abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juli 2015 @ 22:44:21 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_154314444
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2015 20:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Ik vraag alleen wat iemand het recht geeft om een ander te laten betalen.
Het feit dat we een samenleving zijn en we daarbij een moreel kader hebben geschapen waarbij je voor elkaar zorgt.

Maar kennelijk vind jij de kans om meer geld binnen te harken belangrijker geworden dan gezondheid. Je vind immers dat iemand die kanker krijgt, en niet even vele duizenden euro's klaar heeft liggen, maar dood moet gaan. Alleen maar omdat jij jezelf tekort gedaan voelt.
pi_154314641
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:44 schreef Hexagon het volgende:

En ik maar hopen op een reactie op wat Janneke vraagt?
  maandag 13 juli 2015 @ 22:52:06 #103
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154314715
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:50 schreef john2406 het volgende:

[..]

En ik maar hopen op een reactie op wat Janneke vraagt?
Er is geen antwoord mogelijk op die vraag, en dat is nu precies de reden dat ik 'm stel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154314760
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is geen antwoord mogelijk op die vraag, en dat is nu precies de reden dat ik 'm stel.
Dankjewel dat had ik nog niet door, maar dan was dus dat wat jij hier schrijft het antwoord of niet?
pi_154314893
Ik wilde vooral even reageren op het kulargument in de OP. We zijn een klein landje we kunnen ons deze zorg niet permitteren? We zijn de 16e economie te wereld we hebben enorme reserve's in pensioenpotten e.d. Er is genoeg mis met Nederland en de zorg maar dat we ons geen dure zorg kunnen permitteren is klinkklare onzin. Als iemand het zich kan permitteren is het Nederland wel.

Het probleem met de zorg is het gebrek aan echte marktwerking overal waar de overheid zich niet bemoeit heeft met de zorg zoals oogchirurgie en cosmetisch chirurgie zijn de prijzen gekelderd en is de kwaliteit omhoog geschoten.
pi_154314965
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:56 schreef Kandijfijn het volgende:
Het probleem met de zorg is het gebrek aan echte marktwerking overal waar de overheid zich niet bemoeit heeft met de zorg zoals oogchirurgie en cosmetisch chirurgie zijn de prijzen gekelderd en is de kwaliteit omhoog geschoten.
In dit land of heb je het nu over andere landen?
pi_154314979
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

In dit land of heb je het nu over andere landen?
Dit land
  maandag 13 juli 2015 @ 22:59:07 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_154314994
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waar ligt de grens?
Die grens is erg lastig te stellen natuurlijk. Het gaat erom om je iemand een zinvolle verlenging aan zijn leven kan geven en ook of iets werkelijk noodzakelijk is. Maar daar binnen zul je het toch ook van het beoordelingsvermogen van mensen moeten hebben, omdat je nu eenmaal niet alles in vooropgestelde procedures kan vastleggen.

Het ideaal van Paper_Tiger waarbij iedereen maar moet speculeren op zijn eigen gezondheid, omdat hij er op korte termijn een grijpstuiver rijker van denkt te worden, vind ik echter ver over iedere voorstelbare grens.
pi_154315027
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:58 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dit land
Dan noem eens eentje op waar ik voor een redelijke prijs een hartoperatie kan laten doen?
pi_154315097
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan noem eens eentje op waar ik voor een redelijke prijs een hartoperatie kan laten doen?
Ik noem toch expliciet cosmetisch en oogchirurgie? Zit jouw hart in je oog? Dat zou de reden kunnen zijn waarom je niet kan lezen.
  maandag 13 juli 2015 @ 23:01:48 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_154315114
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2015 20:28 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als ik niet verantwoordelijk zou worden gemaakt voor de ellende van een ander hoefde ik maar half zo veel te werken als nu of ik zou voldoende kapitaal opbouwen om iedere tegenslag zelf op te vangen.
Niemand heeft op morele gronden recht om mij te dwingen voor hem te werken.
We kunnen hem ook omdraaien. Kennelijk mag jouw zucht naar meer geld best ten koste gaan van vele mensenlevens. .
pi_154315127
Laat ik het zo zeggen bied iedereen een fatsoendelijk toekomst, zonder dat iemand over de ruggen van anderen rijk behoefd te worden.
Die moraal zal er volgens mij eerst uitmoeten, en weer hart voor ieders werk, maakt niet uit wat iemand doet hij of zij is even belangrijk voor de maatschappij!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2015 23:04:04 ]
pi_154315190
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 23:01 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik noem toch expliciet cosmetisch en oogchirurgie? Zit jouw hart in je oog? Dat zou de reden kunnen zijn waarom je niet kan lezen.
Dat zal dan wel vrijgesteld zijn of niet?
Evengoed waarschijnlijk net zo belangrijk, maar dan nog, er is veel niet vrijgesteld of niet?
pi_154315217
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 23:03 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat zal dan wel vrijgesteld zijn of niet?
Evengoed waarschijnlijk net zo belangrijk, maar dan nog, er is veel niet vrijgesteld of niet?
Srsly gast, je qoute mij constant maar gaat nooit ergens op in op wat ik schrijf. Laat me gewoon met rust of zo |:(
pi_154315269
Ik ga er toch op in en vraag je is dat vrijgesteld of niet?

En als het vrijgesteld is en er worden fouten gemaakt komen die patienten dan niet in de zorg terecht?

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2015 23:07:32 ]
  dinsdag 14 juli 2015 @ 07:25:29 #116
346939 Janneke141
pi_154320937
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:59 schreef Hexagon het volgende:
Die grens is erg lastig te stellen natuurlijk. Het gaat erom om je iemand een zinvolle verlenging aan zijn leven kan geven en ook of iets werkelijk noodzakelijk is. Maar daar binnen zul je het toch ook van het beoordelingsvermogen van mensen moeten hebben, omdat je nu eenmaal niet alles in vooropgestelde procedures kan vastleggen.
Op dit moment is die grens gesteld bij de grenzen van het verplichte basispakket. Alle zorg die daarin zit, wordt dus sowieso afgenomen want er is (op het eigen risico na, maar dat is peanuts) geen financiële prikkel om dat niet te doen. Alleen al in het verstrekken van de zorg uit dat basispakket gaan dus kapitalen om, met 100 euro per maand aan premie (al dan niet door een ander betaald middels de zorgtoeslag) en nog een stevig werkgeversdeel.
Misschien is dat basispakket wel veel meer dan de basis.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 08:17:10 #117
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_154321229
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 07:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op dit moment is die grens gesteld bij de grenzen van het verplichte basispakket. Alle zorg die daarin zit, wordt dus sowieso afgenomen want er is (op het eigen risico na, maar dat is peanuts) geen financiële prikkel om dat niet te doen. Alleen al in het verstrekken van de zorg uit dat basispakket gaan dus kapitalen om, met 100 euro per maand aan premie (al dan niet door een ander betaald middels de zorgtoeslag) en nog een stevig werkgeversdeel.
Misschien is dat basispakket wel veel meer dan de basis.
Welke onderdelen van het basispakket zie jij er dan nu nog het liefste uit verdwijnen? Want als ik die lijst zo bekijk zou ik eerlijk gezegd niet weten wat er nog te schrappen valt. Ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn als die basiszorg ook daadwerkelijk wordt afgenomen als het nodig is. De samenleving wordt er volgens mij niet beter van als mensen met lagere inkomens gaan besluiten dat ze bepaalde noodzakelijke zorg niet meer afnemen omdat ze het te duur vinden.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 14 juli 2015 @ 08:23:21 #118
346939 Janneke141
pi_154321274
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 08:17 schreef Euribob het volgende:
Welke onderdelen van het basispakket zie jij er dan nu nog het liefste uit verdwijnen?
Misschien moet je juist aan de andere kant beginnen, en jezelf afvragen wat er wél in zou moeten zitten. Je wil niet de "Amerikaanse" toestanden waar een ambulancebroeder eerst gaat checken of je wel een verzekeringspas hebt voordat ze beginnen met reanimeren. Als je vanuit het basispakket alleen maar de spoedeisende hulp vergoed krijgt (en zorg voor kinderen) dan heb je misschien nog 2 tientjes premie per maand over. Kun je het geld dat je overhoudt gebruiken om, overeenkomstig jouw behoeften, aanvullende verzekeringen af te sluiten.
Zorg voor mensen boven de 75 moet sowieso een keer uit dat basispakket. Als er iets is dat het systeem opblaast, is dat het.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 08:25:58 #119
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_154321290
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 22:56 schreef Kandijfijn het volgende:
idd, marktwerking, concurrentie, geeft de prikkel om zaken efficiënt te doen met hoge kwaliteit, dat geldt voor elke industrie. En het zal voor sommige Gutmenschen hier als een schok overkomen:
de zorg is een gigantische miljardenindustrie. Zorg is niet iets speciaals of iets liefdadigs.
In de zorg werken mensen die gewoon geld willen verdienen, net als jij en ik, het zijn geen heiligen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 08:49:28 #120
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154321516
Daar hebben we hem weer: de Gutmench.

http://www.vphuisartsen.n(...)isering-van-de-zorg/
http://www.volkskrant.nl/(...)de-patient~a3108294/
http://vorige.nrc.nl/opin(...)eert_doelmatige_zorg

Wat een verassing dat zorgverleners meer waarde gaan hechten aan geld bij marktwerking. Dat had nou niemand kunnen bedenken. En dan mogen ziekenhuizen ook nog winst gaan maken en aan eigenaren uitkeren. Nou, nou, alleen de Gutmenschen willen niet zien dat deze ziekenhuizen op de centjes letten.

Laten we vooral het toch al kleine basispakket verder uitkleden; daar krijg je tenminste een goed gevoel van. Immers, het enige land dat boven ons staat in de tabel (Verenigde Staten) verleent staatszorg als honing. Laten we vooral niet kijken naar de daadwerkelijke kostenposten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 14 juli 2015 @ 08:55:02 #121
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_154321576
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 23:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

We kunnen hem ook omdraaien. Kennelijk mag jouw zucht naar meer geld best ten koste gaan van vele mensenlevens. .
Dat is onzin. Hoe meer geld je voor iets vrijmaakt hoe duurder het product. Doordat de overheid onder dwang de zorg regelt vindt er een extra inflatie plaats in precies die markt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 14 juli 2015 @ 10:28:01 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_154322864
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 08:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is onzin. Hoe meer geld je voor iets vrijmaakt hoe duurder het product. Doordat de overheid onder dwang de zorg regelt vindt er een extra inflatie plaats in precies die markt.
Kom dan gewoon eens met die berekening waaruit blijkt dat libertarische zorg voor iedereen altijd uit eigen zak te betalen valt?

Want voor de rest heb je hier al meerdere posts geplaatst waarbij je duidelijk aangeeft geen collectieve verzekering te willen omdat je daar denkt financieel beter van te worden.

Maar als je op je gezondheid speculeert omwille van financieel gewin kun je ook gewoon Russisch roulette gaan spelen.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 10:37:40 #123
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_154323071
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 10:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Kom dan gewoon eens met die berekening waaruit blijkt dat libertarische zorg voor iedereen altijd uit eigen zak te betalen valt?

Want voor de rest heb je hier al meerdere posts geplaatst waarbij je duidelijk aangeeft geen collectieve verzekering te willen omdat je daar denkt financieel beter van te worden.

Maar als je op je gezondheid speculeert omwille van financieel gewin kun je ook gewoon Russisch roulette gaan spelen.
Emotie en tranen spelen bij mij geen enkele rol dus huilargumenten gaan er bij mij niet in. klinkt een beetje als een jankend kind die geen ijsje krijgt en het buurmeisje wel. De noodzaak tot het hebben van andermans geld geeft je er geen recht op. Op geen enkel manier.

Libertarische zorg bestaat niet dus die term kun je beter achterwege laten. Er bestaat staatszorg en de zorg die de vrije markt biedt.

Hier wat prijzen zodat je een idee hebt wat de vrije markt met prijzen doet van zorg http://www.medinthai.com/(...)l-cost-and-insurance
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 14 juli 2015 @ 11:33:42 #124
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154324324
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 10:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Emotie en tranen spelen bij mij geen enkele rol dus huilargumenten gaan er bij mij niet in. klinkt een beetje als een jankend kind die geen ijsje krijgt en het buurmeisje wel. De noodzaak tot het hebben van andermans geld geeft je er geen recht op. Op geen enkel manier.

Libertarische zorg bestaat niet dus die term kun je beter achterwege laten. Er bestaat staatszorg en de zorg die de vrije markt biedt.

Hier wat prijzen zodat je een idee hebt wat de vrije markt met prijzen doet van zorg http://www.medinthai.com/(...)l-cost-and-insurance
Het probleem is altijd dat de definitie van 'andermans geld' niet vast staat en zelfs bij libertariërs fluctueert.

Verder scoren redelijk vrije markten zoals de VS en Canada niet al te best.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_154324423
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 10:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Emotie speelt een hele grote rol in je posts hier. Het gaat continu om allerhande vermeend onrecht waarbij je zuurverdiende geld onterecht wordt afgepakt. Dat is ook gewoon emotie. Wat geen rol in je post lijkt te spelen is empathie. Dat is heel iets anders.

quote:
Ga je nou weer prijzen uit arme landen met een veel lagere CPI aanhalen als bewijs voor het effect van marktwerking in de zorg? Een relevante vergelijking zou zijn om landen te pakken met vergelijkbare welvaart en prijspijl en te kijken hoe verschilende systemen zich dan verhouden. Dit is net als stellen dat de markt voor toerisme in Griekenland veel efficiënter functioneert omdat je er goedkoop op vakantie kan in vergelijking met Nederland.

Ik las onlangs overigens nog een aardig artikel over het verdrijven van inwoners van Thailand uit de ziekenhuizen door zorgtoeristen, omdat deze zorg voor hen onbetaalbaar wordt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')