http://nos.nl/artikel/204(...)nk-terugbrengen.htmlquote:De Nederlandse Staat moet in 2020 de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 25 procent hebben teruggebracht ten opzichte van het niveau in 1990. Dat heeft de rechter in Den Haag bepaald in een zaak die was aangespannen door klimaatorganisatie Urgenda.
De rechter is van oordeel dat de Staat een zorgplicht heeft voor de bescherming en verbetering van het leefmilieu. De kosten voor de te nemen maatregelen acht de rechtbank niet onaanvaardbaar hoog.
Daarnaast kan de overheid zich niet verschuilen achter het argument dat Nederland maar een klein onderdeel is in het wereldwijde proces van klimaatverandering, want elke vermindering kan bijdragen aan het voorkomen van een gevaarlijke klimaatverandering. Nederland zou hierin juist voorop moeten lopen, vindt de rechter.
Directeur Marjan Minnesma van Urgenda noemt de uitspraak een grote overwinning. "Dit is wat je altijd hoopt, maar iedereen zei: dit gaat nooit gebeuren." De uitspraak betekent dat mensen over de hele wereld hun staat gaan aanspreken op het terugdringen van de uitstoot van CO2, zegt de Urgenda-directeur.
Wetenschap
Met de huidige inspanning haalt de Staat hooguit een reductie van de broeikasgasuitstoot van 17 procent in 2020, volgens de rechter. Dat is onder de norm van 25 tot 40 procent die in de klimaatwetenschap wordt gezien als noodzakelijk voor geïndustrialiseerde landen.
De rechtbankvoorzitter vindt niet dat hij met de uitspraak het terrein van de politiek betreedt. Ook houdt hij rekening met de vrije beleidsruimte van de Staat en past terughoudendheid. "Dat is de reden om het bevel te beperken tot 25 procent, de ondergrens van de norm van 25 tot 40 procent." Een lagere vermindering dan 25 procent in 2020 noemt de rechtbank onrechtmatig.
Urgenda had geëist dat de Staat de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 40 procent moest terugbrengen ten opzichte van 1990.
De zaak bevatte lastige en veelomvattende klimaattechnische vragen en de rechters beschikten naar eigen zeggen niet over deskundigheid op dit terrein. Ze hebben dan ook gekeken naar de feiten die door het overgrote deel van de wetenschappers worden onderschreven en waarover de Staat en Urgenda het eens zijn. De Staat kan overigens nog in hoger beroep.
900 burgers
Urgenda stapte naar de rechter omdat de organisatie het huidige klimaatbeleid een onrechtmatige daad vindt. De milieuorganisatie stelt dat de politiek de huidige generatie in de steek laat. Negenhonderd verontruste burgers steunden de rechtszaak van de organisatie. Deskundigen spraken al meteen van een unieke zaak.
In een interview met dagblad Trouw zei advocaat-generaal Jaap Spier van de Hoge Raad eerder dat er activistische rechters nodig zijn om zich te mengen in het klimaatdebat.
Absoluut. Het Tegelen-arrest is wat dat betreft ook interessant. Het gaat mij er ook niet om of dit de eerste keer is, maar om de algemene vraag wat het oordelen over de bescherming van de aarde betekent voor scheiding van politieke en rechterlijke macht.quote:
Zal de uitspraak vanmiddag eens doornemen. Ben benieuwd hoe de rechter zich daar onderuit heeft proberen te praten. Vooralsnog lijkt me inderdaad zeer aannemelijk dat deze uitspraak in beroep vrij snel naar de prullenbak wordt verwezen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:40 schreef keste010 het volgende:
[..]
Absoluut. Het Tegelen-arrest is wat dat betreft ook interessant. Het gaat mij er ook niet om of dit de eerste keer is, maar om de algemene vraag wat het oordelen over de bescherming van de aarde betekent voor scheiding van politieke en rechterlijke macht.
Behoorlijk legitiem, het enige wat de rechter opdraagt is dat de Nederlandse staat zich aan de zorgplicht richting haar burgers moet houden. Hoe ze dat uiteindelijk doet heeft de politieke macht (parlement en regering) alle vrijheid in.quote:Maar veel belangrijker is het gevolg van deze uitspraak voor de verhouding rechterlijke macht - politiek. Hoe legitiem is het dat een rechterlijke macht de politieke macht kan bevelen zorg te dragen voor de bescherming en verbetering van het leefmilieu?
Nou "alle vrijheid" is verre van waar. Er ligt een bevel tot een ondergrens van 25 procent terugdringing.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Behoorlijk legitiem, het enige wat de rechter opdraagt is dat de Nederlandse staat zich aan de zorgplicht richting haar burgers moet houden. Hoe ze dat uiteindelijk doet heeft de politieke macht (parlement en regering) alle vrijheid in.
Volgens mij ziet die zorgplicht op het (feitelijke) (niet)handelen van de overheid zelf. Bijvoorbeeld indien een vergunning wordt verleend die een gezondheidsrisico met zich meeneemt, of bestaande vervuiling waar van men op de hoogte is, niet wordt opgeruimd.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Behoorlijk legitiem, het enige wat de rechter opdraagt is dat de Nederlandse staat zich aan de zorgplicht richting haar burgers moet houden. Hoe ze dat uiteindelijk doet heeft de politieke macht (parlement en regering) alle vrijheid in.
De visie van de rechter:quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:55 schreef Pokkelmans het volgende:
Volgens mij ziet die zorgplicht op het (feitelijke) (niet)handelen van de overheid zelf. Bijvoorbeeld indien een vergunning wordt verleend die een gezondheidsrisico met zich meeneemt, of bestaande vervuiling waar van men op de hoogte is, niet wordt opgeruimd.
quote:De vraag of de Staat zijn zorgplicht schendt doordat hij onvoldoende maatregelen treft om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen, is een rechtsvraag die niet eerder in een Nederlandse procedure is beantwoord en waarvoor de jurisprudentie ook geen op maat gesneden kader biedt. Het antwoord op de vraag of de Staat voldoende mitigeert hangt af van vele factoren. Twee aspecten zijn daarbij vooral relevant. In de eerste plaats moet worden beoordeeld of sprake is van onrechtmatige gevaarzetting door de Staat. In de tweede plaats komt bij de beoordeling van het overheidshandelen betekenis toe aan de beleidsvrijheid van de Staat. Uit de rechtspraak inzake overheidsaansprakelijkheid volgt dat de rechter ten volle moet beoordelen of de Staat voldoende zorg (heeft) betracht, maar dat dit niet wegneemt dat de Staat zelf mag uitmaken hoe hij zijn zorgplicht ten uitvoer brengt. De aan de Staat toegekende discretionaire ruimte is echter niet onbegrensd: de zorg van de Staat mag niet onder de maat zijn. Geheel te onderscheiden zijn de hier vereiste zorgvuldigheidstoets en de beleidsvrijheid van de overheid overigens niet.
Klaarblijkelijk kan dat dus wel.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:55 schreef Pokkelmans het volgende:
Je kan naar mijn weten niet via de rechter af dwingen dat de overheid bij de bevolking emissiebeperkingen op gaat leggen.
Dat ligt iets genuanceerd. Op dat vraagstuk is toevallig paar jaar geleden iemand op gepromoveerd. http://dare.uva.nl/document/2/122349quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:55 schreef Pokkelmans het volgende:
De rechter mag namelijk geen bevel tot het geven van een WIFZ geven, zelfs als het gaat om de implementatie van bepalingen uit internationale verdragen.
quote:Overigens rust op de Staat op grond van artikel 21 Gw een zorgplicht voor de bescherming en verbetering van het leefmilieu. Bovendien heeft de Staat, door partij te worden bij het VN Klimaatverdrag en het Kyoto Protocol, uitdrukkelijk aanvaard dat hij verantwoordelijk is voor het nationale emissieniveau en heeft hij in dat kader de verplichting aanvaard dit emissieniveau te reduceren voor zoveel als nodig is om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Daar komt bij dat voor de transitie naar een duurzame samenleving burgers en bedrijven voor het gebruik van niet-fossiele energiebronnen afhankelijk zijn van het aanbod daarvan en dat dit aanbod mede afhangt van de mogelijkheden die worden geboden om “groene energie” aan te bieden (vergelijk bijvoorbeeld het wetsvoorstel 34 058, Windenergie op zee, dat thans in behandeling is bij de Eerste Kamer). De Staat speelt dus een cruciale rol in de transitie naar een duurzame samenleving. Hem past daarom een hoge mate van zorg voor het treffen van een adequaat en effectief wettelijk en instrumenteel kader tot vermindering van de broeikasgasuitstoot in Nederland.
Daar de nieuwswaarde, hier de politieke achtergrond?quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:25 schreef BaardaapAd het volgende:
Zullen we óf daarzo verder gaan
NWS / Staat moet uitstoot broeikasgassen met 25% terugdringen voor 2020
en dit topic sluiten óf dat topic daar sluiten? Die daar was eerst!
Ja, ik moet de uitspraak nog lezen. Maar op basis van de samenvatting vind ik het een, op zijn zachtst gezegd, merkwaardige uitspraak.quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:13 schreef Ryon het volgende:
[..]
De visie van de rechter:
[..]
[..]
Klaarblijkelijk kan dat dus wel.
Ik hou het daar maar bij de samenvatting vrees ikquote:[..]
Dat ligt iets genuanceerd. Op dat vraagstuk is toevallig paar jaar geleden iemand op gepromoveerd. http://dare.uva.nl/document/2/122349
Lezen we daarin een expliciet wetgevingsbevel? Dat bij een bestuurlijke lus impliciet door de bestuursrechter wordt opgedragen om kleine tekortkomingen in beleid te corrigeren: oké. Maar een civiel rechter die ten faveure van een actiegroep een expliciet wetgevingsbevel uitvaardigt...quote:De visie van de rechter in de Klimaatzaak:
[..]
Dat is aan discussie onderhevig. Eerder een impliciet bevel. Ook niet helemaal duidelijk of dat gaat om een formeel of materieel wetgevingsbevel. De rechter zelf zegt daar het volgende over:quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:31 schreef Pokkelmans het volgende:
Lezen we daarin een expliciet wetgevingsbevel?
Boeiende materie. Zal er komend weekend in ieder geval nog mee bezig zijn. Hopelijk zijn er dan ook al een aantal beschouwingen gepubliceerd.quote:01. Bij dit alles is van belang dat de hier besproken vordering niet strekt tot een gebod of bevel aan de Staat om bepaalde maatregelen van wetgeving of beleid te treffen. In geval van toewijzing van de vordering behoudt de Staat de volle, bij uitstek aan hem toekomende, vrijheid om te bepalen op welke wijze hij gevolg geeft aan het desbetreffende bevel. Ook hierbij houdt de rechtbank rekening met het gegeven dat de Staat niet heeft gesteld dat hij feitelijk in de onmogelijkheid verkeert om het bevel uit te voeren. En ook hier geldt dat de Staat niet heeft betoogd dat andere, fundamentele, belangen die hij ook moet behartigen, hierdoor zouden worden geschaad.
Dat is de basis van de rechtsstaat hé?quote:Op woensdag 24 juni 2015 14:25 schreef BaardaapAd het volgende:
Sowieso vraag ik mij af in hoeverre welke uitspraak dan ook uitvoerbaar is; net als dat geld van Griekenland dat nooit terugkomt, zeg maar. Want, nou ja, welk MACHTSMIDDEL is er om zo iets af te dwingen?
quote:Op woensdag 24 juni 2015 14:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is de basis van de rechtsstaat hé?Dat de overheid zich houdt aan de wet en de rechterlijke uitspraken. Ons volledige rechtsstelsel is gebaseerd op dat uitgangspunt! Want nee: als jij een boete krijgt en de rechter verklaart die ongegrond dan hoeft in beginsel de Staat zich daar ook niet aan te houden. Per definitie beschik jij - en de rechter - namelijk over minder macht dan de overheid, dus dat kan niet afgedwongen worden.
Als die dan maar opengaat voor de inwoners van het land hier heb ik er nog geen probleem mee maar voor de export dan zeg ik waar zijn ze mee aan de gang.quote:Op woensdag 24 juni 2015 14:44 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
( Wedden dat de Groningse gaskraan vol open gaat als het [a] een koude winter wordt of [b] het gedoe met Rusland zich doorzet? )
die grens is 'dat'quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:52 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nou "alle vrijheid" is verre van waar. Er ligt een bevel tot een ondergrens van 25 procent terugdringing.
Het zou inderdaad best kunnen dat deze uitspraak een papieren tijger blijkt te zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2015 20:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
In hoger beroep belandt deze politieke uitspraak weer in de prullenbak waar die thuishoort.
Dit is privaatrecht, dat is veel te moeilijk voor mij. Ik moest mij al inhouden om het geen "uitspraak" te noemen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:38 schreef Valid het volgende:
[..]
Vonnis.
Als jurist moet je dat natuurlijk wel goed doen.
Nou, zo simpel ligt het niet. Dat hoef je overigens niet van mij aan te nemen, aangezien zeer vooraanstaande juristen zich hebben uitgesproken voor dit vonnis.quote:Op donderdag 25 juni 2015 21:40 schreef Holograph het volgende:
Deze uitspraak wordt waarschijnlijk in hoger beroep wel weer vernietigd. Het is namelijk aan de politiek dit soort beslissingen te nemen, niet aan de rechter. Soms heb je inderdaad wel eens een 'activistische' rechter, maar dat past niet in ons rechtssysteem.
Het is een uitspraak. Van de rechtbank, en dat heet een vonnis. Je kunt het probleemloos een uitspraak noemen. Dat is niet voorbehouden aan bestaansrecht.quote:Op donderdag 25 juni 2015 20:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit is privaatrecht, dat is veel te moeilijk voor mij. Ik moest mij al inhouden om het geen "uitspraak" te noemen.
Phew, dat scheelt. Bestaansrecht is het mooiste recht. Dat sowieso.quote:Op donderdag 25 juni 2015 22:20 schreef Valid het volgende:
[..]
Het is een uitspraak. Van de rechtbank, en dat heet een vonnis. Je kunt het probleemloos een uitspraak noemen. Dat is niet voorbehouden aan bestaansrecht.
Ja, erg blij mee natuurlijk. Afgelopen maanden hebben veel mensen er veel tijd in gestoken en het is mooi om te zien dat het iets concreets heeft opgeleverd. Op kantoor is de uitspraak ingelijst en is de champagne ontkurkt. Deze manier van campagnevoeren is op meerdere manieren erg interessant.quote:Wat vind jij zelf van dit vonnis?
Geen idee wat het kost, maar als de bijdrage van stadsverlichting werkelijk zo significant is lijkt op termijn alle stadsverlichting overzetten me wel een mooie maatregel waar niemand minder van wordt.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:41 schreef Ryon het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)ng-aanscherpen.dhtml
En GroenLinks Amsterdam heeft de eerste inhaker al te pakken. Jesse Klaver kan de komende weken ook weer flink aan de bak.
Je energieverbruik met 50% kunnen reduceren, dat zal niet goedkoop zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:28 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Geen idee wat het kost, maar als de bijdrage van stadsverlichting werkelijk zo significant is lijkt op termijn alle stadsverlichting overzetten me wel een mooie maatregel waar niemand minder van wordt.
Hoeft ook niet, er kan best wat weg bij sport, cultuur en gemeentelijke opvang om dat te financieren. Want we willen allemaal een schonere wereld.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:39 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je energieverbruik met 50% kunnen reduceren, dat zal niet goedkoop zijn.
Daar is vast wel draagvlak voor te vinden onder de D66-fractie.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:44 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, er kan best wat weg bij sport, cultuur en gemeentelijke opvang om dat te financieren. Want we willen allemaal een schonere wereld.
D66 levert ook de duurzaamheidswethouder:quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:48 schreef Euribob het volgende:
[..]
Daar is vast wel draagvlak voor te vinden onder de D66-fractie.
Lekker, in Rotterdam ook (Pex Langenberg) dus dat zijn de twee grootste steden al. Omgetwijfeld hebben ze er nog veel meer.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
D66 levert ook de duurzaamheidswethouder:
http://www.amsterdam.nl/g(...)as/abdel-uheb-choho/
D66 zit in rond de 35% van alle coalities, dus dat zal wel. GroenLinks zit in slechts 17% van de coalities. Zij (GL) hebben vanwege hun eigen geklungel hun positie in Amsterdam ook grandioos weten te verspelen.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 12:01 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Lekker, in Rotterdam ook (Pex Langenberg) dus dat zijn de twee grootste steden al. Omgetwijfeld hebben ze er nog veel meer.
Deze uitspraak is weer vooral het systeem dat zichzelf versterkt, want er zal er nooit een rechter of politici komen die zijn eigen posititie of die van het systeem waar die zich aan heeft onderworpen zal verzwakken en opgeven (mits diegeen uit is op populariteit) want zo werkt macht. Angst voor verbetering en vooruitgang klinkt bizar, toch werkt het zo in werkelijkheid.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:10 schreef keste010 het volgende:
Vinden jullie dit een positieve ontwikkeling, of juist een zorgwekkende overlap tussen rechtspraak en politiek?
Ik kan hier geen touw aan vastknopen. Wat bedoel je precies?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:04 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Deze uitspraak is weer vooral het systeem dat zichzelf versterkt, want er zal er nooit een rechter of politici komen die zijn eigen posititie of die van het systeem waar die zich aan heeft onderworpen zal verzwakken en opgeven (mits diegeen uit is op populariteit) want zo werkt macht. Angst voor verbetering en vooruitgang klinkt bizar, toch werkt het zo in werkelijkheid.
Ik heb een dubbel gevoel. Enerzijds hoort de rechter niet op de stoel van de politiek te zitten en andersom, anderzijds ben ik blij dat de rechter doet wat de overheid hoort te doen maar nalaat. Ik vind het positief dat deze rechter zich opwerpt als hoeder van de burgers maar je moet er niet aan denken dat een rechter bij een strafzaak politiek bevlogen handelt en een veroordeelde harder straft omdat hij rechts is of zo (wat waarschijnlijk wel het geval is en waarvan wij maar moeten hopen dat het binnen de perken blijft).quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:10 schreef keste010 het volgende:
Wat mij betreft de meest interessante rechtszaak van het jaar is vanmorgen tot een uitspraak gekomen: volgens de rechter moet de overheid minimaal een ondergrens halen van het terugbrengen van broeikasgassen met 25 procent.
[..]
http://nos.nl/artikel/204(...)nk-terugbrengen.html
Ik ben zelf erg blij met de uitkomst van de uitspraak, gezien het laffe duurzaamheidsbeleid van Nederland tot nu toe.
Maar veel belangrijker is het gevolg van deze uitspraak voor de verhouding rechterlijke macht - politiek. Hoe legitiem is het dat een rechterlijke macht de politieke macht kan bevelen zorg te dragen voor de bescherming en verbetering van het leefmilieu? Ik vind vooral de uitspraken over dat Nederland zich niet kan verschuilen, dat elke bijdrage telt en dat de kosten niet onaanvaardbaar hoog zijn geen opmerkingen van een rechter, maar van een volksvertegenwoordiger.
Nu verwacht ik dat deze uitspraak geen grote gevolgen zal hebben. Hij zal ongetwijfeld aangevochten worden en verwacht dat hij in hoger beroep niet heel veel kans maakt. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de impact van deze uitspraak. Vinden jullie dit een positieve ontwikkeling, of juist een zorgwekkende overlap tussen rechtspraak en politiek?
Is dat die maatregel die het moeilijker maakt voor milieubewegingen om via de rechter bijv. de aanleg van een snelweg te blokkeren op een bepaalde plaats? Ik hoorde daar laatst iets over. Een slechte ontwikkeling. Dat beetje druk op de ketel is verdomd hard nodig gezien de geringe hoeveelheid natuur die wij in Nederland nog hebben.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:16 schreef Ryon het volgende:
Vandaag in het Parool staat een ingezonden brief van Joost Taverne over de gevolgen van de Klimaatzaak. Helaas staat deze nog niet online, maar het is de moeite van het lezen waard. Taverne is bang dat deze zaak munitie geeft om bijv Zwarte Piet te verbieden "want de overheid heeft de zorgplicht om mensen te beschermen tegen racisme".
Zijn redenering volg ik (deze uitspraak zal een nieuwe vorm van actievoeren met zich mee brengen) maar zijn angst (onbestuurbaar land) deel ik niet. Taverne heeft vaker getracht de macht van de rechter in te perken ten gunste van de Kamer. Een standpunt dat ik kan begrijpen, maar gek genoeg niet heel democratisch is. Meer een middel om af te komen van lastige linkse milieu & mensenrechten bewegingen. Die, hoe irritant men ze ook moge vinden, wel gewoon onderdeel zijn van het democratisch landschap.
Of je heft gewoon wat meer belasting bij de rijkste 10/20%. Het leven kan soms zo simpel zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:44 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, er kan best wat weg bij sport, cultuur en gemeentelijke opvang om dat te financieren. Want we willen allemaal een schonere wereld.
Dat is een meer algemene ontwikkelingquote:Op zondag 28 juni 2015 10:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat die maatregel die het moeilijker maakt voor milieubewegingen om via de rechter bijv. de aanleg van een snelweg te blokkeren op een bepaalde plaats? Ik hoorde daar laatst iets over. Een slechte ontwikkeling. Dat beetje druk op de ketel is verdomd hard nodig gezien de geringe hoeveelheid natuur die wij in Nederland nog hebben.
Het je monddood laten maken nog veel meer! Dan valt die vertegenwoordiging weg.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is een meer algemene ontwikkelingHet is al jaren een spanningsveld hoeveel mogelijkheden milieubewegingen moeten hebben bij de rechter. Dat de natuur vertegenwoordigd moet worden staat buiten kijf, maar het consequent traineren van wegen brengt ook grote maatschappelijke gevolgen met zich mee.
De radicalere middelen leveren relatief weinig op, maar worden nog steeds toegepast:quote:Op zondag 28 juni 2015 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het je monddood laten maken nog veel meer! Dan valt die vertegenwoordiging weg.
De politici zouden blij moeten zijn met het feit dat de milieubeweging voor de juridische route kiest, er bestaan radicalere middelen die ze weer zouden kunnen kiezen. Zo lang we in Nederland geen groen hart hebben wat ons toch echt in de jaren 80 al werd beloofd - een belofte waar het CDA en de PvdA zich niet aan hebben gehouden (wat een verrassing - rolling eyes - ) - beschouw ik het als bittere noodzaak dat ook zinvolle projecten vertraging oplopen.
Ik ben het niet met je eens dat de radicalere middelen weinig hebben opgeleverd, ze hebben veel gewone mensen gesensibiliseerd.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
De radicalere middelen leveren relatief weinig op, maar worden nog steeds toegepast:
http://www.nu.nl/binnenla(...)ordzee-visserij.html
Greenpeace en milieudefensie hebben nog steeds een vrij autonome kern in hun midden die actie voert buiten de gebaande paden om. Zoals het beklimmen en bezetten van gebouwen, vastketenen etc. De impact daarvan is gewoon relatief klein. Maar goed, het levert wel mooie verhalen op.
Het spanningsveld bij de juridische procedures is dat de rechtsgang bedoeld is om (A) de kwaliteit van besluitvorming te bevorderen, (b) partijen de bescherming tegen de overheid te geven die zij verdienen. De rechtsgang is niet bedoeld om de overheid op kosten te jagen, het democratisch besluitsvormingsproces te dwarsbomen of de omzet van Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn (landsadvocaat) kunstmatig hoog te houden! Leuk en aardig dat er wat ambtenaren aan het werk gezet worden, maar dat belastinggeld had beter besteed kunnen worden.
Binnen omgevingsrechtelijke procedures worden die grenzen nog wel eens opgezocht. Rijkswaterstaat en Min I&M mag geen broddelwerk afleveren, maar die weg komt er uiteindelijk wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Is dat wenselijk? Mensen (althans: Nederlanders) willen max 45 minuten van hun werk af wonen. Zij passen hun woon - werkverkeer daarop af. Maakt niet uit of dat auto of fiets is. Maar de spreidingcirkel wordt aanzienlijk groter wanneer men een auto heeft, men kan dan 30 km verderop wonen. Dit zorgt ervoor dat er een spreiding is van woon- en werkkernen die als gunstig wordt ervaren. Mensen zoeken meer de ruimte op en wonen minder op een kluitje. Wat de belasting op de omgeving ook vermindert.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We overleven het wel als we wat minder mensen in hun heilige koe laten plaatsnemen, we overleven het niet zonder voldoende natuur. Wetende dat meer dan 60% van de mensen binnen fietstafstand van zijn woning werkt terwijl het leeuwendeel van hen toch met de auto naar het werk gaat zou ik aanraden om niet het aantal wegen uit te breiden (wel wat knelpunten aanpakken met een extra strook) en mensen uit de auto te pesten met bijv. een extra belasting als je minder dan X kilometer van je woning werkt of iets dergelijks. Je moet het wel zo inkleden dat mensen geen vluchtroutes gaan gebruiken (verder van het werk gaan wonen). Pest maar wat mensen voor wie het geen kwaad kan uit hun heilige koe.
Ik had het over maatregelen die specifiek zijn gericht op al die mensen die minder dan 10 km. van hun werk wonen en die toch met de auto naar het werk gaan. Ik zou niet precies weten hoe maar je zou op de een of andere manier die mensen uit hun auto moeten krijgen voor het woon-werkverkeer. Het zou gigantisch de druk op de wegen ontlasten aangezien >60% van de werknemers zo dicht bij huis woont. Al is het natuurlijk wel zo dat al die mensen die veel verder van huis werken een veel groter gewogen gewicht hebben op die druk. Ik vind in ieder geval dat dat groen hart er koste wat het kost moet komen. Het is ons beloofd, aan deze ene belofte moeten we de politici maar eens houden!quote:Op zondag 28 juni 2015 12:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Is dat wenselijk? Mensen (althans: Nederlanders) willen max 45 minuten van hun werk af wonen. Zij passen hun woon - werkverkeer daarop af. Maakt niet uit of dat auto of fiets is. Maar de spreidingcirkel wordt aanzienlijk groter wanneer men een auto heeft, men kan dan 30 km verderop wonen. Dit zorgt ervoor dat er een spreiding is van woon- en werkkernen die als gunstig wordt ervaren. Mensen zoeken meer de ruimte op en wonen minder op een kluitje. Wat de belasting op de omgeving ook vermindert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |