quote:Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.
Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".
De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".
Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.
Diepe recessie
"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.
Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."
Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.
Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.
Levensvatbaar
"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".
Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.
http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
Nee, dat is het niet, had dit artikeltje al gelezen in februari.quote:
Jouw gok is zo goed als de mijne zou ik zeggen, ik vind het schrikbarend hoe er met geld wordt gesmeten en niemand weet waar het blijft.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet, had dit artikeltje al gelezen in februari.
Maar nu lees ik dus dat wat ik zeg 89% gereserveerd is geweest voor eigen financiële instellingen en zit die Yiannis Mouzakis er ook enigszins naast?
Ja, zelfs die trojka heeft geen idee idd. Het is wel heel eigenaardig idd.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jouw gok is zo goed als de mijne zou ik zeggen, ik vind het schrikbarend hoe er met geld wordt gesmeten en niemand weet waar het blijft.
Ik weet dat het gebeurd, en vind dat geen goed idee, zoals ik zei, kijk naar Nokia, die gingen van de ene subsidiegever naar de volgende.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Subsidies en infra aanpassen om bedrijven aan te trekken is niets vreemd. Wij doen in NL niets anders.
Je hebt een punt als het om het klimaat gaat. Maar dat staken en betrouwbaarheid ligt voornamelijk bij de ambtenaren. Niet de bouwvakker, slager, etc. En natuurlijk heeft ieder land zij eigen gebruik. Het klimaat(in dit geval de temperatuur) speelt ook een belangrijke rol. Het was ook maar een voorbeeld. Je moet in ieder geval voor werkgelegenheid zorgen op welke manier dan ook. Anders heeft het weinig zin.
De hervormingen vanuit de EU brengen de Grieken die al niets meer hebben nog meer in de problemen.
Dit alles als je een voorstander van de EU bent. Ik ben een voorstander van een EU maar wel met behoud van soevereiniteit van de diverse landen. Maar ik hekel Brussel.
Dat ben ik met je eens. Dat geschuif met geld is nooit een goed teken. Het komt in verkeerde handen terecht.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jouw gok is zo goed als de mijne zou ik zeggen, ik vind het schrikbarend hoe er met geld wordt gesmeten en niemand weet waar het blijft.
Misschien een keer tijd om een onderzoeksjournalistieke taskforce op te zetten om te achterhalen waar die miljarden nu echt naar toe zijn gegaan, een idee?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Dat geschuif met geld is nooit een goed teken. Het komt in verkeerde handen terecht.
lijkt mij een goed idee, ook als er uit komt dat het niet te achterhalen is. Maar het lijkt mij dat het gewoon te achterhalen door datamining op de banktransacties.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Misschien een keer tijd om een onderzoeksjournalistieke taskforce op te zetten om te achterhalen waar die miljarden nu echt naar toe zijn gegaan, een idee?
twitter:eelcohiltermann twitterde op maandag 22-06-2015 om 14:52:26Eurogroep is al binnen 2 uur uitvergaderd. Over paar minuten persco van o.a. Dijsselbloem en Lagarde. #Griekenland reageer retweet
Zou wel zo eerlijk zijn dat dit transparant word.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Misschien een keer tijd om een onderzoeksjournalistieke taskforce op te zetten om te achterhalen waar die miljarden nu echt naar toe zijn gegaan, een idee?
Ok.quote:Op maandag 22 juni 2015 12:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat zijn twee verschillende zaken.
de ECB stelt geld beschikbaar aan de griekse banken om deze in staat te stellen uit hun kasreserve's geld-opname's te voldoen.... de meeste griekse banken hebben te maken met erg veel grieken die om zeker te zijn euro's zo snel mogelijk van hun bankrekening halen.
Wat betreft het noodkrediet aan de griekse regering gaat dat via het ESM... deze stelt op 30 juni de volgende tranch van de noodkredieten beschikbaar die de grieken nodig hebben om een IMF-krediet terug te betalen (iets van 1,5 miljard) en op 20 juli aflossingen aan de ECB (3,6 miljard)...
Alvorens dat gebeurt, moeten de grieken een rapportage doen over het nakomen van de afgesproken hervormingen en een plan voorleggen voor de toekomstige hervormingen... Dat laatste hadden de grieken tot nu toe nagelaten of plannen/rapportage's voorgelegd die de EU niet kon goedkeuren.
(Als dat plan goedgekeurd is, moeten de ministers van Financieen toestemmen in een besluit deze tranche uit te betalen en vervolgens moeten enkele parlementen, waaronder de Duitse Bundestag ook dit goedkeuren vermoedelijk gaat men 30 juni niet halen, maar het IMF zou eventueel uitstel kunnen verlenen, wetende dat het krediet an sich goedgekeurd is)
Dat zit dus op zich wel goed.quote:Nur wenn Griechenland bis Sonntag die Reformgesetze durch das Parlament bringt, könnte der Bundestag in einer Sondersitzung am Montag das Paket billigen, so dass die Eurogruppe danach die Mittel freigeben könnte.
http://www.faz.net/aktuel(...)enland-13661816.html
quote:Het nieuwste plan van de Griekse regering om de vastgelopen gesprekken over een financieringspakket voor de Griekse staatsschuld weer op gang te krijgt, bevat een bezuiniging op de pensioenuitgaven met 1% van het bruto binnenlands product vanaf 2016. Dat zeggen twee functionarissen die het plan hebben ingezien.
Voor 2015 blijft de versobering beperkt tot 0,4% van het bbp, zeiden de functionarissen, wat dichtbij de doelstelling is die de kredietverstrekkers aan Griekenland eisen.
Als de berekeningen van de Griekse regering worden bevestigd door de schuldeisers, zou dit een grote stap zijn om een vier maanden durende impasse te doorbreken over een broodnodig aanvullend financieringspakket voor Griekenland.
Kun je dan nu concluderen dat wanneer de Grieken geen bezuinigings maatregelingen treffen ze geen steun meer ontvangen?quote:
Dat is toch maar een noodoplossing. Dat is toch geen lange termijn oplossing.quote:
bronquote:Waarom vertellen pers en politiek ons deze leugens?
1. Om te verhullen dat wij onze banken niet een keer (u weet wel: de 129 miljard euro die we in oktober 2008 op tafel hebben moeten leggen) hebben moeten redden, maar twee keer. De laatste keer via de band van de Griekse schatkist. Niet alleen het Sytagma plein in Athene zou vol woedende burgers hebben gestaan als dit open en bloot zou zijn toegegeven, maar ook de Champs Elysees in Parijs, het Malieveld in Den Haag en het Tiergarten in Berlijn.
2. Om ons onze eigen historische bezuinigings- en lastenverzwaringspaketten te kunnen verkopen, die in Nederland, zij het op wat geringere schaal, grofweg dezelfde effecten hebben gehad als in Griekenland: wegvallende binnenlandse vraag, stijgende werkloosheid, oplopende faillissementen, dalende belastingopbrengsten. Ik heb het over de drie bezuinigings- en lastenverzwaringspaketten ter waarde van pakweg 52 miljard euro die ons sinds 2010 onder leiding van Mark Rutte door de strot zijn gedouwd. Mede mogelijk gemaakt door een sociaal-democratische partij die van voren niet weet of ze van achteren nog leeft. Eindeloos hebben pers en politiek er bij ons gehamerd dat er geen andere mogelijk was. Wij moesten ons aan de Europese begrotingsregels houden, anders wachtte ons hetzelfde afschuwelijke lot als Griekenland.
3. Sinds Syriza in de regering is de leugenfrequentie radicaal toegenomen. Het doel is duidelijk: burgers in de Eurozone duidelijk maken dat er geen alternatief is voor de voorgenomen transformatie van de Eurozone in een neoliberale lagelonenutopie. Het is Thatcher in het kwadraat: There is No Alternative (TINA) for neoliberalism. Daarom moet Syriza kostte wat het kost een kop kleiner worden gemaakt. Het progressief populistische experiment waarvoor de Griekse kiezer democratisch heeft gekozen, moet falen.
Met de geldpers aan worden er inderdaad onverantwoorde risico's genomen. Wedden dat ze uiteindelijk toch gaan buigen voor de Grieken en een 'compromis' in het vooruitschiet ligt? Dan begint het toneelspel weer van vooraf aan.quote:Op maandag 22 juni 2015 15:12 schreef Vallon het volgende:
OP naar een nieuwe deadlinezone voor Griekenland. Moet zeggen dat Tsipras.de salami techniek van vertragen en op het "laatste" moment weer verder gaan snijden, tot kunst weet te verheffen.
V.w.b. geld (smijterij), het is/zijn slechts getalletjes op een niet te controleren balans die op geen enkele wijze nog iets met een/de realiteit te maken hebben. Een soort spelletje monopoly met nietszeggend geld. Helaas wordt de man op de straat keihard geraakt omdat met één pennenstreek, z'n ooit "waardevaste" geld, waardeloos wordt.
Ja hoor, een uitbreiding van het defensiebudget, toch geen luxory tax en meegaan van 4G naar 5G. Het lijkt me nou niet echt handig om deze keuzes te maken als je bijna failliet bent.quote:Op maandag 22 juni 2015 19:13 schreef L3gend het volgende:
Volkskrant schijnt de cijfers van de Griekse plannen te hebben
[ afbeelding ]
volgens mij zijn dat gewoon de cuts.quote:Op maandag 22 juni 2015 19:20 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja hoor, een uitbreiding van het defensiebudget, toch geen luxory tax en meegaan van 4G naar 5G. Het lijkt me nou niet echt handig om deze keuzes te maken als je bijna failliet bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |