heeft veel info, maar de toon van sommige artikelen staat me nogal tegen. Erg veroordelend tegenover moeders die het niet op de door hun goedgekeurde manier doen.
pi_154788676
Ik vond het boek Borstvoeding van Kleintjes erg prettig om te lezen tijdens de zws en daarna was het een fijn naslagwerk.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:54:54 #211
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154789520
Wat ik een volgende keer anders zou doen? Ik hoop heel veel. Want hopelijk komt een hypothetische 4e gewoon op tijd en alleen. Dat maakt denk ik nogal verschil ;)
pi_154789807
Ik was met I eigenlijk niet echt voorbereid, had me nauwelijks ingelezen. Dus toen ik begin van de middag wegging uit het ziekenhuis en we pas de andere ochtend kraamhulp zouden krijgen, had ik eigenlijk geen idee. Ze dronk al wel bij me, dus ik ging er vanuit dat het goed was en dat het zich wel vanzelf zou wijzen. De verpleegkundige gaf me nog wat tips mee, maar die bleken achteraf niet zo handig te zijn. De andere ochtend kwam de kraamhulp binnen en die constateerde direct dat I verhoging had van de honger. Ik had haar 's nachts veel vaker moeten aanleggen en we hadden gewoon niet doorgehad dat ze huilde van de honger. :@ . Dat kan ik nu niet meer goed begrijpen, want het lijkt nu allemaal zo voor de hand te liggen... Dus ja, dat zou ik anders doen. Inlezen is echt wel een goed idee. Ik heb dat trouwens die eerste week meteen ingehaald en me helemaal scheel gelezen op borstvoeding.com en ook hier.

Verder is het vanaf toen gewoon goed gegaan. Ik zou misschien, maar dat zeg ik nu en in het moment zelf weet ik niet of ik daadwerkelijk anders zou doen, minder de borst gebruiken als middel om in slaap te komen. I sliep overdag slecht, maar sliep wel vaak aan de borst. Dat heeft me wel ontzettend veel energie gekost en ik denk dat ik bij een volgende wat meer toch zou proberen dat slapen en bv los te koppelen en andere manieren uitproberen.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 14:19:56 #213
149959 SQ
snelle trees
pi_154792143
Er zijn trouwens veel meer dingen die ik achteraf gezien tijdens de zwangerschap anders zou doen dan ná de zwangerschap :D
disclaimer
pi_154803150
Oh sq? Wat bijv?

Ja lijstjes bijhouden oh help.wel 3maanden lang ofzo. Welke borst want als de dood voor borst ontsteking omdat borst altijd vol leek. Leeg kende ik niet. Liggend voeden eerder doen, check!
Borstschelp onder voeden, eerder doen want met bakjes eronder was waardeloos. Die zou ik nu al in huis hebben want bewaar al dat spul, net als de kolf.

Ik zou wel me zorgen maken over of hij voldoende binnen krijgt.. :{
pi_154807041
Misschien een suffe vraag tussendoor :P Ik merk dat ik totaal niet lekker slaap met zo'n voedingsbh aan en zonder heb ik gegarandeerd lektetten 's nachts. Hebben jullie misschien een tip daarvoor? Ik gok dat zoogkompressen zonder bh niet blijven zitten, maar een continu nat shirt is ook niet echt lekker :')

Oh en liggend voeden is heerlijk ja O+ Aanleggen vind ik dan nog wel moeilijk, maar het gaat al steeds beter hier.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 23:00:53 #216
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154807133
Een strak topje? Misschien blijven zoogcompressen daar wel in zitten? Ik vond dat sowieso wel fijn met stuwing en zo.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 23:01:47 #217
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154807164
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 22:58 schreef kazy het volgende:
Misschien een suffe vraag tussendoor :P Ik merk dat ik totaal niet lekker slaap met zo'n voedingsbh aan en zonder heb ik gegarandeerd lektetten 's nachts. Hebben jullie misschien een tip daarvoor? Ik gok dat zoogkompressen zonder bh niet blijven zitten, maar een continu nat shirt is ook niet echt lekker :')

Oh en liggend voeden is heerlijk ja O+ Aanleggen vind ik dan nog wel moeilijk, maar het gaat al steeds beter hier.
Ik lag op wat handdoeken zonder iets aan op een gegeven moment.
Kwak
pi_154807566
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 23:00 schreef Kyara het volgende:
Een strak topje? Misschien blijven zoogcompressen daar wel in zitten? Ik vond dat sowieso wel fijn met stuwing en zo.
Ah goeie, dat ga ik proberen! Ik heb nog wel wat van die topjes in de kast liggen.

En anders wordt het inderdaad maar zonder shirt of iets slapen :)
pi_154813176
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 17:14 schreef Stormqueen het volgende:
Hoi, ik ben er weer.
Mauwtje is nu acht maanden en ik merk dat de frequentie van de borstvoeding af begint te nemen. Nu is dat niet erg want ze begint ook meer vast voedsel te eten. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik er zelf mee om moet gaan :')

Nu drinkt ze ongeveer zo: 7-11-15-18-20 (aftanken voor slapen gaan) en dan nog variërend 1-3 keer in de nacht. Zijn wel kleine voedingen dan. Kan ik er nog steeds op vertrouwen dat ze voldoende binnen krijgt aan vocht? Ik denk namelijk dat het niet meer dan een halve liter op een dag is. En drinken uit een beker doen we niet structureel. Of zouden we dat nu wel moeten gaan doen?
Ik wilde ongeveer bijna letterlijk deze vraag gaan stellen toen ik bedacht dat ik dit laatst ook had gelezen. Ook (ruim) 8 maanden nu. Ze drinkt minder, ik kolf minder, ik heb ineens nooit meer stuwing, en ze drinkt eigenlijk vrijwel nooit meer dan twee slokken bij het eten uit haar tuitbeker (rietjesbeker lukt haar niet, niet die van de hema iig). Komt er vlak na 8 maanden een omslagmoment? :P
pi_154814126
Jagär: ik ben niet zo'n ervaren voedster ( :P ), ruim vijf weken nu, maar ik vond de infoavond waar ik met mijn vriend naartoe ben geweest heel leerzaam, daar heb ik veel aan gehad. Toch anders dan inlezen op een website, vind ik. En steun en hulp van vriend zijn heel belangrijk. Dat hij mee was gegaan naar de infoavond zorgde ervoor dat hij me af en toe ook kon helpen als ik iets niet meer wist.

En verder vind ik het achterad ook een kwestie van 'het wordt beter'. Eerst was aanhappen een worsteling, een uur drinken in een woonkamer van >30 graden, later borstontsteking... En nu na een paar weken drinkt hij prima, rond de 20 minuten in totaal, op verzoek. Dus ik vind het nu goed te doen. Ik had me ook heel erg voorgenomen om het vol te houden.
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 11:00:45 #221
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154814593
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 23:00 schreef Kyara het volgende:
De ahhh-bra :Y!
KuikenGuppy
pi_154824768
Ik slaap nog steeds op een handdoek bij de borsten, in tshirt van mijnman en elke dag een droge. Een strakke top deed mij zeer.
pi_154824977
Ik slaap al een jaar in de naadloze beugelloze voedingsbeha's van Noppies. Zien er niet uit, maar zitten heerlijk.
pi_154826102
Zo'n regeldag, kan die ook in stukjes komen? Ik heb al 2/3 dagen dat ze met name in de avond heel vaak wil drinken, terwijl ik al het gevoel heb dat ik 'leeg' ben (ik hoor haar wel slikken vervolgens). Maar 's ochtends en 's nachts gaat het eigenlijk prima en slaapt ze gewoon wel blokken van 2/2,5 uur.
pi_154826511
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 20:57 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Zo'n regeldag, kan die ook in stukjes komen? Ik heb al 2/3 dagen dat ze met name in de avond heel vaak wil drinken, terwijl ik al het gevoel heb dat ik 'leeg' ben (ik hoor haar wel slikken vervolgens). Maar 's ochtends en 's nachts gaat het eigenlijk prima en slaapt ze gewoon wel blokken van 2/2,5 uur.
Geen regeldagen, maar clusteren. Is heel gewoon drinkgedrag. :)
Geef je er aan over. Kan van korte duur zijn, maar kan ook maanden duren.
pi_154838906
Klopt het dat meer dreumesjes ineens meer zijn gaan drinken na hun 1e verjaardag?

Ik heb 's morgens drinksessies van ruim een half uur (inclusief ronddartelen door ons bed) waar ik voorheen echt binnen 10 minuten klaar was.
Zelfs mijn rechter borst die alleen gekolfd werd en waarvan ik net deze week besloten had ik ga volledig alleen op links voeden wordt weer leeg gelurkt.
In de ochtend heb ik gewoon weer volle Pamela boobs :')
pi_154839140
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 22:58 schreef kazy het volgende:

Ik loop al 3 maanden in de comfort bh's van de Action! ¤2,50 per stuk ofzo, zoogcompressen blijven prima zitten en als ik ga voeden duw ik hem zo onder mn tiet :9

Overigens was ik totaal niet ingelezen en voorbereid voor de bevalling wb borstvoeding maar het ging vanzelf. Zodra mini der smoel opendeed ging de borst erin, hield haar tevreden, de productie kwam snel op gang en ze was maar 90 gram afgevallen na de geboorte. 3 dagen later 180 bijgekomen :') Nooit tepelkloven, ontstekingen of spruw enzo gehad ^O^ Maar ik heb ook wel mazzel gehad geloof ik!
  zondag 2 augustus 2015 @ 14:44:18 #229
335643 faptist
Maakt fouten
pi_154840944
Kolf vraag

Ik had een medela freestyle, maar ze hapert steeds. Ze doet het wel goed, maar wanneer ik ga werken wil ik gewoon op de machine kunnen vertrouwen en niet steeds te hoeven tikken op het apparaat.

Ik kolf altijd met 1 tiet tegelijk en hou het schild dan met mijn hand vast.
*
Zal ik een nieuwe freestyle kopen of zou ik net zo goed met een swing of een andere medela af kunnen?
*
En als jullie op je werk kolven. Doen jullie dan 1 kant of 2 kanten tegelijk?
*
Hoeveel liter hebben jullie in de vriezer liggen? Momenteel heb ik 1200 ml, maar dat is voor mijn gevoel te weinig.
Ik snap niet zo goed hoe mensen aan ren voorraad komen van + 4 liter. Hoe doen jullie dat?
  zondag 2 augustus 2015 @ 14:49:32 #230
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154841040
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2015 12:55 schreef BlueEyes het volgende:
Klopt het dat meer dreumesjes ineens meer zijn gaan drinken na hun 1e verjaardag?

Ik heb 's morgens drinksessies van ruim een half uur (inclusief ronddartelen door ons bed) waar ik voorheen echt binnen 10 minuten klaar was.
Zelfs mijn rechter borst die alleen gekolfd werd en waarvan ik net deze week besloten had ik ga volledig alleen op links voeden wordt weer leeg gelurkt.
In de ochtend heb ik gewoon weer volle Pamela boobs :')
Volgens mij zit er rond die tijd een sprong, ook qua gedrag vond ik het toen FF lastig. Het wordt snel beter!
KuikenGuppy
  zondag 2 augustus 2015 @ 14:51:15 #231
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154841078
Prachtige foto Spring! O+
pi_154841337
Mooie foto Spring!

Ik zag net in het (drukke) winkelcentrum een mama lopen met haar babietje in haar armen hup de borst geven. Ik vond het absoluut niet aanstotend, maar ik denk niet dat ik dat gedurfd had in de tijd dat ik nog bv gaf :)
  zondag 2 augustus 2015 @ 15:27:34 #233
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154841820
Spring O+
KuikenGuppy
pi_154842198
Mooie foto Spring!

Hier is de definitieve beslissing gevallen, ik ga geen borstvoeding geven. Het is een weloverwogen besluit waar ik enerzijds verdrietig over ben maar waar ik anderzijds wel rust bij voel.

Maar nu het volgende, vriendin van mij voedt haar zoon nu al ruim een half jaar probleemloos. Zij deed ons een voorstel:
Ze is bereid haar melk aan ons te doneren, als we toch graag de eerste weken moedermelk zouden willen aanbieden.
Het gaat niet om live aan de borst maar om haar kolfopbrengst, al dan niet uit de vriezer.
Dat is een super lief aanbod waar we dan ook goed over nadenken.

In hoeverre krijgt ons kindje dan toch wat antistoffen mee en dergelijke? En is het ook zinvol voor die paar weken ondanks dat we daarna weer overstappen op poedermelk?

Iemand daar iets zinnings over te zeggen?
pi_154842728
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2015 14:44 schreef faptist het volgende:
Kolf vraag

Ik had een medela freestyle, maar ze hapert steeds. Ze doet het wel goed, maar wanneer ik ga werken wil ik gewoon op de machine kunnen vertrouwen en niet steeds te hoeven tikken op het apparaat.

*
Zal ik een nieuwe freestyle kopen of zou ik net zo goed met een swing of een andere medela af kunnen?
*
*
Hoeveel liter hebben jullie in de vriezer liggen? Momenteel heb ik 1200 ml, maar dat is voor mijn gevoel te weinig.
Ik snap niet zo goed hoe mensen aan ren voorraad komen van + 4 liter. Hoe doen jullie dat?

Ik kolfde altijd 2 kanten te gelijk. Ik had gewoon ontzettend veel melk. Ik heb geregeld gehad dat ik niet op zat te letten en dat de flesjes overstroomde. Dus op die manier heb je al snel de vriezer vol melk. Ik had wel de schelpen in een (kapot geknipte) BH gedaan zodat ik mijn handen vrij had ondertussen.
  zondag 2 augustus 2015 @ 16:06:29 #236
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154842858
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 15:42 schreef Malteser het volgende:
Mooie foto Spring!

Hier is de definitieve beslissing gevallen, ik ga geen borstvoeding geven. Het is een weloverwogen besluit waar ik enerzijds verdrietig over ben maar waar ik anderzijds wel rust bij voel.

Maar nu het volgende, vriendin van mij voedt haar zoon nu al ruim een half jaar probleemloos. Zij deed ons een voorstel:
Ze is bereid haar melk aan ons te doneren, als we toch graag de eerste weken moedermelk zouden willen aanbieden.
Het gaat niet om live aan de borst maar om haar kolfopbrengst, al dan niet uit de vriezer.
Dat is een super lief aanbod waar we dan ook goed over nadenken.

In hoeverre krijgt ons kindje dan toch wat antistoffen mee en dergelijke? En is het ook zinvol voor die paar weken ondanks dat we daarna weer overstappen op poedermelk?

Iemand daar iets zinnings over te zeggen?
Wat lief van je vriendin! En een moeilijk beslissing voor jou :*
Volgens mij is donormelk altijd aan te bevelen boven kv en zeker in die eerste weken/maanden. Dus is het zinvol, ik denk het wel :Y
pi_154847919
quote:
2s.gif Op zondag 2 augustus 2015 16:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Wat lief van je vriendin! En een moeilijk beslissing voor jou :*
Volgens mij is donormelk altijd aan te bevelen boven kv en zeker in die eerste weken/maanden. Dus is het zinvol, ik denk het wel :Y
Dank je! Ja, het was een heel moeilijke beslissing maar het geeft nu rust dus het is goed zo.
Het is een super lief aanbod, heb ik haar ook meteen gezegd!
pi_154863341
quote:
Kolf vraag

*
*
*

Welke je moet kopen, geen idee. Heb een ander merk.
Ik hoi de kolfschelp ook vast maar kolf altijd dubbel op mijn werk, rechterarm geklemd om de rechter schelp, met hand de linker vast houden zodat in kan internetten :P Na dubbel kolven doe ik altijd nog even de borst apart.

Voorraad krijg ik doordat ik socjtends 1 borst kolf voordat ik ga werken, want hij drinkt maar 1 borst per keer. Die melk heb ik dan 'over'. Ik masseer onder kolven de borst zacht en leeg, dan krijg ik er nog meer uit. Hij drinkt hier flessen van 200 ml per keer, dat kolfde ik ook op werk, met moeite. Vaak 's ochtends kolfde ik 150 ofzo, en dan was daar vaak 80 ml wel van over. Nou ja, lang verhaal maar komt er op neer dat ik telkens iets over had, dus na elke werkdag bakje invriezen. En als ik op niet-werkdagen moest kolven want ploftiet, dan was dat ook extra.

De middelste la van de vriezer zit compleet vol met bakjes melk, gemiddeld zit daar 100 tot 150 ml melk in. Denk dat dat wel 7 liter ofzo is :o
pi_154863518
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2015 14:49 schreef Burdie het volgende:

[..]

Volgens mij zit er rond die tijd een sprong, ook qua gedrag vond ik het toen FF lastig. Het wordt snel beter!
Ohja, sprongen zijn er ook nog.
Daar sta ik nooit zo bij stil.

Door het vele drinken in de ochtend is het ontbijt inmiddels geminimaliseerd tot 3/4 broodje. Zal wel, vol van de melk en geen trek in brood erbij.
Ik laat het maar even gaan allemaal, vind het wel fijn dat hij zo ineens weer veel drinkt O+
  maandag 3 augustus 2015 @ 11:40:19 #240
335643 faptist
Maakt fouten
pi_154863724
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2015 11:20 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Welke je moet kopen, geen idee. Heb een ander merk.
Ik hoi de kolfschelp ook vast maar kolf altijd dubbel op mijn werk, rechterarm geklemd om de rechter schelp, met hand de linker vast houden zodat in kan internetten :P Na dubbel kolven doe ik altijd nog even de borst apart.

Voorraad krijg ik doordat ik socjtends 1 borst kolf voordat ik ga werken, want hij drinkt maar 1 borst per keer. Die melk heb ik dan 'over'. Ik masseer onder kolven de borst zacht en leeg, dan krijg ik er nog meer uit. Hij drinkt hier flessen van 200 ml per keer, dat kolfde ik ook op werk, met moeite. Vaak 's ochtends kolfde ik 150 ofzo, en dan was daar vaak 80 ml wel van over. Nou ja, lang verhaal maar komt er op neer dat ik telkens iets over had, dus na elke werkdag bakje invriezen. En als ik op niet-werkdagen moest kolven want ploftiet, dan was dat ook extra.

De middelste la van de vriezer zit compleet vol met bakjes melk, gemiddeld zit daar 100 tot 150 ml melk in. Denk dat dat wel 7 liter ofzo is :o
Wow. 7 liter. Knap hoor. Hoelang heb je daar over gedaan?
Ik ben mezelf nu aan het aanleren om een uur na de ochtendvoeding weer te kolven, maar ik vergeet het vaak, omdat ik dan alweer zo druk ben met de dagelijkse dingen.
Ik kolf ook de restjes na een voeding.

Ik kolf alleen niet veel. Steeds beetjes van 50 ml ofzo. Dat motiveert me niet, omdat ik voorheen makkelijk 150 ml had. :-(
pi_154867274
Fap, ik ben vorige week begonnen met op een vast tijdstip nakolven. Na de ochtendvoeding (niet die van 6 uur tenzij Lolo Ferrari, maar die van 9 uur :P ) kolf ik direct na, aangezien je tijdens en direct na de voeding de meeste melk aan schijnt te maken. Ik kolfde vorige week nog maar zo'n 20cc na en nu al tussen de 50 en 70cc per keer. Volgens mij heeft je lichaam ook even nodig om te wennen. :*

Vandaag trouwens over de 1-liter-grens in de vriezer gegaan. *O*
pi_154873596
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 21:07 schreef Kursor het volgende:

[..]

Geen regeldagen, maar clusteren. Is heel gewoon drinkgedrag. :)
Geef je er aan over. Kan van korte duur zijn, maar kan ook maanden duren.
Ok! Dat clusteren merk ik wel vaker inderdaad. Maar ik verwachtte een regeldag, maar daar heb ik dan niks van gemerkt of die komt nog.
pi_154873640
Wanneer zijn jullie begonnen met kolven eigenlijk? En echt voor het werk of bijvoorbeeld ook om tijdens je verlof een keer langer weg te kunnen?
pi_154873726
Ik heb in de kraamweek al een keer gekolfd, gewoon zodat ik kon oefenen met de kraamhulp er nog bij. Daarna een beetje hoe het uitkwam, als ik ergens naartoe moet waar baby niet (handig) mee kan zoals de huisarts of een bruiloft vind ik het wel fijn dat er een flesje voor hem achter de hand is. En ik kolf bij erg volle borsten. Zo bouw ik toch vast een voorraadje op.
pi_154874410
Ok! Heb je ook al melk in de fles gegeven? Ik lees dat het voor de zes weken beter is om het niet te doen? Of geeft het niet als je baby al goed drinkt en het bij uitzondering een keer uit de fles iets krijgt (als het dan de fles wil natuurlijk..)
pi_154874765
K heeft in de eerste paar weken drie of vier keer de fles gekregen. Hij dronk al wel heel goed aan de borst, daardoor durfde ik het aan. Als er problemen waren geweest had ik het risico niet genomen denk ik. En op een gegeven moment moet er juist weer geoefend worden met de fles.
pi_154875004
Ik ben begonnen met 6 weken te kolven.
De eerste keer aan F gegeven om te kijken hoe het ging en erna voor vriezervoorraad op te bouwen en een incidenteel flesje door papa geven.
Ik voedde 1 borst per keer en na de ochtendvoeding van 8/9 uur kolfde ik de andere borst leeg.
En dat ging in rap tempo opbouwend van 100 naar ruim 200ml per keer.
Ik kolfde wel bewust de ene dag rechts en de andere dag links.
pi_154875108
IMA eerst moet productie goed op peil zijn dacht ik, als je flessen wilt geven indien nodig kun je wel kolven ipv voeden, of klein voorraadje maken door uurtje na een voeding na te kolven. (Niet structureel, dan gaat ook je productie omhoog ;) )

Te lang wachten met fles oefenen heeft bij verschillende vriendinnen al notoire flesweigeraars opgeleverd btw :{ L kreeg vanaf nacht 1 natuurlijk flessen bij (wel lang met alleen bv) en dat is steeds goed gegaan. Toch 6 maanden volledig bv gegeven O+
pi_154875616
Malteser, fijn dat je een beslissing hebt genomen waardoor je rust hebt. En prachtig aanbod van je vriendin. Ja, bv is te prefereren boven kv, en dan maakt het niet uit of het van jou is of van een ander.
Als zij genoeg opbrengst heeft om ook weg te kunnen geven, lijkt me dat heel mooi.
  maandag 3 augustus 2015 @ 20:57:27 #250
149959 SQ
snelle trees
pi_154877549
quote:
Kolf vraag

*
*
*

Hoeveel dagen werk je en hoe vaak ga je kolven?
Ik weet uit ervaring dat een niet-meewerkende kolf echt kut met peren is en ik zou dus zeker een goede kolf willen. Of dat dan een nieuwe Freestyle moet zijn is natuurlijk een tweede.

Ik kolfde dubbelzijdig, met een kolf-bh, waardoor ik twee handen vrij had. Dit was de snelste manier voor mij. Voorraad bouwde ik op als madam weinig wilde drinken en in de eerste weken dat ik werkte. Ik kolfde per dag 500 cc en mevrouw dronk bijna niks.
Ik had op gegeven moment ook 4 liter maar als jij gewoon goede hoeveelheden kolft heb je dat niet nodig. Hier is het op gegaan omdat ik steeds minder opbrengst kreeg met kolven helaas. Toen ben ik overdag nutrilon gaan bijgeven. Ze was toen al ruim 8 maanden.
disclaimer
  maandag 3 augustus 2015 @ 20:58:53 #251
149959 SQ
snelle trees
pi_154877597
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 18:50 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Wanneer zijn jullie begonnen met kolven eigenlijk? En echt voor het werk of bijvoorbeeld ook om tijdens je verlof een keer langer weg te kunnen?
Na een dag of tien. Ook om af en toe de stuwing weg te kunnen kolven als ze eens wat langer sliep. En tip: begin asap met gekolfde flesjes oefenen. Als ze goed drinkt gaat 1 flesje in de 2 dagen dat echt niet om zeep brengen en het kan je straks een hoop gedoe besparen :*
disclaimer
  maandag 3 augustus 2015 @ 20:59:48 #252
149959 SQ
snelle trees
pi_154877625
Malteser, fijn dat je een beslissing hebt kunnen nemen en lief aanbod van je vriendin. Hopelijk geeft het rust :*

Spring, mooie foto O+!
disclaimer
pi_154879592
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 20:58 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Na een dag of tien. Ook om af en toe de stuwing weg te kunnen kolven als ze eens wat langer sliep. En tip: begin asap met gekolfde flesjes oefenen. Als ze goed drinkt gaat 1 flesje in de 2 dagen dat echt niet om zeep brengen en het kan je straks een hoop gedoe besparen :*
Tegengeluid: wij hebben in totaal 2-3x een flesje geoefend voor A naar het kdv ging (want lui en geen zin in het kolven :@). En hij drinkt vanaf de eerste dag prima daar. Wat niet wil zeggen dat het niet verstandig is om regelmatig te oefenen, maar het hoeft dus ook niet op een rampverhaal uit te lopen ;) .
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 3 augustus 2015 @ 21:58:42 #254
149959 SQ
snelle trees
pi_154879758
Nee, heb je gelijk in phaidra. Was meer een "better safe than sorry" insteek ;)

(En ook dan komt het wel goed. Duurt alleen iets langer :P)
disclaimer
pi_154879795
Wij oefenen vooral omdat man het ook leuk vind om zo af en toe eens een flesje te geven. Maar ik heb vaak geen zin om te kolven dus het is hier hooguit 2 x per week ofzo. Wel al een stuk of 8 flesjes van 130ml in de vriezer liggen :D
pi_154883792
@rawedni: bedankt voor de tip!

@Malteser: wat lief van je vriendin! Wat anderen ook al zeiden: bv is vrijwel altijd beter dan kv. Ik heb alleen wel begrepen (van een lactatiedeskundige tijdens een voorlichtingsavond) dat bv zich qua voedingsstoffen steeds aanpast aan de behoefte van het kind. Ik weet niet hoe dat dan gaat als je gedoneerde melk geeft en hoe je kindje daarop gaat reageren. (De lk raadde het ook af om bijv. nu te kolven en pas over 3 maanden die melk te geven omdat het niet meer 'passend' kon zijn voor je kindje.)

@IMA: hier ook in de kraamweek een keer geoefend met kolven tijdens de stuwing. Daarna het advies gekregen om vanaf 4 weken te beginnen met een flesje.

Ik weet alleen niet in wat voor tempo je het flesje mag opvoeren in frequentie om de baby te laten wennen. Hoe deden/doen jullie dat?
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:32:59 #257
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154887909
Hier adviseerden ze voor 6 weken te oefenen met een flesje, omdat hij/zij er anders misschien niet aan zou wennen. Geloof dat wij met vijf weken een keer geflest hebben. Vanaf een maand of drie (?) nam mijn man een van de twee nachtvoedingen op zich.

Kazy, wat zou je willen opvoeren qua frequentie? Ik begrijp je vraag niet helemaal.
KuikenGuppy
pi_154888678
Ik kreeg juist te horen dat het 'oefenen' met flesjes geven geen zin heeft, dat het weinig uitmaakt voor het al dan niet weigeren van een flesje.

Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wanneer we het voor het eerst deden: volgens mij bij ongeveer twee maanden. Dat ging meteen goed, Wel een tip: geef het flesje niet zelf en zorg er eigenlijk voor dat je ook niet in de buurt bent. ;( . Ik vond dat overigens zelf ook prettiger, want het was voor mij toch gek om haar ineens met een flesje te zien, al was het dan met gekolfde melk. Maar zolang ik niet in de buurt was, ging flesje geven helemaal goed. Was ik in beeld, dan was alleen de borst zelf goed.
pi_154890305
Ik heb even een hart onder de riem nodig, hopelijk is dit herkenbaar voor iemand en zijn er ook succesverhalen. -O-

s'Nachts en 's ochtends heb ik heel veel melk, N. hoeft eigenlijk alleen maar haar mond open te doen en het spuit haar al naar binnen. Doordat ze er op die momenten zo weinig moeite voor hoeft te doen lukt het haar later op de dag (met name vanaf een uur of 7) niet meer goed om melk uit de borst te krijgen. Ze hapt aan, merkt dat er binnen 2 seconden geen melk uit de borst komt en gaat totaal over de rode. Ze blijft het wel proberen, maar hapt elke keer maar een paar seconden aan om vervolgens hysterisch te gaan krijsen. Compressie al geprobeerd vanaf het begin van de voeding, maar ook dat lukt niet. Na 20 minuten proberen maar gekolfd en haar de fles gegeven. 35 cc was genoeg en daarna heeft ze heerlijk geslapen. -O-

Kan je een kind weer leren geduld te krijgen aan de borst? Ik merk dat ik nu al opzie tegen de avond. ;(
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:08:47 #260
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154890460
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 09:30 schreef Franny_G het volgende:
Ik kreeg juist te horen dat het 'oefenen' met flesjes geven geen zin heeft, dat het weinig uitmaakt voor het al dan niet weigeren van een flesje.

Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wanneer we het voor het eerst deden: volgens mij bij ongeveer twee maanden. Dat ging meteen goed, Wel een tip: geef het flesje niet zelf en zorg er eigenlijk voor dat je ook niet in de buurt bent. ;( . Ik vond dat overigens zelf ook prettiger, want het was voor mij toch gek om haar ineens met een flesje te zien, al was het dan met gekolfde melk. Maar zolang ik niet in de buurt was, ging flesje geven helemaal goed. Was ik in beeld, dan was alleen de borst zelf goed.
Fijn altijd, die tegenstrijdige adviezen O+. Nouja, ik lees hier toch ook vrij regelmatig van moeders die netjes met de fles geoefend hebben en als puntje bij paaltje kwam, wilde 't kind niet drinken.
Ik geef (en gaf) zelf vrijwel nooit een fles. Heel sporadisch kwam het in de nacht wel eens voor, met een fles sliep kuiken (en ikzelf) namelijk binnen 10 minuten weer, aan de borst duurde dat zeker 45 minuten. Dus soms koos ik eieren voor mijn geld :').
Eigenlijk pas sinds hij een jaar is vind ik een fles niet meer 'bedreigend', eerder voelde het alsof kuiken mij afwees. Nu wil hij weer elke avond voor het slapen wat extra drinken, meer dan ik aanmaak, dus komt papa hem nog lekker in slaap knuffelen met een fles warme melk O+. Het is hem vast niet alleen om dat flesje te doen ;).

@Selvaria, lastig joh... is dat om een bepaalde tijd elke dag? Zou je haar wat eerder kunnen aanleggen zodat ze nog niet zo hongerig/gefrustreerd is? Hoe oud is je dochter?
KuikenGuppy
pi_154890609
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 08:32 schreef Burdie het volgende:
Hier adviseerden ze voor 6 weken te oefenen met een flesje, omdat hij/zij er anders misschien niet aan zou wennen. Geloof dat wij met vijf weken een keer geflest hebben. Vanaf een maand of drie (?) nam mijn man een van de twee nachtvoedingen op zich.

Kazy, wat zou je willen opvoeren qua frequentie? Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Oh het staat een beetje vaag omschreven inderdaad. Het wennen aan een flesje bedoelde ik. Ik kreeg te horen dat je dat zou moeten oefenen door te beginnen met eentje per week en dat opbouwen, maar ik weet eigenlijk niet hoe je dat dan zou moeten opb
ouwen. (Hoe vaak geef je dan een flesje zodat ze goed kunnen wennen? Dat was denk ik een betere omschrijving van mijn vraag :) ) Aan de andere kant: als ik Franny's bericht goed begrijp, dan hoeven niet alle baby's een uitgebreide wenperiode.

Selvaria wat vervelend.. Ik heb helaas geen tips -O- Compressie kwam ook in mij op, maar dat had je al geprobeerd..
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:15:33 #262
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_154890618
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:01 schreef Selvaria het volgende:
Ik heb even een hart onder de riem nodig, hopelijk is dit herkenbaar voor iemand en zijn er ook succesverhalen. -O-

s'Nachts en 's ochtends heb ik heel veel melk, N. hoeft eigenlijk alleen maar haar mond open te doen en het spuit haar al naar binnen. Doordat ze er op die momenten zo weinig moeite voor hoeft te doen lukt het haar later op de dag (met name vanaf een uur of 7) niet meer goed om melk uit de borst te krijgen. Ze hapt aan, merkt dat er binnen 2 seconden geen melk uit de borst komt en gaat totaal over de rode. Ze blijft het wel proberen, maar hapt elke keer maar een paar seconden aan om vervolgens hysterisch te gaan krijsen. Compressie al geprobeerd vanaf het begin van de voeding, maar ook dat lukt niet. Na 20 minuten proberen maar gekolfd en haar de fles gegeven. 35 cc was genoeg en daarna heeft ze heerlijk geslapen. -O-

Kan je een kind weer leren geduld te krijgen aan de borst? Ik merk dat ik nu al opzie tegen de avond. ;(
Misschien zou je wat kunnen voorkolven? Vervelend zeg!
pi_154891021
selvaria, geen tips helaas.
Misschien kan je 's avonds proberen een miniflesje en dan verder aan de borst?

kazy, qua flesjes wennen. Ik heb destijds om de dag een flesje gedaan van 30 cc of zo. Niet heel veel, maar toch genoeg om die motoriek te leren.

Nog twee weken en dan gaan we stoppen. Vind ik. Dan gaat ze naar groep 2 en vind ik het mooi geweest.
Eens bespreken met Aviva hoe we dat gaan inrichten. Zij wil nog graag, maar ik ben er onderhand wel klaar mee. En ik wil stoppen voordat het me echt gaat tegenstaan...
Trotse mama van 2 :)
pi_154891084
Burdie, het is vooral 's avonds tijde s het clusteren. Het lukt haar de hele avond wel om wat uit de borst te krijgen (is ook wel een gevecht), maar die laatste voeding voor ze naar bed gaat lukt het haar niet meer omdat de melk zeg maar van heel ver moet komen. Ze is vandaag 12 weken.

Soesa, voorkolven kan ik proberen, ga ik vanavond doen!
pi_154891143
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:34 schreef Davientje_ het volgende:
selvaria, geen tips helaas.
Misschien kan je 's avonds proberen een miniflesje en dan verder aan de borst?
Ja, daar zat ik voor vanavond ook aan te denken als het weer niet lukt.

Ik hoop zo dat ze weer wat geduldiger wordt. De lk noemde haar een dame die van harde actie houdt ( :') ) maar daar schiet ik natuurlijk ook niks mee op.
pi_154895893
Is het een idee om te proberen je tsr alvast voor haar op te wekken? Even voorkolven met de hand of syntocinon neusspray, alleen voor die ene voeding (op recept via huisarts). Scheelt toch weer gedoe met melk opwarmen en fles afwassen.
Kan ze verder de melkstroom goed hanteren? Misschien kun je haar af en toe wat meer uitdagen om te werken door de eerste melk op te vangen voor het voeden.
pi_154895960
Davinia, wat gek toch ook dat er dan een einde aan komt. Hoe vind je het dat jij in principe beslist dat het klaar is? Ik snap je overweging verder heel goed hoor, ik heb toen met de oudste ook de knoop doorgehakt. Gaat dat soepel denk je, als je het laat samenvallen met de start van het schooljaar?
pi_154896066
Dat is ook wel een idee Wup! Ze kan verder prima overweg met de harde stroom, het is mondje open en gaan zeg maar. Ze moet weer opnieuw leren om te 'werken' voor haar melk.
pi_154896321
Wup, ik vind het wel fijn dat de beslissing nu bij mij ligt. Ze drinkt alleen nog 's ochtends en 's avonds en dan nog drinkt ze niet altijd echt. Dus de melk is ook goeddeels op. En dan lurken aan een lege borst word ik helemaal akelig van. En steeds van kant wisselen... :X Dat doet ze niet meer nu ik heb gezegd dat ik dat heel vervelend vind.
Dus ja, het is mooi zo.

ik heb geen idee of het dan makkelijker gaat. Begin van het schooljaar is in ieder geval een heel duidelijk punt in de tijd. Ik hoop het. En anders heb ik als back-up de verjaardag van Eli. Die is twee weken na de start van het schooljaar.
Zij wil doorgaan tot de 6 is, maar dat is nog 4 maanden en dat is me echt teveel.

Ik ga dit weekend dus met haar zitten hoe we de avonden kunnen inrichten op een manier die fijn voor haar is. Dan hebben we nog een hele week vakantie om verder te denken. En dan 's ochtends snel shirt omlaag zodra ik merk dat ze langs komt. ;)
Trotse mama van 2 :)
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:32:46 #270
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154896723
Ondanks dat je er zelf ook wel klaar mee bent is het toch een hele stap denk ik? Zeker met jullie voorgeschiedenis ( je life line zeg maar). Hopelijk kunnen jullie op een mooie manier deze periode beëindigen :*
pi_154896790
Dank voor jullie reacties. Het brengt echt rust nu de beslissing gevallen is.

Franny: vriendin heeft gelukkig meer dan voldoende opbrengst, ze heeft er zelfs een extra vriezer voor aangeschaft.

Ik heb me geprobeerd wat in te lezen en loop inderdaad tegen de vraag aan waar kazy ook op wijst. BV verandert gedurende de tijd wat van samenstelling, afgestemd op je kindje. In hoeverre zou ons kind dan voedingsstoffen tekort komen als hij/zij afgekolfde bv krijgt van mijn vriendin?
Van de andere kant, de eerste 6 maanden gebruik je ook dezelfde poedermelk, nummer 1.
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:41:45 #272
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154896994
Malteser, ben je bekend met het moedermelknetwerk? Ik denk dat ze daar ook veel van je vragen kunnen beantwoorden. Op de site staat veel vermeld over doneren maar ik kan me voorstellen dat daar ook veel kennis in huis is over ontvangen (ook al is het dan niet via dat netwerk).
pi_154898631
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 15:41 schreef Kyara het volgende:
Malteser, ben je bekend met het moedermelknetwerk? Ik denk dat ze daar ook veel van je vragen kunnen beantwoorden. Op de site staat veel vermeld over doneren maar ik kan me voorstellen dat daar ook veel kennis in huis is over ontvangen (ook al is het dan niet via dat netwerk).
Ga ik me nog even verder in verdiepen. Dacht dat er inderdaad vooral veel te vinden was over doneren maar wellicht kunnen zij ook wat vragen beantwoorden. Bedankt voor de tip.
pi_154899550
Klopt, de verhoudingen van de eiwitten en antistoffen etc veranderen in de loop der tijd. Maar wat je zelf al aangeeft, met kunstvoeding geef je altijd hetzelfde. Het is dus niet dat moedermelk van een andere leeftijd slecht is, maar dat verse moedermelk van je eigen moeder optimaal is. Moedermelk is altijd beter dan kunstvoeding, ook van een andere moeder. Wat fijn dat je die optie hebt!
pi_154918977
Succes Davinia. Ik hoop dat het stoppen voor beiden goed voelt.

Malteser, fijn dat je de keuze voor donormelk hebt!
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 5 augustus 2015 @ 12:38:37 #276
335643 faptist
Maakt fouten
pi_154924041
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 20:57 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Hoeveel dagen werk je en hoe vaak ga je kolven?
Ik weet uit ervaring dat een niet-meewerkende kolf echt kut met peren is en ik zou dus zeker een goede kolf willen. Of dat dan een nieuwe Freestyle moet zijn is natuurlijk een tweede.

Ik kolfde dubbelzijdig, met een kolf-bh, waardoor ik twee handen vrij had. Dit was de snelste manier voor mij. Voorraad bouwde ik op als madam weinig wilde drinken en in de eerste weken dat ik werkte. Ik kolfde per dag 500 cc en mevrouw dronk bijna niks.
Ik had op gegeven moment ook 4 liter maar als jij gewoon goede hoeveelheden kolft heb je dat niet nodig. Hier is het op gegaan omdat ik steeds minder opbrengst kreeg met kolven helaas. Toen ben ik overdag nutrilon gaan bijgeven. Ze was toen al ruim 8 maanden.
Jij hebt ook grote borsten toch? Kun je me een merk aanraden?
Zou mammae kunnen? Ik zag dat zij ook een bh hebben waar een cirkeltje uit is voor den tepel.
Ik ga voor een nieuwe dit keer.
Heb geen zin in gedoe en wil m'n collega's ook nog weleens zien dus liever geen gezeur met een haperend apparaat. :)
pi_154924419
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2015 11:40 schreef faptist het volgende:

[..]

Wow. 7 liter. Knap hoor. Hoelang heb je daar over gedaan?
Ik ben mezelf nu aan het aanleren om een uur na de ochtendvoeding weer te kolven, maar ik vergeet het vaak, omdat ik dan alweer zo druk ben met de dagelijkse dingen.
Ik kolf ook de restjes na een voeding.

Ik kolf alleen niet veel. Steeds beetjes van 50 ml ofzo. Dat motiveert me niet, omdat ik voorheen makkelijk 150 ml had. :-(
nou ja, 9 maanden ongeveer :P in het begin telkens lekkage onder het voeden opgevangen. Dat tikte ook wel aan.

Het kolven wordt nu minder. Alleen in lunchpauze nog en ik had echt veel meer tijd nodig voordat er melk kwam. Beide 50 ml ongeveer. Gister wel enorme stuwing na 12 uur uit een borst niet gedronken. Toen maar gekolfd toen baby nog op bed lag pff. Misschien kan kolven straks wel overgeslagen worden. Hoe doen de oktober mamas dat nu?
  woensdag 5 augustus 2015 @ 13:29:51 #278
149959 SQ
snelle trees
pi_154925318
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 12:38 schreef faptist het volgende:

[..]

Zou mammae kunnen? Ik zag dat zij ook een bh hebben waar een cirkeltje uit is voor den tepel.
Heb geen zin in gedoe en wil m'n collega's ook nog weleens zien dus liever geen gezeur met een haperend apparaat. :)
Mamae kan inderdaad, ligt ook een beetje aan de vorm van je borst. Welke maat heb je? Ik gebruik de mijne niet meer, misschien kun je eerst eens proberen?
Heb er 2 in 85F en 1 in 90G :)
disclaimer
  woensdag 5 augustus 2015 @ 13:31:44 #279
149959 SQ
snelle trees
pi_154925358
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 12:53 schreef Hilmo het volgende:

[..]

nou ja, 9 maanden ongeveer :P in het begin telkens lekkage onder het voeden opgevangen. Dat tikte ook wel aan.

Het kolven wordt nu minder. Alleen in lunchpauze nog en ik had echt veel meer tijd nodig voordat er melk kwam. Beide 50 ml ongeveer. Gister wel enorme stuwing na 12 uur uit een borst niet gedronken. Toen maar gekolfd toen baby nog op bed lag pff. Misschien kan kolven straks wel overgeslagen worden. Hoe doen de oktober mamas dat nu?
Ik kolf dus al een week of zes niet meer en het bevalt echt meer dan prima!
Maar ik heb sowieso nooit zo veel last van stuwing gehad de laatste maanden, alleen als baby uit logeren was (drinken is toch efficienter dan kolven).
Het enige is dus dat ik de twee voedingen overdag nu op vrije dagen niet meer zelf kan geven, daarvoor krijgt ze nu Nutrilon. Maar volgens mij had jij nog dertig liter in de vriezer, dus dat loopt vast wel los ;)
disclaimer
pi_154925399
Ik dacht dat M alleen op het kdv fv kreeg, SQ, maar thuis dus ook?

Dan moet ik mijn niet-meer-kolven-na-de-zomervakantie-plan misschien toch nog even herzien. :@.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_154926052
En dat merk je niet aan je productie op de keren dat je zelf voedt sq?

Ik zou idd geen FV hoeven geven op die 3 werkdagen (volgende week weer vakantie *O* ) maar niet kolven durf ik nog niet, stel dat ik vlak voordat ik vrij ben enorme pijn krijg, dan kan ik niet snel FF kolven... Deze week maar kort lunchkolven :P volgende week thuis gewoon voeden en de week erna maar kijken of ik zonder durf... Na de ochtend voeding kolf ik wel de andere borst voordat ik naar het werk ga want die ploft anders wel.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 14:00:11 #282
149959 SQ
snelle trees
pi_154926165
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 13:33 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik dacht dat M alleen op het kdv fv kreeg, SQ, maar thuis dus ook?

Dan moet ik mijn niet-meer-kolven-na-de-zomervakantie-plan misschien toch nog even herzien. :@.
mijn productie is gewoon niet meer genoeg. 4 dagen niet kolven heeft zijn weerslag op de andere drie dagen.
En als je dat heel erg onoverkomelijk vindt zit er inderdaad maar 1 ding op en dat is blijven kolven ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 13:55 schreef Hilmo het volgende:
En dat merk je niet aan je productie op de keren dat je zelf voedt sq?

Ik zou idd geen FV hoeven geven op die 3 werkdagen (volgende week weer vakantie *O* ) maar niet kolven durf ik nog niet, stel dat ik vlak voordat ik vrij ben enorme pijn krijg, dan kan ik niet snel FF kolven... Deze week maar kort lunchkolven :P volgende week thuis gewoon voeden en de week erna maar kijken of ik zonder durf... Na de ochtend voeding kolf ik wel de andere borst voordat ik naar het werk ga want die ploft anders wel.
Jawel, ik kan dus overdag niet meer zelf voeden ;) Wel 's morgens, 's avonds en 's nachts. Dat is gebleven.
disclaimer
  woensdag 5 augustus 2015 @ 14:02:55 #283
149959 SQ
snelle trees
pi_154926241
ik vond het ook lastig om er echt voor te kiezen hoor. Ik was ook wel een beetje gebrainwashed dat er echt echt echt alléén borstvoeding in mocht. Maar de realiteit is, dat het gewoon heel erg moeilijk is om dat echt lang vol te houden met een (bijna) fulltime baan er bij. Daarbij kolfde ik echt veel te weinig op het eind.
Ze heeft acht maanden exclusief borstvoeding gehad (okee, vanaf zes maanden ook begonnen met vast voedsel) en daar ben ik heel blij mee. En ze krijgt nog steeds gewoon borstvoeding, alleen niet meer als enige zuivelbron :)
disclaimer
  woensdag 5 augustus 2015 @ 14:46:19 #284
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154927379
Pakt je lijf dat niet gewoon op, SQ? Op je vrije dagen? Vanaf 9 maanden zou dat dacht ik best moeten kunnen.
Franny had er dacht ik ook ervaring mee.
KuikenGuppy
  woensdag 5 augustus 2015 @ 14:48:49 #285
149959 SQ
snelle trees
pi_154927439
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 14:46 schreef Burdie het volgende:
Pakt je lijf dat niet gewoon op, SQ? Op je vrije dagen? Vanaf 9 maanden zou dat dacht ik best moeten kunnen.
Franny had er dacht ik ook ervaring mee.
nope :) Niet voldoende in elk geval. Mijn kind blieft namelijk ook geen water enzo.
disclaimer
pi_154927502
Ben benieuwd maar de andere ervaringen ^O^ van vanaf 9 maanden, met kolven stoppen maar wel doorvoeren. Ik werk 3 werkdagen, dus 4 dagen om het op te krikken.

Het is idd geen ramp met FV, goed dat dat zo werkt sq!

Oh water drinkt ze niet? Ook geen (rooibos)thee? Ik geef alleen nog maar water, gelukkig vindt hij dat lekker. Durf dan ook geen thee te geven, straks wil hij dan geen water meer ofzo...
  woensdag 5 augustus 2015 @ 17:34:49 #287
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154932096
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 12:38 schreef faptist het volgende:

[..]

Tip, bij Prénatal nu 20% korting op kolven. Ze hebben alleen geen mammae.
Vind het wel aantrekkelijke prijzen maar misschien nog een beetje te vroeg voor zo'n uitgave, eerst maar even kijken hoe het gaat.
pi_154934976
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 14:51 schreef Hilmo het volgende:
Ben benieuwd maar de andere ervaringen ^O^ van vanaf 9 maanden, met kolven stoppen maar wel doorvoeren. Ik werk 3 werkdagen, dus 4 dagen om het op te krikken.

Het is idd geen ramp met FV, goed dat dat zo werkt sq!

Oh water drinkt ze niet? Ook geen (rooibos)thee? Ik geef alleen nog maar water, gelukkig vindt hij dat lekker. Durf dan ook geen thee te geven, straks wil hij dan geen water meer ofzo...
Ik werk 3 dagen per week (onregelmatig) en kolf niet meer sinds de 9 mnd.
Om 6uur voed ik en dan tussen 17/18 bij terugkomst van KDV de eerste keer weer en dan voor het slapen en 's nachts weer bv.
Geen problemen hier met productie.
Na 3 dagdienst achter elkaar lukt het ook prima nog.
En sinds een paar dagen heeft meneer de productie zelf weer opgekrikt ook doen vaker en langer te willen drinken terwijl ik thuis ben.
pi_154949123
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 17:34 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Tip, bij Prénatal nu 20% korting op kolven. Ze hebben alleen geen mammae.
Vind het wel aantrekkelijke prijzen maar misschien nog een beetje te vroeg voor zo'n uitgave, eerst maar even kijken hoe het gaat.
Ze hebben het over bh's ;)

Dat na 9 maanden niet meer hoeven kolven, want stabiele productie is een hardnekkige zeg. Er is niet zoiets als een stabiele basisproductie. Je bent wel flexibeler, dus je krikt de boel vaak makkelijker weer op. maar uiteindelijk blijft het vraag-aanbod: minder vraag leidt gewoon onherroepelijk tot minder aanbod.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 09:43:49 #290
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154949273
En als de vraag dan weer toeneemt, neemt het aanbod ook toe. Als mijn zoon de hele dag zou willen drinken, zou ik best de hele dag melk voor hem hebben. Drinkt hij op een dag maar 2 keer, of misschien helemaal niet omdat hij uit logeren is, heb ik geen stuwing.
Ik zie op de +1 jaar bv facebook groep overigens het tegenovergestelde... Moeders met een kind van 23 maanden die nachtje uit logeren gaat, en die dan komen vragen hoe vaak ze in die 12 uur moeten kolven om hun productie niet om zeep te helpen. :?.
KuikenGuppy
  donderdag 6 augustus 2015 @ 09:47:02 #291
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154949319
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 09:35 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ze hebben het over bh's ;)

oh haha, verkeerde post gequote want faptist zocht nog wel een nieuwe kolf. :P
pi_154949404
Hoe snel je het weer hebt opgekrikt is sowieso weer individueel. Maar goed, met 9 maanden had ik zelf echt nog niet kunnen stoppen met kolven. Vanwege stuwing, maar ook voor de productie. Het is nu pas met bijna anderhalf jaar dat ik zonder kolven een werkdag goed doorkom.
pi_154953425
Mijn kolf heeft kuren. :(
Stomme ding valt uit en dat is uiteraard niet bevorderlijk voor mijn productie. En dat mijn kolf paleis nu ook dienst doet als multifunctionele ruimte ook niet.
Weet iemand hoe de garantie van Ardo werkt? Ik heb hem tweedehands gekocht.
pi_154954999
Dat van die productie wel of niet 'instorten' blijf ik toch ook iets raadselachtigs vinden. Ik heb inderdaad goede ervaring met stoppen met kolven bij 7 maanden en dan op vrije dagen bv blijven geven op verzoek. Daar moet ik dan de kanttekening bij plaatsen dat I rond 8/9 maanden, toen ze nog weinig bijvoeding naar binnen kreeg, ook op vrije dagen niet genoeg had aan bv, waardoor we een tijdje na het avondeten ook een flesje fv geven. Als je dat echt niet wilt, kun je dus beter wel blijven kolven, lijkt me.

Maar Burdie, wat jij schrijft over kolven bij meer dan een jaar bv bij een nachtje logeren, verbaast mij ook, als ik me bedenk dat ik gewoon tien dagen van huis ben geweest en op die dagen per dag hoogstens vijf minuten tijd had om even te kolven. Wat volgens mij bij deze afwegingen wel een rol speelt is in hoeverre de bv nog echt 'voedsel- en vochtvoorziening' (sorry voor dit weinig poetische beeld :D ) is. I drinkt bijvoorbeeld als ze echt dorst heeft nu echt liever een flesje water dan dat ze aan de borst gaat. Ik heb ook niet de indruk dat ik nog een geweldige productie heb, maar dat geeft niet. Ze krijgt toch genoeg binnen om er blij over te zijn en af en toe boert ze ook nog zeer tevreden na een voeding. :D . Maar voor mij is bv geven toch vooral een manier om geborgenheid te bieden en voor onze band samen, en dan is het natuurlijk ook fijn dat ze via de bv nog goede stofjes binnenkrijgt. Maar die krijgt ze ook wel binnen, naar mij lijkt, als ze geen grote hoeveelheden wegwerkt. Dus productie instorten als je het hebt over een kind dat al bijvoeding krijgt, hangt gewoon erg nauw samen met de rol die de bv heeft bij jou en je kind, hoe je kind met de bijvoeding en andere manieren om vocht binnen te krijgen omgaat en wat daaruit voortvloeiend het niveau van die productie is die je wilt handhaven.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 14:11:25 #295
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154955113
Heeft iemand ervaringen met lactatiekundigen omgeving den haag? Ik probeer Karin Tiktak te bellen maar er wordt niet opgenomen, klinkt ook alsof de tel in het buitenland zit.
pi_154955243
Ik heb goede ervaring met borstvoedingsspreekuur op het consulatiatiebureau aan de Paviljoensgracht. Erg aardige vrouw zit daar. Ook bij andere cb's zijn er spreekuren. Je kunt misschien ook wel telefonisch contact opnemen.

http://www.jongflorence.n(...)dingsspreekuren.html

Zie ook de folder die je onderaan de pagina kunt aanklikken. Daar staan ook namen, telefoonnummers en emailadressen.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 14:31:34 #297
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154955585
Oh, kan je ook bij andere locaties terecht? Bij mijn locatie was het gisteren.
pi_154955730
Ja hoor, dat is geen probleem!
  donderdag 6 augustus 2015 @ 14:53:20 #299
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_154956120
Wat fijn! morgen maar naar Scheveningen dan. Sowieso geen straf. *O*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 6 augustus 2015 @ 21:23:25 #300
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154965947
ik heb ook eens een vraagje :P

ik heb nu 100 cc gekolfde melk in de koeling staan *yay enzo* maar nu wil ik morgen proberen om Michael wat pap te geven (rijstebloem, neutrale smaak) . Hoeveel warm ik het beste op en hoe? Ik heb geen magentron alleen een simpele flessenwarmer vd prenatal :@

donderdag 6 augustus 2015 @ 21:36:25 #301
149959 SQ
snelle trees
pi_154966304
Au bain marie lijkt me het beste.
Hoeveel, geen idee? Beginnen met de helft en dan kijken of ie het lust?s
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties