abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153702259
Het is reeds lang bekend dat de tweetaktmotor extreem vervuilend is maar het is nog erger dan dat dat al bekend was.

http://www.volkskrant.nl/(...)an-gedacht~a3654566/

Bij een stoplicht wachten achter een stationair draaiende scooter is zeer slecht voor de gezondheid, schrijven onderzoekers van het Zwitserse Paul Scherrer Instituut, die de studie mede hebben uitgevoerd.
...
In Europa is nauwelijks sprake van regulering. Terwijl de eisen aan auto's en vrachtwagens steeds strenger worden, blijft de scooter goeddeels buiten schot. Hoewel scooters nog geen procent van alle brandstof verbruiken, zal hun aandeel in de luchtverontreiniging in 2020 groter zijn dan die van al het andere straatverkeer samen, aldus de Europese Commissie, die strengere normen voorstaat.

Tweetakt is een ouderwets type brandstofmotor waarbij smeerolie aan de benzine wordt toegevoegd. Doordat de constructie van deze motor eenvoudiger is dan van een zogenoemde viertakt, zijn ze goedkoper te bouwen. De verbranding verloopt slechter, waardoor de uitstoot van fijnstof en schadelijke aromatische koolwaterstoffen hoger ligt. Een enkele tweetaktscooter is 20 tot maximaal 2.700 keer vuiler dan een bestelbus. Asymmetrische vervuilers, noemen de onderzoekers ze daarom.
...
Een woordvoerder van de Bovag zegt dat 'volgens een grove schatting' nu vermoedelijk een kwart tot eenderde een tweetaktmotor heeft.

Nieuwe modellen hebben bijna allemaal een viertaktmotor of zijn elektrisch. Hoewel het aandeel elektrisch stijgt, is het absolute aantal met 13 duizend relatief gering. Viertakt is trouwens evenmin schoon. Uit een studie die TNO vorig jaar deed, blijkt dat viertaktmotoren bijna altijd de Europese uitstootnormen overschrijden.

In Amsterdam is de scooter zeer populair. De hoofdstad telt ongeveer 52 duizend snor- en bromscooters, waarvan 26 tot 44 procent een tweetaktmotor heeft, blijkt uit schattingen van twee onderzoeken die vorig jaar gehouden zijn. Dat betekent dat minstens 13 duizend zeer vervuilende scooters in de hoofdstad rijden.
...
Een ban op tweetakt is volgens de onderzoekers in Nature een kosteneffectieve maatregel om de lucht schoner te krijgen.
...
Dat maatregelen om de tweetakt uit het straatbeeld te krijgen een groot effect op de luchtkwaliteit kunnen hebben, blijkt uit het verbod dat enkele Chinese steden hebben uitgevaardigd. In het zuidoostelijke Guangzhou daalde de vervuiling als gevolg van verkeer met driekwart. In het nabijgelegen Donguan, waar zo'n ban niet geldt, is de vervuiling gemiddeld bijna vier keer zo groot, terwijl er eenderde minder verkeer is.

Tijd om die krengen te verbieden!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 20 juni 2015 @ 21:48:57 #2
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_153702334
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 21:43 schreef I-care het volgende:

[..]

Waarom dan niet gelijk transformatoren in de weg aanleggen en dan via spoel naar spoel energie overdragen net als bij sommige apparaten die stroom op die manier pakken.
Een trolleyscooter! en dan uit de rail rijden omdat ik moet uitwijken voor een velocinogwat en dan lekker overal opstoppingen omdat er geen aandrijving meer is..... good old times.. O+
  zondag 21 juni 2015 @ 01:10:02 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_153707639
Gereekst
  zondag 21 juni 2015 @ 07:47:08 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_153709990
Het vorige topic zat vol met brommerrijdertjes gok ik die de vervuiling stomweg ontkennen...

Ik snap eigenlijk niet waarom de EU hier zo lang over moet doen! Ze zijn wel bezig over het maximumvermogen van een stofzuiger (!!), dit had allang afgelopen kunnen zijn.
Simpelweg verkoop van tweetakt verbieden maakt brommertjes hooguit iets duurder.
censuur :O
pi_153710074
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 07:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Het vorige topic zat vol met brommerrijdertjes gok ik die de vervuiling stomweg ontkennen...

Ik snap eigenlijk niet waarom de EU hier zo lang over moet doen! Ze zijn wel bezig over het maximumvermogen van een stofzuiger (!!), dit had allang afgelopen kunnen zijn.
Simpelweg verkoop van tweetakt verbieden maakt brommertjes hooguit iets duurder.
Je bent het onderschatte stofzuigerprobleem wel een beetje aan het bagatelliseren nu.
pi_153710120
Waarom eigenlijk verbieden?

Gewoon reguleren, belasting heffen. Brom- en snorfietsen hebben immers al een kenteken. Levert het ten minste nog wat op.
Net als bij de (benzine/LPG/diesel/elektrisch) auto's verschillende tarieven. En ja, tweetakt brom is dan de duurste.

En het verbruik valt wel mee, op 3 liter kan je 200km rijden (ten minste, volgens mijn vader, die is op 3 liter van Bunschoten naar Scheveningen gereden, en weer terug op mijn tweetakt Tomos snorfiets)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 21 juni 2015 @ 08:32:24 #7
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_153710179
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 07:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Het vorige topic zat vol met brommerrijdertjes gok ik die de vervuiling stomweg ontkennen...

Ik snap eigenlijk niet waarom de EU hier zo lang over moet doen! Ze zijn wel bezig over het maximumvermogen van een stofzuiger (!!), dit had allang afgelopen kunnen zijn.
Simpelweg verkoop van tweetakt verbieden maakt brommertjes hooguit iets duurder.
Ik denk niet dat er iets ontkent wordt / werd, maar waarom verbieden? 2-takten zijn er al jaren en de vervuiling is behoorlijk afgenomen in pakweg 50 jaar tijd. Leven en laten leven en niet als een linkse wereldverbeteraar alles naar je hand willen zetten.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zondag 21 juni 2015 @ 08:53:40 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_153710290
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 08:32 schreef buzz1291 het volgende:
2-takten zijn er al jaren en de vervuiling is behoorlijk afgenomen in pakweg 50 jaar tijd.
Bron?
Lees het artikel in de OP anders even... De paar brommertjes produceren bijna 50% van de schadelijke uitstoot van het wegverkeer. Het heeft geen zin auto's nog een fractie schoner te maken als je de zware vervuilers hun gang laat gaan.
censuur :O
  zondag 21 juni 2015 @ 09:02:53 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_153710358
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 01:10 schreef Hexagon het volgende:
Gereekst
^O^

quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 07:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Het vorige topic zat vol met brommerrijdertjes gok ik die de vervuiling stomweg ontkennen...

Ik snap eigenlijk niet waarom de EU hier zo lang over moet doen! Ze zijn wel bezig over het maximumvermogen van een stofzuiger (!!), dit had allang afgelopen kunnen zijn.
Simpelweg verkoop van tweetakt verbieden maakt brommertjes hooguit iets duurder.
Anders lees je even het vorige topic ipv te denken dat... of te gokken zus... of ben je bang om de waarheid te vinden?
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 08:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bron?

Vorige topic.. _O-
pi_153710378
Het produceren van een elektrische scooter + het opwekken van de electra is misschien wel vervuilender dan het rijden op een brommer met mengsmering
  zondag 21 juni 2015 @ 09:05:57 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_153710381
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:05 schreef arjan1112 het volgende:
Het produceren van een elektrische scooter + het opwekken van de electra is misschien wel vervuilender dan het rijden op een brommer met mengsmering
Dat is het ook... :Y
  zondag 21 juni 2015 @ 09:29:29 #12
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_153710582
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 08:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bron?
Lees het artikel in de OP anders even... De paar brommertjes produceren bijna 50% van de schadelijke uitstoot van het wegverkeer. Het heeft geen zin auto's nog een fractie schoner te maken als je de zware vervuilers hun gang laat gaan.
Daar heb je toch geen bron voor nodig. Gewoon ff nadenken hoeveel tweetakt motoren er vijftig jaar geleden rondreden tov nu.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zondag 21 juni 2015 @ 09:58:54 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_153710917
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:29 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Daar heb je toch geen bron voor nodig. Gewoon ff nadenken hoeveel tweetakt motoren er vijftig jaar geleden rondreden tov nu.
Plus de steeds minder vette mengsmering (1:25, 1:50, 1:100)
pi_153711071
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:29 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Daar heb je toch geen bron voor nodig. Gewoon ff nadenken hoeveel tweetakt motoren er vijftig jaar geleden rondreden tov nu.
POL / Verbied de tweetaktmotor van een bromfiets.
Daar staat de link naar een pdf van het CBS.
Het waren er toen 2 miljoen, bijna alle 2-takt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 21 juni 2015 @ 10:26:53 #15
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_153711345
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 10:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

POL / Verbied de tweetaktmotor van een bromfiets.
Daar staat de link naar een pdf van het CBS.
Het waren er toen 2 miljoen, bijna alle 2-takt.
Ja duidelijk hé. Daar had ik zelfs geen publicatie van het CBS voor nodig. Maar die Linkse autistische zolderkamer wereldverbeteraars weten het toch altijd beter.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zondag 21 juni 2015 @ 10:32:08 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_153711435
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:29 schreef buzz1291 het volgende:
Gewoon ff nadenken hoeveel tweetakt motoren er vijftig jaar geleden rondreden tov nu.
Lekker relevant ;( Anders ga je ook even vertellen dat er toen kolen gestookt werden!
We leven nu, en vervuiling nu is relevant.
censuur :O
  zondag 21 juni 2015 @ 11:02:15 #17
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_153711886
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 10:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Lekker relevant ;( Anders ga je ook even vertellen dat er toen kolen gestookt werden!
We leven nu, en vervuiling nu is relevant.
Ja schatje, heel relevant. Want je vroeg naar een bron en die bron is gewoon mijn eigen waarneming.

Maar Linkse rukkers willen nu eenmaal graag alleen hun eigen waarheid horen.

Laat ik je uit de droom helpen. Op iedere millieu conferentie worden weer nieuwe doelstellingen geformuleerd, die dan toch nooit gehaald worden. Gewoon een dikke vinger van Amerika, Rusland en China voor alle linkse boomknuffelaars.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2015 15:40:20 ]
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zondag 21 juni 2015 @ 14:58:49 #18
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_153717917
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:05 schreef arjan1112 het volgende:
Het produceren van een elektrische scooter + het opwekken van de electra is misschien wel vervuilender dan het rijden op een brommer met mengsmering
Als je een juist vergelijk maakt (van Cradle to cradle en from well to wheel) is een vergelijkbaar voertuig in de EV uitvoering eigenlijk altijd schoner, ook als deze op grijze stroom rijd.
pi_153777490
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 14:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je een juist vergelijk maakt (van Cradle to cradle en from well to wheel) is een vergelijkbaar voertuig in de EV uitvoering eigenlijk altijd schoner, ook als deze op grijze stroom rijd.
Of grijs of groen het goedkoopste zou natuurlijk zijn als deze op overvloedige stroom rijden doet, incl de auto s, dan is op die stroom ook nog wat te verdienen toch?
Hoeveel overschotten aan groene stroom had men nog eens?
Welke nou voor een appel en een ei over de toonbank kan gaan?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:37:28 #20
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_153778469
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Plus de steeds minder vette mengsmering (1:25, 1:50, 1:100)
En de introductie van directe inspuiting.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_153779205
Lapmiddelen die niet kunnen verbloemen dat de technologie ernstig achterhaald is. Dat zou op zich prima zijn als het niet maatschappelijke problemen zou geven maar dat doet het wel. Als je 20 keer zo vervuilend bent als een bestelbus die grofweg 20 keer zo zwaar weegt (dus per kg. gewicht een paar honderd keer zo vervuilend) dan ben je met een reductie van 75% vervuiling nog steeds extreem vervuilend. Er is geen technisch of economische noodzaak om de tweetaktbromfiets.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:03:09 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153779297
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Lapmiddelen die niet kunnen verbloemen dat de technologie ernstig achterhaald is. Dat zou op zich prima zijn als het niet maatschappelijke problemen zou geven maar dat doet het wel. Als je 20 keer zo vervuilend bent als een bestelbus die grofweg 20 keer zo zwaar weegt (dus per kg. gewicht een paar honderd keer zo vervuilend) dan ben je met een reductie van 75% vervuiling nog steeds extreem vervuilend. Er is geen technisch of economische noodzaak om de tweetaktbromfiets.
Vind het wel grappig dat ik word uitgemaakt voor een linkse boomknuffelaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153779396
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 11:02 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Ja schatje, heel relevant. Want je vroeg naar een bron en die bron is gewoon mijn eigen waarneming.

Maar Linkse rukkers willen nu eenmaal graag alleen hun eigen waarheid horen.

Laat ik je uit de droom helpen. Op iedere millieu conferentie worden weer nieuwe doelstellingen geformuleerd, die dan toch nooit gehaald worden. Gewoon een dikke vinger van Amerika, Rusland en China voor alle linkse boomknuffelaars.
Na ons de zondvloed. Alle grondstoffen op vuilnisbelten, energie wat in honderden miljoenen jaren, zo niet meer, is gespaard in een paar eeuwen opgebruiken, grondstoffen verkwisten aan verbranding terwijl je er duurzame producten mee zou kunnen maken, grotere klimaatveranderingen die ons extreem veel gaan kosten (je ziet de afgelopen 10-20 jaar al de eerste problemen ontstaan, in NW Europa zijn de gevolgen nog heel erg mild dankzij het relatief gematigde klimaat), wat maakt het allemaal uit? Wir haben es nicht gewusst
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153779491
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind het wel grappig dat ik word uitgemaakt voor een linkse boomknuffelaar.
Ik ook.;)
Misschien ben jij een rechtse boomknuffelaar?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153779707
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 07:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Het vorige topic zat vol met brommerrijdertjes gok ik die de vervuiling stomweg ontkennen...
Hoe raad je het? ;)

quote:
Ze zijn wel bezig over het maximumvermogen van een stofzuiger (!!), dit had allang afgelopen kunnen zijn.
Simpelweg verkoop van tweetakt verbieden maakt brommertjes hooguit iets duurder.
Dit is een vraag voor Hexagon.
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 01:10 schreef Hexagon het volgende:
Gereekst
Roept u maar. Symboolpolitiek met iets wat wel gemakkelijk te regelen is? Handel? De Europese stofzuigerfabrikanten die zuinigere stofzuigers maken (speculatie) een voorsprong geven?
Hoe dan ook, praktisch gezien lijk het me niet lastig om de tweetakt vanaf een bepaalde datum te verbieden en de verkoop/aankoop van die toestellen in de EU zeer snel (bijv. 1 januari 2016) niet meer toe te staan. Het is nu niet dat die mensen die nu op zo'n tweetakt rijden dan niet meer van A naar B komen, de meeste van hen kunnen ook wel een viertakt kopen of fietsen, desnoods met een elektrische fiets.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')