Banken en pensioenfondsenquote:Op maandag 22 juni 2015 13:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus met 89% van die 250 miljard zijn staatsobligaties in het bezit van banken opgekocht door de Europese belastingbetaler.........
Wie zegt mij dat ze dat niet allang voorbij zijn?quote:Op maandag 22 juni 2015 13:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken als de Russen en Chinezen een voet binnen de EU kunnen zetten door slecht te onderhandelen.
ABP had enkele miljarden aan Griekse staatsschulden in bezit. Dit is het pensioenfonds van de ambtenaren. Zij waren daar niet alleen inquote:Op maandag 22 juni 2015 13:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Pensioenfondsen hadden ook Griekse staatsobligaties gekocht?
En hadden we dus niet met geld van de Europese belastingbetaler die staatsobligaties opgekocht, dan was het ABP omgevallen? En daarom moesten we Griekenland "redden", maar in feite moesten we financiële instellingen als banken en pensioenfondsen redden. Griekenland boog in 5 jaar tijd een tekort op de begroting van 15,6% om in een tekort van 2,5%. Vervolgens kromp de Griekse economie met 25% en is het voor een groot deel van de bevolking nu een armenhuis, met een werkloosheid van 25% en jeugdwerkloosheid van 60%. Maar nog is dit niet genoeg, want in 2015 moeten ze god weet hoeveel terugbetalen aan rente en dat kunnen ze eenvoudigweg niet ophoesten........quote:Op maandag 22 juni 2015 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ABP had enkele miljarden aan Griekse staatsschulden in bezit. Dit is het pensioenfonds van de ambtenaren.
Nee, tenzij je vind dat het verplaatsen van industrie onder plan economie valt. Maar zo zie ik dat niet. Ik heb het niet over quota's ingesteld door een overheid. Duurzaamheid als kwaliteit. Gewoon een goed product onder eerlijke omstandigheden maken.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je het nu over een plan economie?
Wij? Dat doen bedrijven, niet de overheid. Vandaar mijn vraag of je dit bedrijven in een soort van planeconomie wilt gaan opleggen.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, tenzij je vind dat het verplaatsen van industrie onder plan economie valt. Maar zo zie ik dat niet. Ik heb het niet over quota's ingesteld door een overheid. Duurzaamheid als kwaliteit. Gewoon een goed product onder eerlijke omstandigheden maken.
We verplaatsen wel industrie naar het Oosten en China waarom niet naar Griekenland.
Zie bijvoorbeeld Dacia waar Renault in Roemenië behoorlijk heeft geïnvesteerd. Voor de lokale bevolking is dat een prima zaak. Kwalitatief is er niets mis met die auto als je de prijs bekijkt.
Laat ik het zo zeggen. ik zou liever zien dat er geïnvesteerd word in producten/productie dan in het schuiven van geld dat verdwijnt in de pockets van idioten en de bevolking de zure druiven kan plukken en als de schuldigen worden gezien van de crisis.
Ja en wie kunnen de kapitaalmarkt straks weer uit de goot helpen?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:01 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, er is nooit belastinggeld voor het ESM gebruikt... De benodigde kredieten voor de noodkredieten worden verstrekt door de kapitaalmarkt.
De kredietleveranciers van het ESM zijn weer de Banken, Pensioenfondsen en ongeveer 25% is in eigendom van Hedgefondsen.
het interssante is dat dus vanaf 2012 de griekse staatschuld omgevormd is van een zeer risicovolle schuld die onder Griekse dekking en jurisprudentie viel, en bij een grieks staatsfaillisiement vermoedelijk niet goed meer inbaar was (en waarvoor vervolgens bv CDC-verzekeraars moesten opkomen; Merendeels amerikaanse Credit Default Swap-Instituten)..
naar een zeer 'solide' Waardepapier, die onder Internationaal Recht valt en de griekse regering zelf niks over te zeggen heeft maar waarbij het IMF het beheer voert... Ook bij een grieks faillisement, moet deze betaald blijven worden.
Dit artikel stelt dat de grote winnaars in juli 2012 eigenlijk de private investeerders waren, die veel zekerheden wonnen (overigens ook van rond de 49 miljard aan schuldpapieren moesten afzien maar dat dat eigenlijk een relatief 'licht' verlies was)
http://www.economonitor.c(...)-are-the-lucky-ones/
Het is eerder omgekeerd. Willen we de EU enigszins geloofwaardig en stabiel maken dan moet je Griekenland laten vallen. Wat de russen en chinezen betreft, als die centen meebrengen zijn ze welkom bij de politiek/corporate elite.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik ben geen financieel expert. Maar je kunt Griekenland niet laten vallen. Dat moeten we koste wat het kost op de rit krijgen. De energie die we in de Oekraïne steken kunnen we beter in Griekenland steken, om maar iets te noemen. Het behoort tot de EU en wil je de EU enigszins geloofwaardig maken en stabiel maken kun je Griekenland niet laten vallen. Ik moet er niet aan denken als de Russen en Chinezen een voet binnen de EU kunnen zetten door slecht te onderhandelen.
quote:'China steekt miljarden in EU-investeringsfonds'
zondag 14 juni 2015, 21:17
China gaat enkele miljarden investeren in het nieuwe Europese investeringsfonds dat vorig jaar werd aangekondigd. Naar verwachting zegt de Chinese overheid dit eind deze maand toe bij een bijeenkomst in Brussel, zo meldt persbureau Reuters zondag.
Het precieze bedrag waarmee China over de brug komt, moet nog worden vastgesteld. Het fonds krijgt in totaal een omvang van circa ¤ 21 mrd, waarmee voor ongeveer ¤ 315 mrd aan leningen kan worden verstrekt. Chinese banken zouden vooral geïnteresseerd zijn in telecom- en technologieprojecten, aldus Reuters.
Verbindingen
Waarschijnlijk verwacht China in ruil voor de bijdrage extra investeringen in Chinese projecten die de verbindingen over land tussen China en Europa moeten verbeteren.
Het Europese investeringsfonds is een plan van de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker. Eind mei werd hierover een principeakkoord bereikt tussen Brussel en de EU-lidstaten.
Nee, bedrijven zouden die initiatieven moeten nemen. Als ik over wij spreek bedoel ik niet een overheid. Je hebt gelijk dat dit niet duidelijk overkomt. Met wij bedoel ik de samenleving in zijn geheel. De steun die de Griekse overheid zou krijgen zouden zij voor subsidie kunnen gebruiken om industrie aan te trekken. Helaas moeten de Grieken de steun direct aan de Duitse, Nederlandse etc banken terug retourneren om de banken recht te houden. De grieken hebben dus nooit een cent gezien.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wij? Dat doen bedrijven, niet de overheid. Vandaar mijn vraag of je dit bedrijven in een soort van planeconomie wilt gaan opleggen.
Als eentje die stap maakt gaan er meer vermoed ik?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is eerder omgekeerd. Willen we de EU enigszins geloofwaardig en stabiel maken dan moet je Griekenland laten vallen. Wat de russen en chinezen betreft, als die centen meebrengen zijn ze welkom bij de politiek/corporate elite.
[..]
Juncker zei van wel, de deal zag er goed uit zei hij vanmorgen nog!quote:Op maandag 22 juni 2015 14:08 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
http://www.telegraph.co.u(...)-11th-hour-deal.htmlThe Grieken zijn niet met nieuwe voorstellen gekomen...twitter:
Je moet bedrijven niet naar je toe trekken met Subsidies, kijk naar Nokia, je moet een goed vestigingsklimaat hebben voor bedrijven. Aangezien de griekse overheid zeer onbetrouwbaar is met afspraken, de werknemers nogal eens staken en er nogal eens rellen zijn met bijbehorende ellende is het niet een aantrekkelijk land om een fabriek neer te zetten.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, bedrijven zouden die initiatieven moeten nemen. De steun die de Griekse overheid zou krijgen zouden zij voor subsidie kunnen gebruiken om industrie aan te trekken. Helaas moeten de Grieken de steun direct aan de Duitse, Nederlandse etc banken terug retourneren om de banken recht te houden. De grieken hebben dus nooit een cent gezien.
We hebben de Grieken toegelaten terwijl het niet kon en proberen nu onze fout te verhalen op de Grieken.
quote:Op maandag 22 juni 2015 14:10 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Juncker zei van wel, de deal zag er goed uit zei hij vanmorgen nog!
NWS / 'Eurolanden moeten meer soevereiniteit inleveren'quote:Op maandag 22 juni 2015 14:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Schauble en het IMF hebben niks ontvangen.
De vraag is, van wanneer is die uitspraak van Schauble?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Schauble en het IMF hebben niks ontvangen.
Subsidies en infra aanpassen om bedrijven aan te trekken is niets vreemd. Wij doen in NL niets anders.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet bedrijven niet naar je toe trekken met Subsidies, kijk naar Nokia, je moet een goed vestigingsklimaat hebben voor bedrijven. Aangezien de griekse overheid zeer onbetrouwbaar is met afspraken, de werknemers nogal eens staken en er nogal eens rellen zijn met bijbehorende ellende is het niet een aantrekkelijk land om een fabriek neer te zetten.
Geruststellend, niet?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:33 schreef Ryan3 het volgende:
Waar gaan al die miljarden heen, artikeltje NRC Q dd 20-02-2015.
http://www.nrcq.nl/2015/0(...)nlijk-aan-uitgegeven
Niemand die het echt weet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |