Ja... 2 weken...quote:
Die zorgverzekeraars betalen de zorg niet... Die zitten er om met tienduizenden mensen de administratie te doen, dat kost alleen maar geld. Het overgrote deel van de zorgkosten wordt uit algemene middelen (aka de staat) betaald.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:11 schreef MaGNeT het volgende:
Die 4 Miljard reserve is genoeg om 2 weken zorg van te betalen... Mwoah...
Ja, duh... Dat bestrijd ik ook niet...quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die zorgverzekeraars betalen de zorg niet... Die zitten er om met tienduizenden mensen de administratie te doen, dat kost alleen maar geld. Het overgrote deel van de zorgkosten wordt uit algemene middelen (aka de staat) betaald.
Nou, hele afdelingen van zorginstellingen worden linea recta gesloten. Veelal minstens 50% in een jaar tijd. In sommige gevallen zelfs de complete zorginstelling. Personeel wordt wegbezuinigd bij de RIBW instellingen e.d Dat is écht geen grap. Dan denken sommige mensen: wat een enorm terrein, maar meer dan de helft staat gewoon leeg. Het klopt gewoon niet dat er niet enorm fors is bezuinigd op de GGZ instellingen. Mensen raken zelfs in grote getalen op straat, wat de roep om repressie en hard erop los meppen weer doet toenemen enz... Wat een ontzettend naar land wordt dit toch.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Er wordt 100 miljard per jaar uitgegeven, jaarlijks een paar procent meer, en jaarlijks minder vergoeding... Dan kan de enige conclusie zijn dat een kleine groep enorm veel geld kost, en dan heb ik het over mensen die levenslang tonnnen tot miljoenen euro's per persoon per jaar kosten! Mensen die dankzij PGB vele mensen personeel hebben bijvoorbeeld, vandaar dat er 1,4 miljoen mensen in de zorg werken ondertussen.
Zolang er geen brede maatschappelijke discussie over mogelijk is waar we de grens trekken zullen de kosten blijven stijgen. Ondertussen wordt de zorg aan de onderkant (tandarts/fysio/ggz/etc.) compleet uitgehold, maar aan de bovenkant klotst het geld tegen de plinten op. Steeds duurdere zorg voor steeds minder mensen.
Een JSF (waar de overheid al 15 jaar over aan het steggelen is) kost een middagje (!) zorg...quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
Alleen zeikt men altijd over die "grote reserves" van de zorgverzekeraars terwijl die hooguit groot genoeg zijn om 2 weken zorg van te betalen... Het opmaken van die potjes lost weinig op...
Ooit naar de ENORME staatsschuld gekeken? De huidige belastingbetalers kunnen de enorme zorgkosten niet eens betalen, dat wordt vooruitgeschoven. Over tientallen jaren zijn (klein)kinderen nog aan het afbetalen aan de kosten van de vergrijzing, iets waarvan toch pas 60 jaar bekend was dat het er aan zat te komen...quote:Op maandag 13 juli 2015 22:56 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik wilde vooral even reageren op het kulargument in de OP. We zijn een klein landje we kunnen ons deze zorg niet permitteren? We zijn de 16e economie te wereld we hebben enorme reserve's in pensioenpotten e.d. Er is genoeg mis met Nederland en de zorg maar dat we ons geen dure zorg kunnen permitteren is klinkklare onzin. Als iemand het zich kan permitteren is het Nederland wel.
Zodra de overheid "marktwerking" zegt, is dat er niet. Probleem met zorg (en inefficiente dure treinen/bussen etc.) is dat de overheid toch wel betaalt, ongeacht de prijs.quote:Het probleem met de zorg is het gebrek aan echte marktwerking overal waar de overheid zich niet bemoeit heeft met de zorg zoals oogchirurgie en cosmetisch chirurgie zijn de prijzen gekelderd en is de kwaliteit omhoog geschoten.
Hoezo allinclusive? Veel zaken zoals fysio, tandarts e.d. zijn vijftien jaar geleden al uit het basispakket verdwenen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:56 schreef danos het volgende:
Het huidige allinclusive model werkt niet voor zowel zorgverleners als zorgconsumenten.
http://www.joop.nl/leven/(...)ter_dan_nederlandse/quote:Of althans het werkt wel want de kwaliteit van zorg is bijna nergens hoger dan hier.
Maar dat hoeven ze daar dus niet van te doen zoals RemcoDelft aantoont.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
Alleen zeikt men altijd over die "grote reserves" van de zorgverzekeraars terwijl die hooguit groot genoeg zijn om 2 weken zorg van te betalen...
Die administratie hoort bij het controlemechanisme wat bij een democratie hoort. Op een vrije markt zou die laag niet bestaan.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die zorgverzekeraars betalen de zorg niet... Die zitten er om met tienduizenden mensen de administratie te doen, dat kost alleen maar geld. Het overgrote deel van de zorgkosten wordt uit algemene middelen (aka de staat) betaald.
Ik pik deze er even uit:quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:10 schreef Klopkoek het volgende:
Hier was nog een goede post incl. links:
POL / OESO: Denivelleren heeft de groei geschaad
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)-wel-behandeld.dhtml
http://www.refdag.nl/acht(...)pie_in_huls_1_703838
Ik heb je nog niet zo lang geleden een link aangeleverd waaruit blijkt dat die door jou zo geprezen "vrije markt" juist zorgt voor MEER bureaucratie.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die administratie hoort bij het controlemechanisme wat bij een democratie hoort. Op een vrije markt zou die laag niet bestaan.
De kosten van de staatsschuld zijn minder dan we uitgeven aan defensie? Wat is exact je punt? TS doet alsof we een armzalig land zijn wat ons dure zorg niet kan veroorloven wat gewoon onzin is.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een JSF (waar de overheid al 15 jaar over aan het steggelen is) kost een middagje (!) zorg...
[..]
Ooit naar de ENORME staatsschuld gekeken? De huidige belastingbetalers kunnen de enorme zorgkosten niet eens betalen, dat wordt vooruitgeschoven. Over tientallen jaren zijn (klein)kinderen nog aan het afbetalen aan de kosten van de vergrijzing, iets waarvan toch pas 60 jaar bekend was dat het er aan zat te komen...
De totale staatsschuld is trouwens gelijk aan grofweg 4 jaar zorguitgaven...
Mwa. Je bent wel goed in understatements. Het is in 40 jaar 14-voudig over de kop gegaan.quote:
Ik bedoelde meer iets te veel in de trand van betaalbaarheid met een beetje bezuinigen kunnen we het ons veroorloven.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mwa. Je bent wel goed in understatements. Het is in 40 jaar 14-voudig over de kop gegaan.
Dat lijkt me ongeëvenaard en vindt je volgens mij nergens anders.
Dus je zou kunnen concluderen dat er veel mis is met die gigantische kosten.
Temeer omdat niemand precies blijkt te weten waaraan het uitgegeven wordt.
En het is natuurlijk zo dat hoe duurder het wordt je steeds meer mensen gaat uitsluiten van zorg omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat kan je zo in een mooi grafiekje vatten.
Ah zo. Maar ook dat is twijfelachtig. Ik denk dat we keihard op zoek moeten gaan naar het lek. Onhoudbaarheid van het systeem, op deze manier is niet ver verwijderd.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:45 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer iets te veel in de trand van betaalbaarheid met een beetje bezuinigen kunnen we het ons veroorloven.
Het was niet een waardeoordeel over de kosten o.i,.d.
Nah, ik drijf een beetje af er vermengen zich een beetje twee standpunten hier.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ah zo. Maar ook dat is twijfelachtig. Ik denk dat we keihard op zoek moeten gaan naar het lek. Onhoudbaarheid van het systeem, op deze manier is niet ver verwijderd.
Helder. Dat klopt dan m.i. weer helemaal.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:54 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nah, ik drijf een beetje af er vermengen zich een beetje twee standpunten hier.
1) Ik erken dat de zorg veel te duur en de kosten zo hard stijgen dat er een moment komt dat het niet meer te behappen valt. Persoonlijk zie ik een oplossing in echte privatisering maar op langere termijn is sowieso een oplossing nodig.
2) Het idee van TS dat omdat we een klein landje zijn we ons niet de best mogelijke zorg te wereld zouden kunnen veroorloven.
We zijn klein en stinkend rijk (i.v.m.) als iemand zich dure zorg kan veroorloven zijn het wel Nederlanders.
Met allinclusive bedoel ik dat je een bedrag per maand betaald en daarmee onbeperkt gebruik magen maken van de zorg die vergoed wordt.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo allinclusive? Veel zaken zoals fysio, tandarts e.d. zijn vijftien jaar geleden al uit het basispakket verdwenen.
[..]
http://www.joop.nl/leven/(...)ter_dan_nederlandse/
http://medischcontact.art(...)/Is-Belgie-beter.htm
http://i.huffpost.com/gen/1859691/original.jpg
http://nieuws-uitgelicht.(...)nland-behandeld.html
Het is anekdotisch bewijs maar: Een niet onbemiddelde Amerikaanse schaakgrootmeester was voor een toernooi in NL en hij kreeg last van "koliek" als ik me dat goed herinner.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:11 schreef danos het volgende:
[..]
Met allinclusive bedoel ik dat je een bedrag per maand betaald en daarmee onbeperkt gebruik magen maken van de zorg die vergoed wordt.
Uit die linkjes van jou blijkt overigens weinig, wellicht dat Belgische artsen aardiger zijn en inderdaad dat Nederland bij de top hoort als het gaat om kwaliteit van zorg.
In welk beschaafd land is dat anders geregeld? De landen die dat niet doen hebben doorgaans weer een inkomensafhankelijk systeem (waarbij de prijs per behandeling of huisartsenbezoek af hangt van inkomen).quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:11 schreef danos het volgende:
[..]
Met allinclusive bedoel ik dat je een bedrag per maand betaald en daarmee onbeperkt gebruik magen maken van de zorg die vergoed wordt.
Dat de VS een ramp is lijkt me duidelijk. Dat blijkt ook uit dit:quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is anekdotisch bewijs maar: Een niet onbemiddelde Amerikaanse schaakgrootmeester was voor een toernooi in NL en hij kreeg last van "koliek" als ik me dat goed herinner.
Hij dankte achteraf god op zijn blote knieën dat hij hier ziek is geworden en niet in de VS of A.
De gezondheidszorg was daar dramatisch volgens hem en je gaat er ook nog eens failliet aan als je geld hebt.
De NL gezondheidszorg heeft een goede naam en dat is w.s. niet onterecht.
Maar te duur wordt ie wel, vooral als je niet zoveel te besteden hebt.
Het is echt belangrijk om erachter te komen waarom ie zo duur is.
En dat zit hem m.i. niet in de "usual supsects" zoals de vergrijzing en dat een mens in zijn laatste levensjaren veel zorg gebruikt.
Eigen risico is inderdaad belachelijk hoog, moet max 150 euro zijn. Maar als je zowel aan de aanbod kant als de vraag kant geen restricties op legt krijg je een kostenverslindend systeem.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In welk beschaafd land is dat anders geregeld? De landen die dat niet doen hebben doorgaans weer een inkomensafhankelijk systeem (waarbij de prijs per behandeling of huisartsenbezoek af hangt van inkomen).
Verder is de eigen risico en eigen bijdrage voor veel mensen niet misselijk. Voor een boel mensen is het allemaal niet meer op te brengen.
De onderzoeken die Nederland bij de absolute top scharen wijzen op 'accesibility' (toegang/drempel tot gezondheidszorg) en 'prevention', dus preventie van behandelingen, als zwakke punten.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is anekdotisch bewijs maar: Een niet onbemiddelde Amerikaanse schaakgrootmeester was voor een toernooi in NL en hij kreeg last van "koliek" als ik me dat goed herinner.
Hij dankte achteraf god op zijn blote knieën dat hij hier ziek is geworden en niet in de VS of A.
De gezondheidszorg was daar dramatisch volgens hem en je gaat er ook nog eens failliet aan als je geld hebt.
De NL gezondheidszorg heeft een goede naam en dat is w.s. niet onterecht.
Maar te duur wordt ie wel, vooral als je niet zoveel te besteden hebt.
Het is echt belangrijk om erachter te komen waarom ie zo duur is.
En dat zit hem m.i. niet in de "usual supsects" zoals de vergrijzing en dat een mens in zijn laatste levensjaren veel zorg gebruikt.
1.3.1 The Netherlands!!!quote:Op zaterdag 18 juli 2015 20:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De onderzoeken die Nederland bij de absolute top scharen wijzen op 'accesibility' (toegang/drempel tot gezondheidszorg) en 'prevention', dus preventie van behandelingen, als zwakke punten.
http://www.healthpowerhou(...)EHCI_2014_report.pdf
Dat blijkt niet uit de inleiding:quote:Op zaterdag 18 juli 2015 20:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De onderzoeken die Nederland bij de absolute top scharen wijzen op 'accesibility' (toegang/drempel tot gezondheidszorg) en 'prevention', dus preventie van behandelingen, als zwakke punten.
Maar interessant onderzoek, ik ga even verder lezen. Toch mooi dat het weer één van de vele lijstjes is waarin Nederland de leidende natie is!quote:1.2
The Dutch healthcare system does not seem to have any really weak spots, except possibly some scope for improvement regarding the waiting times situation, where some central European states excel.
"The NL scores well or very well in all sub-disciplines, except possibly Accessibility andquote:Op zaterdag 18 juli 2015 20:11 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Dat blijkt niet uit de inleiding:
[..]
Maar interessant onderzoek, ik ga even verder lezen. Toch mooi dat het weer één van de vele lijstjes is waarin Nederland de leidende natie is!
Respect voor jouw altijd interessante documenten en grafieken. Daar heb je echt een neus voor.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 20:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de VS is de verspilling enorm. Wel 800 miljard per jaar. Waarvan al gauw 250 miljard aan overbehandeling.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 20:03 schreef danos het volgende:
[..]
Eigen risico is inderdaad belachelijk hoog, moet max 150 euro zijn. Maar als je zowel aan de aanbod kant als de vraag kant geen restricties op legt krijg je een kostenverslindend systeem.
In landen zoals Amerika en Engeland heb je bepaalde mechanismen die bijvoorbeeld huisartsen/klinieken stimuleren kritisch te zijn bij het doorsturen van mensen naar ziekenhuizen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |