abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 30 juli 2015 @ 10:22:09 #176
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154758076
Sinds gister af en toe flinke buikkrampen, een in elkaar gedonderde productie en een humeur om op te schieten. Maar geen bloed....
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 30 juli 2015 @ 10:32:44 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_154758252
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 12:53 schreef JufMariska het volgende:

[..]

+1
Stickertje met naam erop is wel fijn, zeker als er meerdere bv-baby's zijn. Ik bestelde een bulk bij eh.. GoedGemerkt geloof ik. Water- en vaatwasservast ^O^
ik gebruik een watervaste stift, werkt ook prima ;)

Cocinelle, is de jeuk aanhoudend of met vlagen?
disclaimer
pi_154759168
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:37 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Klopt. Ik vroeg trouwens zelf om hulp, want niemand die wat deed. Ik kreeg na 3 sabbels meteen een tepelhoedje en daar moest ik het maar mee proberen. In de 6 uur na de bevalling is er ook niet meer meegekeken. Wel gevraagd hoe het ging maar wist ik veel. Hij sabbelde ja. En bij thuiskomst had ik al blare . Echt jammer want door zo'n start zullen ongetwijfeld veel mensen afhaken. Gelukkig had ik een super goede en lieve kraam die me echt top heeft geholpen!
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 11:30 schreef Crumpette het volgende:
Oh zo'n start heb ik ook gehad idd, omdat ik op de afdeling moest blijven 24 uur en nog niet naar het geboortehotel mocht, keken er gewone verpleegkundigen mee oid. Van 18. :( tepelhoedjes, idd, en na 10 uur had ik al kloven. In het geboortehotel ging het al beter, behalve dat je 5 kramen op een dag zag :') die allemaal vol overtuiging iets anders predikten.
Grappig, hier juist andersom. Ook bepaald geen denderende begeleiding in het ziekenhuis (hop, kind tegen je borst geduwd en zoek het maar uit, hapt ie niet? kolf dan maar!) maar tepelhoedjes waren hier na een dag of vier juist de redding! Daarmee lukte het mijn premature baby eindelijk om zelf te drinken (te weinig kracht om goed te kunnen aanhappen). De kraam was ook niet bepaald briljant, maar dit was wel een van haar betere ideeen.
pi_154761821
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:32 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ik gebruik een watervaste stift, werkt ook prima ;)

Cocinelle, is de jeuk aanhoudend of met vlagen?
Vlagen. Langs de tepelhof begint het nu ook wat rodig te verkleuren.
pi_154763804
Geen ervaring met jeuk.

Wel met slechte begeleiding ziekenhuis. Poeh. Kind pakken in nek, tepel knijpen en in elkaar duwen, hoe durven ze? Ondanks bv boek gelezen en ik wist dat het niet zo moest, maar ja, net bevallen he... Wedden dat het bij een volgende weer wennen zou zijn, en ik zou twijfelen ondanks 9 maanden voeden nu. Wel geeft dat een basis natuurlijk, dat je wat meer durft, hoop ik :') Want had nog nooit een baby vast gehouden dus ja...

Wat zouden jullie bij een eventuele toekomstige baby anders doen qua borstvoeding? Ik wil dingen opschrijven voor later omdat ik alles vergeet ;( maar er is zoveel dat ik anders zou willen doen nu ik de kennis heb.
- lanolin zalf, al had ik die bij dag 2 al wel.
- hamburgergreep
O.a.

[ Bericht 13% gewijzigd door Hilmo op 30-07-2015 15:41:36 ]
  donderdag 30 juli 2015 @ 16:21:00 #181
327807 Mariposas
יה&#14
pi_154766943
Ik heb er achteraf wel spijt van dat ik me niet heb ingelezen qua borstvoeding en aanlegtechnieken. Of een cursus heb gedaan. Ik heb in 'ruststand' echt hele vlakke tepels en ze zijn ook best mini, ik had misschien zo van te voren kunnen weten dat ik zonder de nipple Flip of hamburgergreep nooit had kunnen aanleggen zonder pijn.
Lanoline deed trouwens niet zo veel bij mij, melk en aan de lucht laten drogen werkt beter bij mij.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_154769100
Hier loopt het tot nu toe erg goed :) Onze kraam was juist weer super in de begeleiding! Ging rustig bij me zitten tijdens de voeding, gaf veel uitleg, hielp met aanhappen en goede houdingen, echt veel aan gehad!
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:06:26 #183
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_154769582
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Hilmo het volgende:

Wat zouden jullie bij een eventuele toekomstige baby anders doen qua borstvoeding? Ik wil dingen opschrijven voor later omdat ik alles vergeet ;( maar er is zoveel dat ik anders zou willen doen nu ik de kennis heb.
- lanolin zalf, al had ik die bij dag 2 al wel.
- hamburgergreep
O.a.
De klok in de ban doen :Y

Bij mijn oudste heb ik me de eerste paar weken gek laten maken door de (goedbedoelde?) adviezen van Jan en Alleman.
Er moest regelmaat zijn en voedingschema's worden opgesteld en "Hij is net een uur klaar met drinken, je moet hem nu echt niet weer aanleggen want *insert onzin*"
Ik werd hier erg onzeker en vooral verdrietig van, en mijn baby ook ;(
Dit moest anders!!
Dus de schema's werden verscheurd, het boek "De Babyfluisteraar" dat ik gekregen had pleurde ik op Marktplaats, alle adviezen sloeg ik in de wind (soms tot ruzie aan toe :o) en vanaf dat moment volgde ik uitsluitend nog mijn eigen instinct en de behoeften van mijn baby O+
Niet lang daarna kwam ik op Fok! terecht en las ik in het Borstvoedingstopic zoveel dingen die ik graag eerder had geweten, maar van de omgeving, het CB en het ziekenhuis nooit te horen heb gekregen.
Uiteindelijk heeft oudste 21 maanden bij me gedronken, tot het door de volgende zwangerschap echt niet meer ging.

Bij middelste vanaf het begin gekeken naar wanneer, hoeveel en hoe lang hij wilde drinken. En dat kreeg hij 18 maanden lang.

Jongste liep het in den beginnen allemaal ietsje anders vanwege fulltime moeten kolven en niet meer aan de borst mogen vanwege allerlei toestanden, maar na veel bloed zweet & tranen toch terug aan de borst en daar zit hij na 37 maanden nog steeds. As we speak :+
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:11:49 #184
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_154769704
En oh ja, bij de oudste heb ik in het begin een paar keer melk afgkolfd zodat ik hem dat in een flesje kon geven als we ergens heen gingen. Want dan hoefde ik niet live te voeden buitenshuis 8)7

Nog zo'n supertip die nergens op sloeg.
Bij nader inzien kreeg ik ook de meeste tips van vrouwen die maximaal 3 maanden gevoed hadden, want toen was hun melk op/wilden ze hun lichaam terug/had de bv toch geen extra functie meer/ze gingen weer aan het werk.

:')
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 30 juli 2015 @ 21:19:55 #185
171422 LadyBlack
paint it black
pi_154774470
Ik zou de volgende keer, als het weer zo'n drama wordt met slaperig kind, niet meer én aanleggen én kolven én vingervoeden/flesje doen. Ik was echt compleet de weg kwijt wat ik nou het beste als eerste kon doen, zķ onrustig -O-

Terwijl E opzich prima kon happen en drinken. Dus een volgende keer zou ik dan fulltime kolven om de boel goed op gang te brengen, en daarna uitsluitend zelf voeden.

Waar ik wel heel blij mee ben, is dat ik heel goed keuzes kon maken mbt huilen / troosten / voeden. Mede dankzij de voorkennis van hier :Y
pi_154775601
Ik ben ook weer zwanger en wil heel graag de bv deze keer wel laten slagen en ik heb het idee dat het enigszins heeft gelegen aan onze start. Mijn kraam zei namelijk dat ik 10 min per kant moest doen om de melk goed op gang te laten komen en dit heb ik gedaan. Maar een dag of 4, maar toen leek het kwaad al geschiedt en ging Stip slordig happen en verbrak hij het vacuüm na een paar slokken.

Kan dat of hoop ik dit gewoon zodat ik weet wat ik nu anders moet doen?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 30 juli 2015 @ 22:01:09 #187
147316 crew  DJMO
#trut
pi_154775810
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:55 schreef Dot. het volgende:
Ik ben ook weer zwanger en wil heel graag de bv deze keer wel laten slagen en ik heb het idee dat het enigszins heeft gelegen aan onze start. Mijn kraam zei namelijk dat ik 10 min per kant moest doen om de melk goed op gang te laten komen en dit heb ik gedaan. Maar een dag of 4, maar toen leek het kwaad al geschiedt en ging Stip slordig happen en verbrak hij het vacuüm na een paar slokken.

Kan dat of hoop ik dit gewoon zodat ik weet wat ik nu anders moet doen?
Een lk mee laten, en zeker even laten kijken of het lipbandje / tongriempje niet te kort zijn (hierdoor kan er ook moeilijk vacuum gehouden worden). En zolang een baby goed aanhapt, mag hij blijven liggen zolang hij zelf wil/drinkt. laat hij na tien minuten los? dan bied je de andere borst aan. Houdt hij een half uur vol? dan laat je hem een half uur liggen. Zolang hij maar de hele tepelhof in z'n mond heeft en niet alleen het puntje van je tepel.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 30 juli 2015 @ 22:03:27 #188
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154775903
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Hilmo het volgende:
Wel met slechte begeleiding ziekenhuis. Poeh. Kind pakken in nek, tepel knijpen en in elkaar duwen, hoe durven ze?
Het is vaak niet eens zozeer het ziekenhuis maar meer de betreffende kraam- of verpleging. Bij M ook zo'n ervaring, na 2 dagen gestopt met bv, oa door dit soort begeleiding. Bij de meiden veel beter begeleid (en vooral ook zelf mondiger en beter ingelezen). Heb sommige acties en opmerkingen van verpleging ook direct doorgebriefd aan de LK van het ziekenhuis. Want protocollen en borstvoedingsvriendelijk is leuk, maar dan moet men wel die protocollen lezen....
pi_154775909
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:55 schreef Dot. het volgende:
Ik ben ook weer zwanger en wil heel graag de bv deze keer wel laten slagen en ik heb het idee dat het enigszins heeft gelegen aan onze start. Mijn kraam zei namelijk dat ik 10 min per kant moest doen om de melk goed op gang te laten komen en dit heb ik gedaan. Maar een dag of 4, maar toen leek het kwaad al geschiedt en ging Stip slordig happen en verbrak hij het vacuüm na een paar slokken.

Kan dat of hoop ik dit gewoon zodat ik weet wat ik nu anders moet doen?
Mijn kind dronk erg lang per kant. Ik liet hem drinken tot hij ōf zelf losliet ōf stopte met effectief drinken (ik ben geen fopspeen). Dat duurde soms wel 45 minuten....
Professioneel gifmenger.
pi_154775960
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:01 schreef DJMO het volgende:

[..]

Een lk mee laten, en zeker even laten kijken of het lipbandje / tongriempje niet te kort zijn (hierdoor kan er ook moeilijk vacuum gehouden worden). En zolang een baby goed aanhapt, mag hij blijven liggen zolang hij zelf wil/drinkt. laat hij na tien minuten los? dan bied je de andere borst aan. Houdt hij een half uur vol? dan laat je hem een half uur liggen. Zolang hij maar de hele tepelhof in z'n mond heeft en niet alleen het puntje van je tepel.
Er is drie keer een lk bij geweest en hij is gekliefd, maar dat hielp helaas niet. In het begin was z'n hap goed, maar liet hij snel los en later beet hij mijn tepel plat.
  donderdag 30 juli 2015 @ 22:08:12 #191
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_154776073
Dot. is het een idee om vooraf een consult met een (gecertificeerde) LK te doen? Zodat je ook goed voorbereid bent? Vooral mbt de dingen die bij jou mis zijn gegaan? Hier heeft het echt enorm veel geholpen. Ik dacht dat ik bij M goed ingelezen was (cursus gegaan etc), maar werd toch overruled (en wat zelf ook compleet van slag van de heftigheid van de bevalling en alle emoties). Bij de tweeling was ik ondanks vroeggeboorte een stuk beter bij de pinken en ingelezen.
pi_154776104
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:05 schreef Dot. het volgende:

[..]

Er is drie keer een lk bij geweest en hij is gekliefd, maar dat hielp helaas niet. In het begin was z'n hap goed, maar liet hij snel los en later beet hij mijn tepel plat.
-O-
Professioneel gifmenger.
pi_154776154
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:08 schreef Kyara het volgende:
Dot. is het een idee om vooraf een consult met een (gecertificeerde) LK te doen? Zodat je ook goed voorbereid bent? Vooral mbt de dingen die bij jou mis zijn gegaan? Hier heeft het echt enorm veel geholpen. Ik dacht dat ik bij M goed ingelezen was (cursus gegaan etc), maar werd toch overruled (en wat zelf ook compleet van slag van de heftigheid van de bevalling en alle emoties). Bij de tweeling was ik ondanks vroeggeboorte een stuk beter bij de pinken en ingelezen.
Oh, dat kan ik idd wel doen! Ik had uiteindelijk een hele fijne gevonden dus die kan ik wel even bellen :)
pi_154777090
Misschien aangeven dat je graag een kraamhulp wilt die ruime ervaring en kennis heeft met begeleiden van bv? En dan aangeven dat het de vorige keer geen succes was?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_154777258
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:36 schreef Franny_G het volgende:
Misschien aangeven dat je graag een kraamhulp wilt die ruime ervaring en kennis heeft met begeleiden van bv? En dan aangeven dat het de vorige keer geen succes was?
Op zich waren we heel blij met haar en ze zat ook al heel lang in het vak (zelf oma), maar ik denk dat het wel erg helpt als ik zelf gewoon beter weet wat ik aan wil houden. Ik had er gewoon nooit over nagedacht dat het begin anders zou zijn, maar het klonk wel logisch. Ze was wel heel erg van voeden op verzoek en ze heeft de lk gebeld voor me en ze had een kolf te leen toen we moesten bijvoeden, dus ze ondersteunde ons perfect daarin.
pi_154787808
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Hilmo het volgende:

Wat zouden jullie bij een eventuele toekomstige baby anders doen qua borstvoeding? Ik wil dingen opschrijven voor later omdat ik alles vergeet ;( maar er is zoveel dat ik anders zou willen doen nu ik de kennis heb.
- lanolin zalf, al had ik die bij dag 2 al wel.
- hamburgergreep
O.a.
Ik vind dit een hele mooie vraag. Mocht er hier ooit nog sprake zijn van een baby nummer drie, ga ik niks anders doen. Ik kijk goed terug op beide borstvoedingsperiodes en ben daar blij mee.
Ik heb het geluk gehad een zes weken lange fulltime minor borstvoeding te hebben gehad tijdens mijn opleiding. Daar heb ik zo reteveel geleerd; honderden kwartjes zijn op hun plek gevallen en die basis heeft ervoor gezorgd dat ik me sterk voelde in het op verzoek voeden van mijn eerste, nee te zeggen tegen de kraam (hand in het nekje), nee te zeggen tegen de verloskundige (water bijgeven) en te vertrouwen op mijn kind.
Bij de tweede heb ik in principe hetzelfde gedaan, behalve dan dat ik geen voedingen meer heb opgeschreven in het kraamzorgplan (lees: 's ochtends een paar tijden uit m'n dikke duim gezogen) en de kraam niet eens in de buurt is gekomen om te helpen met aanleggen. De verloskundige heeft me wel effectief aan het wankelen gekregen door bijvoeding te pushen en toen heeft een lieve vriendin voor me gekolfd. Baby wilde het niet. En het was achteraf ook niet nodig. Maar goed, dat is achteraf en in principe begrijp ik de verloskundige wel. Nog verder achteraf bleek ik een placentarest te hebben, dus inderdaad was mijn productie niet optimaal.

Voorbereiding is heel belangrijk. Kennis is macht. Dat betekent niet dat ik vind dat elke zwangere alles moet weten van borstvoeding, maar wel precies zoveel dat je durft te vertrouwen op het kunnen van je lijf en je kind. Dat je dúrft je kind elk uur of nog vaker aan te leggen. Dat je dúrft een vol uur te voeden. En na een half uur rust opnieuw. En dat je weet, dat dat gewoon goed is. No matter what je moeder, buurvrouw, tante, kassajuffrouw ervan vindt.

Weg met de klok, weg met de regeltjes, volg je baby. En als er problemen zijn, ken dan je vangnet en laat je helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door WupWup op 31-07-2015 12:16:39 (Autocorrect :P) ]
pi_154787871
Hey, dat klinkt alsof we gestopt zijn :o Verre van! 17,5 maand en still going strong ;)
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:53:25 #198
149959 SQ
snelle trees
pi_154788005
Ik zou niet veel anders doen qua borstvoeding, maar wel een paar dingetjes:

- Meteen beginnen met liggend voeden. Het duurde lang voordat ik dat doorhad en dat had me een hoop rugpijn kunnen besparen :')
- Niet onzeker zijn of baby wel vaak of lang genoeg drinkt. Mijn god wat heb ik lijsten bijgehouden. :')
- Niet te krampachtig doen over flesjes :@ Mijn achterbuurvrouw frotte er met gemak af en toe een keer een fles in. Door verhalen van anderen (ook van hier) was ik echt in de veronderstelling dat dat des duivels was. Maar zij was de eerste weken zoveel relaxter dan ik daardoor :P
disclaimer
pi_154788012
Hebben jullie tips voor boeken/artikelen/websites die aan te raden zijn om te lezen als voorbereiding?

Hier komt een aanbieding voor een philips handpomp voorbij. Is het handig om zoiets al van te voren te kopen?
pi_154788053
Ik heb hier ook niks meer opgeschreven in het boekje. Geen letter. En de kraam heeft mn tepels niet eens gezien, geloof ik. :D

Was ook wel een heel fijn mens, mn kraam. O+ Zelf vijf kinderen en die ook allemaal op verzoek gevoed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')