Yay alweer 6 maanden bv!quote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:03 schreef NotTheSame het volgende:
Lapo uit het vorige topic van mij:
De laatste post van dit topic: 6 maanden geleden rond deze tijd rommelde het in mijn buik en 10 uur later had ik Piranha aan de borst!
Thanxquote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:44 schreef Burdie het volgende:
Kyara, respect hoor, hoe je dat gedaan hebt ik ken moeders die om minder zijn afgehaakt. (En ik zou zelf ook niet weten of ik het dan had vol gehouden, al dat kolven...)
Je oudste was toen jonger dan jouw tweeling nu toch? Heeft hij nooit alsnog een slokje gewild? Live danwel uit een bekertje?
Netjesquote:Op donderdag 16 juli 2015 14:29 schreef -Spring het volgende:
Net voor het eerst in zo'n vijf jaar weer gekolfd. 120 cc uit één borst. Hoera!
Vanaf het begin. Maar voed je op schema dan? Of houd je maximum van drie uur aan?quote:Op zondag 19 juli 2015 11:51 schreef Krisvc het volgende:
Reken ik het om de drie uur voeden vanaf begin van de voeding of het eind van de voeding? Ik doe nu vanaf het begin, maar ben vaak een half uur bezig om haar goed wakker te krijgen en te laten eten (als het niet langer is). Ze wordt zelden uit zichzelf voor de volgende voeding wakker.
Hoe oud is ze en hoe zwaar? Je zou ook eens kunnen proberen of ze zelf iets later komt, bijvoorbeeld na drie en een half uur? Dikke kans dat ze dat dan weer inhaalt door daarna weer iets snller te komen.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:06 schreef Krisvc het volgende:
Nee, in principe op verzoek, maar wat ik van de kraam begreep mocht ik niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten zitten. Dus ik maak dr wakker, wat een half uur duurt, ik leg dr aan, ongeveer tien minuutjes en ze drinkt ongeveer een half uur. Dan ben ik vanaf het begin van de voeding een uur verder en maak ik dr na 2 uur weer wakker.
Maar omdat ze zo moeilijk wakker te krijgen is heb ik het vermoeden dat ze nog geen honger heeft.
De voeding begint op het moment dat ze begint met drinken, dus niet op het moment dat jij begint met wakker makenquote:Op zondag 19 juli 2015 12:06 schreef Krisvc het volgende:
Nee, in principe op verzoek, maar wat ik van de kraam begreep mocht ik niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten zitten. Dus ik maak dr wakker, wat een half uur duurt, ik leg dr aan, ongeveer tien minuutjes en ze drinkt ongeveer een half uur. Dan ben ik vanaf het begin van de voeding een uur verder en maak ik dr na 2 uur weer wakker.
Maar omdat ze zo moeilijk wakker te krijgen is heb ik het vermoeden dat ze nog geen honger heeft.
Mijn kraam wilde een schema. Mijn kind had eerder honger dan die drie uur. Een kleine baby laten huilen vond ik na een minuut al een slecht plan en voeden was de enige methode om hem stil te krijgen.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:31 schreef Burdie het volgende:
Er zijn vrouwen die het op schema doen, ja. Maar ik hoop eigenlijk dat je tzt durft te vertrouwen op jullie beider lichamen en dat je zult merken hoe rustig en ontspannen het kan zijn als je niet op de klok hoeft te kijken, niet op ml's hoeft te letten, maar gewoon voedt wanneer de behoefte er is.
Ik ben nu een jaar verder en weet nog niet hoevaak ik voedquote:Op zondag 19 juli 2015 13:02 schreef -Spring het volgende:
Ik zat me toevallig gisteren te bedenken dat ik echt volledig op verzoek voed en geen idee heb hoeveel voedingen ze krijgt. De eerste twee weken zette ik 's nachts mn wekker nog om de drie an vier uur, maar daar ben ik mee opgehouden toen bleek dat ze uit zichzelf wel op tijd kwam.
Ik vind het heerlijk zo, zonder schema.
Morgen naar het cb. Benieuwd wat zij daarvan vinden.
Hilmo, lukt het ook niet als je op je linker zij ligt en dan de rechter borst aanbiedt? Dan ligt de borst wat "vrijer" en moet ie zijn koppie omhoog draaien om aan te happen. Moet je wel iets verder "overhangen".quote:Op donderdag 16 juli 2015 16:13 schreef Hilmo het volgende:
Lekker spring!
Probleempje hier (baby 9 maanden). Liggend voeden ging altijd prima, snachts. Op mijn zij, baby laag genoeg, tegen me aan en happen maar. De hap is alleen niet heel groot maar dat was nooit een punt. Nu bij alleen 2 boven tanden en 2 ondertanden heeft,krijgt hij tepel niet ver genoeg en dus pijn en 2 boven tanden afdrukken in tepeltoen ik ging zitten en madonna houding, was het meteen pijnloos. Hij heeft nooit groot gehapt dus dat krijg ik liggend niet voor elkaar(zittend beter
Je hebt in het restaurant ook nog een rustige voedplek. Was prima, alleen had je soms wat nieuwsgierige kids die kwamen glurenquote:Op zondag 19 juli 2015 22:55 schreef faptist het volgende:
Oh dat schema! Ik werd daar helemaal krankjorum van tijdens m'n kraamweek.
Had toen zelfs wekkers gezet, zodat ze op tijd te eten kreeg.![]()
Inmiddels is het ook allemaal op verzoek en zou ik, zelfs met nadenken, je niet kunnen vertellen hoe vaak dat is op een dag. Het gebeurt gewoon, maar dit kan eigenlijk alleen maar omdat ik heerlijk thuis zit.
Overigens wilde ik even de Zweedse meubelfabrikant te Delft een grote pluim geven. Ik kon daar ro voeden in een aparte ruimte. Fijne stoel, verschoningstafel met indien nodig luiers en een wasbak. Ideaal!
Enige jammere was dat elke keer wanneer er een mededeling was dit net zo hard in het kamertje klonk als in de winkel zelf.
Dus dan ben je heerlijk aan het voeden. Baby rustig en ontspannen en dan opeens " KAYLEY EN MAXIMILLIAAN WILLEN WORDEN OPGEHAALD UIT DE KNUTSELHOEK ".
En ook een beetje vervelend dat het blijkbaar ook de enige plek is waar anderen hun baby moeten verschonen.. Dus je hoort constant geklop op de deur waardoor je een zeer opgejaagd gevoel krijgt, maar tochvoor de
Faciliteit.
In Haarlem hebben ze ook zo'n ruimte ... Vieze luiers op de grond omdat de luieremmer over z'n nek ging, papieren handdoekjes zelfde verhaal omdat de vuilnisbak vol zat. Heb michael heel snel verschoond en ben, na een melding bij het personeel waar niks mee gedaan werd, in het restaurant gaan voeden. No way dat ik in zo'n stinkende ruimte ga zitten voedenquote:Op zondag 19 juli 2015 22:55 schreef faptist het volgende:
Oh dat schema! Ik werd daar helemaal krankjorum van tijdens m'n kraamweek.
Had toen zelfs wekkers gezet, zodat ze op tijd te eten kreeg.![]()
Inmiddels is het ook allemaal op verzoek en zou ik, zelfs met nadenken, je niet kunnen vertellen hoe vaak dat is op een dag. Het gebeurt gewoon, maar dit kan eigenlijk alleen maar omdat ik heerlijk thuis zit.
Overigens wilde ik even de Zweedse meubelfabrikant te Delft een grote pluim geven. Ik kon daar ro voeden in een aparte ruimte. Fijne stoel, verschoningstafel met indien nodig luiers en een wasbak. Ideaal!
Enige jammere was dat elke keer wanneer er een mededeling was dit net zo hard in het kamertje klonk als in de winkel zelf.
Dus dan ben je heerlijk aan het voeden. Baby rustig en ontspannen en dan opeens " KAYLEY EN MAXIMILLIAAN WILLEN WORDEN OPGEHAALD UIT DE KNUTSELHOEK ".
En ook een beetje vervelend dat het blijkbaar ook de enige plek is waar anderen hun baby moeten verschonen.. Dus je hoort constant geklop op de deur waardoor je een zeer opgejaagd gevoel krijgt, maar tochvoor de
Faciliteit.
Getver zeg. Groot gelijk dat je elders hebt gevoed.quote:Op maandag 20 juli 2015 09:23 schreef DJMO het volgende:
[..]
In Haarlem hebben ze ook zo'n ruimte ... Vieze luiers op de grond omdat de luieremmer over z'n nek ging, papieren handdoekjes zelfde verhaal omdat de vuilnisbak vol zat. Heb michael heel snel verschoond en ben, na een melding bij het personeel waar niks mee gedaan werd, in het restaurant gaan voeden. No way dat ik in zo'n stinkende ruimte ga zitten voeden
+1!quote:Op maandag 20 juli 2015 16:01 schreef Stormqueen het volgende:
Ach JM, wat jammer dat het nu stoptMaar:
9
maanden
borstvoeding
![]()
En toch wel fijn dat hij het zelf bepaalt!
Zo lang jij dat wiltquote:Op maandag 20 juli 2015 16:37 schreef faptist het volgende:
Hoera voor de 9 maanden borstvoeding.
Ik snap dat je het liever lang had gedaan, maar 9 maanden is echt prachtig, jufM!
Doordat jij het er nu zo over hebt vraag ik me toch af hoe lang jullie uitsluitend bv hebben gegeven.
Vandaag was ik bij een vriendin en die vroeg of Ro een lange vinger mocht of een likje fruithapje die ze ook aan haar dochtertje gaf. Ik zei beide keren nee en begon me daardoor ook af te vragen hoelang ik nog nee blijf zeggen.
Ik maak me ook druk om het werken en kolven wat daarbij gepaard gaat. Op mijn werk doen ze er op papier wel alles aan, maar in praktijk zit je in een slecht geventileerd hokje en moet je voor de koelkast naar de kamer van je teamleider. Dat en de manier hoe er over borstvoeding gepraat wordt bij ons op het werk geeft me eigenlijk toch best veel stress.
Dat is erg vervelend allemaal. Denk dat jij zelf moet proberen te bepalen hoeveel het je kost, en of dat het je waard is. Iemand anders kan wel zeggen: "ach trek het je niet aan wat ze zeggen" maar als jij daar nu eenmaal wel stress van krijgt, heb je daar niet zoveel aan. Wellicht kan het kolven wat afgebouwd worden en kun je dan bijvoorbeeld nog wel bv gaan geven maar in combinatie met fv? Er zijn wel meerdere mensen hier die daar ervaring mee hebben. Het is wel spannend, omdat je dan toch afbouwt, maar het is niet onmogelijk. Maar misschien is dat wel iets waar je echt niet aan moet denken.. Het is in ieder geval goed om even na te gaan voor jezelf wat jij eigenlijk wilt en hoe je dat kunt vormgeven.quote:Op maandag 20 juli 2015 16:37 schreef faptist het volgende:
Ik maak me ook druk om het werken en kolven wat daarbij gepaard gaat. Op mijn werk doen ze er op papier wel alles aan, maar in praktijk zit je in een slecht geventileerd hokje en moet je voor de koelkast naar de kamer van je teamleider. Dat en de manier hoe er over borstvoeding gepraat wordt bij ons op het werk geeft me eigenlijk toch best veel stress.
Nee, die kun je weggooien. Wat je zou kunnen doen is de melk in kleinere porties opwarmen / invriezen. Dan ben je niet meteen zo'n hele plens kwijt. 150 cc is al best heel veel voor zo'n kleine baby namelijk.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:21 schreef lunapuella het volgende:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje (tegen beter weten in) :
Mijn man raakt een beetje in paniek als hij alleen is met de baby en kan dan niet meer zo goed logisch nadenken. Hij heeft een flesje gekolfde melk uit de koelkast gehaald, opgewarmd in de magnetron () en toen baby niet wilde drinken heeft hij dat flesje weer in de vriezer gezet.
Is deze melk nog bruikbaar of heb ik, zoals ik vermoed, 150 ml voor niks gekolfd?
Kan je helaas weggooien.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:21 schreef lunapuella het volgende:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje (tegen beter weten in) :
Mijn man raakt een beetje in paniek als hij alleen is met de baby en kan dan niet meer zo goed logisch nadenken. Hij heeft een flesje gekolfde melk uit de koelkast gehaald, opgewarmd in de magnetron () en toen baby niet wilde drinken heeft hij dat flesje weer in de vriezer gezet.
Is deze melk nog bruikbaar of heb ik, zoals ik vermoed, 150 ml voor niks gekolfd?
Ja, bijvoorbeeld dat die vettige laag normaal isquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:29 schreef Skittles het volgende:
[..]
Kan je helaas weggooien.
Tip van Flip met ook een vriend die in zulke situaties niet zo helder nadenkt: plak een briefje op de koelkast/vriezer met instructies. Dan kan hij altijd even nalezen hoe of wat als hij het even niet meer weet.
Kleine porties invriezen,wat SQ zegt, is ook handig. Het is zonde als je 100 cc weer moet weggooien, omdat de baby 50 cc gedronken heeft.
Ik zou inderdaad van die milktrays pakken, die schijnen heel prettig te zijn. En anders toch in kleine bakjes. Die zakjes lekten bij mij vaak na het ontdooien.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:35 schreef lunapuella het volgende:
Dat dacht ik al.
Nog tips/ervaringen voor methoden om kleine hoeveelheden in te vriezen? Milktrays, zakjes, iets heul anders?
Siliconen ijsblokjesvormen, na bevriezen over in een grote diepvriesbak.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:35 schreef lunapuella het volgende:
Dat dacht ik al.
Nog tips/ervaringen voor methoden om kleine hoeveelheden in te vriezen? Milktrays, zakjes, iets heul anders?
K gaat straks 3 dagen in de week naar een gastouder, en daarbuiten werk ik ook nog weleens als papa vrij is, dus ik wil idd wel een voorraadje aan gaan leggen. Op naar de milktrays dus.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:38 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad van die milktrays pakken, die schijnen heel prettig te zijn. En anders toch in kleine bakjes. Die zakjes lekten bij mij vaak na het ontdooien.
Maar wil je echt een voorraad aan gaan leggen, of is het voor kleine beetjes? Anders kun je ook kleine flesjes gebruiken,.
Ja, en je kan wel grotere hoeveelheden gaan invriezen ook. Want als hij straks gewend is aan flesdrinken, en wat ouder is, zal hij vanzelf grotere flesjes gaan drinken. Ik zou alleen niet meer dan 150 cc per portie pakken.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:41 schreef lunapuella het volgende:
[..]
K gaat straks 3 dagen in de week naar een gastouder, en daarbuiten werk ik ook nog weleens als papa vrij is, dus ik wil idd wel een voorraadje aan gaan leggen. Op naar de milktrays dus.
Milk trays zijn afgemeten, afgedekt en knoeivrij, dat heeft ook wel voordelenquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:50 schreef Buurpoes het volgende:
ik zit net te googlen, wat zijn die Milk Trays duur zeg!
Ik heb destijds gewoon ijsblokjesvormen bij de blokker gekocht. En ik geloof dat ik vandaag de dag dezelfde keuze zou maken.
Ik heb een vriezer met een losse vrieslade, dus daarin ligt het al apart, afgesloten, schoon etc. Maar als je de melk tussen raketjes en diepvrieserwten in moet vriezen, is het misschien wel handig ja.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:51 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Milk trays zijn afgemeten, afgedekt en knoeivrij, dat heeft ook wel voordelenzeker als je een vriesvak hebt waar misschien ook brood en vlees in wordt bewaard.
niet veel, ik oefen wel met flesjes water en dergelijke. Vaker aanleggen is geen optie, want ik werk. Daarbij wíl ze ook niet vaker drinken.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Misschien al eerder gevraagd, maar ik zag het zo gauw niet voorbij komen; geven jullie buiten de borstvoeding nog iets anders te drinken?
S is nu 9 maanden, en bij vrienden die fv geven zie ik vaker een flesje met water oid staan zodat er altijd tussendoor even een paar slokjes genomen kunnen worden.
Ik geef overdag tussen de 3 en 5 voedingen, maar zeker 's middags zit er makkelijk 6 uur tussen de voedingen (wel tussendoor fruit of een boterham bv).
Nu kan ik het morgen wel gaan vragen op het consultatiebureau, maar eh.. nou ja.. dat doe ik liever niet
Kluiven en tepel zouden nooit in 1 zin genoemd mogen wordenquote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:06 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Als ik vaker ga aanleggen voor tussendoortjes, heb ik binnen de kortste keren geen tepels meer over waarschijnlijk..
Als ze niet genoeg dorst heeft, gaat ze kluiven![]()
Maar in dat geval zet ik ook eens een flesje met water erbij als ze aan het spelen is, ik ga er inderdaad ook niet vanuit dat dat voor problemen zal zorgen.
Dank jullie wel!
En vervolgens krijg je tepelkluifklovenquote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:14 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Kluiven en tepel zouden nooit in 1 zin genoemd mogen worden
Minarosa, wat klote zeg! Ik heb helaas geen ervaring of tips, maar er zitten er hier wel veel die dat wel hebben. Hopelijk zijn jullie er snel weer vanaf en kun je nu probleemloos gaan voeden!
Hier ook 9 maanden en we willen meer vaste voeding hier dus extra aanleggen gaat zorgen voor nog meer productie en die is al zo flinkquote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:06 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Als ik vaker ga aanleggen voor tussendoortjes, heb ik binnen de kortste keren geen tepels meer over waarschijnlijk..
Maar in dat geval zet ik ook eens een flesje met water erbij als ze aan het spelen is, ik ga er inderdaad ook niet vanuit dat dat voor problemen zal zorgen.
Dank jullie wel!
Vanaf maand of zeven ging ik bij elk eetmoment ook water aanbieden. Dus dat was toen zo'n drie keer per dag. Toen at ze weliswaar niet altijd veel, maar eten maakt vaak wel dorstig dus dan ging er ook altijd wel wat vocht naar binnen. Dat is nu nog steeds zo.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:06 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Dank jullie wel!
Ik heb het gelukkig niet gehad, maar ik weet dat je jezelf én baby moet behandelen en dat je na elke voeding moet smeren. Vergeet de miconazol niet van je tepels te halen voor je de baby aanlegt!quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:48 schreef Minarosa het volgende:
Na borstontsteking nu waarschijnlijk spruwIk sprak kort de lactatiekundige van wie ik een kolf had geleend, gaf aan dat mijn tepels ook tussen de voedingen door pijn doen, aanleggen doet flink pijn en dat ik soms last van steken heb. Tepels zijn ook rood. Mini heeft geen waasje in zijn mond maar volgens haar hoefde dat ook niet per se bij spruw. Ze zei ook dat spruw heel vaak voorkwam na borstontsteking door de gebruikte antibiotica.
Huisarts gebeld, de assistente vond het niet klinken als spruw maar zei dat ik voor de zekerheid miconazol kon smeren, alleen op mijn tepels. Nu heb ik Daktarin gehaald bij de Etos maar de instructies zijn nogal verwarrend. Als ik google lees ik dat ik niet de bijsluiter moet volgen in het geval van candida op tepels, maar na elke voeding een beetje moet smeren. Bijsluiter zegt twee keer per dag en afwassen voor een voeding. Googlen levert op dat afwassen niet nodig is. Wie weet raad..?
Ik lees ook vaak dat alleen de moeder behandelen geen zin heeft, dat snap ik ook wel maar had tegelijkertijd het gevoel dat de assistente er niet zoveel van wistIk moest maar vooral goed aanleggen en terugbellen als de klachten over een tijdje niet verdwenen waren. Alsof ik niet weet dat ik goed en vaak moet aanleggen, na die stomme ontsteking
Volgens kraamzorg ging het aanleggen prima en ook als ik het vergelijk met instructies dan gaat het goed.
Dankje! Gentiaanviolet had ik ook gelezen, wellicht dat ik dat inderdaad ergens probeer te bestellen. Ik gebruik ook bepanthen babyzalf op mijn tepels maar die lijkt de gevoeligheid niet te verminderen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:14 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ik heb het gelukkig niet gehad, maar ik weet dat je jezelf én baby moet behandelen en dat je na elke voeding moet smeren. Vergeet de miconazol niet van je tepels te halen voor je de baby aanlegt!
Ik zou je gentiaan violet voor je kindje aanraden (en jezelf!) maar dat is alleen nog bij Eurolac leverbaar of zelfs daar niet meer. Sommigen zweren bij kokosolie, en dat is in elk geval iets schimmeldodend, maar je kunt ook even in overleg met de lk de apotheek en ha bellen en zeggen dat je ook iets voor je baby wilt.
Verder alles uitkoken aan beddegoed en hydrofielen (90 gr was), beha's ed ook. Na elke voeding nieuwe pads indoen en kolf enzo ook uitkoken.
Sterkte!
Dankquote:Op woensdag 22 juli 2015 07:37 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Boobs 'n Burbs heeft ze geloof ik. Even Googlen anders?
GV is helaas niet meer te koop.quote:Op woensdag 22 juli 2015 08:55 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Dankje! Gentiaanviolet had ik ook gelezen, wellicht dat ik dat inderdaad ergens probeer te bestellen. Ik gebruik ook bepanthen babyzalf op mijn tepels maar die lijkt de gevoeligheid niet te verminderen.
Just curious, maar wat doe je dan met datum labelen? Ik zie nu een grote bak voor me met allemaal losse blokjes zonder dat je weet welke al 4 maanden ligt en wat net nieuw isquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:41 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Siliconen ijsblokjesvormen, na bevriezen over in een grote diepvriesbak.
Datum per bakje, geen grote voorraad. Het was bij mij vrijdag invriezen, maandag ontdooien en opmaken.quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:53 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Just curious, maar wat doe je dan met datum labelen? Ik zie nu een grote bak voor me met allemaal losse blokjes zonder dat je weet welke al 4 maanden ligt en wat net nieuw is.
Ik deed de blokjes per maand in ziplock zakjes, dus alle juli bij elkaar, alle augustus bij elkaar, etc.quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:53 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Just curious, maar wat doe je dan met datum labelen? Ik zie nu een grote bak voor me met allemaal losse blokjes zonder dat je weet welke al 4 maanden ligt en wat net nieuw is.
Dan is invriezen toch zinloos?quote:Op woensdag 22 juli 2015 13:12 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Datum per bakje, geen grote voorraad. Het was bij mij vrijdag invriezen, maandag ontdooien en opmaken.
Invriezen per bakje (8 sticks). Ik heb ze gelabeld en in een rijtje op volgorde in een vrieslade liggen, dus ik pak vooraan en leg achteraan m'n verse melk.quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:53 schreef Phaidra het volgende:
[..]
dan gooi je het wegquote:Op woensdag 22 juli 2015 13:57 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Invriezen per bakje (8 sticks). Ik heb ze gelabeld en in een rijtje op volgorde in een vrieslade liggen, dus ik pak vooraan en leg achteraan m'n verse melk.
Ik heb nu een kleine 2 liter op voorraad liggen. Ik ben ft thuis en als we weggaan kolf ik meer dan ik mee geef. Ik vraag me in godsnaam af hoe we dat op gaan krijgen.
Bij peuter heb ik veel weggegooid. Bijna 3 liter geloof ik. Hij dronk het niet meer op de opvang (hij dronk liever gewone melk op den duur) en thuis had ik het ook niet echt nodig. Uiteindelijk lag alles er meer dan een jaar in en kon het wegquote:Op woensdag 22 juli 2015 13:57 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Invriezen per bakje (8 sticks). Ik heb ze gelabeld en in een rijtje op volgorde in een vrieslade liggen, dus ik pak vooraan en leg achteraan m'n verse melk.
Ik heb nu een kleine 2 liter op voorraad liggen. Ik ben ft thuis en als we weggaan kolf ik meer dan ik mee geef. Ik vraag me in godsnaam af hoe we dat op gaan krijgen.
Pannenkoeken!quote:Op woensdag 22 juli 2015 13:57 schreef NotTheSame het volgende:
Ik heb nu een kleine 2 liter op voorraad liggen. Ik ben ft thuis en als we weggaan kolf ik meer dan ik mee geef. Ik vraag me in godsnaam af hoe we dat op gaan krijgen .
Vrijdag kolven, weekend gewoon voeden, maandag ik aan het werk en baby naar de creche met eigen melk is toch niet zinloos?quote:
nee, ik dacht dat je de ingevroren melk van vrijdag op maandag weer ontdooide, maar het was al uitgelegd door phaidraquote:Op woensdag 22 juli 2015 14:18 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Vrijdag kolven, weekend gewoon voeden, maandag ik aan het werk en baby naar de creche met eigen melk is toch niet zinloos?
tot 6 dagen altijd gedaan!quote:Op woensdag 22 juli 2015 15:53 schreef Heliotrope het volgende:
Dan nog zou ik het invriezen, geef je anders melk die drie dagen in de koelkast staat nog mee? Ik weet dat het mag, maar doe het nooit.
Sterkte Minarosa!
Hier in aventbakjes trouwens. Vind ze handig, maar het neemt wel een hele lade in beslag zo'n beetje.
Ik hield max. 24 uur in de koelkast aan.quote:Op woensdag 22 juli 2015 15:53 schreef Heliotrope het volgende:
Dan nog zou ik het invriezen, geef je anders melk die drie dagen in de koelkast staat nog mee? Ik weet dat het mag, maar doe het nooit.
Sterkte Minarosa!
Hier in aventbakjes trouwens. Vind ze handig, maar het neemt wel een hele lade in beslag zo'n beetje.
Maar ik was wel serieus hoor, hij kan het toch best een keer een flesje overpakken?quote:Op woensdag 22 juli 2015 20:10 schreef NotTheSame het volgende:
SQ.
Weggooien kan altijd nog, het ligt nog geen jaar.
Pannekoeken had ik ook al bedacht.
Misschien kan ik het Draak nog eens gaan voeren, eens kijken of ze het nog blieft na 2 jaar.
Het mag in elk geval veel langerquote:Op woensdag 22 juli 2015 20:12 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik hield max. 24 uur in de koelkast aan.
Ik wist er niet zo veel vanaf en kende jullie nog niet.quote:
Awquote:Op woensdag 22 juli 2015 20:31 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik wist er niet zo veel vanaf en kende jullie nog niet.
Anders had ik vast ook veel langer gevoed.
Ow dju, waarom dacht ik nou dat manlief dat flesje maar op moest drinkenquote:Op woensdag 22 juli 2015 20:16 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Maar ik was wel serieus hoor, hij kan het toch best een keer een flesje overpakken?
Ja, ook al is hij heel zielig omdat hij moet werken enzo
Oh dat doet mauw ook wel es. Smaakt de melk daarna lekkerderquote:Op woensdag 22 juli 2015 20:38 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Ow dju, waarom dacht ik nou dat manlief dat flesje maar op moest drinken![]()
![]()
.
Man hem een nachtvoeding laten geven kan inderdaad. Maar ik denk dat Piranha op zo'n moment op standje sirene gaat omdat het te lang duurt om op te warmen.
lust ie t niet op kamertemperatuur? Hrb mijn gekolfde melk nooit opgewarmd eigenlijk... Kan je t er s avonds of s middags uit halen en laat s avonds geven.quote:Op woensdag 22 juli 2015 20:38 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Ow dju, waarom dacht ik nou dat manlief dat flesje maar op moest drinken![]()
![]()
.
Man hem een nachtvoeding laten geven kan inderdaad. Maar ik denk dat Piranha op zo'n moment op standje sirene gaat omdat het te lang duurt om op te warmen.
ik heb dat ook een tijd gehad nog in het begin. Links echt pijn, rechts niet. Hier ging het na een paar weken vanzelf over, maar als je het niet vertrouwt kun je altijd je lk bellen natuurlijkquote:Op donderdag 23 juli 2015 17:05 schreef Krisvc het volgende:
Vraagje, L. is nu 2,5 week en de borstvoeding loopt goed. Mijn linkertepel lijkt afgehard, aanhappen en drinken is niet gevoelig en doet geen pijn. Rechts doet het aanhappen nog stekende pijn, zodra ze begint te drinken trekt die pijn weg. Het drinken rechts is wel gevoeliger dan links. Hoort dit nog bij het afharden? Of moet ik het inmiddels gaan zoeken in verkeerd aanleggen/is er iets met mijn borst?
Als het aan het aanleggen of aan mijn borst zou liggen bel ik morgen even een lactatiekundige, maar als het normaal is dan bijt ik nog even door de pijn heen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.♥ J & S
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Professioneel gifmenger.
dan waren het waarschijnlijk melkblaartjes en heeft ze die kapotgezogenquote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:33 schreef Krisvc het volgende:
Bedankt voor de tips! Aangezien ik vanochtend wat witte puntjes op de pijnlijke tepel ontdekte heb ik de huisarts gebeld voor een afspraak. Sindsdien zijn de witte puntjes weggetrokken en doet m'n tepel geen pijn meer.Afspraak laat ik wel gewoon doorgaan (staat voor maandag) om alles even na te laten kijken, maar kennelijk was dreigen genoeg.
Klap, dat lijkt me frustrerend.
En ik vind jullie langvoeders zo knap.
Whehe, titie was hier heel lang het woord voor de televisiequote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:44 schreef Burdie het volgende:
Klap, dat is inderdaad balen, vooral als je zo graag weer wilt. Ik duim voor je!
Hier ook bijna 17 maanden bv, wat gaat de tijd snel! Gisteren in bad kreeg ik alle speelgoeddiertjes ook even aan de borst, die moesten ook 'titie' (drinken), aldus kuiken
![]()
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijkt me wel fijn dat je 1 borst per keer doet, op die manier hebben je tepels ook wat rust. Hopelijk lukt het je om vol te houden, sterkte ermee!!quote:Op zondag 26 juli 2015 19:45 schreef Mariposas het volgende:
Bedankt voor de tips! De nipple Flip gebruik ik al vanaf het begin op aanraden van de kraamhulp, anders was het aanleggen überhaupt niet gelukt, al wist ik niet dat het zo heette. Omg van het idee dat L zou aanhappen zonder de flip krijg ik al rillingen!![]()
Ik voed wisselend liggend, in de Madonna houding en de rugby houding.![]()
De tepelkompressen ga ik even bekijken!![]()
Ik lees wisselende dingen over wondgenezing, de een zegt vet houden en juist niet laten opdrogen, de ander zegt opdrogen aan de buitenlucht. Ik houd het denk ik maar bij vet houden.
Je verhaal en 17 maanden klinkt heel hoopvol dus ik blijf ook zeker volhouden!
tepelhoedjes! was bij mij dé oplossing toen ik last had van kloven door verkeerd aanhappenquote:Op maandag 27 juli 2015 10:39 schreef Mariposas het volgende:
Ik ga vandaag maar een dagje kolven nadat ik mijn baby jankend bijna tegen de muur aan smeet bij het aanleggen.![]()
Het staan van het hoofdje deed nog minder pijn dan mijn fikkende tepels nu.
Drinkt ze al wel uit een flesje soms nu?quote:Op maandag 27 juli 2015 10:37 schreef Selvaria het volgende:
Ooh Kyara!![]()
Vraagje aan degenen die ook door zijn gegaan met bv terwijl je alweer moest werken:
Zijn jullie van tevoren begonnen met een voorraadje aanleggen voor wanneer baby door iemand anders verzorgd wordt? Ik ga vanaf 17 augustus drie dagen werken en weet natuurlijk niet of ik straks genoeg blijf kolven voor baby. Welke hoeveelheid is handig om alvast achter de hand te hebben? Ik kolf nu elke dag na de ochtendvoeding nog zo'n 35cc na en heb inmiddels zo'n 400cc in de vriezer.
Hoeveel melk geef je (ongeveer) mee als je 8-10 uur bij je kindje weg bent? N. drinkt zo om de 2,5 tot 3,5 uur, maar ik heb natuurlijk geen idee wat er precies ingaat. Is er een hoeveelheid die sowieso 'safe' is?
/Spannend
Och Mariposasquote:Op maandag 27 juli 2015 10:39 schreef Mariposas het volgende:
Ik ga vandaag maar een dagje kolven nadat ik mijn baby jankend bijna tegen de muur aan smeet bij het aanleggen.![]()
Tepelhoedjes, ja. Ik gebruikte ze om pijn te verlichten, gezien mijn kleintje altijd 30 keer per voeding moest aanhappen in het beginquote:Op maandag 27 juli 2015 10:39 schreef Mariposas het volgende:
Ok, dat is fijn! Mauw heeft namelijk de eerste twee weken nauwelijks gedronken uit de fles, en ik kolfde toen nog 500 cc per dag, dus ik had na twee weken vier liter in de vriezerquote:Op maandag 27 juli 2015 10:49 schreef Selvaria het volgende:
O ja, vergeten erbij te zetten SQ, we hebben al regelmatig met de fles (verschillende flesjes) geoefend en ze vindt alles best.
Als je er toch voor verzekerd bent zou ik zeker even een LK laten komenquote:Op maandag 27 juli 2015 11:29 schreef Mariposas het volgende:
Ik ben begonnen met een tepelhoedje maar dat deed al snel zó'n pijn. Dus dat heb ik maar een halve dag gedaan. Volgens mij zijn de blaren ook daarmee begonnen. Het aanleggen gaat nu wel goed, het is puur dat die kloven steeds weer open gaan. Hopelijk krijgen m'n tepels een beetje rust door de kolf. Eerste keer trouwens 140 cc met een handkolf aan 1 tiet.
Jammer dat je niet even drie dagen ofzo de boel op pauze kan zetten![]()
De kraam is er gelukkig nog tot morgen, die stelde het kolven ook voor, net als de vk. Dus die heeft me er vanochtend doorheen geholpen. En een lk kan ik nog inschakelen, daar ben ik voor verzekerd.
'Fijn' om te horen dat het bij meer van jullie zo pijnlijk is geweest maar dat het toch goed is gekomen. Geeft me weer wat perspectief.
Wat goed dat je meteen al zo'n opbrengst had! Ik herken het ook wel hoor. Heb ook tegen mijn vk gezegd dat ik het pijnlijker vond dan de bevalling.quote:Op maandag 27 juli 2015 11:29 schreef Mariposas het volgende:
Ik ben begonnen met een tepelhoedje maar dat deed al snel zó'n pijn. Dus dat heb ik maar een halve dag gedaan. Volgens mij zijn de blaren ook daarmee begonnen. Het aanleggen gaat nu wel goed, het is puur dat die kloven steeds weer open gaan. Hopelijk krijgen m'n tepels een beetje rust door de kolf. Eerste keer trouwens 140 cc met een handkolf aan 1 tiet.
Heb je wel een toeschietreflex?quote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:51 schreef DJMO het volgende:
ik _weet_ dat kolven niets zegt over je productie .. maar als dat wel zo was, dan was mijn kind nu uitgemergeld geweest.. drie kwartier kolven en een schamele 25 cc als opbrengst. en nog voelt m'n rechterborst niet leeg_leeg. links wel, die is lekker zacht en soepel. ik snap echt niet hoe sommigen van jullie een halve liter op een dag kunnen kolven
![]()
Die ontbreekt inderdaad. Vorige week al een recept gekregen van de huisarts, kwam zaterdag bij de apotheek. Ik kreeg nul op rekest: niet leverbaar. Gisteren loop ik in de appie, kwam ik de assistente tegen: of ik al een alternatief had gevonden? Afijn, na enig speurwerk kwam ik er achter dat alle openstaande backorders bij groothandels waren gecancelled vanwege leveringsproblemen van de grondstof. Die waren per 20/7 opgelost, dus email gestuurd naar de apotheek en vandaag werd ik gebeld dat het als het goed is, morgen binnen isquote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Heb je wel een toeschietreflex?
Ik kon niet kolven zonder neusspray met oxytocine. Mèt ging het prima.
Jij was ook in t Haga toch? Ik snsp echt niet dat ze daar niet wat beter kunnen leren omgaan met bv-start, ik kwam er ook met nare kloven naar buitenquote:Op dinsdag 28 juli 2015 18:01 schreef Mariposas het volgende:
Wat een verschil kan een dag kolven uitmaken! Vandaag weer lekker aan de borst en het gaat goed!Ik kolf eerst een minuutje om de tepel goed te krijgen en het een beetje zacht te maken en leg daarna aan. Stuwing is ook voorbij dus ik kan wel janken van geluk!
ja, hij heeft echt ogen om in weg te smeltenquote:
Klopt. Ik vroeg trouwens zelf om hulp, want niemand die wat deed. Ik kreeg na 3 sabbels meteen een tepelhoedje en daar moest ik het maar mee proberen. In de 6 uur na de bevalling is er ook niet meer meegekeken. Wel gevraagd hoe het ging maar wist ik veel. Hij sabbelde ja. En bij thuiskomst had ik al blare . Echt jammer want door zo'n start zullen ongetwijfeld veel mensen afhaken. Gelukkig had ik een super goede en lieve kraam die me echt top heeft geholpen!quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Jij was ook in t Haga toch? Ik snsp echt niet dat ze daar niet wat beter kunnen leren omgaan met bv-start, ik kwam er ook met nare kloven naar buiten
Fijn dat t nu wat beter gaat.
De bakjes die ik gebruik zijn geschikt tot 100 ml en ik vries alles wat ik op 1 dag kolf in zo'n bakje in. Hoeveelheden die ik nu in de vriezer heb variëren tussen 50 en 80 cc. Als N. uit de fles drinkt drinkt ze eigenlijk nooit bijv. 1x 120, maar eerder 60cc en dan een half uur tot een uur later nog eens 60cc. Kleinere hoeveelheden passen ons dus prima, maar het blijft even uitzoeken natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:36 schreef faptist het volgende:
Oh wat fijn dat alles goed gaat met de nieuwe mama's.![]()
Super goed!
Ik weet nog heel goed hoe onzeker ik in het begin was, maar dankzij de fok dames ben ik altijd door blijven gaan.
Anywayz.. Werkende mama's..
Per hoeveel ml vriezen jullie je melk in?
Ro drinkt -gok ik- 150 ml per voeding. Ze is nu 4 maanden.
Wanneer ik weer ga werken zal ze 5 maanden zijn.
Tips?
150 ml per voeding is in het begin vrij veel. De meeste kindjes moeten toch wat wennen aan de nieuwe situatie en drinken dan wat minder. Bij allebei mijn kindjes begonnen ze met 80-90 ml. A. is nu 5,5 maand en drinkt ca. 120-130 per flesje.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:36 schreef faptist het volgende:
Oh wat fijn dat alles goed gaat met de nieuwe mama's.![]()
Super goed!
Ik weet nog heel goed hoe onzeker ik in het begin was, maar dankzij de fok dames ben ik altijd door blijven gaan.
Anywayz.. Werkende mama's..
Per hoeveel ml vriezen jullie je melk in?
Ro drinkt -gok ik- 150 ml per voeding. Ze is nu 4 maanden.
Wanneer ik weer ga werken zal ze 5 maanden zijn.
Tips?
Hoe geef je het mee aan kdv?quote:Op woensdag 29 juli 2015 11:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
150 ml per voeding is in het begin vrij veel. De meeste kindjes moeten toch wat wennen aan de nieuwe situatie en drinken dan wat minder. Bij allebei mijn kindjes begonnen ze met 80-90 ml. A. is nu 5,5 maand en drinkt ca. 120-130 per flesje.
Ik heb verschillende potjes om in te vriezen, 80, 120, 150 en 180. Ik vul ze gewoon tot ze vol zijn en de kleine beetjes gaan in Elanee zakjes. Ik geef meestal rond de 380-400 mee en dan wordt het op het kdv overgegoten in zijn flesje (difrax).
+1quote:Op woensdag 29 juli 2015 12:22 schreef Phaidra het volgende:
Gewoon in dezelfde bakjes/flesjes als ik ze invries(avent, ardo, medela, of dus die zakjes)
ik gebruik een watervaste stift, werkt ook primaquote:Op woensdag 29 juli 2015 12:53 schreef JufMariska het volgende:
[..]
+1
Stickertje met naam erop is wel fijn, zeker als er meerdere bv-baby's zijn. Ik bestelde een bulk bij eh.. GoedGemerkt geloof ik. Water- en vaatwasservast
quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:37 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Klopt. Ik vroeg trouwens zelf om hulp, want niemand die wat deed. Ik kreeg na 3 sabbels meteen een tepelhoedje en daar moest ik het maar mee proberen. In de 6 uur na de bevalling is er ook niet meer meegekeken. Wel gevraagd hoe het ging maar wist ik veel. Hij sabbelde ja. En bij thuiskomst had ik al blare . Echt jammer want door zo'n start zullen ongetwijfeld veel mensen afhaken. Gelukkig had ik een super goede en lieve kraam die me echt top heeft geholpen!
Grappig, hier juist andersom. Ook bepaald geen denderende begeleiding in het ziekenhuis (hop, kind tegen je borst geduwd en zoek het maar uit, hapt ie niet? kolf dan maar!) maar tepelhoedjes waren hier na een dag of vier juist de redding! Daarmee lukte het mijn premature baby eindelijk om zelf te drinken (te weinig kracht om goed te kunnen aanhappen). De kraam was ook niet bepaald briljant, maar dit was wel een van haar betere ideeen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 11:30 schreef Crumpette het volgende:
Oh zo'n start heb ik ook gehad idd, omdat ik op de afdeling moest blijven 24 uur en nog niet naar het geboortehotel mocht, keken er gewone verpleegkundigen mee oid. Van 18.tepelhoedjes, idd, en na 10 uur had ik al kloven. In het geboortehotel ging het al beter, behalve dat je 5 kramen op een dag zag
die allemaal vol overtuiging iets anders predikten.
Vlagen. Langs de tepelhof begint het nu ook wat rodig te verkleuren.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:32 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik gebruik een watervaste stift, werkt ook prima
Cocinelle, is de jeuk aanhoudend of met vlagen?
De klok in de ban doenquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Hilmo het volgende:
Wat zouden jullie bij een eventuele toekomstige baby anders doen qua borstvoeding? Ik wil dingen opschrijven voor later omdat ik alles vergeetmaar er is zoveel dat ik anders zou willen doen nu ik de kennis heb.
- lanolin zalf, al had ik die bij dag 2 al wel.
- hamburgergreep
O.a.
Een lk mee laten, en zeker even laten kijken of het lipbandje / tongriempje niet te kort zijn (hierdoor kan er ook moeilijk vacuum gehouden worden). En zolang een baby goed aanhapt, mag hij blijven liggen zolang hij zelf wil/drinkt. laat hij na tien minuten los? dan bied je de andere borst aan. Houdt hij een half uur vol? dan laat je hem een half uur liggen. Zolang hij maar de hele tepelhof in z'n mond heeft en niet alleen het puntje van je tepel.quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:55 schreef Dot. het volgende:
Ik ben ook weer zwanger en wil heel graag de bv deze keer wel laten slagen en ik heb het idee dat het enigszins heeft gelegen aan onze start. Mijn kraam zei namelijk dat ik 10 min per kant moest doen om de melk goed op gang te laten komen en dit heb ik gedaan. Maar een dag of 4, maar toen leek het kwaad al geschiedt en ging Stip slordig happen en verbrak hij het vacuüm na een paar slokken.
Kan dat of hoop ik dit gewoon zodat ik weet wat ik nu anders moet doen?
Het is vaak niet eens zozeer het ziekenhuis maar meer de betreffende kraam- of verpleging. Bij M ook zo'n ervaring, na 2 dagen gestopt met bv, oa door dit soort begeleiding. Bij de meiden veel beter begeleid (en vooral ook zelf mondiger en beter ingelezen). Heb sommige acties en opmerkingen van verpleging ook direct doorgebriefd aan de LK van het ziekenhuis. Want protocollen en borstvoedingsvriendelijk is leuk, maar dan moet men wel die protocollen lezen....quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Hilmo het volgende:
Wel met slechte begeleiding ziekenhuis. Poeh. Kind pakken in nek, tepel knijpen en in elkaar duwen, hoe durven ze?
Mijn kind dronk erg lang per kant. Ik liet hem drinken tot hij òf zelf losliet òf stopte met effectief drinken (ik ben geen fopspeen). Dat duurde soms wel 45 minuten....quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:55 schreef Dot. het volgende:
Ik ben ook weer zwanger en wil heel graag de bv deze keer wel laten slagen en ik heb het idee dat het enigszins heeft gelegen aan onze start. Mijn kraam zei namelijk dat ik 10 min per kant moest doen om de melk goed op gang te laten komen en dit heb ik gedaan. Maar een dag of 4, maar toen leek het kwaad al geschiedt en ging Stip slordig happen en verbrak hij het vacuüm na een paar slokken.
Kan dat of hoop ik dit gewoon zodat ik weet wat ik nu anders moet doen?
Er is drie keer een lk bij geweest en hij is gekliefd, maar dat hielp helaas niet. In het begin was z'n hap goed, maar liet hij snel los en later beet hij mijn tepel plat.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:01 schreef DJMO het volgende:
[..]
Een lk mee laten, en zeker even laten kijken of het lipbandje / tongriempje niet te kort zijn (hierdoor kan er ook moeilijk vacuum gehouden worden). En zolang een baby goed aanhapt, mag hij blijven liggen zolang hij zelf wil/drinkt. laat hij na tien minuten los? dan bied je de andere borst aan. Houdt hij een half uur vol? dan laat je hem een half uur liggen. Zolang hij maar de hele tepelhof in z'n mond heeft en niet alleen het puntje van je tepel.
quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:05 schreef Dot. het volgende:
[..]
Er is drie keer een lk bij geweest en hij is gekliefd, maar dat hielp helaas niet. In het begin was z'n hap goed, maar liet hij snel los en later beet hij mijn tepel plat.
Oh, dat kan ik idd wel doen! Ik had uiteindelijk een hele fijne gevonden dus die kan ik wel even bellenquote:Op donderdag 30 juli 2015 22:08 schreef Kyara het volgende:
Dot. is het een idee om vooraf een consult met een (gecertificeerde) LK te doen? Zodat je ook goed voorbereid bent? Vooral mbt de dingen die bij jou mis zijn gegaan? Hier heeft het echt enorm veel geholpen. Ik dacht dat ik bij M goed ingelezen was (cursus gegaan etc), maar werd toch overruled (en wat zelf ook compleet van slag van de heftigheid van de bevalling en alle emoties). Bij de tweeling was ik ondanks vroeggeboorte een stuk beter bij de pinken en ingelezen.
Op zich waren we heel blij met haar en ze zat ook al heel lang in het vak (zelf oma), maar ik denk dat het wel erg helpt als ik zelf gewoon beter weet wat ik aan wil houden. Ik had er gewoon nooit over nagedacht dat het begin anders zou zijn, maar het klonk wel logisch. Ze was wel heel erg van voeden op verzoek en ze heeft de lk gebeld voor me en ze had een kolf te leen toen we moesten bijvoeden, dus ze ondersteunde ons perfect daarin.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:36 schreef Franny_G het volgende:
Misschien aangeven dat je graag een kraamhulp wilt die ruime ervaring en kennis heeft met begeleiden van bv? En dan aangeven dat het de vorige keer geen succes was?
Ik vind dit een hele mooie vraag. Mocht er hier ooit nog sprake zijn van een baby nummer drie, ga ik niks anders doen. Ik kijk goed terug op beide borstvoedingsperiodes en ben daar blij mee.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Hilmo het volgende:
Wat zouden jullie bij een eventuele toekomstige baby anders doen qua borstvoeding? Ik wil dingen opschrijven voor later omdat ik alles vergeetmaar er is zoveel dat ik anders zou willen doen nu ik de kennis heb.
- lanolin zalf, al had ik die bij dag 2 al wel.
- hamburgergreep
O.a.
quote:Op vrijdag 31 juli 2015 11:46 schreef WupWup het volgende:
Voorbereiding is heel belangrijk. Kennis is macht. Dat betekent niet dat ik vind dat elke zwangere alles moet weten van borstvoeding, maar wel precies zoveel dat je durft te vertrouwen op het kunnen van je lijf en je kind. Dat je dúrft je kind elk uur of nog vaker aan te leggen. Dat je dúrft een vol uur te voeden. En na een half uur rust opnieuw. En dat je weet, dat dat gewoon goed is. No matter what je moeder, buurvrouw, tante, kaasjuffrouw ervan vindt.
Weg met de klok, weg met de regeltjes, volg je baby. En als er problemen zijn, ken dan je vangnet en laat je helpen.
Mijn man en ik hebben afgesproken dat we de borstvoeding wilden laten slagen. Dat klinkt misschien stom, maar doordat hij zich heeft verdiept in hoe het werkt, wat de voordelen zijn, etc is het voor mij makkelijker geworden denk ik.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:00 schreef Kursor het volgende:
[..], +1!
Weten hoe het werkt scheelt zo ontzettend veel. zeker met de problematische start van m'n oudste heeft dat zeer zeker geholpen. Ik wist hoe het werkte, vk was heel duidelijk in wat mini nodig had ivm teveel gewichtsverlies (12%) en ik ben gaan kolven. Daarna een duidelijk plan en met hulp van lk hebben we haar aan de borst gekregen. Advies van cb-vpk hebben we afgekeurd. Samen met man een team zijn helpt in mijn beleving ook.
Bij de tweede wel met de hand voorgekolfd zodat bijvoeding met kv, mocht bijvoeding nodig zijn, niet hoefde.
Ook wel van anderen gehoord met een kleintje dat ze de bv-info gemist hebben. Er is zoveel gericht op de bevalling en de zwangerschap, maar dat bv meer voor erna is, terwijl je juist vooraf al zoveel kunt leren (in theorie).
Gezien ik een lange tijd thuis zal zijn bij het kind lijkt me een electrische pomp niet noodzakelijk, en vast later ook aan te schaffen. Hopenlijk zal het bij incidenteel pompen blijven (maar misschien denk ik daar nu wel heel naief over). Ik denk dat we er eentje aanschaffen, goed om voor in nood-situaties in huis te hebben...quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:04 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb ook al meteen gevoed op verzoek, de kraamzorg benadrukte hier juist dat dat het beste was.
Jagar, ik was maar wat blij dat ik een handkolf hier had (zat bij allerlei spullen die we hebben gekregen), om de druk eraf te kolven toen ik mega pijnlijke stuwing had en mijn tepels te kapot waren om zelf aan te leggen. Maar ik hoop dat die situatie je bespaart blijft.een handkolf is meer iets voor sporadisch gebruik, het is minder efficiënt dan een handkolf. En je krijgt er een RSI duim van.
Qua websites zou je borstvoeding.com eens kunnen proberen. Geven ze waar jij woont eventueel voorlichtingsavonden?quote:
Daar ga ik eens naar kijken, inderdaad. Borstvoeding.com heb ik al eens op rondgeneusd....quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:07 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Qua websites zou je borstvoeding.com eens kunnen proberen. Geven ze waar jij woont eventueel voorlichtingsavonden?
Borstvoeding.com heeft veel info, maar de toon van sommige artikelen staat me nogal tegen. Erg veroordelend tegenover moeders die het niet op de door hun goedgekeurde manier doen.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:07 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Qua websites zou je borstvoeding.com eens kunnen proberen. Geven ze waar jij woont eventueel voorlichtingsavonden?
Ik lag op wat handdoeken zonder iets aan op een gegeven moment.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 22:58 schreef kazy het volgende:
Misschien een suffe vraag tussendoorIk merk dat ik totaal niet lekker slaap met zo'n voedingsbh aan en zonder heb ik gegarandeerd lektetten 's nachts. Hebben jullie misschien een tip daarvoor? Ik gok dat zoogkompressen zonder bh niet blijven zitten, maar een continu nat shirt is ook niet echt lekker
![]()
Oh en liggend voeden is heerlijk jaAanleggen vind ik dan nog wel moeilijk, maar het gaat al steeds beter hier.
Ah goeie, dat ga ik proberen! Ik heb nog wel wat van die topjes in de kast liggen.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 23:00 schreef Kyara het volgende:
Een strak topje? Misschien blijven zoogcompressen daar wel in zitten? Ik vond dat sowieso wel fijn met stuwing en zo.
Ik wilde ongeveer bijna letterlijk deze vraag gaan stellen toen ik bedacht dat ik dit laatst ook had gelezen. Ook (ruim) 8 maanden nu. Ze drinkt minder, ik kolf minder, ik heb ineens nooit meer stuwing, en ze drinkt eigenlijk vrijwel nooit meer dan twee slokken bij het eten uit haar tuitbeker (rietjesbeker lukt haar niet, niet die van de hema iig). Komt er vlak na 8 maanden een omslagmoment?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:14 schreef Stormqueen het volgende:
Hoi, ik ben er weer.
Mauwtje is nu acht maanden en ik merk dat de frequentie van de borstvoeding af begint te nemen. Nu is dat niet erg want ze begint ook meer vast voedsel te eten. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik er zelf mee om moet gaan
Nu drinkt ze ongeveer zo: 7-11-15-18-20 (aftanken voor slapen gaan) en dan nog variërend 1-3 keer in de nacht. Zijn wel kleine voedingen dan. Kan ik er nog steeds op vertrouwen dat ze voldoende binnen krijgt aan vocht? Ik denk namelijk dat het niet meer dan een halve liter op een dag is. En drinken uit een beker doen we niet structureel. Of zouden we dat nu wel moeten gaan doen?
De ahhh-braquote:Op vrijdag 31 juli 2015 23:00 schreef Kyara het volgende:
Een strak topje? Misschien blijven zoogcompressen daar wel in zitten? Ik vond dat sowieso wel fijn met stuwing en zo.
Geen regeldagen, maar clusteren. Is heel gewoon drinkgedrag.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 20:57 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Zo'n regeldag, kan die ook in stukjes komen? Ik heb al 2/3 dagen dat ze met name in de avond heel vaak wil drinken, terwijl ik al het gevoel heb dat ik 'leeg' ben (ik hoor haar wel slikken vervolgens). Maar 's ochtends en 's nachts gaat het eigenlijk prima en slaapt ze gewoon wel blokken van 2/2,5 uur.
Ik loop al 3 maanden in de comfort bh's van de Action! ¤2,50 per stuk ofzo, zoogcompressen blijven prima zitten en als ik ga voeden duw ik hem zo onder mn tietquote:Op vrijdag 31 juli 2015 22:58 schreef kazy het volgende:
Misschien een suffe vraag tussendoorIk merk dat ik totaal niet lekker slaap met zo'n voedingsbh aan en zonder heb ik gegarandeerd lektetten 's nachts. Hebben jullie misschien een tip daarvoor? Ik gok dat zoogkompressen zonder bh niet blijven zitten, maar een continu nat shirt is ook niet echt lekker
![]()
Oh en liggend voeden is heerlijk jaAanleggen vind ik dan nog wel moeilijk, maar het gaat al steeds beter hier.
Volgens mij zit er rond die tijd een sprong, ook qua gedrag vond ik het toen FF lastig. Het wordt snel beter!quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:55 schreef BlueEyes het volgende:
Klopt het dat meer dreumesjes ineens meer zijn gaan drinken na hun 1e verjaardag?
Ik heb 's morgens drinksessies van ruim een half uur (inclusief ronddartelen door ons bed) waar ik voorheen echt binnen 10 minuten klaar was.
Zelfs mijn rechter borst die alleen gekolfd werd en waarvan ik net deze week besloten had ik ga volledig alleen op links voeden wordt weer leeg gelurkt.
In de ochtend heb ik gewoon weer volle Pamela boobs
Ik kolfde altijd 2 kanten te gelijk. Ik had gewoon ontzettend veel melk. Ik heb geregeld gehad dat ik niet op zat te letten en dat de flesjes overstroomde. Dus op die manier heb je al snel de vriezer vol melk. Ik had wel de schelpen in een (kapot geknipte) BH gedaan zodat ik mijn handen vrij had ondertussen.quote:Op zondag 2 augustus 2015 14:44 schreef faptist het volgende:
Kolf vraag
Ik had een medela freestyle, maar ze hapert steeds. Ze doet het wel goed, maar wanneer ik ga werken wil ik gewoon op de machine kunnen vertrouwen en niet steeds te hoeven tikken op het apparaat.
Ik kolf altijd met 1 tiet tegelijk en hou het schild dan met mijn hand vast.
*
Zal ik een nieuwe freestyle kopen of zou ik net zo goed met een swing of een andere medela af kunnen?
*
En als jullie op je werk kolven. Doen jullie dan 1 kant of 2 kanten tegelijk?
*
Hoeveel liter hebben jullie in de vriezer liggen? Momenteel heb ik 1200 ml, maar dat is voor mijn gevoel te weinig.
Ik snap niet zo goed hoe mensen aan ren voorraad komen van + 4 liter. Hoe doen jullie dat?
Wat lief van je vriendin! En een moeilijk beslissing voor jouquote:Op zondag 2 augustus 2015 15:42 schreef Malteser het volgende:
Mooie foto Spring!
Hier is de definitieve beslissing gevallen, ik ga geen borstvoeding geven. Het is een weloverwogen besluit waar ik enerzijds verdrietig over ben maar waar ik anderzijds wel rust bij voel.
Maar nu het volgende, vriendin van mij voedt haar zoon nu al ruim een half jaar probleemloos. Zij deed ons een voorstel:
Ze is bereid haar melk aan ons te doneren, als we toch graag de eerste weken moedermelk zouden willen aanbieden.
Het gaat niet om live aan de borst maar om haar kolfopbrengst, al dan niet uit de vriezer.
Dat is een super lief aanbod waar we dan ook goed over nadenken.
In hoeverre krijgt ons kindje dan toch wat antistoffen mee en dergelijke? En is het ook zinvol voor die paar weken ondanks dat we daarna weer overstappen op poedermelk?
Iemand daar iets zinnings over te zeggen?
Dank je! Ja, het was een heel moeilijke beslissing maar het geeft nu rust dus het is goed zo.quote:Op zondag 2 augustus 2015 16:06 schreef Kyara het volgende:
[..]
Wat lief van je vriendin! En een moeilijk beslissing voor jou![]()
Volgens mij is donormelk altijd aan te bevelen boven kv en zeker in die eerste weken/maanden. Dus is het zinvol, ik denk het wel
Welke je moet kopen, geen idee. Heb een ander merk.quote:Op zondag 2 augustus 2015 14:44 schreef faptist het volgende:
Kolf vraag
Ik had een medela freestyle, maar ze hapert steeds. Ze doet het wel goed, maar wanneer ik ga werken wil ik gewoon op de machine kunnen vertrouwen en niet steeds te hoeven tikken op het apparaat.
*
Zal ik een nieuwe freestyle kopen of zou ik net zo goed met een swing of een andere medela af kunnen?
*
*
Hoeveel liter hebben jullie in de vriezer liggen? Momenteel heb ik 1200 ml, maar dat is voor mijn gevoel te weinig.
Ik snap niet zo goed hoe mensen aan ren voorraad komen van + 4 liter. Hoe doen jullie dat?
Ohja, sprongen zijn er ook nog.quote:Op zondag 2 augustus 2015 14:49 schreef Burdie het volgende:
[..]
Volgens mij zit er rond die tijd een sprong, ook qua gedrag vond ik het toen FF lastig. Het wordt snel beter!
Wow. 7 liter. Knap hoor. Hoelang heb je daar over gedaan?quote:Op maandag 3 augustus 2015 11:20 schreef Hilmo het volgende:
[..]
Welke je moet kopen, geen idee. Heb een ander merk.
Ik hoi de kolfschelp ook vast maar kolf altijd dubbel op mijn werk, rechterarm geklemd om de rechter schelp, met hand de linker vast houden zodat in kan internettenNa dubbel kolven doe ik altijd nog even de borst apart.
Voorraad krijg ik doordat ik socjtends 1 borst kolf voordat ik ga werken, want hij drinkt maar 1 borst per keer. Die melk heb ik dan 'over'. Ik masseer onder kolven de borst zacht en leeg, dan krijg ik er nog meer uit. Hij drinkt hier flessen van 200 ml per keer, dat kolfde ik ook op werk, met moeite. Vaak 's ochtends kolfde ik 150 ofzo, en dan was daar vaak 80 ml wel van over. Nou ja, lang verhaal maar komt er op neer dat ik telkens iets over had, dus na elke werkdag bakje invriezen. En als ik op niet-werkdagen moest kolven want ploftiet, dan was dat ook extra.
De middelste la van de vriezer zit compleet vol met bakjes melk, gemiddeld zit daar 100 tot 150 ml melk in. Denk dat dat wel 7 liter ofzo is
Ok! Dat clusteren merk ik wel vaker inderdaad. Maar ik verwachtte een regeldag, maar daar heb ik dan niks van gemerkt of die komt nog.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 21:07 schreef Kursor het volgende:
[..]
Geen regeldagen, maar clusteren. Is heel gewoon drinkgedrag.![]()
Geef je er aan over. Kan van korte duur zijn, maar kan ook maanden duren.
Hoeveel dagen werk je en hoe vaak ga je kolven?quote:Op zondag 2 augustus 2015 14:44 schreef faptist het volgende:
Kolf vraag
*
*
*
Na een dag of tien. Ook om af en toe de stuwing weg te kunnen kolven als ze eens wat langer sliep. En tip: begin asap met gekolfde flesjes oefenen. Als ze goed drinkt gaat 1 flesje in de 2 dagen dat echt niet om zeep brengen en het kan je straks een hoop gedoe besparenquote:Op maandag 3 augustus 2015 18:50 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Wanneer zijn jullie begonnen met kolven eigenlijk? En echt voor het werk of bijvoorbeeld ook om tijdens je verlof een keer langer weg te kunnen?
Tegengeluid: wij hebben in totaal 2-3x een flesje geoefend voor A naar het kdv ging (want lui en geen zin in het kolvenquote:Op maandag 3 augustus 2015 20:58 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Na een dag of tien. Ook om af en toe de stuwing weg te kunnen kolven als ze eens wat langer sliep. En tip: begin asap met gekolfde flesjes oefenen. Als ze goed drinkt gaat 1 flesje in de 2 dagen dat echt niet om zeep brengen en het kan je straks een hoop gedoe besparen
Fijn altijd, die tegenstrijdige adviezenquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:30 schreef Franny_G het volgende:
Ik kreeg juist te horen dat het 'oefenen' met flesjes geven geen zin heeft, dat het weinig uitmaakt voor het al dan niet weigeren van een flesje.
Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wanneer we het voor het eerst deden: volgens mij bij ongeveer twee maanden. Dat ging meteen goed, Wel een tip: geef het flesje niet zelf en zorg er eigenlijk voor dat je ook niet in de buurt bent.. Ik vond dat overigens zelf ook prettiger, want het was voor mij toch gek om haar ineens met een flesje te zien, al was het dan met gekolfde melk. Maar zolang ik niet in de buurt was, ging flesje geven helemaal goed. Was ik in beeld, dan was alleen de borst zelf goed.
Oh het staat een beetje vaag omschreven inderdaad. Het wennen aan een flesje bedoelde ik. Ik kreeg te horen dat je dat zou moeten oefenen door te beginnen met eentje per week en dat opbouwen, maar ik weet eigenlijk niet hoe je dat dan zou moeten opbquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:32 schreef Burdie het volgende:
Hier adviseerden ze voor 6 weken te oefenen met een flesje, omdat hij/zij er anders misschien niet aan zou wennen. Geloof dat wij met vijf weken een keer geflest hebben. Vanaf een maand of drie (?) nam mijn man een van de twee nachtvoedingen op zich.
Kazy, wat zou je willen opvoeren qua frequentie? Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Misschien zou je wat kunnen voorkolven? Vervelend zeg!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:01 schreef Selvaria het volgende:
Ik heb even een hart onder de riem nodig, hopelijk is dit herkenbaar voor iemand en zijn er ook succesverhalen.![]()
s'Nachts en 's ochtends heb ik heel veel melk, N. hoeft eigenlijk alleen maar haar mond open te doen en het spuit haar al naar binnen. Doordat ze er op die momenten zo weinig moeite voor hoeft te doen lukt het haar later op de dag (met name vanaf een uur of 7) niet meer goed om melk uit de borst te krijgen. Ze hapt aan, merkt dat er binnen 2 seconden geen melk uit de borst komt en gaat totaal over de rode. Ze blijft het wel proberen, maar hapt elke keer maar een paar seconden aan om vervolgens hysterisch te gaan krijsen. Compressie al geprobeerd vanaf het begin van de voeding, maar ook dat lukt niet. Na 20 minuten proberen maar gekolfd en haar de fles gegeven. 35 cc was genoeg en daarna heeft ze heerlijk geslapen.![]()
Kan je een kind weer leren geduld te krijgen aan de borst? Ik merk dat ik nu al opzie tegen de avond.
Ja, daar zat ik voor vanavond ook aan te denken als het weer niet lukt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:34 schreef Davientje_ het volgende:
selvaria, geen tips helaas.
Misschien kan je 's avonds proberen een miniflesje en dan verder aan de borst?
Ga ik me nog even verder in verdiepen. Dacht dat er inderdaad vooral veel te vinden was over doneren maar wellicht kunnen zij ook wat vragen beantwoorden. Bedankt voor de tip.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:41 schreef Kyara het volgende:
Malteser, ben je bekend met het moedermelknetwerk? Ik denk dat ze daar ook veel van je vragen kunnen beantwoorden. Op de site staat veel vermeld over doneren maar ik kan me voorstellen dat daar ook veel kennis in huis is over ontvangen (ook al is het dan niet via dat netwerk).
Jij hebt ook grote borsten toch? Kun je me een merk aanraden?quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:57 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Hoeveel dagen werk je en hoe vaak ga je kolven?
Ik weet uit ervaring dat een niet-meewerkende kolf echt kut met peren is en ik zou dus zeker een goede kolf willen. Of dat dan een nieuwe Freestyle moet zijn is natuurlijk een tweede.
Ik kolfde dubbelzijdig, met een kolf-bh, waardoor ik twee handen vrij had. Dit was de snelste manier voor mij. Voorraad bouwde ik op als madam weinig wilde drinken en in de eerste weken dat ik werkte. Ik kolfde per dag 500 cc en mevrouw dronk bijna niks.
Ik had op gegeven moment ook 4 liter maar als jij gewoon goede hoeveelheden kolft heb je dat niet nodig. Hier is het op gegaan omdat ik steeds minder opbrengst kreeg met kolven helaas. Toen ben ik overdag nutrilon gaan bijgeven. Ze was toen al ruim 8 maanden.
nou ja, 9 maanden ongeveerquote:Op maandag 3 augustus 2015 11:40 schreef faptist het volgende:
[..]
Wow. 7 liter. Knap hoor. Hoelang heb je daar over gedaan?
Ik ben mezelf nu aan het aanleren om een uur na de ochtendvoeding weer te kolven, maar ik vergeet het vaak, omdat ik dan alweer zo druk ben met de dagelijkse dingen.
Ik kolf ook de restjes na een voeding.
Ik kolf alleen niet veel. Steeds beetjes van 50 ml ofzo. Dat motiveert me niet, omdat ik voorheen makkelijk 150 ml had. :-(
Mamae kan inderdaad, ligt ook een beetje aan de vorm van je borst. Welke maat heb je? Ik gebruik de mijne niet meer, misschien kun je eerst eens proberen?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:38 schreef faptist het volgende:
[..]
Jij hebt ook grote borsten toch? Kun je me een merk aanraden?
Zou mammae kunnen? Ik zag dat zij ook een bh hebben waar een cirkeltje uit is voor den tepel.
Ik ga voor een nieuwe dit keer.
Heb geen zin in gedoe en wil m'n collega's ook nog weleens zien dus liever geen gezeur met een haperend apparaat.
Ik kolf dus al een week of zes niet meer en het bevalt echt meer dan prima!quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:53 schreef Hilmo het volgende:
[..]
nou ja, 9 maanden ongeveerin het begin telkens lekkage onder het voeden opgevangen. Dat tikte ook wel aan.
Het kolven wordt nu minder. Alleen in lunchpauze nog en ik had echt veel meer tijd nodig voordat er melk kwam. Beide 50 ml ongeveer. Gister wel enorme stuwing na 12 uur uit een borst niet gedronken. Toen maar gekolfd toen baby nog op bed lag pff. Misschien kan kolven straks wel overgeslagen worden. Hoe doen de oktober mamas dat nu?
mijn productie is gewoon niet meer genoeg. 4 dagen niet kolven heeft zijn weerslag op de andere drie dagen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:33 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik dacht dat M alleen op het kdv fv kreeg, SQ, maar thuis dus ook?
Dan moet ik mijn niet-meer-kolven-na-de-zomervakantie-plan misschien toch nog even herzien..
Jawel, ik kan dus overdag niet meer zelf voedenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:55 schreef Hilmo het volgende:
En dat merk je niet aan je productie op de keren dat je zelf voedt sq?
Ik zou idd geen FV hoeven geven op die 3 werkdagen (volgende week weer vakantie) maar niet kolven durf ik nog niet, stel dat ik vlak voordat ik vrij ben enorme pijn krijg, dan kan ik niet snel FF kolven... Deze week maar kort lunchkolven
volgende week thuis gewoon voeden en de week erna maar kijken of ik zonder durf... Na de ochtend voeding kolf ik wel de andere borst voordat ik naar het werk ga want die ploft anders wel.
nopequote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:46 schreef Burdie het volgende:
Pakt je lijf dat niet gewoon op, SQ? Op je vrije dagen? Vanaf 9 maanden zou dat dacht ik best moeten kunnen.
Franny had er dacht ik ook ervaring mee.
Tip, bij Prénatal nu 20% korting op kolven. Ze hebben alleen geen mammae.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:38 schreef faptist het volgende:
[..]
Jij hebt ook grote borsten toch? Kun je me een merk aanraden?
Zou mammae kunnen? Ik zag dat zij ook een bh hebben waar een cirkeltje uit is voor den tepel.
Ik ga voor een nieuwe dit keer.
Heb geen zin in gedoe en wil m'n collega's ook nog weleens zien dus liever geen gezeur met een haperend apparaat.
Ik werk 3 dagen per week (onregelmatig) en kolf niet meer sinds de 9 mnd.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:51 schreef Hilmo het volgende:
Ben benieuwd maar de andere ervaringenvan vanaf 9 maanden, met kolven stoppen maar wel doorvoeren. Ik werk 3 werkdagen, dus 4 dagen om het op te krikken.
Het is idd geen ramp met FV, goed dat dat zo werkt sq!
Oh water drinkt ze niet? Ook geen (rooibos)thee? Ik geef alleen nog maar water, gelukkig vindt hij dat lekker. Durf dan ook geen thee te geven, straks wil hij dan geen water meer ofzo...
Ze hebben het over bh'squote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:34 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Tip, bij Prénatal nu 20% korting op kolven. Ze hebben alleen geen mammae.
Vind het wel aantrekkelijke prijzen maar misschien nog een beetje te vroeg voor zo'n uitgave, eerst maar even kijken hoe het gaat.
oh haha, verkeerde post gequote want faptist zocht nog wel een nieuwe kolf.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |