Het was een vreemde ervaring toen ik ouder werd om bij vriendjes te zien hoe een normale vader doet en wat ze regelen voor hun kinderen. Het vreemde is dat ik het beste maakte van de situatie en op dat moment weet je eigenlijk niet beter en zeker geen uitweg. Pas later ga je beseffen wat het je allemaal gekost heeft en wat het veroorzaakt heeft.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:04 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Hem persoonlijk zul je niet missen maar 'een' vader die wel goed en leuk voor zijn kinderen is misschien wel?
Waarom voel je je dan überhaupt aangesproken?quote:Op maandag 13 juli 2015 17:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft mij prima opgevoed, maar drugs doen hele rare dingen met mensen, en daar kan ik slecht mee omgaan. Daarom blijf ik ver uit de buurt.
En mocht je het je afvragen. Pappa was op m'n vierde al verdwenen.
En dan zou ik het vooral bij mezelf moeten zoeken? Dacht 't niet.
Omdat dat de rode draad is in dit topic. Dat de enige vraag die wordt gesteld is "Als je geen contact meer hebt met je ouders, waarom heb jij daarvoor gekozen?"quote:Op maandag 13 juli 2015 17:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom voel je je dan überhaupt aangesproken?
Alcohol kun je overal kopen, zelfs met een bijstandsuitkering kun je prima je verslaving in stand houden met halve liters van de Aldi of uit de coffeeshop. Maar als het van de dealer om de hoek moet komen die zelfs bruin in je brievenbus stopt als je zegt dat je gestopt bent (dat geld halen ze later wel op) is het heel lastig om op bezoek te komen. Dat het humeur afhangt van hoeveel je uit kunt (wilt) lenen. Ik verdien geen bakken met geld, maar verslaafden kunnen je altijd het gevoel geven dat je moet delen en alles dat je voor jezelf houdt egoïstisch is.quote:Ken genoeg mensen met ouders die alcoholist zijn die gewoon contact hebben hoor. Omgang desondanks blijven hanteren kan ook een geste van dankbaarheid zijn juist naar het verleden dat wel goed was. Of om een oogje in het zeil te houden.
Hoe erg en aftandelijk het ook klinkt, ik denk dat ik daar niet op hoef te wachten. In ieder geval niet tot ze bejaard is. Tenzij ze zich laat helpen en dat ze een opname een keertje wél volhoudt.quote:Vergeet niet. Normaliter zal iedereen zijn of haar ouders hier gaan zien aftakelen tot ze kwijlend in bed liggen en nauwelijks meer kunnen praten. Met of zonder drank/drugs
Geprivilegieerd: aannemen dat iets geen issue is, omdat het voor jóú geen issue is.quote:Op maandag 13 juli 2015 15:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt.
Je ouders moet je respecteren daarnaast doet mijn vader dat soort dingen niet.
Je chargeert hier enorm.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:47 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Geprivilegieerd: aannemen dat iets geen issue is, omdat het voor jóú geen issue is.
Feit blijft dat jij er voor kiest haar niet te zien, je kunt haar ook helpen met of zonder die verslaving. Desnoods help je haar lekker niet maar ouwehoer je af en toe.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Omdat dat de rode draad is in dit topic. Dat de enige vraag die wordt gesteld is "Als je geen contact meer hebt met je ouders, waarom heb jij daarvoor gekozen?"
[..]
Alcohol kun je overal kopen, zelfs met een bijstandsuitkering kun je prima je verslaving in stand houden met halve liters van de Aldi of uit de coffeeshop. Maar als het van de dealer om de hoek moet komen die zelfs bruin in je brievenbus stopt als je zegt dat je gestopt bent (dat geld halen ze later wel op) is het heel lastig om op bezoek te komen. Dat het humeur afhangt van hoeveel je uit kunt (wilt) lenen. Ik verdien geen bakken met geld, maar verslaafden kunnen je altijd het gevoel geven dat je moet delen en alles dat je voor jezelf houdt egoïstisch is.
[..]
Hoe erg en aftandelijk het ook klinkt, ik denk dat ik daar niet op hoef te wachten. In ieder geval niet tot ze bejaard is. Tenzij ze zich laat helpen en dat ze een opname een keertje wél volhoudt.
Af laten weten nog wel.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is jouw excuus om het dus maar helemaal af te laten weten?
Heb jij wel eens een drugsverslaafde proberen te helpen?quote:Op maandag 13 juli 2015 17:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Feit blijft dat jij er voor kiest haar niet te zien, je kunt haar ook helpen met of zonder die verslaving. Desnoods help je haar lekker niet maar ouwehoer je af en toe.
Draai het nou eens om, zou jij stoppen met zuipen als mensen waar je om geeft je niet meer onder ogen willen komen?
Waarom wil je haar niet zien, te confronterend, te vermoeiend? Wat is jouw excuus om het dus maar helemaal af te laten weten? Het is je moeder, ze is er wel voor jou geweest als kind zeg je zelf net.
Dit bedoel ik dus.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:02 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Af laten weten nog wel.Je hebt geen idee wat een kind van zo'n faalouder al heeft moeten doorstaan voor zo'n beslissing uit lijfsbehoud genomen moet worden, als laatste redmiddel. Deze slachtoffers van faalouders hebben de grootste moeite om de aandacht een keer naar zichzelf te brengen ipv op de altijd negatief aandachtvragende ouder afgestemd zijn.
Ben het zelf geweest toch blij dat mijn ouders me in die periode niet hebben laten vallen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb jij wel eens een drugsverslaafde proberen te helpen?
De dader heeft ongetwijfeld zelf ook slechte ouders gehad maar daar heeft zijn slachtoffer geen boodschap aan, op geen enkele leeftijd. Als de falende ouder hulp wil moet hij zelf een psychiater of afkick-kliniek bellen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus.
Kindpositie is vrijwel altijd slachtofferrol. Niet bij stilstaan dat de ouder als individu soms ook heeft te lijden onder de situatie. Waarom zou je. Ouder zijn wil zeggen je moet beter weten en altijd sterk zijn. Zelfs als jij inmiddels 30 bent gepasseerd en lang en breed volwassen. Lukt dat je op een bepaald moment niet faal je als ouder en mag je genegeerd worden.
Dat is al een gepasseerd station. Zo zwart-wit is het niet gegaan. Ik ben niet van de ene op de andere dag niet meer langsgeweest. Daarnaast is de boodschap duidelijk: Laat je helpen en ik ben er voor je, maar tot die tijd mag je het uitzoeken. Ja, dat is hard en ja, ik heb er moeite mee, maar ik laat me niet in no-time leegzuigen.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Feit blijft dat jij er voor kiest haar niet te zien, je kunt haar ook helpen met of zonder die verslaving. Desnoods help je haar lekker niet maar ouwehoer je af en toe.
Draai het nou eens om, zou jij stoppen met zuipen als mensen waar je om geeft je niet meer onder ogen willen komen?
Het drinken (en alle chemicaliën erna) begon pas toen ik volwassen was, daarvoor was ze er altijd voor mij, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ik onvoorwaardelijk betrokken moet blijven.quote:Waarom wil je haar niet zien, te confronterend, te vermoeiend? Wat is jouw excuus om het dus maar helemaal af te laten weten? Het is je moeder, ze is er wel voor jou geweest als kind zeg je zelf net.
laat ik het er maar op houden dat ik hem het dubbele gun van wat hij mij gunt..quote:Op maandag 13 juli 2015 16:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar ben ik het echt fundamenteel mee oneens, respect geven aan je ouders, of wie dan ook (ondanks hun gefaal of beperkingen) is in essentie niets mis mee toch?
Je mag natuurlijk altijd iemand negeren zelfs al de ander alles perfect heeft gedaan is er geen contact verplichting. Verder is er vind ik inderdaad geen excuus voor iemand die ouder wordt als hij/zij eigen kinderen misbruikt of mishandeld. Iedereen weet dat dat fout is en zeker in Nederland is hulp beschikbaar en dan dien je hulp te vragen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus.
Kindpositie is vrijwel altijd slachtofferrol. Niet bij stilstaan dat de ouder als individu soms ook heeft te lijden onder de situatie. Waarom zou je. Ouder zijn wil zeggen je moet beter weten en altijd sterk zijn. Zelfs als je kinderen inmiddels 30 bent gepasseerd en lang en breed volwassen. Lukt dat je op een bepaald moment niet faal je als ouder en mag je genegeerd worden.
Dat is erg wat jij meegemaakt hebt. Dan geef ik je wel gelijk dat je je vader niet meer wil zien. Sterktequote:Op maandag 13 juli 2015 15:38 schreef snakelady het volgende:
Hij heeft mij misbruikt, ongeveer heel mijn jeugd lang.
Waarom heb jij het als volwassene zo nodig om zo extreem nog aan je ouders te hangen en als heilig te zien? Dat jij je ouders respecteerd is een ding, maar ouders als halve afgoden zien, vind ik wat anders. Voor sommigen is ouderschap niet meer dan zwanger worden en vergeten abortus te plegenquote:
In een verslavingssituatie heb je geen daders of slachtoffers je hebt enkel verliezers.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:09 schreef vaneiges het volgende:
[..]
De dader heeft ongetwijfeld zelf ook slechte ouders gehad maar daar heeft zijn slachtoffer geen boodschap aan, op geen enkele leeftijd. Als de falende ouder hulp wil moet hij zelf een psychiater of afkick-kliniek bellen.
Nee juist niet! Ben ze dankbaar voor wat ze mij meegegeven hebben. De kansen die ze me geboden hebben, feit dat ik te vreten had en naar goede scholen kon.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Waarom heb jij het als volwassene zo nodig om zo extreem nog aan je ouders te hangen en als heilig te zien? Dat jij je ouders respecteerd is een ding, maar ouders als halve afgoden zien, vind ik wat anders. Voor sommigen is ouderschap niet meer dan zwanger worden en vergeten abortus te plegen
Ik ken ook een aantal heel andere situaties waarbij de verslaving hele gezinnen kapot heeft gemaakt, waarbij familie de verslaving faciliteerde om de lieve vrede maar te bewaren en waar uiteindelijk niets hielp en ook waar beide ouders snel zijn overleden door overmatig alcohol en drugs gebruik. Als je dan als externe met de gevolgen te maken krijgt dan tref je soms toestanden aan waarbij ik heel goed begrijp dat mensen zich daaruit hebben teruggetrokken, soms moet je voor jezelf kiezen zeker als je toch niets kunt doen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Ben het zelf geweest toch blij dat mijn ouders me in die periode niet hebben laten vallen.
Dus andersom....
Mijn moeder wist dat ik misbruikt werd door mijn broer en vader. Toen ik vroeg of ik de sleutel van mijn kamerdeur mocht, was het antwoord nee. Dat is de rol van jongste dochter. Ik weet waar dit vandaan komt bij haar en kan het haar niet kwalijk nemen dat zij die kijk op de wereld ontwikkeld heeft. Ik weet dat mijn beide ouders een ontzettend zwaar en moeilijk leven hebben gehad en dit door hebben gegeven aan de volgende generatie.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:18 schreef Elan het volgende:
[..]
In een verslavingssituatie heb je geen daders of slachtoffers je hebt enkel verliezers.
Mijn punt was meer dat iemand die jou opgevoed heeft niet ook eens gewoon keihard van het padje kan raken door omstandigheden.
Begrijp echt niet hoezo ouders altijd perse als dader worden aangemerkt, zeker als mensen op een gegeven moment zelf volwassenen worden verwacht je toch enige nuance naar hun ouders en de eventuele opvattingen die ze er op nahouden? En dat hun faalgedrag gevolg is van trauma's die zij met zich meedragen.
De hele erge gevallen van kindermisbruik vanzelfsprekend buiten beschouwing latende.
Waarom zou je als volwassen persoon zo spastisch vast moeten houden aan de ouder als voorbeeldrol in je leven? Het staat je toch vrij dingen anders aan te pakken?
Oké, was even nieuwsgierig omdat je zo fel bentquote:Op maandag 13 juli 2015 18:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee juist niet! Ben ze dankbaar voor wat ze mij meegegeven hebben. De kansen die ze me geboden hebben, feit dat ik te vreten had en naar goede scholen kon.
Verder trek ik me niks van ze aan leef mijn eigen leven, maar voor wat ze hebben gedaan.... Oneindig respect en liefde. Voorbeeldrol?? Neuhhhh!
Als je moeder stelselmatig het misbruik ontkent of bagatelliseert kun jij daar natuurlijk niks mee.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Mijn moeder wist dat ik misbruikt werd door mijn broer en vader. Toen ik vroeg of ik de sleutel van mijn kamerdeur mocht, was het antwoord nee. Dat is de rol van jongste dochter. Ik weet waar dit vandaan komt bij haar en kan het haar niet kwalijk nemen dat zij die kijk op de wereld ontwikkeld heeft. Ik weet dat mijn beide ouders een ontzettend zwaar en moeilijk leven hebben gehad en dit door hebben gegeven aan de volgende generatie.
Wat ik niet begrijp, en waardoor ik meer afstand neem (en nee, geen contact verbreken, maar afstand), is dat mijn moeder (spreekt even alleen over haar, vader heeft suïcide gepleegd) nooit in therapie is gegaan en het mij kwalijk neemt dat ik dat wel doe. Ze vindt het aanstellerij. Dat vind ik een probleem en een reden om afstand te nemen. Ik moet aan mezelf werken om de mishandeling, misbruik en verwaarlozing (de problemen die daaruit voortgekomen zijn) te kunnen verwerken en oplossen. Dat zij dit afdoet als zwakte, is voor mij een reden om minder intesief contact te hebben.
Desondanks zij wordt binnenkort geopereerd en dan zorg natuurlijk voor haar. Dat is mijn rol, maar emotioneel is de band gewoon kapot.
(even ter voorbeeld waarom contact verminderen soms nodig is. Ik heb het gewoon nodig om zelf even verder te kunnen en te werken aan mezelf. Daarna is er ook wel weer meer ruimte voor meer band)
Wat een heftig verhaal. En wat knap dat je er op deze manier over kan denken.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Mijn moeder wist dat ik misbruikt werd door mijn broer en vader. Toen ik vroeg of ik de sleutel van mijn kamerdeur mocht, was het antwoord nee. Dat is de rol van jongste dochter. Ik weet waar dit vandaan komt bij haar en kan het haar niet kwalijk nemen dat zij die kijk op de wereld ontwikkeld heeft. Ik weet dat mijn beide ouders een ontzettend zwaar en moeilijk leven hebben gehad en dit door hebben gegeven aan de volgende generatie.
Wat ik niet begrijp, en waardoor ik meer afstand neem (en nee, geen contact verbreken, maar afstand), is dat mijn moeder (spreekt even alleen over haar, vader heeft suïcide gepleegd) nooit in therapie is gegaan en het mij kwalijk neemt dat ik dat wel doe. Ze vindt het aanstellerij. Dat vind ik een probleem en een reden om afstand te nemen. Ik moet aan mezelf werken om de mishandeling, misbruik en verwaarlozing (de problemen die daaruit voortgekomen zijn) te kunnen verwerken en oplossen. Dat zij dit afdoet als zwakte, is voor mij een reden om minder intesief contact te hebben.
Desondanks zij wordt binnenkort geopereerd en dan zorg natuurlijk voor haar. Dat is mijn rol, maar emotioneel is de band gewoon kapot.
(even ter voorbeeld waarom contact verminderen soms nodig is. Ik heb het gewoon nodig om zelf even verder te kunnen en te werken aan mezelf. Daarna is er ook wel weer meer ruimte voor meer band)
Ze wist het juist wel. Ik heb het haar verteld en kreeg toen te horen dat het mijn probleem was. Dat hoort bij de dochter zijn. En ik heb gevraagd om de sleutel, maar niet gekregen. Dus tja...quote:Op maandag 13 juli 2015 18:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je moeder stelselmatig het misbruik ontkent of bagatelliseert kun jij daar natuurlijk niks mee.
Zeker als je zelf in een situatie zit waarin je aan jezelf wilt werken.
Wist zij er helemaal niks vanaf joh? Met die sleutel klinkt wel ernstig.
Is meer ageren tegen mensen die familie of zelfs ouders maar als verplichte kennissen zien en zodoende allerlei dingen van vroeger er bij halen om maar niet meer aan die verplichting te hoeven voldoen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oké, was even nieuwsgierig omdat je zo fel bentIk begrijp je mening, ben voor 99% eens. Alleen je kwam dusdanig fel over dat ik nieuwsgierig werd. Sorry
Dat is dus je eigen kind laten verkrachten. Waarom doe je niet alsnog aangifte tegen haar?quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze wist het juist wel. Ik heb het haar verteld en kreeg toen te horen dat het mijn probleem was. Dat hoort bij de dochter zijn.
Wtf meid arme jijquote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze wist het juist wel. Ik heb het haar verteld en kreeg toen te horen dat het mijn probleem was. Dat hoort bij de dochter zijn. En ik heb gevraagd om de sleutel, maar niet gekregen. Dus tja...
Alleen ik kan het haar niet kwalijk nemen of er boos om zijn. Er is een reden waarom mensen zo gaan redeneren. En ik wil bewust absoluut nooit moeder worden, om dit soort zaken te voorkomen
Klopt en daarom heb ik nu afstand genomenquote:Op maandag 13 juli 2015 18:31 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Ook dat is je rol niet. Het is nu wel je eigen vrije keuze.
Ik denk dat je hier wel gelijk hebt. Volwassen worden is ook open staan voor het feit dat je ouders mensen zijn met hun eigen verhaal. Echter heb ik het idee dat mensen vaak breken terwijl ze nog half in de "losweekfase" zitten en die te extreem doorvoeren. Desondanks hoeven er geen ernstige dingen gebeurd te zijn om te breken. Soms mist de band gewoon en dan moet je ook vrij zijn om het te laten rusten.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Wat een heftig verhaal. En wat knap dat je er op deze manier over kan denken.
Ik heb zelf niet de makkelijkste ouders op aarde, maar zij hebben inderdaad ook hun eigen geschiedenis. Wat het voor mij makkelijk maakt om met mijn ouders om te gaan, is dat ik weet dat ze van mij houden en dat ze het goed bedoelen.
Ik denk dat een deel van volwassen worden ook is dat je aanvaardt dat je ouders niet perfect zijn. Ik denk niet meer dat ik mijn ouders kan veranderen, maar accepteer wie ze zijn. Ik heb wel iets meer afstand van ze leren nemen zodat ik me niet laat meeslepen in hun manier van communiceren maar er wat verder vanaf sta.
Ik zou niet snel breken met mijn ouders, maar ik zou het me in het geval van bijvoorbeeld ChildoftheStars wel voorstellen.
quote:Op maandag 13 juli 2015 18:34 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Dat is dus je eigen kind laten verkrachten. Waarom doe je niet alsnog aangifte tegen haar?
Geef een reden, waarin iemand zelf niet-misbruikt is, dat zij zo gaat redeneren?quote:Op maandag 13 juli 2015 18:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Wtf meid arme jij![]()
Is dat niet strafbaar in Nederland, of wil je niet zover gaan?
Mijn vader was er niet eens 1 jaar voor me, dus laat staan 18 jaar, bitch please, dan blijft hij wel mijn vader, maar ik zie hem niet meer als een sperma donor en een loser.quote:Op maandag 13 juli 2015 16:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Alsof andersom bekeken het ouderschap alleen maar over rozen gaat.
18 jaar lang voed je naar beste gevoel en intentie je kroost op om vervolgens te horen te krijgen dat je alsnog aan alle kanten gefaald hebt.
Sommige mensen moeten zelf eens in de spiegel kijken ook hoor.
En nee, echt niet de mensen die zwaar geestelijk of lichamelijk misbruikt zijn.
Ik weet niet zeker of de hulpverlening zo werkt, of dat ik mazzel heb gehad. Maar ik ben het met je eens. Anderzijds, zien dat je gedrag overneemt van een ouder is wat anders dan de schuld geven. En het feit dat iemand in therapie is, zegt dat hij het wil veranderen (tenzij het een zelfmedelijden jankuurtje wordt, daar kan ik wel boos om worden wanneer mensen dat doen)quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Is meer ageren tegen mensen die familie of zelfs ouders maar als verplichte kennissen zien en zodoende allerlei dingen van vroeger er bij halen om maar niet meer aan die verplichting te hoeven voldoen.
Kom je bij de RIAGG met je dwangstoornis is het gelijk op voorhand de schuld van de compulsieve moeder, zo'n wereld leven we beetje in in Nederland.
Natuurlijk bepaal je uiteindelijk allemaal zelf of je wel of niet met je ouders optrekt.
Begrijpelijk, maar die post was meer gericht aan mensen die na hun jeugd opeens achter ellende komen en hun ouders niet meer willen zien omdat het te confronterend zou zijn.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:38 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Mijn vader was er niet eens 1 jaar voor me, dus laat staan 18 jaar, bitch please, dan blijft hij wel mijn vader, maar ik zie hem niet meer als een sperma donor en een loser.
Ik heb dit nog nooit op deze manier gehoord, vind dit wel heel heftig hoor. Maar knap dat je er afstand van kan nemen - het klinkt als een vicieuze cirkel en jij doorbreekt die. Dat geeft dus wel aan dat je nog altijd een keuze hebt, ook al maak je dit soort dingen mee. Jammer dat je moeder en vader niet de kracht als persoon hadden om zo'n keuze te maken en niet dat vreselijke patroon door te zetten.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze wist het juist wel. Ik heb het haar verteld en kreeg toen te horen dat het mijn probleem was. Dat hoort bij de dochter zijn. En ik heb gevraagd om de sleutel, maar niet gekregen. Dus tja...
Alleen ik kan het haar niet kwalijk nemen of er boos om zijn. Er is een reden waarom mensen zo gaan redeneren. En ik wil bewust absoluut nooit moeder worden, om dit soort zaken te voorkomen
Bemerk zelf dat de rollen nu soms omgedraaid zijn. Moeder klaagt en jammert en dan dien je dat maar allemaal aan te horen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of de hulpverlening zo werkt, of dat ik mazzel heb gehad. Maar ik ben het met je eens. Anderzijds, zien dat je gedrag overneemt van een ouder is wat anders dan de schuld geven. En het feit dat iemand in therapie is, zegt dat hij het wil veranderen (tenzij het een zelfmedelijden jankuurtje wordt, daar kan ik wel boos om worden wanneer mensen dat doen)
Heel veel problemen worden ook door ervaringen in de jeugd veroorzaakt, wat voor invloed je dat geeft in de relatie richting ouders is vervolgens aan het kind.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Is meer ageren tegen mensen die familie of zelfs ouders maar als verplichte kennissen zien en zodoende allerlei dingen van vroeger er bij halen om maar niet meer aan die verplichting te hoeven voldoen.
Kom je bij de RIAGG met je dwangstoornis is het gelijk op voorhand de schuld van de compulsieve moeder, zo'n wereld leven we beetje in in Nederland.
Natuurlijk bepaal je uiteindelijk allemaal zelf of je wel of niet met je ouders optrekt.
Ben zelf meer van de Dick Swaab-theorie, ken je hem toevallig? Hij is de auteur van "Wij zijn ons brein" .quote:Op maandag 13 juli 2015 18:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heel veel problemen worden ook door ervaringen in de jeugd veroorzaakt, wat voor invloed je dat geeft in de relatie richting ouders is vervolgens aan het kind.
Dank je wel voor dit lieve berichtquote:Op maandag 13 juli 2015 18:45 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ik heb dit nog nooit op deze manier gehoord, vind dit wel heel heftig hoor. Maar knap dat je er afstand van kan nemen - het klinkt als een vicieuze cirkel en jij doorbreekt die. Dat geeft dus wel aan dat je nog altijd een keuze hebt, ook al maak je dit soort dingen mee. Jammer dat je moeder en vader niet de kracht als persoon hadden om zo'n keuze te maken en niet dat vreselijke patroon door te zetten.
Dat is ook het leuke aan volwassen worden (ahem... alles was leuk en fijn aan volwassen worden. Mijn eerste eigen woonplekje, wat was dan fijn). Je gaat herkennen in jezelf en kan kiezen wat je ermee moet. En je gaat ook meer van ze begrijpen, tenminste, ik wel.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Bemerk zelf dat de rollen nu soms omgedraaid zijn. Moeder klaagt en jammert en dan dien je dat maar allemaal aan te horen.
Soms ook nare trekjes, manipulatief wel. Of als je met een leuke vrouw thuiskomt vertellen dat je tot je 5e niet zelfstandig kon eten en dat nog steeds soms lastig is. Tja![]()
Vervolgens de vader die jou heeft leren fietsen na 4x uitleggen nog steeds niet snapt hoe de iPad werkt. Nee die voorbeeldrol verdwijnt wel op termijn![]()
Aan zulke dingen had ik stiekem niet gedacht... je hebt daar wel gelijk in, denk ik.quote:In therapie gaan kan soms ook onderdeel zijn van proces om jezelf weer te vinden omdat je niet weet wat je wilt met je leven qua studie en je vriend is net bij je weg. Niet perse omdat er structureel iets mis met je opvoeding is terwijl psychiaters daar wel bijna altijd aan refereren.
Mijn vriend heeft niks te klagen qua geld (en dat komt ook deels door met zijn ouders te hebben gebroken, maar niet in die zin die jij bedoelt). Echter, als mijn vriend dezelfde man zou zijn als nu, maar nog wél contact met zijn ouders zou hebben gehouden, dan had hij nu via zijn ouders juist nog veel meer geld gehadquote:Op maandag 13 juli 2015 16:44 schreef Aiciu het volgende:
Nederlanders hebben liever geld dan een goede band met hun familie.
Ik kan me niet voorstellen om zo'n koud hart te hebben, ik zal nooit met mijn ouders breken, ook niet met familieleden waar ik een mindere band mee heb, ze zijn toch familie en dragen hetzelfde bloed en karaktertrekken plus uiterlijke overeenkomsten. Je moet wel een egoïstische hond zijn wil je dat zo makkelijk weggooien.
Ook al is de band slecht, je kan er nog altijd het beste van maken. Waar een wil is, is een weg. En die weg leidt niet naar Rome, want Rome is kut. Maar die weg leidt wel naar een betere toekomst.
Ik vind veel familiebanden ook te los en heb ook het idee dat dat steeds erger wordt. In zoverre snap ik "de andere kant" wel. Maar als het om definitief en geheel breken met je ouders gaat, dan is mijn ervaring dat daar in verreweg de meeste gevallen langdurig en ernstig leed aan vooraf gaat. Kinderen (meestal als volwassene), ook Nederlandse kinderen, doen dat in verreweg de meeste gevallen echt niet zomaar...quote:Op maandag 13 juli 2015 18:19 schreef Pulzzar het volgende:
Wel typisch dat de discussie in dit topic dezelfde richting opgaat als in de video. In de video zijn ook mensen die niet begrijpen waarom sommigen met hun ouders breken als er mishandeling of misbruik bij gepaard gaat.
Ik vind zelf ook dat over het algemeen de familiebanden in Nederland veel te los zijn. Het is zo onderhand gewoon dat families 'uit elkaar groeien' nadat de ouders zijn overleden. Het is dan al heel wat als je je broers en zussen op verjaardagen ziet.
Maar in geval van mishandeling of misbruik vind ik het logisch als je met je ouders breekt en begrijp ik echt niet waarom sommigen dan nog vinden dat je nog steeds ontzag voor je ouders moet hebben.
Hij was er af en toe, maar jouw uitspraak 'het blijft jouw ouders' klopt niet helemaal. Bloed staat niet gelijk aan contact en een bandquote:Op maandag 13 juli 2015 18:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Begrijpelijk, maar die post was meer gericht aan mensen die na hun jeugd opeens achter ellende komen en hun ouders niet meer willen zien omdat het te confronterend zou zijn.
In jouw geval is er nauwelijks sprake van een ouder zoals je zelf terecht opmerkt.
Wie wil er nou met zulke rotkarakters omgaan?quote:Op maandag 13 juli 2015 19:04 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind veel familiebanden ook te los en heb ook het idee dat dat steeds erger wordt.
Nou ja, dit is dus MIJN situatie (niet die van mijn vriend).quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Wat een heftig verhaal. En wat knap dat je er op deze manier over kan denken.
Ik heb zelf niet de makkelijkste ouders op aarde, maar zij hebben inderdaad ook hun eigen geschiedenis. Wat het voor mij makkelijk maakt om met mijn ouders om te gaan, is dat ik weet dat ze van mij houden en dat ze het goed bedoelen.
Ik denk dat een deel van volwassen worden ook is dat je aanvaardt dat je ouders niet perfect zijn. Ik denk niet meer dat ik mijn ouders kan veranderen, maar accepteer wie ze zijn. Ik heb wel iets meer afstand van ze leren nemen zodat ik me niet laat meeslepen in hun manier van communiceren maar er wat verder vanaf sta.
Ik zou niet snel breken met mijn ouders, maar ik zou het me in het geval van bijvoorbeeld ChildoftheStars wel voorstellen.
Dat vind ik erg om te lezen, mijn moeder wist het niet en toen ze er achter kwam Is ze meteen gaan scheiden. Daar ben ik haar nog altijd erg dankbaar voor.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Hier gaan ook geen kinderen komen en ook deels om die reden. Aan de ene kant denk ik dat mijn vriend en ik eigenlijk best wel goede ouders zouden (kunnen) zijn (wij lijken in veel opzichten ook totaal niet op onze ouders), aan de andere kant zijn we beide tóch bang dat wij die cyclus van allerlei problemen (aan beide kanten) tóch voort zouden zetten... (maar is dééls de reden hoor, niet de énige reden).quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik ken die opvattingen maar beperkt. Als het brein bepaalde dingen niet goed kan of juist afdwingt kun je dat denk ik niet veranderen maar de mogelijkheden die het brein je geeft kun je op verschillende manieren toepassen en ik denk dat de keuzes die je maakt dan mede gebaseerd worden op opgedane ervaringen, tenzij het brein je natuurlijk niet de mogelijkheid biedt om te leren. Het zou vreemd zijn als jouw brein al jouw gedrag bepaald want dan kun je immers niets leren.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Ben zelf meer van de Dick Swaab-theorie, ken je hem toevallig? Hij is de auteur van "Wij zijn ons brein" .
Oftewel dat het merendeel van gedragsmatig gedoe is aangeboren. Niet specifiek gericht aan jou maar ben wel eens benieuwd: Zijn mensen die zelf met hun ouders gebroken hebben om redenen die niet misbruik/verwaarlozing gerelateerd zijn niet bang dat hen op een dag hetzelfde lot wacht?
Dank je welquote:Op maandag 13 juli 2015 20:00 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat vind ik erg om te lezen, mijn moeder wist het niet en toen ze er achter kwam Is ze meteen gaan scheiden. Daar ben ik haar nog altijd erg dankbaar voor.
Heel veel sterkte.
Het kan een valkuil zijn, mits je ook echt de ruimte neemt voor jezelf om alles te verwerken en stil te gaan staan bij wat normaal is. Wanneer je daar echt, en serieus, tijd voor uittrekt, moet het te doen zijn. Lijkt me. Zolang je ook eerlijk blijft reflecteren en op tijd aan de bel trekt wanneer het niet lukt.quote:Op maandag 13 juli 2015 20:09 schreef Forbry het volgende:
[..]
Hier gaan ook geen kinderen komen en ook deels om die reden. Aan de ene kant denk ik dat mijn vriend en ik eigenlijk best wel goede ouders zouden (kunnen) zijn (wij lijken in veel opzichten ook totaal niet op onze ouders), aan de andere kant zijn we beide tóch bang dat wij die cyclus van allerlei problemen (aan beide kanten) tóch voort zouden zetten... (maar is dééls de reden hoor, niet de énige reden).
Dát ben ik helemaal met je eens!quote:Op maandag 13 juli 2015 18:32 schreef Elan het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |