abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154438771
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

2 weken maar? :')
Ja... 2 weken...

Zorg kost 95 miljard Euro per jaar.
Met die "gigantische" 4 miljard reserve kan je dus maximaal 2 weken vooruit.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 15:32:46 #182
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_154438871
Er wordt 100 miljard per jaar uitgegeven, jaarlijks een paar procent meer, en jaarlijks minder vergoeding... Dan kan de enige conclusie zijn dat een kleine groep enorm veel geld kost, en dan heb ik het over mensen die levenslang tonnnen tot miljoenen euro's per persoon per jaar kosten! Mensen die dankzij PGB vele mensen personeel hebben bijvoorbeeld, vandaar dat er 1,4 miljoen mensen in de zorg werken ondertussen.
Zolang er geen brede maatschappelijke discussie over mogelijk is waar we de grens trekken zullen de kosten blijven stijgen. Ondertussen wordt de zorg aan de onderkant (tandarts/fysio/ggz/etc.) compleet uitgehold, maar aan de bovenkant klotst het geld tegen de plinten op. Steeds duurdere zorg voor steeds minder mensen.
censuur :O
  zaterdag 18 juli 2015 @ 15:35:22 #183
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_154438901
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 08:11 schreef MaGNeT het volgende:
Die 4 Miljard reserve is genoeg om 2 weken zorg van te betalen... Mwoah...
Die zorgverzekeraars betalen de zorg niet... Die zitten er om met tienduizenden mensen de administratie te doen, dat kost alleen maar geld. Het overgrote deel van de zorgkosten wordt uit algemene middelen (aka de staat) betaald.
pi_154439005
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 15:35 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die zorgverzekeraars betalen de zorg niet... Die zitten er om met tienduizenden mensen de administratie te doen, dat kost alleen maar geld. Het overgrote deel van de zorgkosten wordt uit algemene middelen (aka de staat) betaald.
Ja, duh... Dat bestrijd ik ook niet...

Alleen zeikt men altijd over die "grote reserves" van de zorgverzekeraars terwijl die hooguit groot genoeg zijn om 2 weken zorg van te betalen... Het opmaken van die potjes lost weinig op...

Het is goed om dat soort bedragen even in het juiste perspectief te plaatsen.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 15:47:14 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154439035
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 15:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Er wordt 100 miljard per jaar uitgegeven, jaarlijks een paar procent meer, en jaarlijks minder vergoeding... Dan kan de enige conclusie zijn dat een kleine groep enorm veel geld kost, en dan heb ik het over mensen die levenslang tonnnen tot miljoenen euro's per persoon per jaar kosten! Mensen die dankzij PGB vele mensen personeel hebben bijvoorbeeld, vandaar dat er 1,4 miljoen mensen in de zorg werken ondertussen.
Zolang er geen brede maatschappelijke discussie over mogelijk is waar we de grens trekken zullen de kosten blijven stijgen. Ondertussen wordt de zorg aan de onderkant (tandarts/fysio/ggz/etc.) compleet uitgehold, maar aan de bovenkant klotst het geld tegen de plinten op. Steeds duurdere zorg voor steeds minder mensen.
Nou, hele afdelingen van zorginstellingen worden linea recta gesloten. Veelal minstens 50% in een jaar tijd. In sommige gevallen zelfs de complete zorginstelling. Personeel wordt wegbezuinigd bij de RIBW instellingen e.d Dat is écht geen grap. Dan denken sommige mensen: wat een enorm terrein, maar meer dan de helft staat gewoon leeg. Het klopt gewoon niet dat er niet enorm fors is bezuinigd op de GGZ instellingen. Mensen raken zelfs in grote getalen op straat, wat de roep om repressie en hard erop los meppen weer doet toenemen enz... Wat een ontzettend naar land wordt dit toch.

PGB is een ramp, dat ben ik dan wel met je eens. Geesteskindje van Erica Terpstra...

[ Bericht 7% gewijzigd door Klopkoek op 18-07-2015 15:55:32 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 18 juli 2015 @ 15:48:21 #186
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_154439052
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
Alleen zeikt men altijd over die "grote reserves" van de zorgverzekeraars terwijl die hooguit groot genoeg zijn om 2 weken zorg van te betalen... Het opmaken van die potjes lost weinig op...
Een JSF (waar de overheid al 15 jaar over aan het steggelen is) kost een middagje (!) zorg...

quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:56 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik wilde vooral even reageren op het kulargument in de OP. We zijn een klein landje we kunnen ons deze zorg niet permitteren? We zijn de 16e economie te wereld we hebben enorme reserve's in pensioenpotten e.d. Er is genoeg mis met Nederland en de zorg maar dat we ons geen dure zorg kunnen permitteren is klinkklare onzin. Als iemand het zich kan permitteren is het Nederland wel.
Ooit naar de ENORME staatsschuld gekeken? De huidige belastingbetalers kunnen de enorme zorgkosten niet eens betalen, dat wordt vooruitgeschoven. Over tientallen jaren zijn (klein)kinderen nog aan het afbetalen aan de kosten van de vergrijzing, iets waarvan toch pas 60 jaar bekend was dat het er aan zat te komen...
De totale staatsschuld is trouwens gelijk aan grofweg 4 jaar zorguitgaven...

quote:
Het probleem met de zorg is het gebrek aan echte marktwerking overal waar de overheid zich niet bemoeit heeft met de zorg zoals oogchirurgie en cosmetisch chirurgie zijn de prijzen gekelderd en is de kwaliteit omhoog geschoten.
Zodra de overheid "marktwerking" zegt, is dat er niet. Probleem met zorg (en inefficiente dure treinen/bussen etc.) is dat de overheid toch wel betaalt, ongeacht de prijs.
pi_154439127
Het huidige allinclusive model werkt niet voor zowel zorgverleners als zorgconsumenten. Of althans het werkt wel want de kwaliteit van zorg is bijna nergens hoger dan hier.

Maar dit systeem, wat de afgelopen jaren eindelijk eens gaat veranderen, heeft er voor gezorgd dat de kosten blijven oplopen.
Even a broken clock is right twice a day.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 16:01:53 #188
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154439197
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 15:56 schreef danos het volgende:
Het huidige allinclusive model werkt niet voor zowel zorgverleners als zorgconsumenten.
Hoezo allinclusive? Veel zaken zoals fysio, tandarts e.d. zijn vijftien jaar geleden al uit het basispakket verdwenen.

quote:
Of althans het werkt wel want de kwaliteit van zorg is bijna nergens hoger dan hier.
http://www.joop.nl/leven/(...)ter_dan_nederlandse/
http://medischcontact.art(...)/Is-Belgie-beter.htm
http://i.huffpost.com/gen/1859691/original.jpg
http://nieuws-uitgelicht.(...)nland-behandeld.html
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_154439242
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
Alleen zeikt men altijd over die "grote reserves" van de zorgverzekeraars terwijl die hooguit groot genoeg zijn om 2 weken zorg van te betalen...
Maar dat hoeven ze daar dus niet van te doen zoals RemcoDelft aantoont.
Kijk, als ik 4 miljard op de bank heb dan vind ik dat niet "weinig" omdat ik er slechts 2 weken zorg van zou kunnen betalen. Ik hoef dat niet en de zorgverzekeraars ook niet.
Ik heb bij die miljarden een "wel de lusten, niet de lasten" gevoel. Heb jij dat niet?

Mijn conclusie is voorlopig: men "zeikt" terecht.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 18-07-2015 16:32:46 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 16:10:37 #190
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154439304
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 18 juli 2015 @ 16:26:38 #191
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_154439506
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 15:35 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die administratie hoort bij het controlemechanisme wat bij een democratie hoort. Op een vrije markt zou die laag niet bestaan.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_154439522
quote:
Ik pik deze er even uit:

http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)-wel-behandeld.dhtml

Als je goochelt op Nol van Bekhoven dan zijn zijn persoonlijke gegevens volledig ondergesneeuwd door de nieuwsberichten hierover.
Ik vraag me eigenlijk af of de man nog leeft. Het is een bericht van april 2014.
In de eigen omgeving zie ik de trend dat dat als er slokdarmkanker (met uitzaaiingen) geconstateerd wordt de patiënt dan nog een jaar te leven heeft. Behandeling of niet.
pi_154439560
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 16:26 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die administratie hoort bij het controlemechanisme wat bij een democratie hoort. Op een vrije markt zou die laag niet bestaan.
Ik heb je nog niet zo lang geleden een link aangeleverd waaruit blijkt dat die door jou zo geprezen "vrije markt" juist zorgt voor MEER bureaucratie.
Blijkbaar vond je het verhaal niet overtuigend genoeg...
pi_154439654
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een JSF (waar de overheid al 15 jaar over aan het steggelen is) kost een middagje (!) zorg...

[..]

Ooit naar de ENORME staatsschuld gekeken? De huidige belastingbetalers kunnen de enorme zorgkosten niet eens betalen, dat wordt vooruitgeschoven. Over tientallen jaren zijn (klein)kinderen nog aan het afbetalen aan de kosten van de vergrijzing, iets waarvan toch pas 60 jaar bekend was dat het er aan zat te komen...
De totale staatsschuld is trouwens gelijk aan grofweg 4 jaar zorguitgaven...
De kosten van de staatsschuld zijn minder dan we uitgeven aan defensie? Wat is exact je punt? TS doet alsof we een armzalig land zijn wat ons dure zorg niet kan veroorloven wat gewoon onzin is.

We geven enorm veel uit en inderdaad iets te veel maar wat bezuinigen kunnen we het ons wel degelijk veroorloven.

Voor de rest ben ik gewoon voor het compleet privatiseren en weg met de 41004 regeltjes :/.
pi_154439815
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 16:35 schreef Kandijfijn het volgende:
iets te veel
Mwa. Je bent wel goed in understatements. Het is in 40 jaar 14-voudig over de kop gegaan.
Dat lijkt me ongeëvenaard en vindt je volgens mij nergens anders.
Dus je zou kunnen concluderen dat er veel mis is met die gigantische kosten.
Temeer omdat niemand precies blijkt te weten waaraan het uitgegeven wordt.

En het is natuurlijk zo dat hoe duurder het wordt je steeds meer mensen gaat uitsluiten van zorg omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat kan je zo in een mooi grafiekje vatten.
pi_154439841
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 16:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mwa. Je bent wel goed in understatements. Het is in 40 jaar 14-voudig over de kop gegaan.
Dat lijkt me ongeëvenaard en vindt je volgens mij nergens anders.
Dus je zou kunnen concluderen dat er veel mis is met die gigantische kosten.
Temeer omdat niemand precies blijkt te weten waaraan het uitgegeven wordt.

En het is natuurlijk zo dat hoe duurder het wordt je steeds meer mensen gaat uitsluiten van zorg omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat kan je zo in een mooi grafiekje vatten.
Ik bedoelde meer iets te veel in de trand van betaalbaarheid met een beetje bezuinigen kunnen we het ons veroorloven.

Het was niet een waardeoordeel over de kosten o.i,.d.
pi_154439904
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 16:45 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer iets te veel in de trand van betaalbaarheid met een beetje bezuinigen kunnen we het ons veroorloven.

Het was niet een waardeoordeel over de kosten o.i,.d.
Ah zo. Maar ook dat is twijfelachtig. Ik denk dat we keihard op zoek moeten gaan naar het lek. Onhoudbaarheid van het systeem, op deze manier is niet ver verwijderd.
pi_154440068
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 16:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ah zo. Maar ook dat is twijfelachtig. Ik denk dat we keihard op zoek moeten gaan naar het lek. Onhoudbaarheid van het systeem, op deze manier is niet ver verwijderd.
Nah, ik drijf een beetje af er vermengen zich een beetje twee standpunten hier.

1) Ik erken dat de zorg veel te duur is en de kosten zo hard stijgen dat er een moment komt dat het niet meer te behappen valt. Persoonlijk zie ik een oplossing in echte privatisering maar op langere termijn is sowieso een oplossing nodig.

2) Het idee van TS dat omdat we een klein landje zijn we ons niet de best mogelijke zorg te wereld zouden kunnen veroorloven.

We zijn klein en stinkend rijk (i.v.m.) als iemand zich dure zorg kan veroorloven zijn het wel Nederlanders.
pi_154440111
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 16:54 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Nah, ik drijf een beetje af er vermengen zich een beetje twee standpunten hier.

1) Ik erken dat de zorg veel te duur en de kosten zo hard stijgen dat er een moment komt dat het niet meer te behappen valt. Persoonlijk zie ik een oplossing in echte privatisering maar op langere termijn is sowieso een oplossing nodig.

2) Het idee van TS dat omdat we een klein landje zijn we ons niet de best mogelijke zorg te wereld zouden kunnen veroorloven.

We zijn klein en stinkend rijk (i.v.m.) als iemand zich dure zorg kan veroorloven zijn het wel Nederlanders.
Helder. Dat klopt dan m.i. weer helemaal. w/
pi_154443293
quote:
Met allinclusive bedoel ik dat je een bedrag per maand betaald en daarmee onbeperkt gebruik magen maken van de zorg die vergoed wordt.

Uit die linkjes van jou blijkt overigens weinig, wellicht dat Belgische artsen aardiger zijn en inderdaad dat Nederland bij de top hoort als het gaat om kwaliteit van zorg.
pi_154444026
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:11 schreef danos het volgende:

[..]

Met allinclusive bedoel ik dat je een bedrag per maand betaald en daarmee onbeperkt gebruik magen maken van de zorg die vergoed wordt.

Uit die linkjes van jou blijkt overigens weinig, wellicht dat Belgische artsen aardiger zijn en inderdaad dat Nederland bij de top hoort als het gaat om kwaliteit van zorg.
Het is anekdotisch bewijs maar: Een niet onbemiddelde Amerikaanse schaakgrootmeester was voor een toernooi in NL en hij kreeg last van "koliek" als ik me dat goed herinner.
Hij dankte achteraf god op zijn blote knieën dat hij hier ziek is geworden en niet in de VS of A.
De gezondheidszorg was daar dramatisch volgens hem en je gaat er ook nog eens failliet aan als je geld hebt.

De NL gezondheidszorg heeft een goede naam en dat is w.s. niet onterecht.
Maar te duur wordt ie wel, vooral als je niet zoveel te besteden hebt.
Het is echt belangrijk om erachter te komen waarom ie zo duur is.
En dat zit hem m.i. niet in de "usual supsects" zoals de vergrijzing en dat een mens in zijn laatste levensjaren veel zorg gebruikt.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 19:56:30 #202
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154444539
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:11 schreef danos het volgende:

[..]

In welk beschaafd land is dat anders geregeld? De landen die dat niet doen hebben doorgaans weer een inkomensafhankelijk systeem (waarbij de prijs per behandeling of huisartsenbezoek af hangt van inkomen).

Verder is de eigen risico en eigen bijdrage voor veel mensen niet misselijk. Voor een boel mensen is het allemaal niet meer op te brengen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 18 juli 2015 @ 19:58:51 #203
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154444631
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is anekdotisch bewijs maar: Een niet onbemiddelde Amerikaanse schaakgrootmeester was voor een toernooi in NL en hij kreeg last van "koliek" als ik me dat goed herinner.
Hij dankte achteraf god op zijn blote knieën dat hij hier ziek is geworden en niet in de VS of A.
De gezondheidszorg was daar dramatisch volgens hem en je gaat er ook nog eens failliet aan als je geld hebt.

En dat zit hem m.i. niet in de "usual supsects" zoals de vergrijzing en dat een mens in zijn laatste levensjaren veel zorg gebruikt.
Dat de VS een ramp is lijkt me duidelijk. Dat blijkt ook uit dit:
http://www.commonwealthfu(...)th-system-ranks-last
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_154444787
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In welk beschaafd land is dat anders geregeld? De landen die dat niet doen hebben doorgaans weer een inkomensafhankelijk systeem (waarbij de prijs per behandeling of huisartsenbezoek af hangt van inkomen).

Verder is de eigen risico en eigen bijdrage voor veel mensen niet misselijk. Voor een boel mensen is het allemaal niet meer op te brengen.
Eigen risico is inderdaad belachelijk hoog, moet max 150 euro zijn. Maar als je zowel aan de aanbod kant als de vraag kant geen restricties op legt krijg je een kostenverslindend systeem.

In landen zoals Amerika en Engeland heb je bepaalde mechanismen die bijvoorbeeld huisartsen/klinieken stimuleren kritisch te zijn bij het doorsturen van mensen naar ziekenhuizen.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 20:04:30 #205
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154444829
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De onderzoeken die Nederland bij de absolute top scharen wijzen op 'accesibility' (toegang/drempel tot gezondheidszorg) en 'prevention', dus preventie van behandelingen, als zwakke punten.
http://www.healthpowerhou(...)EHCI_2014_report.pdf
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_154445032
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De onderzoeken die Nederland bij de absolute top scharen wijzen op 'accesibility' (toegang/drempel tot gezondheidszorg) en 'prevention', dus preventie van behandelingen, als zwakke punten.
1.3.1 The Netherlands!!!
The Netherlands is the only country which has consistently been among the top three in the
total ranking of any European Index the Health Consumer Powerhouse has published since
2005. The 2012 NL score of 872 points was by far the highest ever seen in a HCP Index. The
898 points in 2014 are even more impressive, as it becomes increasingly difficult to reach a
very high score on many indicators – no country is superbly good at everything. What
prevented The NL from breaking the 900-barrier was the Red score earned for smoking
prevention, graded on the Tobacco Control Scale 2013. Also, the only Index in recent years
where the NL have not been among the top three countries was the Tobacco Harm
Prevention Index, where a rather liberal Dutch attitude was detected.

Dat is best iets om trots op te zijn.
pi_154445112
quote:

[..]

Dat blijkt niet uit de inleiding:
quote:
1.2
The Dutch healthcare system does not seem to have any really weak spots, except possibly some scope for improvement regarding the waiting times situation, where some central European states excel.
Maar interessant onderzoek, ik ga even verder lezen. Toch mooi dat het weer één van de vele lijstjes is waarin Nederland de leidende natie is!
  zaterdag 18 juli 2015 @ 20:13:15 #208
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154445159
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:11 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Dat blijkt niet uit de inleiding:

[..]

Maar interessant onderzoek, ik ga even verder lezen. Toch mooi dat het weer één van de vele lijstjes is waarin Nederland de leidende natie is!
"The NL scores well or very well in all sub-disciplines, except possibly Accessibility and
Prevention, where the score is more mediocre – on the other hand, so are those of most
other countries."
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_154445209
quote:

[..]

Respect voor jouw altijd interessante documenten en grafieken. Daar heb je echt een neus voor.
Heb ik als eens gezegd maar nogmaals ten overvloede.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 20:15:50 #210
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154445242
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 20:03 schreef danos het volgende:

[..]

Eigen risico is inderdaad belachelijk hoog, moet max 150 euro zijn. Maar als je zowel aan de aanbod kant als de vraag kant geen restricties op legt krijg je een kostenverslindend systeem.

In landen zoals Amerika en Engeland heb je bepaalde mechanismen die bijvoorbeeld huisartsen/klinieken stimuleren kritisch te zijn bij het doorsturen van mensen naar ziekenhuizen.
In de VS is de verspilling enorm. Wel 800 miljard per jaar. Waarvan al gauw 250 miljard aan overbehandeling.

De NHS van Engeland daarentegen is, ondanks de gebreken (vaak gebruikt als schrikbeeld in het verleden, ook door toenmalig minister Hoogervorst bijv.), inderdaad vrij efficient.

Vind jij deze twee Angelsaksische landen de voorbeeldlanden?
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')