abonnement Unibet Coolblue
pi_159170008
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 23:08 schreef Barrah het volgende:

[..]

Lijkt me erg aan de vroege kant?
yep, maar dan heb ik meer spreiding. Vorig jaar ook gedaan en dat beviel prima.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 17 januari 2016 @ 19:19:29 #277
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159182018
stekpoeder, gewoon wilgentakje er bij doen
  zondag 17 januari 2016 @ 19:20:56 #278
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159182076
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb net mijn al tomaten, sla en rode kool gezaaid *O*
In februari zaai ik het weer, zo heb ik niet alles in 1 keer.
meloen
chili
morning glory
paar paprikas
handje kiwis
en snufje blauwe bes in de watten gestopt
pi_159197681
Handleiding voor kweken Kiemgroenten in de keuken HIER

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 18 januari 2016 @ 12:20:23 #280
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159198580
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 20:14 schreef marcel.nl het volgende:
Wij kregen vandaag de bestelling van Tabernal binnen. Ik heb namelijk een vergelijking gedaan op prijs van de dingen die wij zochten van Van der Wal, Tabernal, Garant.
Garant Zaden verwacht ik de grootste bestelling. Was verleden jaar heel tevreden over. Zij zijn veruit de goedkoopste. Zaden van allerlei leveranciers, Van der Sluis enzovoort.
Maar Tabernal is uitgebreider, hebben meer verschillende / speciale zaden. Zij zijn ietsje duurder, maar hebben dan ook speciale zaden en het zijn ook erg goede zaden. De meeste zaden komen uit Engeland, zoals Johnson.
Van der Wal is eveneens uitgebreid, net als Tabernal. Zij hebben de eigen zaden. Hun prijzen zijn echter hoger dan die van Tabernal. En zogezegd, zaden van Tabernal waren zeer goed, dus tevreden over.
Ik heb bij de vergelijking natuurlijk niet alleen naar prijs gekeken, maar dit dan in verhouding tot aantal zaden en gram om eerlijk de prijs te kunnen vergelijken.

Zonder dat in twijfel te trekken, in principe zijn alle zaden goed. Alleen wordt bij die consumenten pakjes kunnen kopen een aanzienlijk percentage niet kiemkrachtig zaad toegevoegd, omdat ze anders toch te veel zaaien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159200863
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 12:20 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zonder dat in twijfel te trekken, in principe zijn alle zaden goed. Alleen wordt bij die consumenten pakjes kunnen kopen een aanzienlijk percentage niet kiemkrachtig zaad toegevoegd, omdat ze anders toch te veel zaaien.
waar komt deze info vandaan?

aangezien mijn ervaring met zowel Van der Wal als Tabernal een bijna 100% opkomst is.
het voorzaaien van tomaten/pepers/enz doe ik via een soort deno methode dus ik zie exact hoeveel zaden er kiemen. dan zou ik al die jaren heel toevallig allemaal kiemkrachtig zaad uit de zakjes hebben geplukt?

waar het meestal mis gaat met de kiemkracht is bij de opslag van zaden. zowel bij de winkel als thuis.
pi_159209556
Als ik binnen zaai dan komt bij mij ook praktisch alles op. Ik zaai altijd een paar zaadjes per potje en knip dan de slechste af tot er 1 overblijft.
Buiten zaaien komt aanzienlijk minder op tot helemaal niks.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_159211884
dan ligt dat eerder aan de omstandigheden dan aan de zaden.
pi_159226840
De moestuin begint ook bij mij weer te kriebelen.. Eerste twee jaar heb ik een beetje aangekloot (gewoon wat zaaien op de vensterbank, daarna voorzichtig een nachtje naar buiten en toen in de aarde) maar ik wist niet echt waar ik mee bezig was. Nog steeds niet :P Maar dit jaar wil ik het wat beter aanpakken. In plaats van de moestuin zoals ik hem had wil ik nu gaan werken met verhoogde bakken. Dat lijkt me makkelijker qua onkruid wieden en lastiger voor insecten.

SPOILER: moestuin 2 jaar geleden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De volgende zaden heb ik besteld, en ik heb nog wat bonen, broccoli etc. van vorig jaar over:
Cortaderia rosea Pink Pampas
Tomaat Bear's Claw
Physalis Confectioner
Aardbei Holiday
Aardbei Sarian F1
Aardbeispinazie
Courgette Disco

Nu heb ik nog twee vraagjes, misschien dat jullie kunnen helpen.
- Tomatenzaadjes (en andere kleine zaden); zetten jullie 1 zaadje in een gaatje of trekken jullie een gleuf met veel zaden die je later uitdunt?
- Aardbeien; ik heb nu bosaardbeien die ontzettend woekeren en kleine aardbeien geven, die ga ik allemaal uitdoen. Nu wil ik een aardbeien bak maken met de aardbeien die ik besteld heb. Kan ik deze het besten in januari/februari binnen al opkweken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Audreyoot op 19-01-2016 14:27:30 ]
  Moderator dinsdag 19 januari 2016 @ 13:45:25 #285
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159226903
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:52 schreef Elleska het volgende:

[..]

waar komt deze info vandaan?

aangezien mijn ervaring met zowel Van der Wal als Tabernal een bijna 100% opkomst is.
het voorzaaien van tomaten/pepers/enz doe ik via een soort deno methode dus ik zie exact hoeveel zaden er kiemen. dan zou ik al die jaren heel toevallig allemaal kiemkrachtig zaad uit de zakjes hebben geplukt?

waar het meestal mis gaat met de kiemkracht is bij de opslag van zaden. zowel bij de winkel als thuis.
Docent plantkunde :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159248042
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:52 schreef Elleska het volgende:

[..]

waar komt deze info vandaan?

aangezien mijn ervaring met zowel Van der Wal als Tabernal een bijna 100% opkomst is.
het voorzaaien van tomaten/pepers/enz doe ik via een soort deno methode dus ik zie exact hoeveel zaden er kiemen. dan zou ik al die jaren heel toevallig allemaal kiemkrachtig zaad uit de zakjes hebben geplukt?

waar het meestal mis gaat met de kiemkracht is bij de opslag van zaden. zowel bij de winkel als thuis.
Op je servertje. Hoe fkn briljant _O_
Ik ga dat proberen maar dan met een minikasje (en dus de zaadjes meteen in de aarde). Heb toch niet zo veel te zaaien :)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_159262891
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 20:52 schreef Elleska het volgende:
dan ligt dat eerder aan de omstandigheden dan aan de zaden.
klopt. Ik oogst zelf altijd mijn eigen zaden van het meerendeel ik zaai.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:40:50 #288
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159263125
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 12:20 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zonder dat in twijfel te trekken, in principe zijn alle zaden goed. Alleen wordt bij die consumenten pakjes kunnen kopen een aanzienlijk percentage niet kiemkrachtig zaad toegevoegd, omdat ze anders toch te veel zaaien.
ja klopt ze testen eerste zaden en stoppen er dan wat nepperds tussen

:')


ik ontkiem altijd alles eerst, alles dat niet kiemt normaal min80%+ komt dus niet eens in een potje
dan na 3 weken selectie maken van de beste 75%
de rest doneer ik aan buren/het plantsoen :D
pi_159264688
verschilt een beetje per soort welk kiempercentage ik verwacht. bij bijvoorbeeld pepers vind ik het vervelend wanneer het gezaaide niet op komt. maar bij pluksla maakt het me weinig uit, ik strooi wel wat in het rond en zie wat erop komt.

slecht kiemend of oud zaad (behalve tomaten) gaat naar een kennis. die geeft het weer aan iemand die daarmee veldjes voor de varkens inzaait.
pi_159334382
Ik heb echt veel te veel spruitenplanten geplant vorig voorjaar... eet me suf aan spruiten.
Kan ik ze er gewoon nog deze winter aan laten zitten? Of kan ik ze beter allemaal oogsten en invriezen?
pi_159341404
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 18:58 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb echt veel te veel spruitenplanten geplant vorig voorjaar... eet me suf aan spruiten.
Kan ik ze er gewoon nog deze winter aan laten zitten? Of kan ik ze beter allemaal oogsten en invriezen?
Dat dus ja, invriezen
Wij zijn jaloers, spruiten lukten nooit, afgelopen jaar een beetje
pi_159352257
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 18:58 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb echt veel te veel spruitenplanten geplant vorig voorjaar... eet me suf aan spruiten.
Kan ik ze er gewoon nog deze winter aan laten zitten? Of kan ik ze beter allemaal oogsten en invriezen?
Invriezen.

Spruitplanten worden zo dusdanig groot dat ik dat nooit kan. Ik heb ze 1x gehad, maar de plant wordt zo groot en de spruiten ienie mienie.

Omdat ze zo groot worden kan je ze zo slecht beschermen tegen vlinders en begin ik er niet meer aan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_159356272
Ik heb ipv een moestuin nu een zielig balkon. Welke planten zijn bestand tegen harde wind? De tomaten gingen wel oke vorig jaar maar ze werden wel een beetje zielig na een tijdje. :P
pi_159357447
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 14:34 schreef Koettie het volgende:
Ik heb ipv een moestuin nu een zielig balkon. Welke planten zijn bestand tegen harde wind? De tomaten gingen wel oke vorig jaar maar ze werden wel een beetje zielig na een tijdje. :P
zonrichting maakt ook uit bij de plantkeuze.
pi_159357479
Balkon zit op west, vanaf uurtje of 1/2 in de middag zon tot zonsondergang. (In lente/zomer.)
pi_159358882
Dus vaak vol in de wind, maar gevel in de rug. Kans op veel zon.
Kan je de wind remmen? Zijn er geniepige tochtstroken? Tocht brengt veel luizen en verzwakt de plant, wat ook gunstig voor luizen is. Coniferen en klimop trekken mieren aan en zij brengen luizen op je planten om ze lekker te melken.

Hoe is het balkon afgezet: traliewerk, glas, gesloten panelen, muurtjes? Hoge zijscheiding met buren? Balkon van bovenburen boven het jouwe?

Fuchsia kan niet, die is snel weggebrand. Viooltjes haten de zomerzon, moeten dus erg laag waar minder zon is. Er staat bij mij nog steeds citroengeranium (sommige proberen voor de 3e keer te overwinteren), maar die moeten beschut staan. Chrysanten houden het beschut jarenlang vol. Primula is taai, maar verdraagt geen zomerzon. Die staat bij mij achter planten die 's winters kalen en bleke winterzon doorlaten.

Als je hoge en lage planten mixt, krijg je wat onderlinge bescherming. De meeste planten vinden het niet echt leuk de hele zomer in de brandende zon te staan, maar er zijn genoeg planten die er wel tegen kunnen, zoals geranium/pellargonium. Waaierplant zou goed tegen droogte kunnen, maar bij mij niet. Ondanks het open balkon op het zuidoosten geef ik veel water. Soms overwinteren ze. Winterjasmijn voor de gevel is leuk. Mijn ehm... framboos? deed het vorig jaar niet goed, dus kijken wat er nu van komt. Staat voor de gevel. Planten die voor de gevel staan hebben al een aardige winterbescherming, tenzij je nauwelijks stookt.

Vroeger vulde ik gaten/kale bodem op met alyssium, maar rond de eeuwwisselijk was de huidige veenpotgrond onvermijdelijk en daar wordt het ziek van. Campanula verdwijnt in de hete zon (ik praat natuurlijk over balkonplanten, niet over de vollegrond, waar ze ze midzomer even terugtrekken.

Schaduwlokaties maken met een lang tafelblad. Wat er helemaal onder staat, krijgt natuurlijk nooit regenwater te drinken. Eronder zet je ook een afvalbakje voor het te verbranden tuinafval. Het goede tuinafval versnipper je ter plekke als mulch.

Je kan je moestuinervaring inzetten. Grote bloembakken met kleine moestuinplanten en wat sierplanten er tussendoor. Bij mij staan de goudsbloemen nog te bloeien. Hed deze zomer wilde tagetes en die bloeiden tot de ijzige nachtvorst van vorige week. Aardbeien zijn taaie rakkers, die je dus makkelijk jaar in jaar uit op je balkon kan houden door de vele uitlopers. Mediterraine kruiden aan het balkonhek en die van de gematigder zomer bij de gevel waar meer/eerder schaduw is. Het is me nog niet gelukt om hoge vertakkende zonnebloemen in biologische variant te vinden. Een paar jaar geleden kwam ik artikelen over de bostuin tegen. Nou, dat was dus wat ik min of meer op mijn balkon deed. Behalve dus bomen en echt hoge struiken. Het is een aanhangend balkon, dus je kan er niet onbeperkt grote bakken natte aarde op zetten. Maar zo'n groep planten van verschillende maten door elkaar creëert een beter microklimaat en onderlinge bescherming.

Knoflook kan je bijna overal tussen zetten. In bakken met alleen eenjarigen doe je in de herfst bloembollen, dus zo bij de stilstaande of verdwijnende planten in.
pi_159359215
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 16:08 schreef Teslynd het volgende:
Dus vaak vol in de wind, maar gevel in de rug. Kans op veel zon.
Kan je de wind remmen? Zijn er geniepige tochtstroken? Tocht brengt veel luizen en verzwakt de plant, wat ook gunstig voor luizen is. Coniferen en klimop trekken mieren aan en zij brengen luizen op je planten om ze lekker te melken.

Hoe is het balkon afgezet: traliewerk, glas, gesloten panelen, muurtjes? Hoge zijscheiding met buren? Balkon van bovenburen boven het jouwe?

Fuchsia kan niet, die is snel weggebrand. Viooltjes haten de zomerzon, moeten dus erg laag waar minder zon is. Er staat bij mij nog steeds citroengeranium (sommige proberen voor de 3e keer te overwinteren), maar die moeten beschut staan. Chrysanten houden het beschut jarenlang vol. Primula is taai, maar verdraagt geen zomerzon. Die staat bij mij achter planten die 's winters kalen en bleke winterzon doorlaten.

Als je hoge en lage planten mixt, krijg je wat onderlinge bescherming. De meeste planten vinden het niet echt leuk de hele zomer in de brandende zon te staan, maar er zijn genoeg planten die er wel tegen kunnen, zoals geranium/pellargonium. Waaierplant zou goed tegen droogte kunnen, maar bij mij niet. Ondanks het open balkon op het zuidoosten geef ik veel water. Soms overwinteren ze. Winterjasmijn voor de gevel is leuk. Mijn ehm... framboos? deed het vorig jaar niet goed, dus kijken wat er nu van komt. Staat voor de gevel. Planten die voor de gevel staan hebben al een aardige winterbescherming, tenzij je nauwelijks stookt.

Vroeger vulde ik gaten/kale bodem op met alyssium, maar rond de eeuwwisselijk was de huidige veenpotgrond onvermijdelijk en daar wordt het ziek van. Campanula verdwijnt in de hete zon (ik praat natuurlijk over balkonplanten, niet over de vollegrond, waar ze ze midzomer even terugtrekken.

Schaduwlokaties maken met een lang tafelblad. Wat er helemaal onder staat, krijgt natuurlijk nooit regenwater te drinken. Eronder zet je ook een afvalbakje voor het te verbranden tuinafval. Het goede tuinafval versnipper je ter plekke als mulch.

Je kan je moestuinervaring inzetten. Grote bloembakken met kleine moestuinplanten en wat sierplanten er tussendoor. Bij mij staan de goudsbloemen nog te bloeien. Hed deze zomer wilde tagetes en die bloeiden tot de ijzige nachtvorst van vorige week. Aardbeien zijn taaie rakkers, die je dus makkelijk jaar in jaar uit op je balkon kan houden door de vele uitlopers. Mediterraine kruiden aan het balkonhek en die van de gematigder zomer bij de gevel waar meer/eerder schaduw is. Het is me nog niet gelukt om hoge vertakkende zonnebloemen in biologische variant te vinden. Een paar jaar geleden kwam ik artikelen over de bostuin tegen. Nou, dat was dus wat ik min of meer op mijn balkon deed. Behalve dus bomen en echt hoge struiken. Het is een aanhangend balkon, dus je kan er niet onbeperkt grote bakken natte aarde op zetten. Maar zo'n groep planten van verschillende maten door elkaar creëert een beter microklimaat en onderlinge bescherming.

Knoflook kan je bijna overal tussen zetten. In bakken met alleen eenjarigen doe je in de herfst bloembollen, dus zo bij de stilstaande of verdwijnende planten in.
Ik zit op 12 hoog, geen balkon meer erboven. De balustrade is van glas/plastic dus remt nog wel wat wind. Maar we zitten aan de kust dus zelfs dan waait het nog flink.

Ik heb nu twee kleine boompjes staan. Mini appelboom en een pruimenboom. Maar die zijn nog jong dus daar verwacht ik de komende paar jaar niets van. Qua ervaring, ik heb altijd maar een beetje aangerommeld, gewoon omdat ik het leuk vond. Dus die twee jaar ervaring is niet zo heel nuttig hierbij. :p Aardbeien heb ik inderdaad en wil ik in grotere bakken hebben. Moet alleen ergens goedkope bakken halen/maken. Water geven is geen probleem verder, dat doe ik elke ochtend en soms ook nog in de avond. Zon is genadeloos hier in de zomer.
I de winter is er weinig beschutting of warmte van de gevel, ik stook niet in de slaapkamer dus daar hebben de planten helemaal niets van. Denk dat het gewoon even aankloten is en kijken wat er allemaal gaat overleven. Kan nu nog niet beginnen want ze gaan de tegels vervangen binnenkort. Daarna maar eens inrichten!
pi_159360569
Elk jaar in december wat sinterklaaszakken kopen om je potten in te pakken (de kluit is het belangrijkst). De kieren rond de panelen zouden een beetje afgedicht moeten worden, maar dat wordt al gauw een rommeltje. Ikea heeft goedkoop zeildoek voor langs het balkonhek. Omdat je de zon ongehinderd van bovenaf krijgt, kan dat prima. Als het te veel uitzicht wegneemt, dan dubbelgeslagen aan lange lussen ophangen.

Op 12 hoog heb je wel stevige planten nodig, ander klimaat dan hier beneden. Dan zou ik alles voor de gevel zetten. Tussen de bomen in potten met hoge planten (cosmea, verbena bonariënsis, zonnebloem). De waaierbloem zou goed tegen droogte en zeewind kunnen, dus dat valt ook te proberen. Bij het hek het laagblijvende spul als Iberis/scheefbloem, sedumsoorten, sempervivem. Misschien doet lavendel het ook goed. Bij de kust kijken wat er in voortuinen en in het wild aan lage struikjes groeit, voor bij de balustrade, om zo een beetje bescherming op te bouwen.
pi_159361038
Zal morgen even foto's maken om te laten zien hoe het zit.
pi_159379065
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:56 schreef marcel.nl het volgende:

Wij zijn jaloers, spruiten lukten nooit, afgelopen jaar een beetje
Ik heb ze niet gezaaid maar als kleine plantjes gekocht, misschien maakt dat het verschil.

Als ik ze invries, moet ik ze dan eerst even kort koken?
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

Spruitplanten worden zo dusdanig groot dat ik dat nooit kan. Ik heb ze 1x gehad, maar de plant wordt zo groot en de spruiten ienie mienie.

Die van mij zijn echt enorm (de spruiten zelf), ik heb zelfs nog nooit zulke grote spruiten in de winkel gezien. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')