abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153849703
quote:
Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.

Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".

De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".

Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.

Diepe recessie

"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.

Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."

Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.

Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.

Levensvatbaar

"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".

Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.

http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
Het is te hopen dat de grexit er komt. Beter voor de EU en Griekenland.
pi_153849728
Maar dan klopt jouw username niet meer, TS
pi_153849744
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:42 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Er zit ook nog rente op.

Maar dit gaan we gewoon weer voelen hoor, en niet zo weinig ook.
Je beseft hoe weinig rente we momenteel betalen op onze staatsschulden?
  vrijdag 26 juni 2015 @ 09:51:47 #4
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_153849757
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je beseft hoe weinig rente we momenteel betalen op onze staatsschulden?
5% weinig vinden :')
pi_153849778
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:51 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

5% weinig vinden :')
Het is eerder 0,5%.
Vorig jaar betaalde de staat pakweg 8,5 miljard rente op 450 miljard staatsschuld.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 09:56:09 #6
440653 BarryOSeven
pi_153849823
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is eerder 0,5%.
Vorig jaar betaalde de staat pakweg 8,5 miljard rente op 450 miljard staatsschuld.
Heb het niet voor me nu, maar gisteren was er iets (nieuws of een ander topic) waarin werd gesteld dat het 5% was.

Maar goed aangezien ik dit ook niet kan onderbouwen nu, weet ik het niet.

Maar als we dus 450 miljard staatschuld hebben, komt daar wel een een klap even 240 miljard bij he.

Whatever het percentage ook is, gaan we dus het jaar daarop zeker 1/3 meer betalen.

Dat moet weer ergens vandaan worden gehaald, rara wat er gaat gebeuren.
pi_153849845
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:56 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Heb het niet voor me nu, maar gisteren was er iets (nieuws of een ander topic) waarin werd gesteld dat het 5% was.

Maar goed aangezien ik dit ook niet kan onderbouwen nu, weet ik het niet.

Maar als we dus 450 miljard staatschuld hebben, komt daar wel een een klap even 240 miljard bij he.

Whatever het percentage ook is, gaan we dus het jaar daarop zeker 1/3 meer betalen.

Dat moet weer ergens vandaan worden gehaald, rara wat er gaat gebeuren.
240 miljard? Hoe kom je daarbij?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_153849898
De staatsschuld moet sowieso een stuk omlaag vind ik. Minimaal gehalveerd worden.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 10:03:35 #9
440653 BarryOSeven
pi_153849907
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

240 miljard? Hoe kom je daarbij?
Dat bedrag is inderdaad incorrect, dit was het complete noodpakket.

Nu kan ik geen bedragen vinden, maar het zal wel niet al te weinig zijn. Las ergens in 2010 al 39 miljard.

http://www.volkskrant.nl/(...)ljard-euro~a1054325/

Dus het zal inmiddels al wel weer wat hoger liggen.

Neemt niet weg dat dat weer ergens vandaag getrokken moet worden. Dan kun je niet zeggen dat het niets met de welvaart doet.
pi_153849944
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:03 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Dat bedrag is inderdaad incorrect, dit was het complete noodpakket.

Nu kan ik geen bedragen vinden, maar het zal wel niet al te weinig zijn. Las ergens in 2010 al 39 miljard.

http://www.volkskrant.nl/(...)ljard-euro~a1054325/

Dus het zal inmiddels al wel weer wat hoger liggen.

Neemt niet weg dat dat weer ergens vandaag getrokken moet worden. Dan kun je niet zeggen dat het niets met de welvaart doet.
Hoe zuur het ook is dat de staatsschuld stijgt door de Griekse crisis, het heeft geen gevolgen voor onze welvaart.

Het gaat namelijk om incidentele uitgaven. We hoeven dan ook niet te bezuinigen als gevolg van de Griekse crisis.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_153849980
Voor zover mij bekend heeft Nederland ruim 3 miljard direct aan Griekenland geleend en staat het garant via het ESM/EFSF voor ca 16 miljard. Het risico op een ELA default is verdeeld over alle EU-lidstaten en dus beperkt. Dat zou voor Nederland ca 1 miljard kunnen zijn.
Totaal ca 20 miljard. Stel daarvan moet ca 50% afgeschreven na de herstructurering dan zou er dus over langere termijn 10 miljard worden afgeschreven. Bijv 10 jaar lang 1 miljard. Dat valt dus nogal mee. Zoiets pissen we wel vaker zo weg, zie het Fyra debacle.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_153850004
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:49 schreef HPLC het volgende:
Ai dat is waar. Ik hoop dat mijn nieuwe username Lofbind kan worden
  vrijdag 26 juni 2015 @ 10:17:23 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_153850136
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:02 schreef Chadi het volgende:
De staatsschuld moet sowieso een stuk omlaag vind ik. Minimaal gehalveerd worden.
Paars had 'm al helemaal weggewerkt, maar toen ging het CDA weer regeren :')
pi_153850177
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:49 schreef HPLC het volgende:
Die klopt sowieso niet meer sinds de invoering van de euro in Slowakije, Slovenie, Malta, Estland, Cyprus, Letland en Litouwen. :P
pi_153850260
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:02 schreef Chadi het volgende:
Waarom vindt je dat?
pi_153850288
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:19 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Die klopt sowieso niet meer sinds de invoering van de euro in Slowakije, Slovenie, Malta, Estland, Cyprus, Letland en Litouwen. :P
Uiteraard :T
pi_153850321
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Waarom vindt je dat?
De rente daarop kunnen we wel beter besteden.
pi_153850376
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:27 schreef Chadi het volgende:

[..]
De rente daarop kunnen we wel beter besteden.
Maar voor investeringen zoals infrastructuur en onderwijs is veel geld nodig en dan weegt dat toch op tegen de rentelasten?
pi_153850400
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Maar voor investeringen zoals infrastructuur en onderwijs is veel geld nodig en dan weegt dat toch op tegen de rentelasten?
Voor infra haalt de staat genoeg geld op net als voor onderwijs. We hebben genoeg middelen om dat te doen zonder bij te hoeven lenen.
pi_153850419
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:31 schreef Chadi het volgende:

[..]
Voor infra haalt de staat genoeg geld op net als voor onderwijs. We hebben genoeg middelen om dat te doen zonder bij te hoeven lenen.
Blijkbaar niet want anders zouden er geen begrotingstekorten zijn en dientengevolge een oplopende staatsschuld.
pi_153850456
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Blijkbaar niet want anders zouden er geen begrotingstekorten zijn en dientengevolge een oplopende staatsschuld.
Dat is wel kort door de bocht vind je niet? Verder vind ik dat je als land dan goed moet kijken waarom je dan te kort komt.
pi_153850507
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:35 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat is wel kort door de bocht vind je niet? Verder vind ik dat je als land dan goed moet kijken waarom je dan te kort komt.
Dat begrotingstekorten leiden tot een oplopende staatsschuld is een feit waaraan geen ontkomen is. Men komt tekort o.a. omdat politci vinden dat het hun taak is "investeringen" te doen en dat het gerechtvaardigd is daarvoor geld te lenen.
pi_153850621
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat begrotingstekorten leiden tot een oplopende staatsschuld is een feit waaraan geen ontkomen is. Men komt tekort o.a. omdat politci vinden dat het hun taak is "investeringen" te doen en dat het gerechtvaardigd is daarvoor geld te lenen.
Die staatsschuld drukt toch ook op je begroting? Ik bedoel in 2007 was het nog maar de helft.
pi_153850875
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:45 schreef Chadi het volgende:

[..]

Die staatsschuld drukt toch ook op je begroting? Ik bedoel in 2007 was het nog maar de helft.
De staatschuld drukt inderdaad op de begroting in de vorm van rentelasten(betalingen). Een belangrijke oorzaak van de snelle stijging sinds die tijd is met name het redden van omvallende banken zoals ABN en Fortis. Bovendien wilde men sinds de crisis uitbrak niet te veel snijden in de overheidsuitgaven. De tekorten die ontstonden door tegenvallende belastingen en hogere uitgaven aan uitkeringen werden dus voor een deel aangevuld door geld te lenen en zo die gaten te dichten.
pi_153851173
quote:
Dijsselbloem: Morgen moet het echt gebeuren

'Morgen moet het echt gebeuren.'' Dat zei minister van Financiën en voorzitter van de eurogroep Jeroen Dijsselbloem vrijdag in Den Haag over de aanpak van de financiële situatie in Griekenland.

Voorafgaand aan de ministerraad wees hij erop dat de parlementen ook nog moeten beslissen en dat ''de maand gewoon ophoudt, dinsdagnacht, geloof ik.''

Er moet dringend een pakket maatregelen komen dat Griekenland weer op de been brengt. Dat vraagt flinke ingrepen, meer nog op het gebied van hervormingen dan op dat van bezuinigingen, aldus Dijsselbloem. Maar dat moet Griekenland volgens hem zelf ook wel beseffen, anders is een oplossing niet mogelijk.

Dijsselbloem zei dat Griekenland een ,,land met veel lagen'' is, waarbij er een laag is ,,die geen belasting betaalt en zeer vermogend is.'' Zo blijven bijvoorbeeld rederijen fiscaal buiten schot. Daar moet eerst maar eens naar worden gekeken, aldus de voorzitter van de eurogroep.
quote:
Morgen soll sich Athens Zukunft entscheiden

Nach dem erneuten Abbruch der Verhandlungen hat der EU-Gipfel der griechischen Regierung abermals eine Frist gesetzt - es soll die letzte sein. Morgen beraten erneut die Euro-Finanzminister. Dem Treffen komme "entscheidende Bedeutung" zu, sagte Kanzlerin Merkel.
Welke letters komen er nog na Z of zal er nu echt duidelijkheid komen dit weekend :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')