Bij mij is het precies andersom, ik begin nu juist steeds meer waardering voor de EU te krijgen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waar ik eerst nog een voorstander van een EU was krijg ik steeds meer een afkeer tegen de EU. Zeker als je nu al ziet hoe men Griekenland totaal de vernieling inhelpt.
Hoezo? We hebben zelf met ons geld gegokt. Als je Griekenland geld uitleent tegen 5% rente en je denkt dat dat veilig is omdat Duitsland het wel gaat betalen, dan neem je zelf het risico.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nu wordt 'ie helemaal mooi. Je zou ook kunnen zeggen dat de Grieken dat bij ons hebben gedaan.
Het sociaal stelsel moet en zal vernietigd worden en daartoe dient het enerzijds kapot "bezuinigd" te worden en anderzijds stelt de EU wetgeving in om (in ons geval) niet-Nederlandse EU-burgers, die hier nooit sociale lasten afgedragen hebben, wél toe te staan om gebruik van het sociaal stelsel te laten maken. Alles dient uitgehold en afgebroken te worden voor de race to the bottom...quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat sociale stelsel heeft zichzelf vernietigd (met name door de vergrijzing).
Dus wij dragen wel verantwoordelijkheid en zij niet? Nogal krom.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:42 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Hoezo? We hebben zelf met ons geld gegokt. Als je Griekenland geld uitleent tegen 5% rente en je denkt dat dat veilig is omdat Duitsland het wel gaat betalen, dan neem je zelf het risico.
Wat?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dus wij dragen wel verantwoordelijkheid en zij niet? Nogal krom.
Verhoudingsgewijs meer ouderen leidt tot hogere kosten voor de sociale zekerheid van een land, en om uiteindelijk toch nog een dekkende begroting te kunnen krijgen heb je dan 4 opties:quote:
Ben jij al op vakantie geweest?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet prima met Spanje en Ierland.
Ik beweer in deze reeks al tijden dat beide partijen verantwoordelijkheid dragen. Het is ongelooflijk dom geweest om Griekenland tot de euro toe te laten en keer op keer leningen te verstrekken. En het is ongelooflijk dom geweest van Griekenland om geld te lenen dat het niet terug kon betalen. Daarom erger ik me ook zo aan de "Griekenland is een slachtoffer van de EU"-retoriek.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:44 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Wat?
Jij moet nooit geld uitlenen. Dat is wel duidelijk. Ik zou al je geld morgen van de bank halen.
Ach bullshit. Iedereen heeft noodscenario's klaarliggen, de EU net zo goed. Dat weet elke leek die ooit ook maar ergens een bestuurlijke functie heeft bekleed. Dat je daar als regering helemaal niks aan gedaan hebt geeft wel duidelijk het totale onvermogen aan.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:54 schreef Harunobu het volgende:
Dat heeft ook een enorm risico. Het was zeker uitgelekt. En dan hadden we hier weer zitten mompelen over hoe dom ze hebben kunnen zijn.
Ze hadden volgens Varoufakis wel een plan B. Maar ze hebben er over gestemd en er voor gekozen om een deal te accepteren.
Makkelijk schreeuwen. Als het uitlekt dat Griekenland drache's aan het printen is, dan is het voorbij.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:56 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ach bullshit. Iedereen heeft noodscenario's klaarliggen, de EU net zo goed. Dat weet elke leek die ooit ook maar ergens een bestuurlijke functie heeft bekleed. Dat je daar als regering helemaal niks aan gedaan hebt geeft wel duidelijk het totale onvermogen aan.
Ah oké, dus de media hebben daar zelf meer van gemaakt. Dat is het nadeel van blogs volgen; die zitten boordevol incomplete, vertekenende en soms zelfs tegenstrijdige informatie. Varoufakis is dus hooguit iemand met waanbeelden.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:48 schreef Harunobu het volgende:
Griekenland had het pakket inderdaad klaarliggen.
Enige waar het over ging is dat hij volgens bepaalde media zei dat er zeker binnen 24 uur een akkoord zou zijn. Zelfs voor het referendum heeft hij zelf de fout van sommige media al gecorrigeerd door te zeggen dat een akkoord mogelijk is en dat hij niet in de hand had wat de eurozone ging doen.
Dat zeg ik toch helemaal niet? Maar je kunt toch op zijn minst op schrijven wat de stappen zouden moeten zijn mits je uit de Eurozone stapt?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:58 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Makkelijk schreeuwen. Als het uitlekt dat Griekenland drache's aan het printen is, dan is het voorbij.
Wel wat anders dan Nederland die een noodplan voor een overstroming heeft of een bedrijf dat parallele plannen maakt.
Wij hebben ze toegelaten om politieke redenen. Een cultuur waar corruptie doodnormaal is. En erger nog we vonden het prima en gaven tal van leningen. Nu het te laat is kan de gewone Griek het opvreten. Dan de pensioenen die steeds aangehaald worden. Dat is retoriekquote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nu wordt 'ie helemaal mooi. Je zou ook kunnen zeggen dat de Grieken dat bij ons hebben gedaan.
Ik vind het moeilijk om te geloven dat Griekenland geen plan B heeft. In de Washington Post las ik bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:56 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ach bullshit. Iedereen heeft noodscenario's klaarliggen, de EU net zo goed. Dat weet elke leek die ooit ook maar ergens een bestuurlijke functie heeft bekleed. Dat je daar als regering helemaal niks aan gedaan hebt geeft wel duidelijk het totale onvermogen aan.
Dat plan B. van Varoufakis ging er overigens nog steeds vanuit dat zij in de Eurozone zouden blijven. Hij is door Tsipras uit zijn ambt geflikkerd toen hij openlijk (tegenover partijgenoten) zich begon af te vragen of een Grexit misschien niet beter was.
En buiten de euro hebben ze die hulp niet nodig?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:19 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, je zou ze moeten helpen om voorlopig de Euro vaarwel te zeggen. Want die 80 miljard is natuurlijk lang niet genoeg. Je zult nog jaren geld moeten blijven pompen in een bodemloze put. Op deze manier word de EU van binnenuit opgevreten.
Gewoon de deurwaarders over de grens zettenquote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En buiten de euro hebben ze die hulp niet nodig?
Ik vind het ook moeilijk te geloven, maar dat is wat ik vanochtend hoorde.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk om te geloven dat Griekenland geen plan B heeft. In de Washington Post las ik bijvoorbeeld:
"Yanis Varoufakis, Greece’s former finance minister, proposed on his blog more than a year ago that if Greece wanted to create its own currency to replace the euro, it could use the technology of bitcoin to create a currency that he called “Future Taxes” coin, the value of which would be guaranteed by future tax revenue taken in by the government."
Dat is natuurlijk nog niet hetzelfde als een plan B van de Griekse regering, maar ik kan me niet voorstellen dat andere opties niet zijn verkend en (deels) voorbereid.
Ik zei al kwijtschelden van een groot deel van de schulden. Dan zouden die rijke reders heel wat kunnen ondernemen om hun land op te bouwen. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 15:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En buiten de euro hebben ze die hulp niet nodig?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |