Het was een vreemde ervaring toen ik ouder werd om bij vriendjes te zien hoe een normale vader doet en wat ze regelen voor hun kinderen. Het vreemde is dat ik het beste maakte van de situatie en op dat moment weet je eigenlijk niet beter en zeker geen uitweg. Pas later ga je beseffen wat het je allemaal gekost heeft en wat het veroorzaakt heeft.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:04 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Hem persoonlijk zul je niet missen maar 'een' vader die wel goed en leuk voor zijn kinderen is misschien wel?
Waarom voel je je dan überhaupt aangesproken?quote:Op maandag 13 juli 2015 17:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft mij prima opgevoed, maar drugs doen hele rare dingen met mensen, en daar kan ik slecht mee omgaan. Daarom blijf ik ver uit de buurt.
En mocht je het je afvragen. Pappa was op m'n vierde al verdwenen.
En dan zou ik het vooral bij mezelf moeten zoeken? Dacht 't niet.
Omdat dat de rode draad is in dit topic. Dat de enige vraag die wordt gesteld is "Als je geen contact meer hebt met je ouders, waarom heb jij daarvoor gekozen?"quote:Op maandag 13 juli 2015 17:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom voel je je dan überhaupt aangesproken?
Alcohol kun je overal kopen, zelfs met een bijstandsuitkering kun je prima je verslaving in stand houden met halve liters van de Aldi of uit de coffeeshop. Maar als het van de dealer om de hoek moet komen die zelfs bruin in je brievenbus stopt als je zegt dat je gestopt bent (dat geld halen ze later wel op) is het heel lastig om op bezoek te komen. Dat het humeur afhangt van hoeveel je uit kunt (wilt) lenen. Ik verdien geen bakken met geld, maar verslaafden kunnen je altijd het gevoel geven dat je moet delen en alles dat je voor jezelf houdt egoïstisch is.quote:Ken genoeg mensen met ouders die alcoholist zijn die gewoon contact hebben hoor. Omgang desondanks blijven hanteren kan ook een geste van dankbaarheid zijn juist naar het verleden dat wel goed was. Of om een oogje in het zeil te houden.
Hoe erg en aftandelijk het ook klinkt, ik denk dat ik daar niet op hoef te wachten. In ieder geval niet tot ze bejaard is. Tenzij ze zich laat helpen en dat ze een opname een keertje wél volhoudt.quote:Vergeet niet. Normaliter zal iedereen zijn of haar ouders hier gaan zien aftakelen tot ze kwijlend in bed liggen en nauwelijks meer kunnen praten. Met of zonder drank/drugs
Geprivilegieerd: aannemen dat iets geen issue is, omdat het voor jóú geen issue is.quote:Op maandag 13 juli 2015 15:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt.
Je ouders moet je respecteren daarnaast doet mijn vader dat soort dingen niet.
Je chargeert hier enorm.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:47 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Geprivilegieerd: aannemen dat iets geen issue is, omdat het voor jóú geen issue is.
Feit blijft dat jij er voor kiest haar niet te zien, je kunt haar ook helpen met of zonder die verslaving. Desnoods help je haar lekker niet maar ouwehoer je af en toe.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Omdat dat de rode draad is in dit topic. Dat de enige vraag die wordt gesteld is "Als je geen contact meer hebt met je ouders, waarom heb jij daarvoor gekozen?"
[..]
Alcohol kun je overal kopen, zelfs met een bijstandsuitkering kun je prima je verslaving in stand houden met halve liters van de Aldi of uit de coffeeshop. Maar als het van de dealer om de hoek moet komen die zelfs bruin in je brievenbus stopt als je zegt dat je gestopt bent (dat geld halen ze later wel op) is het heel lastig om op bezoek te komen. Dat het humeur afhangt van hoeveel je uit kunt (wilt) lenen. Ik verdien geen bakken met geld, maar verslaafden kunnen je altijd het gevoel geven dat je moet delen en alles dat je voor jezelf houdt egoïstisch is.
[..]
Hoe erg en aftandelijk het ook klinkt, ik denk dat ik daar niet op hoef te wachten. In ieder geval niet tot ze bejaard is. Tenzij ze zich laat helpen en dat ze een opname een keertje wél volhoudt.
Af laten weten nog wel.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is jouw excuus om het dus maar helemaal af te laten weten?
Heb jij wel eens een drugsverslaafde proberen te helpen?quote:Op maandag 13 juli 2015 17:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Feit blijft dat jij er voor kiest haar niet te zien, je kunt haar ook helpen met of zonder die verslaving. Desnoods help je haar lekker niet maar ouwehoer je af en toe.
Draai het nou eens om, zou jij stoppen met zuipen als mensen waar je om geeft je niet meer onder ogen willen komen?
Waarom wil je haar niet zien, te confronterend, te vermoeiend? Wat is jouw excuus om het dus maar helemaal af te laten weten? Het is je moeder, ze is er wel voor jou geweest als kind zeg je zelf net.
Dit bedoel ik dus.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:02 schreef vaneiges het volgende:
[..]
Af laten weten nog wel.Je hebt geen idee wat een kind van zo'n faalouder al heeft moeten doorstaan voor zo'n beslissing uit lijfsbehoud genomen moet worden, als laatste redmiddel. Deze slachtoffers van faalouders hebben de grootste moeite om de aandacht een keer naar zichzelf te brengen ipv op de altijd negatief aandachtvragende ouder afgestemd zijn.
Ben het zelf geweest toch blij dat mijn ouders me in die periode niet hebben laten vallen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb jij wel eens een drugsverslaafde proberen te helpen?
De dader heeft ongetwijfeld zelf ook slechte ouders gehad maar daar heeft zijn slachtoffer geen boodschap aan, op geen enkele leeftijd. Als de falende ouder hulp wil moet hij zelf een psychiater of afkick-kliniek bellen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus.
Kindpositie is vrijwel altijd slachtofferrol. Niet bij stilstaan dat de ouder als individu soms ook heeft te lijden onder de situatie. Waarom zou je. Ouder zijn wil zeggen je moet beter weten en altijd sterk zijn. Zelfs als jij inmiddels 30 bent gepasseerd en lang en breed volwassen. Lukt dat je op een bepaald moment niet faal je als ouder en mag je genegeerd worden.
Dat is al een gepasseerd station. Zo zwart-wit is het niet gegaan. Ik ben niet van de ene op de andere dag niet meer langsgeweest. Daarnaast is de boodschap duidelijk: Laat je helpen en ik ben er voor je, maar tot die tijd mag je het uitzoeken. Ja, dat is hard en ja, ik heb er moeite mee, maar ik laat me niet in no-time leegzuigen.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Feit blijft dat jij er voor kiest haar niet te zien, je kunt haar ook helpen met of zonder die verslaving. Desnoods help je haar lekker niet maar ouwehoer je af en toe.
Draai het nou eens om, zou jij stoppen met zuipen als mensen waar je om geeft je niet meer onder ogen willen komen?
Het drinken (en alle chemicaliën erna) begon pas toen ik volwassen was, daarvoor was ze er altijd voor mij, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ik onvoorwaardelijk betrokken moet blijven.quote:Waarom wil je haar niet zien, te confronterend, te vermoeiend? Wat is jouw excuus om het dus maar helemaal af te laten weten? Het is je moeder, ze is er wel voor jou geweest als kind zeg je zelf net.
laat ik het er maar op houden dat ik hem het dubbele gun van wat hij mij gunt..quote:Op maandag 13 juli 2015 16:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar ben ik het echt fundamenteel mee oneens, respect geven aan je ouders, of wie dan ook (ondanks hun gefaal of beperkingen) is in essentie niets mis mee toch?
Je mag natuurlijk altijd iemand negeren zelfs al de ander alles perfect heeft gedaan is er geen contact verplichting. Verder is er vind ik inderdaad geen excuus voor iemand die ouder wordt als hij/zij eigen kinderen misbruikt of mishandeld. Iedereen weet dat dat fout is en zeker in Nederland is hulp beschikbaar en dan dien je hulp te vragen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus.
Kindpositie is vrijwel altijd slachtofferrol. Niet bij stilstaan dat de ouder als individu soms ook heeft te lijden onder de situatie. Waarom zou je. Ouder zijn wil zeggen je moet beter weten en altijd sterk zijn. Zelfs als je kinderen inmiddels 30 bent gepasseerd en lang en breed volwassen. Lukt dat je op een bepaald moment niet faal je als ouder en mag je genegeerd worden.
Dat is erg wat jij meegemaakt hebt. Dan geef ik je wel gelijk dat je je vader niet meer wil zien. Sterktequote:Op maandag 13 juli 2015 15:38 schreef snakelady het volgende:
Hij heeft mij misbruikt, ongeveer heel mijn jeugd lang.
Waarom heb jij het als volwassene zo nodig om zo extreem nog aan je ouders te hangen en als heilig te zien? Dat jij je ouders respecteerd is een ding, maar ouders als halve afgoden zien, vind ik wat anders. Voor sommigen is ouderschap niet meer dan zwanger worden en vergeten abortus te plegenquote:
In een verslavingssituatie heb je geen daders of slachtoffers je hebt enkel verliezers.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:09 schreef vaneiges het volgende:
[..]
De dader heeft ongetwijfeld zelf ook slechte ouders gehad maar daar heeft zijn slachtoffer geen boodschap aan, op geen enkele leeftijd. Als de falende ouder hulp wil moet hij zelf een psychiater of afkick-kliniek bellen.
Nee juist niet! Ben ze dankbaar voor wat ze mij meegegeven hebben. De kansen die ze me geboden hebben, feit dat ik te vreten had en naar goede scholen kon.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Waarom heb jij het als volwassene zo nodig om zo extreem nog aan je ouders te hangen en als heilig te zien? Dat jij je ouders respecteerd is een ding, maar ouders als halve afgoden zien, vind ik wat anders. Voor sommigen is ouderschap niet meer dan zwanger worden en vergeten abortus te plegen
Ik ken ook een aantal heel andere situaties waarbij de verslaving hele gezinnen kapot heeft gemaakt, waarbij familie de verslaving faciliteerde om de lieve vrede maar te bewaren en waar uiteindelijk niets hielp en ook waar beide ouders snel zijn overleden door overmatig alcohol en drugs gebruik. Als je dan als externe met de gevolgen te maken krijgt dan tref je soms toestanden aan waarbij ik heel goed begrijp dat mensen zich daaruit hebben teruggetrokken, soms moet je voor jezelf kiezen zeker als je toch niets kunt doen.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Ben het zelf geweest toch blij dat mijn ouders me in die periode niet hebben laten vallen.
Dus andersom....
Mijn moeder wist dat ik misbruikt werd door mijn broer en vader. Toen ik vroeg of ik de sleutel van mijn kamerdeur mocht, was het antwoord nee. Dat is de rol van jongste dochter. Ik weet waar dit vandaan komt bij haar en kan het haar niet kwalijk nemen dat zij die kijk op de wereld ontwikkeld heeft. Ik weet dat mijn beide ouders een ontzettend zwaar en moeilijk leven hebben gehad en dit door hebben gegeven aan de volgende generatie.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:18 schreef Elan het volgende:
[..]
In een verslavingssituatie heb je geen daders of slachtoffers je hebt enkel verliezers.
Mijn punt was meer dat iemand die jou opgevoed heeft niet ook eens gewoon keihard van het padje kan raken door omstandigheden.
Begrijp echt niet hoezo ouders altijd perse als dader worden aangemerkt, zeker als mensen op een gegeven moment zelf volwassenen worden verwacht je toch enige nuance naar hun ouders en de eventuele opvattingen die ze er op nahouden? En dat hun faalgedrag gevolg is van trauma's die zij met zich meedragen.
De hele erge gevallen van kindermisbruik vanzelfsprekend buiten beschouwing latende.
Waarom zou je als volwassen persoon zo spastisch vast moeten houden aan de ouder als voorbeeldrol in je leven? Het staat je toch vrij dingen anders aan te pakken?
Oké, was even nieuwsgierig omdat je zo fel bentquote:Op maandag 13 juli 2015 18:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee juist niet! Ben ze dankbaar voor wat ze mij meegegeven hebben. De kansen die ze me geboden hebben, feit dat ik te vreten had en naar goede scholen kon.
Verder trek ik me niks van ze aan leef mijn eigen leven, maar voor wat ze hebben gedaan.... Oneindig respect en liefde. Voorbeeldrol?? Neuhhhh!
Als je moeder stelselmatig het misbruik ontkent of bagatelliseert kun jij daar natuurlijk niks mee.quote:Op maandag 13 juli 2015 18:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Mijn moeder wist dat ik misbruikt werd door mijn broer en vader. Toen ik vroeg of ik de sleutel van mijn kamerdeur mocht, was het antwoord nee. Dat is de rol van jongste dochter. Ik weet waar dit vandaan komt bij haar en kan het haar niet kwalijk nemen dat zij die kijk op de wereld ontwikkeld heeft. Ik weet dat mijn beide ouders een ontzettend zwaar en moeilijk leven hebben gehad en dit door hebben gegeven aan de volgende generatie.
Wat ik niet begrijp, en waardoor ik meer afstand neem (en nee, geen contact verbreken, maar afstand), is dat mijn moeder (spreekt even alleen over haar, vader heeft suïcide gepleegd) nooit in therapie is gegaan en het mij kwalijk neemt dat ik dat wel doe. Ze vindt het aanstellerij. Dat vind ik een probleem en een reden om afstand te nemen. Ik moet aan mezelf werken om de mishandeling, misbruik en verwaarlozing (de problemen die daaruit voortgekomen zijn) te kunnen verwerken en oplossen. Dat zij dit afdoet als zwakte, is voor mij een reden om minder intesief contact te hebben.
Desondanks zij wordt binnenkort geopereerd en dan zorg natuurlijk voor haar. Dat is mijn rol, maar emotioneel is de band gewoon kapot.
(even ter voorbeeld waarom contact verminderen soms nodig is. Ik heb het gewoon nodig om zelf even verder te kunnen en te werken aan mezelf. Daarna is er ook wel weer meer ruimte voor meer band)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |