Dit komt dus neer op geld schuiven zonder voorwaarden. Daar pas ik voor.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Met een eigen munt zodat de Euro niet besmet raakt. En er kunnen wel orde op zaken gesteld worden maar zeker niet op korte termijn(huidige generatie). Maar zoals zo vaak denkt men in EU dat het mogelijk is om in een tijdsbestek van een generatie wel een hele cultuur om te gooien en hun systeem te laten aanpassen.
Dat heeft hij niet geclaimd. Er waren 5 mensen die over dat scenario nadachten, er lag geen plan klaar, noch was er voorbereiding voor de uitvoering van een plan..quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:46 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens las ik gisteren ergens (ik geloof in de comments van The Guardian) dat Varoufakis achteraf een grotekse leugenaar blijkt. Had hij niet geclaimd dat bij OXI er achter de schermen al een nieuw (en gunstiger) pakket klaar zou liggen dat alleen nog getekend hoefde te worden? Kan iemand nog achterhalen wat 'ie precies heeft geclaimd indertijd? En heeft iemand achteraf nog daarnaar gevraagd, hoe dat nou zat?
Je vergeet 1 ding.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die strenge voorwaarden zijn er om de hulp te koppelen aan structurele hervormingen om het in de toekomst te voorkomen.
Vergeet ook niet dat de Grieken zelf om extra leningen vragen tegen lage rente en soepele aflossingsvoorwaarden. Doordat ze zwaar onder de marktrente kunnen lenen worden ze ook volop geholpen zodat ze in eigen huis orde op zaken kunnen stellen. Daarmee wordt Griekenland sterker en ook de EU.
Dat is wat in het kapitalisme al constant gaande is.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken de theorieën, net als die omtrent het basisinkomen. Ze gaan allemaal mank aan hetzelfde onderliggende probleem, namelijk een gebrek aan een kijk op langetermijngevolgen. Begrijp me niet verkeerd: van mij mag er gerust een sociaal experiment komen waarmee andersdenkenden hun gelijk bewijzen. En ik doe dan niet aan dat experiment mee.
Wat moreel verdedigbaar betreft: ik kan me niets verwerpelijkers voorstellen dan iemand de vrucht uit eigen arbeid te ontnemen. Wat ik ook stuitend vind aan dit soort utilistische projecten is dat ze de mens een van diens belangrijkste emoties ontneemt, namelijke de bijzondere solidariteit ten aanzien van geliefden.
Maar je kunt toch ook niet beweren dat een volk geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor de leiders die het kiest?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:07 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Je vergeet 1 ding.
Die strenge voorwaarden treffen de gewone bevolking die moet lijden onder de afspraken die de bobo's maken onder elkaar.
Je kunt geen volk straffen voor de fouten die hun regeringen hebben gemaakt in het verleden.
Ik ben dus bang dat deze boemerang terug op onze neuzen komt.
Vooral het feit dat het niet echt een geheim was dat corruptie en cliëntelisme meer de regel dan uitzondering zijn maakt het nogal moeilijk om die verantwoordelijkheid compleet af te schuiven.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar je kunt toch ook niet beweren dat een volk geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor de leiders die het kiest?
Een land kun je niet vergelijken met een persoon. Geld in de economie is voor een centrale bank / overheid niet hetzelfde als voor een burger. Geld is voor een economie een middel, maar een middel dat zich moeilijk in de juiste banen laat leiden (zodat het de economie in goede banen leidt).quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik beweer in deze reeks al tijden dat beide partijen verantwoordelijkheid dragen. Het is ongelooflijk dom geweest om Griekenland tot de euro toe te laten en keer op keer leningen te verstrekken. En het is ongelooflijk dom geweest van Griekenland om geld te lenen dat het niet terug kon betalen. Daarom erger ik me ook zo aan de "Griekenland is een slachtoffer van de EU"-retoriek.
Ik ga zelf zo prudent mogelijk om met geld. Ik leen het niet uit aan onbetrouwbare partijen en ik leen niet meer dan ik terug kan betalen (ook bij verslechtering van mijn eigen situatie). Zouden meer mensen (en landen) moeten doen.
http://www.rte.ie/radio/u(...)%3A03%2D07%2D2015%3Aquote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:46 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens las ik gisteren ergens (ik geloof in de comments van The Guardian) dat Varoufakis achteraf een grotekse leugenaar blijkt. Had hij niet geclaimd dat bij OXI er achter de schermen al een nieuw (en gunstiger) pakket klaar zou liggen dat alleen nog getekend hoefde te worden? Kan iemand nog achterhalen wat 'ie precies heeft geclaimd indertijd? En heeft iemand achteraf nog daarnaar gevraagd, hoe dat nou zat?
Je mag zeker genieten van je eigen verdiensten. De "vrucht" van je verdiensten gaat alleen niet langer naar jouw nakomelingen, die "ergenamen" moeten zelf maar zorgen voor hun eigen "vruchten".quote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken de theorieën, net als die omtrent het basisinkomen. Ze gaan allemaal mank aan hetzelfde onderliggende probleem, namelijk een gebrek aan een kijk op langetermijngevolgen. Begrijp me niet verkeerd: van mij mag er gerust een sociaal experiment komen waarmee andersdenkenden hun gelijk bewijzen. En ik doe dan niet aan dat experiment mee.
Wat moreel verdedigbaar betreft: ik kan me niets verwerpelijkers voorstellen dan iemand de vrucht uit eigen arbeid te ontnemen. Wat ik ook stuitend vind aan dit soort utilistische projecten is dat ze de mens een van diens belangrijkste emoties ontneemt, namelijke de bijzondere solidariteit ten aanzien van geliefden.
Als je alleen maar kan kiezen uit slechten dan word het wel erg beroerd.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar je kunt toch ook niet beweren dat een volk geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor de leiders die het kiest?
De natte droom van elke dictatuur, volledige controle over de loonslaven.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
In dat opzicht is een "digitale economie" als opgebouwd door de monetaristen perfect omdat je dan met één druk op de knop, ieders bezittingen kan traceren en na z'n dood onmiddellijk kan inboeken bij de staatstegoeden.
Nope, de vragende partij is onderworpen aan welwillendheid van de leverende partij. De leverende partij heeft per definitie meer verantwoordelijkheid om te zorgen dat een leverantie het belang van de ontvanger niet schaadt.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat het een overeenkomst is tussen twee partijen die daarom beide verantwoordelijkheid dragen.
twitter:YanniKouts twitterde op dinsdag 14-07-2015 om 14:29:40#Greece debt/GDP to reach 170% by 2022 vs 142% expected 2 weeks ago, and peak near 200% in next 2 yrs: updated IMF analysis ~@ReutersJamie reageer retweet
Absoluut niet !!!quote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De trend is juist om de schuld op banken af te schuiven. In het geval van de kredietcrisis bijvoorbeeld zou je ook naar consumenten kunnen kijken die te hoge schulden aangingen of naar overheden die banken van de ondergang hebben gered.
En dat. De banken hebben veel verdiend aan de hypotheken in Nederland en verkochten bij voorkeur / adviseerden aflossingsvrije leningen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nogmaals als kenner in de financiële wereld behoor je goed advies te geven. Dat is de kern.
Dat is nooit gebeurt. Sterker nog men gaf het advies om meer te lenen dan nodig was.
En als mensen in hun eigen sector al hun eigen producten niet begrijpen hoe kun je de consument dan behoeden voor shit.
Eens. Als beide verantwoordelijkheid dragen hoeft dat niet altijd in het midden te liggen. Zwakke posities uitbuiten, is wel heel kapitalistisch, maar toch een misdrijf.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nope, de vragende partij is onderworpen aan welwillendheid van de leverende partij. De leverende partij heeft per definitie meer verantwoordelijkheid om te zorgen dat een leverantie het belang van de ontvanger niet schaadt.
Gelukkig voor Frankrijk maakt het niet echt veel uit wie aan het roer van La France staat.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 16:22 schreef Confetti het volgende:
Ik stoor me nogal aan die Hollande met zijn natte Europese droom. Typisch een sociaal-democraat die geen enkel gevoel van verantwoordelijkheid voor de Franse Staat heeft. Le Pen en Sarkozy gaan hem gelukkig vernietigen bij de volgende verkiezingen.
twitter:FGoria twitterde op dinsdag 14-07-2015 om 13:55:36IMF finally says what they think about Greece http://t.co/JWH2Mj9Nrm (via @ForexLive) http://t.co/NnshywvgG8 reageer retweet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |